De voorzitter opent de zitting op 23/01/2024 om 20:03.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 19/12/2023 (youtube.com)
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 19/12/2023 (youtube.com)
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Aquafin nv sloot in 2018 een aannemingscontract met Willemen Infra nv door middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling voor het project "aansluiting Lakeman-Linde via Drietorenstraat-Ursene - Londerzeel".
Willemen Infra nv vatte de werken aan in 2019. Tijdens de uitvoering van de werken was er een wereldwijde COVID19-pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen in het kader van de bestrijding van de COVID19-pandemie. De impact van de wereldwijde COVID19-pandemie en de diverse overheidsmaatregelen om de pandemie in te dijken, konden voor sommige overheidsopdrachten beschouwd worden als een uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheid zowel in hoofde van de opdrachtgevers als van de opdrachtnemers.
De aanbesteding van de opdracht dateert van vóór 18.03.2020 waardoor de opdrachtnemer onmogelijk kon rekening hebben gehouden met de COVID19-pandemie maatregelen en de impact hiervan. De opdrachtnemer meent aanspraak te kunnen maken op een (schade)vergoeding.
De opdrachtgever betwist dat een opdrachtnemer recht zou kunnen hebben op een (schade)vergoeding. Na onderhandelingen hebben de partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en wensen de partijen een dading te sluiten en tot slot van alle rekeningen, het geschil dat tussen hen is gerezen definitief te beëindigen.
Aquafin nv sloot in 2018 een aannemingscontract met Willemen Infra nv door middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling voor het project "aansluiting Lakeman-Linde via Drietorenstraat-Ursene - Londerzeel".
Willemen Infra nv vatte de werken aan in 2019. Tijdens de uitvoering van de werken was er een wereldwijde COVID19-pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen in het kader van de bestrijding van de COVID19-pandemie. De impact van de wereldwijde COVID19-pandemie en de diverse overheidsmaatregelen om de pandemie in te dijken, konden voor sommige overheidsopdrachten beschouwd worden als een uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheid zowel in hoofde van de opdrachtgevers als van de opdrachtnemers.
De aanbesteding van de opdracht dateert van vóór 18.03.2020 waardoor de opdrachtnemer onmogelijk kon rekening hebben gehouden met de COVID19-pandemie maatregelen en de impact hiervan. De opdrachtnemer meent aanspraak te kunnen maken op een (schade)vergoeding.
De opdrachtgever betwist dat een opdrachtnemer recht zou kunnen hebben op een (schade)vergoeding. Na onderhandelingen hebben de partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en wensen de partijen een dading te sluiten en tot slot van alle rekeningen, het geschil dat tussen hen is gerezen definitief te beëindigen.
- decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- brief van 24 oktober 2022 verstuurd door Aquafin aan de aannemers
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, in concreto artikel 38/9
- ontwerp van dadingsovereenkomst
De opdrachtnemer Willemen nv kon de gevolgen van de COVID19-pandemie niet voorzien op het moment van inschrijving aangezien de aanbesteding van de opdracht dateert van vóór 18 maart 2020.
Bij verschillende grote opdrachtgevers is er draagkracht om een regeling te treffen en werd er een regeling uitgewerkt (MOW (AWV), Vlaamse Waterweg, Fluvius, RioPAct vennoten,…) dit geeft ook extra argumentatie aan de opdrachtnemer dat een vergoeding gerechtvaardigd is.
Het project “22696 – Aansluiting Lakeman-Linde via Drietorenstraat-Ursene”, waarin de gemeente Londerzeel mede-opdrachtgever was, voldoet aan de voorwaarden van de regeling.
In het voorstel van dading staat evenwel :
“9. De bevoegde overheden hebben tot op heden geen wetgeving uitgevaardigd die de gevolgen van deze pandemie voor overheidsopdrachten globaal regelt.
10. Er bleef dus tussen de Partijen een ernstige betwisting bestaan over de door de opdrachtnemer gevraagde (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19 en talrijke overheidsmaatregelen vanaf 18 maart 2020 in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie met betrekking tot de uitgevoerde werken in dit project.”
Op de vraag of de gemeente Londerzeel akkoord hoeft te gaan met dit dadingsvoorstel heeft Aquafin geantwoord dat klanten en/of medeopdrachtgevers niet verplicht zijn om in de covid-regeling te stappen. Indien er geen akkoord wordt verleend met de regeling dan zal Aquafin dat aan de opdrachtnemer laten weten en het dossier dient bijgevolg afgesloten te worden. Uit navraag blijkt dat er nog gemeenten zijn die niet akkoord gaan met de voorgestelde dading.
AQUAFIN betaalt aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 15.745,04. De ondertekening van de dading brengt voor de gemeente Londerzeel geen kosten met zich mee.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de dading aangaande project "22.696 lot 1: Aansluiting Lakeman-Linde via Drietorenstraat-Ursene - Londerzeel" goed.
Artikel 2: Het aandeel van gemeente Londerzeel in de dading is nul en brengt geen kosten met zich mee.
Artikel 3: Door ondertekening van de dading doen de partijen ten aanzien van elkaar onherroepelijk, uitdrukkelijk en definitief afstand van alle mogelijke rechten, huidige en toekomstige eisen, gerechtelijke of buitengerechtelijke rechtsvorderingen van welke aard ook met betrekking tot het hoger weergegeven geschil.
Artikel 4: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de dading te ondertekenen.
Omdat de gemeente deelnemer is kan de gemeenteraad een kandidaat voor de algemene vergadering van Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services dv (TMVS dv) afvaardigen.
Omdat de gemeente deelnemer is kan de gemeenteraad een kandidaat voor de algemene vergadering van Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services dv (TMVS dv) afvaardigen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- gecoördineerde tekst van de statuten van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) zoals goedgekeurd op het Buitengewoon Algemene Vergadering van 10 december 2019
TMVS heeft diverse formele organen waarin de deelnemers worden vertegenwoordigd, nl. de raad van bestuur en de algemene vergadering. Deze laatste is een regelmatig samengestelde vergadering welke de algeheelheid van de deelnemers vertegenwoordigt. De jaarvergadering wordt samengeroepen door de raad van bestuur en wordt telkens gehouden op de derde dinsdag van juni.
Stemming voor Suzy Brugmans als effectief afgevaardigde: 14 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 4 onthoudingen.
Stemming voor Lieve Mertens als plaatsvervangend afgevaardigde: 13 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 4 onthoudingen.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt raadslid Suzy Brugmans aan als effectieve afgevaardigde en LIeve Mertens als plaatsvervangende afgevaardigde voor de algemene vergadering van Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services dv (TMVS dv) gedurende deze legislatuur.
Studiebureau SWBO stuurde het ontwerpdossier omvattende de aanleg van een riolering vanaf Molenheide tot Zwaluwstraat en de opvang van een lozingspunt in de Brugstraat, het aanleggen van een fietspad vanaf Molenheide tot Boeksheide en het inrichten van een fietsstraat in een deel van de Molenheide en Bouwdreef die via Lemmeken aansluit op het fietspad achter het Zandvat. Infrabel is in dit dossier bouwheer vermits zij werken moeten uitvoeren aan hun installatie. De rioleringswerken zijn ten laste van Riopact. De werken ten laste van de gemeente worden geraamd op 1.100.540 euro incl. btw. Voor de aanleg van het fietspad worden subsidies aangevraagd.
Studiebureau SWBO stuurde het ontwerpdossier omvattende de aanleg van een riolering vanaf Molenheide tot Zwaluwstraat en de opvang van een lozingspunt in de Brugstraat, het aanleggen van een fietspad vanaf Molenheide tot Boeksheide en het inrichten van een fietsstraat in een deel van de Molenheide en Bouwdreef die via Lemmeken aansluit op het fietspad achter het Zandvat. Infrabel is in dit dossier bouwheer vermits zij werken moeten uitvoeren aan hun installatie. De rioleringswerken zijn ten laste van Riopact. De werken ten laste van de gemeente worden geraamd op 1.100.540 euro incl. btw. Voor de aanleg van het fietspad worden subsidies aangevraagd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp opgemaakt door studiebureau SWBO
- bewonersoverleg met de aangelanden
- bvespreking op de GRC Maatschappij van 13 december 2023
De aanleg van het fietspad is de derde en laatste fase van de aanleg van een fietspad langsheen de spoorlijn Dendermonde–Mechelen op het grondgebied van Londerzeel. Dit kadert in actie 1.2.3 van het meerjarenplan - aanleggen van veilige fietsverbindingen.
Het dossier werd ook aan de aangelanden via een bewonersvergadering voorgelegd. Sindsdien werden er een aantal aanpassingen uitgevoerd op vraag van de provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid als subsidiërende overheden.
In het AMJP is onder de actie 1.2.3 'aanleggen van fietsverbindingen', een budget van €1.500.000 voorzien voor de aanleg van het fietspad langs het spoor (2024: €750.0000 en 2025: €750.000). Tevens werd het subsidiebudget geraamd op € 815.000 (tevens voorzien onder zelfde actie).
De werken ten laste van de gemeente worden geraamd op 1.100.540 euro incl. btw. Voor de aanleg van het fietspad worden subsidies aangevraagd.
Enig artikel: Het ontwerpdossier omvattende bestek, plannen en raming, opgemaakt door studiebureau SWBO, Sint-Christianastraat 25 te 9200 Dendermonde, voor de aanleg van een fietspad langsheen de spoorlijn Dendermonde-Mechelen (3e fase) wordt goedgekeurd.
Er werd een omgevingsaanvraag aangevraagd voor het opdelen van een perceel in 6 loten met bijhorende wegenis te Toekomststraat 6. Het dossier omvat, bovenop de gebruikelijke dossiersamenstelling, een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan tot aanleg van nieuwe wegenis. Voor het project werd reeds de straatnaam 'Stappeslaan' definitief aanvaard door de gemeenteraad op 26 september 2023.
Er werd een omgevingsaanvraag aangevraagd voor het opdelen van een perceel in 6 loten met bijhorende wegenis te Toekomststraat 6. Het dossier omvat, bovenop de gebruikelijke dossiersamenstelling, een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan tot aanleg van nieuwe wegenis. Voor het project werd reeds de straatnaam 'Stappeslaan' definitief aanvaard door de gemeenteraad op 26 september 2023.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- VCRO van 1 september 2009 en haar uitvoeringsbesluiten
- decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar uitvoeringsbesluiten
- decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
- verkavelingsontwerp en rooilijnplan
Het college van burgemeester en schepenen weigerde in zitting van 30 mei 2023 in eerste instantie deze verkavelingsaanvraag. De aanvrager ging in beroep tegen deze weigering. De deputatie verklaarde het beroep volledig en ontvankelijk. Na een wijzigingsverzoek werd een aangepast ontwerp ingediend door de aanvrager. Op vraag van de deputatie werd opnieuw een openbaar onderzoek georganiseerd van 20 november 2023 t.e.m. 19 december 2023 en werd opnieuw advies gevraagd aan de gemeente Londerzeel. De aangepaste versie van het project omvat een vermindering van het aantal loten.
Er werden 5 bezwaarschriften ingediend, waarvan er 2 handelen over de ligging van het nieuwe openbaar domein. De bezwaarindieners vragen een 5m verwijdering van het openbaar domein t.o.v. de eigendommen met inbegrip van een groene inkleding. Er wordt opgemerkt dat een ontmoetingsplek en een collectieve parkeerruimte ontbreekt in het ontwerp. Deze aanvraag omvat slechts fase 1, er dient rekening te worden gehouden dat het achtergelegen woonuitbreidingsgebied ook nog kan ontwikkeld worden.
De drie bewaarschriften handelen niet over de ligging van het openbaar domein.
De gemeenteraad is bevoegd een besluit te nemen over het wegtracé en het rooilijnplan met inbegrip van de kosteloze grondafstand en opname in het openbaar domein.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan, het tracé der wegen met bijhorende kosteloze grondafstand in functie van de verkaveling Toekomststraat 6, zoals opgemaakt door landmeter De Putter, goed.
De aanvragers van informatie over onroerende goederen wensen dit van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen, ter beschikking te stellen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf - ook “Athumi” genoemd.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Londerzeel keurt een retributiereglement goed voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie.
De aanvragers van informatie over onroerende goederen wensen dit van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen, ter beschikking te stellen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf - ook “Athumi” genoemd.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Londerzeel keurt een retributiereglement goed voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen
- artikel 173, van de Grondwet
- artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform
- artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
- beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 houdende goedkeuring aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement op vastgoedinformatie
- positief advies van 15 januari 2024 van de DPO
- ontwerp van toetredingsovereenkomst
De gemeente Londerzeel is aangesloten op het Vastgoedinformatieplatform op 7 maart 2023. Het decreet over het Vastgoedinformatieplatform van 22 december 2023 is sedert 1 januari 2024 is het ook in werking getreden.
Zoals bepaald in punt 3.2.1 van de toetredingsovereenkomst zal het datanutsbedrijf Athumi maandelijks een afrekeningsstuk opmaken en doorstorten aan de gemeente (principe van self-billing).
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aansluiting Vastgoedinformatieplatform (VIP) en het retributiereglement op vastgoedinformatie, zoals aangehecht aan dit besluit en er integraal deel van uitmakend, goed.
Op 12 oktober 2023 werd de opmaak van een schattingsverslag aangevraagd voor een perceel gelegen Stuikberg, eigendom van gemeente Londerzeel, kadastraal gekend 1e afdeling sectie B 372 G P0000. Dit onroerend goed is volgens het gewestplan volledig gelegen in woongebied, maar heeft door de beperkte perceelbreedte en beperkte oppervlakte (326 m²) geen of slechts beperkte ontwikkelingsmogelijkheden voor de gemeente. Gezien de beperkte mogelijkheden kan het perceel eerder vergeleken worden met een voortuinstrook. Volgens het gewestplan is de grond gelegen in woongebied. Er is geen voorkooprecht van toepassing.
Op 12 oktober 2023 werd de opmaak van een schattingsverslag aangevraagd voor een perceel gelegen Stuikberg, eigendom van gemeente Londerzeel, kadastraal gekend 1e afdeling sectie B 372 G P0000. Dit onroerend goed is volgens het gewestplan volledig gelegen in woongebied, maar heeft door de beperkte perceelbreedte en beperkte oppervlakte (326 m²) geen of slechts beperkte ontwikkelingsmogelijkheden voor de gemeente. Gezien de beperkte mogelijkheden kan het perceel eerder vergeleken worden met een voortuinstrook. Volgens het gewestplan is de grond gelegen in woongebied. Er is geen voorkooprecht van toepassing.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2022 houdende gunning in kader van een raamovereenkomst voor het aanstellen van een landmeter-expert voor het opstellen van schattingsverslagen 2022-2024
- Vlaamse Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten van 3 mei 2019
- schattingsverslag van 29 november 2023 waarbij de schattingsprijs verplicht als minimum-verkoopprijs moet dienen
Dit onroerend goed is volgens het gewestplan volledig gelegen in woongebied, maar heeft door de beperkte perceelbreedte en beperkte oppervlakte (326 m²) geen of slechts beperkte ontwikkelingsmogelijkheden voor de gemeente. Gezien de beperkte mogelijkheden kan het perceel eerder vergeleken worden met een voortuinstrook.
Het perceel wordt momenteel gebruikt door een aangelande als parkeerplaats zonder dat hiervoor een overeenkomst werd opgemaakt. Door de aanwezigheid van de trage weg (Zavelstraat) is dit perceel minder interessant voor aankoop door de huidige gebruiker.
In het verleden toonden de eigenaars van het aanpalende perceel mogelijks wel interesse.
Een eenheidsprijs van 300 euro/m² wordt aangehouden voor bouwgronden in de omgeving. Het te schatten perceel is geschikt om als parking te gebruiken, maar niet als volwaardige bouwgrond. Hier zijn de mogelijkheden beperkt en kan het eerder vergeleken worden met een voortuinstrook. De waarde van een voortuinstrook van een privaat perceel wordt gewaardeerd aan 1/3e van de waarde van de bouwgrond, zijnde 1/3 x 300 euro/m²= 100 euro/m². Het perceel is verhard met betonstraatstenen, de aanleg van deze verharding wordt aan 50 euro/m² gerekend.
De huidige venale waarde wordt geschat op 48.900 euro.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist principieel om het perceel gelegen te Stuikberg, kadastraal gekend onder eerste afdeling sectie B nummer 372 G met een oppervlakte van 326 m² openbaar te verkopen.
Artikel 2: Notariskantoor Robberechts & Van Riet, Molenstraat 87, 1840 Londerzeel wordt aangeduid om het dossier af te handelen.
Vanaf 1 januari 2024 is er een nieuwe regelgeving inzake EPC-attesten van toepassing. De bestaande EPC-attesten van publieke gebouwen voor niet-residentiële eenheid zijn dan niet meer geldig en moeten vervangen worden. Dit is noodzakelijk voor alle gebouwen met een bruikbare vloeroppervlakte van meer dan 250 m² in het Vlaamse Gewest, waarin publieke organisaties gevestigd zijn die diensten verstrekken aan een groot publiek en die vaak bezocht worden. Onze gemeentelijke gebouwen inclusief onderwijsgebouwen en welzijnsvoorzieningen vallen hieronder. Ook brandweerkazernes die niet vaak door het publiek worden bezocht, moeten binnenkort een EPC NR laten opstellen, zelfs al worden ze niet te huur of te koop aangeboden.
Het EPC NR moet opgemaakt worden door de gebouweigenaar, erfpachter of opstalhouder en niet door de gebruiker van het gebouw. Het EPC NR wordt opgemaakt door een onafhankelijke en erkende energiedeskundige type D. Een nog geldig ‘EPC Publiek’ voldoet vanaf 1 januari 2024 niet langer aan de uithangplicht. Er moet een nieuw EPC NR opgemaakt en uitgehangen worden op een voor het publiek zichtbare plaats. De Intercommunale Haviland organiseert hiervoor binnenkort een samenaankoop en begeleiding voor EPC's NR. Intekenen op het raamcontract is mogelijk vanaf februari 2024. Er wordt dus een principiële goedkeuring van intekening op deze samenaankoop gevraagd.
Vanaf 1 januari 2024 is er een nieuwe regelgeving inzake EPC-attesten van toepassing. De bestaande EPC-attesten van publieke gebouwen voor niet-residentiële eenheid zijn dan niet meer geldig en moeten vervangen worden. Dit is noodzakelijk voor alle gebouwen met een bruikbare vloeroppervlakte van meer dan 250 m² in het Vlaamse Gewest, waarin publieke organisaties gevestigd zijn die diensten verstrekken aan een groot publiek en die vaak bezocht worden. Onze gemeentelijke gebouwen inclusief onderwijsgebouwen en welzijnsvoorzieningen vallen hieronder. Ook brandweerkazernes die niet vaak door het publiek worden bezocht, moeten binnenkort een EPC NR laten opstellen, zelfs al worden ze niet te huur of te koop aangeboden.
Het EPC NR moet opgemaakt worden door de gebouweigenaar, erfpachter of opstalhouder en niet door de gebruiker van het gebouw. Het EPC NR wordt opgemaakt door een onafhankelijke en erkende energiedeskundige type D. Een nog geldig ‘EPC Publiek’ voldoet vanaf 1 januari 2024 niet langer aan de uithangplicht. Er moet een nieuw EPC NR opgemaakt en uitgehangen worden op een voor het publiek zichtbare plaats. De Intercommunale Haviland organiseert hiervoor binnenkort een samenaankoop en begeleiding voor EPC's NR. Intekenen op het raamcontract is mogelijk vanaf februari 2024. Er wordt dus een principiële goedkeuring van intekening op deze samenaankoop gevraagd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- projectfiche Haviland
- ontwerp-samenwerkingsovereenkomst Haviland
Het EPC NR moet opgemaakt worden door de gebouweigenaar. Het EPC NR wordt opgemaakt door een onafhankelijke en erkende energiedeskundige type D. Een nog geldig ‘EPC Publiek’ voldoet vanaf 1 januari 2024 niet langer aan de uithangplicht. Er moet een nieuw EPC NR opgemaakt.
Haviland ondersteunt lokale besturen bij de uitvoering van hun taken. Haviland organiseert een aanbestedingsprocedure onder de vorm van een raamcontract voor maximaal 4 jaar (2024 tot en met 2027). Intekenen op de raamovereenkomst kan vanaf februari 2024.
De kostprijs wordt bepaald als volgt (alle tarieven excl. btw, toestand op 01.01.2023):
• deelname aankoopcentrale (eenmalig) 500 euro
• technisch adviseur 114,00 euro/uur
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de principiële intekening op de raamovereenkomst van de Intercommunale Haviland inzake het opmaken van de nieuwe EPC's NR voor alle publieke gebouwen goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Haviland goed.
In een schrijven van 14 november 2023 liet Iverlek weten dat de buitengewone algemene vergadering van Iverlek eind 2022 de nodige beslissingen heeft genomen voor de beoogde realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen door Wyre, een zelfstandige dochteronderneming van Fluvius en Telenet. Ter vrijwaring van de rechten van Londerzeel werd het onderschrijven van één aandeel Ak à rato van €25 vooropgesteld (na een gunstige afloop van de op dat moment lopende mededingingsprocedure). Sinds juli is Wyre operationeel. Overeenkomstig art.8 van de statuten van Iverlek worden we verzocht om in te tekenen op een nieuw aandeel Ak met betrekking tot de communicatievoorzieningen en dit te volstorten.
In een schrijven van 14 november 2023 liet Iverlek weten dat de buitengewone algemene vergadering van Iverlek eind 2022 de nodige beslissingen heeft genomen voor de beoogde realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen door Wyre, een zelfstandige dochteronderneming van Fluvius en Telenet. Ter vrijwaring van de rechten van Londerzeel werd het onderschrijven van één aandeel Ak à rato van €25 vooropgesteld (na een gunstige afloop van de op dat moment lopende mededingingsprocedure). Sinds juli is Wyre operationeel. Overeenkomstig art.8 van de statuten van Iverlek worden we verzocht om in te tekenen op een nieuw aandeel Ak met betrekking tot de communicatievoorzieningen en dit te volstorten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- brief van 14 november 2023 houdende vraag van Iverlek tot volstorting van één aandeel Ak
Ingevolge de beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek van eind 2022 om een datanetwerk van de toekomst te realiseren in Vlaanderen, wordt Londerzeel verzocht om - ter vrijwaring van de rechten van Londerzeel - in te tekenen op een nieuw aandeel Ak à rato van €25 en om dit tevens te volstorten.
In het meerjarenplan werd hiervoor geen budget voorzien. Dit zal bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan opgenomen worden op BC2024/066000/2841000 A4.4.1
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de intekening op het aandeel Ak ter waarde van 25 euro en de volstorting ervan op het rekeningnummer van Iverlek, overeenkomstig artikel nummer 8 van de statuten van Iverlek, goed.
Bij de implementatie van het bibliotheeksysteem Wise hadden de 13 bibliotheken van de regio Noordrand hun reglementen reeds op elkaar afgestemd om een "samenwerkingsgroep 2" te vormen. Door aanpassingen aan het bibliotheeksysteem is een "samenwerkingsgroep 3a" (regiobib zonder transportdienst) vandaag echter een meer efficiënte en meer klantvriendelijke keuze geworden. De 13 bibliotheken hebben hiervoor gezamenlijk een aanpassing van het bibliotheekreglement en van de tarieven uitgewerkt. Daarnaast bevat het bibliotheekreglement tevens een lokaal luik, waarin 2 aanpassingen worden gedaan rond het kansentarief UitPAS voor volwassenen en de aanpassing van de procedure van de opvolging van het financieel dossier.
Bij de implementatie van het bibliotheeksysteem Wise hadden de 13 bibliotheken van de regio Noordrand hun reglementen reeds op elkaar afgestemd om een "samenwerkingsgroep 2" te vormen. Door aanpassingen aan het bibliotheeksysteem is een "samenwerkingsgroep 3a" (regiobib zonder transportdienst) vandaag echter een meer efficiënte en meer klantvriendelijke keuze geworden. De 13 bibliotheken hebben hiervoor gezamenlijk een aanpassing van het bibliotheekreglement en van de tarieven uitgewerkt. Daarnaast bevat het bibliotheekreglement tevens een lokaal luik, waarin 2 aanpassingen worden gedaan rond het kansentarief UitPAS voor volwassenen en de aanpassing van de procedure van de opvolging van het financieel dossier.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 26 januari 2021 houdende goedkeuring van het bibliotheekreglement
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2024 houdende aanpassing van het bibliotheekreglement
De regiobib is een meer klantvriendelijke en efficiëntere samenwerkingsvorm binnen het bibliotheeksysteem dan de huidige "samenwerkingsgroep 2". Wie zich inschrijft in een bib in één van de 13 gemeenten wordt automatisch lid van alle bibliotheken in de regio. Vandaag moeten klanten zich jaarlijks opnieuw in elke bib die ze wensen te gebruiken inschrijven, waarbij het lidgeld vanaf de 2de bib automatisch wordt afgeboekt. Dit zorgt voor onduidelijke communicatie, voor onnodige verplaatsingen voor de klanten en voor overbodige werklast bij bibliotheekmedewerkers.
In de regiobib is lokaal (her)inschrijven enkel nog noodzakelijk voor leners die gebruik wensen te maken van specifieke lokale digitale diensten (online krantenarchief, online e-boeken, online leren,...). De kostprijs van deze lokale diensten wordt steeds berekend op basis van het aantal lokale inwoners. Hierdoor is het voor Cultuurconnect vzw noodzakelijk om deze drempel in te bouwen, om binnen de regiobibs misbruiken te voorkomen die het huidige kostenmodel onderuit zouden halen.
Klanten kunnen openstaande kosten van alle bibs in elke bib van de regio (en online) betalen in één beweging, waardoor er minder bedragen onbetaald blijven en er ook minder opvolging nodig is. Deze kosten worden 1x per jaar verrekend tussen de gemeenten door Cultuur Noordrand. Omdat er in de loop van het jaar in alle mogelijke richtingen betalingen gebeuren, heffen deze zichzelf voor het grootste deel op. De ervaring van andere regiobibs leert dat dit doorgaans over een te verrekenen restbedrag gaat tussen 10 en 200 euro. Cultuur Noordrand factureert deze restbedragen aan de gemeenten die teveel hebben ontvangen en stort de betalingen door naar de gemeenten die te weinig hebben ontvangen. Bib Londerzeel levert hiervoor als financiële hoofdvestiging van de regio jaarlijks een rapport aan dat we uit het bibliotheeksysteem halen.
Om de configuratie van de regiobib mogelijk te maken is een sluitingsperiode noodzakelijk. Cultuurconnect vzw stelt momenteel voor om alle bibliotheken van de regio te sluiten op maandag 19 en dinsdag 20 februari 2024, zodat we dit efficiënt kunnen voorbereiden en testen.
Daarnaast bevat het bibliotheekreglement tevens een lokaal luik, waarin 2 aanpassingen worden gedaan:
De eenmalige kost van 4.840 euro (incl. btw) om de regiobib in te richten wordt volledig gedragen door Cultuur Noordrand. Voor de gemeente zijn er geen kosten verbonden aan de regiobib.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het aangepaste bibliotheekreglement en de aangepaste tarieven goed.
Veel van de leerlingen van de Academie in de Mechelsestraat komen met de fiets. Op drukke dagen, zoals woensdagnamiddag, is de capaciteit van de fietsenstalling vooraan onvoldoende. Met als gevolg een kluwen van fietsen, fietsen die stukgaan, fietsen die her en der gezet worden.
Veel van de leerlingen van de Academie in de Mechelsestraat komen met de fiets. Op drukke dagen, zoals woensdagnamiddag, is de capaciteit van de fietsenstalling vooraan onvoldoende. Met als gevolg een kluwen van fietsen, fietsen die stukgaan, fietsen die her en der gezet worden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de uitbreiding goed van de capaciteit van de fietsenstalling aan De Academie in de Mechelsestraat.
Artikel 2: De bevoegde diensten werken hiervoor een ontwerp uit.
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=1563 vanaf 26min 2 sec
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=2395 vanaf 39min 55sec
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=2593 vanaf 43min 12sec
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=3364 vanaf 56min 04sec
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=5414 vanaf 1u 30min 14sec
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=5619 vanaf 1u 33min 40sec
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=3468 vanaf 57min 48sec
https://youtu.be/Ow7-9xB-EiA?t=5946 Vanaf 1u 39min 7sec
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter