Terug
Gepubliceerd op 29/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 21/10/2024 - 13:00

Aanpassing vergunning inname openbaar domein te Meerstraat 185

Het college van burgemeester en schepenen keurt een bijkomende inname van een voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad te Meerstraat 185 niet goed. 

Aanleiding en context

Voor private werken te Meerstraat 185 werd er een toelating tot inname openbaar domein afgeleverd voor de plaatsing van een silo voor pleisterwerken voor de periode van 28 oktober t.e.m. 9 december 2024. Hierbij werd ook de plaatsing van voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad aangevraagd. Op advies van politie, werd er enkel toelating verleend voor de silo.

Het voertuig mag laden en lossen op de rijbaan (zonder de doorgang voor het verkeer te belemmeren) en dient nadien verderop reglementair te parkeren. Het fietspad wordt afgesloten en het fietsverkeer wordt omgeleid via Molenveld en Schranckaert. 

De aanvrager vraagt om alsnog een toelating te geven voor de plaatsing van voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad. Dit omwille van volgende redenen:

  • tijdens het laden en lossen is er hinder voor de doorstroming op de Meerstraat
  • tijdens het laden en lossen wordt er gerief over het fietspad gehoffen, er is een conflict mogelijk met fietsers of voetgangers die de afsluiting hebben genegeerd/van de straatoverzijde komen. Wanneer het voertuig op het fiets- en voetpad staat is het duidelijk dat passage niet mogelijk is. 
  • het fietspad is voor de silo al afgesloten
Juridische grond

- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

- wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 en latere wijzigingen

- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en latere wijzigingen, artikel 130bis

- Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975 en latere wijzigingen, artikel 60.2 en artikel 78

- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeersborden en latere wijzigingen

- ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg

- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het Algemeen Politiereglement van Londerzeel, en latere wijzigingen

- beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 tot aansluiting op de code nuts

- omzendbrief Mob/2009/01 van 3 april 2009 houdende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het retributiereglement inname openbaar domein, en latere wijzigingen

- tijdelijke politieverordening - inname openbaar domein B20241009-01ZF

Motivering

Een tijdelijke politieverordening of wijziging van een tijdelijke politieverordening dient te worden goedgekeurd of te worden bekrachtigd door het college van burgemeester en schepenen. 

De toelating tot inname openbaar domein voor plaatsing van de silo te Meerstraat 185 werd door de dienst afgeleverd, na advies van de politie. Hierbij werd er ongunstig advies gegeven voor het plaatsen van voertuig met aanhangwagen op het fiets- en voetpad.

De aanvrager vraagt om alsnog een toelating te geven voor de plaatsing van voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad. Dit omwille van volgende redenen:

  • tijdens het laden en lossen is er hinder voor de doorstroming op de Meerstraat
  • tijdens het laden en lossen wordt er gerief over het fietspad geheven, er is een conflict mogelijk met fietsers of voetgangers die de afsluiting hebben genegeerd/van de straatoverzijde komen. Wanneer het voertuig op het fiets- en voetpad staat is het duidelijk dat passage niet mogelijk is. 
  • het fietspad is voor de silo al afgesloten

Omwille van volgende redenen geeft de politie ongunstig advies:

  • Fietsers die de omleiding niet volgen/negeren rijden dan een 10-tal meter op de rijbaan om de ingenomen zone voorbij te rijden, dit op het smalste gedeelte van de asverschuiving. Dan pas gaat er hinder zijn voor de doorstroming en gaat men een gevaarlijke situatie creëren. 

  • Wanneer fietsers de signalisatie negeren bij de situatie waarbij ze laden en lossen vanop de rijbaan, zullen ze de wagen voorbij rijden op straat (op het breedste gedeelte) en is de afstand ook beperkter.

De politie vraagt om nog een extra C3-bord op kleine nadar en omleidingspijl te plaatsen op het fietspad, ter hoogte van het kruispunt met Reigerstraat. Dit om te vermijden dat fietsers komende uit de Reigerstraat, die geen gebruik maken van de fietsoversteek in de Meerstraat aan Molenveld, de signalisatie van het afgesloten fietspad niet zien en in conflict komen met de silo en het laden en lossen aan Meerstraat 185. 

De dienst mobiliteit stelt voor om het advies van de politie te volgen en geen bijkomende inname toe te laten op het fiets- en voetpad.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt de bijkomende inname van het voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad niet goed. 

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen beslist dat er bijkomend volgende signalisatie moet worden voorzien door de aanvrager: C3-bord op kleine nadar met verlichting op het fietspad in de Meerstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Reigerstraat (rijrichting naar Breendonk). Het signalisatieplan in bijlage dient te worden gevolgd.