De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://youtu.be/bnTMLXGPg_k?t=6314
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de raad voor maatschappelijk welzijn
De notulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen en goedgekeurd.
Het lokaal bestuur heeft sinds 1 april 2017 een samenwerkingsovereenkomst met Landelijke Thuiszorg (vorige naam, heden Ferm genaamd) en Familiehulp. In praktijk wordt er vanuit het Zorgloket evenredig doorverwezen naar alle aanwezige aanbieders op het grondgebied, dit telkens in functie van beschikbaarheid. De praktijk van de dagelijkse werking van het Zorgloket leert ons dat er heden voldoende aanbod is op vlak van gezinszorg in onze gemeente en er cliënten binnen een redelijke termijn kunnen worden doorverwezen. De meerwaarde voor deze financiële ondersteuning ten aanzien van de gebruikers in Londerzeel alsook van de doelgroep in het algemeen is immers niet bewezen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Londerzeel en Landelijke Thuiszorg vzw, vanaf 1 april 2017
- samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Londerzeel en Familiehulp vzw, vanaf 1 april 2017
Het lokaal bestuur heeft sinds 1 april 2017 een samenwerkingsovereenkomst met Landelijke Thuiszorg (vorige naam, heden Ferm genaamd) en Familiehulp. In toepassing van deze overeenkomst werd jaarlijks een financiële bijdrage verleend door het lokaal bestuur voor gezins-en bejaardenhulp, uitgevoerd door deze organisaties. Hiervoor werd jaarlijks een budget van 30.000 euro voorzien in het meerjarenplan binnen actie 6.18.5: Inschakelen van private thuisdiensten. Zoals in de overeenkomsten staat beschreven, werd het beschikbare budget jaarlijks verdeeld tussen beide organisaties en dit op basis van het totale aantal gepresteerde uren gezins- of bejaardenhulp per jaar op het grondgebied van Londerzeel.
Voorts werd binnen deze overeenkomsten de samenwerking en de doorverwijzing van cliënten van en naar het Zorgloket met deze organisaties gestipuleerd. De financiële bijdrage aan deze organisaties wordt door hen op geen enkele wijze gecompenseerd aan de gebruikers van hun diensten.
Bovendien zijn er anno 2024 meerdere organisaties actief op het grondgebied van Londerzeel die gezins- en bejaardenhulp aanbieden en waar de informatieoverdracht en samenwerking op dezelfde constructieve wijze verloopt als met Familiehulp en Ferm. We geven hier alvast een overzicht van de andere partners:
Uit de analyse van de huidige overeenkomsten met zowel Landelijke thuiszorg vzw (intussen Ferm) en Familiehulp vzw met betrekking tot het subsidiëren van gezinszorg, blijkt dat het wenselijk is om deze overeenkomsten stop te zetten. De meerwaarde voor deze financiële ondersteuning ten aanzien van de gebruikers in Londerzeel alsook van de doelgroep in het algemeen is immers niet bewezen. We zetten de argumenten hieronder nog even op een rijtje:
Parallel luidt het voorstel van de administratie om dit kantelpunt te gebruiken om een traject aan te gaan met de aanbieders van gezinszorg in Londerzeel teneinde de afspraken met betrekking tot samenwerking met het Zorgloket, informatiedeling en doorverwijzing te optimaliseren.
Binnen het meerjarenplan, onder actie 6.18.5: Inschakelen van private thuisdiensten werd tot en met het boekjaar 2023, jaarlijks 30.000 euro voorzien.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de samenwerkingsovereenkomst met Familiehulp vzw in functie van gezinszorg te beëindigen vanaf 1 april 2024, mits naleven van de opzegtermijn van drie maanden.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de samenwerkingsovereenkomst met Landelijks thuiszorg vzw (Ferm vzw) te beëindigen vanaf 1 april 2024, mits naleven van de opzegtermijn van drie maanden.
Artikel 3: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om een traject aan te gaan met de aanbieders van gezinszorg in Londerzeel teneinde de afspraken met betrekking tot samenwerking met het Zorgloket, informatiedeling en doorverwijzing te optimaliseren en geeft het Zorgloket de opdracht om dit in te plannen binnen de werking.
Vanaf 2024 centraliseert Europa Werk en Sociale Economie (WSE) alle middelen sociale inclusie in het project 'Capacity Building Lokale Partnerschappen'. Vanuit het samenwerkingsverband ‘Tewerkstellingsloket H5’ rond Sociale Economie en Werk werd er onderzocht wat de haalbaarheid en mogelijkheden zijn om samen te werken rond dit project.
De gemeenten Meise en Londerzeel vervoegden in dit project de cluster waarbij het werkingsgebied volgende gemeenten omvat: Kapelle-op-den-Bos, Zemst, Kampenhout, Steenokkerzeel, Meise en Londerzeel.
Capacity Building is een project dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB en Europa WSE. Met dit project wil de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van een duurzaam lokaal partnerschap. Dit lokaal partnerschap, waarin de VDAB en de OCMW’s kernpartners zullen zijn, moet het verder mogelijk maken om expertises van verschillende (relevante) partnerorganisaties te bundelen. Deze verzameling van expertises en kennis zal vervolgens aangewend worden om werkzoekenden met allerlei profielen en met multiproblematieken beter te begeleiden en ondersteunen in hun activatietraject.
Gedurende de voorbije maanden werden de 4 fasen van het partnerschapsvormingsproces afgerond. De eerste fase omvatte de afbakening van de werkingsgebieden waarbinnen de lokale partnerschappen zich organiseren (zie bovenstaande cluster H5+). De tweede fase omvatte de identificatie van de lokale noden binnen het werkingsgebied en welke expertise er hiervoor nodig is. Deze noden werden integraal en uitgebreid samengebracht in een Lokaal Addendum.
Tijdens de 3e fase werden de partners gekozen waarvan een jury oordeelde dat zij het best geplaatst zijn om aan de slag te gaan met de doelgroep die beschreven staat in het Lokaal Addendum. Tijdens Fase 4 van het proces vormden deze partners een hechte werkgroep met de VDAB, de lokale besturen, de regisseur Werk & Sociale Economie en het ondersteuningsteam vanuit VDAB/VVSG. Dit resulteerde in een projectvoorstel dat een antwoord biedt op de uitdagingen die samen aangegaan worden om de doelgroep te ondersteunen en te begeleiden richting duurzaam werk. Ook de budgetraming is een inherent gegeven van dit projectvoorstel.
Daar het een dynamische samenwerking betreft met een groot lerend vermogen, werd gefocust op de vormgeving van het eerste werkingsjaar. Dit conform de afspraken uit de oproep vanuit Europa WSE.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het vast bureau van 22 mei 2023 houdende goedkeuring intentieverklaring Capacity Building Lokale Partnerschappen
- beslissing van het vast bureau van 9 oktober 2023 houdende validering juryverslag inzake Capacity Buidling
- oproep 64 Europa WSE (Werk en Sociale Economie) 'Lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen'
Binnen het Welzijnsloket is (sociale) activering een rode draad binnen de lopende hulpverleningstrajecten. De doelstelling van de sociale dienst bestaat er immers in om cliënten zelfredzaam te maken zodanig dat zij, onafhankelijk van OCMW-steun, een leven kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid en zich maximaal kunnen ontplooien. Gelet op de steeds toenemende multi-problematiek van de hulpvragers, is het inmiddels duidelijk dat het binnen de huidige beschikbare middelen van het Welzijnsloket niet mogelijk is om alle behoeften te vervullen. Een activeringstraject bij kwetsbare doelgroepen is immers een arbeidsintensief proces met inbegrip van opvolging, het creëren van een netwerk aan professionele partners, individuele gesprekken en coaching.
Door in te stappen in het lokaal partnerschap waarbij we de professionele samenwerking met sociale organisaties (die tevens binnen dit beleidsdomein actief zijn) verankeren, grijpen we kansen om de activeringstrajecten voor de meest kwetsbare doelgroepen een boost te geven.
Concreet biedt het partnerschap volgende voordelen:
Vanzelfsprekend heeft dit project ook een impact op de huidige werking van het Welzijnsloket. Los van de reeds gedane investering in arbeidstijd om aan het proces te participeren dienen immers nog een aantal zaken ter voorbereiding worden afgewerkt. Zoals de concrete samenwerkingsovereenkomst tussen de verschillende partners, wijze van delen van informatie, wijze van doorverwijzen, ...
Een samenwerking vereist dus arbeidstijd, dewelke voor het lokaal bestuur van Londerzeel wordt ingeschat op 0,1 VTE. Vanuit de administratie werd in deze alvast de kanttekening gemaakt dat de hierboven aangehaalde voordelen, in de praktijk effectief dienen te worden bevestigd na evaluatie. Een bijsturing van het engagement vanuit het lokaal bestuur van Londerzeel dringt zich in dat geval op.
Het totale beschikbare budget voor de hele duurtijd van het project wordt weergegeven in volgende tabel
ESF (40%) + VCF (30%) |
Cofinanciering VDAB |
Cofinanciering Lokaal bestuur |
Totaal |
|
Projectbudget |
1.145.441,50 |
245.451,75 |
245.451,75 |
1.636.345,00 |
budget per jaar |
190.906,92 |
40.908,63 |
40.908,63 |
272.724,17 |
De lokale partnerschappen starten hun werking tussen 1 januari 2024 en uiterlijk 1 oktober 2024 en hebben een looptijd van maximaal 6 jaar met als uiterlijke einddatum 31 december 2029.
Het werkingsbudget voor het partnerschap in 2024 bedraagt 272.724,17 EUR. Dit budget wordt gefinancierd door Europa WSE, Vlaanderen, VDAB en lokale besturen.
De financiering van het werkingsbudget is als volgt:
(owv. personeelsinzet equivalent van 61.404 EUR)
De 6 lokale besturen van het werkingsgebied H5+ dienen verplicht 15% te financieren aan het partnerschap. Er werd gekozen om deze cofinanciering via personeelsinzet te laten verlopen. De minimale inbreng noodzakelijk voor een operationele opvolging mogelijk te maken, werd vastgelegd op 0,1 FTE per lokaal bestuur. Hierdoor wordt de cofinanciering voor elk lokaal bestuur gelijkgetrokken.
Actoren |
Budget per jaar |
Europa WSE 40% |
109.089,67 |
Vlaanderen VCF 30% |
81.817,25 |
VDAB 15% in personeel + financieel |
40.908,63 |
Kampenhout via FTE (0,1) |
10.234 |
Kapelle-op-den-Bos via FTE (0,1) |
10.234 |
Zemst via FTE (0,1) |
10.234 |
Londerzeel via FTE (0,1) |
10.234 |
Meise via FTE (0,1) |
10.234 |
Steenokkerzeel via FTE (0,1) |
|
TOTAAL |
214.101,60 |
Projectpersoneel:
Zoals de instructies van Europa WSE voorzien, hebben we vanuit dit werkingsbudget een raming voorzien van 213.985 EUR aan projectpersoneel in 2024.
Deze formule resulteert in een team met het equivalent van 3 VTE.
Inzet van forfait en budgettaire flexibiliteit
Op basis van de ingevoerde interne personeelskosten is er een beschikbaar forfait van 16.460 EUR. Dit laat ons de ruimte om naast een werkingsbudget eveneens de mogelijkheid te hebben om te voorzien in (operationele) expertise, (didactisch) materiaal, ondersteuning en kennis die nodig zijn dan wel geacht worden nodig te zijn ten behoeve van de cliënten. Deze begroting laat dan ook toe dat het partnerschap flexibel doch bewust om kan springen met de beschikbare middelen. Het partnerschap stelt alles in het werk om een zo groot mogelijk resultaat te halen binnen het financieel plaatje.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het projectvoorstel integraal goed.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het engagement en de rol die het lokaal bestuur binnen dit lokaal partnerschap opneemt goed.
Het Welzijnsloket stelt vast dat jonge ouders in kwetsbare situaties vaak te weinig financiële middelen hebben om te kunnen voorzien in de basisbehoeften van hun pasgeborene. Indien borstvoeding niet kan of lukt, neemt de aankoop van poedermelk een aanzienlijke hap uit het gezinsbudget. Door dit project op te starten, willen we ondervoeding bij jonge baby’s voorkomen en ouders met beperkte middelen meer financiële ademruimte geven. De tenlastename van de poedermelk is een laagdrempelige toeleidingstool, waarbij gezinnen al in de voorschoolse periode in contact komen met dienst- en hulpverlening en vaak voor een hele periode opgevolgd (kunnen) blijven.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het vast bureau van 11 maart 2024 houdende goedkeuring visienota en reglement inzake tenlastename van poedermelk
- visienota
- reglement tenlastename van poedermelk
Met de oprichting van een Huis van het Kind Londerzeel willen we kinderen en hun ouders zo vroeg mogelijk ondersteunen in het opgroeien van het kind. We willen met de partners van Huis van het Kind inzetten op lichamelijk en psychologisch welzijn van kinderen en hun ouders. Basisbehoeften zoals voeding en hygiëne spelen hierbij een belangrijke rol.
Het voorstel is om enkel poedermelk ten laste te nemen gedurende het eerste levensjaar. Groeimelk in tetrabrikken of babyvoeding in potjes vallen buiten de scope van dit project. Tijdens het eerste levensjaar van het kind kan er tot maximum 180 euro ten laste worden genomen.
Inkomsten: via subsidiefonds participatie en sociale activering
Raming uitgaven: 1.080 euro per jaar (dit is voor 6 kinderen per jaar).
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de visienota 'poedermelk' en het reglement 'tenlastename poedermelk' goed.
Er wordt een beperkte aanpassing doorgevoerd in het organogram. De functies gemeenschapswacht-buurtverbinder en de toezichthouder veiligheid worden samengevoegd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 25 april 2023 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 24 oktober 2023 houdende goedkeuring geïntegreerd organogram gemeente-OCMW
- bespreking en gunstig advies van het managementteam van 28 februari 2024
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 maart 2024 houdende goedkeuring geïntegreerd organogram gemeente-OCMW
- protocol HOC-BOC van 19 maart 2024
- aangepast organogram
Hoewel de dienst Samenleving sensibiliseren hoog in het vaandel draagt, blijft het vaak een uitdaging voor de gemeenschapswacht-buurtverbinder om enerzijds sensibiliserend op te treden en anderzijds de nodige kordaatheid aan de dag te leggen. Onder de huidige werkvorm krijgt de gemeenschapswacht-buurtverbinder vaak de opmerking dat hij toch niets kan doen. De gemeenschapswacht-buurtverbinder heeft immers geen machtiging om GAS-vaststellingen te doen en deze over te maken aan de sanctionerend ambtenaar voor een GAS-boete. Er heerst hierdoor een bepaalde vorm van straffeloosheid en soms zelfs verbaal uitlachgedrag door overtreders van het politiereglement.
Daarnaast wenst de dienst Samenleving de twee functies samen te voegen om voldoende continuïteit tussen beide profielen te hebben. Wanneer beide functies dezelfde werking hebben, kunnen we organisatorisch beter inspelen op bv. langdurige afwezigheid van een personeelslid. De sensibiliserende en sanctionerende rol kunnen dan verder blijven bestaan door het aanwezige personeelslid.
Tot slot zorgt het samenvoegen van deze functies voor een duidelijker en communicatief signaal naar de inwoner. Het samenvoegen van één functie als ‘sensibiliserend, doch kordaat indien noodzakelijk’ vormt voor de inwoner een duidelijker signaal dan twee afzonderlijke functies los van elkaar, maar toch onder één dienstverlenend concept.
Deze aanpassing past in de actie "Periodieke analyse en optimalisatie van de personeelsnoden" uit het meerjarenplan.
Geen budgettaire impact. Enkel het inhoudelijke van de functie wijzigt.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast geïntegreerd organogram OCMW-gemeente goed.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Webra vzw en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het vast bureau en de OCMW-raad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 28 maart 2024 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de OCMW-raad van 26 maart 2019 werd Els Van den Broeck als effectieve afgevaardigde en Leen Van Aken als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 11 maart 2024 van Webra vzw
- agenda van de algemene vergadering van 28 maart 2024
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Webra vzw.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Webra vzw van 28 maart 2024 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Els Van den Broeck, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Webra vzw van 28 maart 2024 goed te keuren.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn
Namens 04 Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter