Terug
Gepubliceerd op 25/02/2022

Notulen  04 Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 28/09/2021 - 22:01 GC Walschap
Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Voorzitter
Conny MOONS, Burgemeester
Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Schepenen
Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Leden OCMW-raad
Henk VERTONGHEN, Algemeen directeur
  • Notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
      Aanleiding en context

      De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het zittingsverslag is in audiovisuele vorm online beschikbaar op volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=1Q-oNUeHvz0

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - notulenverslag van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn

      - zittingsverslag in audiovisuele vorm van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Motivering

      De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
      Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Piet BUELENS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Kim FERTINEL
      Tegenstanders: Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen en goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Maatschappelijke en sociale zaken

        • Goedkeuring aanpassing reglement "Participatie en sociale activering"

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Het OCMW ontvangt ieder jaar een subsidie 'Participatie en sociale activering' van de POD Maatschappelijke Integratie. De subsidie moet specifiek gebruikt worden voor de terugbetaling van de kosten van sportieve, culturele of sociale activiteiten zoals bv. lidgeld van een sportclub/jeugdbeweging/…, toegang cinema/toneel/…, maar ook terugbetaling van kosten voor internet, school, kledij voor sport,… vallen hieronder. De doelgroep is het cliënteel van het OCMW. Het OCMW is vrij in hoe de subsidie gebruikt en verdeeld wordt. (Ter info: de bijdrage voor Feestvarken vzw wordt ook via deze subsidie betaald.)

          In 2013 werd een reglement opgemaakt vanuit de dienst en goedgekeurd door de OCMW-raad opdat de subsidie op een uniforme wijze zou verdeeld worden onder de cliënten. Het reglement wijzigde doorheen de tijd al enkele keren waarbij het dan voornamelijk ging over een aanpassing van de bedragen waarop een cliënt recht heeft. Het volledige reglement zit als bijlage toegevoegd bij dit agendapunt.

          In het kader van administratieve vereenvoudiging wordt voorgesteld om het reglement beperkt aan te passen.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 24 juni 2013 houdende goedkeuring van het reglement participatie en sociale activering, en latere wijzigingen

          - positief advies van het BCSD via mail op 6 september 2021

          - beslissing van het vast bureau in zitting van 13 september 2021 houdende goedkeuring van de aanpassingen van het reglement

          Motivering

          De twee punten uit het reglement die geschrapt worden:

          1. "Maximum de helft van het toegekende bedrag mag gebruikt worden op basis van betaalde schoolfacturen." (artikel 3 punt 4 in het reglement)

          Het team administratie sociale dienst moet een overzicht bijhouden van alle betalingen voor de POD. Daarvoor moeten ze de opsplitsing maken tussen ‘algemene’ steun en ‘kinderarmoede’. Daarenboven moeten ze nog eens goed in de gaten houden dat slechts de helft van het toegekende bedrag naar schoolfacturen mag gaan (volgens eigen reglement). Niet alles op een schoolfactuur behoort tot kinderarmoede… Dit betekent dus dat er soms 1 factuur in verschillende delen moet ‘opgesplitst’ worden – rekening houdende met alle regels – voor de verantwoording. Dit is administratief veel werk en soms gaat het maar over een factuur van bv. enkele euro's.

           

          1. "Het OCMW betaalt 90% van de werkelijke kostprijs terug. De cliënt moet dus 10% zelf financieren." (artikel 5 punt 3 in het reglement)

          De reden voor schrapping van dit punt is gelijkaardig zoals bij de regel hierboven beschreven. Het brengt opnieuw een apart soort van ‘opvolging’/’klassement’ met zich mee waarbij administratie extra werk heeft.

           

          We willen streven naar administratieve vereenvoudiging en moeten vaststellen dat het reglement dat we enkele jaren geleden opmaakten (onnodig) veel administratie met zich meebrengt die ons niet van hogerhand wordt opgelegd. Het aantal cliënten en dus dossiers groeit steeds, er komen alsmaar taken bij,.. een efficiënte werking is noodzakelijk.

          Financieel aspect

          Geen financiële impact. Het bedrag waarop de cliënten recht hebben blijft ongewijzigd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassingen van het reglement "Participatie en sociale activering" op voorwaarde dat in het reglement uitdrukkelijk wordt opgenomen dat de toegekende geldelijke bedragen uitsluitend worden besteed aan vrijetijdsparticipatie.

