Terug
Gepubliceerd op 14/05/2024

Agenda  11 GRC Maatschappij

wo 22/05/2024 - 20:00 Zaal Van Roy
    • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting van de GRC Maatschappij van 17 april 2024

      De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Maatschappij werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Maatschappij.

    • Beleidsnota, financiële nota en toelichting jaarrekening 2023

      Bij het afsluiten van het boekjaar wordt de jaarrekening opgemaakt. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

      Vanaf het MJP 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten, waardoor zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening dienen te stemmen. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

      Het geconsolideerd resultaat boekjaar 2023 (GE + OC) is het volgende

      Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: € 5.816.919

      Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: € 5.287.260

      Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: € 11.104.179

      De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: € 5.912.757

      Een rechtstreeks gevolg van de geïntegreerde beleidsdocumenten GE en OC is dat er geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt berekend en opgenomen in het MJP.

      Artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen. Dat verloopt echter niet meer zoals vroeger via de opname van een geraamde gemeentelijke bijdrage in het meerjarenplan, maar door een tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW bij de vaststelling van de jaarrekening en de resultaatsverwerking die erin is opgenomen.

      De ‘tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW’ is geen opgelegde ‘berekening’, en berust louter op consensus tussen de gemeente en het OCMW. Het is aan beide raden om hierover te beslissen. Ingevolge de beslissing van de resp. raden d.d.25 mei 2021 wordt de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepaald op negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW tot herroeping van dit principe.

      Voor boekjaar 2023 komt dit neer op een bijdrage van € 2.589.171.

    • Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Londerzeel, Diepensteyn nv en vzw Voetbalclub Steenhuffel

      Diepensteyn nv heeft de overeenkomst met vzw Voetbalclub Steenhuffel opgezegd. Het contract eindigt op 31 december 2024.

      Racine Advocaten heeft in opdracht van de gemeente een ontwerp van overeenkomst opgemaakt tussen Diepensteyn nv, vzw Voetbalclub Steenhuffel en de gemeente.

      De aanleiding voor deze overeenkomst is de opzeg van de huurovereenkomst door Diepensteyn nv aan vzw Voetbalclub Steenhuffel. Diepensteyn nv geeft al jaren aan dat zij een andere bestemming willen voor de gronden waarop vzw Voetbalclub Steenhuffel momenteel gevestigd is.

      Diepensteyn nv is bereid om het gebruik van de percelen door vzw Voetbalclub Steenhuffel tijdelijk toe te laten, maar dan onder voorwaarden.

      De gemeente heeft een tekort aan recreatiegebied om een herlokalisatie van vzw Voetbalclub Steenhuffel mogelijk te maken. De gemeente is bereid om in het kader van de studie en RUP Open Ruimte de zoektocht naar mogelijke recreatie op te nemen.

      vzw Voetbalclub Steenhuffel en Diepensteyn nv hebben in overleg nog enkele aanpassingen aan de overeenkomst voorgesteld. Deze werden verwerkt in de voorliggende overeenkomst.

    • Beleidsnota mobiliteitsplan

      De opmaak van het mobiliteitsplan heeft al een heel proces doorlopen. Het plan zit momenteel in de laatste fase, deze zal ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad van 28 mei 2024.


      Fase 1 - Oriëntatienota
      In het najaar van 2020 werd een bestek goedgekeurd voor het vinden van een bureau met expertise rond opmaken mobiliteitsplannen. In mei 2021 werd de overheidsopdracht gegund aan het bureau Tridée uit Antwerpen. Op 7 februari 2022 werd de oriëntatiefase afgerond en goedgekeurd.

      In deze eerste fase werd er informatie verzameld, onder meer door een bevraging van het inwonerspanel. Ook kregen we zicht op de belangrijke knelpunten, ambities van de gemeente en de mogelijke toekomstige ontwikkelingen (zoals de aanleg van het op- en afrittencomplex Londerzeel-Zuid, de uitbouw van fietssnelwegen, fietsenstallingen, looproutes, enzovoort).


      Fase 2 - Synthesefase
      In de tweede fase werd de verzamelde informatie grondig onderzocht en werd er bijkomend onderzoek uitgevoerd. Tot slot werden er verschillende opties verkend om de gemeente veiliger en aangenamer te maken voor iedereen.

      In kader van de opmaak van de synthesefase werd via de Adviseurs de nodige participatie gedaan met een enquête en een fysieke bijeenkomst. Op 16 mei 2022 werd door het college kennis genomen van de ontwerp-synthesenota. Eind juni 2022 werd dit ontwerp afgetoetst met de lokale handelaars. 

      Tijdens werkvergaderingen in de periode augustus-oktober 2022 werd met vertegenwoordiging van bestuur en administratie gewerkt aan de beleidsplanfase. Het concept van de beleidsplannota werd door het studiebureau toegelicht op het college van burgemeester en schepenen van 21 november 2022.

      Fase 3 - Beleidsplanfase

      In de eerste helft van 2023 werd er een opdracht uitgeschreven voor een communicatiebureau, om de lancering van het mobiliteitsplan te kunnen ondersteunen. In september-oktober 2023 werd er gewerkt aan een eerste communicatieconcept en aan het ontwerp van een bevraging voor de laatste participatieronde.

      In november-december 2023 liep er een bevraging voor alle inwoners. De resultaten werden verwerkt door Tridée en er is reeds een eerste aanzet opgemaakt voor de actietabel. Eind januari wordt er een klankbordgroep georganiseerd. De resultaten van de bevraging werden nadien via de sociale mediakanalen bekend gemaakt. 

      Eind februari 2024 vond er een projectstuurgroep plaats, met onder meer: departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Lijn, politie en Provincie Vlaams-Brabant. Deze formuleerden nog enkele opmerkingen, welke werden aangepast in de nota.

      In het college van 6 mei 2024 werd het ontwerp van het beleidsplan goedgekeurd en in het college van 13 mei 2024 werd een licht aangepaste versie goedgekeurd, aangepast aan de opmerkingen van de partners uit de projectstuurgroep.

      De beleidsnota zal ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad van mei.