Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 25/03/2024 - 13:00

Goedkeuring aanvullend reglement op het wegverkeer voor de Steenkapperstraat

Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer voor Steenkapperstraat goed.

Aanleiding en context

De beslissing van het college van 4 maart 2024 voor de opheffing van de voorrang van rechts op het kruispunt Klein Holland - Steenkapperstraat vereist een aanvullend reglement op het wegverkeer.

In de zones 30 werd er strikt voorrang van rechts toegepast in de gemeente. In functie van verkeersveiligheidsredenen kunnen er uitzonderingen worden goedgekeurd. Voor de Begoniastraat was er een akkoord om de voorrang van rechts er te schrappen. Op andere gelijkaardige kruispunten dienen dezelfde voorrangsregels te gelden, zodat dit duidelijker is voor de weggebruikers. 

Juridische grond

- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen

- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen

- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn bijlagen en latere wijzigingen

- decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen

- uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen

- omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 en latere wijzigingen

- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en latere wijzigingen

- gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 over delegatiebesluit voor aanvullende reglementen over het wegverkeer

- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024 houdende goedkeuring tot aanpassing van de verkeerssituatie en -signalisatie in Klein Holland

- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2024 houdende goedkeuring tot bijsturing van de voorrangsregeling in de zones 30

Motivering

De aanpassing van de voorrangsregeling werd geargumenteerd in het college van 5 februari 2024 en van 4 maart 2024

Steenkapperstraat is nog niet overgedragen naar het openbaar domein. De wegcode geldt enkel op de openbare weg. Omdat er niet aangegeven is dat dit een private weg is (en er een straatnaambord van de gemeente staat), zijn er in de rechtspraak reeds uitspraken geweest dat de wegcode hier wel dient gevolgd te worden omdat de weggebruiker niet kan weten dat dit een private weg is. Daarnaast is niet verplicht dat de weg eigendom wordt van de gemeente om als gemeenteweg beschouwd te worden (cfr. decreet gemeentewegen van 1 september 2019 en latere wijzigingen).

Het kruispunt Steenkapperstraat met Klein Holland is vergelijkbaar met het kruispunt van de Begoniastraat met Klein Holland. Het voetpad loopt door over het kruispunt, waardoor het kruispunt met Steenkapperstraat minder zichtbaar is voor bestuurders uit Klein Holland. Ook is de verkeersstroom uit Klein Holland veel groter dan uit de Steenkapperstraat. Het verkeer uit Klein Holland verwacht ook geen of weinig auto's uit de Steenkapperstraat en dwingt de eigen voorrang af. Daarnaast is Klein Holland een weg van een hogere categorie. Bestuurders uit de Steenkapperstraat zijn door de grote verkeersstroom op Klein Holland ook minder geneigd om hun voorrang te proberen afdwingen.

Omdat er geen maatregelen zijn om de voorrang van rechts er beter af te dwingen, kunnen er uitzonderingsmaatregelen worden genomen in functie van verkeersveiligheid. 

Steenkapperstraat kan uit de voorrang worden gehaald (haaientanden), zodat deze voorrang dient te verlenen aan het verkeer in Klein Holland. De straat met een hogere wegcategorie en het meeste verkeer krijgt dan voorrang. Daarnaast dienen bestuurders uit de Steenkapperstraat ook al voorrang te verlenen aan voetgangers op het doorlopend voetpad. De voorrang van rechts geldt enkel voor bestuurders (ook fietsers).

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer goed.

Artikel 1.1 - Verplicht voorrang te verlenen

Er geldt in de Steenkapperstraat op het kruispunt met Klein Holland dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan het verkeer van Klein Holland en zo nodig moeten stoppen.

Dit wordt door volgende signalisatie en markering aangeduid:

  • B1-bord
    • Steenkapperstraat ter hoogte van het kruispunt met Klein Holland, in de rijrichting naar Steenkapperstraat 
  • Dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, 'haaientanden' volgens art. 76.2 van de wegcode
    • Steenkapperstraat ter hoogte van het kruispunt met Klein Holland, in de rijrichting naar Steenkapperstraat 

Artikel 1.2 - Aanduiding parkeervakken

Er zijn twee parkeerstroken aangeduid in de Steenkapperstraat, gemarkeerd volgens art. 75.2 en 77.5:

  • Steenkapperstraat naast de gevel van huisnr. 1: parkeerstrook ingedeeld in twee parkeervakken
  • Steenkapperstraat naast de voorgevel van huisnr. 2 t.e.m. 12: parkeerstrook ingedeeld in vijf parkeervakken

Artikel 2: Opheffing

Er worden geen aanvullende reglementen opgeheven.

Artikel 3: Kennisgeving

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Artikel 4: Bekendmaking

Dit besluit wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.