De voorzitter opent de zitting op 19/12/2023 om 20:06.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 28/11/2023 - YouTube
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 28/11/2023 - YouTube
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Naar aanleiding van het voorbije budgetconclaaf (op 17 oktober en 7 november) werden de budgetten voor 2023 tot 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Ook werden budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2026. Een meerjarenplanning dient telkens over minstens 3 jaren te rapporteren (2024-2025-2026).
Naar aanleiding van het voorbije budgetconclaaf (op 17 oktober en 7 november) werden de budgetten voor 2023 tot 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Ook werden budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2026. Een meerjarenplanning dient telkens over minstens 3 jaren te rapporteren (2024-2025-2026).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 oktober 2023 houdende akteneming aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2023/2)
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Conform artikel 257§1 lid 4 van het decreet lokaal bestuur blijft de periode van het meerjarenplan 2020-2025, maar de financiële nota moet de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren beschrijven (= schema's M2, T2 en T4). Het financieel evenwicht wordt echter bekeken op 2025! 2026 mag aldus een negatieve autofinancieringsmarge vertonen. Het beschikbaar budgettair resultaat in 2026 moet wel groter dan of gelijk aan nul zijn. Het voorliggende MJP voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
•de OCMW-raad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
•de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
•de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2023/3) voor het deel gemeente vast.
Naar aanleiding van het afgelopen begrotingsconclaaf (17 oktober en 7 november) werden budgetten voor 2023 tot 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Ook werden budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2026. Een meerjarenplanning dient telkens over minstens 3 jaar te rapporteren (2024-2025-2026).
Conform artikel 257§1 lid 4 van het decreet lokaal bestuur blijft de periode van het meerjarenplan 2020-2025, maar de financiële nota moet de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren beschrijven (= schema's M2, T2 en T4). Het financieel evenwicht wordt echter bekeken op 2025! 2026 mag aldus een negatieve autofinancieringsmarge vertonen. Het beschikbaar budgettair resultaat in 2026 moet wel groter dan of gelijk aan nul zijn. Het voorliggende MJP voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
•de OCMW-raad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
•de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
•de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld.
Naar aanleiding van het afgelopen begrotingsconclaaf (17 oktober en 7 november) werden budgetten voor 2023 tot 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Ook werden budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2026. Een meerjarenplanning dient telkens over minstens 3 jaar te rapporteren (2024-2025-2026).
Conform artikel 257§1 lid 4 van het decreet lokaal bestuur blijft de periode van het meerjarenplan 2020-2025, maar de financiële nota moet de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren beschrijven (= schema's M2, T2 en T4). Het financieel evenwicht wordt echter bekeken op 2025! 2026 mag aldus een negatieve autofinancieringsmarge vertonen. Het beschikbaar budgettair resultaat in 2026 moet wel groter dan of gelijk aan nul zijn. Het voorliggende MJP voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
•de OCMW-raad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
•de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
•de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moeten eerst hun eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2023/3) voor het deel OCMW goed.
Artikel 2: De (geconsolideerde) aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting wordt integraal vastgesteld.
Als lokaal bestuur proberen wij altijd de beste prijs-kwaliteitsverhouding na te streven in onze aankoopdossiers. Sommige dossiers zijn echter complex in opmaak of vergelijking, in andere dossiers kunnen wij als klein lokaal bestuur onvoldoende genieten van schaalvoordelen. Daarom is het nuttig om toe te treden tot raamovereenkomsten.
Om gebruik te kunnen maken van het aanbod van de CREAT Aankoopcentrale (raamovereenkomsten), moet worden toegetreden tot TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services). TMVS is een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging die werd opgericht in 2017. De dienstverlening kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.
Als lokaal bestuur proberen wij altijd de beste prijs-kwaliteitsverhouding na te streven in onze aankoopdossiers. Sommige dossiers zijn echter complex in opmaak of vergelijking, in andere dossiers kunnen wij als klein lokaal bestuur onvoldoende genieten van schaalvoordelen. Daarom is het nuttig om toe te treden tot raamovereenkomsten.
Om gebruik te kunnen maken van het aanbod van de CREAT Aankoopcentrale (raamovereenkomsten), moet worden toegetreden tot TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services). TMVS is een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging die werd opgericht in 2017. De dienstverlening kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- het aanbod van TMVS dv, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging, opgericht op 22 december 2017.
- de gecoördineerde tekst van de statuten van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) zoals goedgekeurd op het Buitengewoon Algemene Vergadering van 10 december 2019
Het bestuur kan door toetreding tot TMVS dv gebruik maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners.
De gemeente kan nl. beroep doen op de ervaring inzake aankoopprocessen en de selectie van aannemers, dienstverleners en leveranciers. Deze expertise wordt ter beschikking gesteld van lokale overheden en andere organisaties die gebonden zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten. Het resultaat is een ruim aanbod aan producten en diensten waar onze klanten flexibel op kunnen afroepen.
De voordelen:
TMVS heeft diverse formele organen waarin de deelnemers worden vertegenwoordigd, nl. de Algemene Vergadering. Dit orgaan is een regelmatig samengestelde algemene vergadering welke de algeheelheid van de deelnemers vertegenwoordigt. De jaarvergadering wordt samengeroepen door de Raad van Bestuur en wordt telkens gehouden op de derde dinsdag van juni. Gemeente Londerzeel dient een vertegenwoordiger voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.
De gecoördineerde statuten van TMVS en het toetredingsdossier ‘TMVS-CREAT’ worden in bijlage toegevoegd.
De deelname aan TMVS concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waarvoor er aandelen in de plaats worden toegekend:
Artikel 1: De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2024 de toetreding tot de dienstverlenende vereniging TMVS goed, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2: De gemeente koopt 3 aandelen ten bedrage van € 1.000/aandeel.
Artikel 3: Onderhavige beslissing zal, na goedkeuring door de gemeenteraad, meegedeeld worden aan TMVS dv.
Besturen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch- administratieve vraagstukken en er worden steeds meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis. Een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan daarom positieve schaaleffecten en synergieën genereren.
Gemeente Londerzeel wenst daarom toe te treden tot de CREAT Aankoopcentrale van TMVS dv. Om gebruik te kunnen maken van het aanbod van de CREAT Aankoopcentrale, moet worden toegetreden tot TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services) overeenkomstig de modaliteiten bepaald in de statuten en het toetredingsdossier, welke in een afzonderlijk besluit voorgelegd is aan de gemeenteraad in zitting van heden.
Besturen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch- administratieve vraagstukken en er worden steeds meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis. Een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan daarom positieve schaaleffecten en synergieën genereren.
Gemeente Londerzeel wenst daarom toe te treden tot de CREAT Aankoopcentrale van TMVS dv. Om gebruik te kunnen maken van het aanbod van de CREAT Aankoopcentrale, moet worden toegetreden tot TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services) overeenkomstig de modaliteiten bepaald in de statuten en het toetredingsdossier, welke in een afzonderlijk besluit voorgelegd is aan de gemeenteraad in zitting van heden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 en alle latere wijzigingen en de uitvoeringsbesluiten (specifieke bepalingen i.v.m. aankoopcentrales: art. 2, 6°- 8° en 47 Wet overheidsopdrachten).
- het aanbod van TMVS dv, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging, opgericht op 22 december 2017.
- gecoördineerde tekst van de statuten van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) zoals goedgekeurd op het Buitengewoon Algemene Vergadering van 10 december 2019
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De gemeente dient in eerste instantie toe te treden tot de dienstverlenende vereniging TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services) om gebruik te kunnen maken van het aanbod van de CREAT Aankoopcentrale i.h.k.v. overheidsopdrachten. De toetreding tot de dienstverlenende vereniging TMVS, overeenkomstig de modaliteiten bepaald in de statuten en het toetredingsdossier, werd in een afzonderlijk besluit voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting van heden.
CREAT Aankoopcentrale biedt expertise rond aankoop en wetgeving op de overheidsopdrachten aan, gebundeld met interessante aankoopvolumes, zodanig dat publieke actoren kunnen focussen op de eigen complexe technisch-administratieve en maatschappelijke opdrachten. Aan de toetreding tot de CREAT Aankoopcentrale zijn er ook een aantal financiële voordelen verbonden die niet onderschat mogen worden: zo kunnen schaal- en volume-effecten worden gecreëerd, die de kosten op grote schaal kunnen reduceren. Men zal tevens gebruik kunnen maken van gebundelde interne en externe kennis en knowhow.
Het aanbod omvat zowel standaardleveringen, -diensten en -werken, maar ook maatwerk, en dit op vlak van verschillende domeinen zoals: logistiek, projectorganisatie, aankoop, facility services, HRM, ICT, … Maatwerk impliceert o.a. het begeleiden van een plaatsingsprocedure voor specifieke goederen, diensten of werken volgens de eigen wensen van de klant en kan worden uitgebreid tot een integrale begeleiding van het project.
Niet van toepassing.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de CREAT Aankoopcentrale, overeenkomstig het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2: Onderhavige beslissing zal aan CREAT worden meegedeeld.
Van spoorwegbeheerder Infrabel ontvingen we een samenwerkingsovereenkomst betreffende burgerlijke bouwkunde voor het verbeteren van de waterhuishouding op spoorlijn L53 tussen kp 21.70 (station Malderen) en kp 23.00 (Steenhuffelstraat), aanleg van een aanpalende fietsweg en rioleringswerken.
Te realiseren werken:
- optimalisatie en renovatie van de waterhuishouding op L53 tussen kp 21.70 (station Malderen) en kp 23.00 (Steenhuffelstraat);
- aanleg van een fietsweg tussen het station van Malderen tot en met brug Lemmeken;
- aanleg van een riolering onder de fietssnelweg en andere nodige rioleringswerken in Brugstraat en Zwaluwstraat voor het afkoppelen van het gemeentelijk stelsel van de waterhuishouding langs de sporen.
Infrabel is in dit dossier bouwheer vermits zij werken moeten uitvoeren aan hun installatie. Naast de gemeente Londerzeel is ook Aquafin/Riopact een partner in dit dossier.
De samenwerkingsovereenkomst is tot stand gekomen met begeleiding van de juridische diensten van Aquafin en Infrabel.
De kosten die uit deze samenwerkingsovereenkomst voortvloeien zijn pro rata het aandeel dat de betrokken partner heeft in de totaliteit van de kosten der werken.
Van spoorwegbeheerder Infrabel ontvingen we een samenwerkingsovereenkomst betreffende burgerlijke bouwkunde voor het verbeteren van de waterhuishouding op spoorlijn L53 tussen kp 21.70 (station Malderen) en kp 23.00 (Steenhuffelstraat), aanleg van een aanpalende fietsweg en rioleringswerken.
Te realiseren werken:
- optimalisatie en renovatie van de waterhuishouding op L53 tussen kp 21.70 (station Malderen) en kp 23.00 (Steenhuffelstraat);
- aanleg van een fietsweg tussen het station van Malderen tot en met brug Lemmeken;
- aanleg van een riolering onder de fietssnelweg en andere nodige rioleringswerken in Brugstraat en Zwaluwstraat voor het afkoppelen van het gemeentelijk stelsel van de waterhuishouding langs de sporen.
Infrabel is in dit dossier bouwheer vermits zij werken moeten uitvoeren aan hun installatie. Naast de gemeente Londerzeel is ook Aquafin/Riopact een partner in dit dossier.
De samenwerkingsovereenkomst is tot stand gekomen met begeleiding van de juridische diensten van Aquafin en Infrabel.
De kosten die uit deze samenwerkingsovereenkomst voortvloeien zijn pro rata het aandeel dat de betrokken partner heeft in de totaliteit van de kosten der werken.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp-samenwerkingsovereenkomst met Infrabel en Aquafin
Vermits we in dit dossier verschillende partijen samen werken laten uitvoeren is het wenselijk dat er een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten.
Enig artikel: De samenwerkingsovereenkomst met Infrabel en Aquafin wordt goedgekeurd.
In het kader van de opdracht “Organisatie van voor- en naschoolse opvang voor gemeente Londerzeel in kader van het BOA-decreet” werd een bestek met nr. 2023-613 opgesteld.
De opdracht is opgedeeld in 8 percelen: perceel 1 (Malderen), perceel 2 (Steenhuffel), perceel 3 (Londerzeel Sint-Jozef), perceel 4 (Londerzeel - Centrumschool), perceel 5 (Londerzeel - Virgoscholen), perceel 6 (vakantiewerking cluster Malderen - Steenhuffel), perceel 7 (vakantiewerking cluster Londerzeel - Londerzeel Sint-Jozef), perceel 8 (middagtoezicht gemeentelijke scholen).
De totale uitgave voor deze opdracht - over de ganse looptijd van 4 jaar - wordt geraamd op € 2.000.000,00 incl. btw. De wijze van gunnen gebeurt via openbare procedure met Europese bekendmaking.
In het kader van de opdracht “Organisatie van voor- en naschoolse opvang voor gemeente Londerzeel in kader van het BOA-decreet” werd een bestek met nr. 2023-613 opgesteld.
De opdracht is opgedeeld in 8 percelen: perceel 1 (Malderen), perceel 2 (Steenhuffel), perceel 3 (Londerzeel Sint-Jozef), perceel 4 (Londerzeel - Centrumschool), perceel 5 (Londerzeel - Virgoscholen), perceel 6 (vakantiewerking cluster Malderen - Steenhuffel), perceel 7 (vakantiewerking cluster Londerzeel - Londerzeel Sint-Jozef), perceel 8 (middagtoezicht gemeentelijke scholen).
De totale uitgave voor deze opdracht - over de ganse looptijd van 4 jaar - wordt geraamd op € 2.000.000,00 incl. btw. De wijze van gunnen gebeurt via openbare procedure met Europese bekendmaking.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- bestuursdecreet van 7 december 2018
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
- ontwerpbestek
Vanaf september 2025 zal de voor- en naschoolse kinderopvang volledig in regie zijn van het lokaal bestuur, alsook de financiering.
Er gebeurde al een omgevingsanalyse, een gebruikersbevraging en het college van burgemeester en schepenen hakte in oktober 2022 enkele strategische knopen door.
Met het voorliggende bestek zal een geschikte opvangpartner geselecteerd worden die in Londerzeel de voor- en naschoolse opvang zal organiseren op een kwaliteitsvolle manier.
De nodige budgetten zullen worden voorzien vanaf 2025.
Ingediend door Kim Fertinel namens de LWD-CD&V-Groen-fractie :
• Bijlage E, als verplicht in te vullen; bijlage toegevoegd op pagina 53 en hiernaar verwezen op pagina 15 bij het gunningscriteria financieel beheer.
• Op pagina 35: zin toegevoegd onder titel 3.6: “evaluatie en bijsturing van de werking van het contract”: “Dit financieel overzicht geeft aanleiding aan de opdrachtgever om de overeenkomst te evalueren en een prijsherziening te bekomen. Het staat de opdrachtgever vrij om zoals in rubriek III.7 staat beschreven, de kostenposten jaarlijks op te vragen, en de eventuele inzage van gerelateerde boekhoudkundige documenten.”
• Op pagina 19: looptijd: “Vanaf 1 september 2029 wordt de overeenkomst, mits positieve evaluatie, jaarlijks stilzwijgend verlengd.” naar “Vanaf 1 september 2029 is het mogelijk dat de overeenkomst, mits positieve evaluatie, jaarlijks stilzwijgend wordt verlengd.”
Stemming over het amendement : eenparigheid van stemmen
Artikel 1: Het bestek met nr. 2023-613 en de raming voor de overheidsopdracht inzake organisatie van voor- en naschoolse opvang voor gemeente Londerzeel in kader van het BOA-decreet worden goedgekeurd. De voorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.652.892,52 excl. btw of € 2.000.000,00 incl. btw over de ganse looptijd.
Artikel 2: De overheidsopdracht wordt gegund via de openbare procedure. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht zal voorzien worden in het exploitatiebudget.
Tussen de gemeente Londerzeel en architectenbureau Dirk Geeroms bvba is betwisting gerezen. Architectenbureau Dirk Geeroms bvba kreeg in 2010 de opdracht van Londerzeel om in een ontwerpopdracht te voorzien voor de restauratiewerken aan de Calvariebergkapel. Deze opdracht werd hem verleend op 28 mei 2010. Ingevolge deze werkzaamheden heeft de architect een aantal facturen uitgestuurd voor een totaalbedrag van € 55.236,01 (incl. btw).
De gemeente Londerzeel weigerde over te gaan tot betaling van deze facturen aangezien zij van oordeel was dat er geen geldige overeenkomst voorlag. Dit laatste wordt betwist door de architect. Thans laat de raadsman van architectenbureau Dirk Geeroms bvba weten dat de architect akkoord gaat met de voorliggende dading.
Tussen de gemeente Londerzeel en architectenbureau Dirk Geeroms bvba is betwisting gerezen. Architectenbureau Dirk Geeroms bvba kreeg in 2010 de opdracht van Londerzeel om in een ontwerpopdracht te voorzien voor de restauratiewerken aan de Calvariebergkapel. Deze opdracht werd hem verleend op 28 mei 2010. Ingevolge deze werkzaamheden heeft de architect een aantal facturen uitgestuurd voor een totaalbedrag van € 55.236,01 (incl. btw).
De gemeente Londerzeel weigerde over te gaan tot betaling van deze facturen aangezien zij van oordeel was dat er geen geldige overeenkomst voorlag. Dit laatste wordt betwist door de architect. Thans laat de raadsman van architectenbureau Dirk Geeroms bvba weten dat de architect akkoord gaat met de voorliggende dading.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerpdading tussen gemeente Londerzeel en architectenbureau Dirk Geeroms bvba
Huidige dading strekt ertoe om tussen de partijen een definitieve dading te sluiten in de zin van de artikelen 2044 e.v. Oud BW. De partijen verbinden zich ertoe om onherroepelijk afstand te doen van alle aanspraken en rechtsvorderingen die tussen hen bestaan in relatie tot het geschil zoals het in de preambule van de overeenkomst werd uiteengezet, met uitzondering van de rechten en plichten die zij verwerven uit deze dadingsovereenkomst.
Huidige dading wordt gesloten tot slot van alle rekeningen, waarbij alle partijen uitdrukkelijk verklaren aangaande voormeld geschil niets meer van elkaar te vorderen te hebben.
Gemeente Londerzeel zal aan Geeroms een bedrag van 33.275 euro (incl. 21% btw) betalen van de factuur nr. 6.22 d.d. 27 december 2022 ten bedrage van 49.395,03 euro (incl. 21% btw). Architect Geeroms zal een creditnota verzenden voor 16.120,03 euro (incl. 21% btw) aan de gemeente Londerzeel.
Londerzeel zal Geeroms tevens volgende facturen betalen:
- Factuur voor de restauratie van de moerbalken d.d. 9 maart 2023, nummer 01.23 ten bedrage van 3.069,28 euro (incl. 21 % btw);
- Factuur voor werken uitgevoerd door aannemer Renotec d.d. 2 december 2020 ten bedrage van 2.771,70 euro (incl. 21 % btw);
De betaling zal worden uitgevoerd binnen de maand na ondertekening van de dading.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de dading tussen gemeente Londerzeel en architectenbureau Dirk Geeroms bvba, met maatschappelijke zetel te 9000 Gent, Geldmunt 48, goed op voorwaarde dat in de dading wordt vermeld dat alle samenwerking met de tegenpartij wordt stopgezet voor alle gemeentelijke gebouwen.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Gemeentelijke Holding en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 22 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 28 mei 2019 werd Mark Verbruggen als effectieve afgevaardigde aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Gemeentelijke Holding en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 22 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 28 mei 2019 werd Mark Verbruggen als effectieve afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 13 november 2023 van Gemeentelijke Holding
- agenda van de algemene vergadering van 22 december 2023
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Gemeentelijke Holding.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gemeentelijke Holding van 22 december 2023 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Mark Verbruggen, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding van 22 december 2023 goed te keuren.
Vermits de exploitatietoelagen van de kerkfabrieken passen in de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025, wordt het budget 2024 van de verschillende kerkfabrieken ter akteneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vermits de exploitatietoelagen van de kerkfabrieken passen in de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025, wordt het budget 2024 van de verschillende kerkfabrieken ter akteneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet)
Conform artikel 48 van het decreet van 2004 op de erediensten, neemt de gemeenteraad akte van het budget binnen de 50 dagen na ontvangst op de gemeente indienhet budget past in de meerjarenplanning 2023-2026. Het exploitatiebudget past in het gemeentelijk meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan als toelage is goedgekeurd. Dit moet jaar per jaar bekeken worden en niet over de volledige looptijd van het meerjarenplan. Wanneer het budget zou passen in het meerjarenplan, wat hier dus niet het geval is, moeten de meeruitgaven ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Budgetvoorstel 2024 past voor de verschillende kerkfabrieken - na overleg - in het meerjarenplan.
Exploitatietoelage
KF | Meerjarenplan | Budget 2024 |
St.Amandus Malderen | € 930,77 | € 927,92 |
St.Jozef | € 0 | € 0 |
St.Kristoffel Londerzeel-Centrum |
€ 0 | € 0 |
St.Genoveva Steenhuffel | € 19.484 | € 19.484 |
Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de 4 kerkfabrieken.
Het schrijven van de heer Jan Spooren, provinciegouverneur van Vlaams-Brabant, van 1 december 2023 aan de colleges van burgemeester en schepenen van Meise, Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos.
Het schrijven van de heer Jan Spooren, provinciegouverneur van Vlaams-Brabant, van 1 december 2023 aan de colleges van burgemeester en schepenen van Meise, Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 oktober 2022 houdende goedkeuring concessieovereenkomst met TAAS (Trajectcontrole-as-a-service)
De provinciegouverneur verwijst in zijn schrijven naar berichten die recent in de pers zijn verschenen met betrekking tot zijn aanbevelingen naar de colleges van burgemeester en schepenen van Tremelo en Meise in het kader van een afgesloten concessieovereenkomst voor trajectcontroles. De aanbeveling van de gouverneur bestond erin om zo snel als mogelijk te voorzien in een nieuwe concessieovereenkomst.
De gouverneur wenst enige verduidelijking te brengen bij de geformuleerde aanbevelingen:
In tegenstelling tot wat in sommige mediaberichten aangehaald wordt, werd in de gemeente Tremelo met de beslissing van de provinciegouverneur enkel de beslissing van het college van burgemeester en schepenen tot het afsluiten van de overeenkomst vernietigd. Met andere woorden, de concessieovereenkomst zelf werd niet vernietigd en is dus blijven bestaan. Immers, enkel de burgerlijke rechter kan de nietigheid van een overeenkomst uitspreken.
In de gemeente Meise is er geen sprake van enige vernietiging. Dit betekent dat in de gemeente Meise, zowel de beslissing van het college van burgemeester en schepenen als de overeenkomst zijn blijven bestaan. Ik heb de gemeente wel gevraagd, voor de rechtszekerheid, om het bevoegde orgaan te laten beslissen over het afsluiten van concessieovereenkomsten voor trajectcontroles.
In geen van beide gevallen impliceert de uitspraak van de gouverneur rechtstreeks een nietigheid van GAS-boetes. Wel moeten de GAS-wetgeving en bijbehorende procedures nog steeds worden gerespecteerd, wat onder meer inhoudt dat overtreders steeds het recht hebben om hun GAS boete aan te vechten.
Ook de gemeenten Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel sloten een concessieovereenkomst af voor de installatie van trajectcontroles en dit in analogie met de gevoerde procedure zoals in de gemeente Meise. Voor de gemeenten Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel zijn er echter geen klachten ingediend tegen de beslissing van de concessieovereenkomst bij de toezichthoudende overheid.
Gezien de drie gemeenten van de politiezone K-L-M dezelfde procedure gevolgd hebben voor de totstandkoming van de concessieovereenkomst voor het realiseren van trajectcontroles, heeft de gouverneur zich ook tot de gemeente Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos gericht met zijn aanbevelingen.
De gemeenten Meise, Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos bekijken momenteel hoe zij het best juridisch en administratief gevolg kunnen geven aan de aanbevelingen geformuleerd door de gouverneur in zijn schrijven van 1 december 2023. In ieder geval zullen zij hiertoe initiatief nemen tijdens de respectievelijke gemeenteraden van januari 2024.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant van 1 december 2023.
https://youtu.be/0GZBFGEHzew?t=5519 vanaf 1u 31min 58sec
https://youtu.be/0GZBFGEHzew?t=5797 vanaf 1u 36min 37sec
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter