De voorzitter van de gemeenteraad nodigt u uit tot het bijwonen van de zitting van de gemeenteraad. Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovisuele vorm online beschikbaar op volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=1Q-oNUeHvz0
Het belastingreglement op motoren vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025, werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 17 december 2019 en aangepast in de gemeenteraadszitting van 27 oktober 2020.
Omwille van de Coronapandemie en de maatregelen die dienaangaande door de nationale veiligheidsraad werden genomen zijn talrijke bedrijven, zelfstandigen, handelszaken ... getroffen omwille van de verplichte sluiting.
De belasting op motoren slaat net op deze belastingplichtigen. Het is aangewezen om de belastingplichtigen die gedwongen werden tot verplichte sluiting een belastingvermindering toe te kennen voor de periode van inactiviteit.
Echter op basis van het goedgekeurde reglement is dit niet mogelijk.
Door vertraging op technisch vlak qua legionellastaalnames, douchegebruik en belijning van de sportvloer kan sportinfrastructuur minder gebruikt worden. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad voor een (gedeeltelijke) terugbetaling van de aan de gebruikers aangerekende tarieven, vermits de service niet strookt met de gemaakte infrastructurele beloftes. Van zodra de technische problemen zijn weggewerkt, worden deze tijdelijk verlaagde tarieven opgeheven en worden terug de standaardtarieven gehanteerd.
In kader van milieuhandhaving dient elke gemeente minstens 1 lokale toezichthouder op vlak van milieu te hebben. Momenteel heeft binnen de dienst Omgeving niemand de nodige specifieke bekwaamheidsbewijzen om als lokale toezichthouder milieu op te treden. In dezelfde oefening werd ook de handhaving met betrekking tot ruimtelijke ordening onder de loupe genomen. Deze handhaving kan evenmin binnen het huidig personeelsbestand ten gronde opgevolgd worden. Er worden daarom met intercommunale Haviland 2 samenwerkingsovereenkomsten afgesloten om op afroep in te staan voor zowel handhaving op vlak van milieu als op vlak van ruimtelijke ordening.
Het PRUP Eeckhout werd door de provincieraad van Vlaams-Brabant definitief vastgesteld in zitting van 15 december 2020. Door de POM Vlaams-Brabant werden vestigingsvoorwaarden voorgesteld. Deze vestigingsvoorwaarden zullen gehanteerd worden bij de verkoop van de kavels in de nieuwe bedrijvenzone. Deze bijkomende vestigingsvoorwaarden - bovenop het PRUP - dienen eveneens door de gemeenteraad te worden goedgekeurd en zullen door de omgevingsambtenaar worden gehanteerd als bijkomend afwegingskader voor vergunningsaanvragen binnen de perimeter van de bedrijvenzone.
Voor de uitbreiding van Leireken met een sanitair deel werd een omgevingsvergunning afgeleverd. De plannen werden dit voorjaar met de verantwoordelijken van Leireken besproken. Momenteel is er in Leireken een beperkte sanitaire ruimte en beperkte keuken met berging. De uitbreiding zorgt ervoor dat de berging voor de keuken ruimer wordt en dat er meer sanitaire voorzieningen zijn. Deze sanitaire voorzieningen kunnen ook gebruikt worden als de taverne gesloten is. Er werd hiervoor een bestek opgemaakt. De raming van de werken bedraagt 121.000 euro incl. btw.
De gemeenteraad heeft op 26 januari 2021 beslist het voorkooprecht uit te oefenen voor het pand gelegen te Mechelsestraat 51. Het betreft een eengezinswoning op een terrein met een grootte van 3a 80ca. Aan de linkerzijde grenst het goed aan de OCMW-campus. Een ontwerp van akte werd opgemaakt door de geassocieerde notarissen Robberechts & Van Riet.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dat doen ze aan de hand van Lokaal Energie- en Klimaatpact. Na ondertekening heeft de gemeente automatisch recht op financiële ondersteuning. Voor Londerzeel bedraagt dit bedrag minimaal 61.539 euro.
In 2019 diende het lokaal bestuur een aanvraag in tot erkenning als vrijwilligersorganisatie bij de afdeling Welzijn en Samenleving van de Vlaamse Overheid. Bij dat proces kregen we de opmerking dat een beleidsplan vrijwilligersbeleid ontbrak. De visie, processen en doelstellingen waren weliswaar vervat in het meerjarenplan 2020-2025, het ontbrak aan een geïntegreerd document met de nodige achtergrond. Naar aanleiding hiervan ontwierp het vrijwilligersloket in overleg met alle betrokken actoren (vrijwilligerscoaches, interne diensten en de stuurgroep vrijwilligers) een beleidsnota. Deze beleidsnota omvat de huidige situatie, de reeds opgemaakte processen en een uitwerking van de doelstelling van de verschillende acties die zijn opgenomen in het meerjarenplan.
De organisatie van een klachtenmanagement en het jaarlijks opstellen van een klachtenrapport is een decretale verplichting uit het decreet lokaal bestuur. In het rapport wordt vooreerst weergegeven hoe het klachtenmanagement in het bestuur wordt georganiseerd. Vervolgens worden de ontvangen klachten aan de hand van grafieken geanalyseerd. Ten slotte wordt een overzicht gegeven van de (deels) gegronde klachten.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat uiterlijk voor 30 september aan de gemeenteraad een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar.
De burgemeester keurde op 31 augustus 2021 een politieverordening inzake verplichting van het dragen van mondmaskers in de gemeenschappelijke publieke en personeelstoegankelijke zones in de openbare gebouwen, goed. Deze beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werd een kandidatuur ingediend voor het project "Eeuwig leven voor je landelijke kerk" voor de Calvariebergkapel. Onze kandidatuur voor de Calvariebergkapel werd geselecteerd. Hiervoor moet een overeenkomst, waarin de modaliteiten en voorwaarden van de samenwerking tussen de betrokken partijen vastgelegd worden, afgesloten worden. Er kan een maximaal subsidiebedrag van 25.000 euro ontvangen worden.
Het schoolreglement is een verplicht document voor de school, het legt de relatie tussen het schoolbestuur en de school enerzijds en de leerling en zijn ouders anderzijds vast. Het schoolreglement dient eenmalig bij inschrijving voor akkoord te worden onderschreven door de ouders. Daarna dienen zij alleen de wijzigingen te onderschrijven. Het schoolreglement dient enkel gewijzigd te worden wanneer wettelijke wijzigingen zich opdringen en dient ook goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. Omdat de wijzigingen in het schoolreglement reeds dienden in te gaan op 1 september 2021 werd dit via een beslissing van het college van burgemeester in de loop van juli reeds genomen. De gemeenteraad dient deze beslissing te bekrachtigen.
Het doelgroepenplan met betrekking tot het toewijzen van sociale woningen in Londerzeel werd reeds door de gemeenteraad in 2021 goedgekeurd. De gemeenteraad dient echter nog een datum van inwerkingtreding te bepalen zodat sociale verhuurders hun intern verhuurreglement kunnen afstemmen op de bepalingen in het lokaal toewijzingsreglement. Deze datum wordt vastgelegd op 1 oktober 2021.
Op 30 juli 2021 werd door dhr. Jan Buysse een aangepaste versie verstuurd van een ontwerpreglement inzake contantbelastingen op inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen. De aanpassing in het reglement betreft de invoering van de gft-container vanaf 2022.
De analyse van de restafvalzak leert dat er bij het restafval te veel organisch gft-afval zit, gemiddeld 40 % in de Incovo-regio. Het systeem van de composteerbare gft-zakken is niet gebruiksvriendelijk genoeg om op ruime schaal aan te slaan. Ondanks herhaalde pogingen om het gebruik van de gft-zak te promoten blijft het succes ervan gering. Gebruikersbevragingen wijzen vooral naar de gebruiksongemakken ervan.
In regio’s waar de gft in containers wordt ingezameld, is de inzameling van gft-afval succesvoller en zijn ook de restafvalcijfers lager. De Interza-regio is hiervan het beste voorbeeld.
Om die reden zal Incovo met ingang van 2022 starten met de standaard inzameling van het gft door middel van containers. Dit systeem vervangt de bestaande gft-zakken en tuincontainers. Door het verruimde gebruik zal de prijs voor de dienstverlening veel lager liggen dan bij de tuincontainers. De 2.000 huidige gebruikers van de tuincontainers zullen dus op een grote prijsdaling kunnen rekenen (voor 240 liter is er een prijsdaling van 206,22 euro naar 120 euro).
De gemeente bezet een perceel, eigendom van Infrabel, voor een fietspad gelegen tussen de Stationsstraat en de Bergkapelstraat tussen kilometerpaal 22.531 en 28.510 langs de spoorlijn 53 met een totale oppervlakte van 5.484 m². Infrabel gaat akkoord om dit perceel verder in bezetting te geven en dat voor een duur van maximum 9 jaar, jaarlijks opzegbaar, vanaf 1 september 2021 en om te eindigen van rechtswege en zonder stilzwijgende verlenging op 31 augustus 2030. De huidige overeenkomst met Infrabel verviel op 31 augustus 2021.
Er werd een schrijven ontvangen van Oxfam waar zij een oproep doen om India te helpen in de strijd tegen de pandemie. De gemeente kreeg in de eerste jaarhelft geen andere oproepen voor humanitaire hulp. Ook wordt er een bedrag aan het Rode Kruis gegeven voor de slachtoffers van het noodweer in de Ardennen tijdens voorbije zomer.
Elke gemeente moet minstens 1 lokale toezichthouder milieu hebben. Momenteel is binnen het personeelsbestand van de gemeente niemand bevoegd om op te treden als lokale toezichthouder milieu. Op de agenda van de zitting van vandaag staat het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst milieuhandhaving met intercommunale Haviland. De gemeenteraad is bevoegd om deze toezichthouder aan te stellen.
Aansluitend van deze openbare vergadering volgt het besloten gedeelte (indien er agendapunten zijn opgenomen). Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Koen ZWETSLOOT
Voorzitter