De voorzitter opent de zitting op 25/10/2022 om 20:04.
De gemeenteraad neemt akte dat Piet Buelens schriftelijk ontslag indiende als gemeente- en OCMW-raadslid.
De gemeenteraad neemt akte dat Piet Buelens schriftelijk ontslag indiende als gemeente- en OCMW-raadslid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - start van de lokale en provinciale bestuursperiode
- proces-verbaal van eedaflegging op de installatievergadering van de gemeenteraad van 7 januari 2019
- e-mail van 28 september 2022 van Piet Buelens
Een raadslid kan schriftelijk ontslag nemen door een schrijven te richten aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief nadat de voorzitter de kennisgeving ontvangt. De gemeenteraad neemt hier akte van.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van Piet Buelens als gemeente- en OCMW-raadslid.
Door het ontslag van Piet Buelens als gemeente- en OCMW-raadslid dient er een eedaflegging te gebeuren van een nieuw gemeente- en OCMW-raadslid. Suzy Brugmans legt haar eed af als gemeente- en OCMW-raadslid.
Door het ontslag van Piet Buelens als gemeente- en OCMW-raadslid dient er een eedaflegging te gebeuren van een nieuw gemeente- en OCMW-raadslid. Suzy Brugmans legt haar eed af als gemeente- en OCMW-raadslid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011 en de latere wijzigingen
- omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - start van de lokale en provinciale bestuursperiode
- proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018
- e-mail van 28 september 2022 van Piet Buelens houdende ontslagname als gemeente- en OCMW-raadslid
- verzakingen van Frank Pas en Geert Cleymans
Door het ontslag van Piet Buelens als gemeente- en OCMW-raadslid dient er een nieuw gemeente- en OCMW-raadslid geïnstalleerd. Suzy Brugmans is de eerste opvolger en komt aldus als eerste in aanmerking voor installatie. De geloofsbrieven van Suzy Brugmans werden onderzocht en op basis hiervan voldoet zij aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en bevindt zij zich niet in een van de gevallen van een onverenigbaarheid. Om als gemeente- en OCMW-raadslid geïnstalleerd te worden, dient een eedaflegging te gebeuren in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de geloofsbrieven van Suzy Brugmans en keurt deze goed.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt akte van het feit dat Suzy Brugmans in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de eed aflegt als gemeente- en OCMW-raadslid.
Artikel 3: Suzy Brugmans wordt geïnstalleerd als gemeente- en OCMW-raadslid met ingang van heden voor de verdere duur van de legislatuur.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 27/09/2022 - YouTube.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 27/09/2022 - YouTube.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: Er wordt akte genomen van de ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad.
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Benedenscheldebekken. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Benedenscheldebekken. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- akteneming van het ontslag van Piet Buelens als gemeenteraadslid door de gemeenteraad van 25 oktober 2022
- kandidatuur van Suzy Brugmans
- kandidatuur van Koen Moeyersons
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Benedenscheldebekken. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
Resultaat geheime stemming :
12 stemmen voor Suzy Brugmans en 10 stemmen voor Koen Moeyersons
Enig artikel: De gemeenteraad duidt als afgevaardigde voor de algemene vergadering van Benedenscheldebekken aan: Suzy Brugmans.
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente voor ABOC. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente voor ABOC. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- akteneming van het ontslag van Piet Buelens als gemeenteraadslid door de gemeenteraad van 25 oktober 2022
- kandidatuur van Suzy Brugmans
- kandidatuur van Koen Moeyersons
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente voor ABOC. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
Resultaat geheime stemming :
12 stemmen voor Suzy Brugmans en 10 stemmen voor Koen Moeyersons
Enig artikel: De gemeenteraad duidt als afgevaardigde voor ABOC aan: Suzy Brugmans.
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Incovo. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Incovo. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- akteneming van het ontslag van Piet Buelens als gemeenteraadslid door de gemeenteraad van 25 oktober 2022
- kandidatuur van Suzy Brugmans
- kandidatuur van Patrick Bogaerts
Piet Buelens was afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Incovo. Door zijn ontslag dient een nieuwe afgevaardigde aangeduid.
Resultaat geheime stemming :
12 stemmen voor Suzy Brugmans en 10 stemmen voor Patrick Bogaerts
Enig artikel: De gemeenteraad duidt als afgevaardigde voor de algemene vergadering van Incovo aan: Suzy Brugmans
Piet Buelens was plaatsvervangend afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Havicrem. Door zijn ontslag dient een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid.
Piet Buelens was plaatsvervangend afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Havicrem. Door zijn ontslag dient een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- akteneming van het ontslag van Piet Buelens als gemeenteraadslid door de gemeenteraad van 25 oktober 2022
- kandidatuur van Suzy Brugmans
- kandidatuur van Koen Moeyersons
Piet Buelens was plaatsvervangend afgevaardigde voor de gemeente in de bestuursorganen van Havicrem. Door zijn ontslag dient een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid.
Resultaat geheime stemming :
12 stemmen voor Suzy Brugmans en 10 stemmen voor Koen Moeyersons
Enig artikel: De gemeenteraad duidt als plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering van Havicrem aan: Suzy Brugmans
Naar aanleiding van het aangepaste en eengemaakte politiereglement voor de politiezone K-L-M, dient elke gemeente een nieuw marktreglement op te maken. In het nieuwe politiereglement werden het hoofstuk rond de organisatie van de markten niet meer opgenomen wegens verschillen met de andere 2 gemeenten.
Naar aanleiding van het aangepaste en eengemaakte politiereglement voor de politiezone K-L-M, dient elke gemeente een nieuw marktreglement op te maken. In het nieuwe politiereglement werden het hoofstuk rond de organisatie van de markten niet meer opgenomen wegens verschillen met de andere 2 gemeenten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten
- decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikelen 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993
- koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
- besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006
- zonaal reglement houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing bij evenementen van brandweerzone West
In het gemeentelijk politiereglement staan 2 hoofdstukken rond de regeling van kermissen en markten. Er is beslist deze hoofdstukken in twee aparte reglementen buiten het politiereglement te laten beslissen wegens de eigenheid van elke gemeente. Ook werd het luik brandpreventie aangepast op basis van het nieuw zonaal reglement houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing bij evenementen van brandweerzone West. Aan het reglement ambulante handel werd een luik voor de Boerenmarkten toegevoegd.
Enig artikel : De gemeenteraad keurt het reglement ambulante handel goed.
Het Vlaams Parlement geeft sinds 1 februari 2021 aan de lokale besturen de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de maximumsnelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Hiervoor werd een nieuw artikel 29 quater ingevoerd in de wet van 16 maart 1968. Wanneer de beperkte snelheidsovertredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft, heeft dit de depenalisering tot gevolg.
Het Vlaams Parlement geeft sinds 1 februari 2021 aan de lokale besturen de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de maximumsnelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Hiervoor werd een nieuw artikel 29 quater ingevoerd in de wet van 16 maart 1968. Wanneer de beperkte snelheidsovertredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft, heeft dit de depenalisering tot gevolg.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (wegcode), inzonderheid artikel 3
- wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer ("de wegverkeerswet"), inzonderheid artikel 29quater
- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikelen 119 en 135 §2
- wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2021 betreffende de principiële goedkeuring voor de invoering van trajectcontroles op het grondgebied; goedkeuring van de geselecteerde trajecten voor het haalbaarheidsonderzoek van 'Trajectcontrole as a Service'
Het lokaal bestuur opteert om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen, dit na voorafgaandelijk overleg met de politiezone K-L-M en de gemeenten Meise en Londerzeel. Het feit dat de dienstverlening bij Haviland op vlak van sanctionerende ambtenaren – in tegenstelling tot de gewestelijke verwerkingscentra bij strafrechterlijke PV’s - niet beperkt wordt door quota, geeft hierbij de doorslag. Het doel is om het aantal snelheidsovertredingen aanzienlijk te zien dalen zodat ook het aantal verkeersongelukken daalt en de verkeersveiligheid verhoogt.
Het lokaal bestuur kiest ervoor om de administratieve procedure toe te passen wanneer de overtreding wordt begaan door een meerderjarig, natuurlijk persoon, waarvan het voertuig is ingeschreven in België.
Er is advies ingewonnen bij de juridische dienst van het Departement Mobiliteit en Openbare werken. Zij geven aan dat het mogelijk is om een onderscheid te maken tussen Belgische overtreders en buitenlandse overtreders en hier geen schending is van het gelijkheidsbeginsel. Zo een onderscheid, maar dan op basis van een verschil in behandeling tussen personen met en zonder vaste woon-of verblijfplaats in België, zien we ook bij het bevel tot betalen. Bij het bevel tot betalen is de procedure enkel van toepassing indien de overtreder een vaste woon-of verblijfplaats in België heeft. Hierbij besliste het Grondwettelijk Hof dat er geen ongelijke behandeling voorhanden was. Ook in het decreet van 27 november 2015 betreffende de lage-emissiezone bestaat er een verschil in behandeling wat betreft de inning van de geldboetes tussen de personen met en zonder vaste woon-of verblijfplaats in België. Deze ongelijke behandeling werd eveneens aanvaard in het advies 57.459/1 van 28 mei 2015 van de afdeling Wetgeving van Raad van State.
Verder zal er ook een verschil in behandeling optreden op Belgisch niveau, namelijk tussen gemeenten die GAS 5 invoeren en gemeenten die GAS 5 niet zullen hanteren.
In eerste instantie starten we vanaf 1 december 2022 voor een periode van 5 maanden met het depenaliseren van de snelheidsovertredingen via de onbemande mobiele camera. In deze periode doen we de nodige ervaringen op. Met Londerzeel en Meise en met de politiezone K-L-M is afgesproken om vanaf april 2023 stapsgewijs ook vaste trajectcontroles te depenaliseren via GAS 5. Tegen de zomer van 2023 zou in elke gemeente tot drie trajectcontroles ingevoerd worden.
De politie treedt op voor het vaststellende gedeelte van de gemeentelijke administratieve sanctie. Om dit in goede banen te leiden werd het verkeersteam van de politiezone K-L-M versterkt in de loop van 2022 met 2 extra calog-medewerkers.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
Artikel 2: Het reglement treedt in werking op 1 december 2022.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone K-L-M, de colleges van burgemeester en schepenen van de gemeenten Meise en Londerzeel, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.
In het kader van de uitrol van trajectcontroles op grondgebied Londerzeel dient een sanctionerend ambtenaar aangesteld. De gemeenten van de politiezone K-L-M (Kapelle-op-den-Bos, Meise en Londerzeel) hebben geen sanctionerend ambtenaar in dienst. Ze wensen beroep te doen op een sanctionerend ambtenaar GAS 5 van Intercommunale Haviland. Hiertoe dient een samenwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd.
In het kader van de uitrol van trajectcontroles op grondgebied Londerzeel dient een sanctionerend ambtenaar aangesteld. De gemeenten van de politiezone K-L-M (Kapelle-op-den-Bos, Meise en Londerzeel) hebben geen sanctionerend ambtenaar in dienst. Ze wensen beroep te doen op een sanctionerend ambtenaar GAS 5 van Intercommunale Haviland. Hiertoe dient een samenwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2021 betreffende de principiële goedkeuring voor de invoering van trajectcontroles op het grondgebied; goedkeuring van de geselecteerde trajecten voor het haalbaarheidsonderzoek van 'Trajectcontrole as a Service'
- koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg ('wegcode') van 1 december 1975, inzonderheid artikel 3
- artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (genoemd "de wegverkeerswet")
- wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 oktober betreffende de goedkeuring van de concessieovereenkomst TaaS
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 oktober betreffende de goedkeuring van de overeenkomst tussen gemeente Londerzeel en Haviland Intercommunale en de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 5
De gemeenten van de politiezone K-L-M (Kapelle-op-den-Bos, Meise en Londerzeel) hebben geen sanctionerend ambtenaar in dienst. Ze wensen beroep te doen op een sanctionerend ambtenaar GAS 5 van Intercommunale Haviland. Hiertoe dient een samenwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd.
24,00 euro per verwerking, geen budgettaire impact - volledig gedragen door GAS5-boetes.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening met Haviland inzake de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar GAS 5 goed.
In het meerjarenplan werd in het actieplan 'Uitbouw Huis van het Kind - Basiswerking 0 - 3 jaar' de actie 'organiseren van een lokaal loket kinderopvang' opgenomen. Na een gunningsprocedure werd dit op het college van 23 mei 2022 aan Opvang Vlaanderen gegund. Met hen wordt een samenwerkingsovereenkomst verwerkersovereenkomst afgesloten.
In het meerjarenplan werd in het actieplan 'Uitbouw Huis van het Kind - Basiswerking 0 - 3 jaar' de actie 'organiseren van een lokaal loket kinderopvang' opgenomen. Na een gunningsprocedure werd dit op het college van 23 mei 2022 aan Opvang Vlaanderen gegund. Met hen wordt een samenwerkingsovereenkomst verwerkersovereenkomst afgesloten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet kinderopvang van 20 april 2021
- besluit van de Vlaamse Regering houdende het lokaal beleid kinderopvang van 24 mei 2013
- besluit van de Vlaamse Regering houdende toekenning van een subsidie aan het lokaal loket kinderopvang
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2022 inzake de gunning van overheidsopdracht inzake aankoop van software lokaal loket kinderopvang aan Opvang Vlaanderen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 juli 2022 ter goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Opvang Vlaanderen voor de uitvoering van het Lokaal Loket Kinderopvang
- projectfiche
- voorstel tot samenwerkingsovereenkomst met Opvang Vlaanderen
- voorstel tot verwerkersovereenkomst met Opvang Vlaanderen
Het Lokaal Loket Kinderopvang is een neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor ouders die op zoek zijn naar kinderopvang, in samenwerking met lokale partners. Opgroeien verwacht dat elk lokaal bestuur tegen 2023 een lokaal loket kinderopvang opricht. Op basis van de registraties van het lokaal loket zal Opgroeien in de toekomst bijkomende plaatsen in uitbreidingsrondes toekennen.
Op dit moment is er onvoldoende cijfermateriaal rond opvangnood in Londerzeel, dit is een drempel om beleidskeuzes te kunnen maken.
Concreet vinden eind oktober de workshops voor medewerkers loket, kinderopvanginitiatieven en toeleiders plaats. 3 weken nadien zou de lancering van het platform gepland staan. Dit wil zeggen dat ouders vanaf eind november/begin december hun opvangvragen via het platform kunnen stellen.
Opgroeien subsidieert elk lokaal loket dat aan de subsidievoorwaarden voldoet. Voor Londerzeel zou dit bedrag € 3.244,10 op jaarbasis zijn.
Met dit subsidiebedrag dient de aankoop en de licentie van een softwaresysteem betaald. Ook de SLA-overeenkomst is inbegrepen in deze kostprijs.
Voor de opleiding van de medewerkers, initiatieven en toeleiders wordt wel eenmalig € 1.210 gefactureerd.
Deze budgetten zijn voorzien via actie 5.24.1: Organiseren van een lokaal loket Kinderopvang (rekeningnummer 094500 en rekeningnummer 6142800).
Artikel 1:De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Opvang Vlaanderen goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de verwerkersovereenkomst met Opvang Vlaanderen goed.
Een bestek voor de aankoop van een PC-gestuurde CNC-freesmachine met bijhorende software voor het GTIL werd opgemaakt. Het bestek zal gegund worden via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt 39.000 euro incl. btw.
Een bestek voor de aankoop van een PC-gestuurde CNC-freesmachine met bijhorende software voor het GTIL werd opgemaakt. Het bestek zal gegund worden via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt 39.000 euro incl. btw.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- bestuursdecreet van 7 december 2018
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet)
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
- ontwerpbestek
De aankoop van de nieuwe PC-gestuurde CNC-freesmachine is nodig. De vernieuwde eindtermen van de 2de graad zijn hierin erg duidelijk. Dit is de weg die de school moet inslaan. De aankoop van de nieuwe PC-gestuurde CNC-freesmachine is opgenomen in het meerjarenplan onder beleidsdoelstelling 7 (kwalitatief onderwijs), actieplan 7.2 (kwalitatieve pedagogische werking), actie 7.2.4.
Investeringsbudget 2022/081000/2300000/GTIL_20_01
Artikel 1: Het bestek met nr. 2022-569 en de raming voor de overheidsopdracht inzake de aankoop van een PC-gestuurde CNC-freesmachine voor Gemeentelijk Technisch Instituut Londerzeel, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 39.000 incl. 21% btw.
Artikel 2: Deze overheidsopdracht wordt gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Door de hogere energieprijzen en de budgettaire impact op de gemeente worden er enkele maatregelen genomen om te besparen op het energieverbruik.
Door de hogere energieprijzen en de budgettaire impact op de gemeente worden er enkele maatregelen genomen om te besparen op het energieverbruik.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- presentatie van Fluvius i.v.m. brandprogramma's en mogelijke besparingen
Straatverlichting
Openbare verlichting maakt een groot aandeel uit van het budget energie binnen de gemeente. Gemiddeld over Vlaanderen gaat bij een gemeente tussen de 20% en 25% van het budget elektriciteit naar openbare verlichting. Hier is dan ook een aanzienlijke besparing realiseerbaar.
Verledding van de openbare verlichting:
In opdracht van de Vlaamse Regering stelde Fluvius een meerjarenplanning op om de verlichtingsarmaturen te vervangen door slimme en zuinige verlichting. Tegen 2030 moet dit project afgerond zijn. De inspanningen zijn verspreid over alle gemeenten en het is dan ook niet mogelijk om hier sneller te schakelen. Het vervangen van een oude armatuur door LED-verlichting betekent een energiebesparing van ongeveer 40%.
Momenteel zijn ongeveer 30% van de oude toestellen reeds vervangen. Hier is voorrang gegeven aan de verbindingswegen tussen de dorpskernen.
Mogelijkheden oude armaturen:
De oude armaturen zijn niet dimbaar. De enige optie is om hier de openbare verlichting volledig te doven. Het doven van de openbare verlichting tussen 23.00 en 05.00 uur betekent een besparing van 45%. De besparing wordt onmiddellijk op de forfaitaire factuur verrekend.
Mogelijkheden nieuwe armaturen:
Nieuwe armaturen zijn dimbaar. Hierbij kan geopteerd worden voor verschillende regimes. Het dimmen van de verlichting betekent een besparing van 20% op het energieverbruik van deze armaturen. Bij gewoon dimmen wordt de intensiteit in stappen verminderd (om 20.00 uur 75%, om 22.00 uur naar 50% van de capaciteit). Hier bestaat er de mogelijkheid 'diep dimmen' (meer tussenstappen en dimmen tot 30% van de capaciteit) wat een bijkomende besparing biedt van 14% (volgens Europese en federale regelgeving mag niet verder gedimd worden, en rekening houdend met verkeersintensiteiten mag in het weekend slechts tot 50% worden gedimd).
De optie 'diep dimmen' is op korte termijn mogelijk en zal nauwelijks merkbaar zijn.
Het doven van de verlichting betekent nog een bijkomende besparing van 14% t.o.v. 'diep dimmen'.
Een deel van de nieuwe armaturen zijn geschakeld via de oude tellerkasten openbare verlichting, waar een forfaitaire verrekening gebeurt. Fluvius biedt de mogelijkheid om op korte termijn 5 tellerkasten uit te rusten met een teller zodat de energiebesparing volgens gemeten verbruik kan worden verrekend.
Kerstverlichting
Naast de openbare verlichting kan er ook met de kerstverlichting bespaard worden. Dit is meegenomen in de gunning aannemer.
- geen verlichte kerstbomen aan de kerken;
- kabels van 100 stuks naar 50 stuks, geconcentreerd in de dorpskernen:
- het aantal uren dat de kabelverlichting zal branden, zal ook beperkt worden. Tijden reduceren van bv. 17.00 tot 23.00 uur - s' morgens van 6.00 tot 9.00 uur.
Verwarming
De besparing van gasverbruik door de temperatuur te verlagen naar 19°C zorgt voor een besparing van 14% of ongeveer € 30.000 voor de betrokken gebouwen.
Temperatuur verlagen naar 19°C in de openbare gebouwen met uitzondering van:
In alle andere gebouwen wordt de verwarming op 19°C ingesteld.
Sensibilisering
Systematisch alle verlichting verledden in de openbare gebouwen.
Thermostatische kranen op stand 3 plaatsen (max.).
Verlichting nakijken voor en na de uren in de scholen en gebouwen om na te gaan of deze niet teveel branden.
Douchen beperken tot 5 minuten.
Deuren sluiten, lichten uit, niet verwarmen wanneer de ruimtes niet gebruikt worden.
Communicatie
Voor de volledige uitrol van deze maatregelen wordt er een communicatieplan uitgewerkt na goedkeuring maatregelen.
Hiervoor zullen afdelingshoofd GGZ, afdelingshoofd HRM, preventieadviseur en dienst Communicatie een plan uitwerken om dit zowel intern als extern te gaan communiceren.
Budget staat op rekeningnr 067000/6110000.
verbruik openbare Verlichting 2019: 1.245.714 KWh
verbruik openbare Verlichting 2020: 1.234.942 KWh
verbruik openbare Verlichting 2021: 1.182.856 KWh
Kostprijs openbare verlichting (budgetpost is inclusief feestverlichting en verlichting fietsenstallingen, doch deze zijn verwaarloosbaar t.o.v. aandeel openbare verlichting)
Rekening 2019: 264.801 euro
Rekening 2020: 244.555 euro
Rekening 2021: 347.388 euro
budget voorzien voor 2022: 360.000 euro
Vermoedelijk verbruik in 2022: 1.100.000 KWh
Reeds gefactureerd qua verbruik voor 2022: 177.897 euro
Gezien de recente prijsstijgingen zal het voorziene budget vermoedelijk ontoereikend zijn. Aan de huidige energieprijs van 0,57 euro per KWh zal het vereiste budget 627.000 euro bedragen.
Indien de openbare verlichting tussen 23.00 en 05.00 uur zou gedoofd worden, kan 293.122,50 euro worden bespaard.
De totale besparing van gasverbruik door de temperatuur te verlagen naar 19°C zorgt voor een besparing van 14% of ongeveer 30.000 euro voor de betrokken gebouwen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het doven van de straatverlichting tussen 23.00 en 05.00 uur, uitgezonderd op vrijdag- en zaterdagnacht, goed.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist tot het verlagen van de temperatuur van de centrale verwarming/HVAC naar 19°C in de openbare gebouwen, met uitzondering van woonzorgcentrum Herfstvreugde en de kinderdagverblijven.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Iverlek en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 22 december 2022 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 23 november 2021 werd Koen Zwetsloot als effectieve afgevaardigde en Lieve Mertens als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Iverlek en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 22 december 2022 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 23 november 2021 werd Koen Zwetsloot als effectieve afgevaardigde en Lieve Mertens als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 22 september 2022 van Iverlek
- agenda van de algemene vergadering van 22 december 2022
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Iverlek.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 22 december 2022 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Koen Zwetsloot, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Iverlek van 22 december 2022 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 14 december 2022 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 respectievelijk 23 november 2021 werd Arnold Rottiers als effectieve afgevaardigde en Koen Moeyersons als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 14 december 2022 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 respectievelijk 23 november 2021 werd Arnold Rottiers als effectieve afgevaardigde en Koen Moeyersons als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 11 oktober 2022 van Haviland
- agenda van de algemene vergadering van 14 december 2022
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Haviland.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Haviland van 14 december 2022 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Arnold Rottiers, wordt gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland van 14 december 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met CoderDojo Belgium m.b.t. de goedgekeurde projectsubsidie van educatief materiaal ter waarde van 4.841,76 euro, om de deelname en de actieve betrokkenheid van kinderen en jongeren uit kansengroepen te verhogen, goed.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met CoderDojo Belgium m.b.t. de goedgekeurde projectsubsidie van educatief materiaal ter waarde van 4.841,76 euro, om de deelname en de actieve betrokkenheid van kinderen en jongeren uit kansengroepen te verhogen, goed.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- projectvoorstel en kostenraming
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 september 2022 houdende goedkeuring aanvraag projectsubsidie voor CoderDojo
Op 16 augustus kwam vanuit CoderDojo Belgium een projectoproep voor CoderDojo4All, waarbij we beroep kunnen doen op een subsidie van 1.000 tot 5.000 euro vanuit het Digital Belgium Skills Fund van de federale overheid. Het project moet (minstens ten dele) gericht zijn op kinderen en jongeren uit kansengroepen.
We starten met een nieuw traject, waarbij de kinderen aan de slag gaan met Lego Spike Essential (6+) en Lego Spike Prime (10+). Lego is bekender, meer populair en laagdrempeliger om te bouwen dan technisch gelijkaardige alternatieven (zoals bv. mBot), maar deze robotica-sets zijn voor heel wat mensen (veel) te duur.
Wie aan deze trajecten deelneemt, mag tot de volgende Dojo (ca. 4 weken) een set lenen, en wordt gestimuleerd om daar ook thuis actief mee aan de slag te gaan. Zolang een deelnemer blijft komen (en de coaches hen dus ook kunnen ondersteunen en opvolgen) kan die uitleentermijn onbeperkt verlengd worden. We bekijken nog of we tussen de maandelijkse Dojo’s door nog extra “bouwmomenten” voorzien (met ondersteuning door een creatieve vrijwilliger), zodat we ons tijdens CoderDojo volledig kunnen focussen op het programmeren van de Lego-creaties. Ook thuis ondersteuning bieden via een online platform behoort tot de nog te onderzoeken mogelijkheden.
Via een speciale link, die we delen met de Sociale Dienst, de dienst Samenleving en de scholen, kunnen potentieel geïnteresseerde deelnemers uit kansengroepen als eerste inschrijven, nog voor de beschikbare plaatsen zichtbaar worden gemaakt voor het algemene publiek.
Van zodra de eerste deelnemers voldoende vertrouwd zijn met de mogelijkheden (= iets kunnen bouwen dat ze zelf programmeren), willen we de kinderen en jongeren in de bib samen aan iets groots laten bouwen, dat ze zelf “uitvinden”, waar ze over een langere periode aan werken, met ondersteuning door de vrijwilligers. CoderDojo Belgium organiseert jaarlijks “Coolest Projects” in Technopolis, waarbij kinderen en jongeren uit heel België gezamenlijke creaties voorstellen aan elkaar. Het idee is om hier met een kleine groep enthousiaste deelnemers naartoe te werken.
Op 26 augustus hebben we met een aantal diensten overlegd om te bekijken voor welke bestaande en nieuwe acties we een beroep kunnen doen op een subsidie vanuit de Vlaamse Overheid om de e-inclusie te bevorderen (ca. 39.000 euro). Hierbij is onder meer een actieve toeleiding van kwetsbare doelgroepen een cruciaal onderdeel. Dit biedt meteen ook nieuwe kansen om ons ook met CoderDojo op een inclusieve manier op kansengroepen te richten, waardoor de extra subsidiemogelijkheid van Coderdojo Belgium hier mooi op aansluit.
CoderDojo Belgium vzw ondersteunt het voorgestelde project door ter waarde van 4.841,76 euro aan educatief materiaal aan te kopen en dit ter beschikking te stellen van de gemeente Londerzeel.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de overeenkomst met CoderDojo Belgium m.b.t. de goedgekeurde projectsubsidie van educatief materiaal ter waarde van 4.841,76 euro, om de deelname en de actieve betrokkenheid van kinderen en jongeren uit kansengroepen te verhogen, goed.
Volgens het decreet van het deeltijds kunstonderwijs is het verplicht om een academiereglement te hebben. Het academiereglement regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben.
Het academiereglement moet een aantal verplichte elementen bevatten. Het voorliggende academiereglement is gebaseerd op een verbeterde versie van het academiereglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten.
Volgens het decreet van het deeltijds kunstonderwijs is het verplicht om een academiereglement te hebben. Het academiereglement regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben.
Het academiereglement moet een aantal verplichte elementen bevatten. Het voorliggende academiereglement is gebaseerd op een verbeterde versie van het academiereglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 9 maart 2018 van het deeltijds kunstonderwijs, artikels 3, 38, 58 en 60
- beslissing van de gemeenteraad van 24 mei 2022 houdende goedkeuring van het academiereglement voor het deeltijds kunstonderwijs
- omzendbrief DKO/2021/02 van 30 juni 2021
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2022 houdende goedkeuring van het academiereglement voor het deeltijds kunstonderwijs
Volgens het decreet van het deeltijds kunstonderwijs is het verplicht om een academiereglement te hebben. Het academiereglement regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben.
Het academiereglement moet een aantal verplichte elementen bevatten zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs. Het voorliggende academiereglement is gebaseerd op het model van academiereglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten.
Een leerling kan pas worden ingeschreven nadat hij/zij zich akkoord heeft verklaard met het academiereglement.
Geen
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het academiereglement voor het deeltijds kunstonderwijs goed.
Artikel 2: Het academiereglement zal in werking treden op 1 november 2022.
Artikel 3: Het academiereglement deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 mei 2022, wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit academiereglement.
Voor de inschrijvingen in het basisonderwijs in Londerzeel werkten we voor de afgelopen schooljaren met een aanmeldingsprocedure. Dit is goed verlopen en na een positieve evaluatie door alle betrokken scholen, werd beslist dat we ook voor schooljaar 2023-2024 op dezelfde manier willen werken.
Voor de inschrijvingen in het basisonderwijs in Londerzeel werkten we voor de afgelopen schooljaren met een aanmeldingsprocedure. Dit is goed verlopen en na een positieve evaluatie door alle betrokken scholen, werd beslist dat we ook voor schooljaar 2023-2024 op dezelfde manier willen werken.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 9 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 37/6/1 t.e.m. 37/70
- decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad artikel 21
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 mei 2019 omtrent de aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2019 houdende aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 oktober 2020 houdende goedkeuring aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 oktober 2019 houdende goedkeuring elementen standaarddossier met de aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 22 oktober 2019 houdende goedkeuring elementen standaarddossier met de aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019 houdende goedkeuring van de maximumcapaciteit in de gemeentelijke basisscholen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 oktober 2022
- omzendbrief BaO/2022/02
- verslag van het overleg met alle basisscholen
In het standaarddossier dat de stappen in de aanmeldingsprocedure beschrijft, willen we volgende principes opnemen:
Tevens willen we opnieuw gebruik maken van het aanmeldingssysteem V-ICT-OR waarmee we reeds een contract afsloten en dat automatisch werd verlengd.
De maximumcapaciteit in de gemeentelijke basisscholen moet vastgelegd worden tegen eind januari 2023 zodat de vrije plaatsen kunnen bepaald worden. De voorgestelde maximumcapaciteit per school, leerjaar of geboortejaar, wordt op een later moment voorgelegd ter goedkeuring.
Het dossier moet ten laatste op 15 november 2022 worden ingediend bij de commissie leerlingenrechten (Agodi). We wensen te werken met hetzelfde digitale aanmeldingssysteem en hetzelfde standaarddossier. Ondertussen is er een nieuw inschrijvingsdecreet van kracht. Het dossier werd nog niet gepubliceerd op het moment van het overleg met alle scholen van het basisonderwijs, maar er werd wel een consensus bereikt over de principes die we willen toepassen. We kunnen dus de voorbereiding al starten.
Budget voor het digitale aanmeldingssysteem voorzien op 2022/6142800/080000 AP:7.2 Actie:7.2.3
Vorig schooljaar werden de gemaakte kosten vergoed door de subsidie die hiervoor wordt toegekend (5.000 euro). Momenteel is er nog geen informatie beschikbaar omtrent het al dan niet beschikbaar zijn van een subsidie. Het communicatiemateriaal moet geüpdatet worden, maar de kost is lager omdat we van hetzelfde document kunnen vertrekken. Uitgaande van een herhaling van de subsidie, kunnen alle kosten (inclusief aanmeldingssysteem) daardoor worden gedekt.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om voor schooljaar 2023-2024 een aanmeldingsprocedure in te stellen, met de voorgestelde principes.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om het digitale aanmeldingssysteem van V-ICT-OR voor schooljaar 2023-2024 te gebruiken.
Het lokaal bestuur voert krachtens artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer de gemeentelijke administratieve sancties in voor de bestraffing van de beperkte snelheidsovertredingen. Doordat het lokaal bestuur de bestuurlijke afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen invoert, worden deze overtredingen niet langer strafrechterlijk vervolgd maar worden ze afgehandeld via een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS5). Hiervoor doet de gemeente beroep op de diensten van intercommunale Haviland. Hiertoe wordt een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd. De gemeenteraad dient officieel de sanctionerend ambtenaren aan te stellen.
Het lokaal bestuur voert krachtens artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer de gemeentelijke administratieve sancties in voor de bestraffing van de beperkte snelheidsovertredingen. Doordat het lokaal bestuur de bestuurlijke afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen invoert, worden deze overtredingen niet langer strafrechterlijk vervolgd maar worden ze afgehandeld via een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS5). Hiervoor doet de gemeente beroep op de diensten van intercommunale Haviland. Hiertoe wordt een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd. De gemeenteraad dient officieel de sanctionerend ambtenaren aan te stellen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
- de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen
- decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, meer in het bijzonder artikel 6
- wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de Wegverkeerswet), meer in het bijzonder artikel 29quater
- koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021
De sanctionerend ambtenaren GAS 5 dienen officieel te worden aangesteld door de gemeenteraad.
Enig artikel: An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine de Wachter worden aangesteld als sanctionerend ambtenaren voor de gemeente Londerzeel voor wat betreft de sanctionering van GAS 5.
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=3043 vanaf 50min 43sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=3262 vanaf 54min 22sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=3483 vanaf 58min 03sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=3764 vanaf 1u 2min 44sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=4181 vanaf 1u 9min 41sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=4481 vanaf 1u 14min 41sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=4642 vanaf 1u 17min 22sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=4911 vanaf 1u 21min 51sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=5880 vanaf 1u 38min
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=2720 vanaf 45min 20sec
https://youtu.be/DuA7_T4_UEE?t=6008 vanaf 1u 40min 08sec
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
Algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
Voorzitter