Wed 18/10/2023 - 20:00 Zaal Van Roy
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Maatschappij werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Maatschappij.
Het DLB kent principieel de bevoegdheid tot het vaststellen van de voorwaarden van de opdracht en het vaststellen van de plaatsingsprocedure toe aan de gemeenteraad/OCMW-raad. Deze bevoegdheid kan gedelegeerd worden aan het college/vast bureau indien de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur'. Voor een vlotte interne werking is delegatie aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau noodzakelijk. Het komt aan de gemeente/OCMWraad toe te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan.
Met raadsbeslissing van 24 september 2019 werd de definiëring van het begrip 'dagelijks bestuur' goedgekeurd. Een goede definiëring van het begrip dagelijks bestuur bij overheidsopdrachten moet het bestuur in staat stellen om soepel te werken, gelet op de frequentie van vergaderen van de raad en het college/vast bureau.
Een update of verdere verfijning van de definitie is wenselijk.
De grensbedragen van het opmaken van een bestek wordt als leidraad genomen. De verhoging van het bedrag moet samen met de invoering van het budgethouderschap een efficiëntere afhandeling van de dossiers mogelijk maken.
In tegenstelling tot het gemeentedecreet en het OCMW-decreet bevat het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) geen regels over het budgethouderschap, de daaraan verbonden bevoegdheden en de mogelijkheid tot delegatie ervan. Dat betekent dat elk bestuur, in het kader van zijn organisatiebeheersingssysteem zelf een regeling moet uitwerken op maat van het bestuur. Daarbij moet uiteraard rekening worden gehouden met de algemene bevoegdheids- en delegatiebepalingen van het DLB. Elementen die in die context moeten worden geregeld zijn bijvoorbeeld de bevoegdheden om budgetten te beheren, verbintenissen aan te gaan, te betalen facturen goed te keuren, uitgaande facturen op te maken, subsidies aan te vragen.
Naar aanleiding van de afgelopen budgetcontroles (19, 21 en 22 september) werden budgetten voor 2023 wederom aangepast in overeenstemming met gewijzigde beleidskeuzes en nieuwe budgettaire inzichten.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar met hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de OCMW-raad maakt. Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de OCMW-raad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld.