Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

Agenda  02 Gemeenteraad

di 26/03/2024 - 20:00 zaal Alfred Van Roy

De voorzitter van de gemeenteraad nodigt u uit tot het bijwonen van de zitting van de gemeenteraad. Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar: Notulenverslag voorgaande zitting

    • Goedkeuring notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://youtu.be/bnTMLXGPg_k 

  • Openbaar

    • A-punt

      • Personeel

        • Aanpassing van het geïntegreerd organogram OCMW-gemeente

          Er wordt een beperkte aanpassing doorgevoerd in het organogram. De functies gemeenschapswacht-buurtverbinder en de toezichthouder veiligheid worden samengevoegd.

      • Onderwijs

        • Goedkeuring decretale schoolwerkplannen voor het basisonderwijs

          Een schoolwerkplan is een decretale verplichting voor het schoolbestuur. Er werd een decretaal schoolwerkplan opgesteld per school, vertrekkend voor alle scholen van hetzelfde sjabloon en opmaak, maar verschillend op inhoudelijk vlak waarbij er rekening wordt gehouden met de eigenheid en eigen werking van iedere school.

      • Maatschappelijke en sociale zaken

        • Goedkeuring van het reglement inzake de buurtbus en goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw

          Vervoersarmoede speelt bij heel wat mensen. Het lokaal bestuur van Londerzeel wenst een dienstverlening op te zetten om aan deze noden tegemoet te komen, zijnde De Buurtbus. Er werd een visienota opgemaakt, alsook een reglement terzake. Omdat we in dit kader gaan samenwerken met DAV, wordt een samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw afgesloten.

    • B-punt

      • Algemeen beleid en coördinatie

        • Akteneming van het klachtenrapport 2023

          De organisatie van een klachtenmanagement en het jaarlijks opstellen van een klachtenrapport is een decretale verplichting uit het decreet lokaal bestuur. In het rapport wordt vooreerst weergegeven hoe het klachtenmanagement in het bestuur wordt georganiseerd. Vervolgens worden de ontvangen klachten aan de hand van grafieken geanalyseerd. Ten slotte wordt een overzicht gegeven van de (deels) gegronde klachten.

      • Financiën

        • Aanpassing retributiereglement inzake parkeren in blauwe zone vanaf 1 april 2024

          Naar aanleiding van de nieuwe wet op de schulden van de consument dient het retributiereglement op administratieve stukken, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 september 2023, aangepast. Deze nieuwe wet heeft impact op de minnelijke invordering van schulden bij betalingsachterstand van consumenten en op de invorderingsprocedure. Ter uitvoering hiervan dient artikel 5 gewijzigd in het huidige retributiereglement.

        • Aanpassing belastingreglement op dragende verticale constructies en zendmasten vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025

          De gemeente heft een belasting op dragende verticale constructies en zendmasten. Met het oog op de opmaak van het desbetreffende belastingkohier wordt bij deze belasting, net zoals bij vele andere belastingen, gewerkt met een aangifteformulier. Het belastingreglement stelt in artikel 4 dat het aan de gemeente is om een dergelijk aangifteformulier te voorzien (waarop een uiterste datum van indiening vermeld staat). Artikel 6 stelt overigens dat in het geval van ontbrekende/foutieve/laattijdige... aangifte kan overgegaan worden tot het ambtshalve inkohieren.

          In een algemene analyse van onze huidige belastingreglementen bleek dat de onderrichting dat de belastingplichtige die géén aangifteformulier ontvangen heeft, gehouden is om tegen een bepaald tijdstip zelf de nodige gegevens te bezorgen, ontbrak in het huidige reglement belasting op dragende verticale constructies en zendmasten.

          Om tot een zo sluitend mogelijk reglement te komen wordt artikel 4 uit het reglement aangepast.

      • Intergemeentelijk overleg

        • Providentia: a) Goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering op 2 mei 2024; b) Vaststelling van het mandaat van de afgevaardigden

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Providentia en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 2 mei 2024 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 23 april 2019 werd Mark Verbruggen als effectief afgevaardigde en Koen Zwetsloot als plaatsvervanger aangeduid.

      • Onderwijs

        • Goedkeuring aanpassing van het arbeidsreglement van De Academie

          Elk schoolbestuur moet voor haar personeel een arbeidsreglement opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. De vorige versie dateerde van 22 juni 2021 en was aan herziening toe.

      • Patrimonium

        • Goedkeuring ontwerpakte verkoop perceel gelegen Drietorenstraat ten behoeve van de vernieuwing van een elektriciteitsdistributiecabine van Fluvius

          Tijdens de zitting van 24 oktober 2023 heeft de gemeenteraad haar goedkeuring verleend aan de verkoop van een perceel grond aan Fluvius_Iverlek, gelegen in de Drietorenstraat voor de vernieuwing van een elektriciteitsdistributiecabine. Er werd een ontwerpakte opgemaakt die voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

Aansluitend van deze openbare vergadering volgt het besloten gedeelte (indien er agendapunten zijn opgenomen). Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens 02 Gemeenteraad,

Koen ZWETSLOOT
voorzitter