Het college van burgemeester en schepenen keurt een bijkomende inname van een voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad te Meerstraat 185 goed.
De vraag om een bijkomende inname toe te laten op het fietspad van voertuig met aanhangwagen werd reeds behandeld op het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2024. Op vraag van de aanvrager en schepen wordt deze vraag opnieuw geagendeerd.
Voor private werken te Meerstraat 185 werd er een toelating tot inname openbaar domein afgeleverd voor de plaatsing van een silo voor pleisterwerken voor de periode van 28 oktober t.e.m. 9 december 2024. Hierbij werd ook de plaatsing van voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad aangevraagd. Op advies van politie, werd er enkel toelating verleend voor de silo. Nadien werd de datum gewijzigd naar 12 november t.e.m. 31 december 2024.
In de huidige toelating mag het voertuig laden en lossen op de rijbaan (zonder de doorgang voor het verkeer te belemmeren) en dient deze nadien verderop reglementair te parkeren. Het fietspad wordt afgesloten en het fietsverkeer wordt omgeleid via Molenveld en Schranckaert.
De aanvrager vraagt om alsnog een toelating te geven voor de plaatsing van voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad. Dit omwille van volgende redenen:
Tijdens het laden en lossen is er hinder voor de doorstroming op de Meerstraat, wanneer laden en lossen moet gebeuren op de rijbaan. Reglementair parkeren kan niet voor de woning, gezien de beperkte breedte in de wegversmalling. Parkeren op het fietspad bij de woning is noodzakelijk voor de hoeveelheid materialen die moeten aangevoerd worden. Dit werd tijdens een plaatsbezoek met de eigenaar, de plakker en de schepen vastgesteld.
Het fietspad wordt al afgesloten voor de silo en fietsers worden omgeleid. Bij het parkeren van het voertuig met aanhangwagen wordt er geen bijkomende hinder gecreëerd voor fietsers en het verkeer op de rijbaan wordt niet gehinderd.
Fietsers die de omleiding niet wensen te respecteren, doen dat op hun eigen verantwoordelijkheid. Hier moet geen rekening mee worden gehouden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 en latere wijzigingen
- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en latere wijzigingen, artikel 130bis
- Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975 en latere wijzigingen, artikel 60.2 en artikel 78
- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeersborden en latere wijzigingen
- ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het Algemeen Politiereglement van Londerzeel, en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 tot aansluiting op de code nuts
- omzendbrief Mob/2009/01 van 3 april 2009 houdende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het retributiereglement inname openbaar domein, en latere wijzigingen
- tijdelijke politieverordening - inname openbaar domein B20241009-01ZF en B20241009-01ZFv3
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2024 houdende de aanpassing van de vergunning inname openbaar domein te Meerstraat 185
Een tijdelijke politieverordening of wijziging van een tijdelijke politieverordening dient te worden goedgekeurd of te worden bekrachtigd door het college van burgemeester en schepenen.
De toelating tot inname openbaar domein voor plaatsing van de silo te Meerstraat 185 werd door de dienst afgeleverd, na advies van de politie. Hierbij werd er ongunstig advies gegeven voor het plaatsen van voertuig met aanhangwagen op het fiets- en voetpad. De aanvrager vraagt om alsnog een toelating te geven voor de plaatsing van voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad. Dit omwille van volgende redenen:
De opmerkingen werden besproken tussen de aanvrager en de politie. De politie geeft na deze bespreking een gunstig advies om het parkeren van het voertuig met aanhangwagen op het fietspad wel toe te laten. Dit om te vermijden dat wanneer er langdurig en vaak moet worden geladen en gelost, dit voor hinder zou zorgen op de rijbaan en dit voor een verminderde doorstroming zal zorgen in de Meerstraat (ontsluitingsweg). De signalisatie dient echter wel correct geplaatst te worden, namelijk het afsluiten van het fietspad en het voorzien van een omleiding voor fietsers via Molenveld en Schranckaert.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen keurt de bijkomende inname van het voertuig met aanhangwagen op het voet- en fietspad goed.