De voorzitter opent de zitting op 28/11/2023 om 20:05.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 24/10/2023 - YouTube
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 24/10/2023 - YouTube
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Op de gemeenteraad van 22 maart 2022 werd een samenwerkingsovereenkomst met Aquafin inzake rioleringswerken Steenhuffelstraat/Plas en heraanleg kruispunt Plas/Zwaluwstraat goedgekeurd. Aquafin en Riopact wensen werk te maken van het grotere project Steenhuffelstraat en Plas. Het aandeel van de gemeente Londerzeel omvat de herinrichting van het kruispunt Steenhuffelstraat en Zwaluwstraat evenals de aanleg van fietspaden langsheen de Plas. Hiervoor werd door Aquafin een engagementsverklaring en geïntegreerd projectplan opgemaakt. De gemeente Londerzeel wenst een aangepast en dus meer verkeersveilig kruispunt Zwaluwstraat/Steenhuffelstraat/Plas aan te leggen evenals de aanleg van een dubbelzijdig fietspad tussen de kruispunten met de Zwaluwstraat en de Watermolenstraat. De uitwerking van optie rotonde voor het kruispunt Plas/Zwaluwstraat/Steenhuffelstraat is meegenomen.
Rekening houdend met de doelstellingen van alle betrokken partijen en de te doorlopen fases werd een kritisch pad timing opgemaakt. Dit resulteert in volgende gewenste timing.
Timing project:
Bovenvermelde timing kan enkel gehaald worden bij een korte opvolging van de herinrichting kruispunt Zwaluwstraat en Plas en de vlotte aanvraag van de nodige subsidie voor het fietspad, evenals de nodige grondverwerving voor het fietspad indien nodig, waarbij de gemeente de nodige beslissingen omtrent weginrichting ten laatste februari 2024 moet nemen.
Op de gemeenteraad van 22 maart 2022 werd een samenwerkingsovereenkomst met Aquafin inzake rioleringswerken Steenhuffelstraat/Plas en heraanleg kruispunt Plas/Zwaluwstraat goedgekeurd. Aquafin en Riopact wensen werk te maken van het grotere project Steenhuffelstraat en Plas. Het aandeel van de gemeente Londerzeel omvat de herinrichting van het kruispunt Steenhuffelstraat en Zwaluwstraat evenals de aanleg van fietspaden langsheen de Plas. Hiervoor werd door Aquafin een engagementsverklaring en geïntegreerd projectplan opgemaakt. De gemeente Londerzeel wenst een aangepast en dus meer verkeersveilig kruispunt Zwaluwstraat/Steenhuffelstraat/Plas aan te leggen evenals de aanleg van een dubbelzijdig fietspad tussen de kruispunten met de Zwaluwstraat en de Watermolenstraat. De uitwerking van optie rotonde voor het kruispunt Plas/Zwaluwstraat/Steenhuffelstraat is meegenomen.
Rekening houdend met de doelstellingen van alle betrokken partijen en de te doorlopen fases werd een kritisch pad timing opgemaakt. Dit resulteert in volgende gewenste timing.
Timing project:
Bovenvermelde timing kan enkel gehaald worden bij een korte opvolging van de herinrichting kruispunt Zwaluwstraat en Plas en de vlotte aanvraag van de nodige subsidie voor het fietspad, evenals de nodige grondverwerving voor het fietspad indien nodig, waarbij de gemeente de nodige beslissingen omtrent weginrichting ten laatste februari 2024 moet nemen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin inzake rioleringswerken Steenhuffelstraat/Plas heraanleg kruispunt Plas/Zwaluwstraat
- engagementsverklaring tussen partijen Aquafin, gemeente Londerzeel en De Watergroep
- geïntegreerd projectplan T220001 Londerzeel
Opdrachtgevers en doelstellingen
Aquafin:
Doelstelling:
Aquafin voor Gemeentelijke rioolbeheerder Riopact
Doelstelling:
Gemeente Londerzeel
Doelstelling:
Raming (excl. btw en kosten nutsmaatschappijen)
Londerzeel:
- wegeniswerken kruispunt Steenhuffelstraat en Zwaluwstraat: 125.000 euro
- fietspad Plas : 590.000 euro
Totaal 715.000 euro + 15% projectgerelateerde kosten = 822.250 euro
Artikel 1: De engagementsverklaring tussen Aquafin nv en gemeente Londerzeel en de rioolbeheerder cvba Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (De Watergroep) wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Het geïntegreerd projectplan, dat op basis van overleg tussen de mogelijk betrokken partijen werd opgemaakt, wordt goedgekeurd en maakt integraal deel uit van de engagementsverklaring.
Er werd een omgevingsaanvraag ingediend voor het herprofileren van een bestaande gracht, het plaatsen van nieuwe kopmuren en duikers en het aansluiten van nieuwe huisaansluitingen op het rioleringsstelsel te Bergstraat 99-115. De gemeenteraad is bevoegd een besluit te nemen over het rooilijnplan alvorens het college van burgemeester en schepenen over de omgevingsaanvraag een beslissing kan nemen.
Er werd een omgevingsaanvraag ingediend voor het herprofileren van een bestaande gracht, het plaatsen van nieuwe kopmuren en duikers en het aansluiten van nieuwe huisaansluitingen op het rioleringsstelsel te Bergstraat 99-115. De gemeenteraad is bevoegd een besluit te nemen over het rooilijnplan alvorens het college van burgemeester en schepenen over de omgevingsaanvraag een beslissing kan nemen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en de latere wijzigingen
- decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
- omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, inzonderheid artikel 31
- VCRO van 1 september 2009 en zijn uitvoeringsbesluiten
- omgevingsaanvraag met ref.OMV_2023128188 met als adres Bergstraat 99-115 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie D 425 Z en (afd. 1) sectie D 425 Y
In het kader van de omgevingsaanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 8 mei 2023 tot en met 6 juni 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend. Gelijktijdig werd advies gevraagd aan de gemeentelijke dienst Openbaar Domein, de Watergroep en de dienst waterlopen van de provincie Vlaams-Brabant. Er werd een gunstig advies verleend. De uiterste beslissingsdatum van de omgevingsvergunningsprocedure werd vastgesteld op 11 januari 2024.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan, opgemaakt door Studiebureau Jan Foque bvba met ref.OMV_2023128188 voor het herprofileren van een bestaande gracht, het plaatsen van nieuwe kopmuren en duikers en het aansluiten van nieuwe huisaansluitingen op het rioleringsstelsel goed.
Op 1 januari 2024 treedt het nieuwe toewijzingssysteem ‘sociale huur’ (van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021) in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Vlaanderen telt 41 werkingsgebieden met telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied. Op die manier zal in elke gemeente nog maar één woonactor actief zijn. Door de vorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend. Een ontwerp van een toewijzingsreglement werd opgemaakt en wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de 7 deelnemende gemeenten.
Op 1 januari 2024 treedt het nieuwe toewijzingssysteem ‘sociale huur’ (van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021) in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Vlaanderen telt 41 werkingsgebieden met telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied. Op die manier zal in elke gemeente nog maar één woonactor actief zijn. Door de vorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend. Een ontwerp van een toewijzingsreglement werd opgemaakt en wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de 7 deelnemende gemeenten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid
- titel 2 van Boek 6 van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) geeft de bevoegdheid aan de Vlaamse Regering om de regels te bepalen voor toewijzing van sociale woningen. Deze worden nader beschreven in Boek 6 (Sociale huur) van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
- deel 4 van Boek 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) betreft de toelatingsvoorwaarden (Titel 1) en toewijzing (Titel 2). Hoofdstuk 2 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsraad, toewijzingsreglement en huishoudelijk reglement’ (verv. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023). Hoofdstuk 3 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsregels’ (ing. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023)
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder de VCW), het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder het BVCW) en haar ministerieel uitvoeringsbesluit blijven het gemeenschappelijk kader vormen voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving moet tegemoet komen aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om dit te realiseren werd er gekozen om autonomie te geven aan de woonmaatschappijen en aan de lokale actoren. De situatie op het platteland is immers verschillend van deze in de stad, en de situatie tussen steden en gemeenten onderling kan ook anders zijn. Om een aanpak op maat te realiseren nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen.
De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te genereren waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
In het BVCW wordt dus ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. In de toewijzingsraad zit een vertegenwoordiging vanuit de politiek (schepen van wonen met schepen van sociale zaken als vervanger) en vanuit de administratie; zijnde 3 van de 7 OCMW's vertegenwoordigen alle OCMW's. De diensthoofden sociale dienst hebben de afspraak om telkens vóór een toewijzingsraad een overleg te hebben. Op die manier wordt er samengewerkt tussen de OCMW's en is er doorstroming van informatie en feedback.
De toewijzingsraad werkte in consensus passende maatregelen uit in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij GMV, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor wordt maximaal rekening gehouden met de specifieke noden en beleidswensen.
De opmaak van dit toewijzingsreglement is dus tot stand gekomen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij GMV (‘Halle/Vilvoorde-Noord’: Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst), met inbegrip van de specifieke bepalingen omtrent de ‘langdurige woonbinding’ en ‘specifieke doelgroepen’, goed.
Artikel 2: De gemeenteraad wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing. Het goedgekeurde toewijzingsreglement wordt bezorgd aan woonmaatschappij GMV die dit zal integreren in haar intern huurreglement. Gezien het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, en waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan vereist is, bezorgt woonmaatschappij GMV het toewijzingsreglement en het administratieve dossier met een beveiligde zending aan de minister op het adres van Wonen in Vlaanderen.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 20 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 25 oktober 2022 werd respectievelijk Leen Van Aken als effectieve afgevaardigde en Suzy Brugmans als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 20 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 25 oktober 2022 werd respectievelijk Leen Van Aken als effectieve afgevaardigde en Suzy Brugmans als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 16 oktober 2023 van Havicrem
- agenda van de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Havicrem.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Havicrem van 20 december 2023 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Leen Van Aken, wordt gemandateerd om de agendapunten op de bijzondere algemene vergadering van Havicrem van 20 december 2023 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 13 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 en 23 november 2021 werd respectievelijk Arnold Rottiers als effectieve afgevaardigde en Koen Moeyersons als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 13 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 en 23 november 2021 werd respectievelijk Arnold Rottiers als effectieve afgevaardigde en Koen Moeyersons als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 16 oktober 2023 van Haviland
- agenda van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Haviland.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Haviland van 13 december 2023 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Arnold Rottiers, wordt gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland van 13 december 2023 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Cipal en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 14 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 werd Koen Zwetsloot als effectieve afgevaardigde aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Cipal en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 14 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 werd Koen Zwetsloot als effectieve afgevaardigde aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 27 oktober 2023 van Cipal
- agenda van de algemene vergadering van 14 december 2023
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Cipal.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Cipal van 14 december 2023 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Koen Zwetsloot, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 15 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 en 25 oktober 2022 werd respectievelijk Mark Verbruggen als effectieve afgevaardigde en Suzy Brugmans als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 15 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2019 en 25 oktober 2022 werd respectievelijk Mark Verbruggen als effectieve afgevaardigde en Suzy Brugmans als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 30 oktober 2023 van Incovo
- agenda van de algemene vergadering van 15 december 2023
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Incovo.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Incovo van 15 december 2023 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Mark Verbruggen, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Incovo van 15 december 2023 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 19 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 18 januari 2020 en 12 februari 2019 werd respectievelijk Kim Fertinel als effectieve afgevaardigde en Koen Zwetsloot als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 19 december 2023 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 18 januari 2020 en 12 februari 2019 werd respectievelijk Kim Fertinel als effectieve afgevaardigde en Koen Zwetsloot als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 31 oktober 2023 van Blijdorp III
- agenda van de algemene vergadering van 19 december 2023
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Blijdorp III.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Blijdorp III van 19 december 2023 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Kim Fertinel, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Blijdorp III van 19 december 2023 goed te keuren.
De burgemeester besliste op 2 november 2023 tot sluiting van het park 'Groene Long', de bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert in functie van de veiligheid gedurende de aangekondigde zware storm. Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De burgemeester besliste op 2 november 2023 tot sluiting van het park 'Groene Long', de bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert in functie van de veiligheid gedurende de aangekondigde zware storm. Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- artikel 134 en 135 van de nieuwe gemeentewet
- besluit van de burgemeester van 2 november 2023 houdende sluiting park 'Groene Long', bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert
Dit besluit van de burgemeester wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 2 november 2023 houdende sluiting park 'Groene Long', bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert.
Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de nieuwe beleidsperiode voor bovenlokale cultuur op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027. IGS Cultuur Noordrand heeft de vorm van een projectvereniging (PV), zoals de meerderheid van de ntergemeentelijke samenwerkingsverbanden bovenlokale cultuur, met een looptijd van maximum 6 jaar. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode moet de looptijd van de projectvereniging ook verlengd worden. Dit is noodzakelijk om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de nieuwe beleidsperiode voor bovenlokale cultuur op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027. IGS Cultuur Noordrand heeft de vorm van een projectvereniging (PV), zoals de meerderheid van de ntergemeentelijke samenwerkingsverbanden bovenlokale cultuur, met een looptijd van maximum 6 jaar. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode moet de looptijd van de projectvereniging ook verlengd worden. Dit is noodzakelijk om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en voornamelijk artikelen 2, 40, 41, 56, 388, 389 en artikelen 401 tot en met 412 m.b.t. het oprichten van een projectvereniging
- artikel 4 en 5 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen
- artikel 2 van het provinciedecreet van 9 december 2005
- decreet van 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid
- decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies
- decreet bovenlokale cultuurwerking van 15 juni 2018
- beslissing van de gemeenteraad van 23 april 2019 houdende goedkeuring van de toetreding tot Cultuur Noordrand
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 oktober 2022 houdende de verlenging van de projectvereniging Cultuur Noordrand met 1 jaar
Door te verlengen kan de projectvereniging Cultuur Noordrand ook tijdens het laatste werkjaar van de huidige beleidsperiode nog subsidies ontvangen van de Vlaamse Overheid. Tijdens dit extra werkjaar wordt er verder gewerkt aan de uitvoering van de huidige cultuurnota. De financiële bijdrage voor dit extra werkjaar is conform de andere werkjaren.
De volgende cultuurnota zal worden opgemaakt voor de periode 2027-2032. Deze zal tijdens de volgende legislatuur ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad, samen met een evaluatie van de huidige werking van Cultuur Noordrand.
De financiële bijdrage voor het extra werkjaar in 2026 is conform de andere werkjaren: ca. 9.122 euro. Het exacte bedrag is afhankelijk van het aantal inwoners en de indexering.
Dit agendapunt wordt behandeld als A-punt na het agendapunt "Goedkeuring toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij GMV"
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de verlenging van projectvereniging Cultuur Noordrand tot 31 december 2026 goed.
Voor de inschrijvingen in het basisonderwijs in Londerzeel werkten we voor de afgelopen schooljaren met een aanmeldingsprocedure. Dit is goed verlopen en na een positieve evaluatie door alle betrokken scholen, werd beslist dat we ook voor schooljaar 2024-2025 op dezelfde manier willen werken.
We wensen te werken met hetzelfde digitale aanmeldingssysteem en hetzelfde standaarddossier als vorig jaar.
Voor de inschrijvingen in het basisonderwijs in Londerzeel werkten we voor de afgelopen schooljaren met een aanmeldingsprocedure. Dit is goed verlopen en na een positieve evaluatie door alle betrokken scholen, werd beslist dat we ook voor schooljaar 2024-2025 op dezelfde manier willen werken.
We wensen te werken met hetzelfde digitale aanmeldingssysteem en hetzelfde standaarddossier als vorig jaar.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 9 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 37/6/1 t.e.m. 37/70
- decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad artikel 21
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 mei 2019 omtrent de aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2019 houdende aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 oktober 2020 houdende goedkeuring aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 oktober 2019 houdende goedkeuring elementen standaarddossier met de aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 22 oktober 2019 houdende goedkeuring elementen standaarddossier met de aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019 houdende goedkeuring van de maximumcapaciteit in de gemeentelijke basisscholen
- omzendbrief BaO/2022/02
- verslag van het overleg met alle basisscholen
In het standaarddossier dat de stappen in de aanmeldingsprocedure beschrijft, willen we volgende principes opnemen:
Tevens willen we opnieuw gebruik maken van het aanmeldingssysteem V-ICT-OR waarmee we reeds een contract afsloten en dat automatisch werd verlengd.
De maximumcapaciteit in de gemeentelijke basisscholen moet vastgelegd worden tegen eind januari 2024 zodat de vrije plaatsen kunnen bepaald worden.
Budget voor het digitale aanmeldingssysteem voorzien op 2022/6142800/080000 AP:7.2 Actie:7.2.3
Vorig schooljaar werden de gemaakte kosten vergoed door de subsidie die hiervoor wordt toegekend (5.000 euro). Uitgaande van een herhaling van de subsidie, kunnen alle kosten (inclusief aanmeldingssysteem) daardoor worden gedekt.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om voor schooljaar 2024-2025 een aanmeldingsprocedure in te stellen, met de voorgestelde principes.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om het digitale aanmeldingssysteem van V-ICT-OR voor schooljaar 2024-2025 te gebruiken.
Vanaf schooljaar 2020-2021 bepaalden we voor het eerst een maximumcapaciteit per leerjaar en werkten we met een aanmeldingssysteem voor het inschrijven van nieuwe leerlingen. Deze aanpak werd positief geëvalueerd en wensen we verder te zetten voor de verdere schooljaren. Op basis van de eerder gemaakte afspraken, adviseren de directies omtrent de maximumcapaciteit voor schooljaar 2024-2025 rekening houdend met de operationele en infrastructurele mogelijkheden van de school en het verwachte aantal inschrijvingen.
Vanaf schooljaar 2020-2021 bepaalden we voor het eerst een maximumcapaciteit per leerjaar en werkten we met een aanmeldingssysteem voor het inschrijven van nieuwe leerlingen. Deze aanpak werd positief geëvalueerd en wensen we verder te zetten voor de verdere schooljaren. Op basis van de eerder gemaakte afspraken, adviseren de directies omtrent de maximumcapaciteit voor schooljaar 2024-2025 rekening houdend met de operationele en infrastructurele mogelijkheden van de school en het verwachte aantal inschrijvingen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 9 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3, 15, 18, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 37 hoofdstuk IV afdeling 3 - recht op inschrijving cfr. artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4 - aanmeldingsprocedures artikel 37undevicies – artikel 37vicies septies
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 artikel 37novies
- decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht
- decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 mei 2019 houdende aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2019 houdende aanpassing van het inschrijvingsbeleid
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 november 2019 houdende de maximumcapaciteit in het basisonderwijs
- protocol 2019-2020/181119/001 van het ABOC
- beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019
- beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2020
- omzendbrief BaO/2022/02
De maximumcapaciteit wordt vastgelegd per school in elk geboortejaar (kleuterschool) en leerjaar (lagere school). De cijfers verschillen rekening houdend met de actuele leerlingenaantallen en infrastructuur van de school. Deze cijfers worden gebruikt in het kader van de aanmeldingsprocedure.
Centrumschool:
Geboortejaar | Stationsstraat | Lijsterstraat |
2022 | 22 | 22 |
2021 | 22 | 22 |
2020 | 22 | 22 |
2019 | 23 | 23 |
Leerjaar | Stationsstraat |
1 | 44 |
2 | 45 |
3 | 44 |
4 | 44 |
5 | 44 |
6 | 40 |
Ter Elst:
Er zijn 11 klaslokalen beschikbaar, dus minimaal één leerjaar kan niet gesplitst worden. De maximumcapaciteit voor de totale school bedraagt 200 leerlingen. Omwille van de grootte van bepaalde lokalen, is het niet mogelijk om groepen van 22 leerlingen te vormen.
Ons eerste leerjaar bestaat voor 99% uit doorstroom uit De Huffeltjes. Daar zijn momenteel 30 leerlingen die zouden starten in ons 1e. Dat worden twee klassen van max. 20 leerlingen. Voor de bepaling van de maximumcapaciteit van de andere leerjaren werd gekeken naar het huidige aantal leerlingen.
Leerjaar | Ter Elst |
1 | 40 |
2 | 25 |
3 | 42 |
4 | 25 |
5 | 41 |
6 | 27 |
Concreet aantal vrije plaatsen:
1ste leerjaar: 10
2de leerjaar: 1
3de leerjaar: 6
4de leerjaar: 1
5de leerjaar: 3
6de leerjaar: -2 (2 leerlingen die op basis van leeftijd doorstromen naar 1B)
Kouterschool:
We streven naar een gemiddeld aantal van 22 leerlingen per klasgroep en we behouden de totale maximumcapaciteit van de Kouterschool.
Kleuterschool:
Om het aantal van gemiddeld 22 leerlingen te bekomen vanaf 2KK moeten we rekening houden met de verhouding aantal instappers en aantal eerste kleuterklassers, aangezien we met graadklassen werken.
- Grootte september en opsplitsen klassen is afhankelijk van instapdata 0KK. De totale capaciteit van de drie graadklassen ligt op 66 leerlingen, waarbij we splitsen over drie klassen van 22 leerlingen. De verhouding instappers en 1ste kleuterklassers is afhankelijk van het aantal inschrijvingen per geboortejaar (meer instappers van 2022 of meer 1ste kleuterklassers van 2021).
- Marge om de groepen te kunnen vormen ook als er meer 1KK dan 0KK zijn. (Sommigen konden niet inschrijvingen in 0KK omdat de maximumcapaciteit bereikt was. Anderzijds waren er weinig 1KK’ers, waardoor er in deze graadklassen WEL nog plaats was)
- Doel: groepen die met een gemiddeld aantal van 22 kunnen doorstromen naar 2KK, in toekomst opnieuw naar 2 klasgroepen 2KK, dus opbouw onderaan met 3 graadklassen 0KK/1KK waarvan er nadien 2 groepen doorstromen naar 2KK.
OKK: 44 vrije plaatsen. In de eerste kleuterklas zijn er momenteel 15 leerlingen en nog 7 vrije plaatsen.
In de tweede kleuterklas zijn er 26 leerlingen, hier kunnen geen extra leerlingen bij. Dit aantal komt door de graadklas en dubbelaars.
In de derde kleuterklas zijn er nog 7 vrije plaatsen.
Lagere school:
Het eerste leerjaar is momenteel 1 klasgroep, hier kunnen nog 7 leerlingen instromen. In het tweede leerjaar (één klasgroep) kunnen er geen leerlingen meer bij (dit jaar twee anderstalige nieuwkomers extra in eerste leerjaar).
In het derde leerjaar (2 klasgroepen) kunnen 12 zijinstromers aansluiten. In het vierde leerjaar is er één klasgroep, hier kan nog één leerling aansluiten.
Er zijn volgend schooljaar twee 5de leerjaren, hier kunnen nog 13 leerlingen instromen.
In het 6de leerjaar is er nog ruimte voor twee leerlingen.
We behouden voor elk leerjaar enkele instromers, uitgezonderd de klassen die onze gewenste capaciteit van 22 reeds overschreden hebben (door dubbelaars of anderstalige nieuwkomers).
Dat geeft volgende maximumcapaciteit:
Geboortejaar |
Maximumcapaciteit |
Vrije plaatsen komend schooljaar |
°2022 |
44 |
44 |
°2021 |
22 |
7 |
Graadsklas 0KK en 1KK (°2022 en °2021) |
66 |
(drie klassen, gemixt instappers en 1ste kleuterklas) |
°2020 |
26 |
0 |
°2019 |
22 |
7 |
|
|
|
1ste leerjaar |
22 |
7 |
2de leerjaar |
24 |
0 |
3de leerjaar |
44 |
12 |
4de leerjaar |
22 |
1 |
5de leerjaar |
44 |
13 |
6de leerjaar |
22 |
2 |
Maximumcapaciteit anderstalige nieuwkomers
De omzendbrief BaO/2022/02 biedt de kans om een maximumcapaciteit anderstalige nieuwkomers in te voeren.
Zowel niet aanmeldende scholen als aanmeldende scholen kunnen anderstalige nieuwkomers weigeren, wanneer het aantal anderstalige nieuwkomers in de betreffende vestigingsplaats minstens vier bedraagt in vestigingsplaatsen tot en met 100 leerlingen, en minstens acht bedraagt in vestigingsplaatsen met meer dan 100 leerlingen, op voorwaarde dat de geweigerde anderstalige nieuwkomers een plaats gegarandeerd wordt binnen een school, gelegen op een redelijke afstand en rekening houdend met de vrije keuze van de ouders.
Scholen mogen anderstalige nieuwkomers steeds in overcapaciteit inschrijven.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde maximumcapaciteit voor de Centrumschool, Ter Elst en de Kouterschool voor schooljaar 2024-2025.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord, als volgt, een maximumcapaciteit anderstalige nieuwkomers vast te leggen voor het gemeentelijk BaO:
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool vanaf 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeurs basisonderwijs gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het basisonderwijs.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool vanaf 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeurs basisonderwijs gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het basisonderwijs.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
- besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 houdende vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
- schoolraad van 17 oktober 2023
- OCSG SG LONKA van 26 oktober 2023
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool vanaf 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Naar de letter van het participatiedecreet is een overleg met de schoolraad niet nodig, maar het is toch wenselijk om de schoolraad te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. De leden van de schoolraad werden op 17 oktober 2023 hierover geïnformeerd.
Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, is het toch raadzaam om de vakorganisaties schriftelijk te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. Dit punt werd op het syndicaal orgaan OCSG SG LONKA van 26 oktober 2023 besproken.
Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn scholen van het basisonderwijs.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het gebruik van het leerplan Leer Lokaal van OVSG goed vanaf 1 september 2023 in alle scholen van het gemeentelijk basisonderwijs, met name:
- Gemeentelijke Centrumschool, Stationsstraat 58 1840 Londerzeel
- Gemeentelijke Kouterschool, Kouterbaan 17 1840 Londerzeel
- Gemeentelijke school Ter Elst, J. V. Doorslaerstraat 47 1840 Londerzeel
Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor gratis grondafstand met een oppervlakte van respectievelijk 66 ca (lot 7) en 12 ca (lot 8) van het verkavelingsplan, gelegen aan de Zwaluwstraat om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor gratis grondafstand met een oppervlakte van respectievelijk 66 ca (lot 7) en 12 ca (lot 8) van het verkavelingsplan, gelegen aan de Zwaluwstraat om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp van akte gratis grondafstand opgesteld door de notaris Hilde Fermon te Opwijk
Het ontwerp van akte gratis grondafstand dient te worden goedgekeurd zodat een strook grond kan ingelijfd worden in het openbaar domein.
De overdracht geschiedt ten kosteloze titel, als uitvoering van de voorwaarde van kosteloze grondafstand die de gemeente heeft opgelegd bij beslissing van 30 januari 2023 (OMV 2022113989) in kader van de afgeleverde omgevingsvergunning-verkaveling.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door de notaris Fermon met zetel te Opwijk, voor de inlijving in het openbaar domein van een strook grond gelegen aan de Zwaluwstraat met een oppervlakte volgens recent kadastraal uittreksel gekend onder 2e afdeling (Malderen) sectie E deel van nummer 215/2T2P0000 met een oppervlakte volgens verkavelingsplan van zesenzestig centiare (66 ca) en sectie E deel van nummer 205NP0000 met een oppervlakte van twaalf centiare (12 ca) goed.
Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de ontwerpakte te ondertekenen bij het notariskantoor.
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=4823 vanaf 1u 20min 23sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=5042 vanaf 1u 24min 2sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=5888 vanaf 1u 38min 8sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=6674 vanaf 1u 51min 14sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=7016 vanaf 1u 56min 56sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=7259 vanaf 2u 0min 59sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=7783 vanaf 2u 9min 43sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=8159 vanaf 2u 15min 59sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=368 vanaf 6min 8sec
https://youtu.be/Bggh7pC7pIA?t=8195 vanaf 2u 16min 35sec
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
Algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
Voorzitter