De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 22/10/2024
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de raad voor maatschappelijk welzijn
De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen en goedgekeurd.
Voor het structureel vervangen van de vloerbekleding in de assistentiewoningen Residentie Eikenhof werd een bestek opgemaakt. De overeenkomst omvat dat wanneer er een flat vrijkomt, de vloer ofwel gedeeltelijk ofwel volledig zal vervangen worden door een nieuwe vinyltegelvloer. In deze raamovereenkomst voorzien we 8-tal appartementen per jaar, dus ongeveer een 32 appartementen over de gehele looptijd van 4 jaar. De raming bedraagt 128.000 euro incl. btw voor de gehele looptijd van 4 jaar (jaarlijks 32.000 euro). De gunning gebeurt via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en de latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en artikel 43
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en de latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- bestuursdecreet van 7 december 2018
- ontwerpbestek
Deze realisatie is voorzien in het meerjarenplan onder beleidsdoelstelling 6 - Londerzeel is een Vlaamse, solidaire, toegankelijke en veilige gemeente voor al zijn inwoners, actieplan 'Woonzorgcentrum voor kwalitatief hoogstaande zorg', actie 'renoveren assistentiewoningen Residentie Eikenhof'
Het nodige budget voor deze uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan onder OC/2291000/095200/AP 6.3/Actie 6.3.2/AW_20_2.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek met nr. 2024-005 en de raming voor de raamovereenkomst inzake leggen van vloeren in de assistentiewoningen Residentie Eikenhof goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 128.000 euro incl. btw.
Artikel 2: De overheidsopdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De huidige installatie werkt niet meer naar behoren en dient te worden vervangen. Er werd een bestek opgesteld. De uitgave voor deze overheidsopdracht wordt geraamd op € 90.000 incl. btw. De gunning gebeurt via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en de latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en artikel 43
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en de latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- bestuursdecreet van 7 december 2018
- ontwerpbestek
De huidige installatie, nog gebaseerd op basis van analoge parlofoons, werkt niet meer naar behoren en dient te worden vervangen.
Investeringsbudget op OC/095200/2291000/AP 6.21/A 6.21.3/AW_20_3
Beschikbaar budget: € 90.305,75
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek met nr. 2024-004 en de raming voor de overheidsopdracht inzake ombouw analoge parlofonie naar digitale videofonie in assistentiewoningen Residentie Eikenhof" goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 90.000 euro incl. btw.
Artikel 2: De overheidsopdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitvoer van warme maaltijden bestaat uit verschillende stappen die door verschillende diensten worden opgenomen: Zorgloket, Onthaal, Administratie Sociale Dienst, de kok, het keukenpersoneel en de maaltijdbedelers zelf. Na grondige evaluatie dient een aantal wijzigingen doorgevoerd om een efficiënte(re) werking te verzekeren
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2013 houdende goedkeuring van het reglement maaltijden aan huis en latere wijzigingen
- positief advies van het bijzonder comité voor de sociale dienst van 24 oktober 2024
- beslissing van het vast bureau van 4 november 2024 houdende goedkeuring van wijziging van het reglement maaltijden aan huis en de prijsverhoging van de vervangmaaltijd bij feestdagen
- positief advies van de gemeenteraadscommissie Mens van 20 november 2024 houdende goedkeuring van wijziging van het reglement maaltijden aan huis en de prijsverhoging van de vervangmaaltijd bij feestdagen
1. Afmelden van een maaltijd één werkdag op voorhand i.p.v. twee werkdagen. De kok maakt haar lijsten om 7 uur ’s morgens voor de dag nadien. Als we de regel blijven aanhouden van ‘twee dagen’ op voorhand afmelden, bestaat het gevaar dat bepaalde wijzigingen niet mee zijn opgenomen in de lijsten. Daarom stellen we voor om opnieuw naar één werkdag op voorhand te gaan (vóór 12u) om af te melden. Zowel voor gebruikers, administratie als keuken zou dit een versoepeling betekenen.
2. Op wettelijke feestdagen wordt er niet geleverd. Maar voor elke feestdag voorzien we wel een vervangmaaltijd, die steeds op de werkdag voordien kan geleverd worden. Momenteel gaat dit over 26 klanten die zo een vervangmaaltijd wensen.
Het probleem stelt zich als er voor maandag een vervangmaaltijd moet voorzien worden. Deze wordt namelijk op donderdag al verpakt. Dit betekent dat we volgens de huidige methode van verpakking in de problemen komen met de voedselveiligheid.
Daarom werd er aan de Compass Group gevraagd om een alternatief uit te werken. Compass Group biedt een alternatieve manier van verpakken aan, waardoor een maaltijd langer houdbaar blijft. Dit brengt echter wel een (kleine) meerkost met zich mee.
Hieronder een overzicht van de prijzen:
Type maaltijd |
Prijs excl.BTW |
Prijs incl.BTW (6%) |
Vervangmaaltijd nu |
5,76 euro/stuk |
6,11 euro/stuk |
Steamplicity (alternatieve manier van verpakken)
|
6,25 euro/stuk 7,2 euro/stuk |
6,62 euro/stuk 7,63 euro/stuk |
Voor de volledigheid = een volledig gemixte maaltijd komt zelden voor.
Een maaltijd verpakt op de alternatieve manier kost dus 0,51 euro meer dan een gewone verpakte maaltijd. Dit wordt niet doorgerekend aan de klant.
Positief advies van de financieel directeur
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van het reglement inzake maaltijden aan huis en de prijsverhoging (voor het OCMW) van de vervangmaaltijden goed.
Door de stopzetting van de huidige raamovereenkomst inzake de fietslease via de gemeente Meise zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe raamovereenkomst om het project verder te kunnen zetten. Via aankoopcentrale CREAT kan het OCMW intekenen op hun lopende raamovereenkomst. De opdracht werd gegund aan O2O, onze huidige partner. De looptijd van de overeenkomst bedraagt 48 maanden (vanaf 25 juli 2023 tot en met 24 juli 2027).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2023 houdende de toetreding tot aankoopcentrale CREAT
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
- overheidsopdracht van 7 december 2022 door opdrachtencentrale CREAT
- e-mail van gemeente Meise van 2 oktober 2024
- besluit van CREAT waarbij de opdracht werd gegund aan O2O, Henri Farmanstraat 40 te 9000 Gent
Door de toetreding kunnen we de continuïteit van het fietsleaseproject garanderen en hoeft de gemeente zelf geen procedure qua overheidsopdracht op te starten.
De toetreding kadert ook in het meerjarenplan binnen volgende acties:
2.2.5 - Onderzoeken van extra mogelijkheden om het fietsgebruik woon-werkverplaatsingen bij het personeel te verhogen
2.1.3 - Onderzoeken van mogelijkheden om extra legale voordelen voor het personeel uit te breiden
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding tot de raamovereenkomst inzake het leveren van fietsen op basis van operationele leasing via aankoopcentrale CREAT goed.
Door het ontbreken van historische personeelsgegevens door wijziging van personeelssoftware is het niet meer mogelijk om de pensioenpremies zoals opgenomen in de lokale rechtspositieregeling, correct te betalen. Daarom werd een alternatieve berekeningswijze uitgewerkt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 25 april 2023 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel
- goedkeuring vast bureau in zitting van 21 oktober 2024 houdende wijziging berekening van de premie wegens pensioen
- Protocol HOC - BOC van 19 november 2024
Er is op dit moment dus geen mogelijkheid meer om van onze actieve medewerkers; die voor september 2021 aangeworven werden, personeelsdata digitaal te raadplegen.
In onze huidige rechtspositieregeling onder 'hoofdstuk VI De sociale voordelen', 'Afdeling 3 Andere premies', artikel 213 §2 staat volgende opgenomen:
Bij de uitdiensttreding wegens oppensioenstelling van de werknemer wordt 7,5 euro per effectieve jaarprestaties betaald. De betaling gebeurt onder de vorm van een geschenkbon, af te geven door de algemeen directeur of zijn afgevaardigde. Vooraleer de afgifte van deze geschenkbon plaatsvindt, zal het college van burgemeester en schepenen zijn machtiging hiervoor geven. Er wordt geen rekening gehouden met statuut (vastbenoemd, contractueel), maar wel met het regime (deeltijds of voltijds) en de genomen afwezigheden en verloven.
Volgende verloven en afwezigheden worden niet beschouwd als effectieve prestaties en tellen dus pro rata niet mee: alle vormen van disponibiliteit, bepaalde vormen van looponderbreking (gewone, bijstandsverlof, ouderschapsverlof), ouderschapsverlof en alle andere verloven en afwezigheden tenzij het verlof of de afwezigheden tenzij het verlof of de afwezigheid minder dan 30 kalenderdagen aaneensluitend bijdraagt.
Bevallingsverlof en palliatief verlof worden wel meegeteld als effectieve dienstprestaties.
De berekening van deze premie is heel arbeidsintensief doordat er met meerdere parameters wordt rekening gehouden (tewerkstellingsbreuken, afwezigheden, ...) maar bovendien zijn de nodige data vóór 2021 niet langer digitaal beschikbaar. De huidige berekeningswijze is de facto praktisch onmogelijk.
Er wordt daarom een voorlopige regeling voorgesteld, geldend voor zowel voor het gemeentepersoneel, OCMW-personeel als het personeel uit het gemeentelijk onderwijs.
Aantal jaren anciënniteit |
Bedrag |
0-4 | € 50,00 |
5-9 | € 100,00 |
10-14 | € 150,00 |
15-19 | € 200,00 |
20-24 | € 250,00 |
25-29 | € 300,00 |
30-34 | € 350,00 |
35-39 | € 400,00 |
40-44 | € 450,00 |
> 45 | € 500,00 |
Hierbij wordt enkel rekening gehouden met de indiensttredingsdatum (incl. vervangingscontract, contract bepaalde duur, ...) en wordt geen rekening gehouden met de tewerkstellingsbreuk, afwezigheden, ...
Artikel 213 §2 wordt dus als volgt gewijzigd:
Bij de uitdiensttreding wegens oppensioenstelling van de werknemer wordt een premie toegekend volgens anciënniteit. De betaling gebeurt onder de vorm van een geschenkbon, af te geven door de Algemeen Directeur of zijn afgevaardigde. Vooraleer de afgifte van deze geschenkbon plaatsvindt, zal het college van burgemeester en schepenen zijn machtiging hiervoor geven. Er wordt geen rekening gehouden met statuut (vastbenoemd, contractueel), noch met het regime (deeltijds of voltijds) of de genomen afwezigheden en verloven.
Aantal jaren anciënniteit | Bedrag |
0-4 | € 50,00 |
5-9 | € 100,00 |
10-14 | € 150,00 |
15-19 | € 200,00 |
20-24 | € 250,00 |
25-29 | € 300,00 |
30-34 | € 350,00 |
35-39 | € 400,00 |
40-44 | € 450,00 |
> 45 | € 500,00 |
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijziging van artikel 213 §2 als volgt goed:
Bij de uitdiensttreding wegens oppensioenstelling van de werknemer wordt een premie toegekend volgens anciënniteit. De betaling gebeurt onder de vorm van een geschenkbon, af te geven door de algemeen directeur of zijn afgevaardigde. Vooraleer de afgifte van deze geschenkbon plaatsvindt, zal het vast bureau zijn machtiging hiervoor geven. Er wordt geen rekening gehouden met statuut (vastbenoemd, contractueel), noch met het regime (deeltijds of voltijds) of de genomen afwezigheden en verloven.
Aantal jaren anciënniteit | Bedrag |
0-4 | € 50,00 |
5-9 | € 100,00 |
10-14 | € 150,00 |
15-19 | € 200,00 |
20-24 | € 250,00 |
25-29 | € 300,00 |
30-34 | € 350,00 |
35-39 | € 400,00 |
40-44 | € 450,00 |
> 45 | € 500,00 |
Een actualisering van onze opnameovereenkomst en afsprakennota werd uitgewerkt op basis van volgende uitgangspunten:
- gewijzigde wetgeving
- gewijzigde werking in het kader van het woonzorgdecreet, die zich vertaalt in de aangepaste afsprakennota
- de meest recente richtlijnen van het Departement Zorg aan de hand van het modelinspectieverslag.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- woonzorgdecreet van 15 februari 2019
- uitvoeringsbesluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse regering met betrekking tot de programmatie, erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers en navolgende wijzigingen
- beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 27 oktober 2016 houdende de goedkeuring van de opnameovereenkomst en afsprakennota van de groep van assistentiewoningen Eikenhof
De actualisatie van deze documenten vertaalt de gewijzigde wetgeving en werking binnen de groep van assistentiewoningen, zodat deze beantwoorden aan de actuele normen en verwachtingen van het Departement Zorg. Aan het einde van de opnameovereenkomst en de afsprakennota worden de wettelijke aanpassingen en rubrieken opgelijst.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geactualiseerde opnameovereenkomst en afsprakennota voor de groep van assistentiewoningen Residentie Eikenhof goed.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn
Namens 04 Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter