De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 20:05.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 28/05/2024 (youtube.com)
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 28/05/2024 (youtube.com)
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Op basis van de budgetcontroles op 23 en 24 mei 2024 werden de budgetten voor 2024 tot en met 2027 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027.
Op basis van de budgetcontroles op 23 en 24 mei 2024 werden de budgetten voor 2024 tot en met 2027 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 juni 2024 houdende akteneming aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2024/1)
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
In het verkiezingsjaar hebben besturen immers de mogelijkheid de beginkredieten voor 2025 vast te stellen vóór de installatie van de nieuwe raad. Aangezien de beginkredieten voor 2025 worden vastgesteld, dienen de schema's M2 (staat van het financieel evenwicht), T2 (ontvangsten en uitgaven volgens economische aard) en T4 (evolutie van de schuld) ramingen tot en met 2027 bevatten. Conform artikel 257§1 lid 4 van het decreet lokaal bestuur blijft de periode van het meerjarenplan 2020-2025. Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Het voorliggende MJP voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de OCMW-raad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2024/1) voor het deel gemeente vast.
Naar aanleiding van de budgetcontrole op 23 en 24 mei 2024, werden de budgetten voor 2024 e.v. aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027.
Naar aanleiding van de budgetcontrole op 23 en 24 mei 2024, werden de budgetten voor 2024 e.v. aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. Bijkomend werden ook budgetgegevens toegevoegd voor het reguliere beleid en de langlopende acties voor boekjaar 2027.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/OCMW-raad.
In het verkiezingsjaar hebben besturen immers de mogelijkheid de beginkredieten voor 2025 vast te stellen vóór de installatie van de nieuwe raad. Aangezien de beginkredieten voor 2025 worden vastgesteld, dienen de schema's M2 (staat van het financieel evenwicht), T2 (ontvangsten en uitgaven volgens economische aard) en T4 (evolutie van de schuld) ramingen tot en met 2027 bevatten. Conform artikel 257§1 lid 4 van het decreet lokaal bestuur blijft de periode van het meerjarenplan 2020-2025. Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Deze aanpassing van het meerjarenplan voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de OCMW-raad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (2024/1) voor het deel OCMW goed.
Artikel 2: De (geconsolideerde) aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting wordt integraal vastgesteld.
De gemeente int fiscale en niet-fiscale vorderingen. De betaling ervan loopt niet altijd even vlot. Herinneringskosten mogen aangerekend worden mits deze zijn vastgelegd in een retributiereglement. In de gemeenteraadszitting van 19 december 2017 werd het retributiereglement voor het aanrekenen van kosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, goedgekeurd. Ingevolge de wet van 4 mei 2023 'wet houdende invoeging van boek XIX 'schulden van de consument' in het wetboek van economisch recht' worden de bedragen die mogen aangerekend worden, vastgelegd. Het huidige reglement voldoet niet langer aan de bepalingen van deze nieuwe wet. Op basis hiervan is het opportuun eenzelfde retributiereglement uit te werken dat zowel van toepassing is op vorderingen ten behoeve van de gemeente als van het OCMW.
De gemeente int fiscale en niet-fiscale vorderingen. De betaling ervan loopt niet altijd even vlot. Herinneringskosten mogen aangerekend worden mits deze zijn vastgelegd in een retributiereglement. In de gemeenteraadszitting van 19 december 2017 werd het retributiereglement voor het aanrekenen van kosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, goedgekeurd. Ingevolge de wet van 4 mei 2023 'wet houdende invoeging van boek XIX 'schulden van de consument' in het wetboek van economisch recht' worden de bedragen die mogen aangerekend worden, vastgelegd. Het huidige reglement voldoet niet langer aan de bepalingen van deze nieuwe wet. Op basis hiervan is het opportuun eenzelfde retributiereglement uit te werken dat zowel van toepassing is op vorderingen ten behoeve van de gemeente als van het OCMW.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- grondwet
- wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en latere wijzigingen
- wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "schulden van de consument" in het wetboek van economisch recht
- beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2017 betreffende retributie voor het aanrekenen van kosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor fiscale- en niet-fiscale schuldvorderingen
Niet-fiscale en fiscale vorderingen worden niet altijd tijdig betaald. Dit brengt veel administratieve lasten en kosten met zich mee. Het is billijk dat deze kosten verhaald worden op de nalatige betalers. De eerste aanmaning wordt kosteloos verstuurd om hen alsnog de kans te geven de vordering te voldoen zonder kosten. Als de niet-betwiste vordering na het verzenden van de laatste maning nog steeds onbetaald blijft, kan een dwangbevel/dwangschrift uitgevaardigd worden. De kosten van de deurwaarder zijn steeds ten laste van de nalatige betalers.
Enig artikel: Het retributiereglement voor het aanrekenen van kosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor schuldvorderingen wordt goedgekeurd.
Er werd een reglement uitgewerkt met modaliteiten tot toekenning van een subsidie aan middenstands- en handelsverenigingen. Deze subsidie ondersteunt dergelijke verenigingen die als doel hebben de Londerzeelse (detail)handel en horeca te promoten.
Er werd een reglement uitgewerkt met modaliteiten tot toekenning van een subsidie aan middenstands- en handelsverenigingen. Deze subsidie ondersteunt dergelijke verenigingen die als doel hebben de Londerzeelse (detail)handel en horeca te promoten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerpreglement
Jaarlijks deden handelsverenigingen Unizo Londerzeel en OGL reeds een aanvraag voor een financiële ondersteuning.
Deze subsidie ondersteunt handelsverenigingen die als doel hebben de Londerzeelse (detail)handel en horeca te promoten. Het doel moet minimaal voldoen aan één van volgende doelstellingen: verhogen van de winkelbeleving, uitbouwen van samenwerking tussen handelaars, Londerzeel als shoppinggemeente op een positieve manier promoten via een project (actie, evenement, campagne, …) om extra bezoekers naar de handelskern aan te trekken, opleiden van ondernemers.
050003/1.3.10/6493000 Toegestane werkingssubsidies
Er werd een totaalbudget van 1.000 euro voorzien.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement tot toekenning van werkingssubsidies voor middenstands- en handelsverenigingen goed.
Op 26 mei 2020 trad het huidige verhuurreglement op de gemeentelijke sportinfrastructuur in werking. Bijna 4 jaar na invoering dringen een aantal aanpassingen zich op.
Op 26 mei 2020 trad het huidige verhuurreglement op de gemeentelijke sportinfrastructuur in werking. Bijna 4 jaar na invoering dringen een aantal aanpassingen zich op.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 26 mei 2020 houdende goedkeuring van het reglement op de verhuur van gemeentelijke sportinfrastructuur, en latere wijziging
- beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2023 houdende goedkeuring van het subsidiereglement voor de erkende jeugd-, sport-, milieu- en cultuurverenigingen van Londerzeel
- beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van respectievelijk 18 maart 2024 en 27 mei 2024 houdende aanpassing van het reglement op de verhuur van gemeentelijke sportinfrastructuur
- ontwerpreglement
Een aanpassing van en aanvulling met enkele artikels in het reglement drongen zich op. Volgende zaken werden toegevoegd aan het huidige reglement:
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement op de verhuur van gemeentelijke sportinfrastructuur goed.
Op 27 september 2022 trad het huidige verhuurreglement op de gemeentelijke infrastructuur voor socio-culturele doeleinden in werking. Naar aanleiding van het nieuwe erkenningsreglement voor verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 september 2023, dringen enkele aanpassingen zich op.
