De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 28/05/2024 (youtube.com)
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de raad voor maatschappelijk welzijn
De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen en goedgekeurd.
Op basis van de budgetcontroles op 23 en 24 mei 2024 werden de budgetten voor 2024 tot en met 2027 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027. In het verkiezingsjaar hebben besturen immers de mogelijkheid de beginkredieten voor 2025 vast te stellen vóór de installatie van de nieuwe raad. Aangezien de beginkredieten voor 2025 worden vastgesteld, dienen de schema's M2 (staat van het financieel evenwicht), T2 (ontvangsten en uitgaven volgens economische aard) en T4 (evolutie van de schuld) ramingen tot en met 2027 te bevatten. Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027. Het voorliggende meerjarenplan voldoet aan beide voorwaarden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- akteneming van het vast bureau in zitting van 3 juni 2024 houdende aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2024/1)
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan is een toegewezen bevoegdheid van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2024/1) voor het deel OCMW vast.
Door de verhoging van de voedingskost vanuit de externe cateraar van het woonzorgcentrum Herfstvreugde worden de verkoopprijzen aangepast per 1 juli 2024.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het vast bureau van 3 juni 2024 houdende goedkeuring van het addendum bij de overheidsopdracht inzake catering en beheer van de centrale keuken van het woonzorgcentrum Herfstvreugde
Op 3 mei ontvingen wij van Compass Group een schrijven met de melding dat de enorme prijsstijgingen van voeding en de loonindexaties niet meer gedekt worden door de voorgeschreven consumptie-index in het bestek. De verschillen tussen de toegepaste consumptie-index en de realiteit van de prijsstijgingen zijn zo groot dat de samenwerking tot een structureel verlies lijdt en hun verlies enkel groter wordt.
Hun voorstel is om de indexatieregels éénmalig aan te passen voor de maand mei 2024. In plaats van de consumptieprijsindex zouden ze de voedingsindex zonder alcohol willen toepassen. Deze éénmalige aanpassing betekent een verhoging van ongeveer 4%. Vanaf januari 2025 zal terug de voorgeschreven consumptieprijsindex toegepast worden conform het bestek. Dit werd zo besproken in een overleg met de directeur van het WZC.
Op basis hiervan lijkt het billijk om de verkoopprijzen aan te passen en af te ronden tot een eenduidig tarief. De aanpassing is relatief beperkt, waardoor de impact op de facturatie aan de scholen binnen de voorziene budgetten valt. Warme maaltijden worden vanuit de school doorgefactureerd aan de leerlingen.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het retributiereglement voor producten van de uitbestede keuken van het woonzorgcentrum goed vanaf 1 juli 2024:
Productomschrijving | huidige prijs | Nieuwe prijs |
lunchpakket | € 2 | € 2,5 |
soep per liter | € 1,59 | € 2 |
Frans brood | € 0,4664 | € 0,75 |
warme maaltijd (kleuters) | € 3,05 | € 3,5 |
warme maaltijd (lager) en speelplein | € 4,05 | € 4,5 |
Het OCMW int niet-fiscale vorderingen. De betaling ervan loopt niet altijd even vlot. Herinneringskosten mogen aangerekend worden mits deze zijn vastgelegd in een retributiereglement. In de gemeenteraadszitting van 19 december 2017 werd het retributiereglement voor het aanrekenen van kosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, goedgekeurd. Ingevolge de wet van 4 mei 2023 'wet houdende invoeging van boek XIX 'schulden van de consument' in het wetboek van economisch recht' worden de bedragen die mogen aangerekend worden, vastgelegd. Het huidige reglement voldoet niet langer aan de bepalingen van deze nieuwe wet. Op basis hiervan is het opportuun eenzelfde retributiereglement uit te werken dat zowel van toepassing is op vorderingen ten behoeve van de gemeente als van het OCMW.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- grondwet
- wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en latere wijzigingen
- wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "schulden van de consument" in het wetboek van economisch recht
Niet-fiscale vorderingen worden niet altijd tijdig betaald. Dit brengt veel administratieve last en kosten met zich mee. Het is billijk dat deze kosten verhaald worden op de nalatige betalers. De eerste aanmaning wordt kosteloos verstuurd om alsnog de kans te geven de vordering te voldoen zonder kosten. Als de niet-betwiste vordering na het verzenden van de laatste maning nog steeds onbetaald blijft, kan een dwangbevel/dwangschrift uitgevaardigd worden. De kosten van de deurwaarder zijn steeds ten laste van de nalatige betalers. Een goed uitgewerkt debiteurenbeheer is van groot belang voor het thesauriebeheer.
Enig artikel: Het retributiereglement voor het aanrekenen van kosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor schuldvorderingen wordt goedgekeurd.
Compass Group meldde ons dat de enorme prijsstijgingen van voeding en de loonindexaties in de verste verte niet meer gedekt worden door de voorgeschreven consumptie-index in het bestek. De verschillen tussen de toegepaste consumptie-index uit het bestek en de realiteit van de prijsstijgingen zijn zo groot dat de samenwerking tot een structureel verlies lijdt en hun verlies enkel groter wordt. We zouden ingaan op hun voorstel om de indexatieregels eenmalig aan te passen voor de maand mei 2024. In plaats van de consumptie-index wordt de voedingsindex zonder alcohol toegepast. Deze eenmalige aanpassing betekent een extra uitgave van ongeveer 4%. Vanaf januari 2025 zal terug de voorgeschreven consumptie-index toegepast worden conform het bestek.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van het vast bureau van 4 april 2022 houdende gunning van de overheidsopdracht inzake catering en beheer van de centrale keuken van woonzorgcentrum Herfstvreugde aan Compass Group Belgium
- voorstel van addendum bij de overheidsopdracht inzake catering en beheer van de centrale keuken van Woonzorgcentrum Herfstvreugde van 29 mei 2024
De verschillen tussen de toegepaste consumptie-index uit het bestek en de realiteit van de prijsstijgingen zijn zo groot dat de samenwerking tot een structureel verlies lijdt en hun verlies enkel groter wordt.
De andere optie is de overeenkomst met de huidige cateraar Compass Group stop te zetten en een nieuwe overheidsopdrachtenprocedure om een cateraar te zoeken op te starten. Hierbij is er een tweevoudig nadelig risico. Bij een nieuwe overheidsopdracht zullen de prijszettingen, gelet op de huidige marktsituatie, mogelijk nog hoger liggen dan deze eenmalige aanpassing, en dat dan voor een nieuwe (langere) termijn. Een tweede risico is dat er geen geïnteresseerden gaan zijn. Bovendien zal, indien toch een nieuwe cateraar wordt gevonden, dit een te lange voorbereidings-/inwerktijd van de cateraar vergen om de procedures/werkwijze én de werking van onze keuken te leren kennen, waardoor de continuïteit van de maaltijden in het gedrang komt.
Er werd een aanpassing van het budget OC/011901/6133001/Actieplan 6.21/Actie 6.21.1 meegenomen in de aanpassing van het meerjarenplan: dit betekent een meerkost van 15.000 euro jaarlijks.
Er wordt nog een voorstel uitgewerkt om de aangerekende prijzen naar externen aan te passen aan deze indexering. Dit voorstel zal nog ter goedkeuring worden voorgelegd aan het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het addendum bij de overheidsopdracht inzake catering en beheer van de centrale keuken van woonzorgcentrum Herfstvreugde goed.
Een actualisering van onze opnameovereenkomsten en afsprakennota’s werd uitgewerkt op basis van volgende uitgangspunten:
- De gewijzigde wetgeving: het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 (grondige actualisering van het woonzorgdecreet van 2009) dat betrekking heeft op de lokale dienstencentra, de diensten voor gezinszorg, de diensten voor oppashulp, de diensten voor thuisverpleging, de diensten maatschappelijk werk van het ziekenfonds, de diensten voor gastopvang, de centra voor dagverzorging, kortverblijf en herstelverblijf, de groepen van assistentiewoningen en de woonzorgcentra en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers en het Uitvoeringsbesluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse Regering dat betrekking heeft op de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.
- De gewijzigde werking op de afdelingen in het kader van het woonzorgdecreet en de 16 gedefinieerde beleidsdomeinen, die zich vertaalt in de afsprakennota's.
- De meest recente richtlijnen van het Departement Zorg aan de hand van het modelinspectieverslag.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- woonzorgdecreet van 15 februari 2019
- uitvoeringsbesluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse regering met betrekking tot de programmatie, erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers en navolgende wijzigingen
- beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 27 oktober 2016 houdende goedkeuring van de opnameovereenkomsten en afsprakennota's van WZC en CVK Herfstvreugde
De actualisatie van deze documenten vertaalt de gewijzigde wetgeving en werking binnen het woonzorgcentrum, zodat deze beantwoorden aan de actuele normen en verwachtingen van het Departement Zorg. Aan het einde van de opnameovereenkomst en de afsprakennota voor het woonzorgcentrum worden de wettelijke aanpassingen en rubrieken opgelijst. Deze worden doorgetrokken naar de opnameovereenkomst en afsprakennota voor het centrum voor kortverblijf.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opnameovereenkomst en afsprakennota voor het woonzorgcentrum en het centrum voor kortverblijf Herfstvreugde goed.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur over de stand van zaken van de organisatiebeheersing van respectievelijk de gemeente en het OCMW. Dit maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening te verbeteren, anderzijds de beleidsdoelstellingen van de organisatie te kunnen opvolgen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- jaarrapport organisatiebeheersing 2023
De algemeen directeur dient jaarlijks het rapport organisatiebeheersing aan de bestuursorganen voor akteneming voor te leggen.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het jaarrapport organisatiebeheersing 2023.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- bestek met als onderwerp “Raamovereenkomsten voor Aankoop, huur of leasing van hard- en software (en gerelateerde diensten) binnen het domein van ICT infrastructuur (Bestek. nr. V.I.T.O.-PPP04G-851/2035/RO-ICT INF02_nr1)
- gunning van deze overheidsopdracht op 9 oktober 2023
- vertrouwelijkheidsverklaring
Onze organisatie heeft regelmatig nood aan nieuw ICT-materiaal en/of bijkomende ondersteuning op vlak van netwerken, security en communicatiediensten. De raamovereenkomst van VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) biedt de mogelijkheid om snel een gepaste leverancier te vinden binnen een brede waaier van IT-diensten. Hierdoor moet het OCMW zelf geen procedure voeren bij ICT-aankopen.
De toetreding zelf is gratis. De afname van diensten verloopt volgens de noodwendigheden bij de diensten waar de nodige IT-budgetten zijn voorzien in het meerjarenplan.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt toetreding tot de raamovereenkomst inzake aankoop, huur of leasing van hard- en software (en gerelateerde diensten) binnen het domein van ICT infrastructuur via VITO als aankoopcentrale, goed.
De bewoners van het woonzorgcentrum Herfstvreugde ondervonden heel wat problemen met hun televisietoestellen op de kamer. Ook de werking van het centraal broadcastcenter liep vaak spaak. Er werd hieromtrent een interne IT-audit georganiseerd en geadviseerd deze te vervangen. De oude toestellen werden buiten gebruik gesteld. We zouden deze toestellen te koop willen aanbieden waardoor deze eerst dienen gedesaffecteerd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- lijst met toestellen
Om de 107 televisietoestellen (40 inch) te koop te kunnen aanbieden, dienen ze eerst te worden gedesaffecteerd.
Inkomsten
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de desaffectatie van de 107 televisietoestellen van het woonzorgcentrum Herfstvreugde goed.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn
Namens 04 Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter