Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Lippelostraat goed, voor het invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km/u voor +3,5t in de Lippelostraat en het aanduiden van beurtelings verkeer aan de wegversmalling op de grens met Lippelo.
In de straten Plas en Steenhuffelstraat geldt er een snelheidsbeperking van 50 km/u voor voertuigen van +3,5t buiten bebouwde kom. De Lippelostraat ligt in het verlengde van de Steenhuffelstraat. Hier mogen voertuigen van +3,5t wel 70 km/u rijden buiten bebouwde kom. Vanuit een bewoner van de Lippelostraat wordt gevraagd of hetzelfde snelheidsregime kan ingevoerd worden als in de Plas en Steenhuffelstraat, omdat de verharding van de straat er ook in beton en dezelfde staat is als in deze straten.
In de Lippelostraat, op de grens van Malderen met Lippelo bevindt zich een wegversmalling. Op de wegversmallingen verderop in Lippelo staan er borden beurtelings verkeer, bij de wegversmalling op de grens niet.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 en de latere wijzigingen
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en de latere wijzigingen
- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn bijlagen en de latere wijzigingen
- decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 en de latere wijzigingen
- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 23 juni 2009 houdende het aanvullend politiereglement inzake parkeerinrichtingen voor personen met een handicap
- beslissing van de gemeenteraad van 22 april 2025 houdende het delegeren van beslissing over aanvullende reglementen over het wegverkeer naar het college van burgemeester en schepenen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 maart 2023 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake bebouwde kommen en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 houdende de goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake zone 30 dorpskern Malderen
Het verkeersteam adviseert om hetzelfde snelheidsregime in te voeren als in Steenhuffelstraat en Plas, gezien dit in het verlengde ligt van deze straten en er eveneens een betonverharding heeft. Dit komt de uniformiteit ten goede, namelijk het invoeren van dezelfde verkeersmaatregelen voor een gelijkaardige situatie.
Op de grens van Londerzeel met Lippelo (Puurs-Sint-Amands) is er een wegversmalling. Op de wegversmallingen verderop in Lippelo staan er borden beurtelings verkeer, bij de wegversmalling op de grens niet. Het voorstel is om ook hier borden beurtelings verkeer te plaatsen. Gemeente Puurs-Sint-Amands plaatst een bord op hun grondgebied, het andere bord dient geplaatst te worden op grondgebied Londerzeel.
Volgende aanvullende reglementen zijn reeds van toepassing:
- zone 30 Malderen
- bebouwde kommen
- Lippolostraat
Budget signalisatie
Budgetcode: 6150001/020002 - Voorzien van signalisatie in kader van de verkeersveiligheid en mobiliteit - 4.659,17 euro beschikbaar
Raming kostprijs: 1.400 euro incl. btw.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Lippelostraat goed.
Artikel 2: Verkeersmaatregelen
Het aanvullend reglement op het wegverkeer van de Lippelostraat, goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025, wordt opgeheven.
Artikel 4: Kennisgeving
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Artikel 5: Bekendmaking
Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.