Terug 10 GRC Mens

Wed 20/03/2024 - 20:00 Zaal Van Roy

  • De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Mens.

  • Het lokaal bestuur heeft sinds 1 april 2017 een samenwerkingsovereenkomst met zowel Landelijke thuiszorg (heden Ferm) en Familiehulp. In toepassing van deze overeenkomst werd jaarlijks een financiële bijdrage verleend door het lokaal bestuur voor gezins- en bejaardenhulp, uitgevoerd door de vernoemde organisaties. Hiervoor werd jaarlijks een budget van 30.000 euro voorzien in het meerjarenplan binnen actie 6.18.5: Inschakelen van private thuisdiensten. Zoals in de overeenkomsten staat beschreven, werd het beschikbare budget jaarlijks verdeeld tussen beide organisaties en dit op basis van het totale aantal gepresteerde uren gezins- of bejaardenhulp per jaar op het grondgebied van Londerzeel.

    Voorts werd binnen deze overeenkomsten de samenwerking en de doorverwijzing van cliënten van en naar het Zorgloket met deze organisaties gestipuleerd. De financiële bijdrage aan deze organisaties wordt door hen op geen enkele wijze gecompenseerd aan de gebruikers van hun diensten.

    Bovendien zijn er anno 2024 meerdere organisaties actief op het grondgebied van Londerzeel die gezins- en bejaardenhulp aanbieden en waar de informatieoverdracht en samenwerking op dezelfde constructieve wijze verloopt als met Familiehulp en Ferm. We geven hier alvast een overzicht van de andere partners:

    • Imens;
    • Korian;
    • Familiezorg.
    In praktijk wordt er vanuit het Zorgloket evenredig doorverwezen naar de aanwezige aanbieders op het grondgebied. Dit telkens in functie van beschikbaarheid. De tarieven van aanbieders van gezinszorg zijn door de Vlaamse overheid decretaal vastgelegd waardoor de afgesloten overeenkomsten op lokaal niveau hier geen invloed op hebben.
     
    Los van het constructieve partnerschap met zowel Familiehulp als Ferm, werd de meerwaarde om deze organisaties te subsidiëren alvast kritisch in vraag gesteld door de administratie. In dat kader vond er in het najaar van 2023 een overleg plaats met beide organisaties om de overeenkomst tegen het licht te houden. Zowel Familiehulp als Ferm bevestigden daarbij dat er op geen enkele wijze een compensatie wordt doorgerekend aan de gebruikers. De subsidie die wordt verleend door het lokaal bestuur van Londerzeel wordt door de organisatie aangewend binnen hun landelijke organisatie en wordt niet aangewend om de lokale organisatie op het grondgebied van Londerzeel te ondersteunen. Bovendien kon men, met uitzondering van de stad Leuven, geen ander lokaal bestuur benoemen die eenzelfde vorm van subsidiëren in de praktijk uitvoert. Een bevraging bij lokale besturen in de nabije omgeving bevestigde dit gegeven.
     
    De praktijk van de dagelijkse werking van het Zorgloket leert ons dat er heden voldoende aanbod is op vlak van gezinszorg in onze gemeente en we cliënten binnen een redelijke termijn kunnen doorverwijzen.
  • Hoe vanzelfsprekend is mobiliteit? Hoe vanzelfsprekend is het om te gaan en staan waar en wanneer je maar wil? Het lijkt de normaalste zaak van de wereld om zonder zorgen een verplaatsing te maken.

    De realiteit is echter anders. Een handicap, ziekte, (tijdelijke) beperking, (kans)armoede, … maken verplaatsingen vaak moeilijk. Bovendien krijgen veel ouderen te maken met een mobiliteitsbeperking. Fysieke hindernissen zoals te hoge drempels, een oneffen stoep, … of bussen die niet voorzien zijn voor rolwagengebruikers, bemoeilijken de mobiliteit.

    Basismobiliteit is een basisrecht: “Een toegankelijk en aangepast vervoernetwerk is daarom essentieel. Het is een noodzakelijke voorwaarde om op een volwaardige en menswaardige manier te participeren aan het maatschappelijk leven.”

    We parafraseren hierboven het standpunt van Meermobiel, een initiatief van het Vlaams expertisecentrum Toegankelijkheid en Universal Designs in opdracht van de Vlaamse overheid. Tevens blijkt uit onderzoek dat vijf op tien mensen in armoede mobiliteit als drempel ervaart in hun vrijetijdsbesteding. 70% van hen geeft aan omwille van beperkte mobiliteit niet op of aan werk te geraken.

    In het Memorandum lokale verkiezingen 2024 – speerpunten voor een leeftijdsvriendelijk lokaal beleid van de Vlaamse Ouderenraad lezen we onder andere de oproep om een rechtvaardig mobiliteitsbeleid te voeren en vervoersarmoede geen kans te geven d.m.v. vervoer op maat, vrijwilligersvervoer, taxicheques, … voor inwoners met verplaatsingsmoeilijkheden en een beperkt inkomen.

    Basismobiliteit is dus noodzakelijk om een menswaardig bestaan te kunnen leven. Op basis van het eerste artikel van de OCMW-wet d.d. 8 juli 1976, is het net de kernopdracht van OCMW’s om voor elke persoon een menswaardig bestaan te verzekeren.

    Vervoersarmoede is aldus een rode draad voor heel wat mensen, die hen nog meer naar de rand van de samenleving duwt. Het lokaal bestuur van Londerzeel wenst een dienstverlening op te zetten om aan deze noden tegemoet te komen.

    Op basis van bovenstaande vaststelling werd binnen de administratie een vorm van dienstverlening uitgewerkt om tegemoet te komen aan de behoeften en noden. het uitgewerkte verhaal is terug te vinden in de visienota in bijlage.

  • Het Welzijnsloket stelt vast dat jonge ouders in kwetsbare situaties vaak te weinig financiële middelen hebben om te kunnen voorzien in de basisbehoeften van hun pasgeborene. Indien borstvoeding niet kan of lukt, neemt de aankoop van poedermelk een aanzienlijke hap uit het gezinsbudget. Door dit project op te starten, willen we ondervoeding bij jonge baby’s voorkomen en ouders met beperkte middelen meer financiële ademruimte geven.

    De tenlastename van de poedermelk is een laagdrempelige toeleidingstool, waarbij gezinnen al in de voorschoolse periode in contact komen met dienst- en hulpverlening en vaak voor een hele periode opgevolgd (kunnen) blijven.


Publicaties