De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Beleven werden opgesteld door de secretaris van deze gemeenteraadscommissie. Deze notulen werden gedeeld via Kaloma en er werden binnen de gestelde termijn geen opmerkingen ontvangen.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Beleven zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- verslag van de zitting van 18 maart 2025
De gemeenteraadscommissie Beleven neemt akte van het goedgekeurde verslag van de vorige zitting.
Het huidig reglement op de ambulante handel moet aangepast worden:
Sinds 1 april 2024 werd de regelgeving op de ambulante activiteiten vernieuwd. Een aantal zaken zijn op een iets andere wijze georganiseerd:
- Een onderneming moet in Vlaanderen niet langer over een machtiging ambulante activiteiten beschikken om een dergelijke activiteit uit te oefenen. De leurkaart is met andere woorden in Vlaanderen afgeschaft. De wetgeving ambulante handel bepaalt dat standplaatsen op de openbare markt of op het openbaar domein kunnen worden toegewezen aan “ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.” Zij moeten een actief ondernemingsnummer in de KBO hebben en een NACE-code die overeenstemt met de aangeboden producten of diensten.
- Als de gemeente een of meerdere standplaatsen definitief wil opheffen, moet ze rekening houden met de termijn van de vooropzeg. Die termijn wordt bepaald in het gemeentelijk reglement. Daarbij moet de gemeente vanaf 1 april 2024 wel rekening houden met de minimumtermijnen voorzien in de wetgeving. De wetgeving maakt een onderscheid tussen drie situaties:
Die termijn moet minimaal in het gemeentelijk reglement worden voorzien. Het gemeentelijk reglement kan er ook voor opteren een langere termijn te voorzien.
- Gemeenten bepalen de voorwaarden voor de ambulante niet-commerciële verkopen op hun grondgebied in hun gemeentelijk reglement. De wetgeving ambulante handel definieert vanaf dan enkel nog een verkoop met niet-commercieel karakter en voorziet dat de gemeente in haar reglement bijkomende voorwaarden kan bepalen. VLAIO is dan ook niet langer bevoegd om toestemmingen af te leveren voor dergelijke verkopen, ook niet als ze de gemeentegrens overschrijden.
Het huidig reglement op de ambulante handel dient aangepast aan de vernieuwde wetgeving ambulante handel en moet ook worden herzien indien de markt van locatie verandert. De aanpassing is een opportuniteit om ook enkele andere problematieken/suggesties mee te nemen:
- meervoudige afwezigheid van de markthandelaar zonder verwittigen
- In het verleden heeft een losse markthandelaar de onrust op de dinsdagmarkt ernstig verstoord. Hij verkocht alcohol voor consumptie ter plaatse en schopte herrie. Hiervoor willen we ook maatregelen in het reglement voorzien.
Advies Vlaio: Verstoring van de openbare orde op de dinsdagmarkt expliciet ingeschreven in het reglement (voorbeeld: stad Mechelen)
- artikel 9 uit het huidige marktreglement maakt geen duidelijk onderscheid tussen schorsing en opzegging. Het behandelt ook enkel de vaste markthandelaar met abonnement. Het marktreglement van Mechelen biedt hier een mooie basis tot discussie. In artikel 9 van het Mechels marktreglement wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen weigering marktparcours, schorsing en opzegging en dit voor zowel een vaste markthandelaar als voor een losse markthandelaar.
- 'jaarmarkten' in het reglement ambulante handel
Advies VVSG: Jaarmarkten, braderieën, … kunnen toegestaan worden als manifestaties ter bevordering van de lokale handel in de gemeente en kunnen best niet als openbare markt beschouwd worden. Indien ze toch vermeld worden bij de openbare markten, moeten ze aan het marktplan en de toewijzingsmodaliteiten van het reglement voldoen.
De modaliteiten voor jaarmarkten zijn heel verschillend van de wekelijkse markt (cfr. geen abonnementen). Een nieuw reglement inzake jaarmarkten wordt voorgelegd en is gebaseerd op de huidige jaarmarktrichtlijnen, aangevuld met enkele bepalingen uit het reglement van gemeente Willebroek. Dit voorstel van reglement gaat enkel over het marktgedeelte van de jaarmarkt, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is.
- boerenmarkten:
Om de boerenmarkten te revitaliseren 2 voorstellen:
- ambulante niet-commerciële verkopen:
Voorstel is om erkende Londerzeelse verenigingen (niet enkel jeugdverenigingen) een vrijstelling te geven (administratieve vereenvoudiging).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
- Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
- decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
- decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
- besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006, betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
- besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 oktober 2007 houdende goedkeuring gemeentelijk marktreglement, zoals gewijzigd op 25 juni 2013, op 25 oktober 2022, op 27 februari 2024 en op 24 september 2024
- leidraad ambulante handel voor lokale besturen
- modelreglement VVSG
- ontwerpreglement (met alle wijzigingen)
Vraag: verhuizen de standhouders van GC Gerard Walschap dan naar de kerk?
Kippenkraam heeft opgezegd. Michel Claus wil in de toekomst aan de kerk gaan staan. Deze locatie wordt opgewaardeerd: minder parkeerplaatsen en meer plaats voor ambulante handel. Ook daar stelt het probleem van foutparkeerders zich.
Vraag: mag er alcohol verkocht worden op de boerenmarkten?
Hierover bestaat geen specifieke regelgeving, dus dit is toegestaan binnen het wettelijk kader. Er wordt vandaag bier verkocht.
Vraag: wat met toelating voor particulieren? Ook voor hobby-boeren (=aanzienlijke productie, maar geen btw-nummer)?
Deze opmerking wordt meegenomen bij de verdere verfijning van het reglement. Ambulante handel is vrijgesteld van een aantal verplichtingen van de reguliere handel.
Opmerking: Verplichte koeltogen zijn een drempel voor standhouders: dit is erg duur om te huren, omslachtig,... Hierdoor zijn er twee standhouders afgehaakt. Vroeger werden deze gratis te beschikking gesteld door de gemeente.
Deze opmerking wordt meegenomen.
Vraag aan GRC: Brusselsestraat mee opnemen in reglement om een meer flexibele invulling/uitbreiding mogelijk te maken?
Dit wordt door de aanwezigen als aangewezen beoordeeld.
Vraag aan GRC: strenger optreden bij afwezigheden? Momenteel schorsing of opzegging bij 4 afwezigheden zonder reden of kennisgeving per kwartaal volgens reglement. In de praktijk wordt er vooral gesensibiliseerd en slechts heel zelden gesanctioneerd.
In Blankenberge werken ze hiervoor met boetes. Sommige handelaars laten hun aanwezigheid afhangen van het weer. Dit wordt meegenomen.
Op dit moment is het niet evident om streng op te treden, want er zijn al weinig marktkramers, waarvan er dan mogelijk nog een aantal afhaken. Anderzijds wordt er vaak opgemerkt dat er teveel plaats is tussen de kramen, wat een gevolg is van afwezigheden...
Willebroek doet het omgekeerde en geeft korting bij regelmatige aanwezigheden. Dit wordt door de GRC als positiever ervaren. Wordt verder onderzocht.
Vraag: voorrang voor bv. erkende verenigingen?
In het nieuwe reglement wordt die optie voorzien, als de aanvraag vooraf gedaan wordt.
Marktplan
Vraag: Kerkstraat: kramen vanaf reisbureau en daarna een leegte. Is het niet beter om nu eerst het stukje van de Brusselsestraat te "vullen"?
Ook het comité kwam tot de conclusie dat de te overbruggen afstand te groot zou zijn. In het plan werden alle kramen bij elkaar gezet.
Hoeveel kramen zijn er nu nog? Minder dan 28: veel afgevallen...
Vraag? Waarom moeten er kramen naar de Kerkstraat? Politiek statement? Kerkstraat was al jaren geen gezellige, aaneengesloten markt meer, omwille van de voorwaarden van de Brandweer.
De Kerkstraat heeft een lange traditie van marktkramen.
Bezoekers parkeren aan Aldi/Colruyt, waardoor de Kerkstraat een toegangspoort is tot de markt.
De "staart" in de Brusselsestraat is niet populair bij marktbezoekers, met uitzondering van het noedelkraam en Pascalleke. Daar staan momenteel 5 kramen.
Anderzijds: populaire kramen zorgen voor aantrek bij de minder populaire stukken van het parcours.
Enkel de zone tot aan de werf wordt ingevuld in het nieuwe plan: momenteel werden 3 kramen in de Kerkstraat (schoenen, textiel en wenskaarten) voorzien. Uitgangspunt: zo weinig mogelijk kramen verplaatsen, want marktkramers en -bezoekers behouden liever hun plaats.
De werken aan de Egmont starten in oktober en zullen 1 of 2 jaar duren.
Vraag: Is er een marketingplan om nieuwe kramen aan te trekken? Er wordt veel energie in de markt gestoken, maar mogelijk is de markt op sterven na dood en spreken we er over 5 jaar niet meer over. Vandaar de vraag hoe we de marketing aanpakken.
Het is een algemeen probleem dat zich in veel gemeenten stelt: geen opvolging, minder bezoekers,... We willen eerst het plan afwerken en pas daarna werk maken van een marketingplan. Het plan is om te gaan flyeren op andere markten, om nieuwe kramen aan te trekken. Het plan moet echter eerst goedgekeurd worden, zodat we weten welke plaatsen beschikbaar zijn.
Vraag aan GRC: wat met het leegstaande terras op de markt?
Dit is een tijdelijke toestand: gebruikte terrassen zorgen voor gezelligheid op de markt.
Tijdelijk kan dit ingevuld worden met een kraam op risico (losse standplaats), zodat de opzegtermijn niet van toepassing is, als er een nieuwe horecazaak met terras zou komen.
Vraag aan GRC over opzegtermijn: wettelijke opzegtermijn van 6 maanden. Voorstel: optie van minnelijke schikking toevoegen.
Geen opmerkingen
Vraag: Kan er in 2027 samen met het marktcomité een nieuw plan uitgewerkt worden, na de werken van de Egmont?
De marktkramers hebben vooral rust nodig, dus het lijkt niet ideaal om zo snel nog eens opnieuw het parcours om te gooien.
Vraag aan GRC - Marktcharter: welke thema's?
Ook gedragsregels rond aanwezigheid toe te voegen.
Marktkramers aansporen om hun klanten in het Nederlands aan te spreken (wettelijk kan dit niet opgelegd worden).
Wat met praktijk van woekerprijzen? Kan het charter dit tegengaan?
Vraag: Kunnen er op het Heldenplein parkeerplaatsen voorbehouden worden voor marktbezoekers, zodat niet iedereen op de Colruyt-parking moet staan? Bv. af te spreken met Virgo Sapiens. Momenteel staat de parking vol op dinsdagvoormiddag. Dit wordt nog bekeken.
Het reglement wordt normaal gezien na aanpassingen op basis van de feedback en een terugkoppeling naar het schepencollege op de gemeenteraad van mei geagendeerd. Het plan wordt vooraf ook nog afgetoetst bij de Brandweer.
Het huidige plan wordt vandaag nog niet gedeeld met de gemeenteraad, omdat dit nog gewijzigd wordt. Er wordt de vraag gesteld of dit niet in strijd is met de openbaarheid van bestuur, die stelt dat gemeenteraadsleden toegang hebben tot alle relevante documenten. Na de goedkeuring wordt het gepubliceerd op de website.
Vragen over jaarmarktreglement
Tijdstip van de jaarmarkt wordt beslist door het college. Vroeger ging dit naar de gemeenteraad, maar dit is te tijdrovend, aangezien het programma vaak pas last minute is afgewerkt. Dit is dus vooral een administratieve vereenvoudiging.
Retributie van 15 euro, ongeacht de ruimte die een stand of kraam inneemt. Verenigingen hebben hiervoor vrijstelling. Is dit niet veel te weinig, aangezien dit enkel voor commerciële kramen van toepassing is? Bij de Kerstmarkt is dit 25 euro en zij gaan mogelijk nog meer vragen. Dit tarief is incl. elektriciteit, dus de gemeente doet hier mogelijk verlies.
Er wordt een vergelijking gedaan met de tarieven van de omliggende gemeenten.
Sommige winkeliers reserveren de ruimte voor hun etalage, zonder de intentie te hebben om deze in te vullen, zodat hun winkel zichtbaar blijft.
Dit werd meegenomen in het reglement: deze ruimte kan de dag zelf nog ingevuld worden door een andere standhouder.
Verbod op politieke, levensbeschouwelijke,... standen.
Dit voorstel werd overgenomen van Willebroek. Er wordt voorgesteld om dit te schrappen en om zeker ruimte te laten voor politieke partijen die lokaal opkomen: het artikel wordt geschrapt.
Namens 16 GRC Beleven,
Tim LERNO
secretaris
Jana Claessens
voorzitter