De voorzitter van de gemeenteraad nodigt u uit tot het bijwonen van de zitting van de gemeenteraad. Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 28/05/2024 (youtube.com)
Op basis van de budgetcontroles op 23 en 24 mei 2024 werden de budgetten voor 2024 tot en met 2027 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027.
Naar aanleiding van de budgetcontrole op 23 en 24 mei 2024, werden de budgetten voor 2024 e.v. aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027.
De gemeente int fiscale en niet-fiscale vorderingen. De betaling ervan loopt niet altijd even vlot. Herinneringskosten mogen aangerekend worden mits deze zijn vastgelegd in een retributiereglement. In de gemeenteraadszitting van 19 december 2017 werd het retributiereglement voor het aanrekenen van kosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, goedgekeurd. Ingevolge de wet van 4 mei 2023 'wet houdende invoeging van boek XIX 'schulden van de consument' in het wetboek van economisch recht' worden de bedragen die mogen aangerekend worden, vastgelegd. Het huidige reglement voldoet niet langer aan de bepalingen van deze nieuwe wet. Op basis hiervan is het opportuun eenzelfde retributiereglement uit te werken dat zowel van toepassing is op vorderingen ten behoeve van de gemeente als van het OCMW.
Er werd een reglement uitgewerkt met modaliteiten tot toekenning van een subsidie aan middenstands- en handelsverenigingen. Deze subsidie ondersteunt dergelijke verenigingen die als doel hebben de Londerzeelse (detail)handel en horeca te promoten.
Op 26 mei 2020 trad het huidige verhuurreglement op de gemeentelijke sportinfrastructuur in werking. Bijna 4 jaar na invoering dringen een aantal aanpassingen zich op.
Op 27 september 2022 trad het huidige verhuurreglement op de gemeentelijke infrastructuur voor socio-culturele doeleinden in werking. Naar aanleiding van het nieuwe erkenningsreglement voor verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 september 2023, dringen enkele aanpassingen zich op.
Het verenigingsleven is de lijm van het lokale gemeenschapsleven en bevordert de sociale cohesie tussen inwoners en de individuele zelfontplooiing van inwoners. Vrijetijdsverenigingen staan echter onder druk. Zo is het steeds moeilijker om voldoende vrijwillige handen te vinden om een vereniging te besturen en/of de dagdagelijkse taken op te nemen. Ook op infrastructureel en financieel vlak staan de verenigingen heden onder grote druk. Schaalvergroting door middel van samenwerken/fusioneren is hierbij een oplossing om deze druk op de verenigingen te verminderen. Bovendien biedt het voor het lokaal bestuur een kans om efficiënt en adequaat beleid qua subsidiëring te voeren.
We ondervinden nood aan een eigen podiumwagen die kan worden ingezet bij eigen gemeentelijke evenementen maar ook bij andere evenementen. In het kader daarvan wordt een overheidsopdracht gelanceerd en werd een bestek opgesteld. De raming bedraagt € 60.000 incl. btw. Er wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Momenteel bevinden we qua project KAZ ons in de ontwerpfase van de vrijetijdssite. Teneinde een kwalitatief en functioneel ontwerp te bekomen, werd een intensieve participatiecampagne gedaan met betrokken stakeholders (gemeenteraadsleden, inwoners, bibliotheekbezoekers, buurtbewoners, verenigingen, onderwijsveld, medewerkers, ...). Hun feedback werd onderzocht en verwerkt in het schetsontwerp. Op basis van het schetsontwerp kan de volgende fase binnen de de ontwerpfase van start gaan, met name de opmaak van een voorontwerp.
Eén van de acties binnen het actieplan digitale inclusie is het uitlenen van laptops aan inwoners uit kwetsbare doelgroepen. Er werd hiervoor een uitleenreglement uitgewerkt.
In kader van preventieve maatregelen tegen diefstal, schade en verlies en goed beheer van de facilitaire middelen is het opportuun om voor de basisscholen een slotenplan uit te werken en te implementeren. Er werd hiervoor een bestek opgemaakt. De raming bedraagt 100.000 euro incl. btw en de wijze van gunnen gebeurt via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De stookinstallatie van De Academie is van begin jaren '80 en dringend aan vervanging toe. Een bestek werd opgemaakt voor de vervanging van de bestaande gasketels door 2 condensatiegasvloerketels in cascade-opstelling. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 127.200 incl. 6% btw. De overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een loods in de Gildenstraat, gebruikt voor de opslag van goederen van uithuiszettingen, werd afgebroken. We zochten hiervoor een alternatieve locatie. Bovendien was er de behoefte aan extra ruimte voor opslag van goederen van de afdeling Grondgebiedszaken. Een loods gelegen in Herbodin kwam beschikbaar door de herlokalisatie van het bedrijf. Er werden onderhandelingen gestart met de eigenaars om een gedeelte van deze loods te huren. Een huurovereenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Kouterschool worstelt al jaren met te kleine speelplaatsen. Er zijn al verschillende initiatieven genomen: opsplitsen van speeltijden voor de lagere school, middagsport, een nieuwe aanpak op de speelplaats, het gebruik van een speelgoedkoffer en het afbakenen van speelzones met spelmateriaal. In 2020 werd contact genomen met de toenmalige eigenaar van een aangrenzend perceel aan de Groenhofdreef met als doel dit perceel aan te kopen om de kleuterspeelplaats uit te breiden. De eigenaar stond open voor verkoop, maar de belofte tot aankoop-verkoop geraakte nooit ondertekend. In 2022 verkocht de toenmalige eigenaar deze eigendom. Er werden opnieuw onderhandelingen aangeknoopt met de nieuwe eigenaar. Een ontwerp van overeenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur over de stand van zaken van de organisatiebeheersing van respectievelijk de gemeente en het OCMW. Dit maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening te verbeteren, anderzijds de beleidsdoelstellingen van de organisatie te kunnen opvolgen.
De gemeente Londerzeel plant de aanleg van fase 3 van de fietssnelweg F44 Mechelen-Gent op ons grondgebied. Dit heeft een lengte van 810 meter en loopt vanaf Boeksheide tot Lemmeken. De bestaande infrastructuur, ten zuiden van de spoorlijn Dendermonde-Mechelen, vormt de basis voor dit tracé in fase 3. De gemeenteraad keurde het ontwerpdossier voor de aanleg van een fietssnelweg F44 Boeksheide-Lemmeken goed op 23 januari 2024. Nadien werd een openbare procedure gevoerd door de ontwerper Infrabel, maar er werd geen enkele offerte ingediend. In dat geval kan men binnen de wet overheidsopdrachten gebruikmaken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Deze wijziging van gunning wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De dag van de jeugdbeweging is de jaarlijkse feestdag van alle jeugdbewegingen. Het is een kans voor de jeugdbeweging om zich enerzijds te tonen aan de buitenwereld en ook de jongeren die niet aangesloten zijn bij een jeugdbeweging hiervoor warm te maken. Anderzijds is het ook een dag om de vele leiding die onze gemeente telt te bedanken voor hun vrijwillige inzet gedurende het hele jaar door. Omdat werd vastgesteld dat het de laatste jaren moeilijk was om nog gemotiveerde afvaardiging vanuit de jeugdwerkinitiatieven te vinden én omdat deze feestdag er ook is om de leden en leiding van de jeugdbewegingen in de bloemetjes te zetten, werd na overleg met betrokken diensten en jongeren sinds 2021 overeengekomen om de jeugdwerkinitiatieven wat meer eigenaarschap te geven in de organisatie. Met hen wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden basisonderwijs dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden GTIL dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Een functiebeschrijving omvat de kerntaken van het personeelslid en wordt vastgelegd per ambt voor de wervings-en selectieambten. De instellingsgebonden lijst omvat de schoolgebonden opdrachten, waarbij er een billijke verdeling dient te gebeuren onder de personeelsleden. Het evaluatiereglement beschrijft de procedure van evaluatie van het personeel.
12% van de Vlaamse kinderen leeft in een gezin met een inkomen onder de Vlaamse regionale armoederisicodrempel. Kiwanis, een serviceclub in Londerzeel, met als belangeloos doel het ondersteunen en/of ontwikkelen van initiatieven ten voordele van sociale, caritatieve of filantropische instellingen die gericht zijn op de verbetering van het welzijn van kinderen en jongeren, heeft het project "vergeet-mij-nietje" gelanceerd. Er wordt hiervoor met hen een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Het schoolreglement is een verplicht document op de school, het legt de relatie tussen het schoolbestuur/de school enerzijds en de leerling/zijn ouders anderzijds, vast. Het schoolreglement dient eenmalig bij inschrijving voor akkoord worden onderschreven door de ouders. Daarna dienen zij alleen de wijzigingen te onderschrijven.
Het huidige schoolreglement, goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 20 juni 2023, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen. De gewijzigde teksten en/of vernieuwingen staan aangeduid in groen lettertype. Het ontwerp van schoolreglement werd opgesteld aan de hand van het model van OVSG.
Het schoolreglement en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling én nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld via elektronische weg aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. De infobrochure en de afsprakennota’s zullen aangepast worden in functie van het aangepast schoolreglement.
De schoolraad zal op 18 juni 2024 nog een advies uitbrengen voor de aanpassing van het schoolreglement.
Vanaf 1 september 2024 zal dit schoolreglement in voege gaan.
Naar aanleiding van de GAS-uitrol in onze gemeente is er nood aan een vaststeller in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Deze medewerker zal voornamelijk ingezet worden rond de thema's netheid en leefbaarheid en opereert vooreerst zoveel als mogelijk in een preventief kader. De GAS1-vaststeller zal aangesteld worden om bepaalde vaststellingen te kunnen doen van overtredingen van het politiereglement.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in een integratie van gemeente en OCMW met behoud van afzonderlijke rechtspersonen. De ambtelijke integratie krijgt in de eerste plaats vorm door eenduidige financiële leiding in de nieuwe figuur van financieel directeur die in de plaats treedt van de financieel beheerders van gemeente en OCMW en alle betreffende bevoegdheden overneemt.
Het decreet voorziet dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering. Er worden hierover geen nadere bijzondere regels geformuleerd waarbij het aan de gemeenteraad toekomt om een concrete vervangingsregeling uit te werken die aangepast is aan de nood van de diensten. Minstens en in elk geval moet in een waarneming van het ambt van financieel directeur worden voorzien als de afwezigheid of verhindering langer dan 120 dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard. In dat geval oefent de waarnemend financieel directeur alle bevoegdheden van de financieel directeur.
Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen is het noodzakelijk een regeling uit te werken mocht de financieel directeur afwezig of verhinderd zou zijn. Bijgevolg is het aangewezen om enerzijds een of meerdere plaatsvervangend financieel directeurs te voorzien voor korte afwezigheden of verhinderingen, terwijl anderzijds ook meer langdurige afwezigheden opgevangen moeten worden door de aanduiding van een waarnemend financieel directeur. Er zijn immers niet langer wettelijke voorwaarden voorzien om als vervanger te kunnen optreden.
Aansluitend van deze openbare vergadering volgt het besloten gedeelte (indien er agendapunten zijn opgenomen). Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Koen ZWETSLOOT
voorzitter