De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 20:03.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 25 februari 2025
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovorm online beschikbaar op volgende link: Londerzeel: Gemeente-/OCMW-raad: 25 februari 2025
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=444
Enig artikel: De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad een afgevaardigde aanduiden voor de algemene vergadering.
Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad een afgevaardigde aanduiden voor de algemene vergadering.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- schrijven van OVSG
Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad een afgevaardigde aanduiden voor de algemene vergadering.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=473
Enig artikel: De gemeenteraad duidt Cindy De Saeger aan als effectieve afgevaardigde en Koen Vanhoof als plaatsvervanger voor OVSG voor de hele legislatuur.
Geheime stemming voor effectieve afgevaardigde:
Cindy De Saeger: 13 stemmen
Evelyn Kegels: 12 stemmen
Geheime stemming voor plaatsvervangende afgevaardigde :
Koen Vanhoof: 15 stemmen, 8 onthouden, 1 blanco, 1 ongeldig
Voor de zorgraad in de eerstelijnszone werd tijdens voorbije gemeenteraad nog geen afgevaardigde aangeduid.
Voor de zorgraad in de eerstelijnszone werd tijdens voorbije gemeenteraad nog geen afgevaardigde aangeduid.
- decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (artikel 40 en 56) en latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 26 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en van artikel 17 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, wat betreft de opdrachten, de samenstelling, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regels voor de erkenning en subsidiëring van een partnerorganisatie als Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn
- de gewijzigde statuten van de zorgraad van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw, goedgekeurd door de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 november 2024
Het bestuursorgaan van de Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw bestaat uit vertegenwoordigers van 4 verschillende clusters:
• de welzijnsactoren
• de eerstelijnszorgactoren
• de personen met een zorg- en ondersteuningsnood, de erkende gebruikersverenigingen, de mantelzorgers en de vrijwilligersverenigingen
• de lokale besturen
De lokale besturen hebben aldus een betekenisvolle rol binnen dit bestuursorgaan.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=473
Kandidaat Cindy De Saeger
Met 15 stemmen voor, 1 stem tegen, 9 stemmen onthouden.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt raadslid Cindy De Saeger aan als effectieve afgevaardigde voor de zorgraad van Eerstelijnszone Regio Grimbergen voor de volledige legislatuur.
Geheime stemming:
Met 15 stemmen voor, 1 stem tegen, 9 stemmen onthouden.
Voor de raad van bestuur heeft de gemeente Londerzeel 2 mandaten als effectief lid en 2 als plaatsvervangend lid. Er werd in februari reeds een invulling gedaan van 1 effectief en 1 plaatsvervangend lid. Van elk dient nog een invulling te gebeuren.
Voor de raad van bestuur heeft de gemeente Londerzeel 2 mandaten als effectief lid en 2 als plaatsvervangend lid. Er werd in februari reeds een invulling gedaan van 1 effectief en 1 plaatsvervangend lid. Van elk dient nog een invulling te gebeuren.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- brief van Levedale van 29 januari 2025
Omdat de gemeente lid is, mag de gemeenteraad afgevaardigden aanduiden voor de bestuursorganen van Levedale.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=473
Geheime stemming Koen Moeyersons als effectief lid:
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Geheime stemming Dimitri Robbyns als plaatsvervangend lid:
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt volgende afgevaardigden aan gedurende de legislatuur:
- als effectief lid voor de raad van bestuur: Koen Moeyersons
- als plaatsvervangend lid voor de raad van bestuur: Dimitri Robbyns
Geheime stemming Koen Moeyersons als effectief lid:
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Geheime stemming Dimitri Robbyns als plaatsvervangend lid:
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
De gemeente is nog steeds vennoot van Providentia, onze voormalige sociale huisvestingsmaatschappij. Een nieuwe afvaardiging dient nog te worden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen.
De gemeente is nog steeds vennoot van Providentia, onze voormalige sociale huisvestingsmaatschappij. Een nieuwe afvaardiging dient nog te worden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid
- artikel 162 van de Grondwet
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
- statuten van Providentia
De gemeente is vennoot van Providentia. Een nieuwe afvaardiging moet worden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=473
Artikel 1: Schepen Gerda Verhulst wordt afgevaardigd om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia bv. De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te tekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig om de belangen van de gemeente te behartigen. Raadslid Mark Verbruggen wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 2: Dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad. Het vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van zijn/haar functie van gemeenteraadslid in de gemeente verliest.
Geheime stemming Gerda Verhulst als effectief afgevaardigde:
15 stemmen voor, 1 stem tegen en 9 onthouden.
Geheime stemming Mark Verbruggen als plaatsvervangende afgevaardigde:
19 stemmen voor, 1 stem tegen en 5 onthouden.
De huidige raamovereenkomst liep af op 31 december 2024. Het was de intentie om in te tekenen op de raamovereenkomst via de aankoopcentrale CREAT, dan hoefden we zelf geen overheidsopdracht te lanceren. Het dossier werd door de gemeenteraad niet goedgekeurd omdat op die manier lokale landmeters niet konden deelnemen aan de overheidsopdracht. Het opgemaakt bestek voorziet in het uitvoeren van opmetingen, de opmaak van opmetingsplannen, uitvoeren van plaatsbeschrijvingen, opmaak rooilijnplannen, grensbepalingen en opmaak schattingsverslagen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 34.000,00 incl. 21% btw (verspreid over 4 jaren). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestek is gebaseerd op vermoedelijke hoeveelheden.
De huidige raamovereenkomst liep af op 31 december 2024. Het was de intentie om in te tekenen op de raamovereenkomst via de aankoopcentrale CREAT, dan hoefden we zelf geen overheidsopdracht te lanceren. Het dossier werd door de gemeenteraad niet goedgekeurd omdat op die manier lokale landmeters niet konden deelnemen aan de overheidsopdracht. Het opgemaakt bestek voorziet in het uitvoeren van opmetingen, de opmaak van opmetingsplannen, uitvoeren van plaatsbeschrijvingen, opmaak rooilijnplannen, grensbepalingen en opmaak schattingsverslagen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 34.000,00 incl. 21% btw (verspreid over 4 jaren). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestek is gebaseerd op vermoedelijke hoeveelheden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- lijst aangeschreven landmeterskantoren
- samenvattende opmetingsstaat
Omdat de gemeenteraad besliste niet in te tekenen op de raamovereenkomst van Creat, werd een procedure gelopen in functie van de aanstelling van een landmeter-expert. Het afsluiten van een raamovereenkomst biedt verschillende voordelen voor beide partijen qua efficiëntie, flexibiliteit en vaak kunnen betere voorwaarden worden bedongen.
In het MJP is op BC005000/6131003 A1.5.5 een jaarlijks krediet van €8.500 voorzien - totaalbudget: € 34.000 gespreid over 4 dienstjaren
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=723
Artikel 1: Het bestek en de raming voor de overheidsopdracht inzake raamovereenkomst voor het aanstellen van een landmeter-expert voor het uitvoeren van landmeetkundige opdrachten en het opstellen van schattingsverslagen (2025-2029) worden goedgekeurd. De voorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2: De raming bedraagt € 34.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 3: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor het uitvoeren van asfalteringswerken in 2025 werd een bestek opgesteld, met de mogelijkheid tot herhalen gedurende een periode van 3 jaar. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 484.000,00 euro incl. btw. Er zal toegewezen worden op basis van de opgegeven eenheidsprijzen en de overheidsopdracht wordt gegund via openbare procedure. Het bepalen van welke straten die geasfalteerd dienen te worden, moet nog vastgelegd worden.
Voor het uitvoeren van asfalteringswerken in 2025 werd een bestek opgesteld, met de mogelijkheid tot herhalen gedurende een periode van 3 jaar. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 484.000,00 euro incl. btw. Er zal toegewezen worden op basis van de opgegeven eenheidsprijzen en de overheidsopdracht wordt gegund via openbare procedure. Het bepalen van welke straten die geasfalteerd dienen te worden, moet nog vastgelegd worden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, vastgesteld door het koninklijk besluit van 26 september 1991
- ministerieel besluit van 27 september 1991 tot nadere bepaling van de indeling van de werken volgens hun aard in categorieën en onder- categorieën met betrekking tot de erkenning van aannemers
- wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en het koninklijk besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
- wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- algemeen reglement voor de arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
Asfalteringswerken zijn noodzakelijk in het kader van een goed onderhoud en beheer van het gemeentelijk wegennet, ze worden dus uitgevoerd om de kwaliteit van de wegen te behouden en te verbeteren. Na verloop van tijd kan het asfalt op de wegen verslechteren door verschillende factoren, zoals zwaar verkeer en weersomstandigheden. Daarom is het aangewezen om een aannemer aan te stellen om het onderhoud van het asfalt te doen, zodat de wegen opnieuw veiliger en comfortabeler worden gemaakt voor alle weggebruikers.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025 op budgetcode 020001/2240000/WEG_20_08/A 1.7.6
Totaalkrediet (na overdracht) bedraagt € 836.540. Hiervan is heden nog € 771.950 beschikbaar.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=877
Artikel 1: Het bestek met nr. 2025-2669 en de raming voor de overheidsopdracht inzake asfalteringswerken 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De raming bedraagt 484.000,00 euro incl. btw.
Artikel 3: Deze overheidsopdracht wordt gegund via openbare procedure.
In 2021 werd het besluit door de gemeenteraad genomen om het pand gelegen Boeksheide 24 op de markt te brengen wegens een herschikking van de opvangwoningen. Nadat de bewoner(s) het pand in september 2024 verlieten, kon het aangeduide notariskantoor starten met het verkoopsdossier en het voeren van publiciteit.
Het notariaat stelde de verkoopsvoorwaarden 'online verkoop' op. De woning werd te koop gesteld via het online-platform Biddit. Na het afsluiten van de biedingsperiode werden slechts twee biedingen ingediend, waarvan het hoogste bod 199.000 euro. De schattingsprijs volgens het schattingsverslag van 20 april 2023 bedroeg 259.800 euro.
In 2021 werd het besluit door de gemeenteraad genomen om het pand gelegen Boeksheide 24 op de markt te brengen wegens een herschikking van de opvangwoningen. Nadat de bewoner(s) het pand in september 2024 verlieten, kon het aangeduide notariskantoor starten met het verkoopsdossier en het voeren van publiciteit.
Het notariaat stelde de verkoopsvoorwaarden 'online verkoop' op. De woning werd te koop gesteld via het online-platform Biddit. Na het afsluiten van de biedingsperiode werden slechts twee biedingen ingediend, waarvan het hoogste bod 199.000 euro. De schattingsprijs volgens het schattingsverslag van 20 april 2023 bedroeg 259.800 euro.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen, inzonderheid artikel 293
- omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
- schattingsverslag van 20 april 2023
- beslissing van de gemeenteraad van 22 juni 2021
- e-mail van het notariaat Robberechts & Van Riet van 21 januari 2025
Het schattingsverslag is, bij vervreemding van onroerende goederen, de minimumprijs voor de transactie tenzij het bestuur kan motiveren waarom daarvan wordt afgeweken.
Wordt de geschatte waarde niet gehaald, dan staat het de lokaal bestuur vrij om, hetzij niet te verkopen, hetzij gemotiveerd af te wijken van de schattingsprijs. Als wordt afgeweken van de schattingsprijs, moet het bestuur dit m.a.w. motiveren aan de hand van objectieve redenen.
We stellen vast dat de schatting niet correct is i.f.v. de toestand waarin de woning verkeert:
Voor de verkoop van de woning te Boeksheide 24 is een inkomst van €255.000 voorzien. Afhankelijk van de effectieve verkoopprijs zal dit budget desgevallend dienen aangepast worden.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=1470
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van de melding van het notariaat Robberechts & Van Riet van 21 januari 2025 waaruit blijkt dat de geschatte prijs uit het schattingsverslag niet werd gehaald, dat het hoogst uitgebrachte bod € 199.000 bedraagt, terwijl de geschatte waarde € 259.800 is.
Artikel 2: De gemeenteraad is akkoord dat de waarde van de woning zoals opgenomen in het schattingsverslag, te hoog is en niet conform de werkelijke toestand van het gebouw.
Artikel 3: De instelprijs wordt bepaald op 233.000 euro.
Artikel 4: Notariskantoor Robberechts & Van Riet wordt opdracht gegeven tot nieuwe openbare verkoop via procedure BIDDIT.BE en verkrijgt het mandaat om:
Het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties is onderworpen aan een evaluatie en revisie.
Het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties is onderworpen aan een evaluatie en revisie.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 houdende goedkeuring van het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2025 houdende goedkeuring aanpassingen aan reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties - gedeelte huwelijksjubilarissen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2025 houdende goedkeuring aanpassingen aan reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties - gedeelte huwelijken
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2025 houdende goedkeuring aanpassingen aan reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties
- bespreking in de gemeenteraadscommissie Beleven van 18 maart 2025
Volgende wijzigingen werden o.a. doorgevoerd:
Jubilarissen:
Huwelijken:
Jubilea vereniging:
- geen recepties meer bij huwelijken vanaf 1 november 2025
- een gezamenlijk ontvangst van jubilarissen met receptie en na het officiële gedeelte koffie en gebak. Kostprijs afhankelijk van het aantal aanwezigen.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=3233
Ingediend door raadslid Pas (cd&v-plus) op 24 maart 2025 :
Stemming amendement : 6 stemmen voor (Team De Borger-fractie en cd&v-plus-fractie), 13 stemmen tegen (N-VA-fractie en Pro1840-Groen-fractie), 6 onthouden (LWD-fractie).
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement voor het organiseren van vieringen en aanbieden van recepties goed.
Voor gemeentelijke evenementen doen we regelmatig beroep op (erkende) verenigingen om een cateringstand te bemannen. Deze samenwerking biedt voordelen voor zowel de gemeente als de betrokken vereniging. Dit biedt het lokaal bestuur extra handen om de praktische organisatie van een evenement werkbaar en haalbaar te maken. Anderzijds is het een mogelijkheid voor een vereniging om met een minimale inzet iets bij te verdienen voor hun werking. Om deze samenwerking verder te structureren hebben we een model voor samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt. Dit model heeft als doel om de modaliteiten rond de samenwerking rond het uitbaten van een cateringstandje op gemeentelijke evenementen te bepalen. Dit agendapunt staat ook op de agenda van de gemeenteraadscommissie Beleven van 18 maart 2025.
Voor gemeentelijke evenementen doen we regelmatig beroep op (erkende) verenigingen om een cateringstand te bemannen. Deze samenwerking biedt voordelen voor zowel de gemeente als de betrokken vereniging. Dit biedt het lokaal bestuur extra handen om de praktische organisatie van een evenement werkbaar en haalbaar te maken. Anderzijds is het een mogelijkheid voor een vereniging om met een minimale inzet iets bij te verdienen voor hun werking. Om deze samenwerking verder te structureren hebben we een model voor samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt. Dit model heeft als doel om de modaliteiten rond de samenwerking rond het uitbaten van een cateringstandje op gemeentelijke evenementen te bepalen. Dit agendapunt staat ook op de agenda van de gemeenteraadscommissie Beleven van 18 maart 2025.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- model samenwerkingsovereenkomst inzake catering tijdens gemeentelijke evenementen
- bespreking in de gemeenteraadscommissie Beleven van 18 maart 2025
De ondersteuning van verenigingen bij gemeentelijke evenementen werd in het verleden eerder ad hoc en op maat afgesproken. Soms werd er gewerkt met een forfaitaire onkostenvergoeding, soms was de gehele opbrengst van drank of catering voor de vereniging of een combinatie van beiden. Dit maakte dat het voor verenigingen niet altijd even duidelijk en transparant was bij de oproep welk voordeel men had bij een engagement. Een model-samenwerkingsovereenkomst biedt hierbij de nodige transparantie en eenvormigheid.
Het vastleggen van afspraken voorkomt misverstanden over de verantwoordelijkheid, de rol en financiële afspraken met betrekking tot het bemannen van een cateringstand tijdens gemeentelijke evenementen. Dit zorgt voor een transparante maar ook voor een vlotte samenwerking. Door 80% van de nettowinst uit de drank- en cateringverkoop uit te keren aan de vereniging, willen we hen financieel ondersteunen en actief betrekken bij gemeentelijke evenementen. Door een gestandaardiseerde samenwerkingsovereenkomst te gebruiken kan men efficiënter en transparanter samenwerken met verenigingen, wat bijdraagt aan de professionalisering, kwaliteit en het succes van gemeentelijke evenementen. Met dit model willen we een eerlijke, gestructureerde en herkenbare samenwerking faciliteren die zowel de bezoekerservaring verbetert en de kans biedt aan lokale verenigingen om extra inkomsten te genereren.
Bovendien biedt de voorgestelde methodiek de verenigingen de mogelijkheid om hun financieel aandeel bij een evenement waarbij ze ondersteunen op te krikken, door bijvoorbeeld zelf extra promo te maken als partner van het evenement/activiteit. In 2024 werd met deze werkwijze reeds geëxperimenteerd voor het Afvalfestival en de zomerbar en werd deze door de participerende verenigingen als positief ervaren.
De invoering van deze methodiek heeft een beperkte budgettaire impact. In het verleden werd aan verenigingen die ondersteuning boden bij de catering van gemeentelijke evenementen een onkostenvergoeding toegekend. Deze onkostenvergoeding varieerde en werd op maat bepaald in functie van het engagement van de vereniging in kwestie op basis van het evenement/de activiteit. Concreet ging dit om evenementen zoals de paaseirenraap, het sinterklaasfeest en de 11 juli viering, ...
Het huidig voorstel van werkwijze houdt dus alvast in dat deze onkostenvergoedingen niet meer dienen te worden gebudgetteerd. Dit gaat in praktijk over maximaal 1.000 euro op jaarbasis, verdeeld over de verschillende activiteiten/evenementen, afhankelijk van de concrete programmatie.
De voorgestelde werkwijze houdt rekening met 20% van de winst op catering/drank voor het lokaal bestuur als compensatie voor de werkingskosten van het evenement (materiaal, programmatie, logistiek, ...). De overige 80% wordt uitbetaald aan de vereniging in ruil voor de ondersteuning.
Na afloop van het evenement staat de organisator in voor het uitbetalen van 80% van de winst op drank/catering waarin de hoofdorganisator voorziet via volgende formule:
Bruto inkomsten: inkomsten kassa + inkomsten evenement
min 20% van dit bedrag tgv. Gemeente Londerzeel
= Tussentijdse balans
plus bedrag ‘eigen dranken’ van de Gemeente Londerzeel
= Tussentijdse balans
min factuur brouwer/leverancier
= restsaldo over te schrijven aan de vereniging
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=4693
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het model van samenwerkingsovereenkomst voor catering tijdens gemeentelijke evenementen, goed.
Om voldoende, kwaliteitsvolle en toegankelijk kinderopvang te realiseren maakt de Vlaamse Regering via zijn meerjarenplan bijkomende middelen vrij. Wanneer er nieuwe middelen ter beschikking zijn, lanceert Agentschap Opgroeien een oproep. Organisatoren van kinderopvang kunnen hierop intekenen en een aanvraag indienen om de subsidie te ontvangen. Agentschap Opgroeien vraagt bij de uitbreidingsronde aan elk lokaal bestuur om een gemotiveerd advies te formuleren met een score per aanvraag binnen de gemeente. Zo heeft het lokaal bestuur inbreng in de ontwikkeling van het kinderopvangaanbod in de gemeente. Agentschap Opgroeien rangschikt de aanvragen op basis van hun eigen beslissingskader en de score van het lokaal bestuur. Deze beoordelingsprocedure gaat over de adviezen van het lokaal bestuur bij de uitbreiding van de plaatsen IKT, maar ook bij de omschakeling van bestaande plaatsen naar een ander subsidieniveau en dringende opvangplaatsen.
Om voldoende, kwaliteitsvolle en toegankelijk kinderopvang te realiseren maakt de Vlaamse Regering via zijn meerjarenplan bijkomende middelen vrij. Wanneer er nieuwe middelen ter beschikking zijn, lanceert Agentschap Opgroeien een oproep. Organisatoren van kinderopvang kunnen hierop intekenen en een aanvraag indienen om de subsidie te ontvangen. Agentschap Opgroeien vraagt bij de uitbreidingsronde aan elk lokaal bestuur om een gemotiveerd advies te formuleren met een score per aanvraag binnen de gemeente. Zo heeft het lokaal bestuur inbreng in de ontwikkeling van het kinderopvangaanbod in de gemeente. Agentschap Opgroeien rangschikt de aanvragen op basis van hun eigen beslissingskader en de score van het lokaal bestuur. Deze beoordelingsprocedure gaat over de adviezen van het lokaal bestuur bij de uitbreiding van de plaatsen IKT, maar ook bij de omschakeling van bestaande plaatsen naar een ander subsidieniveau en dringende opvangplaatsen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang
- beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 ter goedkeuring van de beoordelingsprocedure en criteria uitbreidingsrondes kinderopvang baby's en peuters
- beoordelingsprocedure en -criteria voor uitbreidingsrondes kinderopvang baby’s en peuters
- positief advies van het Lokaal Overleg Kinderopvang van 29 november 2024
- positief advies van de Netwerkgroep Kinderopvang baby’s en peuters van 18 februari 2025.
Het lokaal bestuur formuleert een advies over de aanvragen tot uitbreiding op basis van volgende criteria:
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=4988
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de beoordelingsprocedure en -criteria voor de uitbreidingsrondes kinderopvang baby's en peuters goed.
Cipal heeft op basis van de ingediende kandidaturen uit alle lokale besturen een voordrachtslijst samengesteld met 15 kandidaat-leden Raad van Bestuur (de voorgedragen kandidaat vanuit Londerzeel staat niet op de lijst). Cipal vraagt om deze door de gemeenteraad te laten goedkeuren.
Cipal heeft op basis van de ingediende kandidaturen uit alle lokale besturen een voordrachtslijst samengesteld met 15 kandidaat-leden Raad van Bestuur (de voorgedragen kandidaat vanuit Londerzeel staat niet op de lijst). Cipal vraagt om deze door de gemeenteraad te laten goedkeuren.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- e-mails van 2 en 11 maart 2025 van Cipal
Aan de lokale besturen besturen wordt, conform de statuten van Cipal, gevraagd om de voordrachtslijst voor de Raad van Bestuur, goed te keuren.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de voordrachtslijst met kandidaten voor de raad van bestuur van Cipal goed.
Een burger wenst een exemplaar van "De Klaroen" te schenken aan het archief. De Klaroen was één van de vele clandestiene krantjes die tijdens de tweede wereldoorlog werden verspreid door het verzet, in dit geval een lokale afdeling van het zgn. Onafhankelijksfront. Het krantje werd verdeeld in "Klein-Brabant" waartoe ook Londerzeel behoort.
Deze krantjes werden geproduceerd in moeilijke omstandigheden op papier van zeer slechte kwaliteit. Hierdoor zijn er niet veel exemplaren meer bewaard. In het het Belgische Expertisecentrum voor de geschiedenis van de conflicten van de 20ste eeuw vinden we echter wel een exemplaar terug.
Een burger wenst een exemplaar van "De Klaroen" te schenken aan het archief. De Klaroen was één van de vele clandestiene krantjes die tijdens de tweede wereldoorlog werden verspreid door het verzet, in dit geval een lokale afdeling van het zgn. Onafhankelijksfront. Het krantje werd verdeeld in "Klein-Brabant" waartoe ook Londerzeel behoort.
Deze krantjes werden geproduceerd in moeilijke omstandigheden op papier van zeer slechte kwaliteit. Hierdoor zijn er niet veel exemplaren meer bewaard. In het het Belgische Expertisecentrum voor de geschiedenis van de conflicten van de 20ste eeuw vinden we echter wel een exemplaar terug.
- bestuursdecreet van 7 december 2018 latere wijzigingen: beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten
Door het verwerven van dit exemplaar staan we als lokaal bestuur in voor het bewaren van een zeldzaam exemplaar van een lokaal verschenen krant.
Alle lokale besturen konden de voorbije jaren gebruik maken van het raamakkoord 'collectieve hospitalisatieverzekering' van de FDP-GSD. Deze overeenkomst loopt eind 2025 af. Door de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven (enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD). Gelet op het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering en de voordelen van een collectieve polis, heeft de GSD-V het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven voor hun aangesloten lokale besturen. Om de mededinging te vrijwaren en het gelijkheids- en transparantiebeginsel te respecteren, wordt het bestek niet vooraf gedeeld. Er is wel een korte toelichting van het bestek, evenals een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige polis.
Alle lokale besturen konden de voorbije jaren gebruik maken van het raamakkoord 'collectieve hospitalisatieverzekering' van de FDP-GSD. Deze overeenkomst loopt eind 2025 af. Door de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven (enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD). Gelet op het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering en de voordelen van een collectieve polis, heeft de GSD-V het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven voor hun aangesloten lokale besturen. Om de mededinging te vrijwaren en het gelijkheids- en transparantiebeginsel te respecteren, wordt het bestek niet vooraf gedeeld. Er is wel een korte toelichting van het bestek, evenals een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige polis.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen
- sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27.04.2001
- volmacht van het OCMW aan de gemeente om op te treden als aankoopcentrale
- nota van GSD-V
GSD-V organiseert, in naam van de de aangesloten besturen en instellingen, een overheidsopdracht conform de wetgeving op de overheidsopdrachten voor de periode 2026-2029, met de mogelijkheid tot een verlenging van tweemaal een jaar. De toetreding tot de raamovereenkomst levert schaalvoordelen voor het bestuur. De huidige raamovereenkomst loopt af eind 2025 en een verderzetting van de verzekering is noodzakelijk omdat het bestuur, conform de bepalingen van de rechtspositieregeling, de premie voor de basisformule voor haar personeelsleden ten laste dient te nemen.
Het nodige budget voor de uitbetaling van de premies (26.000 euro per jaar voor gemeente-en OCMW-personeel) dient te worden voorzien in het nieuw meerjarenplan.
Artikel 1: Lokaal bestuur Londerzeel neemt deel aan de overheidsopdracht inzake raamovereenkomst inzake collectieve hospitalisatieverzekering van GSD-V.
Artikel 2: Lokaal bestuur neemt de premie van deze verzekering volgens de basisformule ten laste voor de volgende personeelsleden:
De verzekeringspremie voor de personeelsleden die voltijds, halftijds of meer dan halftijds werken wordt volledig ten laste genomen. De verzekeringspremie voor de personeelsleden die minder dan halftijds werken, wordt voor de helft ten laste genomen.
De hospitalisatieverzekering wordt ook aangeboden aan de volgende categorieën, maar niet ten laste genomen door het bestuur:
Artikel 3: De vrijwillige toetreding tot de voornoemde verzekering houdt voor het lokaal bestuur de verbintenis in om de bijzondere en algemene bepalingen van het lastenboek in acht te nemen.
Artikel 4: Lokaal bestuur Londerzeel treedt op als aankoopcentrale voor het OCMW Londerzeel.
Artikel 5: Een exemplaar van dit besluit wordt aan de GSD-V overgemaakt.
Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang, dient elk lokaal bestuur bij de start van de nieuwe legislatuur het Lokaal Overleg Kinderopvang aan te stellen als adviesraad voor aangelegenheden betreffende kinderopvang. Dit dient te gebeuren binnen de 6 maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad. Het Lokaal Overleg Kinderopvang adviseert het lokaal bestuur over materies die relevant zijn voor kinderopvang. Het Lokaal Overleg is samengesteld uit vertegenwoordiging van lokale actoren, gebruikers en het lokaal bestuur. Het Lokaal Overleg Kinderopvang vergadert minimaal tweemaal per jaar.
Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang, dient elk lokaal bestuur bij de start van de nieuwe legislatuur het Lokaal Overleg Kinderopvang aan te stellen als adviesraad voor aangelegenheden betreffende kinderopvang. Dit dient te gebeuren binnen de 6 maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad. Het Lokaal Overleg Kinderopvang adviseert het lokaal bestuur over materies die relevant zijn voor kinderopvang. Het Lokaal Overleg is samengesteld uit vertegenwoordiging van lokale actoren, gebruikers en het lokaal bestuur. Het Lokaal Overleg Kinderopvang vergadert minimaal tweemaal per jaar.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 ter goedkeuring van de samenstelling en huishoudelijk reglement van het Lokaal Overleg Kinderopvang
- ontwerp van huishoudelijk reglement
De werkwijze van de vorige legislatuur werd met de betrokkenen geëvalueerd en aanpassingen werden afgetoetst.
We kiezen voor een niet-nominatieve lijst om de continuïteit en eventuele (personeels)wissels op te vangen.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt in Londerzeel georganiseerd in 2 deelwerkgroepen:
1. Overleg kinderopvang baby's en peuters: verzamelt de partners uit de voorschoolse opvang en behandelt de thema's relevant voor deze werkingen
2. Lokaal samenwerkingsverband Buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA): buigt zich over de uitwerking van het decreet BOA in Londerzeel.
Consensus wordt actief nagestreefd als besluitvormingswijze, maar elk stemgerechtigd lid kan de stemming vragen. In dit laatste geval worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid.
Voorheen was er nog een overkoepelende werkgroep, die de meer beleidsmatige thema's behandelde. De grote beleidsvraagstukken liggen ondertussen in de plooi (oprichting lokaal loket kinderopvang, uitrol BOA, adviescriteria, ...). Het leek de partners niet meer relevant om deze aparte werkgroep te behouden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed.
Artikel 2: De gemeenteraaf keurt het huishoudelijk reglement van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed.
Op 5 december 2024 was er een hoorzitting over bovenvermeld project in het Gemeenschapscentrum Gerard Walschap. Team De Borger was daarop aanwezig.
Volgende bevindingen werden door onze mensen genoteerd:
Wateroverlast op Den Berg
Er werd in het verleden steeds gesteld dat de werkzaamheden kruispunt A12 eveneens de oplossing zouden bieden aan de wateroverlast op den Berg.
Echter, tijdens de vraagstelling aan de aanwezige ambtenaren van AWV kon niemand bevestigen welke specifieke maatregelen in dit project zouden zijn meegenomen om het probleem wateroverlast den Berg op te lossen.
Het ziet er naar uit dat er dus geen oplossing voor de wateroverlast op den Berg is meegenomen in dit project?
Inrit Geeroms wegenbouw
Er is een specifieke inrit / uitrit voorzien bij Wegenbouw Geeroms. Deze is in afstand en lengte vrij beperkt. De kans is aanzienlijk dat dit ’s ochtends snel tot opstoppingen gaat leiden vermits, net op dat ogenblik, zich er elke dag meerdere vrachtwagens aanbieden voor hun partij zand, chape enz vooraleer zich naar hun dag-werf te begeven.
Deze inrit / uitrit dient ofwel langer gemaakt te worden of aparte afspraken dringen zich op met Wegenbouw Geeroms zodat de vrachtwagens zich ’s ochtends op hun terrein kunnen stallen vooraleer beladen te worden.
Voorkeursregeling Kerkhofstraat
Volgens de huidige plannen zou de verbinding afrit/oprit - Steenstraat de voorrangsweg zijn en dient verkeer naar en van Londerzeel voorrang te geven aan de Steenstraat. Op piekmomenten gaat dit gegarandeerd leiden tot files voor chauffeurs die Londerzeel in willen rijden in de avondspits of voor chauffeurs die vanuit Londerzeel naar A12 willen in de ochtendspits.
Radius bochten – groot verkeer
Teneinde toe te laten dat groot verkeer (Sarens) dit afrittencomplex kan gebruiken, dient gegarandeerd te worden dat de huidige voorziene radius van de bochten dit toelaat. Uit de presentaties blijkt dat de verkeerseilandjes aan de afritten en opritten van een beperkte hoogte zijn zodat het zware verkeer hier bewust dient over te rijden om hun bochten correct te kunnen maken.
Dit heeft een logische impact op de te plaatsen verkeerssignalisatie: vooral kant Westrode wordt dit belangrijk vermits dit kruispunt wordt uitgerust met verkeerslichten.
Steenstraat
De bedding voor de mogelijke toekomstige tramverbinding is reeds ingeplant langs de zijde Londerzeel. Langs de zuidzijde is het reeds duidelijk dat, bij verdere aanleg van de tramverbinding, de tram recht in het verlengde van de huidige Steenstraat valt. De Steenstraat zal dus noordwaarts moeten verplaatst worden. Het is echter niet duidelijk wie die kosten moeten betalen?
Op 5 december 2024 was er een hoorzitting over bovenvermeld project in het Gemeenschapscentrum Gerard Walschap. Team De Borger was daarop aanwezig.
Volgende bevindingen werden door onze mensen genoteerd:
Wateroverlast op Den Berg
Er werd in het verleden steeds gesteld dat de werkzaamheden kruispunt A12 eveneens de oplossing zouden bieden aan de wateroverlast op den Berg.
Echter, tijdens de vraagstelling aan de aanwezige ambtenaren van AWV kon niemand bevestigen welke specifieke maatregelen in dit project zouden zijn meegenomen om het probleem wateroverlast den Berg op te lossen.
Het ziet er naar uit dat er dus geen oplossing voor de wateroverlast op den Berg is meegenomen in dit project?
Inrit Geeroms wegenbouw
Er is een specifieke inrit / uitrit voorzien bij Wegenbouw Geeroms. Deze is in afstand en lengte vrij beperkt. De kans is aanzienlijk dat dit ’s ochtends snel tot opstoppingen gaat leiden vermits, net op dat ogenblik, zich er elke dag meerdere vrachtwagens aanbieden voor hun partij zand, chape enz vooraleer zich naar hun dag-werf te begeven.
Deze inrit / uitrit dient ofwel langer gemaakt te worden of aparte afspraken dringen zich op met Wegenbouw Geeroms zodat de vrachtwagens zich ’s ochtends op hun terrein kunnen stallen vooraleer beladen te worden.
Voorkeursregeling Kerkhofstraat
Volgens de huidige plannen zou de verbinding afrit/oprit - Steenstraat de voorrangsweg zijn en dient verkeer naar en van Londerzeel voorrang te geven aan de Steenstraat. Op piekmomenten gaat dit gegarandeerd leiden tot files voor chauffeurs die Londerzeel in willen rijden in de avondspits of voor chauffeurs die vanuit Londerzeel naar A12 willen in de ochtendspits.
Radius bochten – groot verkeer
Teneinde toe te laten dat groot verkeer (Sarens) dit afrittencomplex kan gebruiken, dient gegarandeerd te worden dat de huidige voorziene radius van de bochten dit toelaat. Uit de presentaties blijkt dat de verkeerseilandjes aan de afritten en opritten van een beperkte hoogte zijn zodat het zware verkeer hier bewust dient over te rijden om hun bochten correct te kunnen maken.
Dit heeft een logische impact op de te plaatsen verkeerssignalisatie: vooral kant Westrode wordt dit belangrijk vermits dit kruispunt wordt uitgerust met verkeerslichten.
Steenstraat
De bedding voor de mogelijke toekomstige tramverbinding is reeds ingeplant langs de zijde Londerzeel. Langs de zuidzijde is het reeds duidelijk dat, bij verdere aanleg van de tramverbinding, de tram recht in het verlengde van de huidige Steenstraat valt. De Steenstraat zal dus noordwaarts moeten verplaatst worden. Het is echter niet duidelijk wie die kosten moeten betalen?
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Gezien de vele onduidelijkheden stelt Team De Borger voor daar bij hoogdringendheid hoorzittingen over te organiseren met alle betrokken partijen.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=5134
Volgend voorstel wordt verworpen:
Artikel 1: Het lokaal bestuur van Londerzeel stelt, onverwijld, alles in het werk om de wateroverlast in de straten van Den Berg structureel op te lossen en dit via het afdwingen van afdoende ingrepen tijdens de werken “herinrichting kruispunt A12”.
Artikel 2: De gemeenteraad wordt bij hoogdringend bij elkaar geroepen voor de bespreking van de voorgestelde plannen “herinrichting kruispunt A12” en dit op dinsdag 8 april 2025 om 20.00 uur.
Artikel 3: Alle betrokken partijen (ontwerper, AWV, Aquafin, VMM, Wegenbouw Geeroms en Sarens …) worden tijdens deze extra gemeenteraad gehoord.
In oktober 2011 werd Breugelkind, nu Infano, benaderd door de toenmalige directeur van de Centrumschool met de vraag of er mogelijkheden zouden zijn om het probleem op te lossen met betrekking tot de voor- en naschoolse opvang. De directie was naar eigen zeggen meer bezig met het oplossen van de afwezigheden van de voor- en naschoolse opvang dan met de kerntaken van een directie lager onderwijs.
Er waren in die periode ook problemen met het beheer van de kinderdagverblijven.
Na doorlichting en analyse werd er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld (start september 2014) tussen de gemeente Londerzeel en Infano voor een bedrag van 220 000 euro naast de initiatieven van Landelijke Thuiszorg, nu Ferm, voor een bedrag van 70 000 euro.
De gemeente besteedde dit uit omdat kinderopvang in alle facetten als geen kerntaak werd ervaren.
Vorige legislatuur werd beslist om deze contacten open te breken en te heraan te besteden.
Londerzeel heeft gekozen om vanaf september te werken met een nieuwe partner, wat, volgens onze info, 660 000 euro kost of het dubbele.
En men gaat dit doen met de mensen van Infano, mits inlevering van wedde.
In oktober 2011 werd Breugelkind, nu Infano, benaderd door de toenmalige directeur van de Centrumschool met de vraag of er mogelijkheden zouden zijn om het probleem op te lossen met betrekking tot de voor- en naschoolse opvang. De directie was naar eigen zeggen meer bezig met het oplossen van de afwezigheden van de voor- en naschoolse opvang dan met de kerntaken van een directie lager onderwijs.
Er waren in die periode ook problemen met het beheer van de kinderdagverblijven.
Na doorlichting en analyse werd er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld (start september 2014) tussen de gemeente Londerzeel en Infano voor een bedrag van 220 000 euro naast de initiatieven van Landelijke Thuiszorg, nu Ferm, voor een bedrag van 70 000 euro.
De gemeente besteedde dit uit omdat kinderopvang in alle facetten als geen kerntaak werd ervaren.
Vorige legislatuur werd beslist om deze contacten open te breken en te heraan te besteden.
Londerzeel heeft gekozen om vanaf september te werken met een nieuwe partner, wat, volgens onze info, 660 000 euro kost of het dubbele.
En men gaat dit doen met de mensen van Infano, mits inlevering van wedde.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Sommige personeelsleden kwamen bij Team De Borger hun beklag maken. Er is ook ongerustheid bij de ouders.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=6636
Dit agendapunt wordt ingetrokken door de indienende fractie.
Eind jaren ’80, begin van de jaren ’90 besliste de toenmalige gemeenteraad onder burgemeesterschap van mevrouw Lieve Eeckelaers tot sanering en herwaarding van het winkelcentrum van Londerzeel. Een meer dan geslaagd project.
In de jaren 2000 en 2010 werden de voetpaden in de Dorpsstraat, Kerkstraat, Markt en Brusselsestraat tot 2 maal toe grondig gerepareerd. De herstellingen waren telkens noodzakelijk na werken van nutsmaatschappijen, bouwwerken of het overrijden van de voetpaden door zwaar verkeer.
Eind jaren ’80, begin van de jaren ’90 besliste de toenmalige gemeenteraad onder burgemeesterschap van mevrouw Lieve Eeckelaers tot sanering en herwaarding van het winkelcentrum van Londerzeel. Een meer dan geslaagd project.
In de jaren 2000 en 2010 werden de voetpaden in de Dorpsstraat, Kerkstraat, Markt en Brusselsestraat tot 2 maal toe grondig gerepareerd. De herstellingen waren telkens noodzakelijk na werken van nutsmaatschappijen, bouwwerken of het overrijden van de voetpaden door zwaar verkeer.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Vandaag liggen de voetpaden en het wegdek, zelfs na de recente afvlakking van de straatstenen, er ongelukkig bij. De fotoreportage geeft maar enkele voorbeelden. Het is genoegzaam gekend dat oudere mensen al vaak gevallen zijn over de uitstekende straatstenen of de openliggende putten. Deze valpartijen leiden vaak tot ernstige verwondingen met blauwe ogen, gebroken neuzen, arm- en handbreuken tot gevolg. Het gevolg is dat mensen, vaak iets ouderen, het centrum van Londerzeel mijden om de horeca te bezoeken, te winkelen of naar de dinsdagmarkt te komen. De bouwwerken in de Egmontsite zullen wellicht ook aanleiding geven tot schade. Een goede status quaestionis kan gebruikt worden in eventuele schadeclaim ten aanzien van de bouwheer.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=7348
Dit agendapunt wordt ingetrokken door de indienende fractie.
Gelet op het verkiezingsprogramma van N-VA waarin de herwaardering van de dinsdagmarkt als topprioriteit wordt geëtaleerd.
Gelet de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025, met het 10-punten actieplan van Team De Borger, waarin enkel het samenroepen van de GRC “wonen en werken” werd aanvaard.
Overwegende de gemeenteraad van 28 januari 2025 en de beweringen van de schepen van lokale economie dat er al diverse plannen en tekeningen over de herplaatsing van de marktkramen bestonden.
Gelet het voorstel van Team De Borger, tijdens de gemeenteraad van 25 februari 2025 evenwel verworpen, waarin een tijdelijke verlaging van het marktgeld werd voorgesteld.
Overwegende de gemeenteraad van 25 februari 2025 en de beweringen van de schepen van lokale economie dat de verschillende voorstellen door de gemeentelijke diensten werden onderzocht.
Overwegende dat elk uitstel desastreus is voor het voortbestaan van de dinsdagmarkt.
Gelet op het verkiezingsprogramma van N-VA waarin de herwaardering van de dinsdagmarkt als topprioriteit wordt geëtaleerd.
Gelet de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025, met het 10-punten actieplan van Team De Borger, waarin enkel het samenroepen van de GRC “wonen en werken” werd aanvaard.
Overwegende de gemeenteraad van 28 januari 2025 en de beweringen van de schepen van lokale economie dat er al diverse plannen en tekeningen over de herplaatsing van de marktkramen bestonden.
Gelet het voorstel van Team De Borger, tijdens de gemeenteraad van 25 februari 2025 evenwel verworpen, waarin een tijdelijke verlaging van het marktgeld werd voorgesteld.
Overwegende de gemeenteraad van 25 februari 2025 en de beweringen van de schepen van lokale economie dat de verschillende voorstellen door de gemeentelijke diensten werden onderzocht.
Overwegende dat elk uitstel desastreus is voor het voortbestaan van de dinsdagmarkt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Gelet de hoogdringendheid
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=8143
Dit agendapunt wordt ingetrokken door de indienende fractie.
Veel jonge gezinnen zijn vandaag onvoldoende op de hoogte van het lokale aanbod. De informatie is vaak te gefragmenteerd: er zijn tal van verenigingen, initiatieven en ondersteuningsmaatregelen, maar deze worden via verschillende kanalen verspreid. Hierdoor missen ouders vaak nuttige diensten en kansen. Met de Babybox willen we al deze info samenbrengen en op een toegankelijke manier aanbieden.
Concept van de Babybox:
Elke ouder van een pasgeboren baby in Londerzeel ontvangt een brief van de gemeente met een uitnodiging om de Babybox af te halen aan de snelbalie van het gemeentehuis.
Wat zit erin?
- Een Londerzeelse kadobon van 25 euro – te besteden bij lokale handelaars en horeca
- Kortingsbonnen van handelaars uit Groot-Londerzeel – om de lokale economie te ondersteunen
- Overzichtelijke, gebundelde informatie over kinderopvang, vrijetijdsmogelijkheden en gemeentelijke ondersteuning
- Attenties en info van lokale verenigingen en organisaties, zoals de Gezinsbond en Kind & Gezin, zodat ouders direct weten waar ze terechtkunnen
De Babybox wordt voorzien voor elk gezin waarin een baby geboren wordt in Londerzeel.
Veel jonge gezinnen zijn vandaag onvoldoende op de hoogte van het lokale aanbod. De informatie is vaak te gefragmenteerd: er zijn tal van verenigingen, initiatieven en ondersteuningsmaatregelen, maar deze worden via verschillende kanalen verspreid. Hierdoor missen ouders vaak nuttige diensten en kansen. Met de Babybox willen we al deze info samenbrengen en op een toegankelijke manier aanbieden.
Concept van de Babybox:
Elke ouder van een pasgeboren baby in Londerzeel ontvangt een brief van de gemeente met een uitnodiging om de Babybox af te halen aan de snelbalie van het gemeentehuis.
Wat zit erin?
- Een Londerzeelse kadobon van 25 euro – te besteden bij lokale handelaars en horeca
- Kortingsbonnen van handelaars uit Groot-Londerzeel – om de lokale economie te ondersteunen
- Overzichtelijke, gebundelde informatie over kinderopvang, vrijetijdsmogelijkheden en gemeentelijke ondersteuning
- Attenties en info van lokale verenigingen en organisaties, zoals de Gezinsbond en Kind & Gezin, zodat ouders direct weten waar ze terechtkunnen
De Babybox wordt voorzien voor elk gezin waarin een baby geboren wordt in Londerzeel.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Jonge gezinnen vormen de toekomst van onze gemeente. Daarom stelt Team De Borger voor om een Londerzeelse Babybox in te voeren: een warm en laagdrempelig welkomstgeschenk voor kersverse ouders. Dit initiatief zorgt niet alleen voor een hartelijke ontvangst, maar biedt ook gerichte informatie en ondersteuning in een duidelijke en overzichtelijke vorm.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=9064
Dit agendapunt wordt ingetrokken door de indienende fractie.
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=9552
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=9678
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=10164
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=10172
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=10454
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=10573
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=10691
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=10844
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=11429
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=11780
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=8143
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=12008
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=12315
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=12401
https://youtu.be/ZlS02tKgCbs?t=265
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Tom TROCH
voorzitter