Terug
Gepubliceerd op 25/04/2024

Notulen  02 Gemeenteraad

di 26/03/2024 - 20:00 zaal Alfred Van Roy
Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, voorzitter
Conny MOONS, burgemeester
Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, schepenen
Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, gemeenteraadsleden
Henk VERTONGHEN, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/03/2024 om 20:06.

  • Openbaar: Notulenverslag voorgaande zitting

    • Goedkeuring notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://youtu.be/bnTMLXGPg_k 

      Aanleiding en context

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: https://youtu.be/bnTMLXGPg_k 

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

      - notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad

      - zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.

      Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Personeel

        • Aanpassing van het geïntegreerd organogram OCMW-gemeente

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          Er wordt een beperkte aanpassing doorgevoerd in het organogram. De functies gemeenschapswacht-buurtverbinder en de toezichthouder veiligheid worden samengevoegd.

          Aanleiding en context

          Er wordt een beperkte aanpassing doorgevoerd in het organogram. De functies gemeenschapswacht-buurtverbinder en de toezichthouder veiligheid worden samengevoegd.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen

          - beslissing van de gemeenteraad in zitting van 25 april 2023 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel

          - beslissing van de gemeenteraad in zitting van 24 oktober 2023 houdende goedkeuring geïntegreerd organogram gemeente-OCMW

          - bespreking en gunstig advies van het managementteam van 28 februari 2024

          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 maart 2024 houdende goedkeuring geïntegreerd organogram gemeente-OCMW

          - protocol HOC-BOC van 19 maart 2024

          - aangepast organogram 

          Hoewel de dienst Samenleving sensibiliseren hoog in het vaandel draagt, blijft het vaak een uitdaging voor de gemeenschapswacht-buurtverbinder om enerzijds sensibiliserend op te treden en anderzijds de nodige kordaatheid aan de dag te leggen. Onder de huidige werkvorm krijgt de gemeenschapswacht-buurtverbinder vaak de opmerking dat hij toch niets kan doen. De gemeenschapswacht-buurtverbinder heeft immers geen machtiging om GAS-vaststellingen te doen en deze over te maken aan de sanctionerend ambtenaar voor een GAS-boete. Er heerst hierdoor een bepaalde vorm van straffeloosheid en soms zelfs verbaal uitlachgedrag door overtreders van het politiereglement.

          Daarnaast wenst de dienst Samenleving de twee functies samen te voegen om voldoende continuïteit tussen beide profielen te hebben. Wanneer beide functies dezelfde werking hebben, kunnen we organisatorisch beter inspelen op bv. langdurige afwezigheid van een personeelslid. De sensibiliserende en sanctionerende rol kunnen dan verder blijven bestaan door het aanwezige personeelslid.

          Tot slot zorgt het samenvoegen van deze functies voor een duidelijker en communicatief signaal naar de inwoner. Het samenvoegen van één functie als ‘sensibiliserend, doch kordaat indien noodzakelijk’ vormt voor de inwoner een duidelijker signaal dan twee afzonderlijke functies los van elkaar, maar toch onder één dienstverlenend concept.

          Deze aanpassing past in de actie "Periodieke analyse en optimalisatie van de personeelsnoden" uit het meerjarenplan.  

          Financieel aspect

          Geen budgettaire impact.  Enkel het inhoudelijke van de functie wijzigt.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Tegenstanders: Tom TROCH, Ilias MOUSSAID
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 2 stemmen tegen

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt het aangepast geïntegreerd organogram OCMW-gemeente goed.

      • Onderwijs

        • Goedkeuring decretale schoolwerkplannen voor het basisonderwijs

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          Een schoolwerkplan is een decretale verplichting voor het schoolbestuur. Er werd een decretaal schoolwerkplan opgesteld per school, vertrekkend voor alle scholen van hetzelfde sjabloon en opmaak, maar verschillend op inhoudelijk vlak waarbij er rekening wordt gehouden met de eigenheid en eigen werking van iedere school.

          Aanleiding en context

          Een schoolwerkplan is een decretale verplichting voor het schoolbestuur. Er werd een decretaal schoolwerkplan opgesteld per school, vertrekkend voor alle scholen van hetzelfde sjabloon en opmaak, maar verschillend op inhoudelijk vlak waarbij er rekening wordt gehouden met de eigenheid en eigen werking van iedere school.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen 

          - artikel 47 van het decreet van 25 februari 1997, gewijzigd in het decreet van 10 juli 2003 dat bepaalt dat ieder schoolbestuur voor elk van zijn scholen een minimaal schoolwerkplan opstelt 

          - positief advies van de schoolraad van 20 februari 2024

          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024

          Een schoolwerkplan is een decretale verplichting van het schoolbestuur.  

          Dit schoolwerkplan beschrijft volgende elementen: 

          1. de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten die door het schoolbestuur voor de school worden vastgelegd;

          2. de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;

          3. de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;

          4. de voorzieningen in het gewoon onderwijs voor de leerlingen met een handicap of leerlingen die leerbedreigd zijn, inclusief de samenwerkingsvormen met andere scholen van het gewoon en/of buitengewoon onderwijs;

          5. de wijze waarop de school haar zorgbeleid voert;

          6. professionalisering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt de decretale schoolwerkplannen voor de 3 basisscholen goed.

      • Maatschappelijke en sociale zaken

        • Goedkeuring van het reglement inzake de buurtbus en goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          Vervoersarmoede speelt bij heel wat mensen. Het lokaal bestuur van Londerzeel wenst een dienstverlening op te zetten om aan deze noden tegemoet te komen, zijnde De Buurtbus. Er werd een visienota opgemaakt, alsook een reglement terzake. Omdat we in dit kader gaan samenwerken met DAV, wordt een samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw afgesloten.

          Aanleiding en context

          Vervoersarmoede speelt bij heel wat mensen. Het lokaal bestuur van Londerzeel wenst een dienstverlening op te zetten om aan deze noden tegemoet te komen, zijnde De Buurtbus. Er werd een visienota opgemaakt, alsook een reglement terzake. Omdat we in dit kader gaan samenwerken met DAV, wordt een samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw afgesloten.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2023 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Special AD

          - visienota en reglement over de buurtbus

          - ontwerp samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw

          Het ouderenbehoeftenonderzoek van 2020 bevestigt de landelijke conclusies. De resultaten van het ouderenbehoeftenonderzoek geven immers weer dat 17% van de 60plussers hulp nodig heeft bij verplaatsingen (20% in Vlaanderen). Vooral vrouwen en 80plussers blijken de meeste nood te ervaren. Bovendien geeft 40% van de 60plussers de onveiligheid in het verkeer aan als een probleem en drempel om zich te verplaatsen. Van de 60plussers geeft 10% aan dat het gebrek aan eigen vervoer of het gebrek aan openbaar vervoer (eveneens 10%) ervaren wordt als een belemmering i.v.m. het bijwonen van culturele activiteiten.

          Deze cijfers worden in de praktijk ook bevestigd. Waar we in het verleden mensen met een mobiliteitsbeperking konden doorverwijzen naar “DAV” (dienst aangepast vervoer, via eigen thuis vzw - waarmee de gemeente Londerzeel een samenwerkingsovereenkomst heeft), blijkt dit heden een gecompliceerder verhaal. De vraag naar ritten overstijgt immers het aanbod, waardoor deze partner noodgedwongen de focus heeft verlegd naar de doelgroep rolwagengebruikers.

          Vanzelfsprekend zijn er ook nog andere organisaties die transport organiseren, echter richten deze zich hoofdzakelijk tot niet-dringend medisch ziekenvervoer:

          • MUTAS;
          • Ziekenfondsen: Het aanbod van ziekenfondsen is divers, maar vereist telkens lidmaatschap. Afhankelijk van het ziekenfonds waar men is aangesloten, is de dienstverlening ruimer of enger. Zeker wat betreft niet-medisch vervoer, zijn de mogelijkheden eerder beperkt en is lidmaatschap vereist;
          • MAV;
          • Diensten gezinshulp.

          Private taxibedrijven brengen dan weer financiële drempels met zich mee.

          Binnen het gemeentelijke aanbod aan evenementen, projecten en activiteiten is er heden geen dienstverlening met betrekking tot vervoer voorzien.

          We kunnen besluiten dat er voor vervoer dat niet medisch van aard is, vandaag onvoldoende aanbod bestaat. Hierdoor is bijkomende dienstverlening wenselijk.

          In de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van oktober 2023 werd een samenwerkingsovereenkomst met Special AD goedgekeurd met betrekking tot de bruikleen van een bus voor 8 personen (met rolstoellift). De doelstelling hiervan is om de noden met betrekking tot mobiliteitsbeperkingen aan te pakken. Binnen deze nota wensen we de meest wenselijke werkwijze en invulling van dit project te kaderen.

          De motivatie in detail is terug te vinden in de visienota.

          Financieel aspect

          Binnen het meerjarenplan is binnen actie: 1.2.8: Inzetten op verbetering van de huidige mobiliteitsproblematiek, heden 12.500 euro op jaarbasis voorzien in functie van het project gesponsorde mobiliteit. In 2024 is de kostprijs echter geraamd op 26.683,50 euro. De voornaamste reden hiervoor is de tijdelijke huur van de bus, de bijkomende kost ter installatie van de rolwagenlift en enkele opstartkosten (voorbeeld inschrijven van wagen).

          Echter werden geen inkomsten voorzien, dewelke geraamd worden op 2.275 euro en bijkomend dienen te worden geraamd. Concreet betekend dit dat er 14.183,50 euro aan kosten bijkomend dienen te worden gebudgetteerd voor jaargang 2024. Rekening houdend met het verschil tussen kosten en inkomsten, bedraagt de bijkomende kost voor jaargang 2024: 11.908,50 euro.

          Een aanpassing meerjarenplan is dus wenselijk. Bijkomend dienen we te nuanceren dat dit slechts financiële simulaties betreffen en een exacte budgettaire uitkomst afhankelijk is van diverse parameters (effectief gebruik, aantal gebruikers, aantal gereden kilometers, ...). Continue evaluatie dringt zich op.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement over De Buurtbus goed.

          Artikel 2: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Eigen thuis vzw, met betrekking tot de dispatching en administratieve opvolging van De Buurtbus, goed.

    • B-punt

      • Administratie

        • Akteneming schrijven van 20 maart 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur inzake antwoord op een klacht van een burger tegen 2 burgemeestersbesluiten (van 14 juni 2023 en 23 juni 2023)

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 20 maart 2024 een antwoord op de klacht van een burger tegen 2 burgemeestersbesluiten (van 14 juni 2023 en 23 juni 2023).  Op vraag van de gouverneur dient dit antwoord ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.

          Aanleiding en context

          Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 20 maart 2024 een antwoord op de klacht van een burger tegen 2 burgemeestersbesluiten (van 14 juni 2023 en 23 juni 2023).  Op vraag van de gouverneur dient dit antwoord ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 333

          - schrijven Agentschap Binnenlands Bestuur van 20 maart 2024

          - schrijven Agentschap Binnenlands Bestuur van 20 maart 2024 aan klager

          Op vraag van de gouverneur dient het schrijven naar de klager ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.

          Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 20 maart 2024 houdende antwoord op een klacht van een burger tegen 2 burgemeestersbesluiten (van 14 juni 2023 en 23 juni 2023).

      • Algemeen beleid en coördinatie

        • Akteneming van het klachtenrapport 2023

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          De organisatie van een klachtenmanagement en het jaarlijks opstellen van een klachtenrapport is een decretale verplichting uit het decreet lokaal bestuur. In het rapport wordt vooreerst weergegeven hoe het klachtenmanagement in het bestuur wordt georganiseerd. Vervolgens worden de ontvangen klachten aan de hand van grafieken geanalyseerd. Ten slotte wordt een overzicht gegeven van de (deels) gegronde klachten.

          Aanleiding en context

          De organisatie van een klachtenmanagement en het jaarlijks opstellen van een klachtenrapport is een decretale verplichting uit het decreet lokaal bestuur. In het rapport wordt vooreerst weergegeven hoe het klachtenmanagement in het bestuur wordt georganiseerd. Vervolgens worden de ontvangen klachten aan de hand van grafieken geanalyseerd. Ten slotte wordt een overzicht gegeven van de (deels) gegronde klachten.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het klachtenmanagement van december 2009

          - klachtenrapport 2023

          Het klachtenrapport dient jaarlijks voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het klachtenrapport 2023.

          Artikel 2: Het klachtenrapport 2023 maakt integraal deel uit van deze beslissing.

      • Financiën

        • Aanpassing retributiereglement inzake parkeren in blauwe zone vanaf 1 april 2024

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          Naar aanleiding van de nieuwe wet op de schulden van de consument dient het retributiereglement op administratieve stukken, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 september 2023, aangepast. Deze nieuwe wet heeft impact op de minnelijke invordering van schulden bij betalingsachterstand van consumenten en op de invorderingsprocedure. Ter uitvoering hiervan dient artikel 5 gewijzigd in het huidige retributiereglement.

          Aanleiding en context

          Naar aanleiding van de nieuwe wet op de schulden van de consument dient het retributiereglement op administratieve stukken, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 september 2023, aangepast. Deze nieuwe wet heeft impact op de minnelijke invordering van schulden bij betalingsachterstand van consumenten en op de invorderingsprocedure. Ter uitvoering hiervan dient artikel 5 gewijzigd in het huidige retributiereglement.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht

          - koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, ook aangeduid als de wegcode

          - beslissing van de gemeenteraad 24 januari 2022 houdende goedkeuring van het 'retributiereglement parkeren blauwe zone'

          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2022 houdende goedkeuring van de 'beleidsvisie en personeelskader dienst Samenleving'

          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 februari 2024 houdende aanpassing retributiereglement inzake parkeren in blauwe zone vanaf 1 april 2024

          Het retributiereglement dient aangepast gezien de wet op de schulden van de consument is gewijzigd en dit een invloed heeft op de invorderingsprocedure in het kader van het retributiereglement parkeren blauwe zone.

          Huidig artikel 5:

          De retributie is verschuldigd door de gebruiker van het voertuig. Indien de gebruiker niet gekend is, is de retributie verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig.
          De retributie is verschuldigd zodra het voertuig de tijd heeft overschreden die gratis is en is betaalbaar door overschrijving op de bankrekening aangegeven op de retributiebon binnen de 7 kalenderdagen na ontvangst van deze parkeerretributie.

          In geval van niet-betaling van de verschuldigde retributie wordt een aanmaningsprocedure opgestart:
          - Verzending van een eerste aanmaning per post, twee weken na ontvangst van de parkeerretributie: geen kosten;
          - Verzending van een tweede aanmaning onder de vorm van een aangetekend schrijven, vier weken na ontvangst van de parkeerretributie: 15 euro administratiekost
          - Na het verstrijken van een periode van zes weken na ontvangst van de parkeerretributie wordt een dwangbevel overgemaakt bij het deurwaardersexploot of een minnelijke invorderingsprocedure gestart via een externe partner.

          Nieuw artikel 5:

          De retributie is verschuldigd door de gebruiker van het voertuig. Indien de gebruiker niet gekend is, is de retributie verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig.
          De retributie is verschuldigd zodra het voertuig de tijd heeft overschreden die gratis is en is betaalbaar door overschrijving op de bankrekening aangegeven op de retributiebon binnen de 7 kalenderdagen na ontvangst van deze parkeerretributie.

          In geval van niet-betaling van de verschuldigde retributie wordt een aanmaningsprocedure opgestart:
          Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald.

          De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld staande op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:

          - t.a.v. ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders:
          • eerste betaalherinnering: + 10,00 euro;
          • tweede betaalaanmaning: (10,00 euro) + 10,00 euro;
          • minnelijke aanmaning gerechtsdeurwaarder: tarief burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief onder andere aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost – kostprijs inlichtingen - kwijtings- en inningsrecht);
          - t.a.v. consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden (Boek XIX – W.E.R. art. 4.2 e.a.):
          • eerste betaalherinnering: gratis + wettelijke wachtperiode;
          • ingebrekestelling door advocaat of gerechtsdeurwaarder met verhoging forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten volgens wettelijk bepaalde plafonds:
            • 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 euro;
            • 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 euro en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 euro en 500,00 euro is;
            • 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2.000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger is dan 500,00 euro;
            • 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 euro;
            • 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 euro en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 euro en 500,00 euro is;
            • 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2.000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger is dan 500,00 euro.
          De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art. 5, lid 2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties (zie ook: Art. XIX. 4, 1° W.E.R.).
          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het retributiereglement inzake parkeren in blauwe zone goed.

          Artikel 2: Dit gewijzigde reglement treedt in werking op 1 april 2024.

        • Aanpassing belastingreglement op dragende verticale constructies en zendmasten vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          De gemeente heft een belasting op dragende verticale constructies en zendmasten. Met het oog op de opmaak van het desbetreffende belastingkohier wordt bij deze belasting, net zoals bij vele andere belastingen, gewerkt met een aangifteformulier. Het belastingreglement stelt in artikel 4 dat het aan de gemeente is om een dergelijk aangifteformulier te voorzien (waarop een uiterste datum van indiening vermeld staat). Artikel 6 stelt overigens dat in het geval van ontbrekende/foutieve/laattijdige... aangifte kan overgegaan worden tot het ambtshalve inkohieren.

          In een algemene analyse van onze huidige belastingreglementen bleek dat de onderrichting dat de belastingplichtige die géén aangifteformulier ontvangen heeft, gehouden is om tegen een bepaald tijdstip zelf de nodige gegevens te bezorgen, ontbrak in het huidige reglement belasting op dragende verticale constructies en zendmasten.

          Om tot een zo sluitend mogelijk reglement te komen wordt artikel 4 uit het reglement aangepast.

          Aanleiding en context

          De gemeente heft een belasting op dragende verticale constructies en zendmasten. Met het oog op de opmaak van het desbetreffende belastingkohier wordt bij deze belasting, net zoals bij vele andere belastingen, gewerkt met een aangifteformulier. Het belastingreglement stelt in artikel 4 dat het aan de gemeente is om een dergelijk aangifteformulier te voorzien (waarop een uiterste datum van indiening vermeld staat). Artikel 6 stelt overigens dat in het geval van ontbrekende/foutieve/laattijdige... aangifte kan overgegaan worden tot het ambtshalve inkohieren.

          In een algemene analyse van onze huidige belastingreglementen bleek dat de onderrichting dat de belastingplichtige die géén aangifteformulier ontvangen heeft, gehouden is om tegen een bepaald tijdstip zelf de nodige gegevens te bezorgen, ontbrak in het huidige reglement belasting op dragende verticale constructies en zendmasten.

          Om tot een zo sluitend mogelijk reglement te komen wordt artikel 4 uit het reglement aangepast.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - grondwet en meer bepaald de artikelen 41, 162 en 170

          - decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en de latere wijzigingen

          - omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit

          - financiële toestand van de gemeente

          Met het oog op een zo sluitend mogelijk belastingreglement is het aangewezen om aangifteplicht mee te voorzien in het huidige belastingreglement.

          Huidig artikel:

          Artikel 4 – De telling van de belastbare elementen wordt gedaan door de beambten van het gemeentebestuur. Deze ontvangen van de belanghebbende een aangifteformulier conform het model dat door het gemeentebestuur wordt voorgeschreven. Het formulier dient binnen de gestelde datum, vermeld op het formulier, aan het gemeentebestuur bezorgd te worden.

          Nieuw artikel:

          Artikel 4 – De telling van de belastbare elementen wordt gedaan door de beambten van het gemeentebestuur. Deze ontvangen van de belanghebbende een aangifteformulier conform het model dat door het gemeentebestuur wordt voorgeschreven. Het formulier dient binnen de gestelde datum, vermeld op het formulier, aan het gemeentebestuur bezorgd te worden. De belastingschuldige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden, uiterlijk op 31 maart van het belastingjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.

          Financieel aspect

          In het meerjarenplan 2020-2025 worden deze inkomsten jaarlijks voorzien.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement belasting op dragende verticale constructies en zendmasten goed.

      • Intergemeentelijk overleg

        • Providentia: a) Goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering op 2 mei 2024; b) Vaststelling van het mandaat van de afgevaardigden

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Providentia en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 2 mei 2024 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 23 april 2019 werd Mark Verbruggen als effectief afgevaardigde en Koen Zwetsloot als plaatsvervanger aangeduid.

          Aanleiding en context

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Providentia en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 2 mei 2024 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 23 april 2019 werd Mark Verbruggen als effectief afgevaardigde en Koen Zwetsloot als plaatsvervanger aangeduid.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

          - schrijven van 27 februari 2024 van Providentia

          - agenda van de algemene vergadering van 2 mei 2024

          De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Providentia.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.

          Dit agendapunt wordt verdaagd omdat de agenda vanuit Providentia nog niet beschikbaar was gesteld.

      • Onderwijs

        • Goedkeuring aanpassing van het arbeidsreglement van De Academie

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          Elk schoolbestuur moet voor haar personeel een arbeidsreglement opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. De vorige versie dateerde van 22 juni 2021 en was aan herziening toe.

          Aanleiding en context

          Elk schoolbestuur moet voor haar personeel een arbeidsreglement opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. De vorige versie dateerde van 22 juni 2021 en was aan herziening toe.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

          - wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel

          - wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen

          - decreet van 31 juli 1990 betreffende het onderwijs-II, het Besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 houdende organisatie van het deeltijds kunstonderwijs, studierichtingen "Muziek", "Woordkunst" en "Dans") en de Versoepelingsomzendbrief van 5 juni 2000

          - decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs. Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs

          - decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding

          - beslissing van de gemeenteraad van 22 juni 2021 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van De Academie

          - beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 december 2023 houdende aanpassing van het arbeidsreglement van De Academie

          - protocol 2023-2024 20022024 001 van het Onderhandelingscomité onderwijs van 20 februari 2024 met als onderwerp onderhandelingen: wijziging arbeidsreglement De Academie

          - ontwerp arbeidsreglement

          De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.

          Voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement worden de onderhandelings- en overlegprocedures gevolgd. In elke vestigingsplaats is een afschrift van het arbeidsreglement aanwezig. De personeelsleden kunnen het op elk ogenblik en zonder tussenpersoon inkijken. In de hoofdschool wordt bovendien op een gemakkelijk toegankelijke plaats een bericht aangeplakt met de vermelding van de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd. Elk personeelslid krijgt bij zijn indiensttreding een kopie van het arbeidsreglement, evenals later elke wijziging.

          Hieronder de voornaamste wijzigingen:

          Artikel 15: Er kan twee keer per schooljaar een pedagogische studiedag en één keer per jaar een academie-overschrijdende studiedag worden georganiseerd voor alle personeelsleden. Deze kan worden georganiseerd buiten de normale aanwezigheid van leerlingen. Deze studiedagen worden bij het begin van het schooljaar per dienstorder bekend gemaakt. De lessen worden dan geschorst voor alle leerlingen. Deze data kunnen in uitzonderlijke gevallen na vakbondsonderhandeling wijzigen of pas later bekend worden gemaakt.

          Artikel 28: Elk personeelslid verzekert zijn opdracht zoals vastgelegd door het schoolbestuur. De wekelijkse opdracht van een personeelslid dat deeltijds presteert, bedraagt een evenredig deel van het in voorgaand artikel vermeld aantal lestijden. De wekelijkse opdracht bestaat uit lesopdracht en/of opdracht begeleider en/of opdracht pedagogische coördinatie en/of opdracht aanvangsbegeleiding en/of opdracht beleidsondersteuning en/of opdracht samen school maken en/of opdracht ter ondersteuning van de kerntaak en/of opdracht leeractiviteiten op maat en/of opdracht kunstkuur.

          Artikel 51:

          §1 Het personeel kan genieten van een persoonlijk(e) verlof, afwezigheid, loopbaanonderbreking, zorgkrediet of dienstvrijstelling volgens de modaliteiten vastgelegd in:- de onderwijsreglementering;
          §3 Als aan een personeelslid een flexibele werkregeling is toegestaan volgens artikel 17novies van het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs, dan geldt een opzeggingstermijn van minstens veertien dagen voor de aanvraag van een eventuele vervroegde stopzetting. Eventuele vakantiedagen schorten deze periode op.
          §2 De aanvragen, die gelden voor het volgend schooljaar, dienen vóór 1 mei van het lopend schooljaar in het bezit te zijn van het schoolbestuur en een kopie van de aanvraag bij de directie. Eventuele uitzonderingen kunnen toegestaan worden door het schoolbestuur na aanvraag door middel van een schriftelijke motivatie.

          Artikel 65:
          Een lesverplaatsing is elke leeractiviteit die verplaatst wordt naar een ander tijdstip in de loop van het schooljaar binnen het door de academie vastgelegde uurrooster.

          Artikel 66:
          Een lesverplaatsing heeft steeds een uitzonderlijk karakter en kan alleen worden toegestaan omwille van actieve deelname aan:
          - individueel artistieke redenen (repetities, uitvoeringen, opnamen, …),
          - Professionaliseringsactiviteiten
          - Uitzonderlijke persoonlijke redenen.

          Artikel 68:
          Lesverplaatsingen die de continuïteit van het leerproces van de leerling in het gedrang brengen worden niet toegestaan. Lesverplaatsingen van meer dan veertien opeenvolgende kalenderdagen zijn pedagogisch en organisatorisch niet verantwoord, behoudens tussenliggende schoolvakanties. Bij langdurige en regelmatig terugkerende lesverplaatsingen moet gebruik worden gemaakt van een reglementair voorzien verlofstelsel.

          Artikel 70:
          De inhaalles moet binnen een periode van veertien kalenderdagen vóór of na het oorspronkelijke lesuur worden gegeven, met inachtneming van een redelijke spreiding behoudens tussenliggende schoolvakanties.

          Artikel 107:

          §1 Het personeelslid deelt aan het schoolbestuur en het schoolsecretariaat schriftelijk elke wijziging mee in zijn persoonlijke toestand die verband houdt met de aanstellingsbeslissing of met de bezoldigingsregeling, inzonderheid wijzigingen in de burgerlijke staat, de nationaliteit, de bekwaamheidsbewijzen, de samenstelling van het gezin, de woonplaats, de cumulaties en het bezit van burgerlijke en politieke rechten. Deze inlichtingen moeten vooraf of uiterlijk twee kalenderdagen na het intreden van de wijzigingen meegedeeld worden en zo spoedig mogelijk gestaafd worden met de vereiste officiële documenten. Een kopie van deze officiële documenten wordt bewaard in het administratief dossier.

          §2 Is het personeelslid ook gesubsidieerd tewerkgesteld in onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen, dan brengt hij de directeur expliciet op de hoogte van elk van deze gesubsidieerde onderwijsopdrachten (statuut, volume, betrekking, aanstellingsperiode) en bij elke wijziging ervan. Enkel op die manier kan het schoolbestuur de personeelsregelgeving correct naleven.

          Artikel 147:
          §1 De academie kan foto’s waar personeelsleden herkenbaar en centraal op afgebeeld zijn, slechts publiceren na ondubbelzinnige toestemming van het personeelslid. Het personeelslid kan deze toestemming steeds herroepen.
          §2 Het schoolbestuur informeert de personeelsleden over hoe het met hun persoonsgegevens omgaat via de privacyverklaring voor personeelsleden.
          §3 Bewakingscamera’s (indien van toepassing)
          De academie maakt gebruik van bewakingscamera’s ter preventie van vandalisme en diefstal. De plaatsen die onder camerabewaking staan, worden duidelijk aangeduid met een pictogram. Deze beelden worden in principe maximaal 4 weken bewaard. Personeelsleden die werden gefilmd, kunnen deze beelden opvragen op voorwaarde dat de vraag voldoende gedetailleerd is.

          Artikel 164:
          §1 Het personeelslid maakt van deze toepassingen gebruik overeenkomstig de richtlijnen van het schoolbestuur.
          §2 Deze richtlijnen worden meegedeeld bij dienstorder en bevatten de controlemaatregelen en de gevolgen die verbonden zijn aan overtredingen.
          §3 Alle afspraken in verband met het recht op deconnectie zijn opgenomen in bijlage 11 bij dit arbeidsreglement.

          Hoofdstuk 14.3 Reprografierechten onderwijs (werken, databanken en prestaties)
          Artikel 172:
          §1 Het personeelslid mag werken, databanken en prestaties kopiëren en meedelen voor onderwijsdoeleinden en leeft hierbij de richtlijnen van de desbetreffende dienstorders na. Dit kan op zowel digitale als klassieke wijze.
          Hiervoor hoeft geen toestemming te worden gevraagd aan de rechthebbende, maar er moet wel een vergoeding worden betaald aan de beheersvennootschap van de rechten.
          §2 Het personeelslid mag de vermelde werken, databanken en prestaties enkel reproduceren en/of meedelen
          1) voor zover dit verantwoord is door de nagestreefde niet-winstgevende doelstelling, plaatsvindt in het kader van de normale activiteiten van de instelling, beveiligd wordt door passende maatregelen en geen afbreuk doet aan de normale exploitatie van het werk,
          2) voor zover dit verantwoord is door de nagestreefde, niet-winstgevende doelstelling en op voorwaarde dat het gebruik plaatsvindt onder de verantwoordelijkheid van een onderwijsinstelling, in haar gebouwen of elders, of door middel van een beveiligde elektronische omgeving die alleen toegankelijk is voor de leerlingen of studenten en het onderwijzend personeel van de onderwijsinstelling.

          Hoofdstuk 17: Onthaal van nieuwe personeelsleden

          Artikel 211:

          De indiensttreding van het personeelslid is het gevolg van een aanstellingsbesluit. Het personeelslid ontvangt bij de indiensttreding een afschrift van:

          - het aanstellingsbesluit;
          - het artistiek pedagogisch project;
          - het arbeidsreglement, met inbegrip van de aanvullende verplichtingen en onverenigbaarheden;
          - het academiereglement;
          - de richtlijnen in geval van evacuatie;
          - desgevallend de geïndividualiseerde functiebeschrijving.
          - de lijst met instellingsgebonden opdrachten;
          - de overeenkomst inzake aanvangsbegeleiding (bij starters).

          Er is een nieuwe bijlage bij het arbeidsreglement: bijlage 11: lokaal afsprakenkader rond deconnectie.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement van De Academie, inclusief de bijlagen, goed.

      • Patrimonium

        • Goedkeuring ontwerpakte verkoop perceel gelegen Drietorenstraat ten behoeve van de vernieuwing van een elektriciteitsdistributiecabine van Fluvius

          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

          Tijdens de zitting van 24 oktober 2023 heeft de gemeenteraad haar goedkeuring verleend aan de verkoop van een perceel grond aan Fluvius_Iverlek, gelegen in de Drietorenstraat voor de vernieuwing van een elektriciteitsdistributiecabine. Er werd een ontwerpakte opgemaakt die voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

          Aanleiding en context

          Tijdens de zitting van 24 oktober 2023 heeft de gemeenteraad haar goedkeuring verleend aan de verkoop van een perceel grond aan Fluvius_Iverlek, gelegen in de Drietorenstraat voor de vernieuwing van een elektriciteitsdistributiecabine. Er werd een ontwerpakte opgemaakt die voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen 

          - schattingsverslag van 28 augustus 2023

          - beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 houdende goedkeuring van de verkoop van een perceel grond aan Fluvius_Iverlek, gelegen in de Drietorenstraat voor de vernieuwing van een elektriciteitsdistributiecabine

          - ontwerpakte verkoop opgemaakt door notariskantoor Robberechts & Van Riet

          Het perceel is geschikt voor de inplanting van een nieuwe elektriciteitsdistributiecabine ter vervanging van de oude elektriciteitsdistributiecabine die in slechte staat is.

          Financieel aspect

          Verkoop is toegestaan en aanvaard tegen de prijs van € 2.758,00, alle lasten inbegrepen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
          Voorstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1: Het ontwerp van akte voor verkoop van een perceel kadastraal gekend onder 1ste afdeling sectie G 170 T met een oppervlakte van 21 m² gelegen Drietorenstraat wordt goedgekeurd. 

          Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.

  • Bijkomende agendapunten

    • Agendapunt aangebracht door Bart Van Doren (N-VA) betreffende subsidiereglement van verenigingen met eigen infrastructuur ter compensatie van hogere gemeentelijke opcentiemen op bepaalde delen van het kadastraal inkomen

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

      Op de gemeenteraad van januari 2022 werd er een differentiatie ingevoerd inzake onroerende voorheffing. Doel van deze differentiatie was te voorzien in een alternatief voor de bedrijfsbelasting. Deze aanpassing zorgde ervoor dat ook vzw’s geconfronteerd werden met hogere opcentiemen op de onroerende voorheffing op hun onroerend goederen.

      Aanleiding en context

      Op de gemeenteraad van januari 2022 werd er een differentiatie ingevoerd inzake onroerende voorheffing. Doel van deze differentiatie was te voorzien in een alternatief voor de bedrijfsbelasting. Deze aanpassing zorgde ervoor dat ook vzw’s geconfronteerd werden met hogere opcentiemen op de onroerende voorheffing op hun onroerend goederen.

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2023 houdende goedkeuring van een erkenningsreglement voor jeugd-, milieu-, sport- en cultuurverenigingen 

      Omdat vzw’s met een sociaal, cultureel of sportief doel niet tot de beoogde doelgroep behoorden van de ingevoerde differentiatie inzake onroerende voorheffing, wordt het onderstaand subsidiereglement ter stemming voorgelegd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Resultaat: Met 23 niet gestemd

      Indiener van het agendapunt trekt dit agendapunt in.

    • Agendapunt aangebracht door Bart Van Doren (N-VA) betreffende bevragen van de markt voor het aanstellen van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 5

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

      Momenteel is er een samenwerkingsovereenkomst met Haviland voor de verwerking van de vaststellingen in het kader van Gas (trajectcontrole).

      Aanleiding en context

      Momenteel is er een samenwerkingsovereenkomst met Haviland voor de verwerking van de vaststellingen in het kader van Gas (trajectcontrole).

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      Uit rondvraag blijkt dat er aanbieders zijn die veel goedkopere prijzen aanrekenen voor de verwerking dan Haviland. De verwerking per boete bedraagt bij Haviland 24 Euro, waarop bij addendum op de overeenkomst een kwantumkorting wordt gegeven waardoor de prijs 14 euro bedraagt, wat nog steeds hoger is in vergelijking met andere aanbieders.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Voorstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID
      Tegenstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 13 stemmen tegen

      Volgend voorstel wordt niet goedgekeurd door de gemeenteraad:

      Enig artikel: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen een marktbevraging te doen om te kijken welke aanbieder de beste prijs voor de verwerking van boetes heeft.

    • Agendapunt aangebracht door Gerda Verhulst (N-VA) betreffende verspreiding van een brochure 'Informatie over Nederlands leren en oefenen' via notarissen en makelaars, een initiatief van provincie Vlaams-Brabant

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE

      Op woensdag 21 februari 2024 werd de meertalige brochure, “Informatie over Nederlands Leren en Oefenen” voorgesteld waarmee notarissen en makelaars voortaan anderstalige nieuwkomers die een huis willen kopen of huren, kunnen aansporen om Nederlands te leren.
      In de brochure wordt in 4 talen ( Nederlands, Frans, Engels en Duits) uitgelegd waarom het belangrijk is om het Nederlands te leren. 
      Het is een initiatief van de provincie Vlaams-Brabant om de inburgering van anderstaligen te bevorderen.

      Aanleiding en context

      Op woensdag 21 februari 2024 werd de meertalige brochure, “Informatie over Nederlands Leren en Oefenen” voorgesteld waarmee notarissen en makelaars voortaan anderstalige nieuwkomers die een huis willen kopen of huren, kunnen aansporen om Nederlands te leren.
      In de brochure wordt in 4 talen ( Nederlands, Frans, Engels en Duits) uitgelegd waarom het belangrijk is om het Nederlands te leren. 
      Het is een initiatief van de provincie Vlaams-Brabant om de inburgering van anderstaligen te bevorderen.

      - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

      - brochure

      Anderstalige nieuwkomers die zich in Londerzeel komen vestigen hebben vaak via hun makelaar en/of via hun notaris hun eerste, persoonlijke contact met onze gemeente. Belangrijk dat bij dit contact de nieuwkomers geïnformeerd worden over het belang en de mogelijkheden om onze taal onder de knie te krijgen.
      De provincie roept alle Vlaams-Brabantse gemeenten op om in te stappen in dit project en ook deze brochure te voorzien bij notarissen en immokantoren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Voorstanders: Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID
      Tegenstanders: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Arnold ROTTIERS, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 13 stemmen tegen

      Volgend voorstel wordt niet goedgekeurd door de gemeenteraad:

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het initiatief van de provincie Vlaams-Brabant voor de verspreiding van de brochure 'Informatie over Nederlands leren en oefenen' via notarissen en makelaars op te pikken en geeft de opdracht om werk te maken van het kant-en-klaar drukbestand dat de provincie Vlaams-Brabant voor Londerzeel personaliseert en aanlevert.

      Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om makelaars en notarissen, gevestigd op ons grondgebied, te contacteren voor het leveren van deze brochure zodat via hen de verspreiding ervan onder de anderstalige nieuwkomers kan gebeuren.

  • Mondelinge vragen van de raadsleden

    • Vraag van Gerda Verhulst (V-VA) betreffende stand van zaken i.v.m. korenmolen 't Merelaantje

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE
      Tussenkomsten

      https://youtu.be/ulm6MmhEuDI?t=2954  Vanaf 49min 14sec

    • Vraag van Gerda Verhulst (N-VA) betreffende aanleg van een dijk in Sneppelaar

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE
      Tussenkomsten

      https://youtu.be/ulm6MmhEuDI?t=3222  vanaf 53min 42sec

    • Mondelinge vragen van de raadsleden

      Aanwezig: Koen ZWETSLOOT, Conny MOONS, Veerle PAS, Dimitri ROBBYNS, Greet SEGERS, Leen VAN AKEN, Els VAN DEN BROECK, Mark VERBRUGGEN, Eddy VRANCKAERT, Tom TROCH, Nadia SMINATE, Koen MOEYERSONS, Gerda VERHULST, Arnold ROTTIERS, Bart VAN DOREN, Patrick BOGAERTS, Greet ILEGEMS, Gert VAN ASSCHE, Koen VANHOOF, Ilias MOUSSAID, Kim FERTINEL, Lieve MERTENS, Suzy BRUGMANS, Henk VERTONGHEN
      Verontschuldigd: Sanne EECKELERS, Geert VAN DEN BOSSCHE
      Tussenkomsten

      https://youtu.be/ulm6MmhEuDI?t=4687  vanaf 1u 18min 07sec

Namens de gemeenteraad

Namens 02 Gemeenteraad,

Henk VERTONGHEN
algemeen directeur

Koen ZWETSLOOT
voorzitter