Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Agenda  10 GRC Mens

wo 20/09/2023 - 20:45 Zaal Van Roy
    • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting van de GRC Mens van 22 maart 2023

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Mens.

    • Statuten en huishoudelijk reglement van de Jeugdadviesraad

      De Jeugdadviesraad is een verplicht adviesorgaan binnen het lokaal bestuur. Traditiegetrouw bestaat dit orgaan hoofdzakelijk uit een afvaardiging van de verschillende jeugdverenigingen. Vanuit de dienst Vrije Tijd stelden we vast dat:

      • De betrokkenheid vanuit de leden eerder beperkt is. Gemeenschappelijke activiteiten binnen de JAL verlopen doorgaans dan ook zeer moeilijk, waarbij er ook minder makkelijk vrijwilligers worden gevonden (leidingsdag, dag en nacht van de jeugdbeweging);
      • De adviserende rol van dit orgaan eerder beperkt is. De JAL wordt momenteel eerder aanzien als informatiekanaal richting de jeugdverenigingen, en minder als een adviesorgaan;
      • Een vormingsprogramma ontbreekt op dit moment. We onderzochten of de JAL hier mogelijks een rol in kan spelen;
      • Een duidelijk kader (missie, visie, doelstellingen) van dit adviesorgaan werd tot op heden niet opgemaakt;
      • Jongeren die momenteel geen deel uitmaken van een jeugdvereniging, maken geen aansluiting met de JAL, de JAL is weinig tot niet gekend;
      • De doelgroep van de Jeugdadviesraad is op heden niet echt afgebakend;
      • Richting waardering en organisatie JAL is op heden geen budgettaire ruimte voorzien.

      Op basis van bovenstaande zaken wensten we een kader te ontwikkelen ter optimalisatie en afbakening van de werking van de JAL. Deze actie staat tevens opgenomen in het meerjarenplan (actie 5.27.5 - Optimaliseren van de werking van de Kinder- en Jeugdadviesraad via de ontwikkeling van een jaarprogramma en hun rol te versterken door structureel gebruik te maken van hun adviserende en participatieve functie).

       

      Doelstellingen

      • We creëren een duidelijk afgebakend kader in functie van de werking van de Jeugdadviesraad (visie, missie, doelstellingen)
      • De Jeugdadviesraad wordt een volwaardig adviesorgaan 

      Resultaten

      • Visienota
      • Opmaak statuten
      • Nieuw huishoudelijk reglement
      • Opmaak afsprakenkader communicatie
      • Uitgewerkt jaarprogramma Jeugdadviesraad
      • Hervorming Jeugdadviesraad met kernbestuur en Algemene Vergadering (AV)

       

      In 2021 is de dienst Vrije Tijd gestart met de opmaak van een SWOT en de verdere uitwerking van de hervorming, samen met de Jeugdadviesraad. Er werden nieuwe voorzitters verkozen, en een kernbestuur opgericht. De Jeugdadviesraad is ondertussen gestaag en organisch uitgegroeid tot een volwaardiger adviesorgaan met 1 advies in 2022 en tot dusver 3 adviezen in 2023. Het kernbestuur is ondertussen aangedikt tot 8 actieve leden waarvan de helft van de leden niet verbonden is aan een jeugdvereniging. De hervorming van de Jeugdadviesraad in Londerzeel werd ondertussen ook opgepikt door koepelorganisatie Bataljong als good practice en werd samen met 4 andere jeugdadviesraden uit andere steden/gemeenten geselecteerd voor een begeleidingstraject n.a.v. de verkiezingen in 2024 (Debattle).

      De volledige visienota met alle actieplannen en doelstellingen zijn terug te vinden in bijlage, samen met de nieuwe statuten en afsprakenkader.
      Dit afsprakenkader heeft als doel om de Jeugdadviesraad te betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk jeugdbeleid. Dit houdt in dat de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen voor de definitieve besluitvorming in deze organen, op grond van hiernavolgende bevoegdheidsverdeling de Jeugdadviesraad om advies zullen vragen. Alle afspraken over de informatie-uitwisseling, wijze van advies vragen of uitbrengen en de beantwoording ervan werden in een constructief afsprakenkader gegoten. Dit afsprakenkader is er voor beide partijen (zowel voor de Jeugdadviesraad als voor het openbaar bestuur).

      Daarnaast heeft de Jeugdadviesraad een eigen logo ontworpen om ook meer in te zetten op de doelstellingen rond bekendmaking van de Jeugdadviesraad en bekendmakingsacties die hiermee gepaard zullen gaan. Dit logo werd door de unaniem goedgekeurd op de Jeugdadviesraad van 12 mei 2023.

    • Wedstrijdreglement voor een dorpskunstenaar

      De huidige reglementering met betrekking tot de dorpskunstenaar is aan een update toe.

      De huidige dorpsdichter, Swa Peleman, voorziet telkens op vraag van en voor enkele gemeentelijke evenementen een gedicht dat hij voordraagt als dorpsdichter.

      Gezien de verschillende vormen van kunst die op de dag van vandaag bestaan, streven we naar een bredere culturele vertegenwoordiging. De opkomst van diverse artistieke talenten en de visie om culturele identiteit van onze gemeente te versterken, hebben geleid tot het idee om een dorpskunstenaar aan te stellen.

      Dit wedstrijdreglement is dan ook opgesteld in overeenstemming met de visie van de gemeente om kunst en cultuur te bevorderen en de bruisende, artistieke gemeenschap te stimuleren.

      Door het opmaken van een wedstrijdreglement voor het aanduiden van een dorpskunstenaar erkent de gemeente het belang van de verschillende kunstvormen. Naast poëzie zijn er namelijk ook vele getalenteerde kunstenaars actief in schilderen, beeldhouwen, muziek, dans, fotografie en zo veel meer.

    • Aanpassing geïntegreerd organogram

      In de meerjarenplanning staat volgende actie opgenomen: "Periodieke analyse en optimalisatie van personeelsnoden".

    • Erkenningsreglement verenigingen en subsidiereglement voor erkende jeugd-, sport-, en cultuurverenigingen

      Tijdens een analyse vanuit de administratie, bleken de huidige subsidiereglementen voor verenigingen in Londerzeel aan een update toe. De huidige manier van werken vergt enerzijds een grote administratieve last voor zowel verenigingen als de medewerkers van het lokaal bestuur. Anderzijds bleken de huidige reglementen niet meer afdoende om de inhoudelijke ambities van het lokaal bestuur te stimuleren. We verwijzen hierbij naar de startnota die werd goedgekeurd tijdens de zitting van het college Van burgemeester en schepenen. Document is tevens in bijlage toegevoegd.

      De essentie is samen te vatten als volgt:

      • Indientermijnen en achterliggende procedures zijn te weinig op elkaar afgestemd;
      • De huidige reglementen ontbreken het stimuleren van innovatie en groei bij verenigingen en is te veel gestoeld op het behoud van de huidige realiteit;
      • De huidige subsidiereglementen missen kansen om in te zetten op maatschappelijke uitdagingen binnen het lokaal sociaal beleid in Londerzeel;
      • Het evenwicht tussen het aanbod van een vereniging en de toegekende subsidies was niet in balans.

      Gelet op de complexiteit en het belang van een maatschappelijk draagvlak bij dit project, werd via Baristaz een extern en onafhankelijk bureau aangesteld om het traject te faciliteren. Binnen dit traject werden verschillende sessies voorzien met de vrijetijdsconsulenten om de huidige werking te analyseren en verbetervoorstellen te doen. Parallel werden ook de verenigingen uit de verschillende sectoren betrokken. Dit via drie participatiesessies waarbij verenigingen doorheen het traject de mogelijkheid hadden om hun feedback en input te geven doorheen het gehele traject.

      Finaal werd op basis van dit denktraject een voorstel van erkennings- en subsidiereglement opgemaakt waarbij volgende principes werden gehanteerd:

      • De keuze om een eenvormig erkenningsreglement op te maken, onafhankelijk van het beleidsdomein waarbinnen de vereniging werkzaam is.
      • De keuze om een onderscheid te maken tussen werkings- en projectsubsidies waarbij de 80-20 procent regeling wordt gehanteerd (80% van het voorziene budget binnen het meerjarenplan wordt besteed aan werkingssubsidies, 20% wordt besteed aan projectsubsidies). Dit heeft als gevolg dat de werkingssubsidies van verenigingen globaal dalen, maar dit kan worden gecompenseerd door het intekenen op projectsubsidies.
        Voor milieuverenigingen wordt een 75-25 procent regeling gehanteerd (75% van het voorziene budget binnen het meerjarenplan wordt besteed aan werkingssubsidies, 25% wordt besteed aan projectsubsidies).
      • Werkingssubsidies worden op forfaitaire basis beoordeeld en toegekend.
      • De huidige verdeling van de budgetten tussen de verschillende beleidsdomeinen werd behouden. Voor socio-culturele verenigingen werd beslist om het jaarlijks budget met 10.000 euro op te trekken, gelet op het onevenwicht met betrekking tot het aantal actieve verenigingen binnen dit domein.
      • De huidige werking, waarbij het gemeentelijk aandeel van de onroerende voorheffing voor sportclubs met eigen infrastructuur door het lokaal bestuur wordt terugbetaald aan deze verenigingen wordt stopgezet. De middelen worden echter wel geheroriënteerd binnen het vernieuwde reglement werkingssubsidies.
      • Het lokaal bestuur kende een aantal historische samenwerkingen met verenigingen waarbij het lokaal bestuur als sponsor ageerde voor specifieke projecten. Deze samenwerkingen worden ingebed binnen het reglement projectsubsidies en houden aldus op te bestaan. Deze werden gebundeld in de lijst in bijlage.

      In april 2023 vonden finale participatiesessies plaats, waarbij de details binnen het ontwerp van vernieuwd subsidiereglement werden besproken. Ook hier werden alle verenigingen die heden werkingssubsidies ontvangen op uitgenodigd. De opmerkingen van de aanwezige afvaardigingen werden meegenomen. Algemeen werd het voorstel van ontwerpreglement gevalideerd door de participanten.

      Het is wenselijk om het reglement te laten ingaan op datum van 1 oktober 2023.

Namens 10 GRC Mens,

Veerle BAUDET
Secretaris GRC

Koen ZWETSLOOT
Voorzitter GRC Mens