Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

Agenda  02 Gemeenteraad

di 27/02/2024 - 20:00 zaal Alfred Van Roy

De voorzitter van de gemeenteraad nodigt u uit tot het bijwonen van de zitting van de gemeenteraad. Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar: Notulenverslag voorgaande zitting

    • Goedkeuring notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link:

  • Openbaar

    • A-punt

      • Financiën

        • Wijziging belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken

          De gemeente heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Deze belasting valt ten laste van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt. Het bestaande reglement loopt van 01.01.2020 tot en met 31.12.2025.

          In hun schrijven van 8 december 2023 informeert de dienst Vreemdelingenzaken van de FOD Binnenlandse Zaken over de praktische implementatie van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar. De vroegere kartonnen identiteitskaart wordt immers vervangen, naar analogie met de Kids-ID, door een elektronische versie waarbij de FOD een tarief hanteert afhankelijk van type en procedure. Net zoals bij de Kids-ID wordt voorgesteld om voor de gewone procedure bovenop de kostprijs van de FOD géén bijkomende belasting te heffen, doch voor de spoedprocedure ook een belasting te heffen van 12,20 euro.

          Daarnaast worden, wegens ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) met bijhorend eigen retributiereglement, de uittreksels plannen- en vergunningenregister en het stedenbouwkundig uittreksel geschrapt uit het belastingreglement Administratieve stukken. 

      • Openbare werken

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen voor de overheidsopdracht inzake asfalteringswerken in de Lakeman

          Er werd een bestek opgemaakt voor asfalteringswerken in de Lakeman (tussen Pluimennest en Molenbeek). De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 146.603,60 euro incl. btw. De overheidsopdracht wordt gegund via openbare procedure.

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen van de overheidsopdracht inzake het vervangen van wegenis in beton door asfalt in de Hoefsmidstraat en de Steenhuffelstraat

          Er werd een bestek opgesteld. De overheidsopdracht omvat het vervangen van het wegdek in beton door asfalt in de Steenhuffelstraat (vanaf de spooroverweg tot de Hoefsmidstraat) en de Hoefsmidstraat. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 509.894 incl. btw. De overheidsopdracht wordt gegund via openbare procedure.

      • Veiligheid

        • Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst Lokale Integrale Veiligheidscel inzake Radicalisme (LIVC-R) met politiezone K-L-M, gemeente Kapelle-op-den-Bos en gemeente Meise

          De wet tot oprichting van lokale integrale veiligheidscellen inzake radicalisme, extremisme en terrorisme van 30 juli 2018 verplicht gemeenten tot het opstarten en organiseren van een lokale integrale veiligheidscel (LIVC-R). Een LIVC-R is een multidisciplinaire lokale overlegtafel waarin informatie wordt uitgewisseld tussen sociale en preventiediensten, de lokale politie en de bestuurlijke overheden. Het is noodzakelijk om de samenwerking bij signalen en concrete cases te organiseren. Er wordt geopteerd om het LIVC-R te organiseren op zonaal niveau, met name op het niveau van de politiezone K-L-M. Dit maakt het mogelijk om over de gemeentegrenzen heen een globaal overzicht te behouden en het vereenvoudigt de communicatie met de politiediensten op zoneniveau. Deze samenwerkingsovereenkomst regelt de basisprincipes in de organisatie van de lokale integrale veiligheidscel in een intergemeentelijke samenwerking tussen Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise rond het voorkomen (preventie) en signaleren van radicalisering en het reageren op radicalisering.

      • Jaarmarkten

        • Goedkeuring aanpassing reglement ambulante handel naar aanleiding van wijziging van de datum van de jaarmarkt in Londerzeel-centrum

          Het (vernieuwde) Jaarmarktcomité van Londerzeel-Centrum heeft het voorstel ingediend om de jaarmarktdag (tot op heden telkens op maandag volgend op de 4e zondag van september) te wijzigen naar de 4e zondag van september. Deze keuze werd afgetoetst met de verschillende stakeholders en zij hiermee akkoord.  De jaarmarktdag staat vermeld in het reglement over de ambulante handel.  Het reglement moet bijgevolg aangepast.

      • Mobiliteit en verkeer

        • Goedkeuring van een concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole-as-a-Service)

          Het college besliste in zitting van 17 oktober 2022 om voor de trajectcontroles een concessieovereenkomst af te sluiten met de firma TAAS (Trajectcontrole-as-a-service). Dit punt werd op het college geagendeerd op basis van het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 24 september 2019 houdende de vaststelling van de definitie van het begrip dagelijks bestuur en bevoegdheidsbepaling voor daden van beheer, daden van beschikking, het aangaan van leningen en de goedkeuring van interne kredietaanpassingen.
          De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant stelde echter in zijn schrijven van 13 november 2023 dat er een nieuwe concessieovereenkomst dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad aangezien er niet kon worden teruggevallen op dit delegatiebesluit. Het afsluiten van een concessieovereenkomst voor trajectcontroles is een concessie van diensten in de zin van artikel 2, 7° b van de wet van 17 juni 2016 betreffende concessieovereenkomsten. Dit kon niet gekwalificeerd worden als een patrimoniumverrichting noch als een domeinconcessie.

          In de nieuwe concessieovereenkomst met het consortium TM TaaS (Macq - Trafiroad) wordt eveneens een bijkomend traject voor trajectcontrole in Steenhuffeldorp voorzien.

      • Vrije tijd (jeugd, cultuur, toerisme, sport)

        • Goedkeuring convenant met jeugdhuis Onder den Toren

          Naar aanleiding van de herziening van de werkingssubsidies werd gedurende het gelopen traject duidelijk dat jeugdhuizen maatschappelijke problemen kunnen aanpakken die echter niet in te passen zijn in een subsidiereglement. Om specifieke maatschappelijke issues aan te pakken en hierrond een samenwerking aan te gaan, is een convenant een beter instrument. We verwijzen hier vooral naar de uitdagingen rond de integratie van jongeren in het lokaal maatschappelijk weefsel. Het stijgend aantal schoolkinderen op het grondgebied van de gemeente is in dit verband een maatschappelijke trend die deze uitdaging kracht bij zet. De nood naar een aangepaste, open en toegankelijke ontmoetingsplaats voor jongeren is duidelijk. Jeugdhuis Onder Den Toren kan hierbij een belangrijke partner worden om:

          • Een open en toegankelijke instuif voor jongeren te garanderen;
          • Een aangepast aanbod voor jongeren te ontplooien;
          • Het sociaal weefsel onder jongeren te versterken.

          Aan de hand van het convenant in bijlage en de daaraan gekoppelde voorwaarden, is het voor het jeugdhuis dus mogelijk om - aanvullend op de jaarlijkse basistoelage - een extra ondersteuning te genieten. De verdeelsleutel van de toekenning van dit bedrag wordt bepaald op basis van het aantal voorwaarden waaraan door het jeugdhuis wordt voldaan. Er werd door het bestuur 6.000 euro op jaarbasis voorzien voor dit convenant.
          Op basis van enkele gerelateerde beleidsdoelstellingen werden enkele voorwaarden gesuggereerd die gekoppeld worden aan het bedrag van het convenant. Op deze manier vormt dit convenant een hefboom/afsprakenkader om enkele belangrijke beleidsdoelstellingen te vervullen en vanuit het openbaar bestuur ook mee de kwaliteit van het aanbod van de jeugdhuizen te bewaken. 

          Het convenant werd opgemaakt na diepgaand overleg met het jeugdhuis, en aanvullend na feedback vanuit dienst Samenleving, Zorg- en Welzijnsloket, netwerkorgaan Huis van het Kind, politie, brandweer, directies middelbare scholen,...

      • Omgeving

        • Goedkeuring princiepsovereenkomst in kader van een omgevingsaanvraag voor de herlokalisatie van supermarkt Aldi te Berkenlaan 49

          Op 3 december 2023 werd er een omgevingsaanvraag ingediend voor afbraak van de bestaande woningen en bijgebouwen en het bouwen van nieuwbouw handelsruimte, bijhorende parking, fietsstalplaatsen en een hoogspanningscabine te Berkenlaan 49.  Het ontwerp voorziet in een trage weg tussen de nieuwe handelsruimte en de begraafplaats dat als verbinding zal fungeren tussen de Berkenlaan en de Hendolfstraat. Achteraan (zijde Hendolfstraat) wordt een ontmoetingsplaats gerealiseerd voor buurtbewoners en passanten. De ontworpen parking zal ter beschikking gesteld worden voor iedereen en beperkt zich niet tot de klanten van de supermarkt Aldi tijdens de openingsuren.   

          De gemeenteraad dient uitspraak te doen over het principe gratis grondafstand en de vestiging van een publieke erfdienstbaarheid. 

        • Goedkeuring subsidiereglement voor ontharding en vergroening

          Als gemeente willen we een voorbeeldfunctie opnemen en zijn we volop gestart met verschillende onthardingsacties op openbaar domein. Als we onze doelstellingen volgens het klimaatactieplan willen behalen, is ook sensibilisering en vooral activering van onze burgers om te ontharden en te vergroenen een absolute must. Met de introductie van een onthardings- en vergroeningspremie wil het lokaal bestuur van Londerzeel haar inwoners stimuleren om hun private tuinen, terrassen en voortuinen te ontharden en zo meer ruimte te maken voor groen en water.

      • Patrimonium

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen voor de overheidsopdracht inzake vernieuwen van het dak van BKO Steenhuffel

          Het dak van het pand op locatie Processiebaan 1, waarin de buitenschoolse kinderopvang in Steenhuffel is gehuisvest, is aan vernieuwing toe. Er werd hiervoor een bestek opgemaakt. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 50.154,50 incl. btw. De overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      • Maatschappelijke en sociale zaken

        • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomsten met Blenders vzw en met Avansa Brussel-Halle vzw m.b.t. de uitrol van het actieplan digitale inclusie

          De gemeente heeft de ambitie om de inwoners te versterken met betrekking tot hun digitale vaardigheden en wenst parallel de drempels te verlagen. Om hierop effectief een beleid uit te werken tekende de gemeente in op de Vlaamse subsidieoproep ter implementatie van een e-inclusiebeleid en ontving hiervoor 39.435 euro. De acties binnen deze subsidieoproep dienen gefinaliseerd te zijn uiterlijk in december 2024. We gaan hiervoor samenwerken met Blenders vzw en met Avansa Brussel-Halle vzw i.f.v. de uitrol van het actieplan digitale inclusie.

    • B-punt

      • Intergemeentelijk overleg

        • Regionaal Landschap Brabantse Kouters: a) Goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering op 20 maart 2024; b) Vaststelling van het mandaat van de afgevaardigden

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Regionaal Landschap Brabantse Kouters en heeft 2 afgevaardigden voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 20 maart 2024 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In de zittingen van de gemeenteraad van 12 februari 2019 en 28 januari 2020 werden respectievelijk Leen Van Aken en Kim Fertinel als effectieve afgevaardigden aangeduid. Arnold Rottiers en Els Van den Broeck werden op 12 februari 2019 door de gemeenteraad als plaatsvervangers aangeduid.

      • Vrije tijd (jeugd, cultuur, toerisme, sport)

        • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomstmodel tussen Cultuur Noordrand en de lokale UiTPAS-partners

          Cultuur Noordrand vzw heeft een samenwerkingsovereenkomstmodel tussen Cultuur Noordrand en de lokale UiTPAS-partners opgemaakt. Omdat we de UiTPAS regionaal uitrollen, is het belangrijk dat één samenwerkingsovereenkomstmodel op het niveau van het intergemeentelijk samenwerkingsverband wordt afgesloten. Dit om te vermijden dat elke individuele overeenkomst telkens door de 6 gemeenteraden moet goedgekeurd worden. Aan dit gemeenschappelijk samenwerkingsovereenkomstmodel werden wel een lokale annexen toegevoegd, met regels en afspraken die enkel lokaal in Londerzeel van toepassing zijn.

      • Onderwijs

        • Goedkeuring toetreding tot de raamovereenkomst van de dienst Katholiek Onderwijs (DOKO) voor aankoop van laptops voor de leerlingen van de gemeentelijke basisscholen

          Voor de aankoop van nieuwe laptops voor de leerlingen in het onderwijs is het wenselijk om in te stappen in het nieuwe raamcontract van de Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs vzw (DOKO).  r zijn 2 percelen. Perceel 1 betreft desktops, laptops, chromebooks en tablets Windows/Android/Linux en de bijhorende dienstverlening en randapparatuur; perceel 2 betreft IOS hardware en randapparatuur en de bijhorende dienstverlening. De looptijd van de raamovereenkomst is van 16 mei 2023 tot 16 mei 2027 (verlengbaar). Beide percelen werden gegund aan de firma Signpost nv, Wolfsakker 5a te Lokeren.

      • Omgeving

        • Goedkeuring van gratis grondafstand in kader van een omgevingsaanvraag voor het opdelen van een terrein te Handelsstraat 192

          Er werd een omgevingsaanvraag ingediend voor het opdelen van een perceel te Handelsstraat 192 waarbij een gratis grondafstand voorzien is in het verkavelingsontwerp. Het verkavelingsontwerp voorziet in de verbreding van de bestaande gemeenteweg Handelsstraat.

        • Goedkeuring protocol en annex ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en Gemeente Londerzeel in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) en goedkeuring toetreding tot Magda Documentendienst

          Het Vlaams Handhavingsplatform is het gevolg van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving. Dit decreet heeft tot doel om de Vlaamse handhavingsregels te stroomlijnen, en om de Vlaamse handhaving te digitaliseren en informatiedeling toe te laten via het Vlaams Handhavingsplatform.

          Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de Magda documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen. Als gemeente zijn wij verplicht om aan te sluiten op 25 maart 2024.

        • Goedkeuring ontwerpakte kosteloze grondafstand + verkavelingsakte gelegen Lippelostraat 7

          Er is een ontwerp van akte kosteloze grondafstand + verkavelingsakte opgesteld door notaris Els De Block voor overdracht ten kosteloze titel van een perceel grond met een oppervlakte van 87 ca 63 dma (lot A) (oppervlakte volgens precad 88 m² en gereserveerd perceelsidentificatienummer 2e afdeling, sectie C 348 F P0000) gelegen te Lippelostraat om ingelijfd te worden in het openbaar domein.  De voetweg in de verkaveling van 5 loten werd aangelegd conform de verkregen omgevingsvergunning voor het verkavelen in 5 loten voor ééngezinswoningen.

      • Patrimonium

        • Goedkeuring addendum aan de huurovereenkomst voor de bibliotheek Molenstraat

          Aangezien de huurovereenkomst voor de huidige locatie bibliotheek Molenstraat 5 ten einde loopt op 30 juni 2025 werd aan de eigenaar gevraagd om deze locatie ook na die datum te huren.

          Contractueel (via een addendum goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 juni 2021) kan de verhuurder de overeenkomst opzeggen vanaf 30 juni 2024. Dit addendum werd toen opgemaakt, in de veronderstelling dat de vrijetijdssite tegen die datum zou worden gerealiseerd. Intussen blijkt de effectieve oplevering van dit project - ook mede tengevolge van de datum van verhuis van de brandweer - ten vroegste voor 2027 zal zijn.  Het is dus wenselijk dat de huurovereenkomst voor het huidige gebouw van de bibliotheek wordt verlengd.

Aansluitend van deze openbare vergadering volgt het besloten gedeelte (indien er agendapunten zijn opgenomen). Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens 02 Gemeenteraad,

Koen ZWETSLOOT
voorzitter