De voorzitter opent de zitting op 21/10/2025 om 20:01.
De gemeenteraad neemt akte dat Dimitri Robbyns schriftelijk ontslag indiende als gemeente- en OCMW-raadslid.
De gemeenteraad neemt akte dat Dimitri Robbyns schriftelijk ontslag indiende als gemeente- en OCMW-raadslid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- proces-verbaal van eedaflegging op de installatievergadering van de gemeenteraad van 7 januari 2019
- schrijven van 14 oktober 2025 van Dimitri Robbyns
Een raadslid kan schriftelijk ontslag nemen door een schrijven te richten aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief nadat de voorzitter de kennisgeving ontvangt. De gemeenteraad neemt hier akte van.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=323
Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van Dimitri Robbyns als gemeente- en OCMW-raadslid.
Door het ontslag van Dimitri Robbyns als gemeente- en OCMW-raadslid dient er een eedaflegging te gebeuren van een nieuw gemeente- en OCMW-raadslid. Eveline Sprangh legt haar eed af als gemeente- en OCMW-raadslid.
Door het ontslag van Dimitri Robbyns als gemeente- en OCMW-raadslid dient er een eedaflegging te gebeuren van een nieuw gemeente- en OCMW-raadslid. Eveline Sprangh legt haar eed af als gemeente- en OCMW-raadslid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011 en de latere wijzigingen
- proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024
- e-mail van 14 oktober 2025 van Dimitri Robbyns houdende ontslagname als gemeente- en OCMW-raadslid
Door het ontslag van Dimitri Robbyns als gemeente- en OCMW-raadslid dient er een nieuw gemeente- en OCMW-raadslid geïnstalleerd. Eveline Sprangh is de eerste opvolger en komt aldus als eerste in aanmerking voor installatie. De geloofsbrieven van Eveline Sprangh werden onderzocht en op basis hiervan voldoet zij aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en bevindt zij zich niet in een van de gevallen van een onverenigbaarheid. Om als gemeente- en OCMW-raadslid geïnstalleerd te worden, dient een eedaflegging te gebeuren in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de geloofsbrieven van Eveline Sprangh en keurt deze goed.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt akte van het feit dat Eveline Sprangh in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de eed aflegt als gemeente- en OCMW-raadslid.
Artikel 3: Eveline Sprangh wordt geïnstalleerd als gemeente- en OCMW-raadslid met ingang van heden voor de verdere duur van de legislatuur.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 23 september 2025
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 23 september 2025
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=1538
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Een deontologische code is een van de instrumenten om te werken aan de integriteit van de bestuursorganen van een lokaal bestuur. Integriteit gaat er in de kern om dat het lokaal bestuur zich op zo’n manier organiseert dat haar mandatarissen tot beslissingen komen die zowel zuiver als zorgvuldig zijn.
Een deontologische code is een van de instrumenten om te werken aan de integriteit van de bestuursorganen van een lokaal bestuur. Integriteit gaat er in de kern om dat het lokaal bestuur zich op zo’n manier organiseert dat haar mandatarissen tot beslissingen komen die zowel zuiver als zorgvuldig zijn.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- Burgerlijk Wetboek, artikel 1596
- Strafwetboek, artikels 245 en 458
- Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen
- Wet van 27 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, artikel 10, §2
- Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 6
- bestuursdecreet, art. II.26 e.v.
- beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2012 houdende goedkeuring van de deontologische code voor politici
- beslissing van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 houdende goedkeuring van de deontologische code voor lokale mandatarissen, zoals gewijzigd op 25 april 2023
- ontwerp voor aanpassing van de deontologische code voor lokale mandatarissen
Het doel van een deontologische code is in principe tweeledig: 1. De code geeft een beeld van de vraag ‘waarom’ deontologie voor een lokaal mandataris van groot belang is; 2. De code verheldert de gedragsregels die van toepassing zijn op de mandatarissen. Sinds 2007 moet iedere gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn elk een deontologische code hebben. Volgens het decreet lokaal bestuur is het een toegewezen bevoegdheid van de gemeenteraad om de deontologische code goed te keuren. Het is opportuun de deontologische code door de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad te laten goedkeuren. Inhoudelijk is de basis genomen van de laatste aanpassing in 2023 met slechts in beperkte mate enkele bijvullingen en wijzigingen.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=1551
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van de deontologische code voor lokale mandatarissen goed.
Artikel 2: De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 januari 2025 het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd. Op 22 mei 2025 ontvingen we via het digitaal loket het schrijven van de provinciegouverneur waarbij de gouverneur overgaat tot een gedeeltelijke vernietiging van de beslissing van de gemeenteraad van Londerzeel van 28 januari 2025 betreffende het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Er wordt een aangepaste versie van het huishoudelijk reglement voorgelegd.
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 januari 2025 het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd. Op 22 mei 2025 ontvingen we via het digitaal loket het schrijven van de provinciegouverneur waarbij de gouverneur overgaat tot een gedeeltelijke vernietiging van de beslissing van de gemeenteraad van Londerzeel van 28 januari 2025 betreffende het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Er wordt een aangepaste versie van het huishoudelijk reglement voorgelegd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
- schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 7 maart 2025
- schrijven van gemeente Londerzeel naar Agentschap Binnenlands Bestuur op 3 en 22 april 2025
- schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur op 22 mei 2025 houdende besluit van de gouverneur tot vernietiging van artikel 27, §2 en artikel 30bis van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad van Londerzeel van 28 januari 2025
- advies ABB van 14 augustus 2025 rond mondelinge vraagstelling
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 september 2025 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad n.a.v. het besluit van de gouverneur tot vernietiging van artikel 27, §2 en artikel 30bis
Door het besluit van de gouverneur tot vernietiging van artikel 27, §2 en artikel 30bis van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2025, dient een aanpassing te gebeuren.
Er zijn wijzigingen doorgevoerd:
- artikel 13: verduidelijking en procedure rond de inhoud van mondelinge vragen
- artikel 27: aanpassing aantal, indeling en samenstelling van de gemeenteraadscommissies
- artikel 30bis: verduidelijking rond de vergoedingen voor de leden van het college van burgemeester en schepenen
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=1571
Er werd op 20 oktober 2025 een amendement ingediend door raadslid Eeckelaers (Pro1840-Groen).
Stemming van het amendement: 19 stemmen voor (N-VA-fractie, Pro1840-Groenfractie, cd&v-plusfractie, Team De Borgerfractie), 5 stemmen tegen (LWD-fractie)
Er werd op 21 oktober 2025 een amendement ingediend door raadslid Fertinel (Pro1840-Groen).
Stemming van het amendement: 11 stemmen voor (LWD-fractie, cd&v-plusfractie, Team De Borgerfractie), 13 stemmen tegen (N-VA-fractie, Pro1840-Groenfractie)
Er werd op 21 oktober 2025 een amendement ingediend door raadslid Pas (Cd&v-plus).
Stemming van het amendement: 11 stemmen voor (LWD-fractie, cd&v-plusfractie, Team De Borgerfractie), 13 stemmen tegen (N-VA-fractie, Pro1840-Groenfractie)
Er werd op 22 oktober 2025 een amendement ingediend door raadslid Jozef De Borger (Team De Borger).
Stemming van het amendement: 5 stemmen voor (Team De Borgerfractie), 13 stemmen tegen (N-VA-fractie, Pro1840-Groenfractie) en 6 onthoudingen (LWD-fractie en cd&v-plusfractie)
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2025, goed.
Op basis van een grondige screening werden de budgetten voor 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. In het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026 - 2031 bleven de huidige budgetten voor 2026 en 2027 ongewijzigd.
Op basis van een grondige screening werden de budgetten voor 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. In het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026 - 2031 bleven de huidige budgetten voor 2026 en 2027 ongewijzigd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 juni 2025 houdende akteneming aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2025/2)
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Het voorliggende meerjarenplan voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=2935
Enig artikel: De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2025/2) voor het deel gemeente vast.
Op basis van een grondige screening werden de budgetten voor 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. In het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026 - 2031 bleven de huidige budgetten voor 2026 en 2027 ongewijzigd.
Op basis van een grondige screening werden de budgetten voor 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. In het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026 - 2031 bleven de huidige budgetten voor 2026 en 2027 ongewijzigd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Deze aanpassing van het meerjarenplan voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=2980
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2025/2) voor het deel OCMW goed.
Artikel 2: De (geconsolideerde) aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting wordt integraal vastgesteld.
Op de Raad van Bestuur van Incovo werd beslist om een prijsverhoging door te voeren op de afvalprijzen. Daartoe werd op 2 september 2025 de beleidsnota met de nieuwe afvaltarieven 2026 bezorgd. In deze nota worden de tarieven voor huisvuil, PMD, GFT, papier/karton, glas en de diverse fracties op het recyclagepark voor het kalenderjaar 2026 herzien, rekening houdend met kostendekkendheid, marktvergelijking, beleidsdoelstellingen en OVAM-richtlijnen. De nota (zie bijlage) omvat een overzicht van de huidige tarieven, een vergelijking met andere intercommunales, een kostenanalyse en de voorgestelde nieuwe tarieven.
Hieronder volgt een samengevat overzicht van de huidige en nieuwe tarieven voor de verschillende fracties.
| Restafval | huidig tarief | nieuw tarief |
| 22L zakken | € 0,9 per zak (€ 9 per rol) | € 1,10 per zak (€ 11 per rol) |
| 45L zakken | € 1,8 per zak (€ 18 per rol) | € 2,25 per zak (€ 22,5 per rol) |
| inworp | € 1,15 per inworp | € 1,50 per inworp |
| PMD | huidig tarief | nieuw tarief |
| 60L zak | - | € 0,15 per zak (€ 1,5 per rol) |
| 75L zak | € 0,15 per zak (€ 1,5 per rol) | - |
| 90L zak | - | € 0,20 per zak (€ 2,0 per rol) |
| inworp | gratis | gratis |
| Glas | huidig tarief | nieuw tarief |
| glasbollen | gratis | gratis |
| recyclagepark | gratis | gratis |
| Papier/karton | huidig tarief | nieuw tarief |
| ophaling | gratis | gratis |
| recyclagepark | gratis | gratis |
| Vrijblijvende invoering van papiercontainers - aankoop container 140L of 240L voor € 40 + leveringskost € 15 | ||
| GFT | huidig tarief | nieuw tarief | ||
| GFT container | gratis | gratis |
||
| GFT stickers | Aankoop van 1.12 t.e.m. 30.06 |
Aankoop van 1.07 t.e.m. 30.09 |
Aankoop van 1.10 t.e.m. 30.11 |
Vast tarief (1.12 t.e.m. 30.11) |
| GFT sticker - 25L | € 25 | € 15 | € 10 | € 25 |
| GFT sticker - 45L | - | - | - | € 45 |
| GFT sticker - 140L | € 75 | € 45 | € 25 | € 75 |
| GFT sticker - 240L | € 120 | € 70 | € 40 | € 120 |
| Recyclagepark | huidig tarief | nieuw tarief | |||
| ophaling - grofvuil | € 20/m³ | € 50/m³ + € 65 vaste kost | |||
| Compost | huidig tarief | nieuw tarief |
| compostbak | € 103 | € 100 |
| aanbouwelement compostbak | € 75 | € 75 |
| compostvat | € 64 | € 64 |
| beluchtingsstok compostvat | € 8,50 | € 8,50 |
De Raad van Bestuur van Incovo legt dit voorstel ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad, zodat de nieuwe tarieven per 1 januari 2026 in werking kunnen treden.
Op de Raad van Bestuur van Incovo werd beslist om een prijsverhoging door te voeren op de afvalprijzen. Daartoe werd op 2 september 2025 de beleidsnota met de nieuwe afvaltarieven 2026 bezorgd. In deze nota worden de tarieven voor huisvuil, PMD, GFT, papier/karton, glas en de diverse fracties op het recyclagepark voor het kalenderjaar 2026 herzien, rekening houdend met kostendekkendheid, marktvergelijking, beleidsdoelstellingen en OVAM-richtlijnen. De nota (zie bijlage) omvat een overzicht van de huidige tarieven, een vergelijking met andere intercommunales, een kostenanalyse en de voorgestelde nieuwe tarieven.
Hieronder volgt een samengevat overzicht van de huidige en nieuwe tarieven voor de verschillende fracties.
| Restafval | huidig tarief | nieuw tarief |
| 22L zakken | € 0,9 per zak (€ 9 per rol) | € 1,10 per zak (€ 11 per rol) |
| 45L zakken | € 1,8 per zak (€ 18 per rol) | € 2,25 per zak (€ 22,5 per rol) |
| inworp | € 1,15 per inworp | € 1,50 per inworp |
| PMD | huidig tarief | nieuw tarief |
| 60L zak | - | € 0,15 per zak (€ 1,5 per rol) |
| 75L zak | € 0,15 per zak (€ 1,5 per rol) | - |
| 90L zak | - | € 0,20 per zak (€ 2,0 per rol) |
| inworp | gratis | gratis |
| Glas | huidig tarief | nieuw tarief |
| glasbollen | gratis | gratis |
| recyclagepark | gratis | gratis |
| Papier/karton | huidig tarief | nieuw tarief |
| ophaling | gratis | gratis |
| recyclagepark | gratis | gratis |
| Vrijblijvende invoering van papiercontainers - aankoop container 140L of 240L voor € 40 + leveringskost € 15 | ||
| GFT | huidig tarief | nieuw tarief | ||
| GFT container | gratis | gratis |
||
| GFT stickers | Aankoop van 1.12 t.e.m. 30.06 |
Aankoop van 1.07 t.e.m. 30.09 |
Aankoop van 1.10 t.e.m. 30.11 |
Vast tarief (1.12 t.e.m. 30.11) |
| GFT sticker - 25L | € 25 | € 15 | € 10 | € 25 |
| GFT sticker - 45L | - | - | - | € 45 |
| GFT sticker - 140L | € 75 | € 45 | € 25 | € 75 |
| GFT sticker - 240L | € 120 | € 70 | € 40 | € 120 |
| Recyclagepark | huidig tarief | nieuw tarief | |||
| ophaling - grofvuil | € 20/m³ | € 50/m³ + € 65 vaste kost | |||
| Compost | huidig tarief | nieuw tarief |
| compostbak | € 103 | € 100 |
| aanbouwelement compostbak | € 75 | € 75 |
| compostvat | € 64 | € 64 |
| beluchtingsstok compostvat | € 8,50 | € 8,50 |
De Raad van Bestuur van Incovo legt dit voorstel ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad, zodat de nieuwe tarieven per 1 januari 2026 in werking kunnen treden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- Vlarema van 17 februari 2012
- materialendecreet van 23 december 2011
- beleidsnota nieuwe tarieven afvalophaling van de Raad van Bestuur van Incovo
- bespreking en toelichting door Incovo op de gemeenteraadscommissie van 30 september 2025
De voorgestelde tarieven en regelingen vormen een actualisatie die:
De nieuwe tarieven zijn marktconform en sluiten aan bij de gemiddelde tarieven van vergelijkbare intercommunales, terwijl ze eveneens voldoen aan de richtlijnen en maxima van OVAM. Door nu de hogere tarieven vast te leggen, wordt rekening gehouden met toekomstige indexeringen, waardoor een herziening op korte termijn niet nodig zal zijn.
Daarnaast vereenvoudigt de uniformering van de tarieven de administratieve verwerking en biedt het een transparante en duidelijke prijsstructuur voor de inwoners. Bovendien vormt deze aanpassing een noodzakelijke inhaalbeweging: de huidige tarieven liggen lager dan bij andere intercommunales, en zonder deze aanpassing zouden toekomstige indexeringen relatief zwaarder doorwegen.
De nieuwe afvaltarieven werden uitgebreid toegelicht tijdens de gemeenteraadscommisie van 30 september 2025 door de waarnemend algemeen directeur van Incovo, Peter De Bruyne.
De voorgestelde prijsstijging heeft invloed op de kosten voor afvalophaling en afvalverwerking voor gemeente en onze burgers.
De kosten die gemaakt worden voor ophalen en verwerken van huishoudelijk afval van onze eigen gemeentelijke diensten worden geboekt op actie 1.4.9, AR 6040000, beleidsitem 030000. Hiervoor is jaarlijks een budget van 20.000 euro voorzien.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=3015
Communicatie
• aanpassing van de prijzen op de website
• communicatie naar burgers met uitleg waarom deze prijsstijging wordt uitgevoerd
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de beleidsnota met de voorgestelde afvalprijzen van Incovo goed.
Gedurende de werken van de vernieuwing van het dak van BKO Steenhuffel zijn er een aantal meerwerken moeten gebeuren.
Het bedrag van de uitgevoerde werken bedraagt 59.602,21 euro incl. btw. Gezien de meer- en bijwerken de grens van 10% tegenover het gegunde bedrag overschrijdt, dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te geven.
Gedurende de werken van de vernieuwing van het dak van BKO Steenhuffel zijn er een aantal meerwerken moeten gebeuren.
Het bedrag van de uitgevoerde werken bedraagt 59.602,21 euro incl. btw. Gezien de meer- en bijwerken de grens van 10% tegenover het gegunde bedrag overschrijdt, dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te geven.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2024 houdende gunning van de overheidsopdracht inzake vernieuwen van het dak van BKO Steenhuffel
- vorderingsstaat 1
- eindstaat
De vorderingsstaat 1/eindstaat werd nagekeken en juist bevonden. Het gegund bedrag voor de werken bedroeg 52.035,40 euro incl. btw. Door het eindbedrag op de vorderingstaat dient dit dossier voorgelegd aan de gemeenteraazd.
Via investeringsbudget - beleidsitem 080011/AR 2210000/ project LOS_21_02/A 1.5.59
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=3601
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de vorderingsstaat 1/eindstaat bij het project van de vernieuwing van het dak van BKO Steenhuffel, inclusief de meerwerken, goed voor een eindbedrag van 59.602,21 euro incl. btw.
Op 1 september 2025 is 3Wplus gestart met de voor-en naschoolse opvang. In het kader van de uitrol van het BOA-beleid en de samenwerking met opvangpartner 3Wplus, wordt voorgesteld om het retributiereglement aan te passen zodat er geen ouderbijdrage meer wordt aangerekend aan: 1) onderwijzend personeel werkzaam in de basisscholen van Londerzeel, wanneer zij voor (vrijwillige) schoolgebonden taken aanwezig zijn of blijven wanneer de school uit is en 2) begeleidend personeel van 3Wplus tijdens hun gewerkte uren.
Op 1 september 2025 is 3Wplus gestart met de voor-en naschoolse opvang. In het kader van de uitrol van het BOA-beleid en de samenwerking met opvangpartner 3Wplus, wordt voorgesteld om het retributiereglement aan te passen zodat er geen ouderbijdrage meer wordt aangerekend aan: 1) onderwijzend personeel werkzaam in de basisscholen van Londerzeel, wanneer zij voor (vrijwillige) schoolgebonden taken aanwezig zijn of blijven wanneer de school uit is en 2) begeleidend personeel van 3Wplus tijdens hun gewerkte uren.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet buitenschoolse opvang en activiteiten van 3 mei 2019
- beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2023 houdende goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen van de overheidsopdracht inzake organisatie van voor- en naschoolse opvang voor gemeente Londerzeel in kader van het BOA-decreet
- besluit van de Vlaamse regering van 28 februari 2025 over de verdere uitvoering van het decreet Buitenschoolse Opvang en activiteiten
- beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2025 houdende goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus, het retributiereglement inzake BOA en plan van aanpak voor verdere implementatie BOA
Deze aanpassing is ingegeven door de noodzaak om de kwaliteit van de dienstverlening en bereikbaarheid van de leerkrachten te waarborgen. Leerkrachten worden regelmatig geacht om na de schooluren gesprekken te voeren met ouders of deel te nemen aan personeelsvergaderingen. Indien zij op dat moment zelf moeten instaan voor de opvangkosten van hun kinderen, kan dit een drempel vormen om deze belangrijke taken op te nemen. Dit zou een negatieve impact hebben op de betrokkenheid en de pedagogische continuïteit.
Daarnaast is het moreel gerechtvaardigd om het begeleidend personeel van 3Wplus, dat tijdens hun werkuren opvang nodig heeft voor hun eigen kinderen, dezelfde vrijstelling toe te kennen. Dit bevordert de werkbaarheid en draagt bij aan een aantrekkelijk werkgeverschap in een competitieve arbeidsmarkt.
De voorgestelde aanpassing sluit aan bij de principes van gelijke behandeling en het streven naar een uniforme en rechtvaardige toepassing van het retributiereglement binnen de gemeente.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=3676
Enig artikel: De gemeenteraad keurt aanpassing van het retributiereglement inzake voor-en naschoolse kinderopvang en vakantiewerking i.k.v. decreet BOA goed.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in haar wijziging in de verplichte oprichting van een deontologische commissie.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in haar wijziging in de verplichte oprichting van een deontologische commissie.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van heden houdende aanpassing van de deontologische code voor de lokale mandatarissen
De deontologische code voor mandatarissen stelt in artikel 44 dat de raad de deontologische commissie opricht.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de raad. Wanneer er meerdere kandidaten per fractie worden ontvangen, dan beslist de raad. Elke voordracht bevat een effectieve kandidaat en een plaatsvervanger per fractie.
Bij afwezigheid of wanneer het raadslid betrokken partij is, kan deze vervangen worden door de plaatsvervanger.
Er werd aan de fractieleiders de vraag gesteld om per fractie één effectieve kandidaat en één plaatsvervanger voor te dragen voor de deontologische commissie.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de samenstelling van de deontologische commissie goed:
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 16 december 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Koen Vanhoof als effectieve afgevaardigde aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 16 december 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Koen Vanhoof als effectieve afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 30 september 2025 van Blijdorp III
- agenda van de algemene vergadering van 16 december 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Blijdorp III.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Blijdorp III van 16 december 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Koen Vanhoof, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Blijdorp III van 16 december 2025 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2025 werd Mark Verbruggen als effectieve afgevaardigde.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2025 werd Mark Verbruggen als effectieve afgevaardigde.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 19 september 2025 van Fluvius
- agenda van de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2025
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Fluvius.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius van 18 december 2025 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Mark Verbruggen, wordt gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius van 18 december 2025 goed te keuren.
Op 4 augustus 2025 nam het college van burgemeester en schepenen akte van het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabrieken St.-Jozef, St.-Amandus, St.-Genoveva en St.-Kristoffel. Gelet op de discrepantie in de aangeleverde documenten en gelet op de niet-uniformiteit tussen de verschillende kerkfabrieken wat betreft de meerjarensimulatie werd bijkomend met het CKB overlegd op 26 augustus 2025.
De aangepaste voorstellen voldoen aan de gemaakte afspraken tijdens dit overleg, behoudens de gevraagde investeringen door kerkfabriek St.-Amandus voor een 'box in box' en schilderwerken. Na bijkomend overleg werd voorgesteld dat de kerkfabriek deze zal financieren met eigen middelen.
Op 4 augustus 2025 nam het college van burgemeester en schepenen akte van het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabrieken St.-Jozef, St.-Amandus, St.-Genoveva en St.-Kristoffel. Gelet op de discrepantie in de aangeleverde documenten en gelet op de niet-uniformiteit tussen de verschillende kerkfabrieken wat betreft de meerjarensimulatie werd bijkomend met het CKB overlegd op 26 augustus 2025.
De aangepaste voorstellen voldoen aan de gemaakte afspraken tijdens dit overleg, behoudens de gevraagde investeringen door kerkfabriek St.-Amandus voor een 'box in box' en schilderwerken. Na bijkomend overleg werd voorgesteld dat de kerkfabriek deze zal financieren met eigen middelen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- eredienstendecreet van 7 mei 2004
- verslag van het overleg met CKB op 26 augustus 2025
Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabrieken St.-Jozef, St.-Amandus, St.-Genoveva en St.-Kristoffel werd aangepast conform het overleg van 26 augustus 2025 tussen het CKB en een afvaardiging van de gemeente.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabrieken St.-Jozef, St.-Amandus, St.-Genoveva en St.-Kristoffel goed.
Op 18 augustus 2025 werd het najaarsprogramma binnen het actieplan digitale inclusie goedgekeurd. Midden september heeft Avansa Halle-Vilvoorde vzw deze planning geformaliseerd in een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst.
Op 18 augustus 2025 werd het najaarsprogramma binnen het actieplan digitale inclusie goedgekeurd. Midden september heeft Avansa Halle-Vilvoorde vzw deze planning geformaliseerd in een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2024 houdende goedkeuring visienota en actieplan 2024 inzake digitale inclusie
- beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2024 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten met Blenders vzw en met Avansa Brussel-Halle vzw m.b.t. de uitrol van het actieplan digitale inclusie
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2024 houdende principiële goedkeuring verderzetting actieplan digitale inclusie
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 augustus 2025 houdende de goedkeuring van het najaarsprogramma qua digitale inclusie
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 oktober 2025 houdende goedkeuring van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met Avansa inzake het najaarsprogramma qua digitale inclusie
Het najaarsprogramma binnen het actieplan digitale inclusie werd geformaliseerd in een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met externe partner Avansa Halle-Vilvoorde vzw.
GE/6131006/5.12/5.12.2: 2300 euro (Digicafés en vormingen)
GE/6131006/5.14/5.14..4: 7450 euro (Ouderenweek)
Enig artikel: De gemeenteraard keurt de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met Avansa Halle-Vilvoorde vzw inzake de najaarsprogramma qua digitale inclusie goed.
Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het creëren van een bouwkavel gelegen te Meerstraat 111A. In het bijhorende verkavelingsontwerp is een gratis grondafstand aan de gemeente voorzien.
Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het creëren van een bouwkavel gelegen te Meerstraat 111A. In het bijhorende verkavelingsontwerp is een gratis grondafstand aan de gemeente voorzien.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- VCRO
- decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
- decreet van 3 februari 2017 met betrekking tot de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning
- decreet van 8 december 2017 houdende wijzigingen van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving (codextrein)
- decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
- besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoeren van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Het verkavelingsontwerp voorziet in het realiseren van gemeente-eigendom naast het fietspad te Meerstraat, door middel van een gratis grondafstand zoals aangeduid op het verkavelingsplan. De aangevraagde verkaveling is gelegen in woongebied (vooraan) en in woonuitbreidingsgebied (achteraan) volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij K.B. van 7 maart 1977. Er is geen BPA en/ of RUP van toepassing.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 18 augustus 2025 tot 16 september 2025 in het kader van deze omgevingsaanvraag voor het opdelen van het terrein conform het decreet. Er werden 2 bezwaarschriften ingediend. De inhoud van deze bezwaarschriften hebben deels betrekking op de verkeersveiligheidsproblemen en de impact van de verkaveling op de zichtbaarheid en veiligheid bij de oversteekplaats van het fietspad.
Het ontwerp van akte 'gratis grondafstand' dient te worden overgemaakt door de behandelende notaris. De kosten voor het maken van een opmetingsplan, door een beëdigde landmeter en het verlijden van de afstandsakte vallen ten laste van de verkavelaar.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het realiseren van gemeente-eigendom d.m.v. een gratis grondafstand zoals aangeduid op het verkavelingsplan (OMV_2025076545 - 202510) goed.
Artikel 2: De betrokken strook is bestemd om opgenomen te worden in de eigendom van de gemeente. De strook krijgt geen bestemming als openbaar domein. De kosten voor het maken van een opmetingsplan, door een beëdigde landmeter en het verlijden van de afstandsakte vallen ten laste van de verkavelaar. De notaris die de akte neerlegging van de verkavelingsvergunning verlijdt, moet binnen de 3 maanden na de akte een attest bezorgen aan de gemeente dat de akte waarin de 'gratis grondafstand' in opgenomen is, overgeschreven werd. Op deze manier is deze 'gratis grondafstand' tegenstelbaar aan derden.
Afschrift of attest van de bevoegde ambtenaar of notaris van de akte moet, vóór het indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag op een lot in de verkaveling aan de dienst Omgeving van de gemeente overgemaakt worden, anders kan niet nagegaan worden of aan de voorwaarde van kosteloze grondafstand, voldaan is.
Artikel 3: De houder van de vergunning staat - op eigen kosten - in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in de verkaveling.
De verkavelaar zal vóór de verkoop en/of bebouwing van een perceel de bewijsstukken aan de gemeente overmaken, waaruit blijkt dat alle kosten vereffend werden.
Artikel 4: Er zal geen enkele omgevingsaanvraag volledig en/of ontvankelijk worden verklaard indien het bewijs van de gestelde voorwaarden in voorgaande artikels niet vooraf werd aangeleverd aan de dienst Omgeving.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen kan volgens de omstandigheden afwijkingen op bovenvermelde artikelen toestaan.
Artikel 6: Dit besluit wordt bij de omgevingsvergunning voor het verkavelen van de grond gevoegd en maakt er deel van uit.
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=3918
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=4162
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=4565
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=4733
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=4817
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=5013
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=5177
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=5501
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=5659
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=5842
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=5915
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=5970
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=6056
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=6110
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=6181
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=6365
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=6452
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=6581
https://youtu.be/J0YzX5lmzU4?t=1333
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Tom TROCH
voorzitter