De voorzitter van de gemeenteraad nodigt u uit tot het bijwonen van de zitting van de gemeenteraad. Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 24 juni 2025
Het decreet lokaal bestuur kent principieel de bevoegdheid tot het vaststellen van de voorwaarden van de opdracht en het vaststellen van de plaatsingsprocedure toe aan de gemeenteraad/ocmw-raad. Deze bevoegdheid kan gedelegeerd worden aan het college/vast bureau indien de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur'. Voor een vlotte interne werking is delegatie aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau noodzakelijk. Het komt aan de gemeente/OCMW-raad toe te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan. Dit wordt bij het begin van elke legislatuur voorgelegd aan de gemeente/OCMW-raad. Inhoudelijk werd quasi niets gewijzigd sinds de laatste aanpassing op de gemeente/OCMW-raad van 24 oktober 2023. Enige aanvulling is dat het visum door de financieel directeur ook verplicht is bij investeringsontvangsten.
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 januari 2025 het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd. Op 22 mei 2025 ontvingen we via het digitaal loket het schrijven van de provinciegouverneur waarbij de gouverneur overgaat tot een gedeeltelijke vernietiging van de beslissing van de gemeenteraad van Londerzeel van 28 januari 2025 betreffende het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Er wordt een aangepaste versie van het huishoudelijk reglement voorgelegd.
Schrijven van Het Vlaams Woonanker met de vraag om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de toewijzingsraad.
De wekelijkse dinsdagmarkt in Londerzeel is al jarenlang een vaste waarde in Londerzeel. Er is de nood om deze vorm van ontmoetingsplek te herwaarderen. Bezoekers en klanten moeten opnieuw vertrouwen krijgen in de markt. Dat vertrouwen begint bij een aangename sfeer, een verzorgd aanbod en een goede verstandhouding tussen alle betrokken partners. Daarom werd in samenspraak met het marktcomité, opgericht begin 2025, een marktcharter opgesteld. Het is geen reglement, maar eerder een engagement. Het is een gedeelde belofte van marktkramers, lokaal bestuur en marktcomité om samen te bouwen aan een gezellige, klantvriendelijke en kwaliteitsvolle markt.
Op de raad van Bestuur van Incovo werd beslist om een prijsverhoging door te voeren op de afvalprijzen. Daartoe werd op 2 september 2025 de beleidsnota met de nieuwe afvaltarieven 2026 bezorgd. In deze nota worden de tarieven voor huisvuil, PMD, GFT, papier/karton, glas en de diverse fracties op het recyclagepark voor het kalenderjaar 2026 herzien, rekening houdend met kostendekkendheid, marktvergelijking, beleidsdoelstellingen en OVAM-richtlijnen. De Raad van Bestuur van Incovo vraagt de goedkeuring van de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten, zodat de nieuwe tarieven per 1 januari 2026 in werking kunnen treden.
Een deel van het perceel kadastraal gekend onder 1ste afdeling wijk D nr. 577 R wordt al jaren feitelijk gebruikt door het publiek. Om juridische zekerheid te creëren en het gebruik te bestendigen, is het aangewezen dat het eigendom wordt opgenomen in het openbaar domein.
De gemeenteraad keurde tijdens de zitting van april het principe van verkoop van een perceel grond gelegen in de Spoelberchstraat voor de oprichting van een HUB-cabine goed. Een ontwerpakte werd opgemaakt.
Op 14 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering de wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid, definitief goed. Daarin worden voor de volgende lokale beleidscyclus 2026-2031 de krijtlijnen vastgelegd voor de opdrachten van gemeenten inzake wonen en voor een nieuw subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten.
Het huidig intergemeentelijk samenwerkingsverband, Woonwinkel KLM, waar Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise deel van uitmaken, loopt tot en met 31 december 2025. Het is aangewezen dit samenwerkingsverband te verlengen voor een nieuwe periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. De subsidieaanvraag voor het intergemeentelijk project rond woonbeleid dient uiterlijk 30 september 2025 ingediend te worden.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2025 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd Patrick Bogaerts als effectieve afgevaardigde en Koen Vanhoof als plaatsvervanger aangeduid.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het basisonderwijs dient aangepast ten gevolge van decretale wijzigingen.
Het huidige schoolreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2024, dient te worden aangepast door gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen. De schoolraad heeft op 17 juni 2025 een positief advies uitgebracht.
Het schoolreglement is een verplicht document dat de relatie tussen het schoolbestuur/de school enerzijds en de leerling/zijn ouders anderzijds vastlegt. Het schoolreglement dient eenmalig bij inschrijving voor akkoord te worden onderschreven door de ouders. Het schoolreglement dient enkel gewijzigd wanneer decretale wijzigingen zich opdringen en dient ook goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op de vorige zitting van de gemeenteraad in juni werd het GAS5-reglement aangepast in functie voertuigen bij prioritaire interventies en bij dringende opdrachten van openbare dienstverlening vrij te stellen van een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS). Er werd een foutief reglement als basis voor deze aanpassing gebruikt waardoor 3 artikels, die reeds eerder al werden gewijzigd, terug de originele tekst weergaven, wat niet de bedoeling was. Het betreft dus een administratieve rechtzetting van dit reglement.
De Geschied- en Heemkundige Kring Londerzeel, schenkt 10 registratieformulieren van mannen uit Londerzeel (Hollandse periode 1816-1817) en de vlag van de vrijwillige brandweer van Malderen samen met een fotokader van Malderse brandweerlieden.
Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 4 augustus 2025 een antwoord op de klacht van een raadslid over het agendapunt van de gemeenteraad van 22 april 2025 inzake goedkeuring van het belastingsreglement voor tijdelijke horecagelegenheden vanaf 1 mei 2025 tot en met 31 december 2032. Op vraag van de gouverneur dient dit antwoord ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.
NV PALM is houder van een opstalrecht, verleend door de gemeenteraad op 23 mei 2000, met betrekking tot het Molenhuis in Malderen. In artikel 6 van de opstalakte is opgenomen dat de opstalhouder zijn recht van opstal niet mag vervreemden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de grondeigenaar, in casu de gemeente. Door een partiële splitsing en herstructurering van NV PALM zal een deel van het vermogen overgaan op een nieuwe vennootschap, BV Swinkels Belgium. Hierdoor gaat ook het opstalrecht over naar de verkrijgende vennootschap (voor de nog resterende duurtijd van het recht van opstal), indien de gemeenteraad zich daarmee akkoord verklaart. Aan de andere bepalingen opgenomen in de notariële akte wijzigt er niets.
De Vlaamse overheid via OVAM ondersteunt lokale besturen bij de handhaving op zwerfvuil. In Vlaanderen zijn er zwerfvuilhandhavers van OVAM actief. OVAM moet dan door de gemeenteraad als GAS-vaststeller worden aangesteld.
Sinds 2011 vormt het subsidiekanaal via het fonds Alfred Van Roy een belangrijke financiële steun voor projecten van verenigingen die zich inzetten voor kinderen en jongeren in Londerzeel. Diepensteyn nv heeft zich ertoe verbonden om deze initiatieven via het fonds Alfred Van Roy te ondersteunen. In 2020-2021 werd een evaluatie uitgevoerd en werd op basis daarvan een nieuw reglement opgesteld. Het blijkt echter dat, ondanks de ondersteuning en communicatie vanuit de dienst Vrije Tijd, weinig verenigingen een subsidiedossier indienen en men het reglement als te hoogdrempelig ervaart. Daarom wenst Diepensteyn nv het huidige reglement stop te zetten en een nieuw reglement op te stellen.
Gezien de beslissing om het bikepark niet langer open te stellen, dient ook het huishoudelijk reglement ervan te worden opgeheven.
Aansluitend van deze openbare vergadering volgt het besloten gedeelte (indien er agendapunten zijn opgenomen). Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Tom TROCH
voorzitter