          Artikel 2: Dit aangepast reglement treedt in voege op 1 oktober 2021.

      • Personeel

        • Goedkeuring beoordelingsverslag en aanduiding voorkeurspartner en opstarten onderhandelingen met Ferm Huishoudhulpen cv

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2021 besliste tot de opstart van een onderzoek naar de overnamemogelijkheden van de extramurale poetsdienst van het OCMW Londerzeel en goedkeuring van de daartoe opgemaakte leidraad en samenstelling beoordelingscommissie.

          De beslissing van het Vast Bureau d.d. 20 september 2021 betreffende de kennisname van het beoordelingsverslag en voorstel tot aanduiding van een voorkeurspartner.

           
          Juridische grond

          - organieke wet d.d. 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 77 en artikel 78

          - bestuursdecreet van 7 december 2018

          - wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen

          - algemene beginselen van behoorlijk bestuur, meer bepaald het principe van transparantie, het gelijkheidsbeginsel en de vrije mededinging

          - De ‘Leidraad aangaande overdracht extramurale poetsdienst OCMW Londerzeel’, zoals gepubliceerd op 11 juni 2021

          - beoordelingsverslag van de beoordelingscommissie aangaande de overdracht van de extramurale poetsdienst van OCMW Londerzeel van 20 september 2021

           
          Motivering

          Het OCMW Londerzeel heeft een marktraadpleging georganiseerd waardoor geïnteresseerde kandidaten de mogelijkheid krijgen om een voorstel tot overdracht van de extramurale poetsdienst van het OCMW Londerzeel in te dienen.

          Deze procedure, evenals de voorwaarden waaraan de kandidaten dienen te voldoen en de criteria waaraan hun voorstel zal worden beoordeeld, zijn uitgeschreven in de gepubliceerde ‘Leidraad aangaande overdracht extramurale poetsdienst OCMW Londerzeel’. Deze leidraad werd op 11 juni 2021 gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen.

          De voorstellen dienden uiterlijk op 9 juli 2021 om 12.00 uur ingediend te zijn.

          Twee kandidaten dienden tijdig een voorstel in:

          1. Ferm huishoudhulp cv;
          2. Zorgbedrijf Antwerpen, welzijnsverenging overeenkomstig Deel 3, Titel 4, Hoofdstuk 2 DLB.

          Bij e-mail d.d. 19 augustus 2021 heeft de beoordelingscommissie aan de kandidaten gevraagd om een aantal ontbrekende gegevens aan te vullen en onduidelijkheden schriftelijk te verduidelijken met uiterste termijn van 27 augustus 2021. Op 3 september 2021 hebben de kandidaten in individuele sessies mondeling hun voorstel toegelicht aan de beoordelingscommissie.

           De beoordelingscommissie heeft de ingediende voorstellen aan de hand van volgende criteria inhoudelijk beoordeeld en vergeleken, zoals opgenomen in de leidraad:

          1. Personeelsvoorwaarden – en beleid;
          2. Kwaliteitsvolle dienstverlening;
          3. Continuïteit van de dienstverlening;
          4. Lokale verankering en samenwerking met OCMW;
          5. Financiële voorwaarden waartegen de activiteiten overgenomen zullen worden.

          De beoordelingscommissie heeft een beoordelingsverslag d.d. 20 september 2021 opgesteld, zoals gevoegd in bijlage.

          Op basis van deze beoordeling is het advies van de beoordelingscommissie om te onderhandelen met Ferm Huishoudhulp daar Zorgbedrijf Antwerpen uitgesloten wordt omdat deze niet op elk criterium de helft van de punten behaalde :

          “Op pagina 12 van de Leidraad staat : “De Kandidaten dienen per beoordelingscriterium minstens de helft van de punten te scoren. Indien een Kandidaat op één of meerdere criteria niet minstens 5 op 10 haalt, zal zijn voorstel niet langer in aanmerking worden genomen.”

          Zorgbedrijf Antwerpen haalt op criterium 1 slechts 4 op 10 en dit omwille van de onduidelijkheden en onzekerheden rond de arbeidsvoorwaarden die in het voorstel zijn vervat:

          Het voorstel wekt een aantal onduidelijkheden (cfr. Zorgbedrijf Antwerpen is een publiekrechtelijke rechtspersoon onderworpen aan het Vlaams Rechtspositieregelingsbesluit, doch maakt een vergelijking op basis van het Paritair Comité 322.01), alsook een aantal onzekerheden naar de toekomst (cfr. voorwaardelijke oprichting van een aantal vennootschappen waarnaar de poetsdienst op termijn mogelijks zal worden overgeheveld). Deze onduidelijkheden en onzekerheden maken het haast onmogelijk om de arbeidsvoorwaarden concreet te gaan beoordelen, hetgeen bijvoorbeeld ook blijkt uit het gegeven dat de patronale lasten niet werden ingevuld in het voorstel van de Kandidaat.

          Op grond van het hiervoor weergegeven onderzoek en de beoordeling van de Voorstellen aan de hand van de criteria zoals omschreven in de leidraad en de rangschikking van de Voorstellen op basis hiervan, wordt voorgesteld om Zorgbedrijf Antwerpen uit te sluiten uit de verdere procedure en dit wegens het niet bereiken van minstens de helft van de punten op criterium nr. 1. Er wordt tevens voorgesteld om Ferm Huishoudhulp aan te duiden als voorkeurspartner en de onderhandelingen met Ferm Huishoudhulp op te starten.”

          Aan de raad wordt gevraagd om het beoordelingsverslag d.d. 20 september 2021 en het voorstel van de beoordelingscommissie om met de Ferm Huishoudhulp cv onderhandelingen op te starten, goed te keuren.

          Verder wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgesteld dat de leden van de beoordelingscommissie de onderhandelingen met voormelde voorkeurspartner voeren.

          Deze beslissingen doen echter nog geen rechten ontstaan in hoofde van Ferm Huishoudhulp cv. Overeenkomstig de leidraad kan het OCMW Londerzeel de procedure nog altijd op ieder ogenblik (geheel of gedeeltelijk) stopzetten, bijvoorbeeld op grond van gewijzigde behoeften of omstandigheden, of omdat er geen overeenkomst kan worden bereikt met de voorkeurspartner. In voorkomend geval heeft Ferm Huishoudhulp cv geen enkel recht op enige vorm van schadevergoeding.

          Financieel aspect

           

           
          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Piet BUELENS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Kim FERTINEL
          Tegenstanders: Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om het beoordelingsverslag, inclusief het voorstel om Ferm Huishoudhulp cv aan te duiden als voorkeurspartner en Zorgbedrijf Antwerpen uit de procedure te sluiten omdat zij niet op elk criterium de helft van de punten behaalde, goed te keuren.

          Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de leden van de beoordelingscommissie onderhandelingen opstarten met Ferm Huishoudhulp cv. 

          Artikel 3: Een kopie van deze beslissing wordt samen met het beoordelingsverslag per aangetekende post en tegelijkertijd per e-mail overgemaakt aan de twee kandidaten.

           
      • Woonzorgcentrum

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen inzake overheidsopdracht aankoop van een voertuig voor het vervoeren van warme maaltijden van het OCMW Londerzeel

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Voor de uitvoer van de warme maaltijden vanuit het woonzorgcentrum Herfstvreugde werd een bestek opgemaakt voor de aankoop van een nieuw voertuig. De uitgave voor deze overheidsopdracht wordt geraamd op € 35.500 incl. btw. De wijze van gunnen is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - bestuursdecreet van 7 december 2018

          - wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en de latere wijzigingen

          - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet)

          - koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en de latere wijzigingen

          - koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en de latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°

          - ontwerpbestek 'Aankoop van een voertuig voor het vervoer van warme maaltijden van het OCMW Londerzeel'

          Motivering

          In het meerjarenplan 2020-2025 werd de aankoop van een nieuwe wagen voor de uitvoer van de warme maaltijden voorzien (Actieplan 6.18/Actie 6.18.3 Leveren van maaltijden aan huis).

          Het bestek voorziet, naast de basisopdracht zijnde de aankoop van een voertuig met benzinemotor, ook volgende toegestane varianten:
          - Toegestane variante 1 “Aankoop van een voertuig voor het vervoer van warme maaltijden van het OCMW Londerzeel - dieselmotor”
          - Toegestane variante 2 “Aankoop van een voertuig voor het vervoer van warme maaltijden van het OCMW Londerzeel - elektrische motor”
          - Toegestane variante 3 “Aankoop van een voertuig voor het vervoer van warme maaltijden van het OCMW Londerzeel - hybride”

          Financieel aspect

          Budget is voorzien op OC/0946000/2430000/WM_21_1 (€55.000)

          Besluit

          Artikel 1: Het bestek met nr. 2021-003 en de raming voor de overheidsopdracht “Aankoop van een voertuig voor het vervoer van warme maaltijden van het OCMW Londerzeel”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 35.500,00 euro incl. 21% btw.

          Artikel 2: De opdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3: De uitgave voor deze opdrachten is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

          Agendapunt wordt ingetrokken.


        • Goedkeuring addendum bij de overheidsopdracht "Catering en beheer van de centrale keuken van Woonzorgcentrum Herfstvreugde"

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          In zitting van 27 april 2017 heeft de OCMW-raad de opdracht "Catering en beheer van de centrale keuken van Woonzorgcentrum Herfstvreugde" gegund aan Compass Group Belgilux nv. We kregen via hen de vraag of de keuken van het Woonzorgcentrum bijkomend kon instaan voor 70 maaltijden per dag voor zusters Opwijk, dagcentra 1 en 2 Opwijk en dagcentrum Merchtem. Compass Group voorziet het nodige personeel en logistiek voor de uitvoer. OCMW Londerzeel moet zelf niets voorzien. Compass Group geeft € 0,35 per uitgeleverde maaltijd aan OCMW Londerzeel terug. Dit wordt dan in mindering gebracht op de maandelijkse factuur.

          Juridische grond

          - decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende diverse bepalingen betreffende het personeel, de financiën en de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen

          - wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en de latere wijzigingen, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d ii Mededinging ontbreekt wegens technische redenen

          - Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en de latere wijzigingen

          - Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en de latere wijzigingen

          - beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 27 april 2017 houdende de gunning van de overheidsopdracht aan de firma Compass Group Belgilux nv, KBO nr. 408364753, Haachtsesteenweg 1179 te 1130 Haren (Brussel)

          - beslissingen van het vast bureau van 1 juli 2019 en 1 maart 2021 houdende verlenging van de overheidsopdracht "Catering en beheer van de centrale keuken van woonzorgcentrum Herfstvreugde"

          - mail van Compass Group Belgilux nv met de vraag voor extra productie van 70 maaltijden voor zusters Opwijk, dagcentra 1 en 2 Opwijk en dagcentrum Merchtem

          - ontwerp van het addendum iV van Compass Group Belgilux nv

          - beslissing van het vast bureau van 30 augustus 2021 houdende goedkeuring van een addendum bij de overheidsopdracht "Catering en beheer van de centrale keuken van Woonzorgcentrum Herfstvreugde"

          - gunstig advies van de directeur WZC, Jenny Van Riet

          Motivering

          Gezien het gegeven dat Compass Group zowel extra personeelsmiddelen als de logistieke ondersteuning (*) ter zijner laste neemt en het OCMW hiervoor geen kosten of middelen moet insteken, is dit een opportuniteit. Daarenboven ontvangen we nog € 0,35 per uitgeleverde maaltijd voor het gebruik van onze keukeninfrastructuur.

          (*)

          • 6 uur per dag 7d/7d voor ondersteuning in de keuken en het transport (dit betekent concreet een extra deeltijdse kok ten laste van Compass Group)
          • nodige investeringen voor de uitvoer
          • camionette voor het transport
          Financieel aspect

          Geen extra uitgaven.

          Extra inkomsten: 0,35 euro X 70 per dag X 365 dagen = 8.942,50 euro (via mindering op de factuur)

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het addendum IV, voorgelegd door Compass Group Belgilux nv, Haachtsesteenweg 1179 te 1130 Haren (Brussel), goed.

          Artikel 2: Het addendum in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing en treedt in werking vanaf 1 oktober 2021.

    • B-punt

      • Algemeen beleid en coördinatie

        • Akteneming van het klachtenrapport 2020

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          De organisatie van een klachtenmanagement en het jaarlijks opstellen van een klachtenrapport is een decretale verplichting uit het decreet lokaal bestuur. In het rapport wordt vooreerst weergegeven hoe het klachtenmanagement in het bestuur wordt georganiseerd. Vervolgens worden de ontvangen klachten aan de hand van grafieken geanalyseerd. Ten slotte wordt een overzicht gegeven van de (deels) gegronde klachten.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 23 oktober 2014 houdende vaststelling van het systeem van klachtenbehandeling

          - klachtenrapport 2020

          Motivering

          Het klachtenrapport dient jaarlijks voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het klachtenrapport 2020.

          Artikel 2: Het klachtenrapport 2020 maakt integraal deel uit van deze beslissing.

        • Akteneming opvolgingsrapportering in het kader van het meerjarenplan 2020-2025

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat uiterlijk voor 30 september aan de raad voor maatschappelijk welzijn een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen, inzonderheid artikel 263

          - besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 29

          - ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5

          Motivering

          Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat uiterlijk voor 30 september aan de raad voor maatschappelijk welzijn een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar.

          Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC bepaalt dat de opvolgrapportering minstens de volgende elementen bevat:
          - een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan,
          - een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar,
          - Uin voorkomend geval: de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan,
          - in voorkomend geval: de wijzigingen van de financiële risico’s.

          Artikel 5 van het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de beleidsrapporten bepaalt dat het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:
          - een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven, opgesteld conform schema J1,
          - een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T20.

          Financieel aspect


          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de opvolgingsrapportering inzake het eerste semester van 2021.

      • Maatschappelijke en sociale zaken

        • Intrekking van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2021 houdende goedkeuring van de huurovereenkomst met Providentia in functie van een noodwoning

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Op de raad van maatschappelijk welzijn van 25 mei 2021 werd een huurovereenkomst met Providentia in functie van een noodwoning in Opwijk goedgekeurd. Een cliënte heeft uiteindelijk dit aanbod afgewezen omdat ze de afstand van de noodwoning naar de school van de kinderen in Zaventem niet haalbaar vindt. De beslissing van 25 mei 2021 wordt als dusdanig ingetrokken.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (gecoördineerd met alle wijzigende akten)

          - wet van 2 april 1965 en de latere wijzigingen betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn

          - positief advies van het bijzondere comité voor de sociale dienst in zitting van 8 april 2021

          - gunstig advies van het vast bureau in zitting van 10 mei 2021

          - beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2021 houdende goedkeuring van de huurovereenkomst met Providentia in functie van een noodwoning

          - gunstig advies van het vast bureau in zitting van 12 juli 2021

          Motivering

          Aan betrokken cliënte werd de noodwoning in Opwijk aangeboden. Zij heeft dit aanbod afgewezen omdat ze de afstand van de noodwoning naar de school van de kinderen in Zaventem niet haalbaar vindt. Mevrouw werd meerdere malen gecontacteerd maar zij wil geen gebruik maken van de noodwoning in Opwijk. Zij heeft het appartement van SVK Webra op 30 juni 2021 verlaten en logeert tijdelijk bij haar moeder in het Brusselse. Providentia werd op de hoogte gebracht van de beslissing van mevrouw en zal de noodwoning aan andere instanties aanbieden.

          Financieel aspect

          Er werd geen huurcontract afgesloten met Providentia waardoor er geen kosten zijn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn trekt haar beslissing van 25 mei 2021 houdende goedkeuring van een huurovereenkomst met Providentia voor een noodwoning in Opwijk, in.

        • Goedkeuring ondertekening 'Overeenkomst in kader van het voeren van een ouderenbehoefteonderzoek in Londerzeel'

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          447 zestigplussers werden in het voorjaar van 2020 bevraagd. Zij vulden een vragenlijst in rond wonen en huisvesting; gezondheid; zorg en hulpverlening; welbevinden; maatschappelijke participatie. De overeenkomst met de VUB werd echter nog niet officieel ondertekend. De overeenkomst werd bij het begin van de samenwerking opgevraagd bij de VUB maar nooit ontvangen. Het onderzoek werd intussen wel uitgevoerd zoals ook voorzien in het meerjarenplan.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27 maart 2006 houdende deelname aan een lokaal behoefteonderzoek bij ouderen

          - beslissing van het vast bureau in zitting van 25 juni 2013 houdende goedkeuring van de overdracht "gezondheidsbeleid" van de gemeente Londerzeel naar het OCMW Londerzeel

          - beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 22 januari 2015 houdende goedkeuring van de visienota "bouwen aan een samenhangend gezondheidsbeleid"

          - beslissing van het vast bureau in zitting van 13 mei 2019 houdende goedkeuring herhaling lokaal ouderenbehoeftenonderzoek in Londerzeel

          - beslissing van het vast bureau in zitting van 13 september 2021 houdende goedkeuring ondertekening 'Overeenkomst in kader van het voeren van een ouderenbehoefteonderzoek in Londerzeel'.

          Motivering

          Het herhalen van het lokaal ouderenbehoefteonderzoek leidt tot (aldus de onderzoeksgroep van VUB):

          • het ondersteunen van een lokaal ouderenbeleid gebaseerd op wetenschappelijke evidentie,
          • ouderen actief betrekken bij het lokaal ouderenbeleid,
          • het ontwikkelen van netwerken van lokale stakeholders en het ondersteunen van processen van gemeenschapsvorming,
          • het vaststellen van trends, evoluties in gemeenten, door het ouderenbehoeften onderzoek op een regelmatige basis uit te voeren.

          Pluspunt is tevens dat er vanuit een participatieve methode gewerkt wordt waarbij er gesteund wordt op de inzet en medewerking van lokale partners uit de gemeente en oudere vrijwilligers. Ouderen maken niet alleen voorwerp uit van het onderzoek, zij kunnen een actieve rol spelen in alle fasen van het onderzoek.

          Gedetailleerde info vindt u in de bijlage 'Ouderenbehoefteonderzoek: Wie? Wat? Hoe?'.

          Financieel aspect

          Er werd budget voorzien onder actie 5.5.2 zijnde:

          4 485 euro voor erelonen en vergoedingen en 750 euro voor representatie- en receptiekosten. Er werd dus budget voorzien voor:

          • de betaling van de VUB voor het opstellen en verwerken van het onderzoek
          • het opmaken van een gemeentelijk rapport waarbij de cijfers van Londerzeel worden vergeleken met vorige resultaten en benchmarks. Het rapport wordt in boekvorm in 5-voud geleverd.

          Voor extra opleidingen/intervisiemomenten/lezingen wordt 345 euro per sessie gevraagd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de ondertekening van de 'Overeenkomst in kader van het voeren van een ouderenbehoefteonderzoek in Londerzeel'.

        • Goedkeuring gebruikersovereenkomst met CAW Halle-Vilvoorde

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) biedt verschillende vormen van hulpverlening aan per werkingsgebied. Londerzeel behoort tot het werkingsgebied Halle-Vilvoorde. Concreet betekent dit dat inwoners van Londerzeel zich moeten wenden tot het centrum in Vilvoorde voor begeleiding. Het CAW biedt er een inloopcentrum, informatie en advies, maar ook langere begeleidingstrajecten, opvang en crisishulp wanneer de nood hoog is.

          Het CAW contacteerde ons met de melding dat zij in Londerzeel een nieuwe "afdeling" willen openen. Dit is dus niet enkel voor de inwoners van Londerzeel bedoeld maar gericht op alle inwoners die binnen de Eerstelijnszone Grimbergen wonen (al zullen in praktijk bv. de inwoners van Grimbergen zich wel aanmelden in Vilvoorde - het is geen strikt afgebakend werkingsgebied - iedereen is welkom). Het CAW stelt de vraag of zij hun intrek kunnen nemen in een gebouw van de gemeente/OCMW.

          We stellen voor om hen te huisvesten in het oude OCMW-gebouw te Mechelsestraat 55.  Hiervoor dient een gebruikersovereenkomst opgemaakt.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - vraag van CAW Halle-Vilvoorde

          - beslissing van het vast bureau van 13 september 2021 houdende de goedkeuring van de gebruikersovereenkomst tussen het OCMW Londerzeel en CAW Halle-Vilvoorde

          Motivering

          Een nieuwe afdeling van het CAW op het grondgebied van Londerzeel én binnen de gebouwen van de gemeente/OCMW biedt tal van voordelen:

          • hulpvragers uit Londerzeel hoeven zich niet meer te verplaatsen buiten de gemeente voor een aanmelding bij het CAW;
          • de sociale dienst en voornamelijk het Welzijnsloket zal cliënten/hulpvragers kunnen doorverwijzen naar het CAW voor specifieke hulpverlening (bv. rond partnergeweld, jongeren,...). Vandaag is dit minder evident omdat cliënten de verplaatsing naar Vilvoorde (vaak) niet maken;
          • het CAW zal niet gewoon een 'zitdag' organiseren maar actief aanwezig zijn in de gemeente. Een team van 6 personeelsleden (5 hulpverleners voor volwassenen en 1 hulpverlener voor het Jongeren Advies Centrum) zal de afdeling gedurende een hele week bemannen, inclusief huisbezoeken. Het gaat dus om de organisatie van doorgedreven hulpverlening en niet enkel intakemomenten bv.;
          • door het CAW in een gemeentelijk gebouw onderdak te bieden kan de samenwerking alleen maar groeien naar de toekomst toe (denk maar aan een inloopcentrum bv.).

          In het voormalig OCMW-gebouw staan beneden nog 5 lokalen vrij. Het CAW zou 3 lokalen kunnen gebruiken als bureauruimten en 2 lokalen als gespreksruimten. Zij kunnen indien wij dit wensen, ook een administratief medewerker bv. 1 dag per week het onthaal laten bemannen (in een roterend systeem met de medewerkers van Vrije Tijd en dienst Samenleving).

          Financieel aspect

          Voor het gebruik van de lokalen wordt een gebruikersovereenkomst opgemaakt. Het CAW is bereid om een vergoeding te betalen. Gezien zij een waardevolle partner zijn stellen we voor om enkel een vergoeding te vragen voor het gebruik van:

          • de lokalen
          • nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas, water)
          • internet/wifi
          • drank (water, koffie)

          VDAB huurde een tijdlang 1 lokaal in het gebouw in de Mechelsestraat. Als we de kosten die voor hen werden aangerekend (1 lokaal) vertalen naar de bezetting die CAW zou innemen (5 lokalen) en dus enkel voor de kosten zoals hierboven vermeld, komen we tot een bedrag van 300 euro per maand.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de gebruikersovereenkomst tussen het OCMW Londerzeel en CAW Halle-Vilvoorde.

          Artikel 2: Deze gebruikersovereenkomst treedt in werking op 1 oktober 2021.

        • Goedkeuring wijziging reglement inzake materiële ondersteuning voor personen met blijvende incontinentie en stomadragers

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Aanleiding en context

          Thuiswonende personen met chronische incontinentie en stomadragers kunnen sinds januari 2020 bij het Zorgloket op basis van dit reglement terecht voor het aanvragen van gratis huisvuilzakken omwille van verhoogd afvalverbruik door hun medische situatie. Door de wijzigingen bij de afvalophaling bij Incovo dient het reglement aangepast.

          Juridische grond

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 22 september 2020 houdende wijziging van het reglement materiële ondersteuning voor personen met blijvende incontinentie en stomadragers

          - beslissing van het vast bureau in zitting van 16 augustus 2021 houdende de goedkeuring van de wijziging van het reglement

          Motivering

          Sinds 1 april 2021 zijn er wijzigingen van kracht bij de afvalophaling. Meer plastic afvalverpakkingen mogen in de PMD-zak gestoken worden. Bijgevolg werden ook de restafvalzakken kleiner gemaakt. 

          Op dit moment hebben personen met blijvende incontinentie en stoma recht op 1 rol grote of 2 rollen kleine restafvalzakken per jaar.  

          Rekening houdend met het hoge afvalverbruik (restafval) voor deze doelgroep en rekening houdend met het feit dat restafvalzakken kleiner geworden zijn, stelt het Zorgloket voor om de ondersteuning vanuit dit reglement te verhogen naar 2 grote rollen restafvalzakken per jaar. 

          Het Zorgloket stelt voor om de wijziging in te voeren vanaf 1 januari 2022. Dit omdat er in 2021 reeds heel wat mensen een aanvraag indienden en 'slechts' 1 rol restafvalzakken ontvingen. Het zou niet eerlijk zijn ten opzichte van deze mensen om de verhoogde ondersteuning nog in de loop van 2021 in te voeren. 

           

          Financieel aspect

          Budget voor uitvoering van dit reglement te voorzien in begroting 2022 : 

          Actieplan: 6.17 Sociale rechten

          Actie: 6.17.8 Organiseren van maatschappelijke dienstverlening via een systeem van sociale correctie huisvuilzakken 

          6482190  Bijdrage in de kosten van huisvuilzakken :  3.000 euro 
          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Koen ZWETSLOOT, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de wijziging van het reglement 'Materiële ondersteuning voor personen met blijvende incontinentie en stomadragers' vanaf 1 januari 2022.

  • Schriftelijke en mondelinge vragen van de raadsleden

    • Vraag van raadslid Sanne Eeckelers (N-VA) inzake evaluatie totale sluiting Woonzorgcentrum na enkele besmettingen

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Gert VAN ASSCHE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Mark VERBRUGGEN, Arnold ROTTIERS, Carmen DE HERTOGH, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Henk VERTONGHEN

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn

Namens 04 Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Henk VERTONGHEN
Algemeen directeur

Koen ZWETSLOOT
Voorzitter