Terug 15 GRC Algemeen

Tue 30/09/2025 - 20:00 Zaal Alfred Van Roy

  • Waterbeheersing

    Dijk Sneppelaar

    Dijk Watermolenstraat + ruiming beek achter de molen

    Dijk Robbroekstraat

    Waterkeringen diverse grachten (stroomgebied Haan - Eshagestraat)

  • Van studiebureau SWBO ontvingen wij het voorontwerp voor de in rubriek vermelde werken.

    De werken situeren zich tussen de Albert Heijn en de Berkenlaan.
    Het dossier omvat:
    - het grondplan voor wegenis en fietspaden
    - de typedwarsprofielen
    - het rioleringsplan (aandeel Riopact)
    - raming
    Riopact is in dit dossier bouwheer.

    De werken ten laste van de gemeente worden geraamd op 1.682.496,52 euro incl. btw.

  • Het college van burgemeester en schepen ging, in zitting van 18 augustus 2025, principieel akkoord met de drie voorstellen die wij ontvingen van studiebureau Antea:

    Zone 1: tussen noordelijke grens der werken en de Vuilbeek  

    -  Rooilijnbreedte van 14 meter en meer, woningen aan de kant van het fietspad.
    -  In kader van het in- en uitrijden van de woningen en zicht voor de bewoners is er hier gekozen om de rand van het nieuwe fietspad te laten samenvallen met de rand van
       het oude fietspad. (geen verslechtering van zicht bij uitrijden van de opritten)
    -  Bijkomend kunnen de nutsleidingen in de zone tussen fietspad en rooilijn behouden blijven (ervan uitgaande dat deze nu niet onder het fietspad liggen)
    -  Er is gekozen voor een schuwzone van 1 meter tussen fietspad en rijweg omwille van volgende redenen:  

    • Vermits er geen fietssubsidie wordt aangevraagd, dient er niet voldaan te worden aan de eerder voorgestelde groenzone/schuwzone.
    • Conform de GSVH, dient een verharding niet in rekening gebracht te worden voor buffering als de groenzone, naar waar deze afwatert, 25% van de breedte bedraagt van de verharding. Voor een fietspad van 3 meter zou dit een groenzone van 0,75 meter betekenen.
    • Om de nodige afscherming tussen fietspad en rijweg te creëren is er voorzien om cfr. het beeld van de Watermolenstraat een lage haag te planten, in de Watermolenstraat is deze aanwezig in een groenzone van 1 meter. Hier maar 0,75 meter voorzien geeft onvoldoende groeiruimte tussen de funderingen van de verharding voor de haag.

    -  Rijwegbreedte van 5,5 meter asfalt + twee kantstroken/watergreppel van 50 cm. Dit kan eventueel nog aangepast worden naar kantstrook in combinatie met boordsteen i.f.v. de gewenste keuze van de gemeente.
    -  Door de schuwzone van 1,5 meter naar 1 meter te brengen kan de gracht 50 cm breder gemaakt worden, hetgeen i.f.v. de benodigde buffering (hemelwater en overstromingsgevoelig gebied) ten goede komt.
    -  Volgende breedtes van grachten kunnen voorzien worden: 

    • Gracht met een breedte bovenaan de talud van 1,8 meter en diepte van 0,7 meter tussen de grens der werken en huisnummer 13.
    • Gracht met een breedte bovenaan de talud van 2,5 meter en diepte van 0,8 meter tussen huisnummer 13 en De Eshagestraat.

    -  Tussen de Eshagestraat en de Vuilbeek kan er, door het verspringen van de rooilijn, een gracht achter het fietspad voorzien worden. In kader van de benodigde buffering kan
       deze (afhankelijk van de grondwaterstanden) dieper gemaakt worden. Hoe deze exact ingepland wordt is afhankelijk van de aansluiting op zone 2. 

    Zone 2: tussen de Vuilbeek en de Watermolenstraat 

    - Hier versmalt de rooilijnbreedte naar circa 12 meter.
    - In deze zone is 1 woning aanwezig (huisnummer 30).
    - Zijkant van de kantstrook wordt op de zijkant van de woning ontworpen ter hoogte van huisnummer 30, op deze manier blijft rijweg even ver van de woning te liggen.
    - Vanaf deze lijn wordt fietspad met schuwzone zoals zone 1 ontworpen.
    - Dit impliceert een inname van het landbouwperceel aan de overkant.
    - Bijkomend kan hier nog een extra inname i.f.v. een gracht gedaan worden, indien hiervoor geen inname gebeurt, zal RWA ingebuisd zijn.
    - Inclusief een inname voor de gracht zal hier een strook van om en bij de 5 meter ingenomen dienen te worden. Exclusief gracht, zal dit circa 2 meter zijn. 

    Zone 3: tussen de Watermolenstraat en de Brouwerijstraat 

    - Rooilijnbreedte van circa 11,5 - 12 meter.
    - Woningen aanwezig aan 1 kant.
    - De andere kant betreft het onroerend erfgoed Diepensteynkasteel met omgeving, een bomenrij bepaalt hier het uitzicht van dit erfgoed.
    - Het profiel van zone 1 doortrekken, vertrekkende van de rooilijn aan de kant van het Diepensteynkasteel, zou impliceren dat de rand van de rijweg op circa 1 meter van de
      rooilijn van de percelen komt te liggen, hetgeen geen draagvlak zal hebben bij de bewoners.
    - Vertrekken van de kant van de rijweg van de kant van de woning met dit profiel van zone 1, zou betekenen dat de bomenrij gerooid zou moeten worden, hetgeen zowel om
      erfgoed- als ecologische redenen de nodige negatieve adviezen kan krijgen.
    - Er wordt hier voorgesteld om met aanliggende éénrichtingsfietspaden te werken, hiervoor hebben we nu volgend profiel voorzien: 

    • Rijwegbreedte asfalt: 5,5 meter.
    • Kantstrook van 30 cm.
    • Boordsteen IB, ter hoogte van de inritten zal dit overgaan naar IE.
    • Schuwzone van 30 cm.
    • Fietspad van 1,5 meter.
    • Er blijft dan nog een restzone tot de rooilijn over die varieert en minimaal 0,72 meter is. Om deze iets te vergroten, zou de asfaltbreedte nog kunnen verkleinen door het lager snelheidsregime. 

    - Deze zone ligt in de bebouwde kom van Steenhuffel waar het snelheidsregime 50 km/uur bedraagt. Een snelheidsregime van 50 km/uur en vrij liggende fietspaden zijn
      verenigbaar, mits toepassen van een schuwzone van 50 cm tussen rijweg en fietspad.

  • Op de raad van Bestuur van Incovo werd beslist om een prijsverhoging door te voeren op de afvalprijzen. Daartoe werd op 2 september 2025 de beleidsnota met de nieuwe afvaltarieven 2026 bezorgd. In deze nota worden de tarieven voor huisvuil, PMD, GFT, papier/karton, glas en de diverse fracties op het recyclagepark voor het kalenderjaar 2026 herzien, rekening houdend met kostendekkendheid, marktvergelijking, beleidsdoelstellingen en OVAM-richtlijnen. De Raad van Bestuur van Incovo vraagt de goedkeuring van de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten, zodat de nieuwe tarieven per 1 januari 2026 in werking kunnen treden.

Notulenverslag vorige vergadering