Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat goed, om de voorrangsregeling te wijzigen op het kruispunt met Dorpsstraat en Stationsstraat.
Op het kruispunt Meerstraat met Stationsstraat en Dorpsstraat geldt er voorrang van rechts. De fietssuggestiestroken lopen door in de bocht van Stationsstraat naar Dorpsstraat en lopen dus door over het kruispunt met de Meerstraat. Dit wekt visueel de indruk dat bestuurders en in het bijzonder fietsers voorrang hebben op de Meerstraat, maar de signalisatie geeft echter iets anders aan.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 en de latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en de latere wijzigingen
- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn bijlagen en de latere wijzigingen
- decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 en de latere wijzigingen
- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 19 december 2000 houdende aanvullend reglement snelheidszonering 30-50-70
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 juni 2009 houdende aanvullend reglement voorrang verkeerscirculatieweg
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 juni 2009 houdende aanvullend reglement inzake parkeerinrichtingen voor personen met een handicap
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 12 februari 2019 houdende delegatiebesluit voor aanvullende reglementen over het wegverkeer
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 25 oktober 2021 houdende de goedkeuring van het aanvullend reglement betreffende zone verborden +5,5t centrum Londerzeel
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 maart 2023 houdende de goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake bebouwde kommen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juni 2023 houdende de goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake blauwe zone
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van ... juli 2023 houdende de goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake...
Op het kruispunt Meerstraat met Stationsstraat en Dorpsstraat geldt er voorrang van rechts. De fietssuggestiestroken lopen door in de bocht van Stationsstraat naar Dorpsstraat en lopen dus door over het kruispunt met de Meerstraat. Dit wekt visueel de indruk dat bestuurders en in het bijzonder fietsers voorrang hebben op de Meerstraat, maar de signalisatie geeft echter iets anders aan.
Er wordt geadviseerd om de Dorpsstraat/Stationsstraat voorrang te geven op het kruispunt (haaientanden voor de Meerstraat). Op deze manier klopt het visuele wegbeeld met de voorrangsregeling.
In het ontwerp mobiliteitsplan zal ook de Meerstraat op de locatie een lagere wegcategorie hebben dan de Dorpsstraat en Stationsstraat. Het geven van voorrang aan een weg met een hogere prioritering strookt dan ook met de gegeven wegencategorisering.
Er zijn gebiedsdekkende aanvullende reglementen, welke naast dit reglement nog steeds van toepassing zijn in de Meerstraat:
- Snelheidszones
- Bebouwde kom (begin/ einde ter hoogte van huisnummers 179/190).
- Tonnagezone 5,5t
- Blauwe zone (Meerstraat op de parkeerstook t.h.v. huisnr. 2 tot 18, rijrichting naar Stationsstraat)
- Parkeerplaatsen voor mindervaliden
Het huidige aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 31 juli 2023, dient te worden gewijzigd.
Budget signalisatie
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat goed.
Artikel 2: Verkeersmaatregelen
Artikel 2.1 - Eenrichtingsverkeer
In de Meerstraat geldt er eenrichtingsverkeer tussen het kruispunt met Stationsstraat/Dorpstraat en het kruispunt met Eikenveld. De toegelaten rijrichting is richting Stationsstraat/Dorpsstraat.
Volgende signalisatie wordt geplaatst:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen. De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.
Volgende markering wordt aangebracht:
Het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 31 juli 2023, wordt opgeheven.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Artikel 4: Bekendmaking
Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.