Tue 08/04/2025 - 20:00 Zaal Alfred Van Roy
Op 5 december was er een infovergadering over de plannen voor de herinrichting van het kruispunt A12 - Kerkhofstraat.
Volgende bevindingen werden genoteerd:
Wateroverlast op Den Berg:
Er werd in het verleden steeds gesteld dat de werkzaamheden kruispunt A12 eveneens de oplossing zouden bieden aan de wateroverlast op den Berg. Echter, tijdens de vraagstelling aan de aanwezige ambtenaren van AWWV kon niemand bevestigen welke specifieke maatregelen in dit project zouden zijn meegenomen om het probleem wateroverlast den Berg op te lossen. Het ziet er naar uit dat er dus geen oplossing voor de wateroverlast op den Berg is meegenomen in dit project?
Inrit Geeroms wegenbouw:
Er is een specifieke inrit / uitrit voorzien bij Wegenbouw Geeroms. Deze is in afstand en lengte vrij beperkt. De kans is aanzienlijk dat dit 's ochtends snel tot opstoppingen gaat leiden vermits, net op dat ogenblik, zich er elke dag meerdere vrachtwagens aanbieden voor hun partij zand, chape enz vooraleer zich naar hun dag-werf te begeven. Deze inrit / uitrit dient ofwel langer gemaakt te worden of aparte afspraken dringen zich op met Wegenbouw Geeroms zodat de vrachtwagens zich 's ochtends op hun terrein kunnen stallen vooraleer beladen te worden.
Voorkeursregeling Kerkhofstraat:
Volgens de huidige plannen zou de verbinding afrit/oprit - Steenstraat de voorrangsweg zijn en dient verkeer naar en van Londerzeel voorrang te geven aan de Steenstraat. Op piekmomenten gaat dit gegarandeerd leiden tot files voor chauffeurs die Londerzeel in willen rijden in de avondspits of voor chauffeurs die vanuit Londerzeel naar A12 willen in de ochtendspits.
Radius bochten - groot verkeer:
Teneinde toe te laten dat groot verkeer (Sarens) dit afrittencomplex kan gebruiken, dient gegarandeerd te worden dat de huidige voorziene radius van de bochten dit toelaat. Uit de presentaties blijkt dat de verkeerseilandjes aan de afritten en opritten van een beperkte hoogte zijn zodat het zware verkeer hier bewust dient over te rijden om hun bochten correct te kunnen maken. Dit heeft een logische impact op de te plaatsen verkeerssignalisatie: vooral kant Westrode wordt dit belangrijk vermits dit kruispunt wordt uitgerust met verkeerslichten.
Steenstraat:
De bedding voor de mogelijke toekomstige tramverbinding is reeds ingeplant langs de zijde Londerzeel. Langs de zuidzijde is het reeds duidelijk dat, bij verdere aanleg van de tramverbinding, de tram recht in het verlengde van de huidige Steenstraat valt. De Steenstraat zal dus noordwaarts moeten verplaatst worden. Het is echter niet duidelijk wie die kosten moeten betalen?
Aan de diverse stakeholders is gevraagd om toelichting te komen geven.
Het studiebureau heeft een ontwerp klaar voor de herinrichting van de Kerkhofstraat.
Agentschap Wegen en Verkeer hield een telling aan 'de slang', oprit Bergboslaan in november 2023, om te onderzoeken of deze oprit kan worden afgesloten. Het afsluiten van de oprit geeft de mogelijkheid om er de fietssnelweg F28 (Boom-Brussel) te ontwikkelen.
Voor het uitvoeren van asfalteringswerken in 2025 werd een bestek goedgekeurd door de gemeenteraad in maart 2025. Het bepalen van welke straten die geasfalteerd dienen te worden, moet nog vastgelegd worden.
Voorstel vanuit de dienst Openbaar Domein :
|
|
|
|
|
|
|