Terug
Gepubliceerd op 19/09/2025

Notulen  15 GRC Algemeen

di 02/09/2025 - 20:00 Zaal Alfred Van Roy
  • Notulenverslag vorige vergadering

    • Akteneming goedgekeurde verslag vorige zitting van GRC Algemeen van 11 maart 2025

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Algemeen werden opgesteld door de secretaris van deze gemeenteraadscommissie. Deze notulen werden gedeeld via Kaloma en er werden binnen de gestelde termijn geen opmerkingen ontvangen.

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - verslag van de zitting van 11 maart 2025

      Motivatie

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Algemeen zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.

      Bespreking

      De gemeenteraadscommissie Algemeen neemt akte van het goedgekeurde verslag van de vorige zitting.

    • Cameragebruik in functie van GAS en overlast

      De nood aan een doordacht camerabeleid in onze gemeente neemt toe. De gemeenteraadscommissie zal vandaag volgende thema's behandelen:

      - wetgeving en de formaliteiten waaraan de gemeente Londerzeel (nog) moet voldoen

      - het ethische aspect van camerabewaking en het controlemechanisme en de toegangen in functie van het bestrijden van overlast en het opleggen van GAS-sancties

      - de stand van zaken van het huidige camerapark

      - de noden voor de aankoop van nieuwe (mobiele) camera's

      Huidige situatie (augustus 2025):

      Vaste camera's: 

      Volgende locaties beschikken over een vast camerasysteem op het grondgebied van Londerzeel:

      • Gebouw van CM (4 camera's)
      • voormalig gemeentehuis Markt 1 (4 camera's)
      • Jeugdhuis Onder den Toren (1 camera)
      • Administratief Centrum (1 camera)
      • Heldenplein (4 camera's)
      • Schoonheidssalon Monique (3 camera's)
      • MAC (voormalig OCMW-gebouw) (4 camera's)
      • Groene Long (4 camera's op paal)
      • Woonzorgcentrum Herfstvreugde (9 camera's)

      De beelden zijn raadpleegbaar door interne zaken en politie. In het kader van vaststellingen van inbreuken op het politiereglement (en/of het strafwetboek) werd de afspraak gemaakt met politie om klacht neer te leggen namens de gemeente. De beelden worden vervolgens bekeken door politie en gelinkt aan de neergelegde klacht door de ambtenaar in kwestie. Het neerleggen van de klacht is een taak van de gemeenschapswacht en valt onder de verantwoordelijkheid van dienst Samenleving. In de meeste andere gevallen zal politie rechtstreeks toegang vragen tot de camerabeelden in het kader van een strafrechtelijk onderzoek. Dit laatste maakt echter geen deel uit van de bespreking op de gemeenteraadscommissie.  

      Het raadplegen van de beelden is enkel fysiek mogelijk (tot op heden) in het Administratief Centrum. Wie de beelden wenst te raadplegen dient dus af te stemmen via de dienst IT en fysiek langs te komen in het AC. De opslag van deze beelden gebeurt conform de wetgeving (aparte dataopslag en afzonderlijk netwerk). 

      Alle camera's worden jaarlijks door de dienst IT aangegeven bij het controleorgaan van Vlaanderen. 

      Mobiele camera's:

      Op dit moment beschikt de gemeente Londerzeel over twee mobiele camera's. De kwaliteit van de beelden is echter zo bedenkelijk dat ze in concreto niet echt bruikbaar zijn voor de nodige vaststellingen. Daarnaast werken deze camera's op batterijen maar deze hebben een te korte werking waardoor de camera best gekoppeld wordt aan permanente netstroom. Op plaatsen waar deze camera's het best ingezet worden, is er meestal geen permanente netstroom in de buurt. Bovendien zijn deze camera's ontzettend log waardoor het technisch niet makkelijk is ze op te hangen. Tot slot heeft de softwareleverancier van deze mobiele camera's een update opgelegd. De kostprijs zou rond 5.000 euro voor een update zijn. Daarom wordt voorgesteld deze 2 mobiele camera's uit dienst te nemen. 

      Juridische grond

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - camerawet van 25 mei 2018

      Motivatie

      Te bespreken:

      - wetgeving en de formaliteiten waaraan de gemeente Londerzeel (nog) moet voldoen:

      A/ Vaak kunnen we daders niet linken aan de veroorzaakte overlast (bv. sluikstorters, schade aan het openbaar domein,...). De inzet van goede camera's kunnen dit oplossen. Incovo bewijst dit via inzet van haar eigen camera's. De gemeenschapswachten - vaststellers hebben vooralsnog geen toelating om camerabeelden te gebruiken (dit moet door de gemeenteraad beslist worden). Met een toelating zouden zij hun vaststellingen via de camerabeelden kunnen doen. Op basis hiervan kunnen zij dan een bestuurlijk verslag opstellen en naar onze sanctionerend ambtenaar van Haviland zenden. De sanctionerend ambtenaar bepaalt uiteindelijk de strafmaat. 

      Het systeem Avigilon (Telenet) maakt het mogelijk om via een beveiligd internetkanaal beelden te raadplegen. Zowel real-time als uitgesteld. 

      De opties real-time en uitgesteld wensen wij beschikbaar te maken voor: 

      - Medewerkers IT dienst; 

      - Medewerkers (met een politionele bevoegdheid) Politiezone KLM;

      - Medewerkers van een parket, (politie-)rechtbanken verbonden aan Belgische jurisdicties en de raad van state. 

      De opties uitgesteld wensen wij beschikbaar te maken voor (geen real-time!): 

      - Gemeenschapswachten - vaststellers verbonden aan de gemeente Londerzeel (en dus geen gewestelijke ambtenaren of vaststellers verbonden aan een intercommunale) 

      Noot: De beelden via Avigilon zijn niet van dezelfde kwaliteit als beelden raadpleegbaar binnen het Administratief Centrum. 

      Noot 2: Beelden worden steevast twee weken bewaard op de gemeentelijke servers. 

      B/ Er dient een reglement 'publieke ruimte' opgemaakt te worden. Hierbij lijnen we de doelstellingen af van ons camerapark en maken we kenbaar aan onze inwoners/bezoekers hoe/wat/waar de camerabeelden raadpleegbaar zijn. 

      C/ Doorheen gans Londerzeel zullen we nieuwe borden plaatsen aan alle invalswegen zodat bezoekers op de hoogte zijn dat er camera's zijn op ons grondgebied. 

      - het ethische aspect van camerabewaking en het controlemechanisme en de toegangen in functie van het bestrijden van overlast en het opleggen van GAS:

      Een gemeente dient te kunnen aantonen waarvoor zij camerabeelden inzet. Dit om de privacy de burgers te waarborgen. Tot op heden heeft enkel politie toegang tot de camerabeelden. Omwille van technische redenen kan politie ons geen rapportering bezorgen om aan te tonen welke en hoeveel camerabeelden gelinkt konden worden aan strafrechtelijke dossiers. Een probleem dat overal zich manifesteert. 

      Toegang tot camerabeelden moet evenwel geregistreerd worden. Hiervoor zal een rapport (via een logging) opgemaakt worden door de dienst IT. Telkens wanneer een toegelaten persoon de beelden opvraagt zal persoon, tijdstip en reden genoteerd moeten worden. Jaarlijks zal de coördinator Samenleving een besloten geanonimiseerd rapport agenderen op de gemeenteraad ter verantwoording. Dit is een wettelijke verplichting. Het rapport zal bestaan uit de volgende stukken:

      - kwalitatieve beeldvorming vanuit politie (kwantitatief) niet mogelijk gelet op beperkende IT-programma); 

      - Een kwantitatieve beeldvorming inzake GAS1 en GAS4 vanuit de werking gemeenschapswachten. De dossiers zonder gevolg en tot slot bestuurlijke maatregelen indien van toepassing. 

      Het rapport bestaat niet uit: GAS5, GAS1 en GAS4 vanuit de politionele werking. 


      - de stand van zaken van het huidige camerapark en noden voor de aankoop van nieuwe (mobiele) camera's:

      Het vast camerapark werd goed bevonden door zowel onze eigen diensten als door politie.

      Het huidig mobiel camerapark is aan vervanging toe. De vraag is hier of de gemeente Londerzeel nog wenst in te zetten op een mobiel camerapark en zo ja, onder welke vorm. Op het overlegmoment met de coördinatoren van de gemeenschapswachten Vlaams-Brabant en Antwerpen werd alvast duidelijk dat 75 % van de deelnemende gemeenten inzetten op mobiele camera's.

      Er zijn 3 mogelijkheden: 

      - Een 'vast' mobiel camerapark in de lucht:

      • Prijs : +/- 15.000 euro
      • Kwalitatief zeer goed
      • Nachtzicht
      • Weinig vandalisme mogelijk
      • Zéér moeilijk verplaatsbaar (hoogtewerker noodzakelijk) + langere doorlooptijd tot verplaatsen
      • Groepsaankoop K-L-M? Deze piste werd onderzocht maar niet goed bevonden. Men mag slechts 10 x de camera's tegelijkertijd verplaatsen.
      -  Een 'vast' mobiel camerapark op de grond:
      • Prijs: +/- 5.000 euro per stuk
      • Kwalitatief zeer goed
      • Nachtzicht
      • Veel vandalisme mogelijk
      • Makkelijk verplaatsbaar

      - Inzet van wildcamera's:

      • Prijs : 200 euro per stuk
      • Kwalitatief minder
      • Slecht nachtzicht
      • Veel vandalisme mogelijk
      • Makkelijk verplaatsbaar
      Financieel aspect

      Afhankelijk van het aankopen van mobiele camera's en onder welk format. Tot op heden werd in de huidige budgetten een kostenpost van 15.000 euro voorzien. 

      Bespreking
      De raadsleden adviseren om een ‘ethisch kader’ te ontwerpen zoals dat bestaat voor GAS. Voorzitter Troch riep op aan de politieke partijen om ons (= de administratie) te bezorgen wat zij verwachten van zo’n ‘ethisch kader’. Met deze input kan de dienst Samenleving aan te slag voor de verdere uitwerking hiervan.
       
      Naast het ethisch kader dient ook het reglement ‘camerabewaking’ en ‘publieke ruimte’ aangepast of opgemaakt te worden. Afdeling Interne Zaken is hier in de lead. Afspraak om vanuit de Administratie voorstel van reglementering te doen.
       
      Raadslid De Borger stelde zich de vraag of het niet nuttig was om een vast camerapark op te starten voor de deelgemeenten. De coördinator Samenleving liet weten dat de inzet van mobiele camera’s nuttiger, efficiënter en kostprijsvriendelijker zou zijn dan de inzet van een vast camerapark. Inbreuken/overlastvormen zijn immers niet alleen in de dorpskernen terug te vinden.
       
      Raadslid Fertinel stelde zich de vraag of het gebruik van camerabeelden via web wel veilig was. Deze gedachtegang werd in het verleden al weerlegd door onze IT-dienst (en dus veilig bevonden).
       
      Raadslid Eeckelers vroeg zich af hoe we de ‘overtreders’ op de beelden zullen identificeren. Dit luik moet mee opgenomen worden in het ethisch kader/visie. Tot hoever gaan we hier in?
       
      De toegang van camerabeelden voor de gemeenschapswachten – vaststellers moet mee opgenomen worden in het ethisch kader. De coördinator Samenleving heeft wel de potentiële werkwijze toegelicht waarbij de GW fysiek een aanvraag moeten indienen bij de IT-dienst tot toegang van beelden. In dit logboek dienen zij mee te delen waarom zij de beelden willen raadplegen (bv. dossiernummer bestuurlijk verslag meedelen of omschrijving geven van het relaas).
       
      Na opmaak ethisch kader en reglementering vroeg raadslid Moons of heel dit dossier opnieuw geagendeerd kon worden op een GRC om finaal te bespreken.