De voorzitter opent de zitting op 24/09/2024 om 19:57.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 25/06/2024 (youtube.com)
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad zitting 25/06/2024 (youtube.com)
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
De wegen-en rioleringswerken in Kerfenden zijn voltooid. Het bedrag van de gunning ten laste van gemeente Londerzeel bedroeg 264.177,55 euro incl. btw. Er werden door Sweco, bovenop de vorderingsstaten ten bedrage van 276.783,63 euro incl. btw, nog 2 verrekeningen ten laste van de gemeente Londerzeel gedaan, zijnde het aanleggen van fietssuggestiestroken voor een bedrag van 24.985,56 euro incl. btw en het leveren en plaatsen van riettegels in de grachten voor een bedrag van 16.402,52 euro btw.
Verrekening 4: aanleggen van fietssuggestiestroken:
Op 08.01.2024 nam het college het besluit om, net als de gemeente Puurs-Sint-Amands, fietssuggestiestroken aan te leggen en te participeren in de bijkomende werken.
Bedrag verrekening: 24.985,56 euro incl. btw
Verrekening 5: leveren en plaatsen van riettegels in de grachten:
Door de uitzonderlijk natte weersomstandigheden en de hoge grondwaterstanden zouden de opgezette taluds van de grachten afschuiven en inkalven. De stabiliteit van de naastliggende verhardingen komt hierdoor in het gedrang.
Dit probleem stelt zich nu al op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands. Ter voorkoming werden er riettegels in de grachten geplaatst.
Kostprijs 13.555,80 euro btw verlegd (rioleringswerken) -16.402,52 euro incl. btw (budgettair mee te verrekenen)
De wegen-en rioleringswerken in Kerfenden zijn voltooid. Het bedrag van de gunning ten laste van gemeente Londerzeel bedroeg 264.177,55 euro incl. btw. Er werden door Sweco, bovenop de vorderingsstaten ten bedrage van 276.783,63 euro incl. btw, nog 2 verrekeningen ten laste van de gemeente Londerzeel gedaan, zijnde het aanleggen van fietssuggestiestroken voor een bedrag van 24.985,56 euro incl. btw en het leveren en plaatsen van riettegels in de grachten voor een bedrag van 16.402,52 euro btw.
Verrekening 4: aanleggen van fietssuggestiestroken:
Op 08.01.2024 nam het college het besluit om, net als de gemeente Puurs-Sint-Amands, fietssuggestiestroken aan te leggen en te participeren in de bijkomende werken.
Bedrag verrekening: 24.985,56 euro incl. btw
Verrekening 5: leveren en plaatsen van riettegels in de grachten:
Door de uitzonderlijk natte weersomstandigheden en de hoge grondwaterstanden zouden de opgezette taluds van de grachten afschuiven en inkalven. De stabiliteit van de naastliggende verhardingen komt hierdoor in het gedrang.
Dit probleem stelt zich nu al op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands. Ter voorkoming werden er riettegels in de grachten geplaatst.
Kostprijs 13.555,80 euro btw verlegd (rioleringswerken) -16.402,52 euro incl. btw (budgettair mee te verrekenen)
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 22 mei 2018 houdende goedkeuring van samenwerkingsovereenkomst Londerzeel–Puurs in het kader van wegen- en rioleringswerken in Kerfenden
- beslissing van de gemeenteraad van 23 februari 2021 houdende goedkeuring van het bestek, de plannen en de raming inzake wegen- en rioleringswerken in Kerfenden
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 oktober 2022 houdende goedkeuring van de gunning van de overheidsopdracht inzake wegen- en rioleringswerken te Kerfenden
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2024 houdende akteneming van het schrijven van gemeente Puurs-Sint-Amands over fietssuggestiestroken Kerfenden-Hogedreef
- overzicht van de vorderingsstaten en 2 verrekeningen
Verrekening 4: De aanleg van fietssuggestiestroken is sowieso een belangrijke maatregel voor het veiligheidssysteem. Het aanleggen van fietssuggestiestroken op het grondgebied van Londerzeel is wenselijk zodat er uniformiteit is met de inrichting van de weg en de markeringen op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands. Anders zouden de fietssuggestiestroken gestopt zijn bij de gemeentegrens. De offerte is marktconform en aanvaardbaar.
Verrekening 5: De plaatsing van riettegels blijkt noodzakelijk om de opgezette taluds van de grachten te beschermen tegen inkalven. De offerte is eveneens marktconform en aanvaardbaar.
Omdat de totale meeruitgaven meer dan 10 % boven de door de gemeenteraad goedgekeurde raming overstijgen, dient de gemeenteraad dit goed te keuren.
Actie 1.5.12 (uitvoeren van rioleringswerken in Kerfenden) AR 2270000 - beleidsitem 31000 : budget 315.998,66 euro
Uitgevoerd volgens de vorderingsstaten : € 276.783,63 incl. btw
Verrekening 4: 24.985,56 euro incl. btw
Verrekening 5: 16.402,52 euro incl. btw
Enig artikel: Verrekening nr. 4, met name het aanleggen van fietssuggestiestroken en verrekening nr. 5, met name de plaatsing van riettegels in de bestaande grachten voor het deel ten laste van gemeente Londerzeel, in kader van de uitvoering van wegen-en rioleringswerken in Kerfenden, worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Een buurtpreventienetwerk is een groep van burgers die in dezelfde buurt wonen en verdachte situaties willen signaleren via een Whatsapp-groep. Een vrijwillige coördinator uit de buurt beheert deze Whatsapp-groep en voegt geïnteresseerde omwonenden toe. Wanneer iemand in de Whatsapp-groep iets verdachts ziet of hoort (bv. vermoedens van inbraak, diefstal of vernieling) kan dit eenvoudig via de Whatsapp-groep gemeld worden. Voor dit project werd een reglement opgemaakt.
Een buurtpreventienetwerk is een groep van burgers die in dezelfde buurt wonen en verdachte situaties willen signaleren via een Whatsapp-groep. Een vrijwillige coördinator uit de buurt beheert deze Whatsapp-groep en voegt geïnteresseerde omwonenden toe. Wanneer iemand in de Whatsapp-groep iets verdachts ziet of hoort (bv. vermoedens van inbraak, diefstal of vernieling) kan dit eenvoudig via de Whatsapp-groep gemeld worden. Voor dit project werd een reglement opgemaakt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2024 houdende principiële goedkeuring tot de verdere uitwerking van het project buurtpreventienetwerk
Een buurtpreventienetwerk kadert in (preventieve) veiligheid van de leefomgeving.
Er werd 2.000 euro gebudgetteerd op actie 5.5.16 (initiatief nemen op wijkniveau om de veiligheid...) om dit project te financieren.
- 300 euro voor het aanstellen van een vormgever om een ontwerp te maken voor de Whatsapp-borden;
- 1.700 euro voor het maken van borden, opgesteld zoals voorzien volgens de vereisten van de dienst Mobiliteit. Van dit budget kunnen er 12 borden aangekocht worden. Het reglement stelt dat per BPN max. 3 borden geplaatst zullen worden. In concreto kunnen er dus 4 BPN-netwerken opgestart worden.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement inzake buurtpreventienetwerken goed.
Tijdens het opleggen van een GAS-sanctie door de sanctionerend ambtenaar (Haviland) kan (of moet bij minderjarigen) de sanctionerend ambtenaar GAS-bemiddeling toepassen. De klassieke geldboete vervalt dan en de overtreder dient dan een prestatie te verrichten ter compensatie van de gepleegde inbreuk. De dienst Samenleving heeft een werkwijze en procedure opgemaakt om dit te kunnen faciliteren. Het aanbieden van een bemiddeling kan er immers toe bijdragen dat de overtreder tot meer schuldbesef komt en kan een leermoment zijn. De GAS-bemiddeling dient gefaciliteerd te worden door een erkend GAS-bemiddelaar die voldoet aan bepaalde voorwaarden. Al meer dan 10 jaar werkt de gemeente Londerzeel hiervoor samen met de stad Vilvoorde. De stad Vilvoorde heeft na meer dan tien jaar de huidige overeenkomst onder de loep genomen en doet een voorstel qua aanpassing aan haar partnergemeenten.
Tijdens het opleggen van een GAS-sanctie door de sanctionerend ambtenaar (Haviland) kan (of moet bij minderjarigen) de sanctionerend ambtenaar GAS-bemiddeling toepassen. De klassieke geldboete vervalt dan en de overtreder dient dan een prestatie te verrichten ter compensatie van de gepleegde inbreuk. De dienst Samenleving heeft een werkwijze en procedure opgemaakt om dit te kunnen faciliteren. Het aanbieden van een bemiddeling kan er immers toe bijdragen dat de overtreder tot meer schuldbesef komt en kan een leermoment zijn. De GAS-bemiddeling dient gefaciliteerd te worden door een erkend GAS-bemiddelaar die voldoet aan bepaalde voorwaarden. Al meer dan 10 jaar werkt de gemeente Londerzeel hiervoor samen met de stad Vilvoorde. De stad Vilvoorde heeft na meer dan tien jaar de huidige overeenkomst onder de loep genomen en doet een voorstel qua aanpassing aan haar partnergemeenten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS)
- omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties
- draaiboek GAS-bemiddeling
De Stad Vilvoorde heeft na meer dan tien jaar de huidige overeenkomst onder de loep genomen en levert een voorstel tot aanpassing op aan haar partnergemeenten. In een notendop heeft de overeenkomst volgende wijzigingen:
Wijziging 1:
De belangrijkste wijziging voor de partnergemeente is dat er in de overeenkomst wordt opgenomen dat de gemeente een vertegenwoordiger moet aanduiden wanneer:
=> deze actie voert de gemeente Londerzeel in de praktijk al uit door het aanstellen van een opbouwwerker die het dossier ter harte neemt.
Wijziging 2:
Wanneer de federale subsidie niet voldoende is om alle kosten te dekken, zullen de partnergemeenten per dossier een financiële bijdragen betalen.
De bepalingen over de financiële bijdragen die zal worden gevraagd van de partnergemeenten blijft ongewijzigd.
De stad Vilvoorde heeft sinds 2019 geen financiële bijdrage meer gevraagd van de partnergemeenten. Vanaf het werkingsjaar 2024 zal de stad Vilvoorde wel terug een bijdrage vragen per dossier (wanneer de subsidie wordt overschreden).
We maakten een prognose voor het werkingsjaar 2024 en schatten dat de financiële bijdragen ongeveer 140 – 150 euro per dossier zal bedragen. Gezien het beperkte aantal dossiers in Londerzeel zal deze financiële bijdrage dus zeer beperkt zijn. Zie verder 'financieel aspect'.
Wijziging 3:
Mogelijkheid van de bemiddelaar werd toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst om op verzoek de termijn van 12 maanden (waarbinnen een dossier moet behandeld worden) te verlengen tot 15 maanden. Hierdoor kunnen dossiers wel vertraging oplopen, maar geeft meer ademruimte voor de GAS-bemiddelaar tijdens 'piekmomenten'.
Nog enkele vormelijke wijzigingen:
De Stad Vilvoorde ontvangt een subsidie van de FGOV Veiligheid van 55.000 euro op jaarbasis voor het faciliteren van een GAS-bemiddelaar voor de Stad Vilvoorde zelf en de meer dan 10 partnergemeenten (waaronder Londerzeel). De stad Vilvoorde schat de werkings- en personeelskosten voor 2024 echter op 76.573.42 euro. Een overschrijding van 21.573.42 euro. Deze overschrijding zal aangerekend worden aan de stad zelf en de partnergemeenten. Wanneer het aantal dossiers overstijgt, zal per geopend dossier een kost aangerekend worden vanuit de Stad Vilvoorde aan de partnergemeente van 150 euro.
Vanaf 2025 worden er opnieuw subsidiebedragen vastgelegd voor de komende drie jaar, normaal wordt de subsidie iedere drie jaar verhoogd.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van de samenwerkingsovereenkomst met stad Vilvoorde in het kader van GAS-bemiddeling goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het financieel kader van de stad Vilvoorde omtrent de GAS-bemiddeling goed waarbij de gemeente Londerzeel zich engageert om 150 euro per geopend GAS-bemiddelingsdossier te betalen indien de subsidies van de FGOV Veiligheid ontoereikend blijkt te zijn.
Enig artikel: Agendapunt wordt niet behandeld wegens foutieve bijlagen.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het zonaal politiereglement voor de politiezone K-L-M in september 2022 werd duidelijk dat er nood is aan een breed gedragen afsprakenkader rond fuiven over de hele K-L-M-zone. Op basis van een goedgekeurde motiveringsnota gingen de 3 vrijetijdsdiensten aan de slag en werkten een voorstel van fuifcharter uit. De finale feedback vanuit de veiligheidsdiensten, coördinatoren en de verkleinde stuurgroep werd verwerkt in de huidige versie van het document.
Vanuit de jongeren en jeugdverenigingen bleek dat er de nood bestond om het fuifbeleid binnen K-L-M te verfijnen. Naar aanleiding hiervan werd een voorbereidend traject opgestart om de uitdagingen in kaart te brengen en werden deze gekoppeld aan mogelijke acties. Dit alles uit zich in een ontwerp van fuifcharter waarbinnen we een eenvormige en klantvriendelijke workflow wensen te creëren binnen de politiezone. Na heel wat voorbereidend werk, feedback van alle betrokken partijen en het vervolgtraject met de veiligheidsdiensten is het fuifcharter klaar. Dit is een levend document en dient voortdurend geëvalueerd te worden. Verdere lokale trajecten op maat kunnen worden uitgewerkt in het kader van een preventief fuifbeleid. Het richtsnoer veilige jeugdevenementen Vlaams-Brabant was en is hierbij ook een inspiratie.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het zonaal politiereglement voor de politiezone K-L-M in september 2022 werd duidelijk dat er nood is aan een breed gedragen afsprakenkader rond fuiven over de hele K-L-M-zone. Op basis van een goedgekeurde motiveringsnota gingen de 3 vrijetijdsdiensten aan de slag en werkten een voorstel van fuifcharter uit. De finale feedback vanuit de veiligheidsdiensten, coördinatoren en de verkleinde stuurgroep werd verwerkt in de huidige versie van het document.
Vanuit de jongeren en jeugdverenigingen bleek dat er de nood bestond om het fuifbeleid binnen K-L-M te verfijnen. Naar aanleiding hiervan werd een voorbereidend traject opgestart om de uitdagingen in kaart te brengen en werden deze gekoppeld aan mogelijke acties. Dit alles uit zich in een ontwerp van fuifcharter waarbinnen we een eenvormige en klantvriendelijke workflow wensen te creëren binnen de politiezone. Na heel wat voorbereidend werk, feedback van alle betrokken partijen en het vervolgtraject met de veiligheidsdiensten is het fuifcharter klaar. Dit is een levend document en dient voortdurend geëvalueerd te worden. Verdere lokale trajecten op maat kunnen worden uitgewerkt in het kader van een preventief fuifbeleid. Het richtsnoer veilige jeugdevenementen Vlaams-Brabant was en is hierbij ook een inspiratie.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het politiereglement voor de politiezone K-L-M
- richtsnoer veilige jeugdevenementen van de provincie Vlaams-Brabant
- overleg met de jeugdraden van de gemeenten uit de politiezone K-L-M op 3 september 2024
Het doel van het fuifcharter is om op het grondgebied van de politiezone K-L-M onderlinge afspraken te maken tussen de lokale overheid en de organisatoren van fuiven. Deze afspraken hebben als doel om te werken aan een positief, leefbaar en verantwoord fuifklimaat.
Op 3 september 2024 werd een overleg georganiseerd met de jeugdraden van de gemeenten uit de politiezone K-L-M. Hierop volgend werd in algemene consensus aangegeven door de jeugdraad in Londerzeel geen bezwaar te hebben tegen het fuifcharter.
De uitwerking van het fuifcharter heeft enkele beleidskeuzes met bijhorende financiële impact tot gevolg.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het fuifcharter voor de gemeenten uit de politiezone K-L-M goed en ziet dit als een levend document dat geëvalueerd dient te worden en de basis vormt om het fuifbeleid verder te ontwikkelen.
Artikel 2: Het fuifcharter zal van toepassing zijn op fuiven en festivals in Londerzeel vanaf 1 januari 2025 met een overgangsperiode van 1 jaar in functie van de opleiding van fuifcoach.
Vanaf 1 september 2025 wordt in Londerzeel het BOA-decreet geïmplementeerd. In het voorjaar van 2024 werd hiervoor een overheidsopdracht uitgeschreven. Er werd gegund aan 3Wplus Kinderopvang voor de voor- en naschoolse kinderopvang op het volledige grondgebied van Londerzeel. Hierdoor dienen de huidige overeenkomsten met Ferm Kinderopvang vzw en Infano vzw te worden opgezegd. Zij werken nog 1 schooljaar af (2024-2025).
Vanaf 1 september 2025 wordt in Londerzeel het BOA-decreet geïmplementeerd. In het voorjaar van 2024 werd hiervoor een overheidsopdracht uitgeschreven. Er werd gegund aan 3Wplus Kinderopvang voor de voor- en naschoolse kinderopvang op het volledige grondgebied van Londerzeel. Hierdoor dienen de huidige overeenkomsten met Ferm Kinderopvang vzw en Infano vzw te worden opgezegd. Zij werken nog 1 schooljaar af (2024-2025).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2024 inzake gunning van de overheidsopdracht inzake organisatie van de voor- en naschoolse opvang voor gemeente Londerzeel in kader van het decreet BOA' aan 3Wplus Kinderopvang
- ontwerp-opzegbrieven voor Ferm Kinderopvang vzw en Infano vzw
- beslissing van college van burgemeester en schepenen van 19 augustus 2024 houdende goedkeuring van opzeg van de samenwerkingsovereenkomsten met Ferm en Infano voor de voor- en naschoolse opvang
Gezien de gunning van de overheidsopdracht voor de voor- en naschoolse kinderopvang aan 3Wplus definitief is, kunnen de overeenkomsten met Ferm Kinderopvang vzw en Infano vzw tijdig worden opgezegd volgens de bepalingen opgenomen in de overeenkomsten. De opzeg dient voor beide overeenkomsten minimaal 6 maanden voor 30 juni 2025 te gebeuren.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de opzeg van de samenwerkingsovereenkomst met Ferm Kinderopvang vzw voor de locaties in Malderen en Steenhuffel goed met einddatum op 31 augustus 2025.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de opzeg van de samenwerkingsovereenkomst met Infano vzw voor de locaties in Londerzeel-Centrum en Londerzeel Sint-Jozef goed met einddatum op 30 juni 2025.
Er werd een studiebureau voor de opmaak van een studie en RUP Open Ruimte aangesteld. Zij hebben Londerzeel ruimtelijk geanalyseerd en hebben met heel wat stakeholders bilaterale overlegmomenten gehad. Antea Group heeft voorstudie Open Ruimte opgemaakt. Dit rapport omvat enerzijds de gelopen procedure, de toetsing aan het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS), de ruimtelijke analyse, de bevindingen van de co-creatie en participatiesessies, de structuurvisie en aanbevelingen. Er komen 3 grote ambities naar voren:
Er werd een studiebureau voor de opmaak van een studie en RUP Open Ruimte aangesteld. Zij hebben Londerzeel ruimtelijk geanalyseerd en hebben met heel wat stakeholders bilaterale overlegmomenten gehad. Antea Group heeft voorstudie Open Ruimte opgemaakt. Dit rapport omvat enerzijds de gelopen procedure, de toetsing aan het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS), de ruimtelijke analyse, de bevindingen van de co-creatie en participatiesessies, de structuurvisie en aanbevelingen. Er komen 3 grote ambities naar voren:
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- VCRO van 15 mei 2009 en latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen van algemeen belang van 5 mei 2000 en latere wijzigingen
- beslissing van de provincie Vlaams-Brabant op 15 februari 2007 houdende goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Londerzeel
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 oktober 2023 houdende gunning van de overheidsopdracht inzake het aanstellen van een studiebureau voor de opmaak van een studie en RUP Open Ruimte
- toelichting van de studie door Antea Groep aan het college van burgemeester en schepenen op 13 mei 2024
- toelichting van de studie aan de Gecoro op 15 mei 2024
De voorstudie Open Ruimte werd opgemaakt met als doel om daarna een RUP Open Ruimte te maken. De rapporten bevatten enkele aanbevelingen. Een volgende stap in het proces is samen met het beleid bepalen wat er in het RUP moet opgenomen worden en wat niet. Ook voor de invulling van recreatie zal nog een keuze moeten gemaakt worden.
Actie 1.1.1 Opmaak van Ruimtelijke Uitvoeringsplannen BI 061000 / AR 6131003
2024 = 75.000 euro, resterend budget = 24962.89 euro
Ook het RUP Vuilbeek-Leireken wordt hierop gebudgetteerd.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de voorstudie Open Ruimte en bijhorende nota recreatie goed.
Batopin is een gezamenlijk project van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC om bankneutrale geldautomaten te plaatsen. Ze wil cash geld toegankelijk en bereikbaar maken voor iedereen, in alle veiligheid en vertrouwen. Dus openen zij in heel België fysieke cash-punten met cash-automaten voor iedereen. Men kan er cash geld afhalen, bij welke bank je ook klant bent. Steeds meer en meer banken sluiten hun filialen met een betaalautomaat, waardoor het voor burgers moeilijk wordt om cashgeld af te halen. Batopin nv contacteerde de gemeente met de vraag om op openbaar domein een cash-punt (in de vorm van een kiosk) te plaatsen in Steenhuffel. Er werd een ontwerpovereenkomst opgemaakt tussen Batopin nv en de gemeente Londerzeel, waarbij de duur is vastgesteld op 9 jaar. De verantwoordelijkheid inzake reinheid, beveiliging en exploitatie ligt volledig bij Batopin nv die reeds een ruime ervaring heeft met dergelijke installaties in België. Er wordt geen concessievergoeding voorzien aangezien het risico (en dus ook de kost voor de exploitatie) volledig bij de aanbieder ligt.
Batopin is een gezamenlijk project van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC om bankneutrale geldautomaten te plaatsen. Ze wil cash geld toegankelijk en bereikbaar maken voor iedereen, in alle veiligheid en vertrouwen. Dus openen zij in heel België fysieke cash-punten met cash-automaten voor iedereen. Men kan er cash geld afhalen, bij welke bank je ook klant bent. Steeds meer en meer banken sluiten hun filialen met een betaalautomaat, waardoor het voor burgers moeilijk wordt om cashgeld af te halen. Batopin nv contacteerde de gemeente met de vraag om op openbaar domein een cash-punt (in de vorm van een kiosk) te plaatsen in Steenhuffel. Er werd een ontwerpovereenkomst opgemaakt tussen Batopin nv en de gemeente Londerzeel, waarbij de duur is vastgesteld op 9 jaar. De verantwoordelijkheid inzake reinheid, beveiliging en exploitatie ligt volledig bij Batopin nv die reeds een ruime ervaring heeft met dergelijke installaties in België. Er wordt geen concessievergoeding voorzien aangezien het risico (en dus ook de kost voor de exploitatie) volledig bij de aanbieder ligt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40
- wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten
- burgerlijk wetboek
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2024 houdende goedkeuring van een marktbevraging via vooraankondiging voor het plaatsen van een cashpunt (kiosk) op het openbaar domein
- ontwerp concessieovereenkomst met Batopin
De wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten (hierna: de “Concessiewet”) is van toepassing op de plaatsing en de uitvoering van concessies voor werken en diensten. De Concessiewet is enkel toepasselijk “op de concessies met een waarde die gelijk is aan of hoger is dan de door de Koning bepaalde drempel” (art. 3, §1, tweede lid van de Concessiewet). Deze drempel is vastgelegd op 5.538.000 €.
Voor concessies met een geraamde waarde onder deze drempel is de Concessiewet niet toepasselijk. Echter is de gemeente voor de gunning van dergelijke overeenkomsten onderworpen aan de algemene beginselen en de voorschriften van het nationaal administratief recht, zoals het beginsel van gelijke behandeling en de verplichting tot uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, het mededingingsbeginsel en het transparantiebeginsel.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst voor de inplanting van een cash-punt op openbaar domein (achter de kerk van Steenhuffel) goed.
In de zitting van de gemeenteraad van 24 september 2019 werd de samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw, in het kader van de dienstverlening aangepast vervoer goedgekeurd. Op basis van deze overeenkomst biedt Eigen Thuis een dienstverlening aan personen met ernstige mobiliteitsproblemen. De focus ligt, in tegenstelling tot de lokale buurtbus, op personen in een rolwagen.
In september 2023, stelde de directeur van Eigen Thuis vzw de vraag om de jaarlijkse vergoeding te verhogen van € 0,15 per inwoner naar € 0,20 per inwoner vanaf januari 2024. De redenen hiervoor zijn de stijgende loon- en brandstofkosten die de afgelopen jaren zijn ingezet. Hierdoor geeft DAV aan niet in de mogelijkheid te zijn om de dienstverlening aan te bieden zonder een verhoging van de vergoedingen van de partnergemeenten.
In de zitting van de gemeenteraad van 24 september 2019 werd de samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw, in het kader van de dienstverlening aangepast vervoer goedgekeurd. Op basis van deze overeenkomst biedt Eigen Thuis een dienstverlening aan personen met ernstige mobiliteitsproblemen. De focus ligt, in tegenstelling tot de lokale buurtbus, op personen in een rolwagen.
In september 2023, stelde de directeur van Eigen Thuis vzw de vraag om de jaarlijkse vergoeding te verhogen van € 0,15 per inwoner naar € 0,20 per inwoner vanaf januari 2024. De redenen hiervoor zijn de stijgende loon- en brandstofkosten die de afgelopen jaren zijn ingezet. Hierdoor geeft DAV aan niet in de mogelijkheid te zijn om de dienstverlening aan te bieden zonder een verhoging van de vergoedingen van de partnergemeenten.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 24 september 2019 houdende goedkeuring samenwerkingovereenkomst in kader van aangepast vervoer
- jaarverslag van DAV 2022
Gelet op het belang van de dienstverlening voor personen met een mobiliteitsbeperking, is het wenselijk om een addendum met aangepaste tarieven goed te keuren en de dienstverlening op een kwalitatieve wijze te kunnen blijven garanderen. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst hebben Londerzeelse gebruikers 0,10 euro korting per kilometer op de dienstverlening van DAV.
In het jaarverslag 2022 zien we dat DAV in het jaar 2022, 372 ritten verzorgde voor 22 unieke gebruikers. Dit waren hoofdzakelijk personen met een rolwagen, dus niet de prioritaire doelgroep voor de lokale buurtbus. Voor 2023 werd nog geen jaarverslag ontvangen.
Gemeente Londerzeel verbindt er zich volgens de voorgestelde wijziging van het contract toe € 0,20 per inwoner per jaar te betalen aan DAV voor de organisatie van aangepast vervoer op haar grondgebied, dit in de plaats van de oorspronkelijke € 0,15 per inwoner per jaar. In het meerjarenplan is onder actie 1.2.6 - Streven naar een integraal toegankelijke gemeente, een budget van € 3.750 voorzien voor de samenwerkingsovereenkomst met DAV. Gelet op het huidige bevolkingsaantal (19.288), wordt de afrekening voor 2024 geraamd op € 3.857. De wijziging van de overeenkomst houdt dus een budgettaire meerkost van ongeveer € 1.000 euro per jaar in.
Het budget werden reeds voorzien in het huidige meerjarenplan, maar de aanpassing van de vergoeding in de samenwerkingsovereenkomst nog niet ter beslissing voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het addendum op de samenwerkingsovereenkomst met Eigen Thuis vzw in kader van de dienst aangepast vervoer (DAV) goed.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat uiterlijk voor 30 september aan de gemeenteraad een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat uiterlijk voor 30 september aan de gemeenteraad een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 263
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 29
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, inzonderheid artikel 5
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat uiterlijk voor 30 september aan de gemeenteraad een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC bepaalt dat de opvolgrapportering minstens de volgende elementen bevat:
- Een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
- Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
- In voorkomend geval: de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
- In voorkomend geval: de wijzigingen van de financiële risico’s
Artikel 5 van het Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de beleidsrapporten bepaalt dat het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:
- Een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven, opgesteld conform schema J1
- Een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2
Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2024.
Het jaarverslag inzake het informatieveiligheidsbeleid kadert binnen de wettelijke opdracht van de data protection officer (DPO) en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid. In de jaarverslagen van dienstjaren 2022-2023 beschrijven we voor elk onderdeel de actuele stand van zaken, volgens de indeling bepaald door de ISO27k-norm, zoals ook opgenomen in de door de overheid (Gegevensbeschermingsautoriteit, Vlaamse Toezichtcommissie, Kruispuntbank Sociale Zekerheid, …) gepubliceerde richtlijnen/minimale normen.
Het jaarverslag inzake het informatieveiligheidsbeleid kadert binnen de wettelijke opdracht van de data protection officer (DPO) en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid. In de jaarverslagen van dienstjaren 2022-2023 beschrijven we voor elk onderdeel de actuele stand van zaken, volgens de indeling bepaald door de ISO27k-norm, zoals ook opgenomen in de door de overheid (Gegevensbeschermingsautoriteit, Vlaamse Toezichtcommissie, Kruispuntbank Sociale Zekerheid, …) gepubliceerde richtlijnen/minimale normen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
- koninklijk besluit van 12 augustus 1993 houdende de organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale zekerheid
- decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
- decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 25 maart 2019 houdende aanstelling van Pieter Taes, als hoofd-DPO voor de gemeente Londerzeel en de gemeentelijke scholen
- veiligheidsverslagen over 2022 en 2023 opgemaakt door de data protection officer van de gemeente, OCMW en gemeentelijke scholen, Pieter Taes
De jaarverslagen kaderen binnen de wettelijke opdracht van de DPO en betreft de actuele stand van zaken m.b.t. de informatieveiligheid.
Deze opdracht is vervat in het jaarlijks bedrag dat we verschuldigd zijn aan IT-Steunpunt (VERA).
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de jaarverslagen 2022 en 2023 inzake het informatieveiligheidsbeleid van de gemeente, het OCMW Londerzeel en de gemeentelijke basisscholen.
Artikel 2: De jaarverslagen 2022 en 2023 inzake het informatieveiligheidsbeleid maken integraal deel uit van deze beslissing.
Op 25 juni 2024 werd de laatste aanpassing van het meerjarenplan goedgekeurd door de gemeenteraad voor het deel gemeente en OCMW, na te zijn vastgesteld door de OCMW-raad voor het deel OCMW. Zoals vereist werd deze aanpassing overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur onder de vorm van de 'papieren' (=pdf) versie alsook via digitale weg.
Er werd door Agentschap Binnenlands Bestuur gemeld dat er een verschil werd vastgesteld tussen de papieren en digitale versie. Bij nazicht in het boekhoudpakket bleek dat dit verschil te wijten was aan een parameter inzake de budgetten 'interne facturering'. Dit laatste zijn de zuiver boekhoudkundige verrichtingen tussen gemeente en OCMW met het oog op een correcte weergave van kosten en ontvangsten bij de beide entiteiten. Na het aanpassen van de parameters bleek terug overeenstemming tussen de papieren en digitale versie van het rapport m.b.t. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Aangezien dat de interne facturatie géén impact heeft op budgettair resultaat noch op de autofinancieringsmarge (financieel evenwicht) heeft de gouverneur besloten om niet op te treden.
Op 25 juni 2024 werd de laatste aanpassing van het meerjarenplan goedgekeurd door de gemeenteraad voor het deel gemeente en OCMW, na te zijn vastgesteld door de OCMW-raad voor het deel OCMW. Zoals vereist werd deze aanpassing overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur onder de vorm van de 'papieren' (=pdf) versie alsook via digitale weg.
Er werd door Agentschap Binnenlands Bestuur gemeld dat er een verschil werd vastgesteld tussen de papieren en digitale versie. Bij nazicht in het boekhoudpakket bleek dat dit verschil te wijten was aan een parameter inzake de budgetten 'interne facturering'. Dit laatste zijn de zuiver boekhoudkundige verrichtingen tussen gemeente en OCMW met het oog op een correcte weergave van kosten en ontvangsten bij de beide entiteiten. Na het aanpassen van de parameters bleek terug overeenstemming tussen de papieren en digitale versie van het rapport m.b.t. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Aangezien dat de interne facturatie géén impact heeft op budgettair resultaat noch op de autofinancieringsmarge (financieel evenwicht) heeft de gouverneur besloten om niet op te treden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- beslissing van de gemeenteraad van 25 juni 2024 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW
- schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 8 augustus 2024
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de toegewezen bevoegdheid van de gemeenteraad. Er werd door de gouverneur verzocht om de nieuwe 'papieren' bundel ter kennisgeving voor te leggen aan de raadsleden.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt de update van het beleidsdocument inzake aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2024-1) deel gemeente vast.
Op 25 juni 2024 werd de laatste aanpassing van het meerjarenplan goedgekeurd door de gemeenteraad voor het deel gemeente en OCMW, na te zijn vastgesteld door de OCMW-raad voor het deel OCMW. Zoals vereist werd deze aanpassing overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur onder de vorm van de 'papieren' (=pdf) versie alsook via digitale weg.
Er werd door Agentschap Binnenlands Bestuur gemeld dat er een verschil werd vastgesteld tussen de papieren en digitale versie. Bij nazicht in het boekhoudpakket bleek dat dit verschil te wijten was aan een parameter inzake de budgetten 'interne facturering'. Dit laatste zijn de zuiver boekhoudkundige verrichtingen tussen gemeente en OCMW met het oog op een correcte weergave van kosten en ontvangsten bij de beide entiteiten. Na het aanpassen van de parameters bleek terug overeenstemming tussen de papieren en digitale versie van het rapport m.b.t. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Aangezien dat de interne facturatie géén impact heeft op budgettair resultaat noch op de autofinancieringsmarge (financieel evenwicht) heeft de gouverneur besloten om niet op te treden.
Op 25 juni 2024 werd de laatste aanpassing van het meerjarenplan goedgekeurd door de gemeenteraad voor het deel gemeente en OCMW, na te zijn vastgesteld door de OCMW-raad voor het deel OCMW. Zoals vereist werd deze aanpassing overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur onder de vorm van de 'papieren' (=pdf) versie alsook via digitale weg.
Er werd door Agentschap Binnenlands Bestuur gemeld dat er een verschil werd vastgesteld tussen de papieren en digitale versie. Bij nazicht in het boekhoudpakket bleek dat dit verschil te wijten was aan een parameter inzake de budgetten 'interne facturering'. Dit laatste zijn de zuiver boekhoudkundige verrichtingen tussen gemeente en OCMW met het oog op een correcte weergave van kosten en ontvangsten bij de beide entiteiten. Na het aanpassen van de parameters bleek terug overeenstemming tussen de papieren en digitale versie van het rapport m.b.t. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Aangezien dat de interne facturatie géén impact heeft op budgettair resultaat noch op de autofinancieringsmarge (financieel evenwicht) heeft de gouverneur besloten om niet op te treden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald art.41 lid 2 3° en art.249
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- beslissing van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 deel gemeente en OCMW
- schrijven van 8 augustus van Agentschap Binnenlands Bestuur houdende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de toegewezen bevoegdheid van de gemeenteraad. Er werd door de gouverneur verzocht om de nieuwe 'papieren' bundel ter kennisgeving voor te leggen aan de raadsleden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de update van het beleidsdocument inzake aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2024-1) voor het deel OCMW goed.
Artikel 2: De update van de (geconsolideerde) aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting wordt integraal goedgekeurd.
De Vlaamse Logos bundelen vanaf 1 januari 2025 hun krachten en gaan vanaf dan verder als één organisatie met behoud van sterke regionale antennes. Om deze fusie goed te keuren, vindt op vrijdag 15 november 2024 een bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland vzw plaats.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en heeft Jenny Goossens via beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2019 als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen aangeduid. De gemeenteraad dient deze afgevaardigde te mandateren om in de bijzondere vergadering van 15 november 2024 de fusie van de Logo's goed te keuren.
De Vlaamse Logos bundelen vanaf 1 januari 2025 hun krachten en gaan vanaf dan verder als één organisatie met behoud van sterke regionale antennes. Om deze fusie goed te keuren, vindt op vrijdag 15 november 2024 een bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland vzw plaats.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij dit intergemeentelijk samenwerkingsverband en heeft Jenny Goossens via beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2019 als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen aangeduid. De gemeenteraad dient deze afgevaardigde te mandateren om in de bijzondere vergadering van 15 november 2024 de fusie van de Logo's goed te keuren.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 13 augustus 2024 van Logo Zenneland
- agenda van de bijzondere algemene vergadering van 15 november 2024
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Logo Zenneland.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de mandatering van onze afgevaardigde Jenny Goossens voor het goedkeuren van de fusie van de logo's op de algemene vergadering van 15 november 2024 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om de agendapunten op de bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland van 15 november 2024 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Creat en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 26 november 2024 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2024 werd Suzy Brugmans als effectief afgevaardigde en Lieve Mertens als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Creat en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 26 november 2024 goed en mandateert zijn afgevaardigde. In zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2024 werd Suzy Brugmans als effectief afgevaardigde en Lieve Mertens als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 5 september 2024 van Creat
- agenda van de algemene vergadering van 26 november 2024
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Creat.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Creat van 26 november 2024 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Suzy Brugmans, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Creat van 26 november 2024 goed te keuren.
De burgemeester besliste op 9 juli 2024 tot sluiting van het park 'Groene Long', de bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert in functie van de veiligheid na de zware storm. Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De burgemeester besliste op 9 juli 2024 tot sluiting van het park 'Groene Long', de bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert in functie van de veiligheid na de zware storm. Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- artikel 134 en 135 van de nieuwe gemeentewet
- besluit van de burgemeester van 9 juli 2024 houdende sluiting park 'Groene Long', bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert
Dit besluit van de burgemeester wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 9 juli 2024 houdende sluiting park 'Groene Long', bosjes van Marselaer, Kruisheide en Neeravert.
Het jaarmarktcomité van Malderen is vragende partij om het aanvangsuur van de jaarmarkt te vervroegen naar 12 uur. Ook het jaarmarktcomité van Londerzeel centrum wenst het aanvangsuur vanaf 2025 te vervroegen naar 11 uur. Dit aanvangsuur staat opgenomen in het reglement inzake de ambulante handel, dat hierdoor dient gewijzigd.
Het jaarmarktcomité van Malderen is vragende partij om het aanvangsuur van de jaarmarkt te vervroegen naar 12 uur. Ook het jaarmarktcomité van Londerzeel centrum wenst het aanvangsuur vanaf 2025 te vervroegen naar 11 uur. Dit aanvangsuur staat opgenomen in het reglement inzake de ambulante handel, dat hierdoor dient gewijzigd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 oktober 2007 houdende goedkeuring gemeentelijk reglement ambulante handel, zoals gewijzigd op 25 juni 2013 en op 25 oktober 2022
Het reglement ambulante handel dient aangepast omdat het aanvangsuur van de jaarmarkten hierin opgenomen is.
Het aanvangsuur van jaarmarkt Malderen wordt aangepast van 14 uur naar 12 uur en van jaarmarkt Londerzeel-centrum van 12 uur naar 11 uur.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement inzake ambulante handel goed.
De gemeenteraad gaf op 23 april 2024 haar principiële goedkeuring voor de verlenging van het recht van opstal aan Chiro Malegijs voor een perceel kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 178 E 2 P0000 met een oppervlakte van 11a46ca, in functie van een bovenlokale subsidieaanvraag, waarvoor een beschikkingsrecht van het perceel dient te worden voorgelegd van minstens 20 jaar en maximum 50 jaar. Het huidige recht van opstal loopt nog slechts 19 jaar waardoor hun subsidieaanvraag niet ontvankelijk zou worden verklaard. De ontwerpakte ligt nu voor.
De gemeenteraad gaf op 23 april 2024 haar principiële goedkeuring voor de verlenging van het recht van opstal aan Chiro Malegijs voor een perceel kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 178 E 2 P0000 met een oppervlakte van 11a46ca, in functie van een bovenlokale subsidieaanvraag, waarvoor een beschikkingsrecht van het perceel dient te worden voorgelegd van minstens 20 jaar en maximum 50 jaar. Het huidige recht van opstal loopt nog slechts 19 jaar waardoor hun subsidieaanvraag niet ontvankelijk zou worden verklaard. De ontwerpakte ligt nu voor.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- grafisch plan en voorschriften van het BPA
- ontwerpakte verlenging recht van opstal
Door de grondeigenaar gemeente Londerzeel werd een recht van opstal verleend aan de opstalhouder bij akte verleden op 10 februari 1993. Dit opstalrecht werd gevestigd voor een periode van 50 jaar en startte op 1 september 1992.
Met wederzijdse instemming zal het opstalrecht wordt verlengd voor een termijn van 49 jaar. Deze bijgevoegde termijn gaat in op 31 augustus 2042 en zal van rechtswege en zonder dat daartoe een opzegging nodig is van rechtswege eindigen op 30 augustus 2091. De onderhavige verlenging heeft geen onderbreking tot gevolg van het bestaande opstalrecht.
Alle lasten, bedingen en voorwaarden bedongen in de akte van vestiging van het opstalrecht verleden op 7 september 1992 blijven van kracht en worden voor zoveel als nodig uitdrukkelijk vernieuwd.
Alle kosten, rechten en erelonen van deze akte zijn voor rekening van de opstalhouder.
Artikel 1: De ontwerpakte inzake verlenging van recht van opstal, opgemaakt door notariskantoor Robberechts & Van Riet, Molenstraat 87 te 1840 Londerzeel, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
Er is een ontwerp van akte kosteloze grondafstand opgesteld door notaris Els De Block met standplaats te Temse voor overdracht ten kosteloze titel van:
- een perceel wegenis gekend ter plaatse Veldstraat (wegenis verkaveling Kouterveld), kadastraal gekend onder 2e afdeling, sectie B 272 S P0000, voor een oppervlakte van 1501 m² (lot W) zoals afgebeeld op het opmetingsplan van landmeter Emmerechts
- een perceel grond (aangelegd met wegenis inrit Schaselberg) ter plaatse Blauwenhoek, kadastraal gekend onder 1e afdeling, sectie C 96 P P0000, voor een oppervlakte van 24ca 41dma (lot A), zoals afgebeeld op het opmetingsplan van BV Van Opstal
om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
Er is een ontwerp van akte kosteloze grondafstand opgesteld door notaris Els De Block met standplaats te Temse voor overdracht ten kosteloze titel van:
- een perceel wegenis gekend ter plaatse Veldstraat (wegenis verkaveling Kouterveld), kadastraal gekend onder 2e afdeling, sectie B 272 S P0000, voor een oppervlakte van 1501 m² (lot W) zoals afgebeeld op het opmetingsplan van landmeter Emmerechts
- een perceel grond (aangelegd met wegenis inrit Schaselberg) ter plaatse Blauwenhoek, kadastraal gekend onder 1e afdeling, sectie C 96 P P0000, voor een oppervlakte van 24ca 41dma (lot A), zoals afgebeeld op het opmetingsplan van BV Van Opstal
om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerp van akte kosteloze grondafstand opgesteld door de notaris Els De Block te Temse
Het ontwerp van akte kosteloze grondafstand dient te worden goedgekeurd zodat de wegenis kan ingelijfd worden in het openbaar domein.
De overdracht gebeurt kosteloos wegens het openbaar nut.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de ontwerpakte kosteloze grondafstand, opgemaakt door de notaris Els De Block met zetel te Temse, voor de inlijving in het openbaar domein van een perceel wegenis gekend ter plaatse Veldstraat (wegenis Kouterveld), kadastraal gekend onder 2e afdeling, sectie B 272 S P0000, voor een oppervlakte van 1501 m² (lot W) zoals afgebeeld op het opmetingsplan van landmeter Emmerechts en een perceel grond (aangelegd met wegenis) ter plaatse Blauwenhoek, kadastraal gekend onder 1e afdeling, sectie C 96 P P0000, voor een oppervlakte van 24ca 41dma (lot A), zoals afgebeeld op het opmetingsplan van BV Van Opstal om ingelijfd te worden in het openbaar domein goed.
Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
De gemeente bezet stroken grond, eigendom van de NMBS, voor het fietspad Hazenpad gelegen tussen de Steenhuffelstraat en de Beekstraat, Moorhoek en Meerstraat langsheen de spoorlijn 53. Het initiële contract (303313001) verliep op 31 mei 2024 en werd door de gemeenteraad van 28 mei 2024 verlengd. NMBS stelde nadien vast dat er op het tracé van het fietspad nog gronden zijn die niet werden opgenomen in de overeenkomst. Heden ligt een contractvoorstel voor met een geldigheidsduur van 2 jaar voor de stroken grond die niet werden opgenomen in een overeenkomst.
De gemeente bezet stroken grond, eigendom van de NMBS, voor het fietspad Hazenpad gelegen tussen de Steenhuffelstraat en de Beekstraat, Moorhoek en Meerstraat langsheen de spoorlijn 53. Het initiële contract (303313001) verliep op 31 mei 2024 en werd door de gemeenteraad van 28 mei 2024 verlengd. NMBS stelde nadien vast dat er op het tracé van het fietspad nog gronden zijn die niet werden opgenomen in de overeenkomst. Heden ligt een contractvoorstel voor met een geldigheidsduur van 2 jaar voor de stroken grond die niet werden opgenomen in een overeenkomst.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2024 houdende goedkeuring van een overeenkomst (contract nr 306748) met NMBS
Het fietspad (Hazenpad) is een meerwaarde in kader van de mobiliteit volgens het STOP-principe.
Het initiële contract liep ten einde op 31 mei 2024 en werd door de gemeenteraad van 28 mei 2024 met 2 jaar verlengd. Intussen heeft NMBS de domeinconcessies 'fietspaden in Vlaanderen' herbekeken en zo geconstateerd dat een aantal stroken niet in de initiële overeenkomst waren opgenomen, hoewel ze al de gehele tijd waren ingericht als fietspad.
Beide overeenkomsten worden samengevoegd, waardoor ze eenzelfde begin-en einddatum hebben.
De jaarlijkse basisbezettingsvergoeding bedraagt 6.166,13 euro (jaarlijks geïndexeerd) voor bezetting met een totale oppervlakte van 15.666 m².
Enig artikel: De overeenkomst met referentie 306748 met NMBS voor het in bezetting nemen van NMBS-terrein, te gebruiken als fietspad, voor een duurtijd van 2 jaar, ingaand op 1 juni 2024 en eindigend op 31 mei 2026, wordt goedgekeurd.
De nodige maatregelen dienen genomen te worden opdat de wekelijkse markt nieuw leven kan worden ingeblazen. Dit zal eveneens de handelskern en de levendigheid van het dorp ten goede komen. De vroegere opstelling zoals we deze kenden voor Corona en de heraanleg van kasseien, gaf meer dynamiek aan de markt.
De nodige maatregelen dienen genomen te worden opdat de wekelijkse markt nieuw leven kan worden ingeblazen. Dit zal eveneens de handelskern en de levendigheid van het dorp ten goede komen. De vroegere opstelling zoals we deze kenden voor Corona en de heraanleg van kasseien, gaf meer dynamiek aan de markt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Artikel 1: Er wordt opdracht gegeven aan de gemeentelijke diensten om de mogelijkheden te onderzoeken om de markt te herplaatsen op de vroegere locatie.
Artikel 2: Rapportering hierover op de gemeenteraadscommissie en gemeenteraad van november 2024.
Artikel 3: De parking achter het AC en het Heldenplein worden bereikbaar gemaakt vanuit de Brusselsestraat en dit tegen begin december.
https://youtu.be/PZwI9BasJKs?t=5296 vanaf 1uur 28min 16sec
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter