De voorzitter opent de zitting op 28/01/2025 om 20:03.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW raad 26/11/2024 en Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: Installatievergadering 3/12/2024
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW raad 26/11/2024 en Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: Installatievergadering 3/12/2024
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=442
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Aan het begin van elke bestuursperiode moet de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vaststellen. Dat reglement zorgt voor een duidelijke structuur in de besluitvorming en beschrijft de rechten en plichten van de raadsleden.
Aan het begin van elke bestuursperiode moet de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vaststellen. Dat reglement zorgt voor een duidelijke structuur in de besluitvorming en beschrijft de rechten en plichten van de raadsleden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 22 januari 2019 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de latere wijzigingen
Aan het begin van elke bestuursperiode moet de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vaststellen. Het ontwerp is gebaseerd op het model van VVSG, aangevuld met bepalingen uit het bestaande reglement en toegespitst op de lokale werking.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=452
De gemeenteraad wordt geschorst om 20u07 en hervat om 20u19.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=1184
Er werden op 27 januari 2025 door raadslid Kim Fertinel (LWD) 4 amendementen ingediend:
- amendement 1 rond de hybride vergadering
- amendement 2 rond het inzagerecht
- amendement 3 rond de vergoedingen (art.30bis)
- amendement 4 rond de gemeenteraadscommissies
Er werden op 28 januari 2025 door raadslid Evelyn Kegels (Team De Borger) 9 amendementen ingediend:
- amendementen 1 tot en met 5 rond de hybride vergadering
- amendement 6 rond voorbereidingstijd voor gemeenteraadsleden
- amendement 7 rond indiening van schriftelijke amendementen
- amendement 8 rond het aantal gemeenteraadscommissies
- amendement 9 rond extra vergoedingen voor het schepencollege
Na de bespreking wordt door raadslid Evelyn Kegels (Team De Borger) haar amendementen 1 tot en met 5 en 7 tot en met 9 teruggetrokken.
Stemming over de amendementen :
Amendement 1 van raadslid Kim Fertinel (LWD):
- 12 stemmen voor (Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN), 13 stemmen tegen (Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Greet ILEGEMS, Nadia SMINATE, Tom TROCH, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Bart VAN DOREN, Wout Van Esbroeck, Gerda VERHULST).
Amendement 2 van raadslid Kim Fertinel (LWD):
- 12 stemmen voor (Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN), 13 stemmen tegen (Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Greet ILEGEMS, Nadia SMINATE, Tom TROCH, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Bart VAN DOREN, Wout Van Esbroeck, Gerda VERHULST).
Amendement 3 van raadslid Kim Fertinel (LWD):
- 12 stemmen voor (Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN), 13 stemmen tegen (Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Greet ILEGEMS, Nadia SMINATE, Tom TROCH, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Bart VAN DOREN, Wout Van Esbroeck, Gerda VERHULST).
Amendement 4 van raadslid Kim Fertinel (LWD):
- 12 stemmen voor (Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN), 13 stemmen tegen (Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Greet ILEGEMS, Nadia SMINATE, Tom TROCH, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Bart VAN DOREN, Wout Van Esbroeck, Gerda VERHULST).
Amendement 6 van raadslid Evelyne Kegels (Team De Borger):
- 12 stemmen voor (Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN), 13 stemmen tegen (Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Greet ILEGEMS, Nadia SMINATE, Tom TROCH, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Bart VAN DOREN, Wout Van Esbroeck, Gerda VERHULST).
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed.
Via deze raamovereenkomst kunnen strategische vragen die zowel betrekking hebben op beleidsthema’s (meerjarenplanning, ruimtelijk-economische strategie, doelstellingencascade, KPI’s,…) als organisatiethema’s (HR, financiën, digitalisering, communicatie…) behandeld worden. De opmaak van een personeelsbehoefteplan en een patrimoniumplan passen in deze context.
Via deze raamovereenkomst kunnen strategische vragen die zowel betrekking hebben op beleidsthema’s (meerjarenplanning, ruimtelijk-economische strategie, doelstellingencascade, KPI’s,…) als organisatiethema’s (HR, financiën, digitalisering, communicatie…) behandeld worden. De opmaak van een personeelsbehoefteplan en een patrimoniumplan passen in deze context.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
- beslissing van 30 oktober 2023 van de Vlaamse Regering tot gunning van de raamovereenkomst 'Strategisch en belanghebbendenmanagement - perceel 1 Consultancy in strategisch management'
- besluit van 30 oktober 2023 van de Vlaamse Regering waarbij de opdracht wordt gegund aan volgende inschrijvers: 1) IDEA Consult nv; 2) EY Advisory Services bv; 3) Möbius Business Redesign nv; 4) KPMG Advisory bv en 5) shiftN bv
Voor de opmaak van een personeelsbehoefteplan en een patrimoniumplan is het wenselijk om beroep te doen op een studiebureau.
Via het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid kunnen we intekenen op hun raamovereenkomst "Consultancy in strategisch en belanghebbendenmanagement".
Perceel 1 - Consultancy in strategisch management
Deze opdracht omhelst enerzijds het verlenen van consultancy inzake strategisch management. Binnen deze taak wordt begeleiding voorzien bij de bepaling van een strategie en bijhorende strategische doelstellingen.
Perceel 2 - Consultancy in belanghebbendenmanagement
In het kader van deze taak worden de belanghebbenden betrokken bij de bepaling en uitvoering van de strategie.
De opdracht heeft een looptijd van 23 november 2023 tot en met 22 november 2025 en is 2 maal verlengbaar met telkens 1 jaar.
Perceel 1 werd gegund aan de volgende inschrijvers:
1) IDEA Consult nv
2) EY Advisory Services bv
3) Möbius Business Redesign nv
4) KPMG Advisory bv
5) shiftN bv
Er zijn twee werkwijzen om te bestellen. De geschatte totaalprijs van de opdracht bepaalt de werkwijze:
1) Opdrachten tot €75.000 excl. btw volgen het cascadesysteem. Dit betekent dat de opdracht aan de eerstgeklasseerde dienstverlener wordt aangeboden. Als die niet over de capaciteit of expertise beschikt, komt de tweede aan de beurt en zo verder.
2) Voor opdrachten boven €75.000 excl. btw geldt mini-competitie. De vijf bureaus die door de Vlaamse overheid werden weerhouden kunnen intekenen en wedijveren voor de opdracht.
Instappen in de raamovereenkomst zelf heeft geen financieel gevolg.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=4333
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst van het Facilitair Bedrijf inzake 'Strategisch en belanghebbendenmanagement - perceel 1 Consultancy in strategisch management' goed.
De Watergroep is het grootste drinkwaterbedrijf in Vlaanderen. Meer dan 1.500 medewerkers zijn dagelijks in de weer om via een netwerk van 34.000 kilometer leidingen water te leveren aan 177 gemeenten gespreid over West- en Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. Zo bedienen ze ruim 3,3 miljoen klanten en honderden bedrijven.
De Watergroep is een autonoom Vlaams waterbedrijf dat producten en diensten aanbiedt in de gehele waterketen. Hun historische missie - met name het leveren van kwaliteitsvol drinkwater aan een aanvaardbare prijs - blijft onverkort gelden. Daarnaast zorgen ze via een duurzame kringloopbenadering voor een economisch en ecologisch verantwoord beheer van alle schakels in deze waterketen: regenwater, grond- en oppervlaktewater, drinkwater en afvalwater.
Omdat de gemeente lid is van dit intergemeentelijk samenwerkingsverband, mag de gemeenteraad afgevaardigden aanduiden.
De Watergroep is het grootste drinkwaterbedrijf in Vlaanderen. Meer dan 1.500 medewerkers zijn dagelijks in de weer om via een netwerk van 34.000 kilometer leidingen water te leveren aan 177 gemeenten gespreid over West- en Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. Zo bedienen ze ruim 3,3 miljoen klanten en honderden bedrijven.
De Watergroep is een autonoom Vlaams waterbedrijf dat producten en diensten aanbiedt in de gehele waterketen. Hun historische missie - met name het leveren van kwaliteitsvol drinkwater aan een aanvaardbare prijs - blijft onverkort gelden. Daarnaast zorgen ze via een duurzame kringloopbenadering voor een economisch en ecologisch verantwoord beheer van alle schakels in deze waterketen: regenwater, grond- en oppervlaktewater, drinkwater en afvalwater.
Omdat de gemeente lid is van dit intergemeentelijk samenwerkingsverband, mag de gemeenteraad afgevaardigden aanduiden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- schrijven van De Watergroep van 4 december 2024
- geldige kandidaturen van Mark Verbruggen en Conny Moons als effectief lid voor de algemene vergadering
- geldige kandidatuur van Dimitri Robbyns als kandidaat-lid als plaatsvervangend lid voor de algemene vergadering
- geldige kandidaturen van Kim Fertinel, Veerle Pas en Greet Ilegems als effectieve afgevaardigde in het aandeelhoudersbestuur van der drinkwaterdienst
- geldige kandidatuur van Conny Moons en Greet Ilegems als effectieve afgevaardigde in het aandeelhoudersbestuur van de afvalwaterdienst (Rio-pact)
Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad afgevaardigden aanduiden.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5296
Raadslid Conny Moons (LWD) behaalt 20 stemmen en raadslid Mark Verbruggen (Team De Borger) 5 stemmen.
Raadslid Dimitri Robbyns (LWD) behaalt 25 stemmen voor, 0 tegen, 0 onthoudingen.
Raadslid Greet Ilegems (N-VA) behaalt 14 stemmen, raadslid Kim Fertinel (LWD) 10 stemmen en raadslid Veerle Pas (cd&v-plus) 1 stem.
Raadslid Greet Ilegems (N-VA) behaalt 14 stemmen en raadslid Conny Moons (LWD) 11 stemmen.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt volgende raadsleden aan:
- Conny Moons als effectieve afgevaardigde en Dimitri Robbyns als plaatsvervanger voor de algemene vergadering gedurende de legislatuur;
- Schepen Greet Ilegems als afgevaardigde voor het aandeelhoudersbestuur drinkwater gedurende de legislatuur;
- Schepen Greet Ilegems als afgevaardigde voor het aandeelhoudersbestuur afvalwater (Riopact) gedurende de legislatuur.
De vervoerregio Vlaamse Rand dient na de gemeenteraadsverkiezingen de samenstelling van de leden van de vervoerregioraad te vernieuwen. Aan elke gemeente wordt gevraagd om opnieuw de vertegenwoordiging vast te delen (gemandateerde vanuit de gemeenteraad en een ambtelijke vertegenwoordiging).
De afgevaardigde dient te rapporteren en terug te koppelen over het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Daarnaast staat de gemeentelijke vertegenwoordiger ook in voor de terugkoppeling vanuit de Vervoerregioraad naar het college van burgemeester en schepenen en/of de gemeenteraad.
De vervoerregio Vlaamse Rand dient na de gemeenteraadsverkiezingen de samenstelling van de leden van de vervoerregioraad te vernieuwen. Aan elke gemeente wordt gevraagd om opnieuw de vertegenwoordiging vast te delen (gemandateerde vanuit de gemeenteraad en een ambtelijke vertegenwoordiging).
De afgevaardigde dient te rapporteren en terug te koppelen over het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Daarnaast staat de gemeentelijke vertegenwoordiger ook in voor de terugkoppeling vanuit de Vervoerregioraad naar het college van burgemeester en schepenen en/of de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°
- besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s
- schrijven van Vervoerregio Vlaamse Rand van 2 december 2024
- geldige kandidaturen van Bart Van Doren en Hilde De Bondt
Het decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Vlaamse Rand een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 15 december 2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5296
Raadslid Bart Van Doren (N-VA) behaalt 14 stemmen, raadslid Hilde De Bondt (LWD) 11 stemmen.
Artikel 1: Schepen Bart Van Doren wordt afgevaardigd als politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Artikel 2: De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Vlaamse Rand. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Het Vlaams Woonanker is de nieuwe sociale huisvestingsmaatschappij. Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad afgevaardigden aanduiden.
Het Vlaams Woonanker is de nieuwe sociale huisvestingsmaatschappij. Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad afgevaardigden aanduiden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- schrijven van Het Vlaamse Woonanker van 11 december 2024
- geldige kandidaturen van Gerda Verhulst en Els Van den Broeck als voorkeurskandidaat 1
- geldige kandidaturen van Mark Verbruggen en Kim Fertinel als voorkeurskandidaat 2
- geldige kandidatuur van Ruth Schelfhout als extra kandidaat
Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad afgevaardigden aanduiden.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5296
Raadslid Gerda Verhulst (N-VA) behaalt 14 stemmen, raadslid Els Van den Broeck (LWD) 11 stemmen.
Raadslid Mark Verbruggen (Team De Borger) behaalt 19 stemmen, raadslid Kim Fertinel (LWD) 6 stemmen.
Raadslid Ruth Schelfhout behaalt 25 stemmen voor, 0 tegen, 0 onthoudingen.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt volgende raadsleden aan:
Gerda Verhulst als voorkeurskandidaat 1
Mark Verbruggen als voorkeurskandidaat 2
Ruth Schelfhout als extra kandidaat
Op 1 januari 2025 zal onze gemeente niet langer deelnemer zijn van de opdrachthoudende vereniging Iverlek. Voor al haar activiteiten waarvoor wij thans bij Iverlek zijn aangesloten, zullen we op 1 januari 2025 deelnemer worden van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas, die zich zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde. De gemeente dient haar afgevaardigden voor de algemene vergadering aan te duiden.
Op 1 januari 2025 zal onze gemeente niet langer deelnemer zijn van de opdrachthoudende vereniging Iverlek. Voor al haar activiteiten waarvoor wij thans bij Iverlek zijn aangesloten, zullen we op 1 januari 2025 deelnemer worden van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas, die zich zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde. De gemeente dient haar afgevaardigden voor de algemene vergadering aan te duiden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- infofiche verzelfstandigde en verbonden entiteiten Fluvius Halle-Vilvoorde
- geldige kandidaturen van Mark Verbruggen en Hilde De Bondt als effectief lid voor de algemene vergadering
- geldige kandidatuur van Dimitri Robbyns als plaatsvervangend lid voor de algemene vergadering
Gemeente Londerzeel is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
Gemeente Londerzeel werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van FluviusHalle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in De Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden.
De documentatiestukken werden per mail overgemaakt en kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van
een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, gelden ook voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en de vertegenwoordigers mogen niet als kandidaat-lid voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5296
Raadslid Mark Verbruggen (Team De Borger) behaalt 18 stemmen, raadslid Hilde De Bondt (LWD) 7 stemmen.
Raadslid Dimitri Robbyns (LWD) behaalt 25 stemmen voor, 0 tegen, 0 onthoudingen.
Artikel 1: Mark Verbruggen wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger op de {buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2: Dimitri Robbyns wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op 1 januari 2025 zal onze gemeente niet langer deelnemer zijn van de opdrachthoudende vereniging Iverlek. Voor al haar activiteiten waarvoor wij thans bij Iverlek zijn aangesloten, zullen we op 1 januari 2025 deelnemer worden van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas, die zich zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde. De gemeente dient haar afgevaardigden voor de diverse bestuursorganen aan te duiden.
Op 1 januari 2025 zal onze gemeente niet langer deelnemer zijn van de opdrachthoudende vereniging Iverlek. Voor al haar activiteiten waarvoor wij thans bij Iverlek zijn aangesloten, zullen we op 1 januari 2025 deelnemer worden van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas, die zich zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde. De gemeente dient haar afgevaardigden voor de diverse bestuursorganen aan te duiden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- infofiche verzelfstandigde en verbonden entiteiten Fluvius Halle-Vilvoorde
- geldige kandidaturen van Bart Van Doren en Conny Moons als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité
- geldige kandidaturen van Bart Van Doren, Conny Moons en Veerle Pas als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur
Gemeente Londerzeel is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
Gemeente Londerzeel werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van FluviusHalle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in De Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden.
De documentatiestukken werden per mail overgemaakt en kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Overeenkomstig artikel 18 van de statuten alle huidige mandaten bij Fluvius Halle-Vilvoorde onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan.
Gemeente Londerzeel is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité HalleVilvoorde0
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC).
Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen.
Een kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
Het moet om onafhankelijke bestuurders gaan in de zin van artikel 1.1.1., S2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd.
In alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5296
Raadslid Bart Van Doren (N-VA) behaalt 14 stemmen, raadslid Conny Moons (LWD) 11 stemmen.
Raadslid Bart Van Doren (N-VA) behaalt 14 stemmen, raadslid Conny Moons (LWD) 9 stemmen en raadslid Veerle Pas (cd&v-plus 2 stemmen).
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde van 25 maart 2025 met als enig agendapunt 'Statutaire ontslagnemingen / benoemingen'.
Artikel 2: Bart Van Doren wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Artikel 3: Bart Van Doren wordt tevens voorgedragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Artikel 4: De vertegenwoordiger(s) van gemeente Londerzeel aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 25 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), worden opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Sinds schooljaar 2020-2021 bepalen we een maximumcapaciteit per leerjaar en werken we met een aanmeldingssysteem voor het inschrijven van nieuwe leerlingen. Deze aanpak werd positief geëvalueerd en wensen we verder te zetten voor volgend schooljaar. Op basis van de eerder gemaakte afspraken, adviseren de directies omtrent de maximumcapaciteit voor schooljaar 2025-2026 rekening houdend met de operationele en infrastructurele mogelijkheden van de school en het verwachte aantal inschrijvingen.
Sinds schooljaar 2020-2021 bepalen we een maximumcapaciteit per leerjaar en werken we met een aanmeldingssysteem voor het inschrijven van nieuwe leerlingen. Deze aanpak werd positief geëvalueerd en wensen we verder te zetten voor volgend schooljaar. Op basis van de eerder gemaakte afspraken, adviseren de directies omtrent de maximumcapaciteit voor schooljaar 2025-2026 rekening houdend met de operationele en infrastructurele mogelijkheden van de school en het verwachte aantal inschrijvingen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 9 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3, 15, 18, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 37 hoofdstuk IV afdeling 3 - recht op inschrijving cfr. artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4 - aanmeldingsprocedures artikel 37undevicies – artikel 37vicies septies
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 artikel 37novies
- decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 mei 2019 houdende aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2019 houdende aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 november 2019 houdende de maximumcapaciteit in het basisonderwijs
- protocol 2019-2020/181119/001 van het ABOC
- beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019
- beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2020
- omzendbrief BaO/2022/02
De maximumcapaciteit wordt vastgelegd per school in elk geboortejaar (kleuterschool) en leerjaar (lagere school). De cijfers verschillen rekening houdend met de actuele leerlingenaantallen en infrastructuur van de school. Deze cijfers worden gebruikt in het kader van de aanmeldingsprocedure.
Centrumschool:
lagere afdeling |
|
|
|
||
|
|
||||
|
maximum capaciteit |
zittende leerlingen |
vrije plaatsen |
bereikte capaciteit |
|
1 lj |
45 |
45 |
0 |
45 |
|
2 lj |
44 |
42 |
2 |
44 |
|
3 lj |
46 |
46 |
0 |
46 |
|
4lj |
39 |
39 |
0 |
39 |
|
5lj |
44 |
44 |
0 |
44 |
|
6lj |
44 |
44 |
0 |
44 |
|
262 |
260 |
262 |
|||
kleuters |
Tovertrein |
|
|
||
|
maximum capaciteit |
zittende leerlingen |
vrije plaatsen |
bereikte capaciteit |
|
2020 |
22 |
14 |
8 |
22 |
|
2021 |
22 |
19 |
3 |
22 |
|
2022 |
22 |
19 |
3 |
22 |
|
2023 |
24 |
13 |
11 |
24 |
bevraging Gimme |
90 |
65 |
||||
kleuters |
Vlindertuin |
|
|
|
|
|
maximum capaciteit |
zittende leerlingen |
vrije plaatsen |
bereikte capaciteit |
|
2020 |
22 |
22 |
0 |
22 |
|
2021 |
22 |
22 |
0 |
22 |
|
2022 |
29 |
29 |
0 |
29 |
|
2023 |
24 |
13 |
11 |
24 |
bevraging Gimme |
97 |
86 |
Ter Elst:
Er zijn 11 klaslokalen beschikbaar, dus minimaal één leerjaar kan niet gesplitst worden. De maximumcapaciteit voor de totale school bedraagt 200 leerlingen. Omwille van de grootte van bepaalde lokalen, is het niet mogelijk om groepen van 22 leerlingen te vormen.
Ons eerste leerjaar bestaat voor 99% uit doorstroom uit De Huffeltjes. Voor de bepaling van de maximumcapaciteit van de andere leerjaren werd gekeken naar het huidige aantal leerlingen.
HUIDIG AANTAL |
MAX. CAP |
ARGUMENTATIE |
||||||||||
LRJ |
GEBJR |
|||||||||||
1 |
°2019 |
27 |
41 |
Of dit 1 of 2 klassen wordt hangt af van doorstroom Huffeltjes. Kan mogelijks groeien. |
||||||||
2 |
°2018 |
27 |
28 |
Blijft één klas. |
||||||||
3 |
°2017 |
25 |
25 |
Blijft één klas van 25 leerlingen, geen instroom mogelijk. |
||||||||
4 |
°2016 |
37 |
50 |
Blijven sowieso 2 klassen, veel instroom mogelijk. |
||||||||
5 |
°2015 |
23 |
25 |
Blijft één klas, kan groeien tot 25 leerlingen. |
||||||||
6 |
°2014 |
33 |
31 |
2 leerlingen naar 1B, blijft één groep van 31 leerlingen met extra ondersteuning in, kan niet groeien. |
||||||||
TOT. CAPACITEIT SCHOOL: |
200 |
Concreet aantal vrije plaatsen:
1ste leerjaar: 10
2de leerjaar: 1
3de leerjaar: 6
4de leerjaar: 1
5de leerjaar: 3
6de leerjaar: -2 (2 leerlingen die op basis van leeftijd doorstromen naar 1B)
Kouterschool:
We streven naar een gemiddeld aantal van 22 leerlingen per klasgroep en we behouden de totale maximumcapaciteit van de Kouterschool.
Kleuterschool:
Om het aantal van gemiddeld 22 leerlingen te bekomen vanaf 2KK moeten we rekening houden met de verhouding aantal instappers en aantal eerste kleuterklassers, aangezien we met graadsklassen werken.
- Grootte september en opsplitsen klassen is afhankelijk van instapdata 0KK.
- De totale capaciteit van de drie graadsklassen ligt op 66 leerlingen, waarbij we splitsen over drie klassen van 22 leerlingen. De verhouding instappers en 1ste kleuterklassers is afhankelijk van het aantal inschrijvingen per geboortejaar (meer instappers van 2023 of meer 1ste kleuterklassers van 2022).
- In 2024 stapten er ook nog 4 1KKers in.
- Marge om de groepen te kunnen vormen ook als er meer 1KK dan 0KK zijn. (Sommigen konden niet inschrijvingen in 0KK omdat de maximumcapaciteit bereikt was. Anderzijds waren er weinig 1KK’ers, waardoor er in deze graadsklassen WEL nog plaats was)
- Doel: groepen die met een gemiddeld aantal van 22 kunnen doorstromen naar 2KK, in toekomst opnieuw naar 2 klasgroepen 2KK, dus opbouw onderaan met 3 graadsklassen 0KK/1KK waarvan er nadien 2 groepen doorstromen naar 2KK.
Maximumcapaciteit van 36: 3 klassen van 36 als maximum geeft drie klassen van 24 leerlingen. We weten uit ervaring dat in de groep van instappers er soms nog één of twee wijzigingen zijn (bv. verhuis), waardoor we gemiddeld rond 22 eindigen.
• Instappers: OKK: 36 vrije plaatsen
• In de eerste kleuterklas (1KK) zijn er momenteel 29 leerlingen en nog 7 vrije plaatsen.
• In de tweede kleuterklas zijn nog vijf vrije plaatsen om tot 22 leerlingen te komen.
• In de derde kleuterklas zijn er geen vrije plaatsen. Door dubbelaars bestaat de groep al uit 24 leerlingen.
Lagere school:
• 1ste leerjaar: 1 klas, 5 vrije plaatsen
• 2de leerjaar: 1 klas, 2 vrije plaatsen
• 3de leerjaar: 1 klas, door dubbelaars en anderstaligen al 24 in plaats van 22 leerlingen
• 4de leerjaar: 2 klassen, nog 7 vrije plaatsen, verdeeld over de twee klassen
• 5de leerjaar: 1 klas, door anderstalige 23 in plaats van 22 leerlingen
• 6de leerjaar: 2 klassen, nog 12 plaatsen vrij (door leerlingen die naar 1B stromen uit 5de leerjaar, meer vrije plaatsen
We behouden voor elk leerjaar enkele instromers, uitgezonderd de klassen die onze gewenste capaciteit van 22 reeds overschreden hebben (door dubbelaars of anderstalige nieuwkomers).
Dat geeft volgende maximumcapaciteit:
Geboortejaar |
Maximumcapaciteit |
Vrije plaatsen komend schooljaar |
°2023 |
36 |
36 |
°2022 |
36 |
7 |
Graadsklas 0KK en 1KK (°2023 en °2022) |
72 |
(drie klassen, gemixt instappers en 1ste kleuterklas) |
°2021 |
22 |
5 |
°2020 |
24 |
0 |
|
|
|
1ste leerjaar |
22 |
5 |
2de leerjaar |
22 |
2 |
3de leerjaar |
24 |
0 |
4de leerjaar |
44 |
7 |
5de leerjaar |
23 |
0 |
6de leerjaar |
44 |
12 |
Maximumcapaciteit anderstalige nieuwkomers
De omzendbrief BaO/2022/02 biedt de kans om een maximumcapaciteit anderstalige nieuwkomers in te voeren.
Zowel niet-aanmeldende scholen als aanmeldende scholen kunnen anderstalige nieuwkomers weigeren, wanneer het aantal anderstalige nieuwkomers in de betreffende vestigingsplaats minstens vier bedraagt in vestigingsplaatsen tot en met 100 leerlingen, en minstens acht bedraagt in vestigingsplaatsen met meer dan 100 leerlingen, op voorwaarde dat de geweigerde anderstalige nieuwkomers een plaats gegarandeerd wordt binnen een school, gelegen op een redelijke afstand en rekening houdend met de vrije keuze van de ouders.
Scholen mogen anderstalige nieuwkomers steeds in overcapaciteit inschrijven.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5708
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde maximumcapaciteit voor de Centrumschool, Ter Elst en de Kouterschool voor schooljaar 2025-2026.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord, als volgt, een maximumcapaciteit anderstalige nieuwkomers vast te leggen voor het gemeentelijk BaO:
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 24 september 2024 het project en reglement rond de 'buurtpreventienetwerken' goedgekeurd. Met de effectieve uitrol van het project doken enkele organisatorische problemen op, waardoor het reglement dient te worden aangepast.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 24 september 2024 het project en reglement rond de 'buurtpreventienetwerken' goedgekeurd. Met de effectieve uitrol van het project doken enkele organisatorische problemen op, waardoor het reglement dient te worden aangepast.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad op 24 september 2024 inzake het reglement op de buurtpreventienetwerken
Het huidig reglement stelt dat inwoners vrij een zone kunnen aanduiden waarin zij een buurtpreventienetwerk wensen. Op dit moment hebben we reeds vijf aanmeldingen ontvangen voor de opstart van een buurtpreventienetwerk. We merken o.a. volgende geografische moeilijkheden bij de effectieve uitwerking van het huidige reglement:
- Het plaatsen van de buurtpreventienetwerkborden vormt geografische problemen. De gemeente Londerzeel dreigt zonder vooraf afgebakende zones al snel vol te staan met deze borden waardoor het zijn doel compleet zal verliezen;
- De huidige potentiële coördinatoren geven aan zelf de voorkeur te hebben om een groter gebied te bestrijken;
- de ledenlijsten die deze potentiële coördinatoren doorgeven, geven nu al aan dat er heel wat geografische spreiding zit. Bijvoorbeeld: een inwoner uit de Tramstraat wil zich ook aansluiten in de Whatsappgroep 'Londerzeel Centrum'. Als gemeente hebben we hier geen vat op;
- We dreigen te veel BPN-coördinatoren te hebben waardoor communicatie met hen moeilijker zal worden door de hoeveelheid aan partners;
Het initiële doel van een buurtpreventienetwerk is elkaar informeren over veiligheidsthema's. Aan deze doelstelling voldoen we met de uitrol van dit gewijzigd reglement.
Voorstel van het vernieuwde reglement:
Er is niet langer een goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen nodig voor de opstart van een buurtpreventienetwerk (huidig reglement) omdat we vooraf bepaald hebben welke BPN's mogelijk zijn:
Buurtpreventienetwerk Malderen
Buurtpreventienetwerk Sint-Jozef
Buurtpreventienetwerk Steenhuffel
Buurtpreventienetwerk Londerzeel Centrum (alles voor het spoor richting Steenhuffel)
Buurtpreventienetwerk Londerzeel 'Witte wijk' (alles achter het spoor richting Londerzeel Sint-Jozef).
Buurtpreventienetwerken opstarten op zeer lokaal niveau zou met het vernieuwde reglement niet meer mogelijk zijn. De buurtpreventienetwerkborden zullen geplaatst worden op de invalswegen van onze gemeente, op advies en beslissing van de dienst Mobiliteit en de dienst Samenleving. Hierdoor blijft de structuur overzichtelijk en behouden we het waarschuwende doel zonder 'gewenning'. Voor de afbakening van de zones werd de indeling van de zones van de wijkwerking van de politie als basis genomen, alsook de afbakening per deelgemeente.
Geen aanvullende kosten meer verbonden aan dit project, tenzij arbeidskost van personeel.
Er werd reeds 2.000 euro gebudgetteerd op actie 5.5.16 (initiatief nemen op wijkniveau om de veiligheid...) om dit project te financieren in 2024.
Er zijn 20 BPN-borden reeds voorzien voor dit project.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5853
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement over de buurtpreventienetwerken goed.
Aquafin maakte voor de gemeente Londerzeel een hemelwater- en droogteplan (HWDP) op. Dit HWDP beschrijft en verduidelijkt de toekomstvisie van de waterhuishouding in Londerzeel. Het plan werd opgemaakt volgens een stappenplan en er werd een actielijst opgemaakt. Dit plan werd toegelicht door het college van burgemeester en schepenen op een overleg met de gemeenteraadsleden op 14 januari 2025 en de Gecoro op 16 januari 2025.
Aquafin maakte voor de gemeente Londerzeel een hemelwater- en droogteplan (HWDP) op. Dit HWDP beschrijft en verduidelijkt de toekomstvisie van de waterhuishouding in Londerzeel. Het plan werd opgemaakt volgens een stappenplan en er werd een actielijst opgemaakt. Dit plan werd toegelicht door het college van burgemeester en schepenen op een overleg met de gemeenteraadsleden op 14 januari 2025 en de Gecoro op 16 januari 2025.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp van een hemelwater- en droogteplan
- stappenplan
- actielijst
Dit plan heeft als doelstellingen:
- Wateroverlast tegen te gaan
- Droogte te beperken
- Waterkwaliteit te verhogen
- Klimaatadaptatie
- Slim investeren
Dit plan zal dienen als basis voor toekomstige onthardings– en rioleringsprojecten.
Er dient geen budget voorzien daar dit deel uitmaakt van de opdrachten van Riopact.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=5955
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.
Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2025 werden de basis- en projectsubsidies voor jeugd-, sport-, cultuurverenigingen 2024 goedgekeurd.
Hoewel er vanuit de dienst Vrije Tijd meermaals werd gecommuniceerd om tijdig in te zetten op het volgen van vormingsmomenten en het behalen van animatorattesten, is slechts een fractie van de jeugdverenigingen erin geslaagd om deze norm te behalen. Hierdoor komt het gros van de jeugdverenigingen niet in aanmerking voor het ontvangen van basissubsidies (of slechts een gedeelte van het bedrag). Het college besliste om (gezien het eerste subsidiejaar van het nieuwe reglement) de jeugdverenigingen de kans te geven om de noodzakelijke vormingsattesten uiterlijk op 31.08.2025 aan de dienst Vrije Tijd te bezorgen. Op deze manier kunnen de jeugdverenigingen uitzonderlijk nog aanspraak maken op de subsidies van 2024. Deze afwijking op het huidige reglement behoeft een goedkeuring van de gemeenteraad.
Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2025 werden de basis- en projectsubsidies voor jeugd-, sport-, cultuurverenigingen 2024 goedgekeurd.
Hoewel er vanuit de dienst Vrije Tijd meermaals werd gecommuniceerd om tijdig in te zetten op het volgen van vormingsmomenten en het behalen van animatorattesten, is slechts een fractie van de jeugdverenigingen erin geslaagd om deze norm te behalen. Hierdoor komt het gros van de jeugdverenigingen niet in aanmerking voor het ontvangen van basissubsidies (of slechts een gedeelte van het bedrag). Het college besliste om (gezien het eerste subsidiejaar van het nieuwe reglement) de jeugdverenigingen de kans te geven om de noodzakelijke vormingsattesten uiterlijk op 31.08.2025 aan de dienst Vrije Tijd te bezorgen. Op deze manier kunnen de jeugdverenigingen uitzonderlijk nog aanspraak maken op de subsidies van 2024. Deze afwijking op het huidige reglement behoeft een goedkeuring van de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 26 september 2023 houdende goedkeuring erkennings- en subsidiereglement voor jeugd-, cultuur- en sportverenigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2025 tot goedkeuring van erkenning en toekenning van de basis- en projectsubsidies voor jeugd-, sport-, cultuurverenigingen 2024 en goedkeuring van de thema's voor de projectsubsidies in 2025
Bij strikte toepassing van het geldende reglement, zullen een aantal jeugdverenigingen een aanzienlijk deel of het volledige bedrag van de basissubsidies van 2024 niet ontvangen. Onderstaande tabel geeft de huidige stand van zaken weer.
Indien de jeugdverenigingen hun bewijzen van vormingsattesten binnen de uitgestelde termijn (dus voor 31.08.2025) bezorgen aan de dienst Vrije Tijd, zullen zij nog aanspraak kunnen maken op de basissubsidies van 2024.
Naam jeugdvereniging | Uitbetaling basissubsidies 31.01.2025 (strikte toepassing reglement) |
Simulatie basissubsidies 31.08.2025 (na bezorging vormingsattesten) |
Jeugdhuis ODT | 4.000 | 4.000 |
Chiromeisjes Londerzeel | 3.000 | 3.000 |
Chiro Malderen | 3.000 | 6.000 |
Chirojongens Klaas | 0 | 3.000 |
Chiromeisjes Klaas | 3.000 | 3.000 |
Chirojongens Londerzeel | 500 | 3.000 |
Chiro Malegijs | 0 | 3.000 |
KAJ D'Aa | 0 | 500 |
Scouts Londerzeel | 3000 | 3.000 |
Totaal | 16.500 | 28.500 |
Indien jeugdverenigingen de attesten niet bezorgen en toch lager ingeschaald blijven binnen de basissubsidies, dan zal het resterende bedrag worden overgeheveld naar de projectsubsidies van 2025.
Voor de domeinen sport, cultuur en jeugd, zijn de werkingssubsidies budgettair opgenomen onder:
Actie: 5.11.4 Aan de particuliere jeugdverenigingen financiële ondersteuning aanbieden in de vorm van werkingssubsidies
Actie: 5.11.6 Aan sportclubs financiële ondersteuning aanbieden in functie van hun inhoudelijk werking
Actie: 5.11.7 Aan socio-culturele verenigingen financiële ondersteuning aanbieden
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=6732
Enig artikel: De gemeenteraad gaat ermee akkoord om de noodzakelijke vormingsattesten van de jeugdverenigingen uiterlijk op 31.08.2025 aan de dienst Vrije Tijd te laten bezorgen zodat de jeugdverenigingen op die manier nog aanspraak te kunnen maken op het resterende bedrag van de basissubsidies van 2024. Het resterende bedrag zal pas worden uitbetaald nadat de attesten worden bezorgd. Indien er nog een resterend bedrag zou blijven openstaan, dan wordt dit overgeheveld naar de projectsubsidies van 2025.
Via aankoopcentrale CREAT kan de gemeente intekenen op de raamovereenkomst 'kantoorbenodigdheden en papierwaren'. Deze opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium NV. De looptijd van het contract bedraagt 48 maanden (vanaf 1 februari 2025 tot en met 31 januari 2029).
Via aankoopcentrale CREAT kan de gemeente intekenen op de raamovereenkomst 'kantoorbenodigdheden en papierwaren'. Deze opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium NV. De looptijd van het contract bedraagt 48 maanden (vanaf 1 februari 2025 tot en met 31 januari 2029).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2023 houdende de toetreding tot aankoopcentrale CREAT
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
- gevoerde openbare procedure van 1 maart 2024 door opdrachtencentrale CREAT
- besluit van CREAT waarbij de opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium NV
Onze huidige raamovereenkomsten inzake de leveringen van kantoorbenodigdheden en papierwaren lopen eind januari 2025 af. Voor kantoorbenodigdheden doen we beroep op de raamovereenkomst van aankoopcentrale Zorgbedrijf Antwerpen en voor papierwaren op de raamovereenkomst van aankoopcentrale Haviland. Beide raamovereenkomsten hebben leverancier aan Lyreco Belgium NV gegund.
Er is op zoek gegaan naar een nieuwe raamovereenkomst. Via aankoopcentrale CREAT kan de gemeente intekenen op de raamovereenkomst 'kantoorbenodigdheden en papierwaren'. Deze opdracht werd eveneens gegund aan Lyreco Belgium NV. De looptijd van het contract bedraagt 48 maanden (vanaf 1 februari 2025 tot en met 31 januari 2029).
Lyreco beschikt over een ruim aanbod kantoorbenodigdheden en papierwaren volgens ieders wensen en noden. CREAT en Lyreco trekken samen de duurzame kaart door een uitgebreid gamma artikelen met een duurzaamheidslabel (FSC, PEFC, Blauwe Engel, NF Environnement...) in de inventaris op te nemen. Hierdoor kunnen we als lokaal bestuur aan gunstige tarieven kiezen voor verantwoorde kantoorbenodigdheden en papierwaren.
Er werd een prijsvergelijking gemaakt tussen onze huidige raamovereenkomsten en de raamovereenkomst van CREAT. Hier is duidelijk te zien dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zijn dan de prijzen die we vandaag betalen (zie bijlage).
Door de toetreding tot het raamcontract hoeft gemeente Londerzeel zelf geen procedure te laten lopen voor de aanstelling van een leverancier voor papierwaren en kantoorbenodigdheden. De samenwerking met een opdrachten- of aankoopcentrale leidt tot een betere prospectie van de markt, het delen van kennis en knowhow, administratieve vereenvoudiging en schaalvoordelen.
Het nodige budget voor de aankoop van papier en kantoorbenodigdheden zijn bij respectievelijk elke dienst/afdeling/school voorzien in het exploitatiebudget onder kantoorbenodigdheden - AR 6141001
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst inzake de levering van kantoorbenodigdheden en papierwaren via aankoopcentrale CREAT goed.
Voor de levering van fietsen voor personeelsleden op basis van operationele lease voor het onderwijs bestaat er een nieuwe raamovereenkomst van de dienst Katholiek Onderwijs (DOKO). Deze overeenkomst stelt een leasemaatschappij aan die operationele fietslease aanbiedt aan het onderwijzend personeel. Gezien de instapdatum van 1 januari 2025 moest gehaald worden inzake de fietslease voor het onderwijspersoneel (nadat het wetgevend kader hierrond zeer laat werd gecommuniceerd) en er geen gemeenteraad meer plaatsvond in december 2024, werd deze beslissing reeds door het college van burgemeester en schepenen genomen en nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor de levering van fietsen voor personeelsleden op basis van operationele lease voor het onderwijs bestaat er een nieuwe raamovereenkomst van de dienst Katholiek Onderwijs (DOKO). Deze overeenkomst stelt een leasemaatschappij aan die operationele fietslease aanbiedt aan het onderwijzend personeel. Gezien de instapdatum van 1 januari 2025 moest gehaald worden inzake de fietslease voor het onderwijspersoneel (nadat het wetgevend kader hierrond zeer laat werd gecommuniceerd) en er geen gemeenteraad meer plaatsvond in december 2024, werd deze beslissing reeds door het college van burgemeester en schepenen genomen en nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- bestek inzake een raamovereenkomst voor het leveren van fietsen voor personeelsleden op basis van operationele lease
- gunning van de opdracht aan de firma O2O BV, Farmastraat 40 te 9000 Gent
- beslissing college van burgemeester en schepenen van 9 december 2024 houdende toetreding tot het raamcontract van de dienst Katholiek Onderwijs (DOKO) voor levering van fietsen voor personeelsleden op basis van operationele lease
Door in te stappen in de raamovereenkomst van de dienst Katholiek Onderwijs (DOKO) wordt de procedure voor levering van fietsen voor personeelsleden op basis van operationele lease sterk vereenvoudigd.
Het doel van deze overeenkomst is om voor de deelnemende besturen een kostenneutrale operatie uit te voeren, met een minimale administratieve last voor zowel haar eigen werking als voor de werknemer die gebruik wenst te maken van het systeem van fietslease.
Het moet bovendien mogelijk zijn om op het einde van de leaseperiode de fiets individueel over te nemen tegen een overeengekomen restwaarde.
In het aanbod zijn onder meer inbegrepen: pechverhelping, jaarlijks onderhoud en een verzekering tegen diefstal.
Deze raamovereenkomst heeft een groot voordeel t.o.v. van de raamovereenkomst die door de aankoopcentrale CREAT werd gelanceerd (en trouwens ook toegewezen aan O2O) nl. dat wij als schoolbestuur geen maandelijkse facturen krijgen van O2O. Er wordt door O2O één factuur gestuurd naar het schoolbestuur in de maand december, tevens de maand waarop AGODI de ingehouden eindejaarstoelage van het personeel doorstort naar het schoolbestuur. Wij moeten m.a.w. niet maandelijks voorschieten.
Gezien de instapdatum van 1 januari 2025 moest gehaald worden inzake de fietslease voor het onderwijspersoneel (nadat het wetgevend kader hierrond zeer laat werd gecommuniceerd) en er geen gemeenteraad meer plaatsvond in december 2024, werd deze beslissing reeds door het college van burgemeester en schepenen genomen en nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Geen financiële impact. De leasingkosten zijn volledig ten laste van de werknemer.
Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 9 december 2024 en keurt de toetreding tot de raamovereenkomst voor het leveren van fietsen voor personeelsleden op basis van operationele lease van de dienst Katholiek Onderwijs (DOKO) goed.
Onze huidige raamovereenkomst inzake de aanstelling van een landmeter-expert liep af op 31 december 2024. Via aankoopcentrale CREAT kan de gemeente intekenen op hun lopende raamovereenkomst. De looptijd van het contract bedraagt 48 maanden (vanaf 1 december 2024 tot en met 30 november 2028) en werd via de raamovereenkomst gegund aan landmeter Van Eester, Wommelgemsesteenweg 137 te 2531 Vremde.
Onze huidige raamovereenkomst inzake de aanstelling van een landmeter-expert liep af op 31 december 2024. Via aankoopcentrale CREAT kan de gemeente intekenen op hun lopende raamovereenkomst. De looptijd van het contract bedraagt 48 maanden (vanaf 1 december 2024 tot en met 30 november 2028) en werd via de raamovereenkomst gegund aan landmeter Van Eester, Wommelgemsesteenweg 137 te 2531 Vremde.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2023 houdende de toetreding tot aankoopcentrale CREAT
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
- gevoerde openbare procedure van 7 december 2022 door opdrachtencentrale CREAT
- besluit van CREAT waarbij de opdracht werd gegund aan Van Eester, Wommelgemsesteenweg 137 te 2531 Vremde
Door de toetreding tot het raamcontract hoeft gemeente Londerzeel zelf geen procedure te laten lopen voor de aanstelling van een landmeter-expert. De samenwerking met een opdrachten- of aankoopcentrale leidt tot een betere prospectie van de markt, het delen van kennis en knowhow, administratieve vereenvoudiging en schaalvoordelen.
Er kan beroep gedaan worden op het kantoor voor het uitvoeren van opmetingen (en de opmaak van opmetingsplannen), de opmaak van plaatsbeschrijvingen, schattingsverslagen en het voeren van onderhandelingen.
Exploitatiebudget GE/6131003/005000/AP 1.5/A 1.5.5
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=6890
Dit agendapunt wordt behandeld als A-punt na het agendapunt 'Goedkeuring van de afwijking van het geldende subsidiereglement voor jeugd-, cultuur- en sportverenigingen betreffende de verdeling van de basissubsidies van 2024 voor jeugdverenigingen'
Dit agendapunt wordt met eenparigheid van stemmen teruggetrokken.
Er is een ontwerp van akte kosteloze grondafstand opgesteld door notaris Joost Eeman te Gent voor overdracht ten kosteloze titel van een strook grond (170 ca) in de Bergstraat. De overdrager doet deze kosteloze grondafstand ingevolge de voorwaarden voorzien in zijn omgevingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Londerzeel op 4 december 2023 (omgevingsnummer OMV_2023128188).
Er is een ontwerp van akte kosteloze grondafstand opgesteld door notaris Joost Eeman te Gent voor overdracht ten kosteloze titel van een strook grond (170 ca) in de Bergstraat. De overdrager doet deze kosteloze grondafstand ingevolge de voorwaarden voorzien in zijn omgevingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Londerzeel op 4 december 2023 (omgevingsnummer OMV_2023128188).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp van akte kosteloze grondafstand opgesteld door notaris Joost Eeman met standplaats te Gent
De voorwaarden voor kosteloze grondafstand zijn vervat in de omgevingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 met omgevingsnummer OMV_2023128188:
Als voorwaarde wordt opgelegd:
- Overtollige teelaarde kan gebruikt worden ter realisatie van de groenwal (opgelegd in de verkaveling)
maar kan in geen geval uitgespreid worden over de loten.
- Het advies van de provincie te respecteren.
- Het advies van de watergroep/ rioolbeheerder te respecteren.
Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden in de verkaveling verleend door de Deputatie.
Na realisatie van deze technische werken dient de volledige zone kosteloos te worden overgedragen aan de gemeente om op te nemen in het openbaar domein. De kosten (opmetingsplan en modelakte) vallen ten laste van de aanvrager/verkavelaar.
Aan al de opgelegde voorwaarden in de omgevingsvergunning is op heden voldaan.
De kosten, rechten en erelonen van de akte, met inbegrip de kosten die betrekking hebben op de leveringsplicht, zijn ten laste van de overdrager.
Deze overdracht is toegestaan en aanvaard om niet.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt de ontwerpakte kosteloze grondafstand, opgemaakt door notaris Joost Eeman, voor de kosteloze overdracht van een perceel grond, gelegen in wegenis langs de Bergstraat kadastraal gekend onder 1ste afdeling,
1. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van achtentwintig centiare (28ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 1b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 D P0000.
2. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van tien centiare (10ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 2b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 F P0000.
3. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van veertien centiare (14ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 3b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 H P0000.
4. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van twintig centiare (20ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 4b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 L P0000.
5. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van achttien centiare (18ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 5b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 N P0000.
6. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van twintig centiare (20ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 6b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 R P0000.
7. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van twintig centiare (20ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 7b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 T P0000
8. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van twintig centiare (20ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 8b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 W P0000
9. op het kadaster gekend onder sectie D, deel van nummer 0668 B P0000, met een oppervlakte volgens meting volgens het navermeld metingsplan van twintig centiare (20ca), gekend volgens hierna gemeld metingsplan onder lot 9b en met gereserveerde perceelsidentificatie 23045 D 668 Y P0000
zoals afgebeeld op het metingsplan van 19 januari 2024 opgemaakt door de heer Jan Foqué, meetkundig-schatter van onroerende goederen, goed.
Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
Fréderic Vanden Brande kocht in 1973 de houten bovenbouw van de molen Merelaantje en liet die overbrengen naar een terrein bij het Hof ter Winkelen in de Holle Eikstraat. Vanaf 1977 stond de molen stil na het overlijden van de vrijwillige molenaar. Daarna trad het verval in.
In 2003 schonk Vanden Brande de molen aan de gemeente Londerzeel. In 2007-2008 werden ingrijpende onderhoudswerken aangevat om de molen terug draai- en maalvaardig te maken. De restauratiewerkzaamheden werden tot op heden niet voltooid door het wegvallen van de vrijwillige molenaar. Het gevlucht is vandaag nog steeds gedemonteerd. Om veiligheidsredenen werd in 2019 de aanwezige molenroede verwijderd, werden een aantal gaten in de molenkap gedicht, werd de molenas op blokken gezet en werden aan de voorzijde de luiken vastgezet en dichtgemaakt. Deze onderhoudswerkzaamheden werd uitgevoerd door molenbouw de Jongh B.V. gevestigd in Veldhoven Nederland. Sindsdien werden geen werken meer uitgevoerd.
In het najaar 2022 werd een werkbezoek gebracht met de mensen van Onroerend Erfgoed. Bij die gelegenheid heeft de molenbouwer laten weten dat hij voor circa 90.000 euro (excl. btw) de molen weer in maalvaardige staat zou kunnen brengen.
Op 11 maart 2024 nam het college van burgemeester en schepenen het principieel besluit om de molen Merelaantje te schenken aan de vzw comité Jean Pain - een ecologisch project voor houtcompostering - met de intentie om via de vzw de restauratie op te starten, want de molen blijkt een buitenbeentje binnen de traditie van het windmolenbouwen.
Vooraleer verdere stappen te ondernemen werd deze denkpiste voor advies voorgelegd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur, die meedeelde dat een schenking door een lokale overheid niet kan en dat als alternatief het bestuur een opstalrecht kan toekennen. Op deze manier blijft de grond waarop de molen staat eigendom van de gemeente en engageert de opstalhouder zich om de restauratie uit te voeren.
Het notariaat Robberechts & Van Riet heeft een ontwerp van akte 'vestiging recht van opstal' opgesteld.
Het ontwerp van akte werd doorgenomen met molenbouwer de Jongh die eerder zijn akkoord gaf aan het recht van opstal en die zich engageert om de molen opnieuw maalvaardig te maken.
Het opstalrecht wordt (in overleg met de molenbouwer) verleend voor een periode van 50 jaar, waarbij de grond eigendom van de gemeente blijft en de molen voor 50 jaar in beheer van de molenbouwer komt. Zodra de notariële akte is verleden, zal de opstalhouder de eerste werken aan de molen uitvoeren (o.a. plaatsen nieuwe trap, schilderen kast en dichtmaken dak).
Fréderic Vanden Brande kocht in 1973 de houten bovenbouw van de molen Merelaantje en liet die overbrengen naar een terrein bij het Hof ter Winkelen in de Holle Eikstraat. Vanaf 1977 stond de molen stil na het overlijden van de vrijwillige molenaar. Daarna trad het verval in.
In 2003 schonk Vanden Brande de molen aan de gemeente Londerzeel. In 2007-2008 werden ingrijpende onderhoudswerken aangevat om de molen terug draai- en maalvaardig te maken. De restauratiewerkzaamheden werden tot op heden niet voltooid door het wegvallen van de vrijwillige molenaar. Het gevlucht is vandaag nog steeds gedemonteerd. Om veiligheidsredenen werd in 2019 de aanwezige molenroede verwijderd, werden een aantal gaten in de molenkap gedicht, werd de molenas op blokken gezet en werden aan de voorzijde de luiken vastgezet en dichtgemaakt. Deze onderhoudswerkzaamheden werd uitgevoerd door molenbouw de Jongh B.V. gevestigd in Veldhoven Nederland. Sindsdien werden geen werken meer uitgevoerd.
In het najaar 2022 werd een werkbezoek gebracht met de mensen van Onroerend Erfgoed. Bij die gelegenheid heeft de molenbouwer laten weten dat hij voor circa 90.000 euro (excl. btw) de molen weer in maalvaardige staat zou kunnen brengen.
Op 11 maart 2024 nam het college van burgemeester en schepenen het principieel besluit om de molen Merelaantje te schenken aan de vzw comité Jean Pain - een ecologisch project voor houtcompostering - met de intentie om via de vzw de restauratie op te starten, want de molen blijkt een buitenbeentje binnen de traditie van het windmolenbouwen.
Vooraleer verdere stappen te ondernemen werd deze denkpiste voor advies voorgelegd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur, die meedeelde dat een schenking door een lokale overheid niet kan en dat als alternatief het bestuur een opstalrecht kan toekennen. Op deze manier blijft de grond waarop de molen staat eigendom van de gemeente en engageert de opstalhouder zich om de restauratie uit te voeren.
Het notariaat Robberechts & Van Riet heeft een ontwerp van akte 'vestiging recht van opstal' opgesteld.
Het ontwerp van akte werd doorgenomen met molenbouwer de Jongh die eerder zijn akkoord gaf aan het recht van opstal en die zich engageert om de molen opnieuw maalvaardig te maken.
Het opstalrecht wordt (in overleg met de molenbouwer) verleend voor een periode van 50 jaar, waarbij de grond eigendom van de gemeente blijft en de molen voor 50 jaar in beheer van de molenbouwer komt. Zodra de notariële akte is verleden, zal de opstalhouder de eerste werken aan de molen uitvoeren (o.a. plaatsen nieuwe trap, schilderen kast en dichtmaken dak).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ministerieel besluit van 15 februari 2016 houdende bescherming windmolen 't Merelaantje en onmiddellijke omgeving als monument en dorpsgezicht
- advies van Agentschap Binnenlands Bestuur van 9 april 2024
- verslagen van de overlegvergaderingen
- ontwerpakte inzake vestiging van een recht van opstal
Door de mogelijkheid van vestiging van recht van opstal blijft het geklasseerde dorpsgezicht behouden, blijft de molen op de site in Londerzeel behouden, wordt deze in ere hersteld en biedt deze een meerwaarde voor comité Jean Pain en gemeente Londerzeel. Op deze manier wordt eveneens aan de verzuchtingen van de verschillende partijen voldaan.
Door de vestiging van een opstalrecht blijft de molen een troef op toeristisch en erfgoedvlak en blijft de link met de site van vzw Comité Jean Pain. Het is daarom een opportuniteit dat een derde partij de restauratie (financieel) op zich wil nemen.
Raming voor het maalvaardig restaureren van de molen: € 88.650 excl. btw (ten laste van de molenbouwer)
Financiële toezegging van de gemeente van € 10.000 in de restauratiekosten + notariskosten
De familie Bouckaert (de wettelijke erfgenamen van bouwheer Alfred Ronse) hebben ook een éénmalige bijdrage van € 10.000 toegezegd om bij te dragen aan het project om het Merelaantje in zijn oude glorie te herstellen.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het vestigen van een recht van opstal en keurt de ontwerpakte dienaangaande goed.
Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
De gemeente kan beslissen geen gebruik meer te maken van roerend materieel of materiaal omdat het overbodig, niet meer geschikt of onbruikbaar geworden is of geen bestemming meer heeft. Het is aangewezen deze goederen te vervreemden. Deze desaffectatie gaat om 12 houten schoolbanken en 1 wagen Citroën Jumpy.
De gemeente kan beslissen geen gebruik meer te maken van roerend materieel of materiaal omdat het overbodig, niet meer geschikt of onbruikbaar geworden is of geen bestemming meer heeft. Het is aangewezen deze goederen te vervreemden. Deze desaffectatie gaat om 12 houten schoolbanken en 1 wagen Citroën Jumpy.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56, §3 1°
Een desaffectatie is een beslissing omtrent het statuut van het goed. De gemeenteraad is daarvoor bevoegd.
De buitengebruikstelling gebeurt echter meestal ad hoc. Dikwijls gaat het ook om kleine hoeveelheden materieel of materiaal. Het is dus aangewezen dat de gemeenteraad die krijtlijnen voor de vervreemding bepaalt en het college machtigt om in uitvoering van artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur de vervreemding te organiseren.
Het materieel en materiaal wordt aangeboden en verkocht in de staat waarin het zich bevindt, met alle zichtbare en verborgen gebreken en zonder garantie van welke aard ook.
Enig artikel: De gemeenteraad gaat akkoord met de desaffectatie en vervreemding van : 12 houten schoolbanken en 1 wagen Citroën Jumpy. Het college van burgemeester en schepenen krijgt de opdracht om de organisatie van de vervreemding op zich te nemen.
De voorbije speelpleinzomer merkte de dienst Vrije Tijd op dat er wat onduidelijkheden waren bij ouders wat betreft het inschrijven en annuleren van speelpleindagen. Om dit te verduidelijken stelt de dienst Vrije Tijd een kleine wijziging van het huishoudelijk reglement voor.
De voorbije speelpleinzomer merkte de dienst Vrije Tijd op dat er wat onduidelijkheden waren bij ouders wat betreft het inschrijven en annuleren van speelpleindagen. Om dit te verduidelijken stelt de dienst Vrije Tijd een kleine wijziging van het huishoudelijk reglement voor.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 25 juni 2019 houdende goedkeuring van een huishoudelijk reglement voor de speelpleinwerking, zoals gewijzigd op 23 maart 2021 en 22 februari 2022
- beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2024 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de speelpleinwerking
Volgende artikels werden aangepast in het huishoudelijk reglement:
De speelpleinwerking zit binnen het meerjarenplan vervat in het actieplan 5.10 Doelgroepenbeleid, het organiseren van een aanbod speelpleinwerking voor kinderen tijdens paas-en zomervakantie. De aanpassing binnen het reglement heeft geen financiële impact op de werking.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking goed.
Er zijn heel veel klachten over de dinsdagmarkt in Londerzeel: geen kramen en geen volk. Hoe moet dat verder?
De wekelijks markt is niet alleen een plaats voor handel: kopen en verkopen van diverse producten. Het is ook dé plaats voor sociale contacten en gemeenschapsvorming: mensen komen naar de markt om elkaar te ontmoeten, te praten, te consumeren.
Er zijn studies die aantonen dat de markten een grote impact hebben op de lokale economieën en op de ontwikkelingen van dorpscentra en steden.
De dinsdagmarkt als hart en ziel van Londerzeel.
Het grote voordeel van een wekelijkse markt is dat klanten toegang hebben tot verschillende producten en dit op 1 plaats:
- mensen kunnen in zowel grotere als kleinere hoeveelheden kopen;
- er is altijd meer dan één optie beschikbaar voor de koper.
Door de herinrichting van de dinsdagmarkt na Covid, is het typische karakter van de markt verdwenen:
- kramen staan verder van elkaar waardoor klanten verder moeten lopen;
- het aantal kramen is beperkt waardoor de keuzemogelijkheden worden beperkt;
- de sfeer is totaal verdwenen.
Uit rondvraag door Het Laatste Nieuws blijkt dat de mensen verlangen naar een terugkeer naar de opstelling van voor Covid.
Er moet weliswaar ook rekening gehouden worden met de adviezen van de veiligheidsdiensten. De bereikbaarheid van calamiteiten en mogelijke slachtoffers moet steeds gegarandeerd blijven.
De algemene insteek moet zijn dat lokale handel en ambulante handel elkaar kunnen versterken. Ook HORECA is hier een belangrijk onderdeel van. Ze trekken consumenten voor elkaar aan. Londerzeel moet dat beseffen en op die overlapping ook inspelen. Bereikbaarheid en een vlotte doorstroom van het ene naar het andere is daar essentieel:
Er zijn heel veel klachten over de dinsdagmarkt in Londerzeel: geen kramen en geen volk. Hoe moet dat verder?
De wekelijks markt is niet alleen een plaats voor handel: kopen en verkopen van diverse producten. Het is ook dé plaats voor sociale contacten en gemeenschapsvorming: mensen komen naar de markt om elkaar te ontmoeten, te praten, te consumeren.
Er zijn studies die aantonen dat de markten een grote impact hebben op de lokale economieën en op de ontwikkelingen van dorpscentra en steden.
De dinsdagmarkt als hart en ziel van Londerzeel.
Het grote voordeel van een wekelijkse markt is dat klanten toegang hebben tot verschillende producten en dit op 1 plaats:
- mensen kunnen in zowel grotere als kleinere hoeveelheden kopen;
- er is altijd meer dan één optie beschikbaar voor de koper.
Door de herinrichting van de dinsdagmarkt na Covid, is het typische karakter van de markt verdwenen:
- kramen staan verder van elkaar waardoor klanten verder moeten lopen;
- het aantal kramen is beperkt waardoor de keuzemogelijkheden worden beperkt;
- de sfeer is totaal verdwenen.
Uit rondvraag door Het Laatste Nieuws blijkt dat de mensen verlangen naar een terugkeer naar de opstelling van voor Covid.
Er moet weliswaar ook rekening gehouden worden met de adviezen van de veiligheidsdiensten. De bereikbaarheid van calamiteiten en mogelijke slachtoffers moet steeds gegarandeerd blijven.
De algemene insteek moet zijn dat lokale handel en ambulante handel elkaar kunnen versterken. Ook HORECA is hier een belangrijk onderdeel van. Ze trekken consumenten voor elkaar aan. Londerzeel moet dat beseffen en op die overlapping ook inspelen. Bereikbaarheid en een vlotte doorstroom van het ene naar het andere is daar essentieel:
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Vandaar ons 10-punten-actieplan voor een wekelijkse dinsdagmarkt Kerkstraat; rond de kerk, begin Gildenstraat en begin Brusselsestraat:
De punten 1 t.e.m. 5 dienen gerealiseerd te zijn tegen 1 mei 2025, 6 t.e.m. 9 tegen 1 juli 2025 en 10 tegen 1 november 2025.
Vermits de meerderheid een welwillende hand uitsteekt naar de oppositie stelt Team De Borger voor om deze aangelegenheid te behandelen in de gemeenteraadscommissie “wonen en werken”. Team De Borger is goed geplaatst om haar 10 punten-plan, als voorzitter in deze commissie te behandelen.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=7284
Artikel 1: Het 10 punten-actieplan is een goede vertrekbasis waarover de gemeentelijke en veiligheidsdiensten advies dienen uit te brengen.
Artikel 2: Het 10 punten-actieplan wordt doorverwezen naar de Gemeenteraadscommissie “wonen en werken”.
Artikel 3: Londerzeel neemt deel aan de maand van de markt in april.
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=8605
Dit agendapunt werd samen met het 'agendapunt aangebracht door Evelyn Kegels (Team De Borger) betreffende dinsdagmarkt' besproken
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=7284
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=9200
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=9576
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=9788
https://youtu.be/k5C1GHYdvWk?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=9810
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Tom TROCH
voorzitter