Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Sint Kristoffelstraat goed, er wordt een asmarkering aangebracht die de rijstroken verdeeld is twee rijstroken tussen het kruispunt van de Mechelsestraat tot aan huisnummer 1. Parkeren is er niet toegelaten.
In de Sint-Kristoffelstraat parkeren voertuigen op de rijbaan. Dit is momenteel toegelaten langs de zijde van de oneven huisnummers.
Voertuigen parkeren reglementair, op 5m afstand van het kruispunt met de Mechelsestraat. Echter zorgt dit ervoor dat grotere voertuigen, zoals de bussen van De Lijn moeilijk tot niet kunnen afslaan op het kruispunt. Het kruispunt van de Mechelsestraat met Sint-Kristoffelstraat wordt hierdoor geblokkeerd.
Vanuit de politiezone en vanuit het verkeersteam wordt geadviseerd om een asmarkering (onderbroken streep) aan te brengen op de rijbaan. Op locaties met deze markering, waar de rijstrook verdeeld is in rijstroken, mag er niet worden geparkeerd op de rijbaan. Het voorstel is om deze markering aan te brengen in de Sint Kristoffelstraat de eerste 20m van aan het kruispunt met de Mechelsestraat.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 en de latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en de latere wijzigingen
- ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn bijlagen en de latere wijzigingen
- decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en de latere wijzigingen
- omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 en de latere wijzigingen
- nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 12 februari 2019 houdende delegatiebesluit voor aanvullende reglementen over het wegverkeer
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 25 oktober 2021 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement betreffende zone verboden +5,5t centrum Londerzeel
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 maart 2023 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement op het wegverkeer inzake bebouwde kommen
Om de signalisatie te wijzigen, dient het aanvullend reglement op het wegverkeer te worden opgemaakt. Door het delegatiebesluit, goedgekeurd op de gemeenteraad van 12 februari 2019, kan het college van burgemeester en schepenen deze goedkeuren.
Er zijn gebiedsdekkende aanvullende reglementen, welke naast dit reglement nog steeds van toepassing zijn in de Sint-Kristoffelstraat (gemeenteweg):
- Bebouwde kom
- Tonnagezone 5,5t
Budget signalisatie (wegenverf)
1.7.16 - Voorzien van signalisatie in kader van de verkeersveiligheid en mobiliteit 2025/020002/615001 (Aankoop klein materieel) - 15.950,45 euro beschikbaar
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer in de Sint-Kristoffelstraat goed.
Artikel 2: Verkeersmaatregelen
Artikel 2.1 - Verboden parkeren
Volgende markering wordt aangebracht:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Artikel 3: Bekendmaking
Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.