Terug
Gepubliceerd op 11/04/2025

Notulen  16 GRC Beleven

di 18/03/2025 - 20:00 Zaal Alfred Van Roy
    • Reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties

      Het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties wordt ter bespreking voorgelegd op de gemeenteraadscommissie Beleven.

      Motivatie

      Het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties wordt aangepast om allerlei redenen: veiligheid, efficiëntere personeelsinzet,...

      Een kort overzicht:

      • huwelijken:
        • geen recepties meer bij huwelijken vanaf 1 november 2025
        • maximumcapaciteit aanwezigen beperkt tot 40 personen
        • duurtijd huwelijk ingekort (geen receptie) 
        • in de periode van 1 oktober tot en met 30 april huwelijken op de tweede en vierde zaterdag van de maand.
      • jubilarissen: 
        • organisatie van een gezamenlijk ontvangst van jubilarissen met receptie
        • het promoten van de Londerzeelse kadobon.
      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - beslissing van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 houdende goedkeuring van het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties en latere wijzigingen

      - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2024 houdende goedkeuring aanpassingen aan reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties - gedeelte huwelijksjubilarissen

      - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2024 houdende goedkeuring aanpassingen aan reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties - gedeelte huwelijken

      Financieel aspect

      Jaarlijks budget voorzien in het meerjarenplan voor de vieringen:

      • 2024/GE/6143001/071000 Actieplan 4.4 - Actie:4.4.1 - Representatie- en receptiekosten & kosten onthaal (€ 6.500,00) - bloemen, drank en versnaperingen
      • 2024/GE/6143003/071000 Actieplan 4.4 - Actie:4.4.1 - Relatiegeschenken (€ 3.000,00) - kadobonnen en streekmanden.
      Bespreking
      Jubilarissen

                Huidige stand van zaken (door Nadia Sminate):
      • 56% van de genodigden ging in op het nieuwe voorstel, wat qua percentage een verdubbeling is ten opzichte van de voorbije jaren. Huidige meerderheid staat dus nog steeds achter het vernieuwde concept om de jubilarissen in groep te vieren.
      • Effectief een fout gebeurd door het voortijdig uitsturen van de brieven, waarvoor excuses
      • Burgemeester roept op om constructief samen een aantal zaken te bespreken op deze GRC en waar nodig nog iets te wijzigen (bv op een weekdag of niet?).  

        Feedback vanuit GRC:
      • Team de Borger: geen opmerkingen, behoudens dat alle gemeenteraadsleden uitgenodigd mogen worden op dit moment
      • Els VDB voor LWD: Het is geen zwart wit verhaal, want vele burgers gaven de afgelopen jaren aan dat het individueel in de bloemetjes gezet worden ook erg wordt gewaardeerd. 
      • Veerle Pas: Cd&V beaamt dat het persoonlijk ontvangen in privésfeer heel wat voordelen kan bieden, en is helemaal niet akkoord met het nieuwe concept. Angst dat privésfeer en familiale concept verloren gaat. Hoeveel mensen werden aangeschreven alvorens het reglement moest goedgekeurd worden op de GR?
      • Hilde voor LWD: vindt grens van 10 personen te weinig, hoe maak je een keuze?
      • Kim Fertinel: capaciteit van Walschap = 180 mensen. Is de capaciteit voldoende om het hele jaar de mensen in de bloemetjes te kunnen zetten? 4 momenten per jaar, hoeveel jubilarissen per editie? 
      • Veerle Pas: Jammer dat de streekbierenmand werd afgeschaft (focus op alcohol, vervallen producten,...), 
      • Algemeen: jammer dat er al brieven zijn vertrokken zijn alvorens het op de gemeenteraad werd goedgekeurd.
      • Algemeen: kosten te verhalen op rusthuis/serviceflats?


        Feedback van het bestuur (Nadia Sminate)
      • Voor de komende editie reeds 100 mensen ingeschreven, dus angst dat het concept niet aanslaat lijkt op dit moment voorbarig
      • Men is voorstander om de momenten aan te passen en uit te breiden (enkel op een weekdag is inderdaad moeilijk haalbaar, ook voor werkende mensen). Hier staat het bestuur zeker voor open. 
      • Een limiet op aantal genodigden is nodig om de veiligheid te bewaken, ook naar kosten (receptie voor 100 mensen is niet te verantwoorden), er moet wel altijd pragmatisch worden gekeken naar de vraag. Dus is eerder een richtinggevend cijfers
      • Er zijn 25 jubilarissen aangeschreven alvorens het reglement kon goedgekeurd worden
      • Alternatief voor streekbierenmand is Londerzeelse kadobon, ook ter promotie van lokale handelaars
      • Rusthuizen en serviceflats moeten de kosten niet betalen, dat zal men nog specifieker omschrijven in het reglementBovenstaande antwoorden van meerderheid zullen worden aangepast in model voor komende GR.

      Huwelijken

      • Glas cava wordt afgeschaft omwille van teveel druk op de cateringmedewerkers
      • 45 minuten behouden worden kan besproken worden, daar wil men op ingaan en gaat men dus mee akkoord.
      • Alternatief kan bedacht worden: misschien kan er een soort bar worden gemaakt in de groene long waarbij de gasten hun genodigden zelf een glas te kunnen aanbieden?
      • Voordelen van het weglaten van de receptie: in het verleden was  45 min. voor huwelijk + receptie + opruimen voor volgende huwelijk is heel kort.
        Kwaliteit van huwelijk zelf zal hierdoor verbeterd worden. 

      Feedback vanuit GRC

      • Hilde (LWD): vooral angst voor gebrek aan zaterdagen in de winterperiode. Goed idee om in te zetten op bar, maar wat in de winter? 
        = FB Nadia: uitzonderingen op zaterdagen in de winter zijn mogelijk, het staat ook zo omschreven in het reglement dat dit mogelijk is
      • Jozef De Borger: Retributiekost vanaf november naar beneden 
      • Feedback om receptie op terras te kunnen aanbieden (Veerle Pas)?
      • Jozef De Borger: wat met feesten voor verenigingen met zetel in andere gemeente. Op te lossen om te verwijzen naar erkende Londerzeelse vereniging --> Deze redenering te volgen
      • Jozef De Borger: Artikel 26-27: geen hond en gitaar --> kan dit geschrapt worden? Men mag toch als muziekvereniging een instrument meebrengen?

      Algemeen:

      Voorstel om rechtstreeks een nieuw document via e-notulen op te laden met nieuw voorstel voor de komende GRC. Alle GRC leden zijn akkoord om dit via deze weg te doen

      • Voorstel om verder te laten afwerken door de diensten en in een volgende commissie samen verder te bespreken
      • Voorstel Kim F. om indien de 45 minuten behouden worden dan ook de uren  te behouden zoals voorheen. Bestuur gaat akkoord
      • Lien Eeckelaars: geen receptie na huwelijk meteen aangrijpen als uitnodiging om ook gebruik te maken van lokale handelaars en iets te gaan drinken in plaatselijke café's
      • muziekinstrumenten meebrengen is wel toegestaan, huisdieren niet, enkel assistentiehonden (maar staat nu ook al zo in het reglement)
    • Model van samenwerkingsovereenkomst voor catering tijdens gemeentelijke evenementen

      Voor gemeentelijke evenementen doen we regelmatig beroep op (erkende) verenigingen om een cateringstand te bemannen. Deze samenwerking biedt voordelen voor zowel de gemeente als de betrokken vereniging. Dit biedt het lokaal bestuur extra handen om de praktische organisatie van een evenement werkbaar en haalbaar te maken. Anderzijds is het een mogelijkheid voor een vereniging om met een minimale inzet iets bij te verdienen voor hun werking. Om deze samenwerking verder te structureren hebben we een model voor samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt. Dit model heeft als doel om de modaliteiten rond de samenwerking rond het uitbaten van een cateringstandje op gemeentelijke evenementen te bepalen.

      Motivatie

      De ondersteuning van verenigingen bij gemeentelijke evenementen werd in het verleden eerder ad hoc en op maat afgesproken. Soms werd er gewerkt met een forfaitaire onkostenvergoeding, soms was de gehele opbrengst van drank of catering voor de vereniging of een combinatie van beiden. Dit maakte dat het voor verenigingen niet altijd even duidelijk en transparant was bij de oproep welk voordeel men had bij een engagement. Een model-samenwerkingsovereenkomst biedt hierbij de nodige transparantie en eenvormigheid.

      Het vastleggen van afspraken voorkomt misverstanden over de verantwoordelijkheid, de rol en financiële afspraken met betrekking tot het bemannen van een cateringstand tijdens gemeentelijke evenementen. Dit zorgt voor een transparante maar ook voor een vlotte samenwerking. Door 80% van de nettowinst uit de drank- en cateringverkoop uit te keren aan de vereniging, willen we hen financieel ondersteunen en actief betrekken bij gemeentelijke evenementen. Door een gestandaardiseerde samenwerkingsovereenkomst te gebruiken kan men efficiënter en transparanter samenwerken met verenigingen, wat bijdraagt aan de professionalisering, kwaliteit en het succes van gemeentelijke evenementen. Met dit model willen we een eerlijke, gestructureerde en herkenbare samenwerking faciliteren die zowel de bezoekerservaring verbetert en de kans biedt aan lokale verenigingen om extra inkomsten te genereren.

      Bovendien biedt de voorgestelde methodiek de verenigingen de mogelijkheid om hun financieel aandeel bij een evenement waarbij ze ondersteunen op te krikken, door bijvoorbeeld zelf extra promo te maken als partner van het evenement/activiteit. In 2024 werd met deze werkwijze reeds geëxperimenteerd voor het Afvalfestival en de zomerbar en werd deze door de participerende verenigingen als positief ervaren.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - model samenwerkingsovereenkomst 'catering tijdens gemeentelijke evenementen'

      Financieel aspect

      De invoering van deze methodiek heeft een beperkte budgettaire impact. In het verleden werd aan verenigingen die ondersteuning boden bij de catering van gemeentelijke evenementen een onkostenvergoeding toegekend. Deze onkostenvergoeding varieerde en werd op maat bepaald in functie van het engagement van de vereniging in kwestie op basis van het evenement/de activiteit. Concreet ging dit om evenementen zoals de paaseirenraap, het sinterklaasfeest en de 11 juli viering, ...

      Het huidig voorstel van werkwijze houdt dus alvast in dat deze onkostenvergoedingen niet meer dienen te worden gebudgetteerd. Dit gaat in praktijk over maximaal 1.000 euro op jaarbasis, verdeeld over de verschillende activiteiten/evenementen, afhankelijk van de concrete programmatie.

      De voorgestelde werkwijze houdt rekening met 20% van de winst op catering/drank voor het lokaal bestuur als compensatie voor de werkingskosten van het evenement (materiaal, programmatie, logistiek, ...). De overige 80% wordt uitbetaald aan de vereniging in ruil voor de ondersteuning.

      Na afloop van het evenement staat de organisator in voor het uitbetalen van 80% van de winst op drank/catering waarin de hoofdorganisator voorziet via volgende formule:

      Bruto inkomsten: inkomsten kassa + inkomsten evenement

      min 20% van dit bedrag tgv. Gemeente Londerzeel

      = Tussentijdse balans

      plus bedrag ‘eigen dranken’ van de Gemeente Londerzeel

      = Tussentijdse balans

      min factuur brouwer/leverancier

      = restsaldo over te schrijven aan de vereniging

      Bespreking

      Schepen Van Esbroeck licht de opzet van de samenwerkingsovereenkomst toe en verwijst naar een nieuwe bespreking op het college van 17 maart. 
      Daarin werd de formule nog iets meer verfijnd.
      Oppositie gaat helemaal akkoord met aangepaste formule, de aangepaste versie mag rechtstreeks bijgevoegd worden aan het punt voor de komende gemeenteraad.

Namens 16 GRC Beleven,

Tinneke VAN SANDE
secretaris

Jana Claessens
voorzitter