Terug
Gepubliceerd op 17/03/2025

Agenda  02 Gemeenteraad

di 25/03/2025 - 20:00 zaal Alfred Van Roy

De voorzitter van de gemeenteraad nodigt u uit tot het bijwonen van de zitting van de gemeenteraad. Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar: Notulenverslag voorgaande zitting

    • Goedkeuring notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 25 februari 2025

  • Openbaar

    • A-punt

      • Intergemeentelijk overleg

        • Aanduiding afvaardiging van de gemeente voor OVSG

          Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad een afgevaardigde aanduiden voor de algemene vergadering.

        • Aanduiding afvaardiging van de gemeente voor Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw

          Voor de zorgraad in de eerstelijnszone werd tijdens voorbije gemeenteraad nog geen afgevaardigde aangeduid.

        • Aanduiding afvaardiging van de gemeente voor Levedale vzw

          Voor de raad van bestuur heeft de gemeente Londerzeel 2 mandaten als effectief lid en 2 als plaatsvervangend lid.  Er werd in februari reeds een invulling gedaan van 1 effectief en 1 plaatsvervangend lid. Van elk dient nog een invulling te gebeuren.

        • Aanduiding afgevaardigden van de gemeente voor Providentia

          De gemeente is nog steeds vennoot van Providentia, onze voormalige sociale huisvestingsmaatschappij. Een nieuwe afvaardiging dient nog te worden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen.

      • Openbare werken

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen inzake raamovereenkomst voor het aanstellen van een beëdigd landmeter-expert voor het uitvoeren van landmeetkundige opdrachten en het opstellen van schattingsverslagen (2025-2029)

          De huidige raamovereenkomst liep af op 31 december 2024. Het was de intentie om in te tekenen op de raamovereenkomst via de aankoopcentrale CREAT, dan hoefden we zelf geen overheidsopdracht te lanceren. Het dossier werd door de gemeenteraad niet goedgekeurd omdat op die manier lokale landmeters niet konden deelnemen aan de overheidsopdracht. Het opgemaakt bestek voorziet in het uitvoeren van opmetingen, de opmaak van opmetingsplannen, uitvoeren van plaatsbeschrijvingen, opmaak rooilijnplannen, grensbepalingen en opmaak schattingsverslagen.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 34.000,00 incl. 21% btw (verspreid over 4 jaren). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestek is gebaseerd op vermoedelijke hoeveelheden.

        • Goedkeuring bestek, raming en wijze van gunnen voor de overheidsopdracht inzake asfalteringswerken (2025)

          Voor het uitvoeren van asfalteringswerken in 2025 werd een bestek opgesteld, met de mogelijkheid tot herhalen gedurende een periode van 3 jaar. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 484.000,00 euro incl. btw. Er zal toegewezen worden op basis van de opgegeven eenheidsprijzen en de overheidsopdracht wordt gegund via openbare procedure. Het bepalen van welke straten die geasfalteerd dienen te worden, moet nog vastgelegd worden.

      • Patrimonium

        • Kennisneming resultaat openbare verkoop en aanpassing instelprijs voor verkoop van pand Boeksheide 24

          In 2021 werd het besluit door de gemeenteraad genomen om het pand gelegen Boeksheide 24 op de markt te brengen wegens een herschikking van de opvangwoningen. Nadat de bewoner(s) het pand in september 2024 verlieten, kon het aangeduide notariskantoor starten met het verkoopsdossier en het voeren van publiciteit.  

          Het notariaat stelde de verkoopsvoorwaarden 'online verkoop' op. De woning werd te koop gesteld via het online-platform Biddit. Na het afsluiten van de biedingsperiode werden slechts twee biedingen ingediend, waarvan het hoogste bod 199.000 euro.  De schattingsprijs volgens het schattingsverslag van 20 april 2023 bedroeg 259.800 euro.

      • Evenementen

        • Aanpassing van het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties

          Het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties is onderworpen aan een evaluatie en revisie. Dit agendapunt staat ook op de agenda van de gemeenteraadscommissie Beleven van 18 maart 2025.

        • Goedkeuring van een model van samenwerkingsovereenkomst voor catering tijdens gemeentelijke evenementen

          Voor gemeentelijke evenementen doen we regelmatig beroep op (erkende) verenigingen om een cateringstand te bemannen. Deze samenwerking biedt voordelen voor zowel de gemeente als de betrokken vereniging. Dit biedt het lokaal bestuur extra handen om de praktische organisatie van een evenement werkbaar en haalbaar te maken. Anderzijds is het een mogelijkheid voor een vereniging om met een minimale inzet iets bij te verdienen voor hun werking. Om deze samenwerking verder te structureren hebben we een model voor samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt. Dit model heeft als doel om de modaliteiten rond de samenwerking rond het uitbaten van een cateringstandje op gemeentelijke evenementen te bepalen. Dit agendapunt staat ook op de agenda van de gemeenteraadscommissie Beleven van 18 maart 2025.

      • Kinderopvang

        • Goedkeuring van de beoordelingsprocedure en -criteria voor uitbreidingsrondes kinderopvang baby's en peuters

          Om voldoende, kwaliteitsvolle en toegankelijk kinderopvang te realiseren maakt de Vlaamse Regering via zijn meerjarenplan bijkomende middelen vrij.  Wanneer er nieuwe middelen ter beschikking zijn, lanceert Agentschap Opgroeien een oproep. Organisatoren van kinderopvang kunnen hierop intekenen en een aanvraag indienen om de subsidie te ontvangen. Agentschap Opgroeien vraagt bij de uitbreidingsronde aan elk lokaal bestuur om een gemotiveerd advies te formuleren met een score per aanvraag binnen de gemeente. Zo heeft het lokaal bestuur inbreng in de ontwikkeling van het kinderopvangaanbod in de gemeente. Agentschap Opgroeien rangschikt de aanvragen op basis van hun eigen beslissingskader en de score van het lokaal bestuur.  Deze beoordelingsprocedure gaat over de adviezen van het lokaal bestuur bij de uitbreiding van de plaatsen IKT, maar ook bij de omschakeling van bestaande plaatsen naar een ander subsidieniveau en dringende opvangplaatsen.

    • B-punt

      • Intergemeentelijk overleg

        • Goedkeuring voordracht kandidatenlijst Raad van Bestuur voor Cipal

          Cipal heeft op basis van de ingediende kandidaturen uit alle lokale besturen een voordrachtslijst samengesteld met 15 kandidaat-leden Raad van Bestuur (de voorgedragen kandidaat vanuit Londerzeel staat niet op de lijst).  Cipal vraagt om deze door de gemeenteraad te laten goedkeuren.

      • Archiefbeheer

        • Aanvaarding van een schenking aan het archief

          Een burger wenst een exemplaar van "De Klaroen" te schenken aan het archief. De Klaroen was één van de vele clandestiene krantjes die tijdens de tweede wereldoorlog werden verspreid door het verzet, in dit geval een lokale afdeling van het zgn. Onafhankelijksfront. Het krantje werd verdeeld in "Klein-Brabant" waartoe ook Londerzeel behoort.

          Deze krantjes werden geproduceerd in moeilijke omstandigheden op papier van zeer slechte kwaliteit. Hierdoor zijn er niet veel exemplaren meer bewaard. In het het Belgische Expertisecentrum voor de geschiedenis van de conflicten van de 20ste eeuw vinden we echter wel een exemplaar terug.

      • Verzekeringen

        • Toetreding tot de raamovereenkomst inzake collectieve hospitalisatieverzekering van GSD-V

          Alle lokale besturen konden de voorbije jaren gebruik maken van het raamakkoord 'collectieve hospitalisatieverzekering' van de FDP-GSD. Deze overeenkomst loopt eind 2025 af. Door de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven (enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD). Gelet op het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering en de voordelen van een collectieve polis, heeft de GSD-V het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven voor hun aangesloten lokale besturen. Om de mededinging te vrijwaren en het gelijkheids- en transparantiebeginsel te respecteren, wordt het bestek niet vooraf gedeeld. Er is wel een korte toelichting van het bestek, evenals een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige polis.

      • Kinderopvang

        • Goedkeuring van de samenstelling en het huishoudelijk reglement van het Lokaal Overleg Kinderopvang

          Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang, dient elk lokaal bestuur bij de start van de nieuwe legislatuur het Lokaal Overleg Kinderopvang aan te stellen als adviesraad voor aangelegenheden betreffende kinderopvang. Dit dient te gebeuren binnen de 6 maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.  Het Lokaal Overleg Kinderopvang adviseert het lokaal bestuur over materies die relevant zijn voor kinderopvang. Het Lokaal Overleg is samengesteld uit vertegenwoordiging van lokale actoren, gebruikers en het lokaal bestuur. Het Lokaal Overleg Kinderopvang vergadert minimaal tweemaal per jaar. 

Aansluitend van deze openbare vergadering volgt het besloten gedeelte (indien er agendapunten zijn opgenomen). Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens 02 Gemeenteraad,

Tom TROCH
voorzitter