De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Maatschappij werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Maatschappij.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerpverslag van de zitting van 21 februari 2024
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Maatschappij zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Maatschappij zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Ten behoeve van het project T249001 van Aquafin 'sanering Hagelboombeek' vindt u in de bijlage een voorstel van engagementsverklaring alsook het bijhorende geïntegreerd projectplan.
Voor Londerzeel werd opgenomen dat de gemeente geen investeringen zal doen. Het gemeentelijk rioleringsproject LON3025 riolering in de Bergkapelstraat en zijstraatjes Bergstraat zijn volledig ten laste van Riopact als zijnde vennoot. Het is de bedoeling om het project van Aquafin, Meise en van de vennoot gecombineerd uit te voeren. Ten behoeve van Meise werd het project Kruiskesbos MEI3017 opgenomen.
Focus vandaag is de lopende hydronautstudie waarbij de indiening van het voorontwerp tegen juni 2024 bij de VMM voor behoud van de subsidies belangrijk is.
In het geïntegreerd projectplan zijn volgende elementen opgenomen:
Opdrachtgevers en doelstellingen
Aquafin: sanering van de Bergstraat en de Bergkapelstraat en de vuilvracht aan te sluiten op de bestaande Aquafin collector in de Stuiverstraat
Gemeentelijke rioolbeheerder Riopact: aanleg riolering in de Bergkapelstraat en zijstraatjes Bergstraat
Gemeente Londerzeel: geen investeringen gepland; geen nieuwe fietspaden. Wel realiseren rooilijnen in samenspraak met Meise
Gemeente Meise: aansluiting woningen gelegen op grondgebied van Meise; uitvoeren project Kruiskesbos; realiseren rooilijnen in samenspraak met Londerzeel
Rekening houdend met de doelstellingen van alle betrokken partijen en de te doorlopen fases werd een kritisch pad timing opgemaakt. Dit resulteert in volgende gewenste timing.
Timing project:
Concrete timing eerstvolgende fase:
Er is een strikte deadline qua timing opgelegd B223110/LON3025 en B223123/MEI3017
Het voorontwerp van het gecombineerde GIP-project dient ingediend te worden voor 26.07.2024
Het gunningsdossier van het gecombineerde GIP-project dient ingediend te worden voor 30.06.2027
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- engagementsverklaring tussen partijen Aquafin, gemeente Londerzeel en gemeente Meise
- geïntegreerd projectplan T249001 'sanering Hagelboombeek'
Aquafin en Riopact wensen werk te maken van het project 'sanering Hagelboombeek', bij Aquafin gekend als project T249001. De bedoeling van het project is de Hagelboombeek ter hoogte van de Bergstraat en de Bergkapelstraat te saneren en de vuilvracht aan te sluiten op de bestaande Aquafin collector in de Stuiverstraat (99256 collector Westrode).
Het aandeel van de gemeente Londerzeel omvat het realiseren van de rooilijn.
Door Aquafin werd een engagementsverklaring en geïntegreerd projectplan opgemaakt. Met de goedkeuring van de engagementsverklaring verwacht Aquafin de bevestiging dat gemeente Londerzeel geen investeringen plant langsheen het tracé van de werken die een impact kunnen hebben op de timing of het budget.
De voorgestelde tijdslijnen in het geïntegreerd projectplan zijn realistische data rekening houdend met risicofactoren die een impact kunnen hebben.
Burgemeester Conny Moons leidt dit agendapunt in.
Er zijn geen vragen of opmerkingen.
Ten behoeve van het project T220003 van Aquafin 'collector Rossemstraat - Robbeekstraat' vindt u in de bijlage een voorstel van engagementsverklaring alsook het bijhorende geïntegreerd projectplan.
Ten behoeve van Londerzeel werd opgenomen dat de gemeente geen investeringen zal doen, behalve de realisatie van de rooilijnen langsheen het volledige tracé.
Het gemeentelijk rioleringsproject riolering in Kouhagen en Over De Beek zijn volledig ten laste van Riopact als zijnde vennoot. Het is de bedoeling om het project van Aquafin en van de vennoot gecombineerd uit te voeren.
In het geïntegreerd projectplan zijn volgende elementen opgenomen :
Opdrachtgevers en doelstellingen
Aquafin: het gaat om een aansluitingsproject in Londerzeel richting RWZI Merchtem
Gemeentelijke rioolbeheerder Riopact: gemeentelijke riolering in Kouhagen en Over de Beek
Gemeente Londerzeel: realiseren rooilijn
Gemeente Meise: realiseren rooilijn
Rekening houdend met de doelstellingen van alle betrokken partijen en de te doorlopen fases werd een kritisch pad timing opgemaakt. Dit resulteert in volgende gewenste timing.
Timing project:
Mijlpalen belangrijk voor mede-opdrachtgevers:
- Beslissing bovenbouw: maart 2025
- Goedkeuring aanbestedingsdossier: februari 2027
- GIP aanvraag: volgende oproep aanvragen
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- engagementsverklaring tussen partijen Aquafin, gemeente Londerzeel en gemeente Meise
- geïntegreerd projectplan T220003 'collector Robbeekstraat-Rossemstraat'
Aquafin en Riopact wensen werk te maken van het project 'collector Robbeekstraat-Rossemstraat', bij Aquafin gekend als project T220003. Het gaat om een aansluitingsproject in Londerzeel richting het RWZI Merchtem. Het aandeel van de gemeente Londerzeel omvat het realiseren van de rooilijn.
Door Aquafin werd een engagementsverklaring en geïntegreerd projectplan opgemaakt. Met de goedkeuring van de engagementsverklaring verwacht Aquafin de bevestiging dat gemeente Londerzeel en Meise geen investeringen plannen langsheen het tracé van de werken die een impact kunnen hebben op de timing of het budget.
De voorgestelde tijdslijnen in het geïntegreerd projectplan zijn realistische data rekening houdend met risicofactoren die een impact kunnen hebben.
Burgemeester Conny Moons leidt dit agendapunt in.
Er zijn geen vragen of opmerkingen.
Ten behoeve van het project T197001 van Aquafin 'collector Lippelostraat' vindt u in de bijlage een voorstel van engagementsverklaring alsook het bijhorende geïntegreerd projectplan.
Ten behoeve van Londerzeel werd opgenomen dat de gemeente zal investeren in het fietspad langsheen Lippelostraat en Kasteeldreef tot aan de gemeentegrens. Alsook de realisatie van de rooilijnen in Kruisheide en Zwaantje. Het gemeentelijk rioleringsproject in Kruisheide en Zwaantje is volledig ten laste van Riopact als zijnde vennoot.
Het is de bedoeling om het project van Aquafin en van de vennoot en van Londerzeel gecombineerd uit te voeren.
In het geïntegreerd projectplan zijn volgende elementen opgenomen:
Opdrachtgevers en doelstellingen
Aquafin: Met dit project zal de vuilvracht tussen het overnamepunt (kruispunt Kruisheide-Lippelostraat) en het centraal gebied (kruispunt Malderendorp-Lippelostraat-Kouterbaan-Steenhuffelstraat) aangesloten kunnen worden richting RWZI Londerzeel.
Gemeentelijke rioolbeheerder De Watergroep: De dienstriolering in LP 3 wordt overgedragen aan de rioolbeheerder na uitbouw van het stelsel, het deel van regulier budget blijft in beheer van Aquafin. Riolering in Kruisheide en Zwaantje gaan na aanleg in beheer bij Riopact.
Gemeente Londerzeel: Aanleg fietspaden in Lippelostraat en Kasteeldreef tot gemeentegrens.
Rekening houdend met de doelstellingen van alle betrokken partijen en de te doorlopen fases werd een kritisch pad timing opgemaakt. Dit resulteert in volgende gewenste timing.
Timing project:
Mijlpalen belangrijk voor mede-opdrachtgevers:
- Goedkeuring aanbestedingsdossier: minimum 2 maanden voor aanbestedingsdatum
- Grondverwerving: fietspadendossier, ten laatste gronden verworven voor aanbesteding: voorjaar 2028
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- engagementsverklaring tussen partijen Aquafin en gemeente Londerzeel
- geïntegreerd projectplan T197001 'collector Lippelostraat'
Aquafin en Riopact wensen werk te maken van het project 'collector Lippelostraat', bij Aquafin gekend als project T197001. Met dit project zal de vuilvracht van de Kruisheide en de Lippelostraat naar de bestaande riolering aangesloten worden (kruispunt Malderendorp-Lippelostraat-Kouterbaan-Steenhuffelstraat) en aldus aangesloten kunnen worden op RWZI Londerzeel.
Door Aquafin werd een engagementsverklaring en geïntegreerd projectplan opgemaakt. De voorgestelde tijdslijnen in het geïntegreerd projectplan zijn realistische data rekening houdend met risicofactoren die een impact kunnen hebben.
Het wegenisconcept omvat het versmallen en ontharden van Lippelostraat in de bochten, de heraanleg in Kruisheide en Zwaantje en voor de wegenis in de Lippelostraat wordt er voorzien om de gehele betonbaan op te breken en te voorzien in asfalt. De heraanleg van fietspaden langs Lippelostraat en Kasteeldreef tot gemeentegrens is ten laste van gemeente Londerzeel.
Participerende partijen hebben volgende ruwe raming opgemaakt voor de geplande infrastructuurwerken.
Bedragen zijn exclusief btw.
Burgemeester Conny Moons leidt dit agendapunt in.
Raadslid Bart Van Doren vraagt waarvoor die 900.000 euro zullen dienen. Of dat voor de betonbaan is, of voor de fietspaden?
Burgemeester Conny Moons antwoordt dat dat voor de fietspaden is (aanleg fietspaden Lippelostraat en Kasteeldreef tot de gemeentegrens).
Bart Van Doren merkt op dat die weg nu redelijk breed is en vraagt of die dan versmald wordt.
Conny Moons zegt dat ze dit heeft nagevraagd. Dat zal nog bekeken worden. Momenteel gaat het hier om een engagementsverklaring. Het is daar inderdaad enorm breed. Ik vraag me ook af of dat nodig is om dat aan te houden. Dat kan dan misschien beter ten voordele komen van de fietsers. Dit is zuiver engagement, zodat het verder uitgewerkt kan worden.
Er werd een omgevingsaanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid door Aquafin/ Infrabel voor de verbetering waterhuishouding langs spoorlijn 53, aansluiting lozingspunten spoorweggracht en het aanleggen van een fietsweg. De omgevingsaanvraag omvat tevens een rooilijnplan.
De gemeenteraad is overeenkomstig het decreet gemeentewegen bevoegd een besluit te nemen over het rooilijnplan. Voor de realisatie van dit fietspad is een kleine inname voorzien op eigendom van het OCMW (perceel 2 E 207 D - verlengde van Boeksheide) en een opstal van resp. NMBS/Infrabel.
Het ontwerp (inrichtingsplan) werd reeds goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23.01.2024.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- VCRO
- decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
- decreet van 3 februari 2017 met betrekking tot de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning
- decreet van 8 december 2017 houdende wijzigingen van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving (codextrein)
- decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
- besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoeren van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
- gemeenteraadsbeslissing van 23 januari 2024 houdende goedkeuring van het ontwerp voor het fietspad
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 20.12.2023 tot 18.01.2024 in het kader van de omgevingsaanvraag. Er werden geen bezwaarschriften ingediend. Op vraag van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie werd door de gemeente een 2de openbaar onderzoek georganiseerd van 28.02.2024 tot 28.03.2024 gezien een nieuwe projectinhoudsversie werd ingediend.
In het kader van het algemeen belang wordt een deel van perceel 2 E 207 D ingenomen om de fietsverbinding langsheen het spoor aan te leggen.
Schepen Leen Van Aken leidt dit agendapunt in.
Raadslid Bart Van Doren vraagt of het dan dient over te gaan van het OCMW naar de gemeente.
Leen Van Aken antwoordt hierop dat van het OCMW eigenlijk ook van de gemeente is.
Burgemeester Conny Moons komt tussen en zegt dat OCMW en gemeente nog steeds 2 aparte entiteiten zijn.
Schepen Van Aken vult bijgevolg aan dat het dan inderdaad overgaat van OCMW naar gemeente en dat de gemeente dan een pachtovereenkomst zal geven aan Infrabel.
Raadslid Mark Verbruggen geeft aan nog een nevenvraag te hebben. Wanneer starten die werken en welke weg moeten de omwonenden tijdens de werken gebruiken om weg te geraken?
Leen Van Aken zegt dat het uiteraard de bedoeling is dat daarover gecommuniceerd wordt. Er zal een plan worden opgemaakt en de omwonenden zullen daarvan op de hoogte worden gebracht. Ook naar de mensen toe die van verderaf naar het station fietsen, zal een alternatieve route gecommuniceerd worden. Vermoedelijk zal dat ofwel via Molenheide, Zwaluwstraat, afhankelijk van de veiligheid, ofwel via Vlasstraat, Handelsstraat gebeuren. Die planning is echter nog niet opgemaakt. Het gaat hier enkel over de goedkeuring van het rooilijnplan. Nadien kunnen ze verder met de timing van de start van de werken en bijgevolg het bekendmaken van die omlegging.
Voorzitter Mark Verbruggen vraagt of er verder nog vragen of opmerkingen zijn.
Raadslid Sanne Eeckelers richt het woord tot schepen Robbyns en geeft aan veel vragen te krijgen i.v.m. de regeling voorrang van rechts in onze gemeente. Misschien kunnen we dat op het verkeersteam aanbrengen? Bekijken welke straten er nog voorrang van rechts zijn op ons grondgebied en welke daarvan eventueel uit de voorrang van rechtsregeling kunnen geweerd worden?
Schepen Dimitri Robbyns antwoordt hierop dat hierover al een paar keer gediscussieerd werd binnen het verkeersteam. Het advies van de politie is dat binnen een zone 30 ten allen tijde voorrang van rechts geldt. We hebben echter een paar straten waar dat moeilijk is en waar ik zelf ook, als schepen, me afvraag of dat wel duidelijk genoeg is. Ik heb het hier niet over het kruispunt Sint-Jozefstraat/Bloemstraat, want dat is eigenlijk een kruispunt. Het gaat dan eerder over straten waar het niet duidelijk zichtbaar is dat daar een straat is. In sommige gevallen gaat het ook om een erfdienstbaarheid i.p.v. een straat. Dienst Mobiliteit brengt momenteel al deze straten in kaart. Het advies van de politie blijft echter dat in elke zone 30 de voorrang van rechts geldt. Indien hiervan zou worden afgeweken, moet dit uiteraard zeer duidelijk worden aangegeven a.h.v. de nodige signalisatie. Sowieso moet hier een compromis worden gezocht tussen politie, college en buurtbewoners. Tijdens de volgende GRC zal het mobiliteitsplan aan bod komen. Op dat moment kunnen we dat eventueel ook nog even oppikken.
Raadslid Patrick Bogaerts vraagt of een dergelijke beslissing per gemeente wordt genomen, of per politiezone.
Dimitri Robbyns zegt dat de politiezone steeds een uniform advies zal geven aan de verschillende gemeentes binnen de zone, maar dat de uiteindelijke beslissing wordt genomen binnen de gemeente.
Raadslid Patrick Bogaerts geeft aan nog een totaal andere vraag te hebben. Welke werken worden nu uitgevoerd in de gemeenteschool in Steenhuffel?
Schepen Leen Van Aken antwoordt dat dit momenteel de werken zijn i.v.m. de vergroening en ontharding van de speelplaats.
Namens 11 GRC Maatschappij,
Veerle BAUDET
secretaris GRC
Mark VERBRUGGEN
voorzitter GRC Maatschappij