Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat goed, om een parkeerverbod tussen 7.00 en 17.00 uur in te voeren op de parkeerstrook voor Meerstraat 82.
In de Meerstraat 82 is er bedrijf gevestigd die meermaals per dag beleverd wordt met een vrachtwagen-oplegger. Het laden en lossen gebeurt er op de rijbaan, waardoor deze wordt geblokkeerd. Er is meestal geen of te weinig ruimte vrij op de parkeerstrook naast de rijbaan om er met de trekker-oplegger te laden en lossen. Een deel van de autobestuurders rijdt over het voetpad om voorbij te kunnen, grotere voertuigen kunnen dit niet en moeten wachten tot alles is uitgeladen.
Met een vorkheftruck wordt de vrachtwagen uitgeladen. Bij het verlaten van de oprit heeft de bestuurder van de heftruck pas zicht op de aankomende voetgangers als de ‘vorken’ reeds over het voetpad zijn. De zaakvoeder liet weten een private spiegel aan te brengen op de gevel om beter zicht te hebben op de voetgangers.
Het verkeersteam doet volgend voorstel: het plaatsen van een parkeerverbod voor Meerstraat 82 tussen 7.00 en 17.00 uur tijdens weekdagen. Op deze manier kan de vrachtwagen laden en lossen op de parkeerstrook en blijft de rijbaan vrij.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 en de latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en de latere wijzigingen
- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn bijlagen en de latere wijzigingen
- decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 en de latere wijzigingen
- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 19 december 2000 houdende aanvullend reglement snelheidszonering 30-50-70
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 juni 2009 houdende aanvullend reglement voorrang verkeerscirculatieweg
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 23 juni 2009 houdende aanvullend reglement inzake parkeerinrichtingen voor personen met een handicap
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 12 februari 2019 houdende delegatiebesluit voor aanvullende reglementen over het wegverkeer
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 25 oktober 2021 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement betreffende zone verboden +5,5t centrum Londerzeel
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 maart 2023 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake bebouwde kommen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juni 2023 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake blauwe zone
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31 juli 2023 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake Meerstraat
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 oktober 2023 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake Meerstraat
Om de signalisatie te wijzigen, dient het aanvullend reglement op het wegverkeer te worden opgemaakt. Door het delegatiebesluit, goedgekeurd op de gemeenteraad van 12 februari 2019, kan het college van burgemeester en schepenen deze goedkeuren.
Het huidige aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023, dient te worden opgeheven en te worden vervangen door een nieuw.
Er zijn gebiedsdekkende aanvullende reglementen, welke naast dit reglement nog steeds van toepassing zijn in de Meerstraat (gemeenteweg):
- Snelheidszones
- Bebouwde kom (begin/ einde ter hoogte van huisnummers 179/190).
- Tonnagezone 5,5t
- Blauwe zone (Meerstraat op de parkeerstook t.h.v. huisnr. 2 tot 18, rijrichting naar Stationsstraat)
- Parkeerplaatsen voor mindervaliden
Budget signalisatie - 2024/020002/615001 (Aankoop klein materieel) - 23.184,26 euro
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat goed.
Artikel 2: Verkeersmaatregelen
Artikel 2.1 - Eenrichtingsverkeer
In de Meerstraat geldt er eenrichtingsverkeer tussen het kruispunt met Stationsstraat/Dorpstraat en het kruispunt met Eikenveld. De toegelaten rijrichting is richting Stationsstraat/Dorpsstraat.
Volgende signalisatie wordt geplaatst:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
Volgende markering wordt aangebracht:
De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen. De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.
Volgende markering wordt aangebracht:
Het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Meerstraat, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023, wordt opgeheven.
Artikel 3: Kennisgeving
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Artikel 4: Bekendmaking
Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.