Op 27 september 2022 trad het huidige verhuurreglement op de gemeentelijke infrastructuur voor socio-culturele doeleinden in werking. Naar aanleiding van het nieuwe erkenningsreglement voor verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 september 2023, dringen enkele aanpassingen zich op.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het reglement op de verhuur van gemeentelijke infrastructuur voor socio-culturele doeleinden
- beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2023 houdende goedkeuring van het subsidiereglement voor de erkende jeugd-, sport-, milieu- en cultuurverenigingen van Londerzeel
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2024 houdende aanpassing van het reglement op de verhuur van gemeentelijke infrastructuur voor socio-culturele doeleinden
We wensen in te zetten op een maximale ondersteuning van erkende Londerzeelse verenigingen en geregistreerde buurtcomités. Door de indeling in diverse gebruikerscategorieën zullen de erkende Londerzeelse verenigingen en buurtcomités kunnen genieten van de huidige tarifering. Niet-erkende Londerzeelse verenigingen, niet-Londerzeelse verenigingen zonder winstgevend doel en Londerzeelse politieke partijen zullen een meer marktconforme huurprijs betalen. Hiermee worden erkende Londerzeelse verenigingen en geregistreerde buurtcomités opgewaardeerd en worden niet-erkende Londerzeelse verenigingen gestimuleerd om een erkenningsaanvraag in te dienen om te genieten van de bijhorende voordelen. Het nieuwe reglement wordt bij deze ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Volgende zaken werden toegevoegd en/of bijgestuurd aan het reglement (zie bijlage):
1. Vastlegging van de verschillende gebruikerscategorieën en daaraan gekoppelde tarifering (art. 2.2):
Bij CATEGORIE 3 zullen volgende prijzen worden gehanteerd:
De tariferingsfactor is hierbij bepaald in functie van het comfort die elk van deze accommodaties biedt, de marge die de basisprijs nog toelaat om realistisch te verhogen, de personeelsinzet die elke accommodatie vereist qua onderhoud, de administratieve kost die vervat zit in de verhuur en het verdienmodel dat er bij verhuring op kan worden nagehouden bij exploitatie.
Uitsplitsing van de tarifering zal ingaan per 01.09.2024 met als doel om een korte overgangsperiode in te bouwen. Tot dan (31.08.2024) gelden voor niet-erkende Londerzeelse verenigingen dezelfde tarieven als voor de Londerzeelse erkende verenigingen.
3. Het koppelen van een boete inzake niet-naleven van de gebruiksregels (art. 11.3)
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement inzake verhuur van gemeentelijke infrastructuur voor socio-culturele doeleinden goed.
Artikel 2: Het aangepaste reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2024.
Het verenigingsleven is de lijm van het lokale gemeenschapsleven en bevordert de sociale cohesie tussen inwoners en de individuele zelfontplooiing van inwoners. Vrijetijdsverenigingen staan echter onder druk. Zo is het steeds moeilijker om voldoende vrijwillige handen te vinden om een vereniging te besturen en/of de dagdagelijkse taken op te nemen. Ook op infrastructureel en financieel vlak staan de verenigingen heden onder grote druk. Schaalvergroting door middel van samenwerken/fusioneren is hierbij een oplossing om deze druk op de verenigingen te verminderen. Bovendien biedt het voor het lokaal bestuur een kans om efficiënt en adequaat beleid qua subsidiëring te voeren.
Het verenigingsleven is de lijm van het lokale gemeenschapsleven en bevordert de sociale cohesie tussen inwoners en de individuele zelfontplooiing van inwoners. Vrijetijdsverenigingen staan echter onder druk. Zo is het steeds moeilijker om voldoende vrijwillige handen te vinden om een vereniging te besturen en/of de dagdagelijkse taken op te nemen. Ook op infrastructureel en financieel vlak staan de verenigingen heden onder grote druk. Schaalvergroting door middel van samenwerken/fusioneren is hierbij een oplossing om deze druk op de verenigingen te verminderen. Bovendien biedt het voor het lokaal bestuur een kans om efficiënt en adequaat beleid qua subsidiëring te voeren.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 41, 23°
- beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2023 houdende goedkeuring van het erkenningsreglement en subsidiereglement voor erkende jeugd-, sport-, cultuur en milieuverenigingen
- visienota inzake financiële ondersteuning van verenigingen die fuseren
Vrijetijdsverenigingen die de krachten bundelen moeten hiervoor beloond kunnen worden. Er werd hieromtrent reeds een visienota uitgewerkt om structurele en duurzame vormen van samenwerking tussen verenigingen te stimuleren, waarbij er binnen de fusiesubsidie een onderscheid zou gemaakt worden tussen een injectiesubsidie, verhoogde werkingssubsidies en een beloningssubsidie. Deze visienota dient als basis en inspiratie voor een toekomstig subsidiereglement.
In 2022 vond reeds een fusie plaats tussen FC Sint-Jozef Londerzeel en KFC Malderen, resulterend in de nieuwe vereniging Londerzeel United. Door deze fusie is de vereniging groter en kwaliteitsvoller geworden. Evenwel heeft zo'n fusie ook bijkomende financiële repercussies. Als lokaal bestuur willen we hierin financieel ondersteunen via het nominatief toekennen van een fusiesubsidie.
Als referentie voor het bepalen van het subsidiebedrag werden hiervoor de parameters genomen die voortvloeiden uit hun subsidieaanvraag van 30 december 2023 i.f.v. de subsidies n.a.v. het subsidiereglement voor erkende jeugd-, sport-, cultuur en milieuverenigingen.
1) Injectiesubsidie:
458 leden bij opstart van het eerste werkingsjaar (2022-2023) à rato van € 50/lid = € 22.900 injectiesubsidie
2) Verhoogde werkingssubsidies:
Eerste werkingssubsidie in het jaar na de fusie werd toegekend door de collegezitting van 11 maart 2024 voor een bedrag van € 3.500
Daar dient dus nog een toeslag met factor 4 te worden op toegepast, waardoor Londerzeel United voor werkingsjaar 2022-2023 nog recht heeft op € 10.500 (gewone werkingssubsidie werd van dit bedrag afgetrokken)
Volgende uitbetaling der werkingssubsidies (betrekking hebbend op werkingsjaar na de fusie +1 = werkingsjaar 2023-2024) is voorzien voor najaar 2024 en op basis van de gewone werkingssubsidie ten bedrage van € 3.500, wordt een toeslag met factor 3 toegepast, waardoor Londerzeel United voor het werkingsjaar 2023-2024 nog recht heeft op € 7.000 (gewone werkingssubsidie werd van dit bedrag afgetrokken)
Volgende uitbetaling der werkingssubsidies (betrekking hebbend op werkingsjaar na de fusie +2 = werkingsjaar 2024-2025) is voorzien voor najaar 2025 en op basis van de gewone werkingssubsidie ten bedrage van € 3.500, wordt een toeslag met factor 2 toegepast, waardoor Londerzeel United voor het werkingsjaar 2024-2025 nog recht heeft op € 3.500 (gewone werkingssubsidie werd van dit bedrag afgetrokken)
Vanaf werkingsjaar 2025-2026 valt Londerzeel United dan terug op de normale werkingssubsidie waarop ze recht heeft, zonder verhoging.
Totaal aan verhoogde werkingssubsidies: € 21.000
3) Beloningssubsidie
Uitbetaling hiervan na afloop van werkingsjaar 2024-2025 en mits voldaan aan de doelstellingen en mits indiening van een evaluatiedossier ten bedrage van 50% van de injectiesubsidie = € 11.450 beloningssubsidie
Het budget is voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan in deze zitting.
Dit agendapunt werd niet behandeld.
We ondervinden nood aan een eigen podiumwagen die kan worden ingezet bij eigen gemeentelijke evenementen maar ook bij andere evenementen. In het kader daarvan wordt een overheidsopdracht gelanceerd en werd een bestek opgesteld. De raming bedraagt € 60.000 incl. btw. Er wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
We ondervinden nood aan een eigen podiumwagen die kan worden ingezet bij eigen gemeentelijke evenementen maar ook bij andere evenementen. In het kader daarvan wordt een overheidsopdracht gelanceerd en werd een bestek opgesteld. De raming bedraagt € 60.000 incl. btw. Er wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- bestuursdecreet van 7 december 2018
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en de latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 92 (overheidsopdrachten waarvan de geraamde waarde lager is dan € 30.000,00)
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en de latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en de latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
- bestek inzake aankoop van een podiumwagen
- gunstig advies van de interne preventieadviseur
De dienst Vrije Tijd heeft bij de organisatie van eigen evenementen al verschillende keren gebruik moeten maken van de mobiele podiumwagen van gemeente Merchtem. Het gebruik van dergelijke podiumwagen levert een arbeidstijdswinst op onze medewerkers die geen podium telkenmale moeten opbouwen en weer afbreken.
Er is dus nood aan een eigen podiumwagen die kan worden ingezet bij gemeentelijke evenementen maar ook andere evenementen van verenigingen.
In het meerjarenplan werd volgende actie voorzien:
Beleidsdoelstelling: Londerzeel draagt duurzaam bij een het welzijn van de burger
Actieplan 5.5: Versterken sociale cohesie
Actie 5.5.14: Uitlenen van materiaal aan verenigingen, vzw's en gelegenheidsgroepen
De uitgave is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op budgetcode 2024/011907/2300000/AP 5.5/A 5.5.14/UIT_20_01
Voorzien budget: € 60.000
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024-631 en de raming voor de overheidsopdracht inzake levering van een podiumwagen wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2: De raming bedraagt € 60.000,00 incl. btw.
Artikel 3: De overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Momenteel bevinden we qua project KAZ ons in de ontwerpfase van de vrijetijdssite. Teneinde een kwalitatief en functioneel ontwerp te bekomen, werd een intensieve participatiecampagne gedaan met betrokken stakeholders (gemeenteraadsleden, inwoners, bibliotheekbezoekers, buurtbewoners, verenigingen, onderwijsveld, medewerkers, ...). Hun feedback werd onderzocht en verwerkt in het schetsontwerp. Op basis van het schetsontwerp kan de volgende fase binnen de de ontwerpfase van start gaan, met name de opmaak van een voorontwerp.
Momenteel bevinden we qua project KAZ ons in de ontwerpfase van de vrijetijdssite. Teneinde een kwalitatief en functioneel ontwerp te bekomen, werd een intensieve participatiecampagne gedaan met betrokken stakeholders (gemeenteraadsleden, inwoners, bibliotheekbezoekers, buurtbewoners, verenigingen, onderwijsveld, medewerkers, ...). Hun feedback werd onderzocht en verwerkt in het schetsontwerp. Op basis van het schetsontwerp kan de volgende fase binnen de de ontwerpfase van start gaan, met name de opmaak van een voorontwerp.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
- koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 14 januari 13 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 houdende goedkeuring mastervisie vrijetijdssite incl. financiering van (ver)nieuwbouw van gebouw door middel van krediet met audit en technisch-financiële projectbegeleiding
- beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 houdende goedkeuring selectieleidraad inzake de overheidsopdracht 'Renovatie en omvorming van de brandweersite tot vrijetijdssite' met als opdracht 'Ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving'
- beslissing van de gemeenteraad van 28 maart 2023 houdende goedkeuring gunningsleidraad en bijlagen van de overheidsopdracht inzake renovatie en omvorming van de brandweersite tot vrijetijdssite met als opdracht 'Ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving'
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 april 2023 houdende bekrachtiging selectieverslag met betrekking tot de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving met betrekking tot de renovatie van de brandweersite tot vrijetijdssite
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023 houdende de gunning van de overheidsopdracht inzake de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving voor de renovatie en omvorming van de brandweersite tot vrijetijdssite
- beoordelingsfiches van de kandidaten d.d. 26 september 2023
- gunningsverslag van 26 september 2023
In het meerjarenplan is voorzien:
Beleidsdoelstelling 5: Londerzeel stimuleert, in co-creatie met de inwoners en de verenigingen, de sociale cohesie, met ruimte voor ontmoeting, een prikkelende en inspirerende beleving, levenslang & levensbreed leren, creativiteit en innovatie
Actieplan 5.4: Realiseren van een tot de verbeelding sprekende en zeer flexibele inrichting van de vrijetijdssite waar iedereen zich welkom voelt en dit d.m.v. co-creatie
Actie 5.4.7: Realiseren van een vrijetijdssite.
Op basis van het schetsontwerp kan de volgende fase binnen de de ontwerpfase van start gaan, met name de opmaak van een voorontwerp.
Algemeen werd project KAZ positief onthaald binnen de verschillende participatiesessies. In samenwerking met de werkgroep, ging de ontwerper aan de slag met de opmerkingen en suggesties die we ontvingen. Op basis van deze aanpassingen werd een schetsontwerp voorgelegd door de ontwerper, dat tevens werd gevalideerd door de werkgroep. De meest belangrijkste wijzigingen binnen het schetsontwerp luiden als volgt:
Bibliotheek
Cultuurcafé
1e verdieping kantoren/vergaderruimtes
Polyvalente ruimte
Buitenruimte en omgeving
De volledige fasering en de volgende te nemen stappen zijn terug te vinden in de streefplanning in bijlage.
Investeringsbudget GE/073900/2210000/CUL_20_01. Binnen het huidig meerjarenplan is heden (na goedkeuring aanpassing meerjarenplan) € 3.976.920 voorzien, verspreid over de 2024 en 2025.
De geraamde bouwkost voor de vrijetijdssite bedraagt:
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het schetsontwerp project KAZ (vrijetijdssite) goed.
Eén van de acties binnen het actieplan digitale inclusie is het uitlenen van laptops aan inwoners uit kwetsbare doelgroepen. Er werd hiervoor een uitleenreglement uitgewerkt.
Eén van de acties binnen het actieplan digitale inclusie is het uitlenen van laptops aan inwoners uit kwetsbare doelgroepen. Er werd hiervoor een uitleenreglement uitgewerkt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- advies en bespreking op het managementteam van 17 januari 2024 inzake visienota en bijhorend actieplan 2024 inzake digitale inclusie
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2024 houdende goedkeuring van de visienota en bijhorend actieplan 2024 inzake digitale inclusie
- bespreking op de GRC Mens van 21 februari 2024
- beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2024 houdende goedkeuring samenwerkingsovereenkomsten met Blenders vzw en met Avansa Brussel-Halle vzw m.b.t. de uitrol van het actieplan digitale inclusie
We zetten in op een digitaal inclusiebeleid. We wensen inwoners met een verhoogd risico op digitale achterstand of uitsluiting de nodige kansen te bieden om te participeren aan de digitale wereld. Een belangrijke voorwaarde hierbij betreft de toegang tot een toestel. Via dit reglement wensen we de toegang tot een toestel voor personen die omwille van financiële beperkingen niet in staat zijn om hierin zelf te voorzien te waarborgen.
Door gebruik te maken van gerecupereerde afgeschreven laptops van de gemeente zorgen we voor een optimale herbestemming van reeds beschikbaar materiaal, dat nog steeds in goede staat is en dat ruimschoots aan de technische noden voldoet. Via de ontlening van gerecupereerde laptops, wensen we de toegang tot internet en de digitale applicaties voor iedereen te garanderen. Dit proefproject richt zich in eerste instantie tot de cliënten in begeleiding bij het Welzijnsloket. Afhankelijk van de vraag en de effectief ontleende toestellen, kan de doelgroep na evaluatie worden verruimd.
Door de laptops uit te lenen via het bibliotheeksysteem, kunnen we gebruik maken van de reeds bestaande procedures en software om de uitleningen efficiënt op te volgen. Bovendien leiden we met deze dienstverlening inwoners uit kwetsbare doelgroepen toe naar de UiTPAS met kansentarief en naar het brede aanbod van de bib.
Aan deze actie zijn geen kosten verbonden. De laptops die in aanmerking worden genomen betreffen afgeschreven, gerecupereerde laptops die voorheen werden ingezet binnen onze administratie. De laptops worden geformatteerd en technisch klaargemaakt door medewerkers van de dienst IT.
De ontlening is gratis. Enkel in geval van eventuele inbreuken (bv. diefstal) op het uitleenreglement of de uitleenovereenkomst door de gebruikers wordt een forfaitaire kost van 200 euro aangerekend aan de ontlener.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het uitleenreglement voor het uitlenen van laptops goed.
In kader van preventieve maatregelen tegen diefstal, schade en verlies en goed beheer van de facilitaire middelen is het opportuun om voor de basisscholen een slotenplan uit te werken en te implementeren. Er werd hiervoor een bestek opgemaakt. De raming bedraagt 100.000 euro incl. btw en de wijze van gunnen gebeurt via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In kader van preventieve maatregelen tegen diefstal, schade en verlies en goed beheer van de facilitaire middelen is het opportuun om voor de basisscholen een slotenplan uit te werken en te implementeren. Er werd hiervoor een bestek opgemaakt. De raming bedraagt 100.000 euro incl. btw en de wijze van gunnen gebeurt via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, vastgesteld door het koninklijk besluit van 26 september 1991
- ontwerpbestek
In alle scholen zijn de deuren voorzien van verschillende cilinders waardoor leerkrachten over verschillende sleutels moeten beschikken om de school en lokalen te betreden.
Door nieuwe cilinders te plaatsen en voor de leerkrachten een digitale sleutel te voorzien, die geprogrammeerd kan worden op basis van de lokalen die zij mogen betreden, heeft elke leerkracht maar 1 sleutel nodig.
Dergelijke sleutels kunnen ook geprogrammeerd worden voor verenigingen die gebruik maken van lokalen in de scholen. Ook voor de technische dienst en hulpdiensten volstaat één sleutel om toegang te hebben tot alle lokalen.
Gezien het beschikbare budget en de huidige onduidelijkheid rond de werkhuizen (lopende subsidieaanvraag) van het GTIL werd het bestek beperkt tot de basisscholen en werden De Academie en het GTIL niet meegenomen in dit dossier.
Dit project kadert in de beheersmaatregel 'De organisatie neemt preventieve maatregelen tegen diefstal, schade en verlies' binnen 9.2 'De organisatie beheert de facilitaire middelen goed' van thema 'Facilitair beheer' van de leidraad organisatiebeheersing.
Via investeringsbudget - AR 2210000/BI 080000/Actie 1.5.21: Slotenplan opmaken: voorzien budget 100.000 euro.
Artikel 1: Het bestek, de raming en de wijze van gunnen van de overheidsopdracht inzake slotenplan voor de basisscholen, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De raming bedraagt 100.000 euro incl. btw.
Artikel 3: De wijze van gunnen gebeurt via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De stookinstallatie van De Academie is van begin jaren '80 en dringend aan vervanging toe. Een bestek werd opgemaakt voor de vervanging van de bestaande gasketels door 2 condensatiegasvloerketels in cascade-opstelling. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 127.200 incl. 6% btw. De overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De stookinstallatie van De Academie is van begin jaren '80 en dringend aan vervanging toe. Een bestek werd opgemaakt voor de vervanging van de bestaande gasketels door 2 condensatiegasvloerketels in cascade-opstelling. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 127.200 incl. 6% btw. De overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en de latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet)
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en de latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en de latere wijzigingen
De vernieuwing van de stookinstallatie is noodzakelijk om verschillende redenen:
Energie-efficiëntie: De huidige installatie is verouderd en verbruikt meer energie dan moderne systemen. Door te investeren in een nieuwe stookinstallatie kunnen we aanzienlijk besparen op de energiekosten en inzetten op duurzaamheid.
Veiligheid: Met de jaren is de veiligheid van de stookruimte afgenomen. Nieuwe installaties voldoen aan de strengste veiligheidsnormen en verminderen het risico op ongelukken en storingen.
Milieu: Oudere stookinstallaties hebben een hogere uitstoot van schadelijke stoffen. Een nieuwe stookruimte met moderne, milieuvriendelijke technologieën zal onze ecologische voetafdruk verkleinen.
Regelgeving: De wetgeving rond stookinstallaties wordt steeds strenger. Door nu te vernieuwen, anticiperen we op toekomstige regels.
Betrouwbaarheid: Een nieuwe stookruimte garandeert een betrouwbare verwarming van het gebouw, wat essentieel is voor het comfort en de continuïteit van onze activiteiten.
Waardevermeerdering: Het updaten van de stookruimte zal de waarde van ons vastgoed verhogen.
De uitgave wordt voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan, die heden ook wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024-1639 en de raming voor de overheidsopdracht inzake het vernieuwen van de stookruimte in De Academie wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De raming bedraagt € 127.200 incl. 6% btw.
Artikel 3: De opdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een loods in de Gildenstraat, gebruikt voor de opslag van goederen van uithuiszettingen, werd afgebroken. We zochten hiervoor een alternatieve locatie. Bovendien was er de behoefte aan extra ruimte voor opslag van goederen van de afdeling Grondgebiedszaken. Een loods gelegen in Herbodin kwam beschikbaar door de herlokalisatie van het bedrijf. Er werden onderhandelingen gestart met de eigenaars om een gedeelte van deze loods te huren. Een huurovereenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Een loods in de Gildenstraat, gebruikt voor de opslag van goederen van uithuiszettingen, werd afgebroken. We zochten hiervoor een alternatieve locatie. Bovendien was er de behoefte aan extra ruimte voor opslag van goederen van de afdeling Grondgebiedszaken. Een loods gelegen in Herbodin kwam beschikbaar door de herlokalisatie van het bedrijf. Er werden onderhandelingen gestart met de eigenaars om een gedeelte van deze loods te huren. Een huurovereenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- ontwerp van huurovereenkomst met VVZRL GHIFRA
Het huren van een loods is om te voldoen aan de behoefte aan extra ruimte voor opslag van goederen van de afdeling Grondgebiedszaken en voor opslag van goederen van uithuiszettingen. De locatie van de loods is ideaal gelegen, niet ver van de site Grondgebiedszaken in Malderendorp 14. Het is een moderne en goed uitgeruste loods met de nodige faciliteiten. Er werd op grondgebied Londerzeel naar mogelijkheden gezocht maar geen betere alternatieve locaties gevonden.
Het bepalen van de exacte kosten van een loods per m² was enorm afhankelijk van de vele variabelen die een invloed hebben op de prijs. Er werd rekening gehouden met factoren zoals locatie, grootte, bouwkwaliteit en de marktvoorwaarden. De afgesproken huurprijs lijkt ons derhalve realistisch.
Huurprijs: € 2.900 per maand
BC061000/6100800: € 17.400 voorzien voor resterende periode in 2024, 34.800 euro vanaf 2025.
Artikel 1: De huurovereenkomst met VVZRL GHIFRA wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de huurovereenkomst te ondertekenen.
De Kouterschool worstelt al jaren met te kleine speelplaatsen. Er zijn al verschillende initiatieven genomen: opsplitsen van speeltijden voor de lagere school, middagsport, een nieuwe aanpak op de speelplaats, het gebruik van een speelgoedkoffer en het afbakenen van speelzones met spelmateriaal. In 2020 werd contact genomen met de toenmalige eigenaar van een aangrenzend perceel aan de Groenhofdreef met als doel dit perceel aan te kopen om de kleuterspeelplaats uit te breiden. De eigenaar stond open voor verkoop, maar de belofte tot aankoop-verkoop geraakte nooit ondertekend. In 2022 verkocht de toenmalige eigenaar deze eigendom. Er werden opnieuw onderhandelingen aangeknoopt met de nieuwe eigenaar. Een ontwerp van overeenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Kouterschool worstelt al jaren met te kleine speelplaatsen. Er zijn al verschillende initiatieven genomen: opsplitsen van speeltijden voor de lagere school, middagsport, een nieuwe aanpak op de speelplaats, het gebruik van een speelgoedkoffer en het afbakenen van speelzones met spelmateriaal. In 2020 werd contact genomen met de toenmalige eigenaar van een aangrenzend perceel aan de Groenhofdreef met als doel dit perceel aan te kopen om de kleuterspeelplaats uit te breiden. De eigenaar stond open voor verkoop, maar de belofte tot aankoop-verkoop geraakte nooit ondertekend. In 2022 verkocht de toenmalige eigenaar deze eigendom. Er werden opnieuw onderhandelingen aangeknoopt met de nieuwe eigenaar. Een ontwerp van overeenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- schattingsverslag van 26 oktober 2023
- ontwerp van overeenkomst
- meetplan
De Kouterschool heeft nood aan uitbreiding van de speelplaatsen. Bij de opmaak van de groene speelplaats en indeling spelzones is rekening gehouden met een mogelijk groot speelveld in de toekomst. Momenteel is er een deel asfalt bij de lagere school waarop gevoetbald, gebasket, ... kan worden, maar dit is ontoereikend. Telkens wordt hiervoor uitgeweken naar de Vermahal. Voor de kleuters is de helft van de kleine speelplaats aangelegd in rubbermatten en de andere helft is in gras aangelegd met speeltoestellen. Hier kan zelfs geen groot spel gespeeld worden.
Over de oppervlakte van speelplaatsen bestaat geen wettelijk kader. Toch is het voorzien van voldoende buitenruimte sterk aan te raden want onderzoek toont aan dat waar kinderen te weinig speelruimte ter beschikking hebben tijdens speeltijden, het aantal conflicten en pestgedrag toeneemt. Minimaal wordt er aangeraden om 6m²/leerling aan buitenspeelruimte te voorzien voor het buitengewoon en basisonderwijs.
De bestaande oppervlakte en inrichting van de kleuterspeelplaats laat niet toe om alle kleuters vlot te laten spelen. Gemiddeld zijn er 80 kleuters aanwezig (bezetting varieert tussen 70 en 100 leerlingen). Er is te weinig groene speelruimte door de aanwezigheid van de rubberen matten en verharding. Op dit moment zijn er weinig opties om hier iets beters van te maken. Het betrokken perceel sluit aan bij de huidige speelplaats. Ook de lagere school zou van het terrein gebruik maken door bijvoorbeeld buiten les te geven. De school beschikt niet over een eigen sporthal. Voor de turnlessen wordt de Vermahal gebruikt, maar er is veel gedeeld gebruik en er wordt veel tijd verloren door verplaatsing.
De Kouterschool heeft goed nagedacht over de uitbreiding van de speelruimtes en de mogelijke voordelen die de aankoop van het perceel kan bieden voor zowel de kleuters als de leerlingen van de lagere school. De plannen voor een multi-speelterrein, een fiets- en wandelronde, en het aanpakken van het parkeerprobleem zijn waardevolle toevoegingen die de schoolervaring voor de kinderen kunnen verbeteren.
Na de aankoop van het perceel kan worden gestart met de planning van het project. De inrichting kan vrij eenvoudig zijn en verder gaan in het idee van de groene speelplaats.
Het is belangrijk om een speelomgeving te creëren die niet alleen voldoet aan de fysieke behoeften van de kinderen, maar ook bijdraagt aan hun sociale en emotionele welzijn. Een goed ontworpen speelplaats heeft een positieve impact op gedrag van kinderen en hun algehele schoolervaring.
De huidige waarde van de grond wordt geschat op € 62.630,40.
De vraagprijs van de huidige eigenaar bedraagt € 60.000.
Op investeringsbudget 2600000 (Terreinen - overige MVA 005000 Patrimonium zonder maatschappelijk doel 1.5 PAT_20_03) werd € 70.000 voor deze aankoop voorzien.
Er wordt nog onderzocht of er subsidies te halen zijn (bv. via het Milieuzorg Op School (MOS)-programma). MOS biedt ondersteuning aan scholen die werken aan duurzaamheid en milieu op school, en een groene speelplaats zou goed binnen hun subsidiekaders kunnen passen.
Artikel 1: Een koopovereenkomst voor de aankoop van een perceel grond gelegen langsheen de Groenhofdreef, kadastraal gekend Londerzeel-Malderen afdeling 2 sectie B 314 B P0000 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Notariskantoor Robberechts & Van Riet, Molenstraat 87 te 1840 Londerzeel wordt aangeduid voor opmaak van de authentieke akte.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur over de stand van zaken van de organisatiebeheersing van respectievelijk de gemeente en het OCMW. Dit maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening te verbeteren, anderzijds de beleidsdoelstellingen van de organisatie te kunnen opvolgen.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur over de stand van zaken van de organisatiebeheersing van respectievelijk de gemeente en het OCMW. Dit maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening te verbeteren, anderzijds de beleidsdoelstellingen van de organisatie te kunnen opvolgen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- jaarrapport organisatiebeheersing 2023
De algemeen directeur dient jaarlijks het rapport organisatiebeheersing aan de bestuursorganen voor akteneming voor te leggen.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van het jaarrapport organisatiebeheersing 2023.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- bestek met als onderwerp “Raamovereenkomsten voor Aankoop, huur of leasing van hard- en software (en gerelateerde diensten) binnen het domein van ICT infrastructuur (Bestek. nr. V.I.T.O.-PPP04G-851/2035/RO-ICT INF02_nr1)
- gunning van de overheidsopdracht van 9 oktober 2023
- vertrouwelijkheidsverklaring
Onze organisatie heeft regelmatig nood aan nieuw ICT-materiaal en/of bijkomende ondersteuning op vlak van netwerken, security en communicatiediensten. De raamovereenkomst van VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) biedt de mogelijkheid om snel een gepaste leverancier te vinden binnen een brede waaier van IT-diensten. Hierdoor moet het gemeentebestuur zelf geen procedure voeren bij ICT-aankopen.
De toetreding zelf is gratis. De afname van diensten verloopt volgens de noodwendigheden bij de diensten waar de nodige IT-budgetten zijn voorzien in het meerjarenplan.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt toetreding tot de raamovereenkomst inzake aankoop, huur of leasing van hard- en software (en gerelateerde diensten) binnen het domein van ICT infrastructuur via VITO als aankoopcentrale, goed.
De gemeente Londerzeel plant de aanleg van fase 3 van de fietssnelweg F44 Mechelen-Gent op ons grondgebied. Dit heeft een lengte van 810 meter en loopt vanaf Boeksheide tot Lemmeken. De bestaande infrastructuur, ten zuiden van de spoorlijn Dendermonde-Mechelen, vormt de basis voor dit tracé in fase 3. De gemeenteraad keurde het ontwerpdossier voor de aanleg van een fietssnelweg F44 Boeksheide-Lemmeken goed op 23 januari 2024. Nadien werd een openbare procedure gevoerd door de ontwerper Infrabel, maar er werd geen enkele offerte ingediend. In dat geval kan men binnen de wet overheidsopdrachten gebruikmaken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Deze wijziging van gunning wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeente Londerzeel plant de aanleg van fase 3 van de fietssnelweg F44 Mechelen-Gent op ons grondgebied. Dit heeft een lengte van 810 meter en loopt vanaf Boeksheide tot Lemmeken. De bestaande infrastructuur, ten zuiden van de spoorlijn Dendermonde-Mechelen, vormt de basis voor dit tracé in fase 3. De gemeenteraad keurde het ontwerpdossier voor de aanleg van een fietssnelweg F44 Boeksheide-Lemmeken goed op 23 januari 2024. Nadien werd een openbare procedure gevoerd door de ontwerper Infrabel, maar er werd geen enkele offerte ingediend. In dat geval kan men binnen de wet overheidsopdrachten gebruikmaken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Deze wijziging van gunning wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten meer bepaald art. 42 §1 1° c)
- ontwerp opgemaakt door studiebureau SWBO
- beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2024 houdende goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen houdende aanleg van een fietspad langsheen de spoorlijn Dendermonde-Mechelen (3e fase)
Door de ontwerper Infrabel werd een overheidsopdracht uitgeschreven met de plaatsingsprocedure zoals voorzien in het bestek, namelijk via openbare procedure. Een aantal aannemers hebben de aanvraag tot deelneming geraadpleegd, maar er werd geen enkele offerte ingediend. Ingevolge artikel 42 §1 1° c) van de wet op de overheidsopdrachten, mag de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gebruikt indien geen of geen geschikte offerte werd ingediend ingevolge een openbare procedure, mits de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht niet wezenlijk worden gewijzigd. De wijze van gunnen zal in het bestek worden gewijzigd naar onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is een plaatsingsprocedure die in één fase verloopt, waarbij zelf een aantal ondernemers worden geselecteerd en waarbij zij uitgenodigd worden om een offerte in te dienen.
Voorzien budget in het meerjarenplan: uitgaven: 750.000 euro in 2024, 750.000 euro in 2025
De werken ten laste van de gemeente worden geraamd op 1.100.540 euro incl. btw. Bij middel van de brief van 7 maart 2024 met kenmerk MOB/FSW-2024-00002-1 werd door de provincie Vlaams-Brabant de toekenning van een subsidie goedgekeurd. Als het gunningsbesluit voor de werken genomen is, zal de vastlegging worden bijgesteld.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de wijziging van de wijze van gunnen in het bestek naar 'onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking" van ontwerper Infrabel goed.
De dag van de jeugdbeweging is de jaarlijkse feestdag van alle jeugdbewegingen. Het is een kans voor de jeugdbeweging om zich enerzijds te tonen aan de buitenwereld en ook de jongeren die niet aangesloten zijn bij een jeugdbeweging hiervoor warm te maken. Anderzijds is het ook een dag om de vele leiding die onze gemeente telt te bedanken voor hun vrijwillige inzet gedurende het hele jaar door. Omdat werd vastgesteld dat het de laatste jaren moeilijk was om nog gemotiveerde afvaardiging vanuit de jeugdwerkinitiatieven te vinden én omdat deze feestdag er ook is om de leden en leiding van de jeugdbewegingen in de bloemetjes te zetten, werd na overleg met betrokken diensten en jongeren sinds 2021 overeengekomen om de jeugdwerkinitiatieven wat meer eigenaarschap te geven in de organisatie. Met hen wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
De dag van de jeugdbeweging is de jaarlijkse feestdag van alle jeugdbewegingen. Het is een kans voor de jeugdbeweging om zich enerzijds te tonen aan de buitenwereld en ook de jongeren die niet aangesloten zijn bij een jeugdbeweging hiervoor warm te maken. Anderzijds is het ook een dag om de vele leiding die onze gemeente telt te bedanken voor hun vrijwillige inzet gedurende het hele jaar door. Omdat werd vastgesteld dat het de laatste jaren moeilijk was om nog gemotiveerde afvaardiging vanuit de jeugdwerkinitiatieven te vinden én omdat deze feestdag er ook is om de leden en leiding van de jeugdbewegingen in de bloemetjes te zetten, werd na overleg met betrokken diensten en jongeren sinds 2021 overeengekomen om de jeugdwerkinitiatieven wat meer eigenaarschap te geven in de organisatie. Met hen wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp-samenwerkingsovereenkomsten
Naar aanleiding van de 'Dag van de jeugdbeweging' worden activiteiten georganiseerd om het engagement van kinderen en jongeren in een jeugdbeweging te vieren. Dit kadert binnen de actie 5.14.5 - jaarlijks ondersteunen van de ''Dag en nacht van de jeugdbeweging'' uit het actieplan 5.14 'Focussen op ontmoeting uit het meerjarenplan'.
Alle jeugdverenigingen werden bevraagd en er waren 2 jeugdwerkinitiatieven bereid om mee de organisatie op zich te nemen. De eventuele winst gaat naar deze verenigingen (Chirojongens Klaas en Chiromeisjes Klaas).
De geplande activiteiten zullen dus echt 'voor en door Londerzeelse jeugd' georganiseerd worden. Verder willen de organisatoren via het programma van 'Dag en nacht van de jeugdbeweging' kinderen en jongeren bereiken en jong Londerzeels talent een podium bieden.
Volgende acties worden gerealiseerd:
- het organiseren van een ontbijtactie voor alle kinderen en jongeren die in uniform verschijnen. Concreet: het voorzien van ondersteuning en bemanning van de 2 ontbijtposten in Londerzeel en Malderen op 18 oktober 2024 tussen 7.00 en 9.00 uur;
- het organiseren van een afterwork met optredens en snacks voor de leiding van alle jeugdwerkinitiatieven in Londerzeel;
- het organiseren van een (kinder)fuif, voorzien van lokaal talent in Londerzeel, volledig conform de opgelegde voorwaarden.
Logistieke ondersteuning inzake de samenwerkingsovereenkomst:
Door de facilitator (gemeente Londerzeel) wordt aan de organisator volgende logistieke ondersteuning geboden:
Financiële ondersteuning inzake de samenwerkingsovereenkomst:
Door de facilitator wordt aan elke organisator (er zijn 2 organisatoren) een financiële ondersteuning ten bedrage van € 2.000 (incl. btw) geboden voor het dekken van de kosten van de organisatie op zich. De eventuele winst die dit evenement oplevert is volledig voor de werking van het jeugdwerkinitiatief van de organisatoren.
De organisatoren stellen tevens ook de vraag of het mogelijk is om naar analogie met andere evenementen aanvullende sponsors te zoeken om het evenement voldoende kostendekkend en winstgevend te maken.
Gemeentelijke return inzake de samenwerkingsovereenkomst:
Door de organisator wordt aan de facilitator derhalve volgende return nagekomen:
Actieplan 5.14 Focussen op ontmoeting, actie 5.14.5. Jaarlijks ondersteunen van de ''Dag en nacht van de jeugdbeweging''.
Alle betrokken en meewerkende jeugdwerkinitiatieven ontvangen in totaal een forfaitair bedrag van 4.000 euro om de organisatie van deze feestdag op zich te nemen.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomsten in kader van de organisatie van 'Dag en nacht van de jeugdbeweging' goed.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden basisonderwijs dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden basisonderwijs dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
- positief akkoord van het ABOC van 4 juni 2024
- ontwerpreglement (gewijzigde artikels staan in groen lettertype)
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het basisonderwijs dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement voor het basisonderwijs vanaf 1 september 2024 goed.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden GTIL dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden GTIL dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
- positief akkoord van het ABOC van 4 juni 2024
- ontwerpreglement (gewijzigde artikels staan in rood lettertype)
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het GTIL dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het GTIL vanaf 1 september 2024 goed.
Een functiebeschrijving omvat de kerntaken van het personeelslid en wordt vastgelegd per ambt voor de wervings-en selectieambten. De instellingsgebonden lijst omvat de schoolgebonden opdrachten, waarbij er een billijke verdeling dient te gebeuren onder de personeelsleden. Het evaluatiereglement beschrijft de procedure van evaluatie van het personeel.
Een functiebeschrijving omvat de kerntaken van het personeelslid en wordt vastgelegd per ambt voor de wervings-en selectieambten. De instellingsgebonden lijst omvat de schoolgebonden opdrachten, waarbij er een billijke verdeling dient te gebeuren onder de personeelsleden. Het evaluatiereglement beschrijft de procedure van evaluatie van het personeel.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter
- besluit van de algemeen directeur van 8 februari 2021 houdende delegatie door de algemeen directeur aan de coördinerend directeur onderwijs inzake dagelijks personeelsbeheer, meer bepaald de evaluatie van het onderwijzend personeel en tucht inzake onderwijzend personeel
- Omzendbrief PERS/2007/09
- protocol 2021-2022 21032022 003 van 21 maart 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité inzake de algemene afspraken en functiemodellen per ambt
- protocol 2022-2023 14022023 002 van 14 februari 2023 van het afzonderlijk bijzonder comité inzake de lijst instellingsgebonden opdrachten
De algemene afspraken en de functiebeschrijvingen per ambt zijn bepaald en werden onderhandeld binnen het ABOC en kregen een protocol van akkoord. Ook de instellingsgebonden lijst en het evaluatiereglement werd onderhandeld binnen ABOC en kreeg eveneens een protocol van akkoord.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de functiebeschrijvingen per ambt, de instellingsgebonden lijst en het evaluatiereglement voor het GTIL goed.
12% van de Vlaamse kinderen leeft in een gezin met een inkomen onder de Vlaamse regionale armoederisicodrempel. Kiwanis, een serviceclub in Londerzeel, met als belangeloos doel het ondersteunen en/of ontwikkelen van initiatieven ten voordele van sociale, caritatieve of filantropische instellingen die gericht zijn op de verbetering van het welzijn van kinderen en jongeren, heeft het project "vergeet-mij-nietje" gelanceerd. Er wordt hiervoor met hen een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
12% van de Vlaamse kinderen leeft in een gezin met een inkomen onder de Vlaamse regionale armoederisicodrempel. Kiwanis, een serviceclub in Londerzeel, met als belangeloos doel het ondersteunen en/of ontwikkelen van initiatieven ten voordele van sociale, caritatieve of filantropische instellingen die gericht zijn op de verbetering van het welzijn van kinderen en jongeren, heeft het project "vergeet-mij-nietje" gelanceerd. Er wordt hiervoor met hen een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerpovereenkomst met Kiwanis
Kiwanis wil met dit project bijdragen tot het verminderen van kinderarmoede op school via een financiële ondersteuning.
Op het GTIL zal dit project gedragen worden door de werkgroep ‘armoedebeleid’. Zij zullen op regelmatige basis een rapportageformulier invullen, deelnemen aan periodieke overlegmomenten en bij twijfel over een uitgave Kiwanis Londerzeel contacteren en om goedkeuring vragen.
De werkgroep ‘armoedebeleid’ krijgt het mandaat om autonoom een startbudget van € 1000 te beheren. Dit budget kan uitgebreid worden met schijven van telkens € 500.
Kiwanis wil in haar publicaties melding maken van het project en het gegeven dat de school hieraan deelneemt en meewerkt.
Het armoedebeleid op het GTIL zal het budget gebruiken om ervoor te zorgen dat leerlingen die het financieel moeilijk hebben volwaardig te kunnen laten deelnemen aan alle lesactiviteiten. Uitgesloten acties zijn evenwel: onbetaalde schoolrekeningen, kosten die tot de normale schoolrekening behoren en meerdaagse extra-muros activiteiten.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst inzake het project "vergeet-mij-nietje" met Kiwanis voor het GTIL goed.
Het schoolreglement is een verplicht document op de school, het legt de relatie tussen het schoolbestuur/de school enerzijds en de leerling/zijn ouders anderzijds, vast. Het schoolreglement dient eenmalig bij inschrijving voor akkoord worden onderschreven door de ouders. Daarna dienen zij alleen de wijzigingen te onderschrijven.
Het schoolreglement is een verplicht document op de school, het legt de relatie tussen het schoolbestuur/de school enerzijds en de leerling/zijn ouders anderzijds, vast. Het schoolreglement dient eenmalig bij inschrijving voor akkoord worden onderschreven door de ouders. Daarna dienen zij alleen de wijzigingen te onderschrijven.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 4 april 2014 houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de participatie op school
- besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2010 houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs
- besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken, zoals gewijzigd
- besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2007 betreffende het onderwijs aan huis voor zieke kinderen en jongeren, zoals gewijzigd
- besluit van de Vlaamse regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs en de ministeriële omzendbrief SO64 van 5 juni 1999, het schoolreglement secundair onderwijs verplicht stellen
- omzendbrief SO64 van 5 juni 1999 betreffende de structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs
- overleg in de schoolraad van 21 mei 2024
Het schoolreglement dient goedgekeurd door de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het schoolreglement van het Gemeentelijk Technisch Instituut Londerzeel met ingang van 1 september 2024 goed.
Het huidige schoolreglement, goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 20 juni 2023, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen. De gewijzigde teksten en/of vernieuwingen staan aangeduid in groen lettertype. Het ontwerp van schoolreglement werd opgesteld aan de hand van het model van OVSG.
Het schoolreglement en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling én nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld via elektronische weg aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. De infobrochure en de afsprakennota’s zullen aangepast worden in functie van het aangepast schoolreglement.
De schoolraad zal op 18 juni 2024 nog een advies uitbrengen voor de aanpassing van het schoolreglement.
Vanaf 1 september 2024 zal dit schoolreglement in voege gaan.
Het huidige schoolreglement, goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 20 juni 2023, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen. De gewijzigde teksten en/of vernieuwingen staan aangeduid in groen lettertype. Het ontwerp van schoolreglement werd opgesteld aan de hand van het model van OVSG.
Het schoolreglement en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling én nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld via elektronische weg aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. De infobrochure en de afsprakennota’s zullen aangepast worden in functie van het aangepast schoolreglement.
De schoolraad zal op 18 juni 2024 nog een advies uitbrengen voor de aanpassing van het schoolreglement.
Vanaf 1 september 2024 zal dit schoolreglement in voege gaan.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 , artikelen 40, §3 en art. 41 , tweede lid, 2° en latere wijzigingen
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis, 44 quater tem 44 septies
- decreet leersteun van 3 mei 2023 artikel 16
- decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, art. 21
Elk schoolbestuur moet voor zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, en de ouders en de leerlingen regelt. Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 20 juni 2023, is aan actualisatie toe. Er wordt één schoolreglement opgemaakt voor de 3 basisscholen.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, daar het dossier voorgelegd werd aan de schoolraad.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het schoolreglement van het Gemeentelijk Basisonderwijs Londerzeel met ingang van 1 september 2024 goed.
Naar aanleiding van de GAS-uitrol in onze gemeente is er nood aan een vaststeller in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Deze medewerker zal voornamelijk ingezet worden rond de thema's netheid en leefbaarheid en opereert vooreerst zoveel als mogelijk in een preventief kader. De GAS1-vaststeller zal aangesteld worden om bepaalde vaststellingen te kunnen doen van overtredingen van het politiereglement.
Naar aanleiding van de GAS-uitrol in onze gemeente is er nood aan een vaststeller in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Deze medewerker zal voornamelijk ingezet worden rond de thema's netheid en leefbaarheid en opereert vooreerst zoveel als mogelijk in een preventief kader. De GAS1-vaststeller zal aangesteld worden om bepaalde vaststellingen te kunnen doen van overtredingen van het politiereglement.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 24 juni 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorwaarden van vaststellers in het kader van gemeentelijke administratieve sancties en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van de voorwaarden van de vaststellers in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties stelt volgende voorwaarden:
1. ten minste 18 jaar oud zijn;
2. niet veroordeeld geweest zijn, zelfs niet met uitstel, tot een correctionele of criminele straf bestaande uit een boete, een werkstraf of een gevangenisstraf, behoudens veroordeling wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer andere dan die bestaan uit een verval van het recht om een motorvoertuig te besturen uitgesproken voor een andere redenen dan voor lichamelijke ongeschiktheid;
3. minstens beschikken over een getuigschrift van het secundair onderwijs - 2de graad onderwijs en 5 jaar relevante ervaring in een gemeentelijke context kunnen aantonen;
4. voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding zoals bepaald in artikel 2.
Gunter Aerts voldoet aan al deze volwaarden.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt Gunter Aerts, geboren te Dendermonde op 28 december 1975, aan als GAS1-vaststeller op het grondgebied van de gemeente Londerzeel.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in een integratie van gemeente en OCMW met behoud van afzonderlijke rechtspersonen. De ambtelijke integratie krijgt in de eerste plaats vorm door eenduidige financiële leiding in de nieuwe figuur van financieel directeur die in de plaats treedt van de financieel beheerders van gemeente en OCMW en alle betreffende bevoegdheden overneemt.
Het decreet voorziet dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering. Er worden hierover geen nadere bijzondere regels geformuleerd waarbij het aan de gemeenteraad toekomt om een concrete vervangingsregeling uit te werken die aangepast is aan de nood van de diensten. Minstens en in elk geval moet in een waarneming van het ambt van financieel directeur worden voorzien als de afwezigheid of verhindering langer dan 120 dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard. In dat geval oefent de waarnemend financieel directeur alle bevoegdheden van de financieel directeur.
Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen is het noodzakelijk een regeling uit te werken mocht de financieel directeur afwezig of verhinderd zou zijn. Bijgevolg is het aangewezen om enerzijds een of meerdere plaatsvervangend financieel directeurs te voorzien voor korte afwezigheden of verhinderingen, terwijl anderzijds ook meer langdurige afwezigheden opgevangen moeten worden door de aanduiding van een waarnemend financieel directeur. Er zijn immers niet langer wettelijke voorwaarden voorzien om als vervanger te kunnen optreden.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in een integratie van gemeente en OCMW met behoud van afzonderlijke rechtspersonen. De ambtelijke integratie krijgt in de eerste plaats vorm door eenduidige financiële leiding in de nieuwe figuur van financieel directeur die in de plaats treedt van de financieel beheerders van gemeente en OCMW en alle betreffende bevoegdheden overneemt.
Het decreet voorziet dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering. Er worden hierover geen nadere bijzondere regels geformuleerd waarbij het aan de gemeenteraad toekomt om een concrete vervangingsregeling uit te werken die aangepast is aan de nood van de diensten. Minstens en in elk geval moet in een waarneming van het ambt van financieel directeur worden voorzien als de afwezigheid of verhindering langer dan 120 dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard. In dat geval oefent de waarnemend financieel directeur alle bevoegdheden van de financieel directeur.
Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen is het noodzakelijk een regeling uit te werken mocht de financieel directeur afwezig of verhinderd zou zijn. Bijgevolg is het aangewezen om enerzijds een of meerdere plaatsvervangend financieel directeurs te voorzien voor korte afwezigheden of verhinderingen, terwijl anderzijds ook meer langdurige afwezigheden opgevangen moeten worden door de aanduiding van een waarnemend financieel directeur. Er zijn immers niet langer wettelijke voorwaarden voorzien om als vervanger te kunnen optreden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 166
- beslissing van de gemeenteraad van 24 april 2018 houdende aanstelling van Christel Van Hoeymissen als financieel directeur vanaf 1 augustus 2018
- beslissing van het vast bureau van 18 maart 2024 houdende bevordering van David Daelemans tot voltijds coördinator financiën (B4-B5) in statutair verband
Via de gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 werd Ilse Langbeen toen nominatief aangesteld als vervanger van de financieel directeur bij haar afwezigheid. Ilse Langbeen heeft intussen de organisatie verlaten. De functie van coördinator financiën is intussen ingevuld door David Daelemans.
In de functiebeschrijving van coördinator financiën is voorzien dat hij optreedt als vervanger van de financieel directeur, mocht zij afwezig of verhinderd zijn en dit voor zowel korte periodes als mogelijke langdurige periodes. Deze regeling dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De coördinator financiën vervangt de financieel directeur in geval van afwezigheid of verhindering van de financieel directeur. Zodra deze afwezigheid meer dan 30 dagen bedraagt, neemt hij/zij het ambt waar. De rechtspositieregeling is op deze waarneming van toepassing. Indien de coördinator financiën eveneens zou afwezig zijn of verhinderd, wordt hij/zij op zijn/haar beurt vervangen door de deskundige financiën.
Op de gemeenteraad van januari 2022 werd een differentiatie inzake onroerende voorheffing ingevoerd. Doel van deze differentiatie was te voorzien in een alternatief voor de bedrijfsbelasting. Deze aanpassing zorgde ervoor dat ook erkende verenigingen geconfronteerd werden met hogere opcentiemen op de onroerende voorheffing op hun onroerende goederen. Verenigingen met een sociaal, cultureel of sportief doel behoren niet tot de beoogde doelgroep en worden vrijgesteld van de aanpassing via dit reglement. Om in aanmerking te komen voor de subsidie gelden enkele voorwaarden.
Op de gemeenteraad van januari 2022 werd een differentiatie inzake onroerende voorheffing ingevoerd. Doel van deze differentiatie was te voorzien in een alternatief voor de bedrijfsbelasting. Deze aanpassing zorgde ervoor dat ook erkende verenigingen geconfronteerd werden met hogere opcentiemen op de onroerende voorheffing op hun onroerende goederen. Verenigingen met een sociaal, cultureel of sportief doel behoren niet tot de beoogde doelgroep en worden vrijgesteld van de aanpassing via dit reglement. Om in aanmerking te komen voor de subsidie gelden enkele voorwaarden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2022 houdende aanpassing heffing op de opcentiemen onroerende voorheffing - aanslagjaren 2022 tot en met 2025
- beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2023 houdende goedkeuring van een erkenningsreglement voor jeugd-, milieu-, sport- en cultuurverenigingen
Op de gemeenteraad van januari 2022 werd een differentiatie ingevoerd inzake onroerende voorheffing. Doel van deze differentiatie was te voorzien in een alternatief voor de bedrijfsbelasting. Deze aanpassing zorgde ervoor dat ook erkende verenigingen geconfronteerd werden met hogere opcentiemen op de onroerende voorheffing op hun onroerende goederen, ten opzichte van de situatie voor de aanpassing. Verenigingen met een sociaal, cultureel of sportief doel behoren niet tot de beoogde doelgroep en worden vrijgesteld van deze aanpassing via dit reglement.
De geraamde jaarlijkse meerkost bedraagt ongeveer € 2.000. Deze raming werd vanaf 2024 jaarlijks voorzien op BC073900/6498000, actie 5.11.7 (aan socio-culturele verenigingen financiële ondersteuning bieden).
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het subsidiereglement voor verenigingen met eigen infrastructuur ter compensatie van de hogere gemeentelijke opcentiemen op bepaalde delen van het kadastraal inkomen goed.
Om de instappertjes naar de school te kunnen sturen die de ouders als eerste keuze hebben opgegeven, willen we de capaciteit van de Vlindertuin in de Lijsterstraat voor het schooljaar 2024-2025 verhogen.
Om de instappertjes naar de school te kunnen sturen die de ouders als eerste keuze hebben opgegeven, willen we de capaciteit van de Vlindertuin in de Lijsterstraat voor het schooljaar 2024-2025 verhogen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Heel wat ouders uit Londerzeel wensen hun kindje in de Vlindertuin te laten instappen. De school heeft de capaciteit en de ruimte om een tweede instapklas te organiseren. Er is voldoende personeel en zowel de schooldirectie als het -personeel staan open om de capaciteit voor het schooljaar 2024-2025 te verhogen om alsnog die kinderen te kunnen laten starten in de Vlindertuin.
Daar zich de volgende jaren een dalend geboortecijfer manifesteert, is dit enkel nodig voor schooljaar 2024-2025.
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om de capaciteit in de Vlindertuin te verhogen voor het schooljaar 2024-2025.
https://youtu.be/LdvHDYsK_04?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=7233 vanaf 2u 0min 33sec
https://youtu.be/LdvHDYsK_04?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=7571 vanaf 2u 6min 11sec
https://youtu.be/LdvHDYsK_04?list=PL44LliSfjiFefJRSopssIrURVug_t760k&t=7755 vanaf 2u 9min 15sec
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter