Terug
Gepubliceerd op 19/09/2024

Notulen  11 GRC Maatschappij

wo 19/06/2024 - 20:00 Zaal Van Roy
    • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting van de GRC Maatschappij van 22 mei 2024

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Maatschappij werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Maatschappij.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - ontwerpverslag van de zitting van 22 mei 2024

      Motivatie

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Maatschappij zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.

      Bespreking

      Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting.

    • Aanpassing meerjarenplan 2020-2025

      Naar aanleiding van de budgetcontrole op 23 en 24 mei 2024, werden de budgetten voor 2024 e.v. aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027. In het verkiezingsjaar hebben besturen immers de mogelijkheid de beginkredieten voor 2025 vast te stellen vóór de installatie van de nieuwe raad. Aangezien de beginkredieten voor 2025 worden vastgesteld, dienen de schema's M2 (staat van het financieel evenwicht), T2 (ontvangsten en uitgaven volgens economische aard) en T4 (evolutie van de schuld) ramingen tot en met 2027 bevatten. Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.

      Het voorliggende MJP voldoet aan beide voorwaarden.

      Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.

      Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

      • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
      • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
      • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249

      - besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

      - ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

      Motivatie

      De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.

      Bespreking

      Christel Van Hoeymissen licht het agendapunt toe.

      Tom Troch vraagt of het klopt dat het budget verhoogd wordt in het kader van pop en rock.

      Burgemeester Moons haalt aan dat dit een vraag was vanuit de directie van De Academie. Er is veel vraag naar die opleiding. Daarin achten wij het nodig om daarin dan te investeren.  Daar is nu budget voor voorzien.

      Bart Van Doren vraagt of dit dan investeringsuitgaven zijn?

      De financieel directeur reageert hierop dat er zowel in exploitatie als investering budget voorzien is.

      Bart Van Doren zou graag een detail zien van het verschil met het meerjarenplan van december. Hij veronderstelt dat de personeelsuitgaven bij herberekening gedaald zijn.

      Christel Van Hoeymissen bevestigt dat die correct gezet zijn. De budgetramingen zijn opnieuw gemaakt met calculatie van loonmassa per individu. We weten uiteraard niet wat dat in december gaat geven.

    • Subsidiereglement voor verenigingen met eigen infrastructuur ter compensatie van de hogere gemeentelijke opcentiemen op bepaalde delen van het kadastraal inkomen

      Op de gemeenteraad van januari 2022 werd een differentiatie ingevoerd inzake onroerende voorheffing. Doel van deze differentiatie was te voorzien in een alternatief voor de bedrijfsbelasting. Deze aanpassing zorgde ervoor dat ook erkende verenigingen geconfronteerd werden met hogere opcentiemen op de onroerende voorheffing op hun onroerende goederen. Verenigingen met een sociaal, cultureel of sportief doel behoren niet tot de beoogde doelgroep en worden vrijgesteld van deze aanpassing via dit reglement.

      Om in aanmerking te komen voor de subsidie, gelden volgende voorwaarden:

      • De aanvrager betreft een organisatie dewelke erkend werd als vereniging door de gemeente Londerzeel, in overeenstemming met het vigerende erkenningsreglement voor jeugd-, milieu-, sport-, en cultuurverenigingen;
      • De aanvrager dient eigenaar of vruchtgebruiker te zijn van een onroerend goed waarvan het kadastraal inkomen geheel of ten dele onder de volgende categorieën vallen:
        • De gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens nijverheid en materieel en outillage, meer bepaald de codes 3 (F,K,L,P), 4(F,K,L,P), 5(F,K,L,P) en 6(F,K,L,P).
      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2022 houdende aanpassing heffing op de opcentiemen onroerende voorheffing - aanslagjaren 2022 tot en met 2025

      - beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2023 houdende goedkeuring van een erkenningsreglement voor jeugd-, milieu-, sport- en cultuurverenigingen

      Motivatie

      Op de gemeenteraad van januari 2022 werd er een differentiatie ingevoerd inzake onroerende voorheffing. Doel van deze differentiatie was te voorzien in een alternatief voor de bedrijfsbelasting. Deze aanpassing zorgde ervoor dat ook erkende verenigingen geconfronteerd werden met hogere opcentiemen op de onroerende voorheffing op hun onroerende goederen, ten opzichte van de situatie voor de aanpassing. Verenigingen met een sociaal, cultureel of sportief doel behoren niet tot de beoogde doelgroep en worden vrijgesteld van deze aanpassing via dit reglement.

