De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Mens.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerpverslag van de zitting van 20 maart 2024
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Mens.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerpverslag van de zitting van 19 juni 2024
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het zonaal politiereglement voor de politiezone K-L-M in september 2022 werd duidelijk dat er nood is aan een breed gedragen afsprakenkader rond fuiven over de hele K-L-M-zone. Op basis van een goedgekeurde motiveringsnota gingen de 3 vrijetijdsdiensten aan de slag en werkten een voorstel van fuifcharter uit. De finale feedback vanuit de veiligheidsdiensten, coördinatoren en de verkleinde stuurgroep werd verwerkt in de huidige versie van het document.
Vanuit de jongeren en jeugdverenigingen bleek dat de nood bestond om het fuifbeleid binnen K-L-M te verfijnen. Naar aanleiding hiervan werd een voorbereidend traject opgestart om de uitdagingen in kaart te brengen en werden deze gekoppeld aan mogelijke acties. Dit alles uit zich in een ontwerp van fuifcharter waarbinnen we een eenvormige en klantvriendelijke workflow wensen te creëren binnen de politiezone. Na heel wat voorbereidend werk, feedback van alle betrokken partijen en het vervolgtraject met de veiligheidsdiensten is het fuifcharter klaar. Dit is een levend document en dient voortdurend geëvalueerd te worden. Verdere lokale trajecten op maat kunnen worden uitgewerkt in het kader van een preventief fuifbeleid. Het richtsnoer veilige jeugdevenementen Vlaams-Brabant was en is hierbij ook een inspiratie. Het document zal dinsdag 3 september ter advies voorgelegd worden aan de jeugdraden. Van zodra het fuifcharter is goedgekeurd door de colleges van burgemeester en schepenen en de gemeenteraden binnen K-L-M, wordt er van start gegaan met de lanceringscampagne van het fuifcharter in samenwerking met de dienst Communicatie van de 3 gemeenten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het politiereglement voor de politiezone K-L-M
- richtsnoer veilige jeugdevenementen van de provincie Vlaams-Brabant
Het doel van het fuifcharter is om op het grondgebied van de politiezone K-L-M onderlinge afspraken te maken tussen de lokale overheid en de organisatoren van fuiven. Deze afspraken hebben als doel om te werken aan een positief, leefbaar en verantwoord fuifklimaat.
De uitwerking van het fuifcharter heeft enkele beleidskeuzes met bijhorende financiële impact tot gevolg.
Schepen Dimitri Robbyns leidt dit agendapunt in.
Raadslid Gerda Verhulst vraagt hoe Kapelle-op-den-Bos en Meise hier tegenover staan. Werd dit fuifcharter daar al goedgekeurd?
Schepen Robbyns geeft aan dat dit fuifcharter ontstaan is naar aanleiding van het gezamenlijke politiereglement van politiezone K-L-M. Dit wordt dus ook gedragen door Kapelle-op-den-Bos en Meise.
De Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie, kent aan de OCMW ’s, vanuit de vaststelling dat de uitsluiting van de mensen die in armoede leven zich op alle domeinen van het leven situeert, met inbegrip van het sociale en culturele leven en de digitale netwerken, twee subsidies toe.
Een subsidie wordt toegekend om de participatie en sociale activering van onze gebruikers te bevorderen. Het OCMW kan zelf de accenten van het plaatselijke beleid bepalen, zowel bij het bepalen van de prioritaire doelgroepen die zich in een achtergestelde situatie bevinden en waarvoor een tussenkomst noodzakelijk is, als bij het bepalen van het gedeelte van de toelage dat aan de respectieve luiken wordt besteed. De toelage werd tot en met 2022 steeds aangewend voor o.a. terugbetalen van de deelname aan sociale, sportieve of culturele activiteiten en het terugbetalen van schoolkosten. De toelage volstond echter niet om het aantal gerechtigden te ondersteunen. Een reglementswijziging drong zich op.
In 2023 wijzigde het reglement en konden de gerechtigden in het "overgangsjaar" eenmalig rekenen op een bon van de Standaard Boekhandel, Sportoase of Fitality; de wijziging kwam er met het oog op het in evenwicht houden van het verkregen subsidiebudget en administratieve vereenvoudiging.
In 2024 is de UiTPAS in werking getreden. De budgetten verkregen van de FOD Maatschappelijke Integratie zullen gebruikt worden om het aandeel van de gemeente van de kost van de houders van de UiTPAS met kansentarief ten laste te nemen (40% per activiteit/betaling). Daarnaast moet het reglement opnieuw aangepast worden voor de verwerking van individuele financiële hulpvragen voor het ten laste nemen van steun voor sportieve, culturele en sociale participatie.
Belangrijkste punt betreft artikel 4 uit het reglement:
Artikel 4: Tussenkomst
Indien de organisatie van de betreffende activiteit waarvoor de burger een aanvraag indient, niet is aangesloten bij de UiTPAS, wordt deze doorverwezen naar de gemeentelijk coördinator van de UiTPAS opdat deze de nodige informatie kan krijgen om zich eventueel alsnog aan te sluiten.
Indien de organisatie niet is aangesloten bij de UiTPAS is de tussenkomst beperkt tot 40% van de kostprijs van het lidgeld, de activiteit, toegangsgeld,… naar analogie van het reglement van de UiTPAS met kansentarief waarbij de gemeente 40% van de kostprijs ten laste neemt (de andere 60% wordt ten laste genomen door de organisatie (40%) en de deelnemer (20%)).
Indien de organisator reeds aangesloten is bij de UiTPAS moet de aanvrager een UiTPAS aankopen en via die weg de betaling doen waarbij de kostprijs voor de deelnemer nog 20% van het totaalbedrag is.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2027 en latere wijzigingen
- organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen
- decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen
- beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 24 juni 2013 houdende goedkeuring aanpassing reglement participatie en sociale activering en latere wijzigingen
- omzendbrief van 20 december 2016 van POD Maatschappelijke Integratie betreffende de toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van OCMW-gebruikers vanaf 2017
- ontwerpreglement
Met de komst van de UiTPAS is het de bedoeling dat zoveel mogelijk organisaties zich aansluiten bij dit initiatief zodat gerechtigden optimaal kunnen genieten van het "kansentarief". In praktijk zijn nog niet alle Londerzeelse verenigingen en organisaties aangesloten waardoor er individuele vragen terechtkomen bij het Welzijnsloket om kosten ten laste te nemen van bv. een sport abonnement. Om hier een uniformiteit te creëren en rechtlijnig te blijven met de principes van de UiTPAS, wordt voorgesteld om het reglement in die zin aan te passen.
Inkomsten via subsidie van de POD MI.
Schepen Els Van den Broeck leidt dit agendapunt in.
Raadslid Gerda Verhulst vraagt welke organisaties nog niet aangesloten zijn.
Schepen Van den Broeck antwoordt dat er sowieso contact wordt opgenomen met de organisaties die nog niet aangesloten zijn.
Raadslid Ilias Moussaid vraagt of het personeel wordt opgeleid om om te gaan met mensen met (jong)dementie.
Schepen Els Van den Broeck geeft aan dat daar wel degelijk op wordt ingezet.
Raadslid Gerda Verhulst zegt dat ze heel veel meldingen krijgt van burgers dat er in het gemeentehuis veel Frans gesproken wordt.
Schepen Dimitri Robbyns ontkent dit ten stelligste. Hij zegt dat er inderdaad heel veel verschillende talen worden gesproken in het gemeentehuis, maar niet door de medewerkers. Zij spreken Nederlands.
Namens 10 GRC Mens,
Veerle BAUDET
secretaris GRC
Arnold ROTTIERS
gemeenteraadslid