Terug
Gepubliceerd op 02/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 25/11/2024 - 13:00

Goedkeuring aanvullend reglement op het wegverkeer inzake voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen te Begoniastraat

Goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen bij de openbare laadpaal te Begoniastraat 40 (pleintje).

Aanleiding en context

In het college van burgemeester en schepenen van 9 januari 2023 werden een aantal strategische locaties goedgekeurd voor de plaatsing van openbare laadpalen. 

De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein wordt de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd via een concessie-opdracht. Voor de Vervoerregio Vlaamse Rand is TotalEnergies de laadpaalexploitant. Er is een plaatsingstermijn van 2 jaar, verlengbaar met 1 jaar. De exploitatietermijn bedraagt 12 jaar, verlengbaar met 1 jaar.

TotalEnergies heeft een locatievoorstel voor een openbare laadpaal aan Begoniastraat 40 (parkings op pleintje). De aanvraag werd ingediend door een burger. Burgers die aan de voorwaarden voldoen hebben recht op een openbare laadpaal op max. 250m wandelafstand. 

Juridische grond

- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen

- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen

- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988

- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen

- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn bijlagen en latere wijzigingen

- uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen

- omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009

- decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen

- beslissing van de gemeenteraad van 12 februari 2019 over delegatiebesluit voor aanvullende reglementen over het wegverkeer

- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 januari 2023 houdende de goedkeuring van strategische locaties voor openbare laadpalen

- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 maart 2023 houdende de goedkeuring van het aanvullend reglement blauwe zone

- locatievoorstel TotalEnergies Begoniastraat

Motivering

Doelstellingen elektrificatie wagenpark

Om Europese, Vlaamse en gemeentelijke klimaatdoelstellingen te halen, dient er efficiënter en duurzamer met energie te worden omgegaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, omdat het de CO2-uitstoot kan beperken. Om elektrisch rijden te faciliteren, zijn er voldoende laadpunten nodig. De Vlaamse Overheid heeft als doelstelling om 35.000 publieke laadequivalenten (CPE) tegen 2025 te realiseren, waarvan 25% op openbaar domein.

De Vlaamse Overheid berekende de laadpaalbehoefte voor elke gemeente, Londerzeel heeft tegen 2025 een behoefte aan 107 laadpunten (zowel op privaat als op openbaar domein). De laadpalen die TotalEnergies aanbiedt bestaan telkens uit 2 laadpunten. Dit betekent dat er 13 à 14 laadpalen of 26 à 27 laadpunten nodig zijn op openbaar domein in 2025 (25% van de totale behoefte op openbaar domein).

De gemeente heeft al op enkele locaties openbare laadpalen, maar deze dienen uitgebreid te worden. 

Bestaande openbare laadpunten: Steenhuffeldorp aan brouwerij (2 laadpunten), J. Vermaesenplein (2 laadpunten), parking Gerald Walschap (2 laadpunten), gemeentehuis (1 laadpunt), Heldenplein (2 laadpunten), Brandweerplein (2 laadpunten), kerk Sint-Jozef (2 laadpunten), Malderendorp 14 (2 laadpunten) en Flandriaplein (2 laadpunten). Ook zijn er semi-publieke laadpunten: Sportoase, Colruyt, De Decker-Van Riet,... (Dit zijn laadpunten aan warenhuizen, bedrijven, privé-opritten die ter beschikking worden gesteld aan derden.)

In de Lijsterstraat (2 laadpunten) en aan de kerk in Steenhuffel (2 laadpunten) zijn nieuwe laadpalen gepland.

Locatie dwarsparkeerplaatsen Begoniastraat

Als locatie worden er twee parkeerplaatsen voorgesteld in de Begoniastraat, op de parkeerplaatsen op het pleintje t.o.v. nummer 40.
Op deze locatie gelden er momenteel geen parkeerrestricties.
 
Er dient een aanvullend reglement te worden goedgekeurd om de parkeerplaatsen voor te behouden voor elektrische voertuigen. 
Parkeren is er voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen. Volgens de huidige wegcode dienen de voertuigen geconnecteerd te zijn met de laadinfrastructuur. 
Financieel aspect

Budget signalisatie

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen te Begoniastraat goed.

Ter hoogte van de openbare laadpaal in de Begoniastraat op de parkeerplaatsen tegenover huisnummer 40 (pleintje) worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

Volgende signalisatie wordt geplaatst:

  • E9a-bord met onderbord type VIId elektrische voertuigen (zoals bepaald in artikel 70.2.1, 3°, h van de wegcode) of E9a-bord met afbeelding van het symbool voor elektrische voertuigen met onderbord X (pijl). 
 
Artikel 2: Kennisgeving

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Artikel 3: Bekendmaking

Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.