Terug
Gepubliceerd op 25/10/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/10/2023 - 13:00

Goedkeuring aanvullend reglement op het wegverkeer inzake zone 30 dorpskern Malderen

Het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake zone 30 dorpskern Malderen wordt goedgekeurd. De variabele zone 30 in de schoolomgeving van de Kouterschool wordt een permanente zone 30.

Aanleiding en context

Op het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 werd er een goedkeuring gegeven voor het invoeren van een permanente snelheidszone 30 in de schoolomgeving van de Kouterschool.

Juridische grond

- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen

- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988

- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen

- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn bijlagen en latere wijzigingen

- uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 houdende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen

- omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009

- decreet van 16 mei 2008 houdende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen

- beslissing van de gemeenteraad van 28 november 2000 houdende het aanvullend regelement zone 30 in verschillende wijken (straten) in de gemeente

- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2005 houdende het aanvullend regelement schoolomgevingen

- beslissing van de gemeenteraad van 12 februari 2019 houdende het delegatiebesluit voor aanvullende reglementen over het wegverkeer

- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 houdende de goedkeuring van een permanente snelheidszone 30 in schoolomgevingen Mechelsestraat en Kouterbaan

Motivering

Waarom vaste zone 30 schoolomgeving Kouterschool?

Een vaste zone 30 in de Kouterbaan is gewenst, omwille van volgende redenen:

  • Bestuurders dienen hun snelheid ook buiten het begin en einde van de schooldag aan te passen door de aanwezigheid van wegversmallingen (t.h.v. Groenhofdreef en hoofdingang).
  • Fietsers worden er van het fietspad op de rijbaan geleid (einde fietspad na de wegversmalling).
  • Op het kruispunt Kouterbaan met Malderendorp, Steenhuffelstraat en Lippelostraat geldt er voorrang van rechts. Er is een beperktere zichtbaarheid door woningen kort tegen de straatkant en een knik in het kruispunt, waardoor bestuurders hun snelheid dienen te verlagen. 

Daarnaast is in het ontwerp mobiliteitsplan voorzien dat een snelheidsbeperking van 30 km/u op ontsluitingswegen kan omwille van verkeersveiligheidsredenen en om een mooi aaneengesloten geheel met een bestaande zone 30 te maken. Bij de aansluiting van een gedeelte van de Kouterbaan bij de huidige zone 30 in de dorpskern bedraagt de verlenging circa 250m. De wegversmallingen kunnen als visuele overgang dienen naar de permanente zone 30.

Huidige zone 30

De huidige zone 30 in de dorpskern van Malderen omvat volgende straten (gemeentewegen): Malderendorp, Jozef Vermaesenplein, Karreveld, Opdorpstraat (huisnummer 24 tot J. Vermaesenplein), L. Van Hoeymissenstraat (tussen Kloosterstraat en J. Vermaesenplein) en Kloosterstraat (tussen Opdorpstraat en Handelsstraat).

De huidige variabele zone 30 in de schoolomgeving van de Kouterschool omvat volgende straten (gemeentewegen): Kouterbaan (tussen Lippelostraat en Groenhofdreef) en Groenhofdreef (na kerkhof t.e.m. kruispunt Kouterbaan).

Kruispunt Malderendorp/Lippelostraat/Steenhuffeldorp/Kouterbaan ook in vaste zone 30

Er wordt geadviseerd om de zone 30 van de Kouterbaan te laten aansluiten op de zone 30 van de dorpskern Malderen, startend in Malderendorp. Hierbij valt ook het kruispunt Malderendorp/Lippelostraat/Steenhuffeldorp/Kouterbaan in de zone 30. 

Een snelheidsbeperking op het kruispunt is gewenst, omwille van volgende redenen:

  • Er is een beperktere zichtbaarheid door woningen kort tegen de straatkant en een knik in het kruispunt, waardoor bestuurders hun snelheid dienen te verlagen om bestuurders tijdig te kunnen opmerkingen om voorrang van rechts te kunnen verlenen.
  • Het is een belangrijke verbinding met de dorpskern van Malderen voor schoolgaande kinderen. Het kruispunt wordt gebruikt door schoolgaande kinderen om van en naar de dorpskern in Malderen te gaan, ook de begeleide rij naar de buitenschoolse kinderopvang steekt over op dit kruispunt.
  • De Steenhuffelstraat, Lippelostraat en de Kouterbaan zijn ontsluitingswegen. Deze wegen hebben dezelfde prioritering. Wanneer één van deze straten voorrang zou krijgen op de andere, strookt dit niet met eenzelfde prioritering. In een zone 30 is een voorrang van rechts de regel en kan de huidige regeling behouden blijven.

Een andere variant is om het kruispunt buiten de zone 30 te laten. Dit wil zeggen dat de Lippelostraat en Steenhuffelstraat in het snelheidsregime van 50 km/u blijven. Omdat op de noord-zuid as dan een hogere snelheidslimiet geldt, wordt er geadviseerd om de voorrangsregeling te wijzigen en de Lippelostraat en Steenhuffelstraat in de voorrang te zetten. 

Deze variant wordt niet geadviseerd, omdat de noord-zuid as niet meer dient af te remmen aan het kruispunt (geen voorrang van rechts) en de snelheid op het kruispunt dus hoger zal liggen. Een lagere snelheid is echter gewenst omwille van de vele overstekende kinderen. Daarnaast krijgt een weg met dezelfde prioritering voorrang op de andere, waardoor deze als 'belangrijker' wordt beschouwd terwijl ze dezelfde prioritering hebben. 

Financieel aspect

Budget signalisatie

Besluit

Artikel 1:  Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake zone 30 dorpskern Malderen goed.

Artikel 1.1: Een zonale snelheidsbeperking van 30 km/u

Er geldt een zonale snelheidsbeperking van 30 km/u in volgende straten: Malderendorp, Jozef Vermaesenplein, Karreveld, Opdorpstraat (huisnummer 24 tot J. Vermaesenplein), L. Van Hoeymissenstraat (tussen Handelsstraat en J. Vermaesenplein), Kloosterstraat (tussen Opdorpstraat en Handelsstraat), Kouterbaan (kruispunt Lippelostraat tot en met Groenhofdreef), Groenhofdreef (kruispunt Kouterbaan tot voor kerkhof coördinaten 51.021301°, 4.249671°), Lippelostraat (kruispunt Kouterbaan tot huisnummer 3) en Steenhuffelstraat (huisnummer 10 A tot en met kruispunt Kouterbaan).

Volgende signalisatie wordt geplaatst:

  • F4a-bord
    • Kouterbaan 37, voor het kruispunt met Groenhofdreef - rijrichting naar Malderendorp
    • Groenhofdreef (coördinaten 51.021301°, 4.249671°), na het kerkhof -  rijrichting naar Kouterbaan
    • Lippelostraat 3, rijrichting naar Steenhuffelstraat
    • Steenhuffelstraat, na het kruispunt met Potaardestraat, rijrichting naar Lippelostraat
    • Opdorpstraat 17, rijrichting naar J. Vermaesenplein
    • Kloosterstraat 33, rijrichting naar J. Vermaesenplein
  • F4b-bord
    • Kouterbaan 36, na het kruispunt met Groenhofdreef - rijrichting naar Sint-Jozef
    • Groenhofdreef (coördinaten 51.021301°, 4.249671°), voor het kerkhof -  rijrichting naar Lippelo
    • Lippelostraat 18, rijrichting naar Lippelo
    • Steenhuffelstraat 10A, rijrichting naar Steenhuffel
    • Opdorpstraat 24, rijrichting naar Opdorp
    • Kloosterstraat overzijde huisnummer 33, rijrichting naar Handelsstraat
Artikel 2:  Opheffing

Artikel 4 van het aanvullend reglement schoolomgevingen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 september 2005, wordt opgeheven. 

Artikel 3:  Kennisgeving

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Artikel 4:  Bekendmaking

Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.