De voorzitter opent de zitting op 27/05/2025 om 20:52.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 22 april 2025
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 22 april 2025
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=3177
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Het bestaand reglement op de ambulante handel dient aangepast aan de nieuwe wetgeving en de wijziging van de locatie van de dinsdagmarkt.
Het bestaand reglement op de ambulante handel dient aangepast aan de nieuwe wetgeving en de wijziging van de locatie van de dinsdagmarkt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
- koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
- decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
- decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
- besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006, betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
- besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 oktober 2007 houdende goedkeuring gemeentelijk marktreglement, zoals gewijzigd op 25 juni 2013, op 25 oktober 2022, op 27 februari 2024 en op 24 september 2024
- leidraad ambulante handel voor lokale besturen
- modelreglement VVSG
- ontwerpreglement ambulante handel
- ontwerpreglement jaarmarkten
- overleg van het marktcomité van 22 april 2025
- bespreking op de gemeenteraadscommissie Wonen & Werken van 29 april 2025
Het huidig reglement op de ambulante handel dient aangepast aan de vernieuwde wetgeving ambulante handel en moet ook worden herzien indien de markt van locatie wijzigt. Sinds 1 april 2024 werd de regelgeving op de ambulante activiteiten vernieuwd. Een aantal zaken zijn op een iets andere wijze georganiseerd.
De aanpassing is een opportuniteit om ook enkele andere topics mee te nemen in de wijziging:
Advies VVSG: Jaarmarkten, braderieën, … kunnen toegestaan worden als manifestaties ter bevordering van de lokale handel in de gemeente en kunnen best niet als openbare markt beschouwd worden. Indien ze toch vermeld worden bij de openbare markten, moeten ze aan het marktplan en de toewijzingsmodaliteiten van het reglement voldoen.
De modaliteiten voor jaarmarkten zijn heel verschillend van de wekelijkse markt (cfr. geen abonnementen). Een nieuw reglement inzake jaarmarkten wordt voorgelegd en is gebaseerd op de huidige jaarmarktrichtlijnen, aangevuld met enkele bepalingen uit het reglement van gemeente Willebroek. Dit voorstel van reglement gaat enkel over het marktgedeelte van de jaarmarkt, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is.
Op de GRC werd gesuggereerd om de tarieven voor de markthandelaars van de jaarmarkten te verhogen. In dit kader werd onderzoek gedaan naar de retributie van de omliggende jaarmarkten. Hieruit blijkt dat onze huidige tarieven marktconform zijn (sommige jaarmarkten gratis, anderen in lijn met onze grotere jaarmarkten).
Advies dienst Lokale economie: Dienst Lokale Economie ziet de inschrijvingen van het aantal marktkramers dalen overheen de jaren (veel gestopt tijdens Corona) en is dus geen voorstander van een stijging van de tarieven, zeker niet voor de kleinere jaarmarkten.
Advies jaarmarktcomité Malderen: Dit zou onze jaarmarkt niet te goede komen, rekening houden dat we het reeds al jaren moeilijk hebben om marktkramers naar Malderen te krijgen. Jaarmarkt Breendonk vindt op zelfde dag plaats (grote concurrentie) en is gratis.
Op basis van de input van de GRC werden volgende aanpassingen gemaakt:
1) Reglement Ambulante handel
2) Reglement Jaarmarkten
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=3188
Er werd op 27 mei 2025 om 19u55 door raadslid Jozef De Borger namens Team De Borger-fractie volgend amendement ingediend :
Het volledig besluit wordt vervangen door : "Enig artikel : Boerenmarkt wordt Markt van de korte keten"
Dit amendement wordt ter zitting teruggetrokken op voorwaarde dat het college van burgemeester en schepenen de naamgeving van de 'Boerenmarkt' herbekijkt waarbij 'Markt van de korte keten' een mogelijke nieuwe naam kan zijn.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement inzake ambulante handel goed waarbij in artikel 22 in het reglement
'Kerkplein Jozef Vermaesenplein te Malderen' tekstueel wordt vervangen door 'Gildenplein, Kloosterstraat te Malderen'.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het reglement inzake jaarmarkten goed.
Bij het afsluiten van het boekjaar wordt de jaarrekening opgemaakt. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Vanaf het MJP 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten, waardoor zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening dienen te stemmen. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Het geconsolideerd resultaat boekjaar 2024 (GE + OC) is het volgende:
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: €5.816.919
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: €5.287.260
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: €11.104.179
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: €5.912.757
Een rechtstreeks gevolg van de geïntegreerde beleidsdocumenten GE en OC is dat er geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt berekend en opgenomen in het MJP.
Artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen. Dat verloopt echter niet meer zoals vroeger via de opname van een geraamde gemeentelijke bijdrage in het meerjarenplan, maar door een tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW bij de vaststelling van de jaarrekening en de resultaatsverwerking die erin is opgenomen.
De ‘tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW’ is geen opgelegde ‘berekening’, en berust louter op consensus tussen de gemeente en het OCMW. Het is aan beide raden om hierover te beslissen. Ingevolge de beslissing van de respectievelijke raden d.d. 25 mei 2021 wordt de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepaald op negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW tot herroeping van dit principe.
Voor boekjaar 2024 komt dit neer op een bijdrage van €2.589.171.
Bij het afsluiten van het boekjaar wordt de jaarrekening opgemaakt. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Vanaf het MJP 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten, waardoor zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening dienen te stemmen. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Het geconsolideerd resultaat boekjaar 2024 (GE + OC) is het volgende:
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: €5.816.919
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: €5.287.260
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: €11.104.179
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: €5.912.757
Een rechtstreeks gevolg van de geïntegreerde beleidsdocumenten GE en OC is dat er geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt berekend en opgenomen in het MJP.
Artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen. Dat verloopt echter niet meer zoals vroeger via de opname van een geraamde gemeentelijke bijdrage in het meerjarenplan, maar door een tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW bij de vaststelling van de jaarrekening en de resultaatsverwerking die erin is opgenomen.
De ‘tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW’ is geen opgelegde ‘berekening’, en berust louter op consensus tussen de gemeente en het OCMW. Het is aan beide raden om hierover te beslissen. Ingevolge de beslissing van de respectievelijke raden d.d. 25 mei 2021 wordt de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepaald op negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW tot herroeping van dit principe.
Voor boekjaar 2024 komt dit neer op een bijdrage van €2.589.171.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen, en meer bepaald art. 41 lid 2, 3° en art. 249 DLB
- organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening m.b.t. de entiteit OCMW goed.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt de geconsolideerde jaarrekening 2024 vast.
Elke gemeente moet een actueel kerkbeleidsplan hebben. Dat is zo bepaald in het artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004. Tegen uiterlijk de eerste week van juni 2025 moet elke Vlaamse gemeente een geactualiseerd en goedgekeurd kerkenbeleidsplan hebben, dat de toekomstvisie van alle parochiekerken in de gemeente toont. Het plan biedt een kans om een doordachte en gedragen langetermijnvisie voor de kerken uit te werken, afgestemd op de lokale noden en opportuniteiten en rekening houdend met erfgoed en financiële haalbaarheid. Ons huidig kerkenbeleidsplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 juni 2020 en dient dus geactualiseerd.
Elke gemeente moet een actueel kerkbeleidsplan hebben. Dat is zo bepaald in het artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004. Tegen uiterlijk de eerste week van juni 2025 moet elke Vlaamse gemeente een geactualiseerd en goedgekeurd kerkenbeleidsplan hebben, dat de toekomstvisie van alle parochiekerken in de gemeente toont. Het plan biedt een kans om een doordachte en gedragen langetermijnvisie voor de kerken uit te werken, afgestemd op de lokale noden en opportuniteiten en rekening houdend met erfgoed en financiële haalbaarheid. Ons huidig kerkenbeleidsplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 juni 2020 en dient dus geactualiseerd.
- decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41
- artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004
- onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en latere wijzigingen
- ontwerp geactualiseerd kerkenbeleidsplan, zoals goedgekeurd door de 4 kerkraden en het Centraal Kerkbestuur
- AS IS-ANALYSE - Vaststelling gebouwfiches overzicht van de belangrijkste kenmerken en beoordelingscriteria
Een kerkenbeleidsplan legt de toekomstvisie vast van elke parochiekerk binnen de gemeente. Een sterk onderbouwd en gedragen kerkenbeleidsplan vormt de vertrekbasis voor de zoektocht naar een goede invulling.
Enkel met een actueel kerkenbeleidsplan kan je beroep doen op subsidies
- voor niet-beschermde kerken van het Agentschap Binnenlands Bestuur
- voor beschermde kerken van het Agentschap Onroerend Erfgoed
Het ontwerp van kerkenbeleidsplan werd reeds goedgekeurd door de 4 kerkraden en door het Centraal Kerkbestuur op 5 mei 2025.
Om in aanmerking te komen voor een verhoogde erfgoedpremie van 60% moet een rooms-katholiek eredienstgebouw beschermd als monument in het actuele kerkenbeleidsplan aangeduid zijn voor een ruimer gebruik dan louter de eredienst. Dit kan gaan om valorisatie, medegebruik, nevenbestemming of herbestemming. Wordt het eredienstgebouw uitsluitend gebruikt voor de eredienst? Dan geldt het basispremiepercentage van 40%.
Artikel 1: Het geactualiseerd kerkenbeleidsplan voor de Sint-Kristoffelkerk, de Sint-Genovevakerk, de Sint-Jozefskerk en de Sint-Amanduskerk wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Er wordt akte genomen van de gebouwfiches met een overzicht van de belangrijkste kenmerken en beoordelingscriteria zoals opgenomen in de AS IS-Analyse Patrimoniumplanner en maakt integraal deel uit van het kerkenbeleidsplan.
De podiumwagen werd inmiddels geleverd. Naast gebruik voor eigen evenementen, is het ook de bedoeling deze als infrastructurele ondersteuning voor verenigingen en organisatoren van evenementen te voorzien. Omdat de podiumwagen nog niet opgenomen was in ons huidig uitleenreglement, diende een uitleen- en bijhorend retributiereglement opgemaakt.
De podiumwagen werd inmiddels geleverd. Naast gebruik voor eigen evenementen, is het ook de bedoeling deze als infrastructurele ondersteuning voor verenigingen en organisatoren van evenementen te voorzien. Omdat de podiumwagen nog niet opgenomen was in ons huidig uitleenreglement, diende een uitleen- en bijhorend retributiereglement opgemaakt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 25 juni 2024 houdende de goedkeuring van het bestek, raming en wijze van gunning voor de overheidsopdracht inzake levering van een podiumwagen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2024 houdende gunning van de overheidsopdracht inzake levering van een podiumwagen
Een bruisend, kwalitatief en uitgebreid vrijetijdsaanbod is de lijm van de lokale gemeenschap. Evenementen zorgen voor verbinding, ontmoeting en versterken het maatschappelijk leven. Het lokaal bestuur van Londerzeel wenst organisatoren van evenementen met inbegrip van verenigingen en onderwijsinstellingen maximaal te ondersteunen bij het organiseren van evenementen. Het ter beschikking stellen van de gemeentelijke podiumwagen kadert binnen deze doelstelling.
De afspraken, rechten en plichten van ontleners en de bijhorende retributie werden vastgelegd in een uitleen- en retributiereglement.
De retributie voor het ontlenen bedraagt 50 euro per uitleenbeurt voor erkende verenigingen. Voor niet erkende verenigingen of commercieel gebruik bedraagt de retributie 250 euro.
Indien de podiumwagen meerdere dagen wordt ontleend (bijvoorbeeld voor een meerdaags festival), wordt er een bijkomende kost van 50 euro per extra dag aangerekend.
De zitting wordt geschorst van 21u50 tot 22u10.
Er werd op 26 mei 2025 om 13u45 door raadslid Pas namens cd&v-plus-fractie volgend amendement ingediend :
"Artikel 1 : In artikel 3 wordt de retributie voor het ontlenen van de podiumwagen gebracht op 150 euro per uitleenbeurt;
Artikel 2 : In artikel 6 wordt de laatste zin als volgt aangepast : De gemeentelijke podiumwagen zal steeds op basis van de beschikbaarheid kunnen worden ontleend (= de personeelscapaciteit binnen de uitleendienst wordt geschrapt);
Artikel 3 : De laatste alinea van artikel 7 wordt als volgt aangepast:
Wanneer de gemeente Londerzeel door overmacht niet in de mogelijkheid is het uitgeleende materiaal op de voorziene datum ter beschikking te stellen zal de gemeente instaan voor de betaling van de mogelijke schadevergoeding van artiesten en/of PA omdat zijn hun optreden niet kunnen uitvoeren binnen de afgesproken voorwaarden "
Tijdens de zitting trekt raadslid Pas artikel 1 van haar amendement terug. Er wordt enkel gestemd over artikel 2 en 3 uit haar amendement.
Stemming over dit amendement : 11 stemmen voor (Hilde DE BONDT, Anita DE BORGER, Jozef DE BORGER, Kim FERTINEL, Evelyn KEGELS, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido ROBBERECHTS, Ruth SCHELFHOUT, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN), 13 stemmen tegen (Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout VAN ESBROECK, Patrick BOGAERTS, Jana CLAESSENS, Cindy DE SAEGER, Lien EECKELAERS, Tom TROCH, Sanne EECKELERS, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE), 0 onthoudingen.
Er wordt tijdens de zitting door raadslid Koen Vanhoof namens de N-VA-Pro1840-Groen-fractie volgend amendement ingediend :
"Aan artikel 6 wordt een zin aan toegevoegd : "De beoordeling van de beschikbaarheid en personeelscapaciteit wordt gedaan op moment van de aanvraag.""
Stemming over dit amendement : goedkeuring met eenparigheid van stemmen.
Er werd op 27 mei 2025 om 17u09 door raadslid Kim Fertinel namens LWD-fractie volgend subamendement ingediend op het onderstaand amendement van N-VA-Pro1840-Groen:
“De retributie voor het ontlenen bedraagt 50 euro per uitleenbeurt voor erkende verenigingen. Voor niet erkende verenigingen of commercieel gebruik bedraagt de retributie 250 euro. “
Stemming over dit amendement : goedkeuring met eenparigheid van stemmen.
Er werd op 26 mei 2025 om 22u42 door raadslid Koen Vanhoof namens N-VA-Pro 1840-Groen-fracties volgend amendement ingediend :
"Artikel 3: Kostprijs
De zin "De retributie voor het ontlenen bedraagt 300 euro per uitleenbeurt." wordt vervangen door
"De retributie voor het ontlenen bedraagt 50 euro per uitleenbeurt.""
Stemming over dit amendement : goedkeuring met eenparigheid van stemmen.
Er werd op 27 mei 2025 om 19u55 door raadslid Jozef De Borger namens Team De Borger-fractie volgend amendement ingediend :
"Enig artikel : Er wordt een korte bevraging georganiseerd onder de cultuurverenigingen en advies gevraagd aan de JAL"
Dit amendement wordt door raadslid Jozef De Borger (Team De Borger) tijdens de zitting als volgt tekstueel vervangen: "Er zal op de JAL-vergadering van september een evaluatie van de podiumwagen op de agenda worden geplaatst."
Stemming over dit amendement : goedkeuring met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het uitleen- en retributiereglement voor de podiumwagen goed. Het reglement treedt in werking vanaf 1 juni 2025.
Artikel 2: Voor de periode van 1 juni 2025 tot en met 31 augustus 2025 wordt een overgangsmaatregel voorzien en is de aanvraagtermijn zoals geformuleerd in artikel 6 niet van toepassing. Ontlening is gedurende deze periode mogelijk op basis van beschikbaarheid en personeelscapaciteit.
Artikel 3: Er zal op de JAL-vergadering van september een evaluatie van de podiumwagen op de agenda worden geplaatst."
Door het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten ('BOA') dienen we als lokaal bestuur op te treden als regisseur van het geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten voor alle kinderen en gezinnen.
We deden in Londerzeel de afgelopen tijd bevragingen bij kinderen, ouders, scholen en verenigingen. We bepaalden het concept voor de buitenschoolse opvang en schreven hiervoor een overheidsopdracht uit, die werd gegund aan 3Wplus Kinderopvang. Een samenwerkingsovereenkomst en bijlagen rond het gebruik van gemeentelijke infrastructuur worden ter goedkeuring voorgelegd. Er werd tevens een retributiereglement opgesteld waarbij de ouderbijdragen voor de voor- en naschoolse opvang door 3Wplus worden bepaald.
Op 28 februari 2025 besliste de Vlaamse Regering over de verdere uitvoering van dit decreet. Er worden bijkomende middelen voorzien en het kwaliteitslabel voor kleuteropvang valt weg. Door deze beslissingen dringen nieuwe keuzes zich op om het traject verder vorm te geven.
Het vormgeven van het aanvullend activiteitenaanbod gebeurt momenteel nog in een aparte werkgroep, aangezien de bijkomende middelen weer nieuwe sporen realistisch maken. Het doel is om te landen in juni met een kader/aanpak voor de aanvullende activiteiten.
Door het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten ('BOA') dienen we als lokaal bestuur op te treden als regisseur van het geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten voor alle kinderen en gezinnen.
We deden in Londerzeel de afgelopen tijd bevragingen bij kinderen, ouders, scholen en verenigingen. We bepaalden het concept voor de buitenschoolse opvang en schreven hiervoor een overheidsopdracht uit, die werd gegund aan 3Wplus Kinderopvang. Een samenwerkingsovereenkomst en bijlagen rond het gebruik van gemeentelijke infrastructuur worden ter goedkeuring voorgelegd. Er werd tevens een retributiereglement opgesteld waarbij de ouderbijdragen voor de voor- en naschoolse opvang door 3Wplus worden bepaald.
Op 28 februari 2025 besliste de Vlaamse Regering over de verdere uitvoering van dit decreet. Er worden bijkomende middelen voorzien en het kwaliteitslabel voor kleuteropvang valt weg. Door deze beslissingen dringen nieuwe keuzes zich op om het traject verder vorm te geven.
Het vormgeven van het aanvullend activiteitenaanbod gebeurt momenteel nog in een aparte werkgroep, aangezien de bijkomende middelen weer nieuwe sporen realistisch maken. Het doel is om te landen in juni met een kader/aanpak voor de aanvullende activiteiten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet buitenschoolse opvang en activiteiten van 3 mei 2019
- beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2023 houdende goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen van de overheidsopdracht inzake organisatie van voor- en naschoolse opvang voor gemeente Londerzeel in kader van het BOA-decreet
- besluit van de Vlaamse regering van 28 februari 2025 over de verdere uitvoering van het decreet Buitenschoolse Opvang en activiteiten
Om de bepalingen uit de gunning aan 3Wplus te concretiseren en in functie van de start op 1 september 2025, werd een samenwerkingsovereenkomst en een overeenkomst voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur opgemaakt. Hierdoor kan ook de nodige communicatie richting ouders en stakeholders voorbereid worden.
In de toekomst wordt nog een afsprakenkader opgemaakt met de scholen en de DPO (verwerkersovereenkomst)
Een retributiereglement BOA werd in de stuurgroep voorbereid. Het basisbedrag werd op €1,20 per begonnen halfuur voorgesteld. Dit is een kleine daling voor de voormalige Ferm-gebruikers (Malderen en Steenhuffel) en een stijging voor de voormalige Infano-gebruikers (Londerzeel-Centrum en Londerzeel Sint-Jozef). Er is naast het sociaal tarief slechts 1 ander kortingstarief m.n. een korting van 50% voor de kinderen van personeelsleden van 3Wplus die werkzaam zijn in een kinderopvang van Londerzeel, tijdens de gewerkte uren van de medewerker. Dergelijk kortingstarief is gangbaar in de sector en beloont de medewerkers voor hun flexibiliteit in hun werkuren.
De beslissing van de Vlaamse Regering houdt ook in dat het kwaliteitslabel voor kleuteropvang werd geschrapt en dat het lokaal bestuur dient in te staan voor de erkenning en handhaving van de kwaliteit van de opvang door middel van een lokaal erkenningskader BOA. Aangezien dit zo nieuw is en handvaten hiervoor nog niet ontwikkeld zijn, is het wenselijk om ondersteuning en begeleiding in te kopen voor de opmaak van dit lokaal erkenningskader BOA. Dit kan gefinancierd worden vanuit de Boost-subsidie.
Zie bijlage. Door de verhoging van het kindbedrag en de Boost-subsidie wordt het totale subsidiebedrag volledig dekkend voor de gemaakte BOA-kosten in Londerzeel.
De Boost-subsidie is een tijdelijke subsidie voor alle lokale besturen om zich voor te bereiden op de volgende fase van het decreet en maximaal toe te werken naar extra kwalitatief aanbod, afgestemd op de buurt en lokale partners. De Boost-subsidie bedraagt €232.642,43 voor 2025 en €111.226,72 voor 2026 en kan opgebouwd worden als reserve voor BOA. De Boost-subsidie kan gebruikt worden voor:
Voorstel om Boost-subsidie te besteden die de kostprijs van de opvangpartner overstijgt binnen onderstaande prioriteiten:
Naast de Boost-subsidie, verhoogt Vlaanderen ook structureel het kindbedrag binnen de reguliere werking. Dit betekent concreet dat er een budgettaire ruimte beschikbaar wordt van €49.464,26 op jaarbasis om aanvullend te investeren in een kwaliteitsvol aanbod vrijetijdsactiviteiten binnen de voor-en naschoolse kinderopvang.
Er werd op 26 mei 2025 door raadslid Pas namens cd&v-plus volgend amendement ingediend :
"In artikel 3 wordt de administratiekost voor het laattijdig ophalen als volgt vastgesteld :
Stemming over het amendement : 11 stemmen voor (Hilde DE BONDT, Anita DE BORGER, Jozef DE BORGER, Kim FERTINEL, Evelyn KEGELS, Conny MOONS, Veerle PAS, Guido ROBBERECHTS, Ruth SCHELFHOUT, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN), 13 stemmen tegen (Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout VAN ESBROECK, Patrick BOGAERTS, Jana CLAESSENS, Cindy DE SAEGER, Lien EECKELAERS, Tom TROCH, Sanne EECKELERS, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE), 0 onthoudingen.
Raadslid Evelyne Kegels (Team De Borger) dient tijdens de zitting volgend amendement in (was oorspronkelijk ingediend als bijkomend agendapunt) :
"Brede evaluatiecommissie BOA: De gemeenteraad beslist dat in de maand juni 2026 een commissie wordt georganiseerd waarin een brede evaluatie van de uitvoering van het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) in Londerzeel plaatsvindt. Deze commissie nodigt minimaal volgende actoren uit voor toelichting en bespreking:
De commissie ontvangt daartoe vooraf:
De bevindingen van deze commissie worden schriftelijk samengevat, publiek gedeeld, en besproken op de eerstvolgende gemeenteraad na de commissie. Deze evaluatie zal als basis dienen om het samenwerkingsmodel met 3Wplus bij te sturen, te bevestigen of waar nodig te heronderhandelen."
Dit agendapunt wordt door raadslid Evelyne Kegels (Team De Borger) tijdens de zitting teruggetrokken.
Er werd tijdens de zitting door raadslid Eeckelaers namens N-VA-fractie-Pro1840-Groen volgend amendement ingediend :
"In artikel 3 wordt de administratiekost voor het laattijdig ophalen als volgt vastgesteld :
Stemming over het amendement : 23 stemmen voor (Hilde DE BONDT, Anita DE BORGER, Jozef DE BORGER, Kim FERTINEL, Evelyn KEGELS, Conny MOONS, Guido ROBBERECHTS, Ruth SCHELFHOUT, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Nadia SMINATE, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Greet ILEGEMS, Wout VAN ESBROECK, Patrick BOGAERTS, Jana CLAESSENS, Cindy DE SAEGER, Lien EECKELAERS, Tom TROCH, Sanne EECKELERS, Koen VANHOOF, Gert VAN ASSCHE), 0 stemmen tegen, 1 onthouding (Veerle PAS)
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus voor het uitvoeren van de voor- en naschoolse opvang voor alle scholen in Londerzeel goed, met ingang vanaf 1 september 2025 waarbij de evaluatie op de commissie wordt geagendeerd.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de ouderbijdragen voor de voor- en naschoolse kinderopvang goed met ingang vanaf 1 september 2025.
De organisatie van een klachtenmanagement en het jaarlijks opstellen van een klachtenrapport is een decretale verplichting uit het decreet lokaal bestuur. In het rapport wordt vooreerst weergegeven hoe het klachtenmanagement in het bestuur wordt georganiseerd. Vervolgens worden de ontvangen klachten aan de hand van grafieken geanalyseerd. Ten slotte wordt een overzicht gegeven van de (deels) gegronde klachten.
De organisatie van een klachtenmanagement en het jaarlijks opstellen van een klachtenrapport is een decretale verplichting uit het decreet lokaal bestuur. In het rapport wordt vooreerst weergegeven hoe het klachtenmanagement in het bestuur wordt georganiseerd. Vervolgens worden de ontvangen klachten aan de hand van grafieken geanalyseerd. Ten slotte wordt een overzicht gegeven van de (deels) gegronde klachten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het klachtenmanagement van december 2009
- klachtenrapport 2024
Het klachtenrapport dient jaarlijks voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het klachtenrapport 2024.
Artikel 2: Het klachtenrapport 2024 maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 6 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Jana Claessens als effectieve afgevaardigde aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 6 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Jana Claessens als effectieve afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 14 april 2025 van Poolstok
- agenda van de algemene vergadering van 6 juni 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Poolstok.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Poolstok van 6 juni 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Jana Claessens, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Poolstok van 6 juni 2025 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Koen Vanhoof als effectieve afgevaardigde en Gert Van Assche als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Koen Vanhoof als effectieve afgevaardigde en Gert Van Assche als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 12 mei 2025 van Incovo
- agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Incovo.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Incovo van 27 juni 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Koen Vanhoof, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Incovo van 27 juni 2025 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Cipal en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Patrick Bogaerts als effectieve afgevaardigde en Cindy De Saeger als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Cipal en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Patrick Bogaerts als effectieve afgevaardigde en Cindy De Saeger als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 9 mei 2025 van Cipal
- agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Cipal.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Cipal van 24 juni 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Patrick Bogaerts, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband De Watergroep en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2025 werd Conny Moons als effectieve afgevaardigde en Dimitri Robbyns als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband De Watergroep en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2025 werd Conny Moons als effectieve afgevaardigde en Dimitri Robbyns als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 12 mei 2025 van De Watergroep
- agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij De Watergroep.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging De Watergroep van 13 juni 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Conny Moons, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van De Watergroep van 13 juni 2025 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 25 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Tom Troch als effectieve afgevaardigde en Patrick Bogaerts als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 25 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Tom Troch als effectieve afgevaardigde en Patrick Bogaerts als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 16 mei 2025 van Havicrem
- agenda van de algemene vergadering van 25 juni 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Havicrem.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Havicrem van 25 juni 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Tom Troch, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Havicrem van 25 juni 2025 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Providentia en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 19 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2025 werd Gerda Verhulst als effectieve afgevaardigde en Mark Verbruggen als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Providentia en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 19 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2025 werd Gerda Verhulst als effectieve afgevaardigde en Mark Verbruggen als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 16 mei 2025 van Providentia
- agenda van de buitengewone algemene vergadering van 19 juni 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Providentia.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Providentia van 19 juni 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Gerda Verhulst, wordt gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Providentia van 19 juni 2025 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Koen Vanhoof als effectieve afgevaardigde aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Koen Vanhoof als effectieve afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 14 mei 2025 van Blijdorp III
- agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Blijdorp III.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Blijdorp III van 24 juni 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Koen Vanhoof, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Blijdorp III van 24 juni 2025 goed te keuren.
In het najaar van 2024 kreeg de dienst Vrije Tijd bezoek van de nabestaanden van ereburger Wilfried Pas. Zij stelden zich enkele vragen over de bestemming en toekomstvisie op het door Wilfried Pas geschonken beeld. Het beeld is een voorontwerp in was van het originele beeld van Paul Van Ostaijen dat in Antwerpen een mooie plaats kreeg. Omdat het beeld te groot was voor de Antwerpse galerij werd dit destijds geschonken aan Gemeente Londerzeel, waar Wilfried Pas als maker van het beeld ereburger was. Het kreeg destijds een plaats in de bibliotheek. De nabestaanden gaven aan dat dergelijk beeld op een andere manier dient te worden tentoongesteld, en vinden de huidige opstelling dus niet geschikt. Aangezien er binnen de gemeentelijke infrastructuur van Londerzeel geen andere opties dan de bib voorhanden zijn, heeft de familie de uitdrukkelijke vraag gesteld om afstand te doen van het beeld om het op een andere plaats beter tot haar recht te kunnen komen.
In het najaar van 2024 kreeg de dienst Vrije Tijd bezoek van de nabestaanden van ereburger Wilfried Pas. Zij stelden zich enkele vragen over de bestemming en toekomstvisie op het door Wilfried Pas geschonken beeld. Het beeld is een voorontwerp in was van het originele beeld van Paul Van Ostaijen dat in Antwerpen een mooie plaats kreeg. Omdat het beeld te groot was voor de Antwerpse galerij werd dit destijds geschonken aan Gemeente Londerzeel, waar Wilfried Pas als maker van het beeld ereburger was. Het kreeg destijds een plaats in de bibliotheek. De nabestaanden gaven aan dat dergelijk beeld op een andere manier dient te worden tentoongesteld, en vinden de huidige opstelling dus niet geschikt. Aangezien er binnen de gemeentelijke infrastructuur van Londerzeel geen andere opties dan de bib voorhanden zijn, heeft de familie de uitdrukkelijke vraag gesteld om afstand te doen van het beeld om het op een andere plaats beter tot haar recht te kunnen komen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- ontwerp schenkingsovereenkomst
Een eventuele herbestemming binnen het lokaal bestuur werd vanuit verschillende diensten bekeken. Indien het beeld in het beheer van de gemeente Londerzeel blijft moet er rekening worden gehouden met volgende zaken:
Er zullen mogelijke kosten zijn voor herstel/restauratie/onderhoud bij behoud van het kunstwerk.
Bij een schenking van het kunstwerk vervalt de verzekering die hiervoor lopende is (het kunstwerk is momenteel verzekerd voor 2.500 euro)
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de schenkingsovereenkomst inzake het kunstwerk 'Paul Van Ostaijen' van Wilfried Pas met de Provincie Antwerpen goed.
Naar aanleiding van de 'Dag van de jeugdbeweging' worden activiteiten georganiseerd om het engagement van kinderen en jongeren in een jeugdbeweging te vieren. Dit kadert binnen de actie 5.14.5. Jaarlijks ondersteunen van de ''Dag en nacht van de jeugdbeweging'' uit het actieplan 5.14 'Focussen op ontmoeting uit het meerjarenplan'.
Naar aanleiding van de 'Dag van de jeugdbeweging' worden activiteiten georganiseerd om het engagement van kinderen en jongeren in een jeugdbeweging te vieren. Dit kadert binnen de actie 5.14.5. Jaarlijks ondersteunen van de ''Dag en nacht van de jeugdbeweging'' uit het actieplan 5.14 'Focussen op ontmoeting uit het meerjarenplan'.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- model-samenwerkingsovereenkomst betrokken jeugdwerkinitiatieven
De dag van de jeugdbeweging is de jaarlijkse feestdag van alle jeugdbewegingen. Het is een kans voor de jeugdbeweging om zich enerzijds te tonen aan de buitenwereld en ook de jongeren die niet aangesloten zijn bij een jeugdbeweging hiervoor warm te maken. Anderzijds is het ook een dag om de vele leiding die onze gemeente telt te bedanken voor hun vrijwillige inzet gedurende het hele jaar door. Omdat werd vastgesteld dat het de laatste jaren moeilijk was om nog gemotiveerde afvaardiging vanuit de jeugdwerkinitiatieven te vinden én omdat deze feestdag er ook is om de leden en leiding van de jeugdbewegingen in de bloemetjes te zetten, werd na overleg met betrokken diensten en jongeren in 2021 overeengekomen om de jeugdwerkinitiatieven wat meer eigenaarschap te geven in de organisatie. Deze werkwijze wordt verder gecontinueerd.
Volgende acties worden gerealiseerd:
Door de facilitator (gemeente Londerzeel) wordt aan de organisator volgende logistieke ondersteuning geboden:
Door de facilitator wordt een totaalbudget van €4.000 (incl. btw) geboden voor het dekken van de kosten van de organisatie op zich. Indien er meerdere organisatoren zijn wordt dit bedrag evenredig verdeeld binnen een aparte samenwerkingsovereenkomst. De eventuele winst die dit evenement oplevert is volledig voor de werking van het jeugdwerkinitiatief van de organisatoren.
Gemeentelijke return inzake de samenwerkingsovereenkomst:
Door de organisator wordt aan de facilitator derhalve volgende return nagekomen:
De gemeenteraad keurt een model van samenwerkingsovereenkomst goed, dat nadien kan gebruikt worden om met jeugdverenigingen een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.
Actieplan 5.14 'Focussen op ontmoeting', actie 5.14.5. Jaarlijks ondersteunen van de ''Dag en nacht van de jeugdbeweging''. Op AR 6499000 is onder 'samenwerkingsovereenkomst' 4000 euro voorzien om de organisatie van de fuif te faciliteren.
Alle betrokken en meewerkende jeugdwerkinitiatieven ontvangen in totaal een forfaitair bedrag van 4.000 euro om de organisatie van deze feestdag op zich te nemen.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt een model van samenwerkingsovereenkomsten in kader van de organisatie van 'Dag en nacht van de jeugdbeweging' goed.
De jeugdadviesraad is een verplicht adviesorgaan binnen het lokaal bestuur. Naar analogie met het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is het noodzakelijk een artikel aan de statuten van de jeugdadviesraad toe te voegen wat betreft het presentiegeld van voorzitter en verslaggever.
De jeugdadviesraad is een verplicht adviesorgaan binnen het lokaal bestuur. Naar analogie met het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is het noodzakelijk een artikel aan de statuten van de jeugdadviesraad toe te voegen wat betreft het presentiegeld van voorzitter en verslaggever.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid van 6 juli 2012
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 26 september 2023 houdende goedkeuring statuten en afsprakenkader van de jeugdadviesraad
Naar analogie met het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is het noodzakelijk een artikel aan de statuten van de jeugdadviesraad toe te voegen wat betreft de vergoedingen van voorzitter en verslaggever.
Hierin wordt opgenomen:
De bedragen vermeld in het artikel zijn niet indexeerbaar.
Presentiegeld wordt echter slechts uitgekeerd bij effectieve aanwezigheid, binnen de 15 minuten na aanvang van algemene vergadering. Indien de voorzitter per uitzondering meer dan 15 minuten na aanvang de algemene vergadering vervoegt, kan enkel een presentiegeld betaald worden indien de voorzitter vooraf een geldige reden opgeeft aan de verslaggever. Om presentiegeld te ontvangen, dient de voorzitter ook meer dan de helft van de algemene vergadering bij te wonen.
De leden van de algemene vergadering en het kernbestuur ontvangen geen presentiegeld.
Actie 5.27.5 - Optimaliseren van de werking van de Kinder- en Jeugdadviesraad via de ontwikkeling van een jaarprogramma en hun rol te versterken door structureel gebruik te maken van hun adviserende en participatieve functie) - Beleidsitem 075100 en rekening 6001000, 6131006 en 6143001).
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van de statuten van de Jeugdadviesraad goed.
Met de inwerkingtreding van het BOA-decreet vanaf september 2025 neemt de gemeente Londerzeel een belangrijke regierol op in de buitenschoolse opvang. De samenwerking met 3Wplus wordt daarbij een sleutelfactor in de dagelijkse organisatie van opvang voor honderden kinderen en gezinnen.
Gezien de omvang en impact van deze hervorming, en het feit dat de gemeenteraad tot op vandaag geen inhoudelijke evaluatie op basis van werkingservaring heeft kunnen voeren, is het cruciaal om dit beleidsdossier tijdig en grondig op te volgen.
Met de inwerkingtreding van het BOA-decreet vanaf september 2025 neemt de gemeente Londerzeel een belangrijke regierol op in de buitenschoolse opvang. De samenwerking met 3Wplus wordt daarbij een sleutelfactor in de dagelijkse organisatie van opvang voor honderden kinderen en gezinnen.
Gezien de omvang en impact van deze hervorming, en het feit dat de gemeenteraad tot op vandaag geen inhoudelijke evaluatie op basis van werkingservaring heeft kunnen voeren, is het cruciaal om dit beleidsdossier tijdig en grondig op te volgen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Team De Borger stelt daarom voor om in juni 2026 – na één volledig schooljaar werking – een open en breed samengestelde commissie te organiseren. Alleen op basis van objectieve gegevens, betrokkenheid van alle partners (scholen, ouders, diensten, 3Wplus) en transparantie, kan de gemeenteraad zijn regierol écht waarmaken. Dit amendement beoogt die structurele evaluatiemomenten te verankeren in het besluitvormingsproces, in het belang van kwaliteit, bijsturing en beleidsverantwoordelijkheid.
Dit agendapunt wordt teruggetrokken omdat dit als amendement behandeld is bij het agendapunt "Goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus, het retributiereglement inzake BOA en plan van aanpak voor verdere implementatie BOA"
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10046
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10297
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10414
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10534
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10582
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10719
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10800
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=10882
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=11047
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=11266
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=11367
https://youtu.be/6imgCk2pBWM?t=175
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Tom TROCH
voorzitter