Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

Notulen  04 Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 28/01/2025 - 22:00 zaal Alfred Van Roy
Aanwezig: Tom TROCH, voorzitter
Nadia SMINATE, aangewezen burgemeester
Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, schepenen
Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, leden OCMW-raad
Henk VERTONGHEN, algemeen directeur
  • Openbaar: Notulenverslag voorgaande zitting

    • Akteneming notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aanwezig: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Henk VERTONGHEN
      Aanleiding en context

      De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW raad 26/11/2024 en Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: Installatievergadering 3/12/2024

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

      - notulenverslag van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn

      - zittingsverslag in audiovisuele vorm van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Motivering

      De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.

      Besluit

      Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen en goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Beheer en organisatie van de diensten

        • Goedkeuring toetreding tot de raamovereenkomst inzake consultancy in strategisch en belanghebbendenmanagement via het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid

          Aanwezig: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Via deze raamovereenkomst kunnen strategische vragen die zowel betrekking hebben op beleidsthema’s (meerjarenplanning, ruimtelijk-economische strategie, doelstellingencascade, KPI’s,…) als organisatiethema’s (HR, financiën, digitalisering, communicatie…) behandeld worden. De opmaak van een personeelsbehoefteplan en een patrimoniumplan passen in deze context.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten

          - beslissing van 30 oktober 2023 van de Vlaamse Regering tot gunning van de raamovereenkomst 'Strategisch en belanghebbendenmanagement - perceel 1 Consultancy in strategisch management'

          - besluit van 30 oktober 2023 van de Vlaamse Regering waarbij de opdracht wordt gegund aan volgende inschrijvers: 1) IDEA Consult nv; 2) EY Advisory Services bv; 3) Möbius Business Redesign nv; 4) KPMG Advisory bv en 5) shiftN bv

          Motivering

          Voor de opmaak van een personeelsbehoefteplan en een patrimoniumplan is het wenselijk om beroep te doen op een studiebureau.

          Via het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid kunnen we intekenen op hun raamovereenkomst "Consultancy in strategisch en belanghebbendenmanagement".

          Perceel 1 - Consultancy in strategisch management
          Deze opdracht omhelst enerzijds het verlenen van consultancy inzake strategisch management. Binnen deze taak wordt begeleiding voorzien bij de bepaling van een strategie en bijhorende strategische doelstellingen.
          Perceel 2 - Consultancy in belanghebbendenmanagement
          In het kader van deze taak worden de belanghebbenden betrokken bij de bepaling en uitvoering van de strategie. 

          De opdracht heeft een looptijd van 23 november 2023 tot en met 22 november 2025 en is 2 maal verlengbaar met telkens 1 jaar.

          Perceel 1 werd gegund aan de volgende inschrijvers:
          1) IDEA Consult nv
          2) EY Advisory Services bv
          3) Möbius Business Redesign nv
          4) KPMG Advisory bv
          5) shiftN bv

          Er zijn twee werkwijzen om te bestellen. De geschatte totaalprijs van de opdracht bepaalt de werkwijze:
          1) Opdrachten tot €75.000 excl. btw volgen het cascadesysteem. Dit betekent dat de opdracht aan de eerstgeklasseerde dienstverlener wordt aangeboden. Als die niet over de capaciteit of expertise beschikt, komt de tweede aan de beurt en zo verder. 

          2) Voor opdrachten boven €75.000 excl. btw geldt mini-competitie. De vijf bureaus die door de Vlaamse overheid werden weerhouden kunnen intekenen en wedijveren voor de opdracht. 


          Financieel aspect

          Instappen in een raamovereenkomst zelf heeft geen financieel gevolg.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE
          Tegenstanders: Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen
          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding tot de raamovereenkomst van het Facilitair Bedrijf inzake 'Strategisch en belanghebbendenmanagement - perceel 1 Consultancy in strategisch management' goed. 

        • Goedkeuring huishoudelijk reglement van de OCMW-raad

          Aanwezig: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Aan het begin van elke bestuursperiode moet de OCMW-raad een huishoudelijk reglement vaststellen. Dat reglement zorgt voor een duidelijke structuur in de besluitvorming en beschrijft de rechten en plichten van de raadsleden. 

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - beslissing van de OCMW-raad in zitting van 22 januari 2019 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de latere wijzigingen

          Motivering

          Aan het begin van elke bestuursperiode moet de OCMW-raad een huishoudelijk reglement vaststellen.  Het ontwerp is gebaseerd op het model van VVSG, aangevuld met bepalingen uit het bestaande reglement en toegespitst op de lokale werking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE
          Tegenstanders: Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen
          Besluit

          Enig artikel: De OCMW-raad keurt het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad goed.

    • B-punt

      • Beheer en organisatie van de diensten

        • Goedkeuring toetreding tot de raamovereenkomst inzake levering van kantoorbenodigdheden en papierwaren via aankoopcentrale CREAT

          Aanwezig: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Via aankoopcentrale CREAT kan het OCMW intekenen op de raamovereenkomst 'kantoorbenodigdheden en papierwaren'.  Deze opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium NV.  De looptijd van het contract bedraagt 48 maanden (vanaf 1 februari 2025 tot en met 31 januari 2029).

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2023 houdende de toetreding tot aankoopcentrale CREAT

          - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten

          - gevoerde openbare procedure van 1 maart 2024 door opdrachtencentrale CREAT

          - besluit van CREAT waarbij de opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium NV

          Motivering

          Onze huidige raamovereenkomsten inzake de leveringen van kantoorbenodigdheden en papierwaren lopen eind januari 2025 af.  Voor kantoorbenodigdheden doen we beroep op de raamovereenkomst van aankoopcentrale Zorgbedrijf Antwerpen en voor papierwaren op de raamovereenkomst van aankoopcentrale Haviland. Beide raamovereenkomsten hebben leverancier aan Lyreco Belgium NV gegund. 

          Er is op zoek gegaan naar een nieuwe raamovereenkomst.  Via aankoopcentrale CREAT kan het OCMW intekenen op de raamovereenkomst 'kantoorbenodigdheden en papierwaren'.  Deze opdracht werd eveneens gegund aan Lyreco Belgium NV.  De looptijd van het contract bedraagt 48 maanden (vanaf 1 februari 2025 tot en met 31 januari 2029).

          Lyreco beschikt over een ruim aanbod  kantoorbenodigdheden en papierwaren volgens ieders wensen en noden. CREAT en Lyreco trekken samen de duurzame kaart door een uitgebreid gamma artikelen met een duurzaamheidslabel (FSC, PEFC, Blauwe Engel, NF Environnement...) in de inventaris op te nemen. Hierdoor kunnen we als lokaal bestuur aan gunstige tarieven kiezen voor verantwoorde kantoorbenodigdheden en papierwaren.

          Er werd een prijsvergelijking gemaakt tussen onze huidige raamovereenkomsten en de raamovereenkomst van CREAT. Hier is duidelijk te zien dat de nieuwe tarieven veel voordeliger zijn dan de prijzen die we vandaag betalen (zie bijlage).

          Door de toetreding tot het raamcontract hoeft OCMW Londerzeel zelf geen procedure te laten lopen voor de aanstelling van een leverancier voor papierwaren en kantoorbenodigdheden. De samenwerking met een opdrachten- of aankoopcentrale leidt tot een betere prospectie van de markt, het delen van kennis en knowhow, administratieve vereenvoudiging en schaalvoordelen.

          Financieel aspect

          Het nodige budget voor de aankoop van papier en kantoorbenodigdheden zijn bij respectievelijk elke dienst/afdeling/school voorzien in het exploitatiebudget onder kantoorbenodigdheden - AR 6141001


          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout Van Esbroeck, Patrick BOGAERTS, Jana Claessens, Hilde De Bondt, Anita De Borger, Jozef De Borger, Cindy De Saeger, Lien Eeckelaers, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Evelyn Kegels, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido Robberechts, Dimitri ROBBYNS, Ruth Schelfhout, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding tot de raamovereenkomst inzake de levering van kantoorbenodigdheden en papierwaren via aankoopcentrale CREAT goed. 

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn

Namens 04 Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Henk VERTONGHEN
algemeen directeur

Tom TROCH
voorzitter