Het college van burgemeester en schepenen keurt de tijdelijke politieverordening voor eenrichtingsverkeer in Kruisheide goed tijdens de werken aan de N17.
Sinds de werken op de N17 zijn opgeschoven, krijgt de gemeente Londerzeel heel wat opmerkingen over druk verkeer in Kruisheide en omgeving.
De routeplanner van o.a. Google Maps geeft deze wegen op als kortste en snelste alternatief, waardoor een deel van de bestuurders deze straten volgt i.p.v. de aangeduide omleiding te nemen.
In het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023 werd er een zone 30 ingevoerd, grensoverschrijdend met de gemeente Buggenhout.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- koninklijk besluit van 18 december tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023 houdende de goedkeuring een tijdelijke politieverordening voor verkeersmaatregelen in Kruisheide tijdens de werken aan de N17
Momenteel zijn de werken aan de N17 actief van na het rondpunt aan Fok tot en met het kruispunt van de Oude Heirbaan. Vanaf januari 2024 zullen de werken opschuiven tot en met het kruispunt Oppuurseweg/Lippelodorp. De omleiding na 2024 ligt nog niet definitief vast, maar zal nog langer zijn dan de huidige omleiding. De werken duren tot het najaar van 2025.
GPS-routeplanners geven Kruisheide als kortste en snelste alternatief, waardoor niet alle bestuurders de aangegeven omleiding volgen. In de tweede helft van oktober werd er een anonieme verkeersteller geplaatst. Er werden gemiddeld 2.572 verkeersbewegingen per werkdag geregistreerd, waarvan 145 fietsers en 381 zwaar voertuigen/grote bestelwagens.
De straat is niet smal en niet geschikt om dit volume aan voertuigen te dragen. Door deze grote verkeersstroom wordt de weginfrastructuur aangetast en worden er grote putten in de berm gevormd.
Voor het afsluiten van deze zone werd geen akkoord bereikt met de gemeente Buggenhout en de gemeente Puurs-Sint-Amands.
Het voorstel is om eenrichtingsverkeer in te stellen in Kruisheide, zodat er geen kruisend verkeer is dat de bermen stuk kan rijden.
Ook in Zavel, Koevoetmolen en Patattestraat zijn er meldingen van sluipverkeer, waardoor er schade is aan de weginfrastructuur. Het voorstel is om Koevoetmolen af te sluiten ter hoogte van de Molenbeek. Het afsluiten van Koevoetmolen zal ook impact hebben op 2 woningen van Puurs-Sint-Amands (Koevoetmolen 1 en 2).
Plaatsen van signalisatie in eigen beheer - geen budget vereist.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgende tijdelijke verkeersmaatregelen goed in Kruisheide gedurende de werken op de N17:
1. Zone 30
6. Een afschrift van deze tijdelijke politieverordening wordt verzonden aan: