De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Interne Zaken werden opgesteld door de secretaris van deze gemeenteraadscommissie.
Het verslag werd op 2 juni gedeeld op Kaloma en er is tijd tot 10 juni om opmerkingen te geven. Het verslag, met eventuele aanpassingen, zal na deze datum aan dit agendapunt toegevoegd worden.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Interne Zaken zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- verslag van de zitting van 20 mei 2025
De gemeenteraadscommissie Interne Zaken neemt akte van het goedgekeurde verslag van de vorige zitting.
Naar aanleiding van de budgetcontrole op 21, 22 en 23 mei 2025, werden de budgetten voor 2025 aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten. Eveneens werd het resultaat van de jaarrekening 2024 verwerkt in het beschikbaar budgettair resultaat. In het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026 - 2031 bleven de huidige budgetten voor 2026 en 2027 ongewijzigd. Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en dient het geraamde beschikbaar budgettair resultaat groter dan of gelijk aan nul te zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Het voorliggende MJP voldoet aan beide voorwaarden.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Schepen Bart Van Doren leidt het agendapunt in.
David Daelemans, coördinator Financiën, geeft toelichting mbt. BBC alsook de aanpassing MJP.
Elke nieuwe legislatuur wordt, ook voor een periode van zes jaar, een nieuw meerjarenplan gemaakt. Dit wordt minstens één keer per jaar bijgestuurd met het oog op de verwerking van het resultaat van het vorige boekjaar. Daarnaast zijn in deze aanpassing van het MJP enkel de kredieten van het lopende boekjaar (2025) aangepast. De ramingen voor 2026 ev. werden niet aangepast aangezien deze worden meegenomen in het meerjarenplan 2026-2031.
De aanpassingen voor het lopende boekjaar zijn enerzijds gebaseerd op de gewijzigde beleidskeuzes van de huidige bestuursploeg en anderzijds op de budgetcontroles met de respectievelijke budgethouders. Bij de budgetcontrole werd tevens rekening gehouden met de gerealiseerde kredieten van 2024.
Om financieel in evenwicht te zijn moet de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 minstens gelijk aan nul zijn en het geraamde beschikbaar budgettair resultaat moet groter dan of gelijk aan nul zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Het voorliggend MJP voldoet aan beide voorwaarden. Dit blijkt uit het document M2 (p.73-74). Er dient opgemerkt worden dat in deze aanpassing de overgedragen investeringskredieten opgenomen zijn. Dit is van belang bij een vergelijking van het beschikbaar budgettair resultaat met bijvoorbeeld de jaarrekening 2024
De voornaamste wijzigingen in het exploitatiebudget betreffen:
- energiebudgetten, individuele steunen, IFIC-ontvangsten,... zijn aangepast in functie van de jaarrekening 2024 (+€165.000)
- HRM : aanpassing obv.individuele loongegevens (abstractie van +€4,6M loonmassa Onderwijs UI en ON) - vermindering met €707.953
- Riopact dividend (-€865.330) : reeds ontvangen 2024
- Bijk ondersteuning RO en Milieu : +€110.000 (vermindering op personeelsbudgetten)
- Gas5 -Uitgaven : -€640.000 – Gas 5-ontvangsten : -€400.000)
- Dotatie politiezone aangepast ifv. laatste aanpassing budget PZ (-€67.037) – idem B2024
- PB (-€154.219), OV (-€468.961) aanpassing ifv. meest recente ramingen
- Interesten leningen : ifv. geactualiseerde gegevens (-€191.000)
- Personeelsbehoeftenstudie en patrimoniumstudie : +€130.000 (nieuw)
- Subsidie compensatie ‘oversijpelingseffect’ Via6 : -€101.892 (geen officiële toekenning voor 2025)
- Kinderopvang : prestatieontvangsten : -€64.000 – BOA-subs : +€239.663
De voornaamste aanpassingen bij de investeringen:
Naast het schrappen van overtollige restbudgetten zijn er een aantal aanpassingen in surplus:
- OZ : bijkomende investeringen ifv ‘veiligheid’ : €300.000 gas en branddetectie, €20.000 voor noodstop en aanpassing elektriciteitspaneel
- Onderwijs : IT budgetten ifv. effectieve noden, bekabelingswerken wifi en Wifi infrastructuur. Hiervoor zouden Digiplan subsidies ontvangen worden, uitgaven en ontvangsten op zelfde niveau.
- WZC en AC: upgrade Wifi: Totale kostprijs: € 532.000, budgetten zijn tot benodigde budget verminderd of vermeerderd: -€ 16.243 bij WZC en +€158.000 op AC
- aanpassing conferencesysteem: € 300.000
- buitenbar huwelijken: € 10.000
- fietspad langs spoor: € 750.000 (niet extra, dit was eerder geschrapt in functie van timing)
- afsluiten spoorovergang Moorhoek ifv fietssnelweg: € 80.000 (uitgaven én ontvangsten)
- sport en speeltoestellen Schaselberg: 15.000 ifv eventuele herbelijning en deep cleaning
- verkoop ifv ontwikkeling Argo wordt geschrapt: -€ 300.000
- beschikbare budget KAZ wordt verminderd met 3,8 mio. Het saldo dient om nog eventuele slotfacturen te betalen.
Bijkomende vragen / opmerkingen:
Bijkomende ondersteuning RO en milieu:
Vraag van raadslid Conny Moons: Blijft de bijkomende ondersteuning voor RO en Milieu verder lopen?
Voor de dienst milieu werd er ondertussen een milieuambtenaar aangeworven. Voor de dienst RO zijn er ondertussen enkele zaken voorbereid door Haviland.
Dotatie politiezone:
Vraag van raadslid Veerle Pas: Hoe komt het dat er bij de Politiezone een daling is van -€ 67000?
Deze aanpassing werd doorgevoerd ifv hun laatste aanpassing. De cijfers worden overgenomen.
Patrimoniumstudie en personeelsbehoeftestudie:
Vraag van raadslid Conny Moons: Wat is hun opdracht?
Ze kijken over 4 legislaturen heen waar we met het patrimonium staan. Zij brengen in kaart welk patrimonium we hebben en wat de kostprijs hiervan is, wat gaat het kosten over 4 legislaturen als de gebouwen worden behouden. Voor personeel wordt er gekeken waar we staan met het personeel, er wordt een vergelijking gemaakt met gelijklopende gemeenten en welke taken er worden gedaan.
Vraag van raadslid Veerle Pas: Hoe ver staat het met de studie en is er nog steeds een personeelsstop?
Er wordt aan verder gewerkt. Het is een grote studie waarvan men hoopt zo snel mogelijk te landen. We hebben een gewogen personeelsstop ingevoerd. De zorgfuncties in het OCMW worden nog steeds aangeworven. Wij wachten op het rapport van de personeelsstudie en hopen er zo snel mogelijk een zicht op te hebben.
Vraag van raadslid Conny Moons: Gaat er rekening worden gehouden met de functieklassificatie? In 2024 werden hiervoor budgetten voorzien om met het onderzoek van start te gaan.
De funcitieklassificatie zit niet in de studie. De is een keuze waar in het verleden nooit bij stil gestaan werd, noch bij het budget ervan.
Aanpassing Wifi netwerk:
Vraag van raadslid Kim Fertinell: Is er al een dossier tot aanbesteding opgestart of loopt dit via raamcontract?
Dit project kan vermoedelijk niet in een raamcontract omdat er veel bekabelingswerken nodig zijn. Het is effectief een grote investering waarvoor alle tips/expertise welkom zijn.
Conferencesysteem AC:
Vraag van raadslid Conny Moons: Wat houdt deze investering in?
Er zijn een groot aantal micro’s die in de raadzaal niet meer werken. Er is 2 of 3 jaar geleden een offerte aanvraag gedaan, waaruit bleek dat er zonder een Teams omgeving toe te voegen ook al over een aanzienlijk bedrag werd gesproken.
Buitenbar:
Vraag van raadslid Conny Moons: In het verleden werd het reglement aangepast dat er buitenhuwelijken konden plaatvinden op het terras of in de Groene Long. Over de voorbije jaren heen, werd hier beperkt gebruik van gemaakt. Is het deze investering, aangezien de weinige aanvragen, waard?
De buitenbar heeft een dubbel doel. Ze zal niet enkel bij huwelijken gebruikt worden maar ook bij andere activiteiten in de Groene Long. Het is ook een gevolg van de beslissing om geen recepties meer te doen in het AC. Het meubilair dat een 2 tal jaren geleden werd aangekocht om te kunnen huwen op het terras is ook reeds aan vervanging toe. In dit budget worden ook enkele houten buitenchalets voorzien die voor de lokale kerstmarkten zullen kunnen gebruikt worden.
Argo / Kaz project:
Vraag van raadslid Veerle Pas: Waarvoor gaat het restbudget € 300.000 van het KAZ project nog gebruikt worden?
Dit budget werd nog gehouden voor de facturen die mogelijks nog komen van de gedane studies.
Vraag van raadslid Conny Moons: Rekeninghoudend met het geraamde budget voor dit project kan het restbudget van € 300.000 niet. Wat zijn de concrete initiatieven die momenteel worden genomen betreffende de Argo site?
Er is een werkgroep waarin er wordt gekeken met leden van het bestuur wat er mogelijk is op de Argo en wat het wensenplaatje is.
Vraag van raadslid Kim Fertinel: Wat is het budget van de verkoop van de Argosite dat in 2025 geschrapt werd? Zal het bedrag van de parking gebruikt worden voor de afvoer van de grond in het kader van de saneringswerken en zullen deze nog dit jaar uitgevoerd worden?
Het budget is +/- € 300.000 en werd in de aanpassing MJP voorzien. Dit wil zeggen dat de werken die jaar nog zullen worden uitgevoerd. Het onderzoek is momenteel lopende om te kijken of de grond vervuild is. Indien nodig zal de grond dit jaar zeker nog gesaneerd worden. Vermoedelijke vervuiling: PFAS
Vraag van raadslid Cindy De Saeger: Wat houden de mobiele camera's in?
Deze worden gebruikt in het kader van zwerfvuil.
Vraag van raadslid Cindy De Saeger: Wat is de reden dat er voor de Kouterschool geen IPAD's worden voorzien maar wel voor Ter Elst?
De Kouterschool kreeg in het begin van het jaar als 8 stuks.
Vraag van raadslid Veerle Pas: Is er iets voorzien of blijft het hetzelfde voor de afbraak van de woningen Mechelsestraat en Kerkhofstraat en voor de aanleg van de parking? Wat zijn de plannen daar?
We bekijken wat er binnen de bestaande parkeerplaatsen en oppervlakte van beide woningen mogelijk is zonder het voetbalveld van het GTIL te moeten aanspreken.
Het verlenen van de eretitel wordt aan voormalige mandatarissen gegeven die in het verleden jarenlang zijn ambt als gemeenteraadsvoorzitter, schepen, raadslid, voorzitter van de OCMW-raad, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst of vast bureauleden met volle overgave heeft vervuld.
Er werd een uniform reglement voor gemeente en OCMW opgesteld dat de voorwaarden bepaalt en de wijze waarop eretitels toegekend kunnen worden.
Sinds de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van eretitels aan oud-mandatarissen onder de voorwaarden die de gemeenteraad en OCMW-raad bepalen. Enkel de Vlaamse Regering is bevoegd voor het toekennen van eretitels aan burgemeesters.
De voorwaarden voor de toekenning van de eretitels moeten bepaald worden in een reglement.
De belangrijkste bepalingen zijn:
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 17 §4 en artikel 148, en latere wijzigingen
- ontwerpreglement voor Gemeente en OCMW van Londerzeel
Aan de toekenning van eretitels zijn geen financiële vergoedingen gekoppeld, enkel kosten voor een passende attentie.
Opmerking: legislaturen afronden
Het dossier wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 24 juni 2025.
Het reglement treedt in werking op 1 juli 2025.
Koen Vanhoof, voorzitter, leidt dit agenadapunt in.
Vraag van raadslid Conny Moons: Wat is de reden dat dit werd ingevoerd?
De vraag voor erkenning/eretitel kwam in het begin van het legislatuur van Evelyn Kegegels van fractie De Borger.
De relatiebeheerder van Belfius komt toelichting geven over het Individueel Financieel Profiel.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Koen Van Hoof, voorzitter, opent de vergadering en leidt dit agendapunt in.
Kenny Van den Bergh, relatiebeheerder Belfius, geeft toelichting bij dit agendapunt.
Het financieel profiel gaat over de rekening 2023, budget 2024.
Het financieel profiel is een vergelijking van onze financiële gegevens met een cluster (bundel van andere gemeenten met dezelfde karakteristieken als Londerzeel), de Provincie en het Gewest.
Bij de gegevens van het OCMW dient er wel rekening gehouden worden dat niet alle andere gemeentes een eigen woonzorgcentrum/assistentiewoningen hebben.
Economische verdeling van de exploitatie uitgaven (GE):
Goederen en diensten: € 444 / inwoner, ligt duidelijk hoger dan de cluster.
Dit blok omvat energie uitgaven: die ietsjes hoger liggen dan de cluster, maar er is wel een aanzienlijke daling tov 2022. Bij de kosten voor onroerende goederen scoort Londerzeel iets beter dan de cluster. De andere werkingsuitgaven zijn beduidend een stuk hoger dan de cluster (470 tov 240). Deze omvatten: verzekeringen, uitzendkrachten, aankoop goederen en andere diensten en leveringen. De andere diensten en leveringen liggen een stuk hoger dan de cluster (430 tov 240). Deze omvatten financiële en juridische expertise, groenonderhoud, externe partners, dotatie intercommunale.
Economische verdeling van de exploitatie ontvangsten (GE):
De totale ontvangsten exploitatierekening liggen iets hoger dan de cluster (€ 1746 tot € 1671). De werkingssubsidies die hieronder vallen, liggen een stuk lager dan de cluster gemeenten. Een reden hiervoor is dat Londerzeel geen onderwijzend personeel heeft waarvoor er dus ook geen subsidie wordt ontvangen.
Fiscaliteit:
De fiscale druk is een normaal cijfer tov de cluster en Vlaanderen (98 tov 96). De APB en OV ligt in Londerzeel iets hoger maar aan de andere kant zijn er in Londerzeel weinig lokale belastingen.
Resultaat van het boekjaar:
Exploitatiesaldo: veruit het beste resultaat in de vergelijking (459 tot 367 voor de cluster)
Investeringssaldo: beperktere uitgaven in 2023. Londerzeel kreeg in 2023 heel wat subsidies wat hierdoor een mooi resultaat geeft van -€30.
Budgettair resultaat: overschot van € 302 / inwoner
Schuld:
De schuldenlast ligt een aanzienlijk stuk hoger tov cluster/provincie (1713 tov 906). Er werd tov 2019 een mooie schuldafbouw gedaan van 7,8%. De schuldenratio moet onder 1 liggen. Het resultaat voor Londerzeel is 0.74.
(Schuldenratio = het cijfer dat weergeeft dat je in staat zou zijn de schulden binnen het jaar af te lossen als je hiervoor enkel de inkomsten zou gebruiken.
Investeringsrekening:
Realisatiegraad: 83.7%, ligt beduidend hoog tov cluster
Investeringsgraad van materiele vaste activa: Als dit cijfer 100% is, wil dit zeggen dat het patrimonium up to date is. Londerzeel zit op 37.2%.
Opmerking van raadslid Conny Moons over de investeringsgraad:
Het relatief lage cijfer in 2023 zou kunnen te maken hebben doordat een groot deel van de middelen voor het bouwen van de nieuwe bibliotheek verschoven werd van 2023 naar 2024.
Namens 17 GRC Interne Zaken,
Melissa THIELEMANS
secretaris
Koen VANHOOF
voorzitter