Terug
Gepubliceerd op 27/10/2025

Notulen  15 GRC Algemeen

di 14/10/2025 - 20:00 Zaal Alfred Van Roy
  • Notulenverslag vorige vergadering

    • Akteneming verslag vorige zitting van GRC Algemeen van 30 september 2025

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Algemeen werden opgesteld door de secretaris van deze gemeenteraadscommissie en worden voorgelegd ter akteneming aan de leden van de vergadering.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - verslag van de zitting van 30 september 2025

      Motivatie

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Algemeen zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.

      Bespreking

      De gemeenteraadscommissie Algemeen neemt akte van het goedgekeurde verslag van de vorige zitting.

    • Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad n.a.v. het besluit van de gouverneur tot vernietiging van artikel 27, §2 en artikel 30bis

      De gemeenteraad heeft in zitting van 28 januari 2025 het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd. Op 22 mei 2025 ontvingen we via het digitaal loket het schrijven van de provinciegouverneur waarbij de gouverneur overgaat tot een gedeeltelijke vernietiging van de beslissing van de gemeenteraad van Londerzeel van 28 januari 2025 betreffende het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Er wordt een aangepaste versie van het huishoudelijk reglement voorgelegd.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

      - schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 7 maart 2025

      - schrijven van gemeente Londerzeel naar Agentschap Binnenlands Bestuur op 3 en 22 april 2025

      - schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur op 22 mei 2025 houdende besluit van de gouverneur tot vernietiging van artikel 27, §2 en artikel 30bis van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad van Londerzeel van 28 januari 2025

      - advies ABB van 14 augustus 2025 rond mondelinge vraagstelling

      - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 september 2025 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad n.a.v. het besluit van de gouverneur tot vernietiging van artikel 27, §2 en artikel 30bis

      Motivatie

      Door het besluit van de gouverneur tot vernietiging van artikel 27, §2 en artikel 30bis van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2025, dient een aanpassing te gebeuren.

      Er zijn wijzigingen doorgevoerd:

      - artikel 13: verduidelijking en procedure rond de inhoud van mondelinge vragen

      - artikel 27: aanpassing aantal, indeling en samenstelling van de gemeenteraadscommissies

      - artikel 30bis: verduidelijking rond de vergoedingen voor de leden van het college van burgemeester en schepenen

      Bespreking

      Kern van het agendapunt: Bespreking van de aanpassing van het huishoudelijk reglement, met bijzondere aandacht voor de administratieve vergoeding en de procedure rond het indienen van dossiers.

      Discussie & argumenten administratieve vergoeding

      Conny Moons uitte haar ongenoegen dat suggesties vanuit haar fractie niet werden weerhouden. Ze vindt het vreemd dat de vraag werd teruggekaatst. Ze benadrukt dat de administratieve vergoeding van €150/maand een bizar bedrag is en dat de vergoeding die men krijgt als mandataris al billijk is. Ze stelt ook vragen bij het indienen van bonnetjes en vindt dat hierover geen duidelijk antwoord is gekomen.

      Nadia Sminate verduidelijkt dat de opmerkingen van de gouverneur grondig zijn bekeken. De gouverneur vond de initiële vergoeding billijk, maar betreurde dat het, verplicht van bovenhand, niet forfaitair mocht zijn. Nadia Sminate stelt dat het voorstel nu een jaarlijkse vergoeding is en dat onkosten voortaan bewezen moeten worden. Ze wijst erop dat het vorige college een forfaitaire kilometervergoeding kreeg en dat het huidige college minder verdient.

      Jozef De Borger merkt op dat hij vroeger 300 km per maand aan 33 cent kreeg.

      Anita De Borger stelt dat iedereen dezelfde vergoeding kreeg, ook al reed men bijna niet.

      Veerle Pas vraagt wie de bonnetjes zal controleren. Nadia Sminate antwoordt dat dit de financiële dienst zal zijn.

      Algemene bezorgdheid: Er is discussie over het bewijs van onkosten, de hoogte van de vergoeding en de controle ervan. Ook wordt het verschil tussen verloning en kilometervergoeding benadrukt.


      Procedure indienen dossiers gemeenteraad

      Conny Moons vraagt of het mogelijk is dossiers tot ’s avonds in te dienen in plaats van tot 12u de dag voor de gemeenteraad.

      Nadia Sminate zegt dat het praktisch niet haalbaar is om de deadline te verzetten, gezien de hoeveelheid dossiers en adviezen die verzameld moeten worden. Ze stelt voor om uitzonderingen toe te laten, maar om het niet in het reglement te zetten.

      Tom Troch bevestigt dat dit hetzelfde is als in vorige legislaturen en dat het probleem minder zal spelen als GRC’s vroeger plaatsvinden.

      Veerle Pas vraagt zich af hoe realistisch het is dat de agenda van de gemeenteraad twee weken op voorhand bekend is.

      Tom Troch zegt dat dossiers stilaan vroeger klaargemaakt zullen worden, maar dat dit een streefdoel is.


      Vragen van beleidsmatige aard

      Kim Fertinel vraagt of het zinnetje ‘Het is aan de voorzitter van de gemeenteraad om hierover voorafgaand aan de zitting te oordelen’ kan worden geschrapt.

      Henk Vertonghen antwoordt dat hierover advies is gevraagd bij toezicht.

      Conny Moons vindt dat het recht van een raadslid wordt ingeperkt als de voorzitter vooraf triage doet. Je moet toch de vrijheid hebben om die vragen te stellen. Dit is niet ok.

      Veerle Pas vraagt op basis van welke criteria de voorzitter beslist.

      Nadia Sminate stelt dat in parlementen ook vooraf een beoordeling gebeurt.

      Tom Troch stelt voor om dit zinnetje te herbekijken met de meerderheid en te verfijnen.

      Mark Vergruggen meldt dat hij ook veel onbeantwoorde vragen heeft. Als ze via Kaloma zijn ingediend, levert dit volgens Nadia Sminate een sneller antwoord op.

       

      Bart van Doren meldt nog dat op 9 december een GRC gepland is voor de bespreking van het meerjarenplan en aanvullend wordt door de algemeen directeur meegegeven dat de gemeenteraad van december op de 3 dinsdag van de maand, nl 16 december, doorgaat.

      Guido Robberechts vraagt naar de nieuwe Gecoro. Nadia Sminate antwoordt dat de lijst met kandidaten binnen is en een voorstel naar de gemeenteraad komt. Er blijkt voor de bedrijfsgilde verwarring te zijn over de communicatie hierover.

    • Aanpassing van de deontologische code voor de lokale mandatarissen

      Een deontologische code is een van de instrumenten om te werken aan de integriteit van de bestuursorganen van een lokaal bestuur. Integriteit gaat er in de kern om dat het lokaal bestuur zich op zo’n manier organiseert dat haar mandatarissen tot beslissingen komen die zowel zuiver als zorgvuldig zijn.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

      - Burgerlijk Wetboek, artikel 1596

      - Strafwetboek, artikels 245 en 458

      - wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen

      - wet van 27 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, artikel 10, §2

      - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 6

      - bestuursdecreet, art. II.26 e.v.

      - beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2012 houdende goedkeuring van de deontologische code voor politici

      - beslissing van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 houdende goedkeuring van de deontologische code voor lokale mandatarissen, zoals gewijzigd op 25 april 2023

      - ontwerp voor aanpassing van de deontologische code voor lokale mandatarissen

      Motivatie

      Het doel van een deontologische code is in principe tweeledig:

      1. De code geeft een beeld van de vraag ‘waarom’ deontologie voor een lokaal mandataris van groot belang is;
      2. De code verheldert de gedragsregels die van toepassing zijn op de mandatarissen.

      Sinds 2007 moet iedere gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn elk een deontologische code hebben. Volgens het decreet lokaal bestuur is het een toegewezen bevoegdheid van de gemeenteraad om de deontologische code goed te keuren. Het is opportuun de deontologische code door de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad te laten goedkeuren. Inhoudelijk is de basis genomen van de laatste aanpassing in 2023 met slechts in beperkte mate enkele bijvullingen en wijzigingen.  

      Bespreking

      De algemeen directeur leidt dit agendapunt in. Het gaat over de verplichte goedkeuring van de deontologische code, met enkele kleine aanpassingen.

      Henk Vertonghen geeft aan dat de code grotendeels wordt overgenomen, op twee artikels na. Het jaarlijks samenkomen is niet meer verplicht en het rapporteren is administratief belastend en wordt vervangen door inzagerecht.

      Sanne Eeckelers vraagt of extra toepassingen nu al moeten worden opgenomen, gezien de Vlaamse Regering een decreet voorbereidt.

      De algemeen directeur stelt voor te wachten tot het decreet definitief is.

      Conny Moons vraagt waarom artikel 41 wordt vervangen. De algemeen directeur antwoordt dat dit puur om administratieve redenen is.

    • Akteneming aanpassing meerjarenplan 2020-2025

      Naar aanleiding van de beleidsdagen i.f.v. de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 werden de budgetten voor 2025 aangepast in overeenstemming met de te verwachten uitvoeringsgraad van de verschillende projecten. In het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026 - 2031 bleven de huidige budgetten voor 2026 en 2027 ongewijzigd. Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.

      Het voorliggende meerjarenplan voldoet aan beide voorwaarden.

      Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.

      Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

      • de OCMW-raad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast
      • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast
      • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249

      - besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

      - ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

      Bespreking

      De financieel directeur geeft aan dat er geen grote aanpassingen zijn. Beschikbaar resultaat stijgt van 8,3 miljoen naar 9,5 miljoen euro, dus een verbetering van 1,1 miljoen ten opzichte van vorige aanpassing meerjarenplan:

      o Lagere inkomsten uit personenbelasting (-308.000 euro)
      o Hogere subsidiecompensatie onroerende voorheffing (+200.000 euro)
      o Aanpassing stedenbouwkundige vergunningen (raming naar beneden bijgesteld)
      o Meer inkomsten uit leegstand/verkrotting (+13.000 euro)
      o Aanpassing personeelsbudgetten op basis van actuele situatie
      o Te betalen toelage aan Sportoase (-51.000 euro)
      o Niet-benodigde budgetten voor lopende projecten werden geschrapt

      Kim Fertinel vraagt waarom deze aanpassing nog op het einde van dit jaar gebeurt. Christel Van Hoeymissen antwoordt dat dit is om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de werkelijkheid op vraag van toezicht.