Terug
Gepubliceerd op 23/03/2022

Notulen  02 Gemeenteraad

di 22/02/2022 - 20:00 via Teams
Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Voorzitter
Conny MOONS, Burgemeester
Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Schepenen
Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Gemeenteraadsleden
Henk VERTONGHEN, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 22/02/2022 om 20:00.

  • Goedkeuring van het verslag van de voorgaande zitting

    • Goedkeuring notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur.  Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovisuele vorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 25/01/2022 - YouTube

      Aanleiding en context

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur.  Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovisuele vorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 25/01/2022 - YouTube

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

      - notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad

      - zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
      Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS
      Tegenstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen

      Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Administratie

        • Akteneming van een vervanging in de politieraad

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          Koen Moeyersons bood zijn ontslag aan als politieraadslid. Op basis van de akte van voordracht namens de N-VA-fractie is Koen Vanhoof de eerste opvolger van Koen Moeyersons en wordt hij voorgedragen om te zetelen als lid van de politieraad.

          Aanleiding en context

          Koen Moeyersons bood zijn ontslag aan als politieraadslid. Op basis van de akte van voordracht namens de N-VA-fractie is Koen Vanhoof de eerste opvolger van Koen Moeyersons en wordt hij voorgedragen om te zetelen als lid van de politieraad.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - wet van 7 december 1998 tot organisatie van de geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus

          - koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad

          - verkiezing van de leden van de politieraad op de installatievergadering van de gemeenteraad op 7 januari 2019

          - ontslagbrief van Koen Moeyersons van 9 februari 2022

          - akte van voordracht ingediend door de N-VA-fractie op 17 december 2018

          Tijdens de installatievergadering van 7 januari 2019 werd Koen Moeyersons verkozen tot effectief lid van de politieraad van de meergemeentezone Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise (K-L-M). Koen Vanhoof werd als eerste opvolger aangeduid.

          Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de aanduiding van Koen Vanhoof als effectief lid van de politieraad in vervanging van Koen Moeyersons, ontslagnemend politieraadslid.

          Artikel 2: Deze akteneming wordt verzonden aan politiezone K-L-M.

      • Brandweer en politie

        • Principiële toestemming aan politiezone K-L-M voor het gebruik van drones op het grondgebied van de gemeente Londerzeel

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          De wet op het politieambt regelt alle types van camera’s, die de politie gebruikt voor haar bestuurlijke en gerechtelijke politieopdrachten. Zoals de al dan niet tijdelijke vaste camera’s geplaatst op het openbaar domein, mobiele camera’s zoals bodycams, camera’s gemonteerd op politievoertuigen en drones, en tenslotte al dan niet intelligente camera’s, zoals camera’s die geluiden en bewegingen detecteren en ANPR-camera’s.
          De politiezone K-L-M wenst drones in te zetten. Op basis van de wet op het politieambt dient de korpschef van de politiezone een aanvraag te doen aan de gemeenteraden van de politiezone om drones (mobiele camera’s) te mogen gebruiken in niet-besloten plaatsen, desgevallend beperkt tot de duur van een interventie voor de plaatsen waarvan de politiediensten niet de beheerder zijn.

          Aanleiding en context

          De wet op het politieambt regelt alle types van camera’s, die de politie gebruikt voor haar bestuurlijke en gerechtelijke politieopdrachten. Zoals de al dan niet tijdelijke vaste camera’s geplaatst op het openbaar domein, mobiele camera’s zoals bodycams, camera’s gemonteerd op politievoertuigen en drones, en tenslotte al dan niet intelligente camera’s, zoals camera’s die geluiden en bewegingen detecteren en ANPR-camera’s.
          De politiezone K-L-M wenst drones in te zetten. Op basis van de wet op het politieambt dient de korpschef van de politiezone een aanvraag te doen aan de gemeenteraden van de politiezone om drones (mobiele camera’s) te mogen gebruiken in niet-besloten plaatsen, desgevallend beperkt tot de duur van een interventie voor de plaatsen waarvan de politiediensten niet de beheerder zijn.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden

          - EU-Verordening nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)

          - EU-Richtlijn nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS)

          - wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, zoals nadien gewijzigd

          - wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid

          - wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens

          - strafwetboek, in het bijzonder artikel 314bis en 259bis

          - koninklijk besluit van 10 mei 2006 houdende deontologische code voor de politiediensten

          - koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim

          - ministeriële omzendbrief van 25 juni 2019 tot regeling van het gebruik van drones door politie- en hulpdiensten

          - uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Europese Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen

          - aanvraag van de korpschef van politiezone K-L-M van 2 februari 2022

          Artikel 25/4 van de wet op het politieambt bepaalt dat een lokale politiezone op zichtbare wijze camera’s mag gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad. Deze toestemming moet aangevraagd worden door de korpschef van de desbetreffende politiezone.

          De politiezone K-L-M vraagt om binnen de omschrijving van de politiezone, waarbinnen de gemeenten Londerzeel valt, de mobiele camera van het reeds aangekocht toestel DJI Mavic 2 Enterprise Advanced te mogen gebruiken ten behoeve van alle medewerkers van de geïntegreerde politie. Onder mobiele camera’s worden camera’s verstaan die worden verplaatst tijdens het gebruik ervan. De mobiele camera dewelke bevestigd is aan de UAS heeft volgende sensoren: ½” CMOS 48MP (Optische camera) en Uncooled Vox Microbolometer (thermische camera). De mobiele camera betreft een dual-camera en heeft de mogelijkheid om beelden optisch en infrarood op te nemen.

          In het kader van hun opdrachten kunnen de politiediensten camera’s op zichtbare wijze gebruiken onder de volgende voorwaarden (art. 25/3 Wet op Politieambt):

          • In niet besloten plaatsen en de besloten plaatsen waarvan zij de beheerder zijn (hiervoor wordt geen toestemming gevraagd);
          • In voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij niet de beheerder zijn:

          o Mobiele camera’s, die in voorkomend geval intelligent zijn, tijdens de duur van een interventie;

          • In niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij niet de beheerders zijn:

          o Mobiele camera’s, die in voorkomend geval intelligent zijn, tijdens de duur van een interventie.

          Dit voor de duur van de interventie – van bij de aanvang tot aan het beëindigen ervan – en in de gevallen zich calamiteiten en onregelmatigheden voordoen i.f.v. het borgen van de algemene veiligheid van de betrokken politieambtenaren.
          Politiediensten en hulpdiensten is het toegelaten om te vliegen met drones buiten zichtbereik en bij nacht, ten minste voor zover dat kadert binnen hun opdrachten en niet anders kan.
          Het aanwenden van deze camera (drone) is enkel toegelaten voor zover voldaan is aan de principes van finaliteit, proportionaliteit, transparantie.

          De politiezone K-L-M wil deze camera's en de beelden enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de Wet op het Politieambt en mits de beperkingen die de Wet op het Politieambt oplegt

          Niet limitatieve lijst: Interventies - Handhaving openbare orde (evenementen, manifestatie, rampen, etc) - Operationele ondersteuning - Overzichtsbeelden verkeersongevallen - Real time observatie van publieksstromen - Verkeersinformatie en -beeldvorming - Opsporen vermiste personen - Zoektocht naar verdachten

          Opdrachten van bestuurlijke politie:

          • toezicht bij ordediensten en evenementen (voetbalwedstrijden, loopwedstrijden, manifestaties, betogingen…), met oog op crowd management en openbare handhaving;
          • operationele ondersteuning bij politionele hulpverlening of tussenkomst, zolang de interventie duurt;
          • beeldvorming bij rampen (wateroverlast, brand,…);
          • opsporen vermisten;
          • doorzoekingen van terreinen;
          • mobiliteitsonderzoeken (verkeersflow in nabijheid van school, nieuw kruispunt,…).

          Opdrachten van gerechtelijke politie:

          • verkenning bij de voorbereiding van gerechtelijke operaties. Dit kunnen discrete opdrachten zijn. Indien dit wordt gecategoriseerd als niet-zichtbaar cameragebruik, zullen de wettelijke voorwaarden van de WPA ter zake worden toegepast. In opdracht van het parket kan ook een inzet in het kader van bijzondere opsporingsmethodes worden overwogen;
          • beelden als bewijsmateriaal bij een plaats delict;
          • opsporen verdachten;
          • overzichtsbeelden van verkeersongevallen.

          Opleidingsdoelen: de camera en de drone kunnen ook ingezet worden om beelden te maken voor educatieve doeleinden zoals het gebruik van de drone en de camera om trainingsoefeningen in beeld te brengen.

          Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in art. 15 Wet op het Politieambt, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera's.

          Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in art. 14 Wet op het Politieambt, geldt dat het zichtbare gebruik van camera’s voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie uitsluitend is toegelaten in de volgende gevallen (art. 44/5, §1, 2° tot en met 6° Wet op Politieambt) en de persoonsgegevens die voor doeleinden van bestuurlijke politie verwerkt worden in de gegevensbanken ANG en basisgegevensbanken zijn:

          • de gegevens met betrekking tot de personen die betrokken zijn bij fenomenen van bestuurlijke politie waaronder verstaan wordt het geheel van problemen die de openbare orde verstoren en die gepaste maatregelen van bestuurlijke politie vereisen omdat zij van dezelfde aard en terugkerend zijn, door dezelfde personen gepleegd worden of gericht zijn op dezelfde categorieën van slachtoffers of plaatsen;
          • de gegevens met betrekking tot de leden van een nationale of internationale groepering die de openbare orde zou kunnen verstoren (art. 14 Wet op Politieambt);
          • de gegevens met betrekking tot de personen die schade kunnen toebrengen aan te beschermen personen of roerende en onroerende goederen en de gegevens met betrekking tot de personen die er het doelwit van kunnen uitmaken;
          • de gegevens met betrekking tot de in de artikelen 18 (geesteszieken), 19 (geïnterneerden) en 20 (veroordeelden) (Wet op politieambt) bedoelde personen;
          • de gegevens met betrekking tot de personen die geregistreerd zijn inzake gerechtelijke politie voor een strafbaar feit dat gepleegd werd in het kader van de openbare ordehandhaving.

          Deze vernoemde gegevens omvatten eveneens de gegevens, die verwerkt worden in het kader van de internationale politionele samenwerking in strafzaken.
          Het beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van drones, wordt niet aangewend voor permanente controles op de personeelsleden.
          Camera’s mogen noch beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden, noch gericht zijn op het inwinnen van informatie over de radicale of etnische oorsprong van een persoon, zijn religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, zijn politieke opvattingen, zijn vakbondslidmaatschap, zijn gezondheidstoestand, zijn seksleven of zijn seksuele geaardheid (art. 25/3, §3 Wet op Politieambt).
          Een politiedienst kan camera’s plaatsen en gebruiken (overeenkomstig art. 25/3 Wet op Politieambt) of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s, op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad, op aanvraag ingediend door de korpschef.
          Elke beslissing tot toestemming wordt ter kennis gebracht van de procureur des Konings.
          De informatie en persoonsgegevens die verzameld worden door middel van camera’s kunnen worden geregistreerd en bewaard voor de duur van niet meer dan 12 maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan, tenzij in een andere termijn wordt voorzien (art. 25/6 Wet op Politieambt).

          De toegang tot de beelden wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitvoering van een welbepaalde opdracht.
          Na de eerste bewaarmaand is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings.
          Een register met alle gebruiken van camera’s wordt bijgehouden bij de betrokken politiedienst en op een digitale wijze bewaard.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel: Aan de politiezone K-L-M wordt een principiële toestemming gegeven voor het gebruik van drones, op zichtbare wijze, op het grondgebied van de gemeente Londerzeel.

      • Openbare werken

        • Goedkeuring (derde) herhaling inzake de gegunde overheidsopdracht m.b.t. het herstellen van voet- en fietspaden

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          In het bestek, goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 februari 2019, werd de mogelijkheid opgenomen om de opdracht te herhalen door een onderhandelingsopdracht (cfr. art 26). Het bestek van 2019 wordt hernomen.   Op 13 mei 2019 werd de oorspronkelijke opdracht gegund aan Hudi bvba. In hun schrijven van 11 januari 2022 verklaart Hudi zich akkoord om hun eenheidsprijzen voor het uitvoeren van de werken te handhaven voor het dienstjaar 2022.

          Aanleiding en context

          In het bestek, goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 februari 2019, werd de mogelijkheid opgenomen om de opdracht te herhalen door een onderhandelingsopdracht (cfr. art 26). Het bestek van 2019 wordt hernomen.   Op 13 mei 2019 werd de oorspronkelijke opdracht gegund aan Hudi bvba. In hun schrijven van 11 januari 2022 verklaart Hudi zich akkoord om hun eenheidsprijzen voor het uitvoeren van de werken te handhaven voor het dienstjaar 2022.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
          - wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
          - Bestuursdecreet van 7 december 2018
          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
          - wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
          - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet)
          - koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
          - koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
          - beslissing van de gemeenteraad van 12 februari 2019 houdende goedkeuring van de overheidsopdracht inzake herstellen van voet-en fietspaden
          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 mei 2019 betreffende de gunning van de oorspronkelijke opdracht aan Hudi bvba

          Het onderhouden van voet- en fietspaden is een jaarlijkse noodzaak.
          In het oorspronkelijke bestek is de mogelijkheid opgenomen de opdracht te herhalen ingevolge een onderhandelingsprocedure volgens artikel 26 § 1, 2°b van de wet van 15 juni 2016 op de overheidsopdrachten, zijnde het gunnen van nieuwe werken, bestaande uit de herhaling van soortgelijke werken, aan de aannemer waaraan de eerste opdracht werd gegund door dezelfde aanbestedende overheid, op voorwaarde dat deze werken overeenstemmen met een basisontwerp en dat dit ontwerp het voorwerp uitmaakte van een eerste opdracht, gegund in aanbesteding of offerteaanvraag. Deze procedure is beperkt tot een periode van 3 jaar na het gunnen van de oorspronkelijke opdracht.

          Financieel aspect

          Actieplan 1.7 - actie 1.7.6 GE/020001/2240000

          De uitgaven voor deze opdracht werden geraamd op basis van de eenheidsprijzen van de oorspronkelijke inschrijving van Hudi.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS
          Onthouders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 onthoudingen

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt de derde herhaling van de overheidsopdracht "Herstellen voet-en fietspaden 2022" goed.
          Artikel 2: De werken worden gegund ingevolge onderhandelingsprocedure volgens art. 26 § 1, 2°b van de wet van 15 juni 2016 op de overheidsopdrachten aan de aannemer gelast met de uitvoering van oorspronkelijke opdracht, zijnde Hudi bvba.

        • Goedkeuring (derde) herhaling inzake de gegunde overheidsopdracht m.b.t. asfalteringswerken

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          In het bestek, goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 februari 2019, werd de mogelijkheid opgenomen om de opdracht te herhalen via een onderhandelingsopdracht (cfr. art.26).  Het bestek van 2019 wordt hernomen.  De oorspronkelijke opdracht werd gegund aan Colas Belgium.  In hun schrijven van 25 januari 2022 verklaart Colas zich akkoord om hun eenheidsprijzen voor het uitvoeren van asfalteringswerken te handhaven voor het dienstjaar 2022.

          Aanleiding en context

          In het bestek, goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 februari 2019, werd de mogelijkheid opgenomen om de opdracht te herhalen via een onderhandelingsopdracht (cfr. art.26).  Het bestek van 2019 wordt hernomen.  De oorspronkelijke opdracht werd gegund aan Colas Belgium.  In hun schrijven van 25 januari 2022 verklaart Colas zich akkoord om hun eenheidsprijzen voor het uitvoeren van asfalteringswerken te handhaven voor het dienstjaar 2022.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
          - wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
          - bestuursdecreet van 7 december 2018
          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
          - wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
          - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet)
          - koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
          - koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
          - beslissing van de gemeenteraad van 12 februari 2019 houdende goedkeuring van bestek, raming en wijze van gunnen inzake 'asfalteringswerken'
          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 mei 2019 betreffende de gunning van de oorspronkelijke opdracht aan Colas Belgium

          Het onderhouden van wegenis in asfalt is een noodzaak.
          In het oorspronkelijk bestek werd de mogelijkheid opgenomen om de overheidsopdracht te herhalen ingevolge een onderhandelingsprocedure volgens artikel 26 § 1, 2°b van de wet van 15 juni 2016 op de overheidsopdrachten, zijnde het gunnen van nieuwe werken, bestaande uit de herhaling van soortgelijke werken, aan de aannemer waaraan de eerste opdracht werd gegund door dezelfde aanbestedende overheid, op voorwaarde dat deze werken overeenstemmen met een basisontwerp en dat dit ontwerp het voorwerp uitmaakte van een eerste opdracht, gegund in aanbesteding of offerteaanvraag. Deze procedure is beperkt tot een periode van 3 jaar na het gunnen van de oorspronkelijke opdracht.

          Financieel aspect

          Actieplan 1.7 (regulier beleid GGZ) - actie 1.7.6 (heraanleggen van het openbaar domein op een onderhoudsvriendelijke manier) GE/020001/2240000

          De uitgaven voor deze opdracht worden geraamd op basis van de eenheidsprijzen van de oorspronkelijke inschrijving van Colas.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS
          Onthouders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 onthoudingen

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt een derde herhaling van de overheidsopdracht "Asfalteringswerken 2022" goed.
          Artikel 2: De werken worden gegund ingevolge onderhandelingsprocedure volgens art 26 § 1, 2°b van de wet van 15 juni 2016 op de overheidsopdrachten aan de aannemer gelast met de uitvoering van oorspronkelijke opdracht, zijnde Colas Belgium.

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen voor de aankoop van een bestelwagen met laadklep voor de uitleendienst

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          De laatste jaren zijn er al heel wat kosten geweest aan het huidige voertuig van de uitleendienst (bouwjaar 2008). Regelmatig staat het dan ook voor herstelling in de garage.  Dit brengt de continuïteit van de dienstverlening in de problemen aangezien dit het enige voertuig is waar uitleenmateriaal zoals podia en tenten mee vervoerd kunnen worden. Er werd een bestek voor de aankoop van een nieuwe bestelwagen met laadklep opgemaakt.  De raming bedraagt 66.550,00 euro incl. btw. De wijze van gunnen is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


          Aanleiding en context

          De laatste jaren zijn er al heel wat kosten geweest aan het huidige voertuig van de uitleendienst (bouwjaar 2008). Regelmatig staat het dan ook voor herstelling in de garage.  Dit brengt de continuïteit van de dienstverlening in de problemen aangezien dit het enige voertuig is waar uitleenmateriaal zoals podia en tenten mee vervoerd kunnen worden. Er werd een bestek voor de aankoop van een nieuwe bestelwagen met laadklep opgemaakt.  De raming bedraagt 66.550,00 euro incl. btw. De wijze van gunnen is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht

          - wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

          - bestuursdecreet van 7 december 2018

          - wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

          - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet)

          - koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

          - koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°

          - ontwerpbestek

          Het voertuig van de Uitleendienst is van bouwjaar 2008. De laatste jaren zijn er al heel wat kosten geweest aan dit voertuig. Regelmatig staat het voertuig voor herstelling in de garage. Dit brengt de dienst in de problemen aangezien dit het enige voertuig is waar we podia en tenten mee kunnen vervoeren. De aankoop van een nieuw voertuig dringt zich op.

          Financieel aspect

          Investeringsbudget 2021 - 061000/2430000 vernieuwing wagenpark (1.7.12)

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS
          Tegenstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-53 en de raming voor de overheidsopdracht inzake aankoop van een bestelwagen met laadklep voor de Uitleendienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

          Artikel 2: Deze overheidsopdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen inzake het plaatsen van een luifel op de speelplaats van de Kouterschool

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          De bestaande overkapping (palen met een betonnen afdak) in de Kouterschool is in slechte staat. Regelmatig vallen er stukken beton naar beneden en de bewapening is volledig verroest. Het is voor de veiligheid van de leerlingen en leerkrachten noodzakelijk dat de bestaande overkapping afgebroken en vervangen wordt.  Er werd een bestek opgemaakt om de bestaande overkapping te vervangen.  De raming bedraagt € 35.000 incl. 6 % btw.  De gunningswijze is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Aanleiding en context
          De bestaande overkapping (palen met een betonnen afdak) in de Kouterschool is in slechte staat. Regelmatig vallen er stukken beton naar beneden en de bewapening is volledig verroest. Het is voor de veiligheid van de leerlingen en leerkrachten noodzakelijk dat de bestaande overkapping afgebroken en vervangen wordt.  Er werd een bestek opgemaakt om de bestaande overkapping te vervangen.  De raming bedraagt € 35.000 incl. 6 % btw.  De gunningswijze is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - wetgeving inzake overheidsopdrachten

          - ontwerpbestek 2021-517

          De bestaande overkapping (palen met een betonnen afdak) in de Kouterschool is in slechte staat. Regelmatig vallen er stukken beton naar beneden en de bewapening is volledig verroest. Het is voor de veiligheid van de leerlingen en leerkrachten noodzakelijk dat de bestaande overkapping afgebroken en vervangen wordt. 

          Financieel aspect

          Actie 1.5.55 - GE 080012/2210000 Overkapping Kouterschool

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS
          Onthouders: Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 9 onthoudingen

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-517 en de raming voor de overheidsopdracht inzake het afbreken en vervangen van de bestaande overkapping in de Kouterschool goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 35.000 incl. 6 % btw.
          Artikel 2: Deze overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
          Artikel 3: De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen inzake het vervangen van de platines door gezaagde kasseien in Steenhuffeldorp

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          De platines in het wegdek in Steenhuffeldorp komen los en breken af. Daarom is de dienst Openbaar Domein de vrijgekomen gaten al een paar jaar aan het opvullen met koud asfalt. Deze toestand is echter niet langer houdbaar en wordt steeds gevaarlijker voor de (zwakke) weggebruiker. Er wordt voorgesteld om de platines te verwijderen en te vervangen door afgezaagde kasseien (cfr. werken Londerzeel-centrum).  Er wordt een uitvoeringstermijn van 30 kalenderdagen voorzien (inclusief uitharding).  Er is hiervoor een bestek opgemaakt.  De raming bedraagt 128.381 euro incl. btw.  De wijze van gunnen is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

           
          Aanleiding en context

          De platines in het wegdek in Steenhuffeldorp komen los en breken af. Daarom is de dienst Openbaar Domein de vrijgekomen gaten al een paar jaar aan het opvullen met koud asfalt. Deze toestand is echter niet langer houdbaar en wordt steeds gevaarlijker voor de (zwakke) weggebruiker. Er wordt voorgesteld om de platines te verwijderen en te vervangen door afgezaagde kasseien (cfr. werken Londerzeel-centrum).  Er wordt een uitvoeringstermijn van 30 kalenderdagen voorzien (inclusief uitharding).  Er is hiervoor een bestek opgemaakt.  De raming bedraagt 128.381 euro incl. btw.  De wijze van gunnen is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

           

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - wetgeving op de overheidsopdrachten

          - ontwerpbestek met referentie 2021-522

           

          In het centrum van Steenhuffel werden er platines aangelegd in Steenhuffeldorp. Een deel van deze platines zijn in de loop van de jaren komen los te liggen. De bedoeling is om de platines op te breken en te vervangen door gezaagde kasseien. Verder is het, na het verbod op het gebruik van pesticiden, moeilijk en arbeidsintensief om de straten onkruidvrij te houden. Om die reden moet de voegvulling uitgevoerd worden. Indien noodzakelijk moeten er uitzettingsvoegen voorzien worden.
          Vermits de ondergrond niet-waterdoorlaatbaar is moet ervoor gezorgd worden dat er geen water onder de kasseien kan. Vandaar dat de nieuwe voegvulling niet-waterdoorlatend moet worden. De greppels worden niet uitgebroken maar hersteld waar nodig. Tijdens de werken moet de aannemer voor voldoende afscherming zorgen zodat de omgeving zo weinig mogelijk last heeft van stof en vuil. Volgens het bestek krijgt de inschrijver toestemming om verkeersmaatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld het volledig afsluiten van de straat voor de duur van de werkzaamheden. Indien er verkeersmaatregelen moeten genomen worden kan de gemeente, op basis van een door de inschrijver ingediend signalisatieplan een signalisatievergunning bezorgen.

           
          Financieel aspect

          Actieplan 1.5 - actie 1.5.2 GE/020001/2240000
          Beschikbaar krediet 480.000 euro

           
          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS
          Onthouders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 onthoudingen

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek, de raming en de wijze van gunnen voor het vervangen van platines door gezaagde kasseien in Steenhuffeldorp goed.

          Artikel 2: De raming bedraagt 128.381 euro incl. btw.

          Artikel 3: De wijze van gunnen is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      • Mobiliteit en verkeer

        • Goedkeuring van het reglement op het zorgparkeren

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          Voor artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners aan huis is het niet altijd makkelijk om een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt te vinden. Daarom is er een reglement voor zorgparkeren uitgewerkt.

          Aanleiding en context

          Voor artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners aan huis is het niet altijd makkelijk om een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt te vinden. Daarom is er een reglement voor zorgparkeren uitgewerkt.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - beslissing van de gemeenteraad van 22 februari 2022 houdende goedkeuring van het principe van zorgparkeren

          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022 houdende goedkeuring van het reglement op het zorgparkeren

          - bespreking op het verkeersteam

          - gunstig advies van de informatieveiligheidsconsulent (DPO) i.f.v. de GDPR

          - bespreking op de gemeenteraadscommissie maatschappij van 26 januari 2022

          Zorgverleners hebben vaak moeite om een parkeerplaats te vinden dicht bij hun patiënten. Het invoeren van een gratis “parkeren + zorg”-sticker en kaart voor de inwoners van onze gemeente is een stap in de goede richting om deze doelgroep te ondersteunen. Het invoeren van het zorgparkeren kadert in de actie 1.2.6 (streven naar een integraal toegankelijke gemeente) in het meerjarenplan.

           
          Financieel aspect

          Deze dienstverlening op zich is gratis.
          Er moeten wel (buiten)stickers opgemaakt worden (formaat A5) alsook een parkeervergunning die achter de voorruit geplaatst kan worden. Voor de stickers werd er prijs gevraagd bij Drukkerij Verspecht op basis van het ontwerp van Meise (zie bijlage).

          Prijs excl. btw voor 100 stuks: € 640,11 (zie offerte)

          6131999/020002/1.2/1.2.8 Inzetten op verbetering van de huidige mobiliteitsproblematiek – andere erelonen en vergoedingen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement op het zorgparkeren goed.

      • Vrije tijd (jeugd, cultuur, toerisme, sport)

        • Goedkeuring van de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          In zitting van de gemeenteraad van 23 maart 2021 werd een aanpassing van het huishoudelijke reglement van de speelpleinwerking goedgekeurd. De uitvoering ervan werd in het najaar 2021 (na de speelpleinzomer) geëvalueerd.  De verlaging van de instapleeftijd (van 3 jaar naar 2,5 jaar) bleek geen goede aanpassing. Deze jongste groep was immers hoog in aantal en legde een hoge druk op de werking. Veel van deze kinderen misten de nodige structuur of waren nog niet zindelijk waardoor de kwaliteit van de werking hieronder leed. Het is dan ook wenselijk dit reglement aan te passen en de leeftijdsgrens terug te brengen naar minimum 3 jaar.

          Aanleiding en context

          In zitting van de gemeenteraad van 23 maart 2021 werd een aanpassing van het huishoudelijke reglement van de speelpleinwerking goedgekeurd. De uitvoering ervan werd in het najaar 2021 (na de speelpleinzomer) geëvalueerd.  De verlaging van de instapleeftijd (van 3 jaar naar 2,5 jaar) bleek geen goede aanpassing. Deze jongste groep was immers hoog in aantal en legde een hoge druk op de werking. Veel van deze kinderen misten de nodige structuur of waren nog niet zindelijk waardoor de kwaliteit van de werking hieronder leed. Het is dan ook wenselijk dit reglement aan te passen en de leeftijdsgrens terug te brengen naar minimum 3 jaar.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - beslissing van de gemeenteraad van 25 juni 2019 houdende goedkeuring van een huishoudelijk reglement voor de speelpleinwerking, zoals gewijzigd op 23 maart 2021

          - bespreking en advies op de gemeenteraadscommissie mens van 26 januari 2022

          De inhoudelijke wijzigingen in het vernieuwde reglement en de uitgeschreven visienota werden positief geëvalueerd. De aanstelling van de jobstudent zorgde voor heel wat inhoudelijke verbeteringen en droeg bij aan een kwalitatieve werking. Ook het wekelijkse zwemmoment dat opnieuw werd ingevoerd zorgt voor een grote meerwaarde en welgekomen aanvulling en afwisseling naast het dagelijkse spelaanbod op het plein. Zowel vanuit de stuurgroep, de animatoren de ouders als de kinderen kregen we hierrond positieve signalen.

          Organisatorisch bleken de voorinschrijvingen goed verteerd door de ouders en was men snel gewend aan de manier van werken. Het droeg bij aan heel wat administratieve vereenvoudiging. De evaluatie van de zomervakantie bleek dan ook positief. Van zodra de coronamaatregelen het toelaten is het de bedoeling dat ouders hun kinderen opnieuw flexibel per dag kunnen inschrijven, en de verplichte weekinschrijvingen die stabiele bubbels nastreven kunnen verdwijnen.

          Afgelopen zomer werd de mogelijkheid tot speelplein vanaf 2,5 jaar (instapklasje) verkend, mede omdat het vorige reglement voorschreef dat kinderen welkom waren vanaf 3 jaar en dit voor heel wat verwarring zorgde (sommige kinderen van hetzelfde klasje mochten wel of nog net niet komen).

          We hebben echter gemerkt dat er een aanzienlijk deel van de jongste groep bestond uit de 2,5-jarigen. Deze groep legde een grote druk op de werking, die toch iets meer zelfredzaamheid vereist. In de speelpleinwerking wordt in grote groepen gewerkt en is de kleinschaligheid en ruimte tot één op één begeleiding iets minder vanzelfsprekend. Overlegmomenten met de werkgroep van het Huis van het Kind leerden ons ook dat onze organisaties zoals Ferm kinderopvang en De Burcht beter geschikt zijn voor de allerkleinsten, waardoor we een samenwerking/doorverwijzing met hen beter kunnen aangrijpen voor deze doelgroep. Vergelijkend onderzoek leerde ons ook dat de meerderheid van de kampaanbieders (denkende aan Ratjetoe,...) starten vanaf de 1ste kleuterklas.

          Het was een ambitieuze poging, maar we hebben ondervonden dat men bij de jongste groep waar er nog heel veel peutertjes met weinig notie van enige schoolse structuur niet veel verder kwam dan toiletbezoekjes en verzorging, waardoor het aspect 'spelen' en 'vakantie' op de achtergrond verdween.
          We hopen dat we in 2022 opnieuw grotere groepen kunnen toelaten (nu waren de groepen nog een stuk kleiner door corona), dus ook in die context moeten we het 'experiment' kritisch en realistisch durven evalueren.

          Het is aldus aangewezen om de leeftijdsgrens terug te brengen naar minimum 3 jaar, startende vanaf het eerste kleuterklasje.

          Financieel aspect

          De speelpleinwerking zit binnen het meerjarenplan vervat in het actieplan 5.10 Doelgroepenbeleid, het organiseren van een aanbod speelpleinwerking voor kinderen tijdens paas-en zomervakantie. Huidig voorstel tot wijziging van het reglement heeft geen financiële impact.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel: De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het reglement op de speelpleinwerking waarbij artikel 3 wordt aangepast.

      • Omgeving

        • Goedkeuring retributiereglement inzake overhangende takken en belemmerende aanplanting

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          Dit retributiereglement vormt een juridische basis voor het verhalen van de door de gemeente gemaakte kosten aan derden. Het biedt eveneens een uitgeschreven procedure in geval van overhangende takken en belemmerende aanplanting die eigendom is van particulieren en grenzend is aan het openbaar domein.

          Aanleiding en context

          Dit retributiereglement vormt een juridische basis voor het verhalen van de door de gemeente gemaakte kosten aan derden. Het biedt eveneens een uitgeschreven procedure in geval van overhangende takken en belemmerende aanplanting die eigendom is van particulieren en grenzend is aan het openbaar domein.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2019 houdende goedkeuring van het algemeen politiereglement van de politiezone K-L-M, zoals gewijzigd op 26 november 2019, 18 februari 2020 en 27 oktober 2020

          - bespreking en advies van de gemeenteraadscommissie maatschappij op 26 januari 2022

          - ontwerpreglement

          Storende natuurelementen zoals overhangende takken en belemmerende aanplantingen, grenzend aan het openbaar domein, werden verwijderd door de dienst Openbaar Domein en de gemeente droeg de kost. Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de privé-eigenaar die ervoor moet zorgen dat er geen belemmerende aanplantingen zijn in functie van veiligheid op het openbaar domein. Bij het stilzitten van een privé-eigenaar is er door dit reglement een procedure en bijhorende retributie om belemmerende aanplantingen te (laten) verwijderen.

          Het reglement werd besproken op de gemeenteraadscommissie maatschappij. In het advies van de GRC werd een uitbreiding voorzien in artikel 4 van dit reglement: 'De bevoegde ambtenaar zal zijn bevindingen met betrekking tot deze urgentie overmaken en advies inwinnen, hetzij via een advies van de brandweerdiensten, hetzij via een advies van de politiediensten.'

          Financieel aspect

          Inkomsten op basis van het retributiereglement.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het retributiereglement inzake overhangende takken en belemmerende aanplantingen goed.

          Artikel 2: Dit reglement treedt in werking op 4 maart 2022.

      • Patrimonium

        • Princiepsbeslissing betreffende het verlenen van een erfpacht voor het voormalig gemeentehuis Markt 1

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          Het voormalige gemeentehuis in het centrum van Londerzeel staat al een zestal jaren leeg. De leegstand doet het gebouw evenwel geen goed. Het is een gebouw met een rijke historiek dat niet uit het dorpsbeeld mag verdwijnen. Via een erfpacht wil de gemeente het gebouw een nieuwe invulling geven en gaat ze op zoek naar een erfpachthouder die zich voor lange termijn wil engageren en investeren in het pand, zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit ervan omdat het pand opgenomen is in de inventaris van bouwkundig erfgoed.

          Aanleiding en context

          Het voormalige gemeentehuis in het centrum van Londerzeel staat al een zestal jaren leeg. De leegstand doet het gebouw evenwel geen goed. Het is een gebouw met een rijke historiek dat niet uit het dorpsbeeld mag verdwijnen. Via een erfpacht wil de gemeente het gebouw een nieuwe invulling geven en gaat ze op zoek naar een erfpachthouder die zich voor lange termijn wil engageren en investeren in het pand, zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit ervan omdat het pand opgenomen is in de inventaris van bouwkundig erfgoed.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - ministerieel besluit van 22 september 2021 tot vaststelling van de inventaris bouwkundig erfgoed in de provincie Vlaams-Brabant

          - omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten

          De dienstverlening van de gemeente en het OCMW werd gehuisvest op een nieuwe locatie met opportuniteiten op het vlak van mobiliteit, logistiek schaalvoordeel en duurzaam bouwen. 

          Overheidspatrimonium moet aan steeds strengere normen voldoen. Soms lopen renovatiekosten zodanig op dat er best wordt geopteerd om verouderd patrimonium op de markt te brengen. 

          Gezien het waardevolle karakter van het gebouw en haar strategische ligging, is het niet aangewezen om het gebouw te vervreemden. De gemeente gaat daarom via een open onderhandelingsprocedure op zoek naar een erfpachthouder.

          Het gebouw heeft sinds zijn oprichting een administratief verleden. Het komt thans in aanmerking voor verschillende doeleinden, bv.

          - administratie en kantoren; horeca; cultuurwezen; toerisme; informatie

          - eventueel kleinschalige kernversterkende kleinhandel.

          Alle voorwaarden zullen worden opgenomen in een erfpachtovereenkomst. 

          Financieel aspect

          Regulier - Patrimonium - actie 1.5.5 - Permanent investeren in grond- en pandenbeleid - onderzoek naar nieuwe bestemming voor Markt 1

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Piet BUELENS, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS
          Tegenstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Geert VAN DEN BOSSCHE
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen

          Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord om het voormalig gemeentehuis te Markt 1 in erfpacht te geven.

          Artikel 2: De algemene beginselen zoals mededinging en gelijkheid zullen worden gerespecteerd en daarom zal een openbare procedure worden gevoerd zodat elke mogelijk geïnteresseerde de kans krijgt om mee te dingen.  

        • Goedkeuring ontwerpakte voor vestiging van een erfdienstbaarheid op de goederen gelegen Molenstraat en Dorpsstraat 18+

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          In bijlage zit de ontwerpakte opgemaakt door het notariaat Robberechts & Van Riet voor de vestiging van een erfdienstbaarheid op de goederen gelegen langsheen de Molenstraat en Dorpsstraat 18+ met name:

          1. Een projectgrond bestaande uit 4 percelen deels gelegen aan de Molenstraat en deels palend aan de Molenbeek, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummers 235 G 2 P0000, 234 K 2 P0000, 235 S 2 P0000 en 235 F 2 P0000, met een totale kadastrale oppervlakte van 12a 24ca.

          2. Een perceel grond, gelegen achter de woning Molenstraat 8, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummer 235 T 2 P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van 3a 09ca.

          3. Een perceel grond met af te breken woning, gelegen aan de Molenstraat 20, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummer 235 W 2 P0000, met een oppervlakte van 4a 48ca.

          4. Een perceel grond met af te breken constructies gelegen te Londerzeel, Dorpsstraat 18+, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummer 235 P 2 P0001, met een oppervlakte van 4a 70ca. 

          Zie inplantingsplan in de bijlage. 

          Aanleiding en context

          In bijlage zit de ontwerpakte opgemaakt door het notariaat Robberechts & Van Riet voor de vestiging van een erfdienstbaarheid op de goederen gelegen langsheen de Molenstraat en Dorpsstraat 18+ met name:

          1. Een projectgrond bestaande uit 4 percelen deels gelegen aan de Molenstraat en deels palend aan de Molenbeek, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummers 235 G 2 P0000, 234 K 2 P0000, 235 S 2 P0000 en 235 F 2 P0000, met een totale kadastrale oppervlakte van 12a 24ca.

          2. Een perceel grond, gelegen achter de woning Molenstraat 8, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummer 235 T 2 P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van 3a 09ca.

          3. Een perceel grond met af te breken woning, gelegen aan de Molenstraat 20, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummer 235 W 2 P0000, met een oppervlakte van 4a 48ca.

          4. Een perceel grond met af te breken constructies gelegen te Londerzeel, Dorpsstraat 18+, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie E, nummer 235 P 2 P0001, met een oppervlakte van 4a 70ca. 

          Zie inplantingsplan in de bijlage. 

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Het Klemen Dorp’

          - ontwerpakte "vestiging erfdienstbaarheid" opgesteld door het notariaat Robberechts & Van Riet

          De eigenaar stelt voor een woonproject te realiseren op de voormelde percelen volgens het principe van inbreiding. Hierbij wordt gezocht naar nuttige oppervlakte in de dorpskernen eerder dan onbebouwde percelen in een groene omgeving van de dorpskernen aan te spreken. Dat principe zorgt voor een betere leefbaarheid en aanwending van de dorpskernen. 

          Vanuit het oogpunt van de mobiliteit en de sociale cohesie heeft de eigenaar voorgesteld om een publiek toegankelijke weg in te richten op het project lopende over de hoger beschreven percelen ter verbinding tussen de Molenstraat en de Dorpsstraat en aansluitend op het gebouwencomplex 'residentie Parksuites', domein Klemen Dorp - Kattestraat. 

          Om deze verplichting na te komen stelt de grondeigenaar voor om de doorgang volgend karakter te geven: een eeuwigdurende erfdienstbaarheid van overgang te voet of met een fiets ten voordele van het publiek. 

          De verbindingsweg met een breedte van drie meter zal lopen zoals aangeduid op het aangehecht schetsontwerp. Zie in de bijlage. 

          De aanleg en het onderhoud van de erfdienstbare weg valt in dat opzicht volledig ten laste van de grondeigenaar of vervolgens van de vereniging van mede-eigenaars.

          De gemeente bevestigt haar akkoord met dit voorstel en aanvaardt de vestiging in het voordeel van het algemeen belang van dergelijke erfdienstbaarheid van doorgang onder de hiervoor voorgestelde voorwaarden en bedingen. 

          Financieel aspect

          De rechten, kosten, erelonen en belastingen betreffende de akte vallen ten laste van de eigenaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
          Onthouders: Tom TROCH, Ilias MOUSSAID
          Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Artikel 1: De ontwerpakte, opgemaakt door de notarissen Robberechts & Van Riet, met zetel te 1840 Londerzeel, Molenstraat 87 voor de vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid van overgang te voet of met een fiets ten voordele van het publiek, zijnde een verbindingsweg met een breedte van drie meter tussen de Molenstraat en de Dorpsstraat, wordt goedgekeurd. 

          Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen. 

    • B-punt

      • Intergemeentelijk overleg

        • Regionaal Landschap Brabantse Kouters: a) Goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering op 9 maart 2022; b) Vaststelling van het mandaat van de afgevaardigden

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Regionaal Landschap Brabantse Kouters en heeft 2 afgevaardigden voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 9 maart 2022 goed en mandateert zijn afgevaardigden. In de zittingen van de gemeenteraad van 26 maart 2019 en 28 januari 2020 werden respectievelijk Leen Van Aken en Kim Fertinel als effectieve afgevaardigden aangeduid. Arnold Rottiers en Els Van den Broeck werden op 12 februari 2019 door de gemeenteraad als plaatsvervangers aangeduid.

          Aanleiding en context

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Regionaal Landschap Brabantse Kouters en heeft 2 afgevaardigden voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 9 maart 2022 goed en mandateert zijn afgevaardigden. In de zittingen van de gemeenteraad van 26 maart 2019 en 28 januari 2020 werden respectievelijk Leen Van Aken en Kim Fertinel als effectieve afgevaardigden aangeduid. Arnold Rottiers en Els Van den Broeck werden op 12 februari 2019 door de gemeenteraad als plaatsvervangers aangeduid.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

          - e-mail van 4 februari 2022 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters

          - agenda van de algemene vergadering van 9 maart 2022

           

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Regionaal Landschap Brabantse Kouters.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Regionaal Landschap Brabantse Kouters van 9 maart 2022 goed.

          Artikel 2: De afgevaardigden van de gemeente, Leen Van Aken en Kim Fertinel, worden gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Regionaal Landschap Brabantse Kouters van 9 maart 2022 goed te keuren.

      • Veiligheid

        • Bekrachtiging van het besluit van de burgemeester van 12 februari 2022 houdende een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

          De burgemeester keurde op 12 februari 2022 een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles, goed. Deze beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Aanleiding en context

          De burgemeester keurde op 12 februari 2022 een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles, goed. Deze beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, artikel 4

          - wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1, 1°

          - wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikel 11

          - wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 182 en 187

          - nieuwe gemeentewet, artikel 134 en 135 § 2, 5°

          - ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals gewijzigd door de ministeriële besluiten van 10 juli 2020, 24 juli 2020, 28 juli 2020 en 26 maart 2021

          - beslissing van het Overlegcomité op 24 maart 2021

          - besluit van de burgemeester van 21 mei 2021 houdende een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles

          Dit besluit van de burgemeester wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
          Onthouders: Ilias MOUSSAID
          Resultaat: Met 24 stemmen voor, 1 onthouding

          Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 12 februari 2022 houdende een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles.

  • Bijkomende agendapunten

    • Agendapunt aangebracht door Tom Troch (Pro1840) inzake het veiliger maken van het kruispunt Dorpsstraat - Molenstraat

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

      De as Stationsstraat - Dorpsstraat - Kerkstraat wordt intens gebruikt door fietsers, zeker door schoolgaande jongeren.

      Aanleiding en context

      De as Stationsstraat - Dorpsstraat - Kerkstraat wordt intens gebruikt door fietsers, zeker door schoolgaande jongeren.

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

      Richting Kerkstraat is de situatie al enigszins verbeterd door de invoering van de fietsstraat. Ook al blijft een betere en duidelijkere aanduiding van de fietsstraat een pijnpunt.

      In de richting van de Stationsstraat zorgt de huidige inrichting van het kruispunt vaak voor onveilige situaties voor fietsers. Autoverkeer komende van de Meerstraat of de Stationsstraat durft de bocht al eens stevig afsnijden ter hoogte van De Luyckx als ze daar de Dorpsstraat vervolgen richting Kerkstraat.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
      Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1: De gemeenteraad besluit om het kruispunt Dorpsstraat - Molenstraat verkeersveiliger te maken voor fietsers.

      Artikel 2: De bevoegde diensten werken een voorstel uit dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie maatschappij ter bespreking.

  • Mondelinge vragen van de raadsleden

    • Vraag van raadslid Gerda Verhulst (N-VA) inzake het verenigingsleven in Londerzeel Sint-Jozef

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN
    • Vraag van raadslid Patrick Bogaerts (N-VA) inzake toekomst voetbalclub SK Steenhuffel

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Piet BUELENS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Sanne EECKELERS, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Geert VAN DEN BOSSCHE, Lieve MERTENS, Henk VERTONGHEN

Namens de gemeenteraad

Namens 02 Gemeenteraad,

Henk VERTONGHEN
Algemeen directeur

Koen ZWETSLOOT
Voorzitter