      Financieel aspect

      De geraamde jaarlijkse meerkost bedraagt ongeveer € 2.000. Deze raming werd vanaf boekjaar 2024 jaarlijks voorzien op BC073900/6498000, actie 5.11.7

      Bespreking

      Conny Moons leidt het agendapunt in.

      Bart Van Doren heeft vastgesteld dat het aanslagjaar 2022 niet gedekt wordt. Hij vraagt of daar nog iets kan aan gedaan worden. Je kan het in het subsidiereglement wel voorzien. Dat we voor aanslagjaar 2022, 2023 en 2024 een aanpassing doen. Maar het gaat over de wijziging van de onroerende voorheffing die is ingegaan aanslagjaar 2022. Inzake onroerende voorheffing is het inkomstenjaar gelijk aan het aanslagjaar. Dus het eerste jaar hebben ze toch nog meer betaald.

      Kim Fertinel merkt op dat dit nog verwerkt kan worden in het voorstel vanuit de gemeenteraad.  Dit is immers nog niet ingediend. En dan kan dit voorstel met die aanpassing naar de gemeenteraad gaan.

      Christel Van Hoeymissen bevestigt dat hier foutief is geredeneerd. Bij de personenbelasting is aanslagjaar  verschillend van dienstjaar maar bij de onroerende voorheffing is dat inderdaad hetzelfde. Dit is een terechte bemerking.

    • Ontwerp van de parking en kruispunt ter hoogte van woonzorgcentrum Herfstvreugde

      Dit ontwerp vormt de basis voor de aanvraag van de omgevingsvergunning en de opmaak van het aanbestedingsdossier.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 februari 2024 betreffende de goedkeuring uitbreiding parking WZC en variant 1 voor het kruispunt Gildenstraat-Kerkhofstraat

      Motivatie

      Het plan omvat enkel de noodzakelijke info voor de aanvraag van omgevingsvergunning. Gedurende de doorlooptijd van deze aanvraag zal het ontwerp verder in detail worden uitgewerkt (materiaalkeuze, plantkeuze, technische details) zodat de aanbestedingsprocedure kan worden opgestart. 

      Het definitieve plan zal samen met de procedure en aanbestedingsdocumenten (bestek, meetstaat, ramingen,...) worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Financieel aspect

      actie 1.5.70 Aanleg randparking centrum GE 2250000/005000

      Bespreking

      De burgemeester leidt dit agendapunt in.

      Gerda Verhulst vraagt zich af hoeveel er wordt afgenomen van het voetbalveldje. Bart Doren vraagt of het mogelijk is dat er nog andere stukken van het huidige voetbalveldje zouden omgevormd worden tot parkeerplaatsen. Achter de assistentiewoningen zou er compensatie komen. Nu zijn we tweemaal op speelterreinen aan het inboeten.

      Burgemeester Moons meldt dat er rond het RUP woonlagen is gezegd dat het minimum van het minimum van het voetbalplein ging ingenomen worden. In realiteit is dat niet haalbaar door de hoeveelheid van parkeerplaatsen die verdwijnen op de Egmontsite, gecombineerd met die voor het project KAZ. We hebben wel gezegd dat het voetbalpleintje ook gedraaid kan worden, een stukje meer richting de achterkant van de flats. Dat is wel niet gezegd op de gemeenteraad. Je zit daar wat gewrongen tussen enerzijds groen en een plaats waar jongeren uit de buurt komen spelen en anderzijds een parkeerbehoefte die ingevuld moet worden. Het is nog altijd zeer beperkt gehouden, maar in functie van het project KAZ kan je niet anders.

      Kim Fertinel is benieuwd waarom de fietsenstalling effectief of die plaats behouden is. Conny Moons reageert dat dit voor de fietsen van de mensen van de flats is. Volgens Kim Fertinel zouden ze kunnen verplaatst worden richting oude OCMW-gebouw.

      Tom Troch merkt op dat er ook nog rechts bovenaan op de kaart een stukje van de gemeente is. Dat kan ook nog gebruikt worden. We hadden in de werkgroep al gezegd dat het niet voor parking gebruikt zou worden, want dan moet je verkeer via de wijk creëren. Maar voor uitbreiding van de speelruimte kan dat perfect.

      Conny Moons vult aan dat langs het voetbalveld ook nog kan geoptimaliseerd worden. Daar zijn ook nog wel wat parkeerplaatsen die onderbenut zijn buiten de schooluren. En daar kan je dan via de voetweg zeer snel aan de toekomstige bibliotheek geraken. Tom Troch haalt ook aan dat het wegje perfect nog kan verlegd worden.

      Voorzitter Verbruggen vult nog aan dat een voetweg vanuit de parking van GTIL ook heel gemakkelijk zou zijn.

      Bart Van Doren merkt op dat het al bedongen is in de werkgroep dat het gebied achter de flats al compensatie was voor de huidige parkeerplaatsen.

      Conny Moons verduidelijkt dat ze zich baseert op wat er op de gemeenteraad gezegd en beslist is geweest. Er is in het niet zo heel verre verleden een problematiek van hangjongeren geweest waardoor mensen zich daar onveilig voelden in de flats op het gelijkvloers. Het is dus ook niet evident om dat volledig mee te pakken.

      Gerda Verhulst kan zich herinneren dat het aan de directies gevraagd geweest is of er een mogelijkheid was om achter de flats te ontwikkelen. Men was daarmee akkoord, dus dit was een stap om dat effectief aan te pakken.

      Schepen Els Van den Broeck merkt op dat het de bedoeling was om een voetwegje te maken, een doorsteek, maar niet meer dan een fiets- of wandelweg.

      Bart Van Doren zegt dat er andere afspraken en andere besprekingen gevoerd zijn op de werkgroep. Er waren zelfs tekeningen dat een stuk achteraf afgesloten zou worden zodanig dat het probleem van de hangjongeren verholpen was.

      Conny Moons verduidelijkt dat er op de gemeenteraad niets is gezegd over dat het voetbalplein kon ingenomen worden. Het staat in de beslissing dat er getracht worden om het zo beperkt mogelijk in te nemen.

      Bart Van Doren reageert dat de compensatie achter de flats ging gebeuren.

      Tom Troch denkt dat er een spraakverwarring is. Is de compensatie voor nog extra parkeerplaatsen of voor diegenen die we nu innemen? Burgemeester Moons antwoordt dat het is voor diegenen die nu ingenomen worden. Wij hadden begrepen dat het minimale ingenomen is en dat we nog kunnen uitbreiden als we achter de flats het tuintje innemen. Maar we zitten dus op dezelfde golflengte.

      Koen Zwetsloot vraagt na het laatste agendapunt nog of er ook laadpalen zullen voorzien worden. Dit wordt bevestigd.

    • Gewijzigde wijze van gunnen voor de aanleg van een fietspad langsheen de spoorlijn Dendermonde-Mechelen (3e fase)

      Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurden het ontwerpdossier voor de aanleg van een fietssnelweg F44 Boeksheide-Lemmeken goed respectievelijk tijdens de zittingen van 04.12.2023 en 23.01.2024.

      Door de ontwerper Infrabel werd een overheidsopdracht uitgeschreven met de plaatsingsprocedure zoals voorzien in het bestek, namelijk bij wijze van openbare procedure. Een aantal aannemers hebben de aanvraag tot deelneming geraadpleegd, maar er werd geen enkele offerte ingediend. 

      Ingevolge artikel 42 §1 1° c) van de wet op de overheidsopdrachten, mag de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gebruikt indien geen of geen geschikte offerte werd ingediend ingevolge een openbare procedure, mits de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht niet wezenlijk worden gewijzigd.

      De wijze van gunnen zal in het bestek worden gewijzigd naar onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is een plaatsingsprocedure die in één fase verloopt, waarbij zelf een aantal ondernemers worden geselecteerd en waarbij zij uitgenodigd worden om een offerte in te dienen. 

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten meer bepaald art. 42 §1 1° c)

      - ontwerp opgemaakt door studiebureau SWBO

      - beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2024 houdende goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen houdende aanleg van een fietspad langsheen de spoorlijn Dendermonde-Mechelen (3e fase)

      Motivatie

      De gemeente Londerzeel plant de aanleg van fase 3 van de fietssnelweg F44 Mechelen-Gent op het grondgebied van Londerzeel. Fase 3 heeft een lengte van 810 m en loopt vanaf Boeksheide tot Lemmeken. De bestaande infrastructuur, ten zuiden van de spoorlijn Dendermonde-Mechelen, vormt de basis voor dit tracé in fase 3. 

      In het kader van de openbare procedure werd geen enkele offerte ingediend. In dat geval kan men binnen de wet overheidsopdrachten gebruik maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking indien geen of geen geschikte offerte werd ontvangen.

      Bespreking

      Conny Moons licht dit agendapunt toe.

      Hierover waren geen verdere opmerkingen of vragen.

Namens 11 GRC Maatschappij,

Henk VERTONGHEN
algemeen directeur

Mark VERBRUGGEN
voorzitter GRC Maatschappij