De voorzitter opent de zitting op 21/12/2021 om 22:12.
De notulen van de zitting 26 oktober 2021 van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. De zittingsverslagen zijn in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=tVdnIu1lq98.
De notulen van de zitting 26 oktober 2021 van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. De zittingsverslagen zijn in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=tVdnIu1lq98.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de zitting van 26 oktober 2021 van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovorm van de gemeenteraad van 26 oktober 2021
De notulen van de zitting van 26 oktober 2021 van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de zitting van 26 oktober 2021 van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
De notulen van de zitting van 23 november 2021 van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. De zittingsverslagen zijn in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=xX7-4e7W9nM.
De notulen van de zitting van 23 november 2021 van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. De zittingsverslagen zijn in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=xX7-4e7W9nM.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de zitting 23 november 2021 van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovorm van de gemeenteraad van 23 november 2021
De notulen van de zitting van 23 november 2021 van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de zitting van 23 november 2021 van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
De gemeente Londerzeel heft momenteel een bedrijfsbelasting gevestigd op het verbruik van motoren. Daarnaast voorziet Londerzeel, zoals alle lokale besturen, een reglement opcentiemen onroerende voorheffing. Dit reglement is identiek voor zowel natuurlijke personen als rechtspersonen. Deze opcentiemen bedragen momenteel 976,07. Een grondige kwantitatieve studie heeft echter aangetoond dat deze belasting in de huidige maatschappij geen representatieve bijdrage is naargelang de grootte van de onderneming.
Om erover te waken dat de bijdragen voor alle rechtspersonen in verhouding staan tot de draagkracht, om geen bijkomende administratieve lasten te creëren en zelfs naar een lastenverlaging te gaan en om de stabiliteit van de inkomsten voor de gemeente Londerzeel te garanderen, zal de belasting op motoren afgeschaft worden op 31 december 2021.
Een differentiatie op de opcentiemen betreffende rechtspersonen zal deze huidige belasting op motoren vervangen. Er wordt gekozen voor een progressief systeem waarbij door behulp van lineaire programmering het optimale punt bepaald werd, waarbij er gewaakt werd over de bijdrage ten opzichte van de draagkracht van de rechtspersonen op het grondgebied Londerzeel. Op die manier vermijdt de gemeente dat bepaalde bedrijven bovensubstantiële wijzigingen zullen ervaren.
De gemeente Londerzeel heft momenteel een bedrijfsbelasting gevestigd op het verbruik van motoren. Daarnaast voorziet Londerzeel, zoals alle lokale besturen, een reglement opcentiemen onroerende voorheffing. Dit reglement is identiek voor zowel natuurlijke personen als rechtspersonen. Deze opcentiemen bedragen momenteel 976,07. Een grondige kwantitatieve studie heeft echter aangetoond dat deze belasting in de huidige maatschappij geen representatieve bijdrage is naargelang de grootte van de onderneming.
Om erover te waken dat de bijdragen voor alle rechtspersonen in verhouding staan tot de draagkracht, om geen bijkomende administratieve lasten te creëren en zelfs naar een lastenverlaging te gaan en om de stabiliteit van de inkomsten voor de gemeente Londerzeel te garanderen, zal de belasting op motoren afgeschaft worden op 31 december 2021.
Een differentiatie op de opcentiemen betreffende rechtspersonen zal deze huidige belasting op motoren vervangen. Er wordt gekozen voor een progressief systeem waarbij door behulp van lineaire programmering het optimale punt bepaald werd, waarbij er gewaakt werd over de bijdrage ten opzichte van de draagkracht van de rechtspersonen op het grondgebied Londerzeel. Op die manier vermijdt de gemeente dat bepaalde bedrijven bovensubstantiële wijzigingen zullen ervaren.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wetboek van de inkomstenbelasting 1992, meer bepaald het artikel 464, 1°
- decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit en de financiële toestand van de gemeente
- gemeenteraadsbeslissingen van 17 december 2019, 27 oktober 2020 en 28 september 2021 betreffende het reglement 'belasting op motoren 2020-2025
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni houdende aanstelling van consultancybureau Moniquet & Company
- positief advies van IVA Vlaamse Belastingdienst op 10 november 2021
Het huidige reglement opcentiemen onroerende voorheffing is identiek voor zowel natuurlijke personen als rechtspersonen. De desbetreffende belastingdruk die daaruit volgt, blijkt uit grondig onderzoek geen representatieve bijdrage te vertegenwoordigen naargelang de grootte van de onderneming.
De differentiatie wordt mogelijk gemaakt door het decreet van 15 mei 2018, dat artikel 41 van het decreet lokaal bestuur wijzigt, en het sinds 2019 toelaat een gedifferentieerd tarief voor de opcentiemen onroerende voorheffing toe te passen.
Gezien de complexiteit van deze materie werd in collegezitting van 7 juni 2021 het consultancybureau Moniquet & Company aangeduid om ons hierin te begeleiden.
Eind augustus heeft een tussentijds terugkoppelmoment plaatsgevonden met de financieel directeur en de verantwoordelijke van het bureau. Op 20 september 2021 nam het college van burgemeester en schepenen akte van deze tussentijdse evaluatie met inbegrip van een aantal modellen met verschillende categorieën en opcentiemen. Uit de verschillende modellen wordt volgend model weerhouden:
| Categorie |
Waarde aanslagjaar |
Toelichting |
| STANDAARD |
1.000 |
Standaard opcentiemen voor alles behalve grote eigendommen; op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage kleiner dan 5.000 voor rechtspersonen |
| HOOG K.I. 1 |
1.219,36 |
Opcentiemen voor grote eigendommen – schijf 1: op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage tussen 5.000 en 100.000 voor rechtspersonen |
| HOOG K.I. 2 |
1.413,20 |
Opcentiemen voor grote eigendommen – schijf 2: op de onroerende voorheffing op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage groter en gelijk aan 100.000 |
| BURGERS |
976,07 |
Natuurlijke personen indien natuurlijke personen voor minstens 50% eigenaar zijn. Indien zij niet voor minstens 50% eigenaar zijn, vallen desbetreffende eigendommen onder de categorie als rechtspersonen. |
Het getrapt systeem voor rechtspersonen* is opgebouwd op basis van het belastbaar K.I. en bevat volgende categorieën:
*Enkel wanneer een goed voor minstens 50% eigenaar is van natuurlijke personen, zal dit onder de groep BURGERS vallen. Indien het goed voor minder dan 50% eigenaar is van natuurlijke personen, zal dit onder de categorieën verbonden aan rechtspersonen vallen.
Aangezien de inning van de onroerende voorheffing verloopt via het IVA Vlaamse Belastingdienst, werd voorafgaandelijk technisch advies gevraagd over de praktische haalbaarheid van dit systeem. Op 10 november 2021 werd positief advies ontvangen.
De extra opbrengsten van het nieuwe belastingreglement differentiatie opcentiemen wordt geraamd op 219.000 euro.
Extra stemming over het al dan niet behandelen van dit agendapunt :
Raadslid Nadia Sminate (N-VA) vraagt om dit agendapunt terug te trekken. Dit wordt ter stemming voorgelegd.
Met 12 stemmen voor (Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE), 13 stemmen tegen (Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS)
Artikel 1: De gemeenteraad keurt goed dat voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 ten bate van de gemeente een gedifferentieerd aantal opcentiemen op de onroerende voorheffing wordt geheven verschillend per categorie:
| Categorie |
Waarde aanslagjaar |
Toelichting |
| STANDAARD |
1.000 |
Standaard opcentiemen voor alles behalve grote eigendommen; op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage kleiner dan 5.000 voor rechtspersonen |
| HOOG K.I. 1 |
1.219,36 |
Opcentiemen voor grote eigendommen – schijf 1: op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage tussen 5.000 en 100.000 voor rechtspersonen |
| HOOG K.I. 2 |
1.413,20 |
Opcentiemen voor grote eigendommen – schijf 2: op de onroerende voorheffing op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage groter en gelijk aan 100.000 |
| BURGERS |
976,07 |
Natuurlijke personen indien natuurlijke personen voor minstens 50% eigenaar zijn. Indien zij niet voor minstens 50% eigenaar zijn, vallen desbetreffende eigendommen onder de categorie als rechtspersonen. |
Artikel 2: De vestiging en de inning van deze gemeentebelasting gebeuren door de Vlaamse Belastingdienst.
Artikel 3: Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het huidige belastingreglement op motoren is van toepassing vanaf 1 januari 2020 tot en met 2025. Daarnaast heeft de gemeente een belastingreglement inzake heffing van opcentiemen op de onroerende voorheffing eveneens van 1 januari 2020 tot en met 2025. Met ingang van 1 januari 2022 zal door dit reglement een gedifferentieerd aantal opcentiemen gehanteerd worden. Om erover te waken dat de bijdragen voor alle rechtspersonen in verhouding staan tot de draagkracht zal de belasting op motoren zal het belastingreglement op motoren afgeschaft worden vanaf 1 januari 2022.
Het huidige belastingreglement op motoren is van toepassing vanaf 1 januari 2020 tot en met 2025. Daarnaast heeft de gemeente een belastingreglement inzake heffing van opcentiemen op de onroerende voorheffing eveneens van 1 januari 2020 tot en met 2025. Met ingang van 1 januari 2022 zal door dit reglement een gedifferentieerd aantal opcentiemen gehanteerd worden. Om erover te waken dat de bijdragen voor alle rechtspersonen in verhouding staan tot de draagkracht zal de belasting op motoren zal het belastingreglement op motoren afgeschaft worden vanaf 1 januari 2022.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
- omzendbrief KBB/ABB2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
- gemeenteraadsbeslissing van 28 september 2021 betreffende de goedkeuring van het belastingreglement op motoren vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025
- beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op motoren 2020-2025, zoals gewijzigd op 27 oktober 2020 en 28 september 2021
Om erover te waken dat de bijdragen voor alle rechtspersonen in verhouding staan tot de draagkracht zal de belasting op motoren afgeschaft worden.
Met ingang van aanslagjaar 2022 wordt geen belasting op motoren gevestigd.
Enig artikel: Het belastingreglement op motoren wordt vanaf 1 januari 2022 opgeheven.
Volgens de beleids- en beheerscyclus 2020 zijn kredieten niet langer opgenomen in een jaarlijks budget. Omdat het vroegere budget geïntegreerd is in het meerjarenplan, zijn de jaarlijkse kredieten voortaan opgenomen in het meerjarenplan of de jaarlijkse aanpassing ervan. Het algemene principe is dat de gemeenteraad/OCMW-raad via het meerjarenplan of de aanpassing ervan machtiging of autorisatie verleent voor de middelen die het college van burgemeester en schepenen/vast bureau mag inzetten om de activiteiten uit te voeren die nodig zijn om de doelstellingen te kunnen bereiken.
De aanpassing van de kredieten voor het lopende jaar (2021) en de vaststelling van de kredieten voor het volgende jaar (2022) kan gebeuren in één en dezelfde procedure en beslissing. De beginkredieten voor het boekjaar 2022 worden met deze aanpassing tevens vastgesteld. Wél dient er rekening gehouden te worden met het feit dat gemeenten en de OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
Volgens de beleids- en beheerscyclus 2020 zijn kredieten niet langer opgenomen in een jaarlijks budget. Omdat het vroegere budget geïntegreerd is in het meerjarenplan, zijn de jaarlijkse kredieten voortaan opgenomen in het meerjarenplan of de jaarlijkse aanpassing ervan. Het algemene principe is dat de gemeenteraad/OCMW-raad via het meerjarenplan of de aanpassing ervan machtiging of autorisatie verleent voor de middelen die het college van burgemeester en schepenen/vast bureau mag inzetten om de activiteiten uit te voeren die nodig zijn om de doelstellingen te kunnen bereiken.
De aanpassing van de kredieten voor het lopende jaar (2021) en de vaststelling van de kredieten voor het volgende jaar (2022) kan gebeuren in één en dezelfde procedure en beslissing. De beginkredieten voor het boekjaar 2022 worden met deze aanpassing tevens vastgesteld. Wél dient er rekening gehouden te worden met het feit dat gemeenten en de OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Het meerjarenplan moet beantwoorden aan bepaalde evenwichtsnormen (zie artikel 16 van het BVR BBC van 30 maart 2018):
In BBC 2020 worden deze beide normen aangevuld met twee indicatoren (geen normen) die verplicht moeten worden opgenomen in de beleidsrapporten:
Het geconsolideerde rapport gemeente/OCMW voldoet aan beide voorwaarden.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 voor het deel gemeente vast.
Nadat de gemeenteraad en de OCMW-raad elk hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan hebben vastgesteld, dient de (geconsolideerde) aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente én het OCMW, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, voorgelegd aan de gemeenteraad.
Nadat de gemeenteraad en de OCMW-raad elk hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan hebben vastgesteld, dient de (geconsolideerde) aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente én het OCMW, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Het meerjarenplan moet beantwoorden aan bepaalde evenwichtsnormen (zie artikel 16 van het BVR BBC van 30 maart 2018):
In BBC 2020 worden deze beide normen aangevuld met twee indicatoren (geen normen) die verplicht moeten worden opgenomen in de beleidsrapporten:
Het geconsolideerde rapport gemeente/OCMW voldoet aan beide voorwaarden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 voor het deel OCMW goed.
Artikel 2: De (geconsolideerde) aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting wordt integraal goedgekeurd.
Artikel 3: De beginkredieten voor het boekjaar 2022 worden met deze aanpassing vastgesteld.
Op 28 juni 2021 leverde BRUT het eindverslag op met betrekking tot de mastervisie rond de vrijetijdssite. Voor de realisatie ervan zijn we genoodzaakt om op zoek te gaan naar externe financiering evenals naar externe ondersteuning. Het aangaan van leningen valt sinds de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten niet meer onder de wet op de overheidsopdrachten (cfr. art.28§16°). M.a.w. voor het aangaan van een lening hoeft er geen overheidsopdracht uitgeschreven te worden. Echter is men als openbaar bestuur verplicht om de algemene beginselen van behoorlijk bestuur te respecteren. Dit houdt in dat we het principe van goed huisvader dienen te respecteren en via een marktconsultatie of consultatiereglement de voorwaarden voor externe financiering dienen te bepalen. Het bepalen van deze voorwaarden is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Op 28 juni 2021 leverde BRUT het eindverslag op met betrekking tot de mastervisie rond de vrijetijdssite. Voor de realisatie ervan zijn we genoodzaakt om op zoek te gaan naar externe financiering evenals naar externe ondersteuning. Het aangaan van leningen valt sinds de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten niet meer onder de wet op de overheidsopdrachten (cfr. art.28§16°). M.a.w. voor het aangaan van een lening hoeft er geen overheidsopdracht uitgeschreven te worden. Echter is men als openbaar bestuur verplicht om de algemene beginselen van behoorlijk bestuur te respecteren. Dit houdt in dat we het principe van goed huisvader dienen te respecteren en via een marktconsultatie of consultatiereglement de voorwaarden voor externe financiering dienen te bepalen. Het bepalen van deze voorwaarden is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- bestuursdecreet van 7 december 2018.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
- Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
- mastervisie rond de vrijetijdssite (rapport Brut)
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2021 houdende goedkeuring projectmanagement voor de realisatie van de vrijetijdssite
De goedkeuring van de voorwaarden voor het aangaan van een externe financiering i.k.v. een marktconsultatie valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de mastervisie vrijetijdssite inclusief de voorwaarden voor externe financiering zoals opgenomen in het bijgevoegde consultatiereglement goed.
Artikel 2: Het consultatiereglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Op de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd het organogram goedgekeurd naar aanleiding van de herstructurering van de afdeling Grondgebiedszaken en het sectoraal akkoord VIA 6. Bij de herstructurering van de afdeling Grondgebiedszaken werd er ingezet op duidelijke (hiërarchische) structuur, opsplitsing of samenvoegen van diensten en opwaardering van functies. Deze oefening werd opengetrokken naar de volledige organisatie.
Op de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd het organogram goedgekeurd naar aanleiding van de herstructurering van de afdeling Grondgebiedszaken en het sectoraal akkoord VIA 6. Bij de herstructurering van de afdeling Grondgebiedszaken werd er ingezet op duidelijke (hiërarchische) structuur, opsplitsing of samenvoegen van diensten en opwaardering van functies. Deze oefening werd opengetrokken naar de volledige organisatie.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 december 2008 houdende goedkeuring van de lokale rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 26 september 2017 houdende goedkeuring geïntegreerd organogram gemeente-OCMW + formatie gemeente
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2021 houdende goedkeuring aanpassing van het geïntegreerd organogram en personeelsformatie
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2021
- gunstig advies van het managementteam van 24 november 2021
- protocol en goedkeuring door de representatieve vakorganisaties op 24 november 2021
- bespreking op de gemeenteraadscommissie Mens van 15 december 2021
- overzicht van de wijzigingen, het organogram en de formatie
In navolging van de herstructurering GGZ kregen alle leidinggevenden de kans om hun afdeling/dienst in het geïntegreerd organogram te evalueren en verbetervoorstellen aan te reiken rekening houdend met de maatschappelijke tendenzen, functiewegingen, concurrentie omliggende openbare besturen/privémarkt en de daarbij horende moeilijke invulling van bepaalde profielen. Er werden ook aanpassingen doorgevoerd om consistentie te bewaken in de dienstbenamingen, functietitels ...
De aanpassingen organogram werden opgenomen in de aanpassing MJP.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het geïntegreerd organogram en de personeelsformatie goed.
Als gevolg van de Coronacrisis en de lockdown in het voorjaar van 2021 werd de werking van de Londerzeelse verenigingen grondig verstoord. Vele activiteiten, evenementen en projecten werden geannuleerd of werden via een alternatief georganiseerd. Het werkjaar 2021 is bijgevolg niet representatief om, in functie van de huidige subsidiereglementen, de werkingssubsidies voor cultuur, jeugd en sportverenigingen te bepalen. Om die reden is het wenselijk om de subsidies voor het werkjaar 2021 te berekenen op basis van de aanvraagdossiers van 2019. Dit naar analogie met de methode zoals die in 2020 werd gehanteerd.
Als gevolg van de Coronacrisis en de lockdown in het voorjaar van 2021 werd de werking van de Londerzeelse verenigingen grondig verstoord. Vele activiteiten, evenementen en projecten werden geannuleerd of werden via een alternatief georganiseerd. Het werkjaar 2021 is bijgevolg niet representatief om, in functie van de huidige subsidiereglementen, de werkingssubsidies voor cultuur, jeugd en sportverenigingen te bepalen. Om die reden is het wenselijk om de subsidies voor het werkjaar 2021 te berekenen op basis van de aanvraagdossiers van 2019. Dit naar analogie met de methode zoals die in 2020 werd gehanteerd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- reglement erkenning en subsidiëring van de culturele en sociaal- culturele verenigingen in Londerzeel, aangepast bij gemeenteraadsbesluit op datum van 27 oktober 2015
- subsidiereglement sportverenigingen met jeugdwerking van 1 januari 2009
- algemeen subsidiereglement sport, beleidssubsidie van 1 januari 2009
- reglement werkingssubsidies jeugdverenigingen, met ingang van 1 januari 2015
- reglement subsidiëring milieu- en natuurverenigingen van 26 april 2016
Aangezien de werking van de Londerzeelse verenigingen ook in 2021 vrijwel werd stilgelegd omwille van de coronacrisis heeft dit een zeer grote impact gehad op de totale werking van het voorbije werkjaar. Evenementen en activiteiten werden geschrapt. Gezien de collectieve stilstand en de overmacht van deze situatie, is het niet aangewezen om de werkingssubsidies van afgelopen werkjaar te berekenen via het puntensysteem dat wordt vooropgesteld in het subsidiereglement. Daar wordt er immers een verdeelsleutel voor de uitbetaling gecreëerd op basis van onder andere de georganiseerde activiteiten, evenementen, deelnames aan de adviesraden en bijdragen aan het goede doel. Deze zijn omwille van de sanitaire crisis niet kunnen doorgaan.
Sociaal culturele verenigingen:
Voor de werkingssubsidies van de socio-culturele verenigingen is voor het jaar 2021, 15.000 euro voorzien. Naar analogie met het huidige subsidiereglement wordt dit budget volledig verdeeld volgens het subsidiereglement erkenning en subsidiëring van de culturele en sociaal-culturele verenigingen in Londerzeel, aangepast bij gemeenteraadsbesluit op datum van 27 oktober 2015.
Sportverenigingen:
Het subsidiebudget voor sportverenigingen werd voor het jaar 2021 begroot op 35.000 euro. Dit totale budget wordt in de praktijk echter onderverdeeld op basis van drie verschillende reglementen, met name:
Na de terugbetaling van de onroerende voorheffing van sportclubs met eigen infrastructuur rest er een restbudget van € 21.675,69 voor de werkings- en impulssubsidies.
Jeugdverenigingen
De werkingssubsidies die jaarlijks aan de Londerzeelse jeugdwerkinitiatieven worden uitgekeerd, worden opgesplitst in 3 delen:
Sinds 2020 bedraagt het totale budget van de jaarlijkse werkingssubsidies 40.000 euro.
Aangezien de werking van de jeugdwerkinitiatieven sinds begin maart vrijwel werd stilgelegd omwille van de coronacrisis heeft dit een zeer grote impact gehad op de totale werking van het voorbije werkjaar. Evenementen en activiteiten werden geschrapt en konden dus helaas niet doorgaan. Gezien de collectieve stilstand en de overmacht van deze situatie, is het niet aangewezen om de werkingssubsidies van afgelopen werkjaar te berekenen via het puntensysteem dat wordt vooropgesteld in het subsidiereglement. Daar wordt er immers een verdeelsleutel voor de uitbetaling gecreëerd op basis van onder andere de georganiseerde activiteiten, evenementen, deelnames aan de jeugdraden en bijdragen aan het goede doel. Deze zijn om begrijpelijke redenen niet of in een alternatieve vorm kunnen doorgaan.
Milieu- en natuurverenigingen
Voor de werkingssubsidies van de milieu- en natuurverenigingen is voor het jaar 2020, 4.000 euro voorzien. Naar analogie met het huidige subsidiereglement wordt dit budget volledig verdeeld volgens het reglement "subsidiëring van milieu- en natuurverenigingen", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 april 2016. De concrete berekening van het bedrag per vereniging is terug te vinden in de bijlage (subsidies milieu- en natuurverenigingen 2021).
In het meerjarenplan werden volgende budgetten voorzien onder beleidsdoelstelling: sociale cohesie, actieplan: 5.11 Londerzeelse verenigingen.
Actie: 5.11.4 Aan de particuliere jeugdverenigingen financiële ondersteuning aanbieden in de vorm van werkingssubsidies: Een bedrag van 40.000 euro.
Actie: 5.11.6 Aan sportclubs financiële ondersteuning aanbieden in functie van hun inhoudelijke werking: 35.000 euro.
Actie: 5.11.7 Aan socioculturele verenigingen financiële ondersteuning aanbieden: 15.000 euro.
Subsidie voor natuur- en milieuvergunningen staat gebudgetteerd op volgend artikel:
039000 - overige milieubescherming, 1.4. milieu- en klimaatproblematiek,
1.4.4.11 natuur- en milieuverenigingen financieel ondersteunen,
6493000 toegestane werkingssubsidies aan verenigingen: 4.000 euro.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om de werkingssubsidies voor sport, sociaal culturele, en jeugdverenigingen én milieu- en natuurverenigingen uit te betalen op basis van de subsidiedossiers van het werkjaar 2019. Dit op basis van de huidige toegekende budgetten voor de ondersteuning naar verenigingen.
Artikel 2: De specifieke bedragen per vereniging zijn te raadplegen in de bijlage "samenvatting uitbetaling werkingssubsidies milieu, jeugd, sport en sociaal culturele verenigingen". Deze bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Het lokaal bestuur krijgt een belangrijkere rol in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang. Een organisator moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor:
1) de opstart van groepsopvang (niet voor gezinsopvang);
2) verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente;
3) aanzienlijke uitbreiding (meer dan 8 plaatsen) van een locatie. Hiervoor werd een reglement uitgewerkt.
Het lokaal bestuur krijgt een belangrijkere rol in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang. Een organisator moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor:
1) de opstart van groepsopvang (niet voor gezinsopvang);
2) verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente;
3) aanzienlijke uitbreiding (meer dan 8 plaatsen) van een locatie. Hiervoor werd een reglement uitgewerkt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuter van 22 november 2013
- besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters
- besluit van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2021 ter goedkeuring van het reglement beoordelingsprocedure opportuniteitsadvies bij vergunning kinderopvang
- bespreking op de gemeenteraadscommissie Mens van 15 december 2021
Het opportuniteitsadvies moet de aanvrager informeren over de lokale situatie en opportuniteiten, die van belang zijn bij het openen of uitbreiden van een opvanglocatie.
Het lokaal bestuur moet dit opportuniteitsadvies opstellen aan de hand van objectieve criteria en volgens een bekendgemaakte procedure. U vindt de opgestelde projectfiche in de bijlage. U vindt deze criteria en procedure uitgewerkt in het reglement in de bijlage van dit punt.
Het uitbrengen van het advies dient te gebeuren binnen de termijn van 30 dagen, waarin een procedure hoorrecht dient te kunnen plaatsvinden. Gezien de beperkte tijd worden de criteria vastgelegd in het reglement en wordt de coördinator Huis van het Kind aangesteld om het advies uit te brengen. Nadien wordt het advies wel nog bekrachtigd door het schepencollege en ter kennisname gemeld tijdens het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement beoordelingsprocedure opportuniteitsadvies bij vergunning kinderopvang goed.
Tijdens de zitting van 27 april 2021 keurde de gemeenteraad een overeenkomst met de uitbater van manège Schaselberg inzake recreatiedomein Schaselberg goed.
Het ontwerp van verkoopakte ligt voor tussen "STAL SCHASELBERG", vertegenwoordigd door haar bestuurder De Raeymaeker Wim, en de gemeente Londerzeel opgemaakt door het notariaat Jan Boeykens te Antwerpen inzake:
1. een deel van een perceel, met daarop staande berging, gelegen ter hoogte van Blauwenhoek 80+2, gekend volgens titel onder grotere oppervlakte sectie C nummer 86/M en deel van nummer 86/L, met een oppervlakte van drie hectaren vijfenvijftig aren en zesenvijftig centiaren (3HA 55A 56CA), en thans ten kadaster gekend sectie C nummer 0086Y P0000. Zoals het goed afgebeeld staat op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeters- en studiebureau Van Opstal te 2870 Puurs-Sint-Amands, neergelegd bij de databank van afbakeningsplannen onder nummer 23045/10723, met gereserveerd perceelnummer 2475A P0000, met een oppervlakte van achthonderdvierennegentig vierkante meter (894 m²).
2. een deel van een perceel gelegen ter hoogte van Blauwenhoek, gekend volgens titel sectie C, deel van nummer 86/S, voor een oppervlakte van vierhonderdzestig vierkante meter (460m²), en thans ten kadaster bekend sectie C nummer 0678F P0000, voor een oppervlakte van tweeënnegentig vierkante meter (92m²). Zoals het goed afgebeeld staat op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeters- en studiebureau Van Opstal te 2870 Puurs-Sint-Amands, neergelegd bij de databank van afbakeningsplannen onder nummer 23045/10723, met gereserveerd perceelnummer 2475B P0000, met een oppervlakte van zesendertig vierkante meter (36 m²).
Tijdens de zitting van 27 april 2021 keurde de gemeenteraad een overeenkomst met de uitbater van manège Schaselberg inzake recreatiedomein Schaselberg goed.
Het ontwerp van verkoopakte ligt voor tussen "STAL SCHASELBERG", vertegenwoordigd door haar bestuurder De Raeymaeker Wim, en de gemeente Londerzeel opgemaakt door het notariaat Jan Boeykens te Antwerpen inzake:
1. een deel van een perceel, met daarop staande berging, gelegen ter hoogte van Blauwenhoek 80+2, gekend volgens titel onder grotere oppervlakte sectie C nummer 86/M en deel van nummer 86/L, met een oppervlakte van drie hectaren vijfenvijftig aren en zesenvijftig centiaren (3HA 55A 56CA), en thans ten kadaster gekend sectie C nummer 0086Y P0000. Zoals het goed afgebeeld staat op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeters- en studiebureau Van Opstal te 2870 Puurs-Sint-Amands, neergelegd bij de databank van afbakeningsplannen onder nummer 23045/10723, met gereserveerd perceelnummer 2475A P0000, met een oppervlakte van achthonderdvierennegentig vierkante meter (894 m²).
2. een deel van een perceel gelegen ter hoogte van Blauwenhoek, gekend volgens titel sectie C, deel van nummer 86/S, voor een oppervlakte van vierhonderdzestig vierkante meter (460m²), en thans ten kadaster bekend sectie C nummer 0678F P0000, voor een oppervlakte van tweeënnegentig vierkante meter (92m²). Zoals het goed afgebeeld staat op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeters- en studiebureau Van Opstal te 2870 Puurs-Sint-Amands, neergelegd bij de databank van afbakeningsplannen onder nummer 23045/10723, met gereserveerd perceelnummer 2475B P0000, met een oppervlakte van zesendertig vierkante meter (36 m²).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp van verkoopakte opgemaakt door het notariaat Jan Boeykens te Antwerpen
- het plan opgemaakt door landmeters- en studiebureau Van Opstal te 2870 Puurs-Sint-Amands van 3 november 2021
- omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen
De gemeenteraad beslist tot de aankoop of verkoop van onroerende goederen. Derhalve dient het ontwerp van verkoopakte te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verkoop is toegestaan en aangenomen voor de prijs van vijfenzeventigduizend zeshonderdvijfentwintig euro (€ 75.625,00). Deze prijs wordt onmiddellijk omgezet in een verbintenis om iets te doen met name het bouwen van een nieuwe berging op te richten op het resterende deel van het perceel 0086Y P0000 toebehorende aan de gemeente Londerzeel, die zal palen aan de toekomstige binnenpiste van de manege op te richten door de koper, voor de prijs van € 62.500,00 plus BTW € 13.125,00 onder de volgende voorwaarde: De maximale duurtijd tussen afbraak en opbouw van de berging bedraagt zes maanden en zal uiterlijk 30 juli 2022 klaar zijn. Indien deze termijn niet wordt gerespecteerd door nalatigheid van de koper in deze, of diens aangestelden, wordt voor elke begonnen maand een nalatigheidsboete van € 500,00 per maand aangerekend.
Artikel 1: Het ontwerp van verkoopakte opgemaakt door notaris Jan Boeykens, met zetel te 2018 Antwerpen, Van Bréestraat 7, betreffende
1. een deel van een perceel, met daarop staande berging, gelegen ter hoogte van Blauwenhoek 80+2, gekend volgens titel onder grotere oppervlakte sectie C nummer 86/M en deel van nummer 86/L, met een oppervlakte van drie hectaren vijfenvijftig aren en zesenvijftig centiaren (3HA 55A 56CA), en thans ten kadaster gekend sectie C nummer 0086Y P0000. Zoals het goed afgebeeld staat op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeters- en studiebureau Van Opstal te 2870 Puurs-Sint-Amands, neergelegd bij de databank van afbakeningsplannen onder nummer 23045/10723, met gereserveerd perceelnummer 2475A P0000, met een oppervlakte van achthonderdvierennegentig vierkante meter (894 m²).
2. een deel van een perceel gelegen ter hoogte van Blauwenhoek, gekend volgens titel sectie C, deel van nummer 86/S, voor een oppervlakte van vierhonderdzestig vierkante meter (460m²), en thans ten kadaster bekend sectie C nummer 0678F P0000, voor een oppervlakte van tweeënnegentig vierkante meter (92m²). Zoals het goed afgebeeld staat op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeters- en studiebureau Van Opstal te 2870 Puurs-Sint-Amands, neergelegd bij de databank van afbakeningsplannen onder nummer 23045/10723, met gereserveerd perceelnummer 2475B P0000, met een oppervlakte van zesendertig vierkante meter (36 m²)
wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De heren Koen Zwetsloot, voorzitter van de gemeenteraad en Henk Vertonghen, algemeen directeur worden aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
De eigenaars van een perceel grond gelegen in de A. Lambertsstraat gekend ten kadaster 1ste afdeling, sectie C 207 A 2 met een oppervlakte van 7.173 m² hebben aan de de gemeente een voorstel tot aankoop gedaan. Het perceel wordt verworven voor algemeen nut en met de bedoeling om het te bebossen - inrichting als geboortebos - en zal dus publiek toegankelijk zijn. Er wordt een verkoop-aankoopbelofte opgemaakt.
De eigenaars van een perceel grond gelegen in de A. Lambertsstraat gekend ten kadaster 1ste afdeling, sectie C 207 A 2 met een oppervlakte van 7.173 m² hebben aan de de gemeente een voorstel tot aankoop gedaan. Het perceel wordt verworven voor algemeen nut en met de bedoeling om het te bebossen - inrichting als geboortebos - en zal dus publiek toegankelijk zijn. Er wordt een verkoop-aankoopbelofte opgemaakt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
- omzendbrief BB 2010/02 betreffende vervreemding van onroerende goederen
- schattingsverslag van 12 oktober 2021 opgemaakt door landmeter-expert Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2021 houdende akteneming van het schattingsverslag
- overlegvergadering op 7 december 2021 met de vertegenwoordiger van de eigenaars
- bosuitbreidingsplan "Meer bos in Vlaanderen" van de Vlaamse regering met als doel voor 4.000 ha extra bos te zorgen tegen 2024
- overleg met de eigenaars op 7 december 2021
De schattingsprijs vormt de maximumprijs bij aankoop. Het lokaal bestuur mag afwijken wegens redenen van algemeen belang.
Het perceel wordt verworven voor algemeen nut en met de bedoeling om het te bebossen - inrichting als geboortebos - en zal dus publiek toegankelijk zijn.
Een aanpalend perceel staat reeds als bos gekend. Een groter geheel wordt gecreëerd. Alle lokale initiatieven zoals buurtbossen, geboortebossen, speelbossen hebben een grote waarde.
Budgetsleutel 2200000/005000/1.5/1.5.5 Permanent investeren in een grond- en pandenbeleid.
Aankoop : 84.000 euro.
Subsidies:
Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van een perceel grond gelegen in de A. Lambertsstraat, gekend ten kadaster onder 1ste afdeling, sectie C 207 A 2, met een oppervlakte van 7.173 m², eigendom van de consoorten Van den Moortel voor de prijs van vierentachtigduizend euro (84.000 euro).
Artikel 2: Het perceel grond wordt verworven om reden van openbaar nut, meer bepaald met als doel om het te bebossen.
Artikel 3: De verkoop-aankoopbelofte wordt goedgekeurd.
Het oorspronkelijke reglement dateert van 2008 met nadien reeds enkele aanpassingen. Er was in dit reglement tot op heden nog geen link met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (SDG's - Sustainable Development Goals). Als duurzame gemeente is het wenselijk deze in dit nieuwe reglement op te nemen. Ook de aanvraagprocedure en goedkeuringsprocedures zijn in het kader van administratieve vereenvoudiging aangepast.
Het oorspronkelijke reglement dateert van 2008 met nadien reeds enkele aanpassingen. Er was in dit reglement tot op heden nog geen link met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (SDG's - Sustainable Development Goals). Als duurzame gemeente is het wenselijk deze in dit nieuwe reglement op te nemen. Ook de aanvraagprocedure en goedkeuringsprocedures zijn in het kader van administratieve vereenvoudiging aangepast.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2008 betreffende goedkeuring reglement ontwikkelingssamenwerking en humanitaire acties
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 22 november 2016 houdende aanpassing van het subsidiereglement ontwikkelingssamenwerking en humanitaire acties
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 25 september 2018 houdende aanpassing van het subsidiereglement ontwikkelingssamenwerking en humanitaire acties
- ontwerpreglement Mondiaal beleid
Het huidige reglement ontwikkelingssamenwerking en humanitaire acties werd genomen als basis voor een nieuw reglement mondiaal beleid. Verschillende elementen uit bestaande reglementen bij andere gemeenten werden mee opgenomen in dit nieuwe reglement.
Volgende aanpassingen/aanvullingen werden opgenomen:
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement mondiaal beleid goed.
De gemeenteraad heeft in januari een huurovereenkomst met JDK voor de inrichting van een vaccinatiecentrum in de Ambachtsstraat 9 te Londerzeel afgesloten. Bij het afsluiten van de huurovereenkomst werd aan de verhuurder gemeld dat de verwarming enkel ’s ochtends zou moeten in werking gesteld worden om de kilte uit de hal te halen. Zodra de hal werd ingericht en nadien operationeel was, bleek al gauw dat de verwarming de eerste maanden overdag permanent moest aan staan, met de deuren wagenwijd open volgens de toen vigerende regelgeving (voldoende ventilatie, ...). Het brandstofverbruik lag dan ook veel hoger dan voorzien. Er werd met de eerstelijnszone overeengekomen om een extra tussenkomst in de kosten van het brandstofverbruik te voorzien voor een bedrag van 2.000,00 euro en dat tot slot van alle rekeningen.
De gemeenteraad heeft in januari een huurovereenkomst met JDK voor de inrichting van een vaccinatiecentrum in de Ambachtsstraat 9 te Londerzeel afgesloten. Bij het afsluiten van de huurovereenkomst werd aan de verhuurder gemeld dat de verwarming enkel ’s ochtends zou moeten in werking gesteld worden om de kilte uit de hal te halen. Zodra de hal werd ingericht en nadien operationeel was, bleek al gauw dat de verwarming de eerste maanden overdag permanent moest aan staan, met de deuren wagenwijd open volgens de toen vigerende regelgeving (voldoende ventilatie, ...). Het brandstofverbruik lag dan ook veel hoger dan voorzien. Er werd met de eerstelijnszone overeengekomen om een extra tussenkomst in de kosten van het brandstofverbruik te voorzien voor een bedrag van 2.000,00 euro en dat tot slot van alle rekeningen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2021 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2021 houdende goedkeuring van de huurovereenkomst tussen de gemeente Londerzeel en Carrosserie De Keersmaecker in het kader van een vaccinatiecentrum
- ontwerp van addendum van 29 november 2021
Het lokaal bestuur dient op te treden als penhouder voor infrastructuur. De ELZ regio Grimbergen kan geen huurovereenkomst afsluiten. Er werd met de ELZ overeengekomen om een tussenkomst in de extra kosten van het brandstofverbruik te voorzien voor een bedrag van 2.000,00 euro en dat tot slot van alle rekeningen.
Het bedrag van 2.000,00 euro zal in mindering gebracht worden van het saldo dat rest van de subsidie die we voor de accommodatie ontvingen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het addendum bij de huurovereenkomst goed.
Artikel 2: Het addendum zal worden voorgelegd aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie Registratiekantoor Meise, Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel Groenstraat 51 1800 Vilvoorde.
Sinds 2016 wordt er jaarlijks een projectovereenkomst tussen gemeente Londerzeel en Groep Intro afgesloten om de dienstverlening van het fietspunt en de netheid van de 2 Londerzeelse treinstations te ondersteunen. Sinds 2019 is de projectovereenkomst licht aangepast: het onderhoud van de wachtzaal en sanitair van het station van Londerzeel tijdens de wintermaanden en het ophalen van zwerfvuil langs het Hazenpad werden toegevoegd en de dienstverlening van het fietspunt werd eruit gehaald. De vorige overeenkomst neemt een einde op 31 december 2021. Een nieuwe overeenkomst met Groep Intro voor 2022 wordt afgesloten.
Sinds 2016 wordt er jaarlijks een projectovereenkomst tussen gemeente Londerzeel en Groep Intro afgesloten om de dienstverlening van het fietspunt en de netheid van de 2 Londerzeelse treinstations te ondersteunen. Sinds 2019 is de projectovereenkomst licht aangepast: het onderhoud van de wachtzaal en sanitair van het station van Londerzeel tijdens de wintermaanden en het ophalen van zwerfvuil langs het Hazenpad werden toegevoegd en de dienstverlening van het fietspunt werd eruit gehaald. De vorige overeenkomst neemt een einde op 31 december 2021. Een nieuwe overeenkomst met Groep Intro voor 2022 wordt afgesloten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissingen van de gemeenteraad in zittingen van 28 november 2017, 18 december 2018, 17 december 2019 en 26 januari 2021 houdende goedkeuring projectovereenkomst 2021 met Groep Intro voor het onderhoud van de wachtzaal en sanitair van het station van Londerzeel tijdens de wintermaanden en het ophalen van zwerfvuil langs het Hazenpad
Om in te spelen op omstandigheden zoals de heersende pandemie werd een clausule opgenomen onder 'De opdracht'. Daarin wordt overeengekomen om de tijd die door overmacht niet kan besteed worden aan één of meerdere aspecten van de opdracht te compenseren bij andere taken binnen de opdracht. Op die manier blijft het toegekende subsidiebedrag steeds in verhouding tot de uitgevoerde diensten.
Verder zijn er geen inhoudelijke aanpassingen gebeurd ten opzichte van de vorige projectovereenkomst die werd goedgekeurd. Er zijn in het voorbije jaar geen klachten of bijsturingen nodig geweest die daartoe aanleiding zouden geven.
€ 7.000 inclusief btw. - BC 020002/6150006 A1.7.11 Openstellen van de wachtruimte van het NMBS-stationsgebouw voor treinreizigers
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de projectovereenkomst met Groep Intro goed voor het onderhoud van de wachtzaal en sanitair van het station van Londerzeel tijdens de wintermaanden, het ophalen van zwerfvuil langs het Hazenpad en de netheid rond de stations van Londerzeel en Malderen.
Werkburo BHV begeleidt mensen met een arbeidshandicap met werkervaringstrajecten op maat. Onder intensieve begeleiding van een coach kan werkervaring worden opgedaan in de bibliotheek. De bibliotheek biedt een veilige en sociale omgeving waarbinnen deze werkervaring kan worden opgedaan. Hiervoor wordt met het Werkburo BHV een raamovereenkomst afgesloten.
Werkburo BHV begeleidt mensen met een arbeidshandicap met werkervaringstrajecten op maat. Onder intensieve begeleiding van een coach kan werkervaring worden opgedaan in de bibliotheek. De bibliotheek biedt een veilige en sociale omgeving waarbinnen deze werkervaring kan worden opgedaan. Hiervoor wordt met het Werkburo BHV een raamovereenkomst afgesloten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp raamovereenkomst met het Werkburo
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2021 houdende goedkeuring van een raamovereenkomst met het Werkburo
- ontwerp raamovereenkomst
In het verleden hebben we voor de bibliotheek reeds op een gelijkaardig traject ingetekend onder begeleiding van Werkburo Antwerpen. De cliënt van toen is ondertussen doorgestroomd naar de vrijwilligerspool en werkt al jaren zelfstandig in de bib. De begeleiding vanuit en de samenwerking met deze organisatie is steeds heel vlot verlopen, waardoor dit een duidelijke meerwaarde biedt voor onze organisatie.
We dienen de begeleid werker op te nemen in de (exploitatie)verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, maar niet in de arbeidsongevallenverzekering: het Werkburo sluit zelf nog een lichamelijke ongevallenverzekering af en een verzekering BA voor schade aan derden.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt een raamovereenkomst met Werkburo BHV goed in functie van begeleid werken de in de bibliotheek.
Een bestek voor de levering van een PC-gestuurde CNC-draaibank met bijhorende software voor het GTIL werd opgemaakt. Het bestek zal gegund worden via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt 45.000 euro incl. btw.
Een bestek voor de levering van een PC-gestuurde CNC-draaibank met bijhorende software voor het GTIL werd opgemaakt. Het bestek zal gegund worden via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt 45.000 euro incl. btw.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- bestuursdecreet van 7 december 2018
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet)
- Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
- ontwerpbestek
De aankoop van de nieuwe PC-gestuurde CNC-draaibank is opgenomen in het meerjarenplan onder beleidsdoelstelling 7 (kwalitatief onderwijs), actieplan 7.2 (kwalitatieve pedagogische werking), actie 7.2.4.
Investeringsbudget 2021/081000/2300000/GTIL_20_01
Artikel 1: Het bestek met nr. 2021-520 en de raming voor de overheidsopdracht inzake levering van een PC-gestuurde CNC-draaibank voor het GTIL worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 45.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2: Deze overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
Algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
Voorzitter