De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens werden opgesteld door de secretaris van de gemeenteraadscommissie. Deze worden voor goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraadscommissie Mens.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- ontwerpverslag van de zitting van 20 maart 2024
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraadscommissie Mens zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting.
Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen op 2 oktober 2023 werd aan de firma firma Woonwerk Architecten bv, Zirkstraat 45, 2000 Antwerpen, de overheidsopdracht inzake de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving voor de renovatie en omvorming van de brandweersite tot vrijetijdssite gegund.
Deze mijlpaal binnen het project KAZ, luidde de ontwerpfase van de vrijetijdssite in. Teneinde een kwalitatief en functioneel ontwerp te bekomen, werd een intensieve participatiecampagne ontworpen en uitgevoerd in het voorjaar van 2024 met de meest betrokken stakeholders. De verschillende belanghebbenden die werden betrokken zijn:
Na implementatie van de de feedback doorheen de participatiesessies, wordt een schetsontwerp voorgesteld.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
- koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 houdende goedkeuring mastervisie vrijetijdssite incl. financiering van (ver)nieuwbouw van gebouw door middel van krediet met audit en technisch-financiële projectbegeleiding
- beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 houdende goedkeuring selectieleidraad inzake de overheidsopdracht 'Renovatie en omvorming van de brandweersite tot vrijetijdssite' met als opdracht 'Ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving'
- beslissing van de gemeenteraad van 28 maart 2023 houdende goedkeuring gunningsleidraad en bijlagen van de overheidsopdracht inzake renovatie en omvorming van de brandweersite tot vrijetijdssite met als opdracht 'Ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving'
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 april 2023 houdende bekrachtiging selectieverslag met betrekking tot de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving met betrekking tot de renovatie van de brandweersite tot vrijetijdssite
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023 houdende de gunning van de overheidsopdracht inzake de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving voor de renovatie en omvorming van de brandweersite tot vrijetijdssite
- beoordelingsfiches van de kandidaten d.d. 26 september 2023
- gunningsverslag van 26 september 2023
In het meerjarenplan is voorzien:
Beleidsdoelstelling 5: Londerzeel stimuleert, in co-creatie met de inwoners en de verenigingen, de sociale cohesie, met ruimte voor ontmoeting, een prikkelende en inspirerende beleving, levenslang & levensbreed leren, creativiteit en innovatie
Actieplan 5.4: Realiseren van een tot de verbeelding sprekende en zeer flexibele inrichting van de vrijetijdssite waar iedereen zich welkom voelt en dit d.m.v. co-creatie
Actie 5.4.7: Realiseren van een vrijetijdssite.
Op basis van het schetsontwerp kan de volgende fase binnen de de ontwerpfase van start gaan, met name de opmaak van een voorontwerp.
Algemeen werd project KAZ positief onthaald binnen de verschillende participatiesessies. In samenwerking met de werkgroep, ging de ontwerper aan de slag met de opmerkingen en suggesties die we ontvingen. Op basis van deze aanpassingen werd een schetsontwerp voorgelegd door de ontwerper, dat tevens werd gevalideerd door de werkgroep. De meest belangrijke wijzigingen binnen het schetsontwerp luiden als volgt:
Bibliotheek
cultuurcafé
1e verdieping Kantoren/vergaderruimtes
Polyvalente ruimte
Buitenruimte en omgeving
De volledige fasering en de volgende te nemen stappen zijn terug te vinden in de streefplanning in bijlage.
Investeringsbudget GE/073900/2210000/CUL_20_01. Binnen het huidig meerjarenplan is heden (na goedkeuring aanpassing meerjarenplan) €3.976.920 voorzien, verspreid over de boekjaren 2024 en 2025.
De geraamde bouwkost voor de vrijetijdssite bedraagt:
Evelien Van Veen, Evelien Van Veen, architecte van Woonwerk architecten, Kristof Sablon, beleidscoördinator Leven & Welzijn en Joris Van den Bosch, Belfius, vervoegen de vergadering voor dit agendapunt.
Kristof Sablon, beleidscoördinator Leven & Welzijn, en Evelien Van Veen, architecte van Woonwerk architecten, lichten het schetsontwerp toe.
Raadslid Ilias Moussaid vraagt of de parkeerplaatsen voor dokter en verpleging vooral voor het woonzorgcentrum zijn. Kristof Sablon verduidelijkt dat het de huidige toestand is die behouden blijft.
Waarom is er daarvoor geen plaats voorzien bij de bibliotheek wil raadslid Moussaid nog weten. Kristof Sablon verklaart dat dit bij een zorginstelling voorzien is omdat daar regelmatig nood aan is. Bij een vrijetijdsinstelling, of elk ander openbaar gebouw, is dit niet meteen gangbaar. Maar de voorbehouden plaatsen voor hulpverleners zijn sowieso zeer dichtbij. Architecte Van Veen vult aan dat er naar aanleiding van de participatiesessies opmerkingen hierover geweest zijn. Aan de achterzijde van het gebouw is wel een opstelplaats voor eventueel een ambulance. Maar daar is ook een opstelplaats voor busjes en aanvoer van materiaal.
Raadslid Gerda Verhulst vraagt of naast de inrichting van de bibliotheek op de gelijkvloers, het frame en de omgevingsaanleg ook al in de planning zit. En wat wordt er boven gedaan? De architecte bevestigt dat het frame en de aanleg van het voorplein mee in de planning zit. Kristof Sablon vult aan dat in eerste instantie voor de bovenverdieping het gebouw up-to-date wordt gebracht wat betreft energie en isolatienormen. Er zullen tevens lichte opfrissingswerken gebeuren zodat het wel in gebruik kan genomen worden, maar het zal nog niet ingericht worden. Raadslid Gerda Verhulst veronderstelt dat er dan nog geen vergaderingen of voorstellingen kunnen doorgaan. Kristof Sablon verduidelijkt dat dit wel zal kunnen, maar dat het nog geen volledig ingerichte polyvalente zaal zijn, maar ze gaat wel al kunnen gebruikt worden.
Bijkomend vraagt raadslid Gerda Verhulst of het atelier voor workshops, waar in de huidige bibliotheek allerlei dingen in elkaar worden getimmerd en gemonteerd, ook voorzien wordt in de nieuwe bibliotheek. Architecte Van Veen bevestigd dat dit de ruimte helemaal rechts bovenaan op het plan is. Kristof Sablon vult aan dat je het atelier hebt waar Londerlab zal zijn. Daarnaast heb je ook het landschapsbureau van de bibliotheek, waar vrijwilligers kunnen werken om boeken te sorteren, creatieve zaken voor te bereiden enz. De stille focusruimtes voor deze mensen zullen dan op de bovenverdieping komen. Architecte Van Veen verklaart dat het Londerlab in twee wordt verdeeld, eentje als werkplaats en eentje voor de cutter enz. Volgens raadslid Gerda Verhulst gaat het over een opberghok waar planken liggen, recupereerbaar materiaal, emmers en waar allerlei creatieve zaken worden opgebouwd. Ze ziet niet hoe dat in het Londerlab past. Architecte Van Veen verduidelijkt dat dit besproken werd met de bibliotheekmedewerkers en zij stelden voor om die ruimte te scheiden door een afscheiding, zodat die ruimte opgesplitst kan worden. Zij vonden dit voldoende ruimte. Er zit trouwens ook een kleine kelder onder. Die gaat ook ingericht worden zodat er veel spullen in opgeborgen kunnen worden. Kristof Sablon haalt ook nog aan dat Londerlab inderdaad niet als opslagruimte zal dienen, en dat we op die manier dat op ordelijke en nette manier kunnen realiseren. Architecte Van Veen verklaart dat er verder ook nog een archiefruimte komt waar veel bergruimte is.
Raadslid Koen Vanhoof vraagt of er vanuit de ervaring met het verbouwen van bibliotheken, ingeschat kan worden hoe de bezoekersaantallen en aantal activiteiten zich verhouden ten opzichte van een klassieke bibliotheek. Architecte Van Veen haalt de verbouwing van een school naar een bibliotheek in het Nederlandse Den Helder aan. Dit is een enorm succes geworden en heeft de prijs van de beste bibliotheek van de wereld gewonnen. Het stond niet bekend als een plaats waar veel bezoekers naar de bibliotheek gingen om een boek te lenen. Maar omdat het nu een echte ontmoetingsplek is, is het een enorm succes. Er worden zelfs huwelijken en begrafenissen gehouden. Het is echt een gemeenschapshuis geworden. Je ziet ook dat kinderen de bibliotheek opzoeken als ze thuis geen plaats hebben om te studeren. Het is ook gezelliger als je met elkaar aan een tafel kan studeren. Maar je ziet dat het ook voor ouderen een ontmoetingsplek begint te worden. Er worden bv. lezingen gehouden. Een bibliotheek leent zich daar enorm voor. Het mooie hiervan is dat er ook kantoren van de gemeente gaan komen, van dienst Vrije Tijd en het Zorgloket, zodat je nog meer beweging krijgt in dit gebouw. We gaan ook de verhalen van de brandweermannen verwerken in het gebouw, of in teksten of in iets van naamgeving. Misschien kunnen er ook nog spullen of foto’s van de brandweer in de vitrine verwerkt worden. Die extra laag van de mooie geschiedenis van het gebouw is heel belangrijk en het is een heel mooi gegeven dat we dat kunnen meenemen.
Wat betreft het financiële aspect vermeldt raadslid Koen Vanhoof dat in het agendapunt staat dat binnen het huidig meerjarenplan heden (na goedkeuring aanpassing meerjarenplan) €3.976.920 is voorzien voor fase 1. Een half jaar geleden was dit geraamd op 2,4 miljoen, exclusief btw en erelonen. Het verschil tussen die twee bedragen is niet alleen btw en erelonen, wat zit daar nog meer in? Kristof Sablon verklaart dat het vooral over de stijging van de prijs van materialen gaat, door inflatie. Die begroting werd oorspronkelijk opgemaakt in 2019. Intussen is de wereld er op dat vlak helaas niet rooskleuriger op geworden. Bijkomend hebben we ook die raming in functie van het traject met de ontwerper dubbel afgecheckt naar haalbaarheid en dit is nu inderdaad de realistische raming na evolutie van vooral inflatie. Koen Vanhoof haalt aan dat hij dit destijds ook gezegd had m.n. dat die prijs nog serieus ging omhoog gaan. Maar het duurt nog even alvorens de eerste steen gelegd gaat worden. Dan gaat er daar nog wel wat bijkomen. Joris Van den Bosch lat weten dat eventuele prijsstijgingen naar de toekomst, in afwachting van de effectieve bouwfase meegenomen werden in de budgetraming.
Ilias Moussaid stelt vast dat er beneden allemaal steunpilaren zijn. Hoe gaat dit zijn in de polyvalente zaal? Gaan daar ook pilaren in de weg staan? Architecte Van Veen legt uit dat deze constructie beneden veel ruimte biedt en het leent zich goed voor de nodige ingrepen. De polyvalente zaal is een houten spanten constructie. Er zijn geen kolommen in de zaal. Raadslid Bart Van Doren vraagt wat de draagkracht van de vloer is. Zou er een dansfeest kunnen doorgaan of is het alleen voor tentoonstellingen? Architecte Van Veen meldt dat het is niet de bedoeling is dat dansfeesten doorgaan. Kristof Sablon vult aan dat het vooral over kleinschalige sociaal-culturele activiteiten zal gaan.
In het kader van de opdracht “Organisatie van voor- en naschoolse opvang voor gemeente Londerzeel in kader van het BOA-decreet” werd een bestek met nr. 2023-613 opgesteld. De gemeenteraad verleende in zitting van 19 december 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de wijze van gunnen.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 29 maart 2024 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 27 juli 2024.
Volgende offertes werden ontvangen :
* Perceel 1 (Malderen): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
* Perceel 2 (Steenhuffel): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
* Perceel 3 (Londerzeel Sint-Jozef): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
* Perceel 4 (Londerzeel - Centrumschool): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
* Perceel 5 (Londerzeel - Virgoscholen): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
* Perceel 6 (Vakantiewerking cluster Malderen - Steenhuffel): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
* Perceel 7 (Vakantiewerking cluster Londerzeel - Londerzeel Sint-Jozef): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
* Perceel 8 (Middagtoezicht Gemeentelijke scholen): 3 offertes van:
- 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse
- Ferm Kinderopvang vzw, Reymlaan 4B te 3018 Wijgmaal
- Helan Kinderopvang vzw, Boomsesteenweg 5 te 2610 Wilrijk
Het verslag van nazicht werd bijgevoegd in de bijlagen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 27.05.2024 om de gunning van perceel van 1 tot 8 toe te kennen aan 3Wplus Kinderopvang. Dit agendapunt wordt ter kennisgeving geagendeerd op de GRC.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- bestuursdecreet van 7 december 2018
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
- ontvangen offertes van 3WPlus Kinderopvang vzw, Ferm Kinderopvang vzw en Helan Kinderopvang vzw
- verslag van nazicht van 3 mei 2024
Op basis van de ontvangen offertes werd de meest geschikte opvangpartner geselecteerd die in Londerzeel de voor- en naschoolse opvang zal organiseren op een kwaliteitsvolle manier vanaf 1 september 2025.
Het voorstel is om alle percelen (1 t.e.m. 8) van de basisopdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde 3WPlus Kinderopvang vzw, Z.5 Mollem 250 te 1730 Asse.
De nodige budgetten zullen worden voorzien vanaf 2025.
Kristof Sablon, beleidscoördinator Leven en Welzijn, licht dit agendapunt toe.
Vandaag werken we niet met 3WPlus, zegt raadslid Kim Fertinel. We zijn ook toegelicht hoe zij de overstap gaan doen van de bestaande aanbieder naar 3WPlus. Hoe zien zij dit wat betreft personeel ? Gaan ze mensen overnemen? Kristof Sablon reageert dat dit de reden is waarom het bestek zo vroeg is uitgeschreven. Het zal ook pas ingaan vanaf september 2025. We hebben dus een jaar om dit voor te bereiden, en we zullen dat ook nodig hebben. Het zal voor een stuk ook afhankelijk zijn van hoe onze huidige partners zich gaan herorganiseren. Uiteraard kunnen we pas concreet starten na de gunning, afhankelijk van de gemeenteraadsbeslissing. Schepen Greet Segers vult aan dat er een samenwerkingsovereenkomst zal opgemaakt worden elke school individueel met 3WPlus, zodat er een goede symbiose en een goede samenwerking is. En ook de overgang tussen de huidige partners en de toekomstige komt nog aan bod.
Raadslid Koen Vanhoof vraagt hoe de reactie is van de huidige opvangpartners. Infano heeft niet ingeschreven op het bestek, verklaart schepen Greet Segers. Uiteraard kunnen zij dus ook niet in aanmerking komen. Ferm daarentegen heeft wel ingetekend. Wat betreft de kwaliteitseisen kwam dat heel goed overeen met 3WPlus, maar het financiële plaatje heeft de doorslag gegeven. We hebben dat ook open en transparant met hen gecommuniceerd. Zij waren wel wat ontgoocheld, dat is logisch, maar ze begrepen het wel. Beide partners hebben nog meegedeeld dat ze het komende jaar de werking nog op een goede werking zullen verderzetten. Raadslid Koen Vanhoof vraagt of er mensen kunnen doorschuiven van de ene naar de andere. Schepen Greet Segers zegt dat dit zou kunnen, maar de gesprekken moeten nog starten. Kristof Sablon vult aan dat wij daarin een bemiddelende rol zullen kunnen spelen.
BOA is ook sport, bemerkt raadslid Ilias Moussaid. De bevraging is ook naar sportclubs gegaan. Zijn er sportclubs op ingegaan? Het is voor heel wat verenigingen niet evident om hierop in te tekenen, reageert Kristof Sablon. Dat is iets wat je samen met je partner moet doen en zolang je die niet hebt, is dit moeilijk. Stel dat er geen enkele van de aanbieders het haalbaar zag om voor het hele grondgebied te gaan werken, dan heb je verschillende partners en moet je ook andere afspraken maken. Dus dat traject zal ook parallel lopen om die zaken te concretiseren. Kristof Sablon is ervan overtuigd dat er meer zaken mogelijk kunnen zijn. Nu lopen er al een aantal zaken, bv. met De Academie, in Malderen. Daar is er de link met 't Malderijtje. Het BOA-verhaal is sowieso een uitdaging voor elk lokaal bestuur. Theoretisch zijn er heel veel mooie kansen. Er zijn nog wel drempels die we moeten overwinnen. Maar door het concreet te maken, samen met de partner, welke dagen, welke uren … gaan we daar meer duidelijkheid kunnen in scheppen. Burgemeester Conny Moons merkt op dat een lokaal bestuur op dat vlak zal moeten groeien. Het is allemaal zo nieuw. Onze medewerker van het Huis van het Kind heeft daar een voortrekkersrol in gehad. Londerzeel is pionier geweest om dergelijk dossier uit te werken. Het gaat een traject zijn van zoeken, trial and error. Het zal zeker en vast een duurder verhaal zijn als vandaag. Het zal altijd een afweging zijn tussen enerzijds kwaliteit en anderzijds de haalbaarheid van de financiële kost, en welk bedrag ouders financieel gaan bijdragen. Ik heb begrepen dat we met 3WPlus pedagogisch ook een zeer goed dossier hebben.
Raadslid Bart Van Doren haalt aan dat 3WPlus de organisatie is die nu ons woonloket verzorgt. Hij stelt vast dat Machelen en Grimbergen daar al mee werken. Hij stelt zich de vraag of we daar te rade zijn gegaan. De referenties zijn effectief nagegaan, beaamt Kristof Sablon. Ook Opwijk was er één van, en de bevindingen waren unaniem zeer lovend. Een heel goede communicatie wat wij ook heel belangrijk vonden, zowel via directies, als via ouders, als ook naar ons als lokaal bestuur. Hun voorstelling bij hun kandidatuur werd duidelijk bevestigd door de gemeenten waar ze momenteel actief zijn. Ze zijn een kleinere partner, de kleinste van de drie. Daardoor staan ze dichter bij hun medewerkers, alsook bij de lokale besturen en ze kunnen ook meer maatgericht werken. Dat is een bijkomend voordeel in functie van het BOA-verhaal. Schepen Greet Segers vult aan dat er vanuit de referenties naar boven kwam dat er een hoge betrokkenheid is tussen de ouders en de begeleider van het kind. Dat is misschien ook wel een meerwaarde.
Raadslid Kim Fertinel haalt aan dat er een groot prijsverschil op zit. Als je bv. puur naar vakantiewerking kijkt, dat is de helft van wat de andere partij vraagt. Hebben ze enig idee hoe dat zou komen ? Kristof Sablon reageert dat daar uiteraard naar gevraagd is tijdens de gesprekken. Helan werkt niet met vrijwilligers, maar enkel met professionele werkkrachten. Anderzijds merken we ook dat het in die sector bijna onmogelijk is om het personeelsbestand alleen maar te vullen met professionals. Wat zowel Ferm als Helan gaven aan dat een groot deel van die factuur in de landelijke organisatie terechtkomt, in het brede verhaal en minder in de dienstverlening rechtstreeks voor de gemeente. Er is veel minder overload bij 3WPlus, dat was eigenlijk de conclusie. Schepen Greet Segers beaamt dat het inderdaad met schaalvergroting te maken heeft, met de tussenniveaus. 3WPlus staat korter bij hun medewerkers en dat maakt dat er minder mensen moeten betaald worden. En ook de overheadkosten speelden mee. Raadslid Kim Fertinel denkt dat 3WPlus als groeiende organisatie ook zijn overheadkosten zal moeten optrekken naar de toekomst toe. Als je ziet dat ze hier winnen en nog een aantal andere buurgemeenten binnenhalen als klant. Ze gaan het niet met dezelfde kostenstructuur kunnen doen. Kristof Sablon merkt op dat zij een ander economisch model hebben. Zowel Ferm als Helan hebben een stukje kosten in het grote verhaal gecoverd om andere eventuele verliezen in andere departementen te compenseren. 3WPlus heeft daar een ander model voor. Het kwam er op neer dat zijn sowieso geen buffer aanleggen. Ook omdat zij uitsluitend voor lokale besturen werken in een kleine regio.
Eén van de acties binnen het actieplan digitale inclusie is het uitlenen van laptops aan inwoners uit kwetsbare doelgroepen. In samenspraak met de werkgroep digitale inclusie werd hiervoor een reglement uitgewerkt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- advies en bespreking op het managementteam van 17 januari 2024 inzake visienota en bijhorend actieplan 2024 inzake digitale inclusie
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2024 houdende goedkeuring van de visienota en bijhorend actieplan 2024 inzake digitale inclusie
- bespreking op de GRC Mens van 21 februari 2024
- beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2024 houdende goedkeuring samenwerkingsovereenkomsten met Blenders vzw en met Avansa Brussel-Halle vzw m.b.t. de uitrol van het actieplan digitale inclusie
We zetten in op een digitaal inclusiebeleid. We wensen inwoners met een verhoogd risico op digitale achterstand of uitsluiting de nodige kansen te bieden om te participeren aan de digitale wereld. Een belangrijke voorwaarde hierbij betreft de toegang tot een toestel. Via dit reglement wensen we de toegang tot een toestel voor personen die omwille van financiële beperkingen niet in staat zijn om hierin zelf te voorzien te waarborgen.
Door gebruik te maken van gerecupereerde afgeschreven laptops van de gemeente zorgen we voor een optimale herbestemming van reeds beschikbaar materiaal, dat nog steeds in goede staat is en dat ruimschoots aan de technische noden voldoet. Via de uitleen van gerecupereerde laptops, wensen we de toegang tot internet en de digitale applicaties voor iedereen te garanderen. Dit proefproject richt zich in eerste instantie tot de cliënten in begeleiding bij het Welzijnsloket. Afhankelijk van de vraag en de effectief ontleende toestellen, kan de doelgroep na evaluatie worden verruimd.
Door de laptops uit de lenen via het bibliotheeksysteem, kunnen we gebruik maken van de reeds bestaande procedures en software om de uitleningen efficiënt op te volgen. Bovendien leiden we met deze dienstverlening inwoners uit kwetsbare doelgroepen toe naar de UiTPAS met kansentarief en naar het brede aanbod van de bib.
Aan deze actie zijn geen kosten verbonden. De laptops die in aanmerking worden genomen betreffen afgeschreven, gerecupereerde laptops die voorheen werden ingezet binnen onze administratie. De laptops worden geformatteerd en technisch klaargemaakt door medewerkers van de dienst IT.
De uitleen is gratis. Enkel in geval van eventuele inbreuken (voorbeeld diefstal) op het reglement of de opgemaakte uitleenovereenkomst door de gebruikers, wordt een forfaitaire kost van 200 euro aangerekend aan de ontlener.
Schepen Els Van den Broeck licht dit agendapunt toe. Hier werden geen verdere vragen over gesteld.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden basisonderwijs dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Het document in bijlage geeft het volledige arbeidsreglement weer én de gewijzigde artikels staan in groen lettertype.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
- positief akkoord van het ABOC van 4 juni 2024
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden basisonderwijs dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Schepen Greet Segers geeft uitleg over dit agendapunt. Hier werden geen verdere vragen over gesteld.
Het huidige schoolreglement, goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 20 juni 2023, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen. De gewijzigde teksten en/of vernieuwingen staan aangeduid in groen lettertype. Het ontwerp van schoolreglement werd opgesteld aan de hand van het model van OVSG.
Het schoolreglement en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling én nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld via elektronische weg aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. De infobrochure en de afsprakennota’s zullen aangepast worden in functie van het aangepast schoolreglement.
De schoolraad zal op 18 juni 2024 nog een advies uitbrengen voor de aanpassing van het schoolreglement.
Vanaf 1 september 2024 zal dit schoolreglement in voege gaan.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 , artikelen 40, §3 en art. 41 , tweede lid, 2° en latere wijzigingen
- decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis, 44 quater tem 44 septies
- decreet leersteun van 3 mei 2023 artikel 16
- decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, art. 21
Elk schoolbestuur moet voor zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, en de ouders en de leerlingen regelt. Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 20 juni 2023, is aan actualisatie toe. Er wordt één schoolreglement opgemaakt voor de 3 basisscholen.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, daar het dossier voorgelegd werd aan de schoolraad.
Schepen Greet Segers geeft uitleg over dit agendapunt. Hier werden geen verdere vragen over gesteld.
Het schoolreglement is een verplicht document op de school, het legt de relatie tussen het schoolbestuur/de school enerzijds en de leerling/zijn ouders anderzijds, vast. Het schoolreglement dient eenmalig bij inschrijving voor akkoord te worden onderschreven door de ouders. Daarna dienen zij alleen de wijzigingen te onderschrijven. Het schoolreglement dient enkel gewijzigd te worden wanneer wettelijke wijzigingen zich opdringen en dient ook goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het schoolreglement dient verplicht op de website van het gemeentebestuur te verschijnen. De bekendmaking moet vermelden op welke datum het reglement werd aangenomen en wanneer het op de website werd bekendgemaakt.
De wijzigingen (geel gemarkeerd) in het schoolreglement werden besproken op de schoolraad van 21 mei 2024.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- decreet van 4 april 2014 houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de participatie op school
- besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2010 houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs
- besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken, zoals gewijzigd
- besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2007 betreffende het onderwijs aan huis voor zieke kinderen en jongeren, zoals gewijzigd
- besluit van de Vlaamse regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs en de ministeriële omzendbrief SO64 van 5 juni 1999, het schoolreglement secundair onderwijs verplicht stellen
- omzendbrief SO64 van 5 juni 1999 betreffende de structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs
- overleg in de schoolraad van 21 mei 2024
- akkoord van ABOC in zitting van 4 juni 2024
De wijzigingen zijn aangeduid in het geel.
Schepen Greet Segers geeft uitleg over dit agendapunt. Hier werden geen verdere vragen over gesteld.
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden GTIL dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Het document in bijlage geeft het volledige arbeidsreglement weer én de gewijzigde artikels staan in rood lettertype.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
- positief akkoord van het ABOC van 4 juni 2024
Het arbeidsreglement voor de personeelsleden GTIL dient aangepast in het kader van de nieuwe reglementering voor het schooljaar 2024-2025.
Schepen Greet Segers geeft uitleg over dit agendapunt. Hier werden geen verdere vragen over gesteld.
De functiebeschrijvingen worden vastgelegd per ambt voor de wervings- en selectieambten. Een functiebeschrijving omvat de kerntaken van het personeelslid. De instellingsgebonden lijst omvat de schoolgebonden opdrachten, waarbij er een billijke verdeling dient te gebeuren onder de personeelsleden.
De algemene afspraken en de modellen per ambt zijn bepaald en onderhandeld binnen het ABOC en kregen een protocol van akkoord (protocol 2021-2022 21032022 003).
De instellingsgebonden lijst werd onderhandeld binnen ABOC en kreeg een protocol van akkoord (protocol 2022-2023 14022023 002).
De algemene afspraken en evaluatiereglement dienen op de gemeenteraad goedgekeurd te worden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter
- besluit van de directeur van 8 februari 2021 houdende delegatie door de algemeen directeur aan de coördinerend directeur onderwijs inzake dagelijks personeelsbeheer, meer bepaald de evaluatie van het onderwijzend personeel en tucht inzake onderwijzend personeel
- omzendbrief PERS/2007/09
- protocol 2021-2022 21032022 003 van 21 maart 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité inzake de algemene afspraken en functiemodellen per ambt
- protocol 2022-2023 14022023 002 van 14 februari 2023 van het afzonderlijk bijzonder comité inzake de lijst instellingsgebonden opdrachten
De principes die verplicht dienen gehanteerd te worden staan omschreven in de omzendbrief "Functiebeschrijving en evaluatie-PERS/2007/09".
Op basis van deze principes werd volgend evaluatiereglement voor het GTIL opgemaakt dat goedgekeurd dient te worden:
Art.1
§1 De directeur en de technisch adviseur coördinator worden aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling. Een verdeling gebeurt op basis van vak inhoud (algemene vakken- technische vakken).
§2 De directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor de personeelsleden waarvoor de technische coördinator als eerste evaluator werd aangeduid. De technisch adviseur coördinator wordt aangeduid als tweede evaluator waarvoor de directeur als eerste evaluator werd aangeduid.
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De beleidscoördinator onderwijs wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§5 De beleidscoördinator onderwijs wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).
Art.2 De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Art.3 Voor de evaluatoren wordt, in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken, een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
Art.4
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid via het interne communicatieplatform, uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan via het interne communicatieplatform een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
§4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
Art.5
§1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur: Gemeente Londerzeel.
§2 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per mail) mee.
§3 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
Art.6 De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
Schepen Greet Segers licht dit agendapunt toe. Hier werden geen verdere vragen gesteld.
12% van de Vlaamse kinderen leeft in een gezin met een inkomen onder de Vlaamse regionale armoederisicodrempel. Kiwanis, een serviceclub in Londerzeel, met als belangeloos doel het ondersteunen en/of ontwikkelen van initiatieven ten voordele van sociale, caritatieve of filantropische instellingen die gericht zijn op de verbetering van het welzijn van kinderen en jongeren, heeft het project "vergeet-mij-nietje" gelanceerd.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Kiwanis wil met dit project bijdragen tot het verminderen van kinderarmoede op school via een financiële ondersteuning door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met elke school (zie bijlage).
Op het GTIL zal dit project gedragen worden door de werkgroep ‘armoedebeleid’. Zij zullen op regelmatige basis een rapportageformulier invullen, deelnemen aan periodieke overlegmomenten en bij twijfel over een uitgave KIWANIS Londerzeel contacteren en om goedkeuring vragen.
De werkgroep ‘armoedebeleid’ krijgt het mandaat om autonoom een startbudget van € 1.000 te beheren, dit budget kan uitgebreid worden met schijven van telkens € 500.
Kiwanis wil in haar publicaties melding maken van het project en het gegeven dat de school hieraan deelneemt en meewerkt.
Het armoedebeleid op het GTIL zal het budget gebruiken om ervoor te zorgen dat leerlingen die het financieel moeilijk hebben volwaardig te kunnen laten deelnemen aan alle lesactiviteiten.
UITGESLOTEN ACTIES:
- onbetaalde schoolrekeningen;
- kosten die tot de normale schoolrekening behoren;
- meerdaagse extra-muros activiteiten.
geen
Schepen Greet Segers licht dit agendapunt toe.
Raadslid Gerda Verhulst vraagt wat er precies met dit project bekostigd wordt voor de leerlingen. Schepen Greet Segers verklaart dat het in eerste instantie vooral voor schoolmateriaal zal zijn, zodat de leerlingen kunnen volgen, mee kunnen op stagebezoeken enz. Het gaat over 500 euro, dat gaat natuurlijk niet alles dekken, maar het is zeker al een begin voor diegenen die het broodnodig hebben.
Het verenigingsleven is de lijm van het lokale gemeenschapsleven en bevordert de sociale cohesie tussen inwoners en de individuele zelfontplooiing van inwoners. Vrijetijdsverenigingen staan echter onder druk. Zo is het steeds moeilijker om voldoende vrijwillige handen te vinden om een vereniging te besturen en/of de dagdagelijkse taken op te nemen. Ook op infrastructureel en financieel vlak staan de verenigingen heden onder grote druk. Schaalvergroting door middel van samenwerken/fusioneren is hierbij een oplossing om deze druk op de verenigingen te verminderen. Bovendien biedt het voor het lokaal bestuur een kans om efficiënt en adequaat beleid qua subsidiëring te voeren.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 41, 23°
- beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2023 houdende goedkeuring van het erkenningsreglement en subsidiereglement voor erkende jeugd-, sport-, cultuur en milieuverenigingen
- visienota inzake financiële ondersteuning van verenigingen die fuseren
Vrijetijdsverenigingen die de krachten bundelen moeten hiervoor beloond kunnen worden. Er werd hieromtrent reeds een visienota uitgewerkt om structurele en duurzame vormen van samenwerking tussen verenigingen te stimuleren, waarbij er binnen de fusiesubsidie een onderscheid zou gemaakt worden tussen een injectiesubsidie, verhoogde werkingssubsidies en een beloningssubsidie. Deze visienota dient als basis en inspiratie voor een toekomstig subsidiereglement.
In 2022 vond reeds een fusie plaats tussen FC Sint-Jozef Londerzeel en KFC Malderen, resulterend in de nieuwe vereniging Londerzeel United. Door deze fusie is de vereniging groter en kwaliteitsvoller geworden. Evenwel heeft zo'n fusie ook bijkomende financiële repercussies. Als lokaal bestuur willen we hierin financieel ondersteunen via het nominatief toekennen van een fusiesubsidie.
Als referentie voor het bepalen van het subsidiebedrag werden hiervoor de parameters genomen die voortvloeiden uit hun subsidieaanvraag van 30 december 2023 i.f.v. de subsidies n.a.v. het subsidiereglement voor erkende jeugd-, sport-, cultuur en milieuverenigingen.
1) Injectiesubsidie:
458 leden bij opstart van het eerste werkingsjaar (2022-2023) à rato van € 50;-/lid = € 22.900 injectiesubsidie
2) Verhoogde werkingssubsidies:
Eerste werkingssubsidie in het jaar na de fusie werd toegekend door de collegezitting van 11 maart 2024 voor een bedrag van € 3.500
Daar dient dus nog een toeslag met factor 4 te worden op toegepast, waardoor Londerzeel United voor werkingsjaar 2022-2023 nog recht heeft op € 10.500 (gewone werkingssubsidie werd van dit bedrag afgetrokken)
Volgende uitbetaling der werkingssubsidies (betrekking hebbend op werkingsjaar na de fusie +1 = werkingsjaar 2023-2024) is voorzien voor najaar 2024 en op basis van de gewone werkingssubsidie ten bedrage van € 3.500, wordt een toeslag met factor 3 toegepast, waardoor Londerzeel United voor het werkingsjaar 2023-2024 nog recht heeft op € 7.000 (gewone werkingssubsidie werd van dit bedrag afgetrokken)
Volgende uitbetaling der werkingssubsidies (betrekking hebbend op werkingsjaar na de fusie +2 = werkingsjaar 2024-2025) is voorzien voor najaar 2025 en op basis van de gewone werkingssubsidie ten bedrage van € 3.500, wordt een toeslag met factor 2 toegepast, waardoor Londerzeel United voor het werkingsjaar 2024-2025 nog recht heeft op € 3.500 (gewone werkingssubsidie werd van dit bedrag afgetrokken)
Vanaf werkingsjaar 2025-2026 valt Londerzeel United dan terug op de normale werkingssubsidie waarop ze recht heeft, zonder verhoging.
Totaal aan verhoogde werkingssubsidies: € 21.000
3) Beloningssubsidie
Uitbetaling hiervan na afloop van werkingsjaar 2024-2025 en mits voldaan aan de doelstellingen en mits indiening van een evaluatiedossier ten bedrage van 50% van de injectiesubsidie = € 11.450 beloningssubsidie
Het budget is voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan in deze zitting.
Dit agendapunt wordt niet behandeld.
Raadslid Koen Vanhoof vraagt nog of de werken op de Linde verband houden met de slechte staat van de zijkant. Burgemeester Conny Moons beaamt dat dit effectief gaat over wat al eerder beloofd is. Er is blijkbaar was discussie geweest met aannemers en onderaannemers, verzekeringsmaatschappijen onder mekaar. Maar we hebben het been stijf gehouden en gezegd dat wij niet tussenkomen in de kosten en dat het moet opgelost worden. En eindelijk is er nu wat beter weer op komst, dus dat is voorzien voor 10 tot 12 juli. Raadslid Koen Vanhoof heeft nog vernomen dat maar aan één kant voorzien is, is dat definitief of wordt het in twee fasen gedaan? Het is één kant die aangepakt wordt, verklaart Conny Moons. Waarom is niet duidelijk. Raadslid Koen Vanhoof merkt op dat beide kanten even slecht zijn.
Raadslidf Gerda Verhulst wil ineens aanhalen dat in de Dorpsstraat de kasseien uit de grond vliegen. Bewoners rapen de kasseien op en leggen ze aan de kant. Bij het antwoord op deze vraag stond de micro niet aan.
Namens 10 GRC Mens,
Henk VERTONGHEN
algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
voorzitter GRC Mens