De voorzitter opent de zitting op 25/05/2021 om 21:27.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovisuele vorm online beschikbaar op volgende link : https://www.youtube.com/watch?v=8TrBDhfbf_w.
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad werden opgesteld door de algemeen directeur. Deze worden voor akteneming en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. Het zittingsverslag is in audiovisuele vorm online beschikbaar op volgende link : https://www.youtube.com/watch?v=8TrBDhfbf_w.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- notulenverslag van de vorige zitting van de gemeenteraad
- zittingsverslag in audiovisuele vorm van de vorige gemeenteraad
De notulen van de vorige zitting van de gemeenteraad zijn zowel in het motiverend als in het beschikkend gedeelte de volledige weergave van de zitting.
De ontwerpnotulen van de vorige zitting van de gemeenteraad worden aangenomen en goedgekeurd.
Bij het afsluiten van het boekjaar wordt de jaarrekening opgemaakt. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten, waardoor zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening dienen te stemmen. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Voor de entiteit OCMW is het resultaat het volgende :
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: € -1.675.244
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: € 1.536.582
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: € -138.662
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: € -1.445.413
Voor de entiteit Gemeente is het resultaat het volgende :
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: € 2.572.902
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: € 4.747.807
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: € 7.320.709
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: € 4.869.370
Het geconsolideerd resultaat boekjaar 2020 (Gemeente + OCMW) is het volgende :
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: € 897.658
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: € 6.284.389
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: € 7.182.047
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: € 3.423.957
Bij het afsluiten van het boekjaar wordt de jaarrekening opgemaakt. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 vormen de gemeente en het OCMW samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten, waardoor zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening dienen te stemmen. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Voor de entiteit OCMW is het resultaat het volgende :
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: € -1.675.244
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: € 1.536.582
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: € -138.662
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: € -1.445.413
Voor de entiteit Gemeente is het resultaat het volgende :
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: € 2.572.902
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: € 4.747.807
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: € 7.320.709
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: € 4.869.370
Het geconsolideerd resultaat boekjaar 2020 (Gemeente + OCMW) is het volgende :
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt: € 897.658
Het gecumuleerd resultaat vorig boekjaar bedraagt: € 6.284.389
Het gecumuleerd budgettair resultaat en tevens ook het beschikbaar budgettair resultaat bedragen: € 7.182.047
De AFM (autofinancieringsmarge) bedraagt: € 3.423.957
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Een rechtstreeks gevolg van de geïntegreerde beleidsdocumenten gemeente en OCMW is dat er geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer wordt berekend en opgenomen in het MJP.
Artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen. Dat verloopt echter niet meer zoals vroeger via de opname van een geraamde gemeentelijke bijdrage in het meerjarenplan, maar door een tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW bij de vaststelling van de jaarrekening en de resultaatsverwerking die erin is opgenomen.
De ‘tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW’ is geen opgelegde ‘berekening’, en berust louter op consensus tussen de gemeente en het OCMW. Het is aan beide raden om hierover te beslissen.
Voorstel: Tussenkomst van de gemeente ten belope van het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW.
Voor boekjaar 2020 komt dit neer op een bijdrage van € 138.662 aangezien het OCMW nog beschikte over een gecumuleerd budgettair resultaat van vorige boekjaren van € 1.536.582.
Voor de volgende boekjaren zal dit merkelijk meer bedragen aangezien het gecumuleerd resultaat van de vorige boekjaren werd opgesoupeerd.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het voorstel vast om de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW op het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW tot herroeping van dit principe.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening m.b.t. de entiteit OCMW vast.
Artikel 3: De gemeenteraad stelt de geconsolideerde jaarrekening 2020 vast.
Als resultaat van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant rond het traject van een detailhandelscoachbegeleiding wordt het detailhandelsplan voorgelegd. Hierin wordt de afbakening gedaan van de handelskernen en de acties opgesomd op vlak van stimulering van de detailhandel in Londerzeel.
Als resultaat van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant rond het traject van een detailhandelscoachbegeleiding wordt het detailhandelsplan voorgelegd. Hierin wordt de afbakening gedaan van de handelskernen en de acties opgesomd op vlak van stimulering van de detailhandel in Londerzeel.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- gemeenteraadsbeslissing van 22 september 2020 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst betreffende traject detailhandelscoachbegeleiding door de provincie Vlaams-Brabant
- toelichting op het college van burgemeester en schepenen van 4 januari 2021 door Ruben Van de Voorde, detailhandelscoach provincie Vlaams-Brabant
- bespreking op het overleg met OGL en Unizo op 16 februari 2021
- bespreking op de gemeenteraadscommissie Mens op 24 februari 2021
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 april 2021 houdende goedkeuring detailhandelsplan, afbakening handelskernen en uit te voeren actie
Afbakening handelskernen in de deelgemeenten:
Een duidelijke afbakening van de handelskernen is noodzakelijk en heeft gevolgen voor de actie "visuele verduidelijking handelskern".
Voor Londerzeel-centrum, Malderen en Steenhuffel wordt de afbakening van de handelskern overgenomen uit het detailhandelsplan.
Voor de afbakening van de kern Sint-Jozef wordt afgeweken ten opzichte van het detailhandelsplan. De kern (proximiteitscentrum met lokaal karakter) wordt afgebakend van het kruispunt Topmolen - Breendonkstraat tot aan het kruispunt Sint Jozefstraat - Nieuwstraat. De afbakening wordt overgenomen op basis van het ontwerp van het beleidsplan ruimte door studiebureau Buur.
Volgende acties worden gestart in 2021:
Volgende acties kunnen starten vanaf 2022:
Volgende acties worden voorlopig niet weerhouden:
Voor het uitvoeren van de acties van het detailhandelsplan is een budget voorzien van 20.000 euro.
In MJP actie 1.3.11 "uitvoeren van acties uit het integraal detailhandelsplan" onder artikel GE/050003/6131999
Er kan een subsidie aangevraagd worden bij de provincie Vlaams-Brabant, voor volgende acties;
- Wijziging van de huidige kasseibedekking in het centrum
- Visuele verduidelijking handelskern (max. 10.000 euro)
- Optimalisatie parkeerbeleid (reeds volledige subsidie ontvangen)
- Online platform detailhandel - Stadsapp (reeds aangevraagd - max. 5.000 euro)
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het detailhandelsplan met de voorgestelde acties voor 2021 en vanaf 2022 goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de afbakening van de handelskernen zoals voorgesteld in het detailhandelsplan goed, uitgezonderd de voorgestelde afbakening van de kern Sint-Jozef. De kern (proximiteitscentrum met lokaal karakter) wordt afgebakend van het kruispunt Topmolen - Breendonkstraat tot aan het kruispunt Sint Jozefstraat - Nieuwstraat.
Door een vlotte combinatie van fiets, auto, trein, tram, bus en/of aangepast vervoer moet iedereen zijn bestemming probleemloos kunnen bereiken. Veilig, comfortabel en duurzaam. Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. De Vlaamse regering besliste daarom tot de opmaak van een Masterplan Toegankelijkheid met ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor het toegankelijk maken van halte-infrastructuur. Als beheerder is de gemeente verantwoordelijk voor een groot deel van het publiek domein, met inbegrip van de halte-infrastructuur voor het openbaar vervoer langsheen de gemeentewegen.
Door een vlotte combinatie van fiets, auto, trein, tram, bus en/of aangepast vervoer moet iedereen zijn bestemming probleemloos kunnen bereiken. Veilig, comfortabel en duurzaam. Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. De Vlaamse regering besliste daarom tot de opmaak van een Masterplan Toegankelijkheid met ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor het toegankelijk maken van halte-infrastructuur. Als beheerder is de gemeente verantwoordelijk voor een groot deel van het publiek domein, met inbegrip van de halte-infrastructuur voor het openbaar vervoer langsheen de gemeentewegen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Om de steden en gemeenten aan te sporen hun engagement op te nemen, lanceert Vlaanderen in het kader van het Masterplan, samen met de vereniging van Vlaamse steden en gemeenten (VVSG) het charter 'Masterplan toegankelijkheid haltes' dat de gemeenten kunnen ondertekenen. Op die manier dragen de lokale besturen op een proactieve manier bij aan het realiseren van de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid en verklaren ze om bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen.
Met dit charter onderschrijft de gemeente de noodzaak van een inclusieve mobiliteit. Een sterk toegankelijkheidsbeleid bouwt op een aantal universele uitgangspunten en duidelijke engagementen.
Dit charter 'Masterplan toegankelijke haltes' benadrukt het potentieel en de voordelen van Universal Design van het publieke domein, waarbij iedereen comfortabel, veilig en duurzaam mobiel kan zijn. De Vlaamse overheid engageert zich van zijn kant door een aantal steunmaatregelen voor lokale besturen te voorzien in het masterplan, zoals financiële ondersteuning en coaching.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de ondertekening van het charter 'Masterplan toegankelijke haltes'.
Artikel 2: De gemeenteraad gelast het college met de ondertekening en de administratieve en inhoudelijke opvolging.
Sinds 2011 is het subsidiekanaal via het fonds Alfred Van Roy een belangrijke financiële tussenkomst voor de verwezenlijking van projecten van verenigingen ten behoeve van kinderen en jongeren in Londerzeel. Diepensteyn nv engageert zich om via het fonds Alfred Van Roy deze initiatieven te steunen. Op initiatief van Diepensteyn nv werd een evaluatie doorgevoerd met betrekking tot het huidige reglement. Door middel van de voorgestelde wijzigingen wensen we de doelstellingen van het subsidiereglement beter te bereiken, met name het verstevigen van de sociale cohesie bij de Londerzeelse jeugd (0 tot 25 jarigen) en aandacht voor bijzondere doelgroepen binnen het Londerzeelse jeugdaanbod. Daarnaast werden volgende doelstellingen toegevoegd zijnde het versterken van de veerkracht, zelfvertrouwen, zelfbeeld en de emotionele expressie van jongeren (0 tot 25 jarigen) en het faciliteren van de werking van jeugdverenigingen en verenigingen met jeugdwerking.
Sinds 2011 is het subsidiekanaal via het fonds Alfred Van Roy een belangrijke financiële tussenkomst voor de verwezenlijking van projecten van verenigingen ten behoeve van kinderen en jongeren in Londerzeel. Diepensteyn nv engageert zich om via het fonds Alfred Van Roy deze initiatieven te steunen. Op initiatief van Diepensteyn nv werd een evaluatie doorgevoerd met betrekking tot het huidige reglement. Door middel van de voorgestelde wijzigingen wensen we de doelstellingen van het subsidiereglement beter te bereiken, met name het verstevigen van de sociale cohesie bij de Londerzeelse jeugd (0 tot 25 jarigen) en aandacht voor bijzondere doelgroepen binnen het Londerzeelse jeugdaanbod. Daarnaast werden volgende doelstellingen toegevoegd zijnde het versterken van de veerkracht, zelfvertrouwen, zelfbeeld en de emotionele expressie van jongeren (0 tot 25 jarigen) en het faciliteren van de werking van jeugdverenigingen en verenigingen met jeugdwerking.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- reglement Fonds ereburger A. Van Roy van 2011, zoals gewijzigd door het college van burgemeester en schepenen op 22 december 2014
- beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2019 en 3 februari 2020
- ontwerpreglement Fonds ereburger A. Van Roy
Sinds 2011 is het subsidiekanaal via het fonds Alfred Van Roy een belangrijke financiële tussenkomst voor de verwezenlijking van projecten van verenigingen ten behoeve van kinderen en jongeren in Londerzeel. Diepensteyn nv engageert zich om via het fonds Alfred Van Roy deze initiatieven te steunen.
Naar aanleiding van eerdere gesprekken met sponsor nv Diepensteyn bleek dat het subsidiereglement Fonds ereburger Van Roy, aan een update toe was. In de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2020 werd eerder beslist om het huidige reglement stop te zetten en dit te actualiseren via een nieuwe reglementering.
Door middel van de voorgestelde wijzigingen wensen we de doelstellingen van het subsidiereglement beter te bereiken, met name:
Uit een evaluatie bleek dat:
Naar aanleiding hiervan werden concreet volgende zaken geïntegreerd in het vernieuwde reglement:
Doelstellingen
Dit fonds wordt gefinancierd door Diepensteyn nv en heeft verder geen specifieke invloed op de budgetten van het lokaal bestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het subsidiereglement fonds ereburger Alfred Van Roy goed met ingang van 1 september 2021.
Artikel 2: Het bestaande subsidiereglement fonds ereburger Alfred Van Roy, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 december 2014, wordt opgeheven met ingang van 1 september 2021.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang adviseert het lokaal bestuur over materies die relevant zijn voor kinderopvang. Het Lokaal Overleg Kinderopvang is samengesteld uit vertegenwoordiging van lokale actoren, gebruikers en het lokaal bestuur. Het Lokaal Overleg Kinderopvang vergadert minimaal viermaal per jaar. Het Lokaal Overleg Kinderopvang maakt deel uit van het Huis van het Kind en participeert aan de actieplannen van het Huis van het Kind Londerzeel.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang adviseert het lokaal bestuur over materies die relevant zijn voor kinderopvang. Het Lokaal Overleg Kinderopvang is samengesteld uit vertegenwoordiging van lokale actoren, gebruikers en het lokaal bestuur. Het Lokaal Overleg Kinderopvang vergadert minimaal viermaal per jaar. Het Lokaal Overleg Kinderopvang maakt deel uit van het Huis van het Kind en participeert aan de actieplannen van het Huis van het Kind Londerzeel.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 22 maart 2021 omtrent de goedkeuring opstart van het Lokaal Overleg Kinderopvang: samenstelling en huishoudelijk reglement
Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang, dient elk gemeentebestuur bij de start van de nieuwe legislatuur het Lokaal Overleg Kinderopvang aan te stellen als adviesraad voor aangelegenheden betreffende kinderopvang. Begin 2020 werd er, met knip-en-plakwerk arbeidstijd vrij gemaakt op het Welzijnsloket om de rol van coördinator kinderopvang op te nemen.
Aangezien het Lokaal Overleg Kinderopvang (of LOK) tijdens de voorgaande legislatuur was stilgevallen en er nog geen nieuw LOK werd aangesteld, was het plan om in het voorjaar van 2020 een behoeftebevraging te doen bij de aanbieders kinderopvang en andere belangrijke partners. Deze timing schoof naar aanleiding van de corona-pandemie op naar het najaar 2020. De coördinator kinderopvang deed verkennende gesprekken met de verschillende partners en peilde naar engagementen voor deelname aan het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Op 24 februari 2021 kwamen de potentiële leden samen voor een startvergadering. Zij deden samen een voorstel tot samenstelling en reglement. U vindt dit voorstel van statuten, samenstelling en huishoudelijk reglement als bijlage bij dit punt.
De oprichting van het Lokaal Overleg Kinderopvang kadert ook in de brede aanpak van de organisatiestructuur van komende Huis van het Kind Londerzeel.
We kiezen voor een niet-nominatieve lijst om de continuïteit en eventuele (personeels)wissels op te vangen.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang laat zich bijstaan door de operationele basiswerkgroepen uit Huis van het Kind:
- Basiswerking 0 - 3 jaar
- Basiswerking 3 - 12 jaar
Consensus wordt actief nagestreefd als besluitvormingswijze, maar elk stemgerechtigd lid kan de stemming vragen. In dit laatste geval worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de oprichting en de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed.
Naar aanleiding van de ontwikkelingen van de sneltram van Willebroek naar Brussel door De Lijn, zorgt De Werkvennootschap voor de realisatie van multimodale knooppunten ter hoogte van de tramhaltes en de P&R-zones. Met deze realisaties wordt er een opwaardering van de openbare ruimte voor ogen gehouden. Ter hoogte van de tramhalte te Londerzeel vormt er zich een opportuniteit om de omgeving van het multimodaal knooppunt te ontwikkelen in relatie tot de nieuwe tramhalte en P&R-zone. Om bovenstaande ontwikkelingen mogelijk te maken maakt Evolta in opdracht van De Werkvennootschap in samenwerking met de gemeente Londerzeel een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op. Het doel van deze startnota is om de eerste planopties en doelstellingen van het voorgenomen RUP aan te geven met een duidelijke beschrijving en motivering. Het document bevat een inhoudelijke toelichting en visie van het RUP. Op basis van de startnota zal een participatiemoment en adviesronde gehouden worden.
Naar aanleiding van de ontwikkelingen van de sneltram van Willebroek naar Brussel door De Lijn, zorgt De Werkvennootschap voor de realisatie van multimodale knooppunten ter hoogte van de tramhaltes en de P&R-zones. Met deze realisaties wordt er een opwaardering van de openbare ruimte voor ogen gehouden. Ter hoogte van de tramhalte te Londerzeel vormt er zich een opportuniteit om de omgeving van het multimodaal knooppunt te ontwikkelen in relatie tot de nieuwe tramhalte en P&R-zone. Om bovenstaande ontwikkelingen mogelijk te maken maakt Evolta in opdracht van De Werkvennootschap in samenwerking met de gemeente Londerzeel een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op. Het doel van deze startnota is om de eerste planopties en doelstellingen van het voorgenomen RUP aan te geven met een duidelijke beschrijving en motivering. Het document bevat een inhoudelijke toelichting en visie van het RUP. Op basis van de startnota zal een participatiemoment en adviesronde gehouden worden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- artikels 2.2.18 tot en met 2.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikel 2.2.18
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 oktober 2020 houdende goedkeuring van de perimeter van het gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Tramhalte'
- procesnota, startnota, document met samenvatting en de verslagen van de plangroep van 15 januari 2020, 16 februari 2021 en 1 april 2021
- bespreking op de Gecoro van 10 maart 2021
- bespreking op de gemeenteraadscommissie maatschappij van 10 maart 2021
Het dossier -zoals nu voorligt- voldoet inhoudelijk aan de randvoorwaarden van de gemeente en de randvoorwaarden van De Werkvennootschap inzake het creëren van de tramhalte ter hoogte van de kruising A12 en de spoorlijn Dendermonde-Mechelen. Het is de startnota van het 'RUP Hoppinpunt Londerzeel' dat wordt goedgekeurd. De procesnota wordt vanaf nu mee online gepubliceerd en wordt continu bijgewerkt. Deze dient niet goedgekeurd te worden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de startnota van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'RUP Hoppinpunt Londerzeel' goed.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het openbaar onderzoek dat zal lopen van 7 juni tot en met 7 augustus 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag planologisch attest door THLON bvba te Stuikberg 4, alsook van de adviezen, het openbaar onderzoek, het advies van de GECORO en van de gemeentelijke planologische ambtenaar. De gemeenteraad beslist over het afleveren van een voorwaardelijk gunstig planologisch attest.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag planologisch attest door THLON bvba te Stuikberg 4, alsook van de adviezen, het openbaar onderzoek, het advies van de GECORO en van de gemeentelijke planologische ambtenaar. De gemeenteraad beslist over het afleveren van een voorwaardelijk gunstig planologisch attest.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (artikelen 4.4.24 t.e.m. 4.4.29), inzonderheid de bepalingen over planologisch attest
- besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest
- aanvraag van een planologisch attest ingediend door THLON bvba te Stuikberg 4, 1840 Londerzeel van 16 november 2021
- volledigheidsverklaring van de omgevingsambtenaar van 14 december 2021
- bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek gehouden van 23 december 2020 tot 21 januari 2021.
- voorwaardelijk positief advies van de Provincie Vlaams-Brabant van 18 januari 2021
- voorwaardelijk positief advies van de afdeling duurzame landbouw, afdeling omgeving van 7 januari 2021
- voorwaardelijk positief advies van de dienst mobiliteit van de gemeente Londerzeel d.d. 1 februari 2021
- (samenvattend) advies van de GECORO op 11 februari 2021
Zie verslag omgevingsambtenaar (gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar) van 27 april 2021.
Bij het afleveren van een positief planologisch attest met uitbreiding van de perimeter dient de gemeente binnen het jaar een voorontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken. Dit heeft budgettaire consequenties (kostprijs per deel RUP zonevreemde bedrijven +/- € 10.000).
De provincie en de afdeling duurzame landbouw hadden bedenkingen over deze behoefte om de perimeter uit te breiden. De GECORO was echter positief hierover, gezien het de parkeernood verder kon inlossen, inclusief een meerwaarde voor de omgeving zou kunnen genereren.
De voorwaarden van de GECORO worden door de omgevingsambtenaar grotendeels overgenomen en aangevuld. De werken -voorgesteld op korte termijn- worden voorwaardelijk aanvaard, inclusief de inname van de parking in agrarisch gebied. Er wordt wel opgelegd dat de aanvrager -ter voorbereiding van de omgevingsvergunningsaanvraag- nog bijkomende documenten moet aanleveren om dergelijke inname van het perceel voor de overloopparking te motiveren (oa. meerwaarde voor de omgeving, compensatie HAG, relatie met de bestaande voetweg (verkeersveiligheid) en de noodzaak in het kader van de mobiliteit).
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het verloop van de procedure van het planologisch attest THLON bvba voor het wellness-center 'Thermen Londerzeel' te Stuikberg 4, ondermeer het openbaar onderzoek, de adviezen, het samenvattend advies van de GECORO en het advies van de omgevingsambtenaar.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om een voorwaardelijk gunstig planologisch attest af te leveren aan THLON bvba voor het wellness-center 'Thermen Londerzeel' te Stuikberg 4:
Volgende voorwaarden worden opgelegd :
1. Er dient door de aanvrager een evenwicht gevonden te worden naar de omgeving toe:
- een volwaardig groenscherm tegenover de aanpalenden (in kader van privacy)
- een degelijk geluidscherm voor de directe buren
- een oplossing voor de voorkomende waterproblematiek door het voorzien van afdoende buffering, infiltratie en afvoer op eigen terrein.
2. Er dient een voorafgaandelijke mobiliteitsstudie te worden uitgewerkt waarin minimaal volgende elementen worden onderzocht en behandeld:
- onderzoek mobiliteitsprofiel en onderbouwing noodzakelijke parkeerbehoefte;
- onderzoek naar alternatieven in de omgeving evenals andere vervoersmodi;
- de uitwerking van een optimale inrichting van de huidige parking dit met het oog op het minimaliseren van de overlast bij piekbelasting;
- het nastreven en concretiseren van meervoudig ruimtegebruik van de gerealiseerde parkeermogelijkheden;
- het optimaliseren van de uitrusting en de verkeersveiligheid van de bestaande trage weg (o.a. onderzoeken van een omlegging naar de noordelijke rand van het terrein dit teneinde conflicten tussen voetgangers en wagens te vermijden)
Deze mobiliteitsstudie zal, eenmaal uitgevoerd door de initiatiefnemer, voorgelegd en voorgesteld worden aan de GECORO (zodat de gemeenteraad een finaal advies kan verstrekken aan het college van burgemeester en schepenen) en dit voorafgaand aan het verstrekken van een omgevingsvergunning en/of de start van de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uit deze bijkomende documenten zal ook moeten blijken dat er geen sprake is van schaalvergroting van de huidige thermen.
3. Wat betreft het perceel in agrarisch gebied (overloopparking) dient er een compenserend (financieel of ruimtelijk) voorstel te worden gedaan naar de lokale overheid voor het ingenomen herbevestigd agrarisch gebied.
Zoniet zal er geen aanpassing van het RUP doorgevoerd worden, gezien er ook geen langetermijnvisie beschreven en op korte termijn de noden van het bedrijf reeds kunnen gerealiseerd worden in afwijking van het RUP-dossier via dit planologisch attest.
4. De toekomstige omgevingsvergunning zal ook het aangepast ‘luik milieu’ moeten omvatten (aanpassing aan de nieuwe situatie).
Aquaflanders, de federatie van Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders, lanceert een charter voor gemeenten dat focust op een duurzaam watergebruik en de waarde van kraanwater. Dit charter kadert in de sensibiliseringscampagne #ikdrinkkraanwater die de federatie vorig jaar opstartte.
Aquaflanders, de federatie van Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders, lanceert een charter voor gemeenten dat focust op een duurzaam watergebruik en de waarde van kraanwater. Dit charter kadert in de sensibiliseringscampagne #ikdrinkkraanwater die de federatie vorig jaar opstartte.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 24 september 2019 betreffende toetreding tot burgemeestersconvenant 2030
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021 houdende goedkeuring van het kraanwatercharter
De droogteperiodes van de laatste jaren maken duidelijk hoe kostbaar drinkwater is.
Door het ondertekenen van het charter "Kraanwater in jouw gemeente" gaat de gemeente het engagement aan om in te zetten op een duurzaam waterbeheer en de inwoners en personeel te motiveren tot een bewust en duurzaam watergebruik.
Na de ondertekening kan Londerzeel als Kraanwatergemeente rekenen op o.a.:
Geen
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het charter "Kraanwater in jouw gemeente" goed.
Artikel 2: Dit charter maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De gemeente wenst een aanbod te creëren voor haar inwoners om beroep te kunnen doen op burenbemiddeling in geval van buurgeschillen. Buren- en buurtbemiddeling is een alternatieve en niet-justitiële wijze van conflictoplossing waarbij getrainde buurtbewoners als vrijwilliger bemiddelen bij conflicten tussen buurtbewoners. Buren-en buurtbemiddelaars proberen mensen te helpen bij het oplossen van hun problemen en conflicten met hun buren en/of het verbeteren van hun relaties met die buren. Het doel van dit project is de communicatie opnieuw bevorderen en niet over te gaan tot het formuleren van een standpunt of mening in het geschil. Hiervoor werd een reglement uitgewerkt.
De gemeente wenst een aanbod te creëren voor haar inwoners om beroep te kunnen doen op burenbemiddeling in geval van buurgeschillen. Buren- en buurtbemiddeling is een alternatieve en niet-justitiële wijze van conflictoplossing waarbij getrainde buurtbewoners als vrijwilliger bemiddelen bij conflicten tussen buurtbewoners. Buren-en buurtbemiddelaars proberen mensen te helpen bij het oplossen van hun problemen en conflicten met hun buren en/of het verbeteren van hun relaties met die buren. Het doel van dit project is de communicatie opnieuw bevorderen en niet over te gaan tot het formuleren van een standpunt of mening in het geschil. Hiervoor werd een reglement uitgewerkt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 april 2021 houdende goedkeuring van de opstart van het project burenbemiddeling
- bespreking op de gemeenteraadscommissie Mens van 19 mei 2021
Burenbemiddeling focust op het herstel van de communicatie tussen buren om van daaruit verder te zoeken naar een oplossing. Burenbemiddeling vermijdt dat conflicten escaleren, of de politie of vrederechter moeten tussenkomen.
De jaarlijkse werkingskosten worden geraamd op 1.000 euro.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement op de lokale burenbemiddeling goed.
Artikel 2: Het reglement op de lokale burenbemiddeling treedt in werking op 4 oktober 2021.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo . De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering inclusief de statutenwijziging op 11 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigden raadsleden Mark Verbruggen en Piet Buelens (plaatsvervanger is raadslid Arnold Rottiers).
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo . De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering inclusief de statutenwijziging op 11 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigden raadsleden Mark Verbruggen en Piet Buelens (plaatsvervanger is raadslid Arnold Rottiers).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 4 maart 2021 van Incovo
- agenda van de algemene vergadering van 11 juni 2021
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Incovo en de gemeenteraad dient zijn mandaat te geven aan zijn afgevaardigden om deel te nemen aan de algemene vergadering.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Incovo van 11 juni 2021 goed.
Artikel 2 : De gemeenteraad Londerzeel keurt de voorgestelde verlenging van bestaansduur goed.
Artikel 3 : De afgevaardigden van de gemeente, Mark Verbruggen en Piet Buelens, worden gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Incovo van 11 juni 2021 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering inclusief de statutenwijziging op 16 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigde raadslid Arnold Rottiers (plaatsvervanger is raadslid Carmen De Hertogh).
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering inclusief de statutenwijziging op 16 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigde raadslid Arnold Rottiers (plaatsvervanger is raadslid Carmen De Hertogh).
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 5 maart 2021 en 2 april van Haviland
- agenda van de algemene vergadering van 16 juni 2021
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Haviland en de gemeenteraad dient zijn mandaat te geven aan zijn afgevaardigden om deel te nemen aan de algemene vergadering.
Dit agendapunt wordt als A-punt behandeld, chronologisch na het agendapunt inzake de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Incovo.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Haviland van 16 juni 2021 goed.
Artikel 2: De gemeente Londerzeel keurt de voorgestelde statutenwijziging goed.
Artikel 3: De afgevaardigde van de gemeente, Arnold Rottiers, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Haviland van 16 juni 2021 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband De Watergroep. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene en buitengewone vergadering inclusief de statutenwijziging op 11 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigde raadslid Mark Verbruggen.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband De Watergroep. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene en buitengewone vergadering inclusief de statutenwijziging op 11 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigde raadslid Mark Verbruggen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- agenda van de algemene en buitengewone vergadering van 11 juni 2021
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij De Watergroep en de gemeenteraad dient zijn mandaat te geven aan zijn afgevaardigde om de statutenwijziging goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene en buitengewone vergadering van De Watergroep op 11 juni 2021 goed.
Artikel 2: De gemeenteraad Londerzeel keurt de statutenwijziging goed.
Artikel 3: De afgevaardigde van de gemeente, raadslid Mark Verbruggen, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene en buitengewone vergadering van De Watergroep op 11 juni 2021 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigden. In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2020 werd Kim Fertinel als effectieve afgevaardigde en Koen Zwetsloot als plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Blijdorp III en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2021 goed en mandateert zijn afgevaardigden. In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2020 werd Kim Fertinel als effectieve afgevaardigde en Koen Zwetsloot als plaatsvervanger aangeduid.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- schrijven van 29 april 2021 van Blijdorp III
- agenda van de algemene vergadering van 23 juni 2021
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij Blijdorp III.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Blijdorp III van 23 juni 2021 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Kim Fertinel, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Blijdorp III van 23 juni 2021 goed te keuren.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ERSV Vlaams-Brabant vzw en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2021 goed en mandateert zijn effectieve afgevaardigde Kim Fertinel en plaatsvervangende afgevaardigde Piet Buelens.
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ERSV Vlaams-Brabant vzw en heeft een afgevaardigde voor de algemene vergaderingen. De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2021 goed en mandateert zijn effectieve afgevaardigde Kim Fertinel en plaatsvervangende afgevaardigde Piet Buelens.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- decreet van 29 april 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en de bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionale sociaaleconomische overlegcomités
- oprichtingsakte en statuten van ERSV Vlaams-Brabant VZW van 8 december 2004
- ESF-oproep 354 ‘Versterkt Streekbeleid’ gelanceerd op 23 december 2015
- schrijven van 23 april 2021 van ERSV Vlaams-Brabant vzw voor de Buitengewone Algemene Vergadering op 23 juni om 17u en de bijhorende documenten
De gemeente Londerzeel is aangesloten bij ERSV Vlaams-Brabant vzw.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging ERSV Vlaams-Brabant vzw van 23 juni 2021 goed.
Artikel 2: De afgevaardigde van de gemeente, Kim Fertinel, wordt gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant vzw van 23 juni 2021 goed te keuren.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de vzw ERSV Vlaams-Brabant, waarvan de gemeente Londerzeel lid is.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de vzw ERSV Vlaams-Brabant, waarvan de gemeente Londerzeel lid is.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzonderheid artikels 40 en 41, 2e lid, 4°
- decreet van 29 april 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en de bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionale sociaaleconomische overlegcomités
- oprichtingsakte en statuten van ERSV Vlaams-Brabant VZW van 8 december 2004, inzonderheid artikels 32 en 33
- ESF-oproep 354 ‘Versterkt Streekbeleid’ gelanceerd op 23 december 2015
- Wet tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen van 23 maart 2019
- schrijven van 23 april 2021 van ERSV Vlaams-Brabant vzw voor de Buitengewone Algemene Vergadering op 23 juni om 17u en de bijhorende documenten
De algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant vzw besliste op 30 maart 2021 om de vzw te ontbinden en om een college van vereffenaars aan te duiden.
Omdat er twijfels zijn gerezen over de gevolgde procedure bij de buitengewone algemene vergadering van 30 maart 2021 en de conformiteit met het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 41 (dat de bevoegdheid tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen bij de gemeenteraad legt), zal er opnieuw een buitengewone algemene vergadering worden georganiseerd op 23 juni 2021.
Omwille van het stopzetten van de ESF-projecten ‘versterkt streekbeleid’ en bij gebrek aan een andere Vlaamse maatregel betreffende sociaaleconomische streekontwikkeling en bijhorende middelen, is het decreet van 4 mei 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionaal sociaaleconomische overlegcomités niet langer toepasbaar en wordt het onmogelijk om het doel, de taken en de opdrachten van ERSV Vlaams-Brabant vzw zoals bepaald in de statuten te realiseren.
De algemene vergadering moet in aanwezigheid/deelname van minstens vier vijfden van de leden, alsmede van tenminste één lid van de drie fracties (vakbonden / werkgevers / lokale besturen) en in consensus beslissen om de vzw te ontbinden.
Er wordt voorgesteld om het college van vereffenaars als volgt samen te stellen:
Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat zij optreden en beslissen als één college.
De vereffenaar moet het actief te gelde maken en het passief aanzuiveren. Hierbij moeten zowel de belangen van de vzw als deze van de schuldeisers in rekening worden gehouden. In dit geval zal de vereffening mogelijks pas kunnen gebeuren als de vooropzeg van alle personeelsleden definitief is afgelopen, in het voorjaar 2022.
Conform de statuten van de vzw worden eventuele restmiddelen na aanzuivering van de passiva en beëindiging van alle lopende verplichtingen bestemd ten voordele van een instantie of een instelling die niet tot de vereniging behoort of in de schoot ervan functioneert, en die zich er schriftelijk toe verbindt deze middelen op basis van niet-commerciële doelstellingen of overwegingen te bestemmen voor socio-economische streekontwikkeling.
De beschikbare middelen laten toe om de voorziene schulden nog te betalen, ervan uitgaande dat die cijfers de definitieve zijn en er in 2021 geen bijkomende kosten meer zijn gemaakt.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de vzw ERSV Vlaams-Brabant, waarvan de gemeente Londerzeel lid is.
Artikel 2: De gemeenteraad mandateert zijn afgevaardigde om het ontbindingsbesluit op de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant van 23 juni 2021, incl. de aanduiding van een vereffenaar en de bestemming van eventuele restmiddelen, goed te keuren.
Naast de klassieke laptops en desktops wordt er in de organisatie meer en meer gebruik gemaakt van mobiele toestellen (smartphones/tablets). Om al deze toestellen te beheren kan het lokaal bestuur via Autonoom Provinciebedrijf VERA instappen in de raamovereenkomst 'Unified Endpoint Management (UEM)'.
Naast de klassieke laptops en desktops wordt er in de organisatie meer en meer gebruik gemaakt van mobiele toestellen (smartphones/tablets). Om al deze toestellen te beheren kan het lokaal bestuur via Autonoom Provinciebedrijf VERA instappen in de raamovereenkomst 'Unified Endpoint Management (UEM)'.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7° b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders)
- Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en de latere wijzigingen
- bestek raamovereenkomst 'Unified Endpoint Management (UEM)' van Autonoom Provinciebedrijf VERA, besteknummer VERA_2019_003
In kader van de uitrol van Topdesk binnen ons bestuur dienen wij o.a. tablets aan te kopen voor de technische diensten. We spreken algauw over 26 toestellen. Deze toestellen moeten allemaal beheerd worden, van op afstand, aangezien deze steeds ten velde worden gebruikt. Daarnaast beschikt het woonzorgcentrum ook over een aanzienlijk aantal tablets i.k.v. het e-zorgdossier. Deze kunnen hieraan toegevoegd worden aangezien de leverancier van het e-zorgdossier te kennen heeft gegeven het gebruik van de huidige toepassing stop te zetten.
Met het afsluiten van deze raamovereenkomst moet het onder andere mogelijk zijn om:
- Ondersteuning voor zowel Windows, Android en iOS toestellen
- Centrale installatie, configuratie en updates van het OS en de Apps
- Op afstand verwijderen van bedrijfsdata bij diefstal
- Bescherming tegen malware, controle over de mogelijkheden tot delen van bedrijfsdata
- Opleggen van beveiligingsvereisten
- Centrale configuratie van verbindingen (Wifi, VPN,…)
- …
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst 'Unified Endpoint Management (UEM) via Autonoom Provinciebedrijf VERA' goed.
De provincie Vlaams-Brabant heeft een raamcontract uitgeschreven voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server- en storage infrastructuur. Als lokaal bestuur binnen de provincie kunnen we gebruik maken van dit raamcontract. Naargelang de noodzaak kan tussen meerdere percelen worden gekozen. Perceel 1 bevat geconsolideerde server en storage infrastructuur en perceel 2 bevat klassieke server en storage infrastructuur.
De provincie Vlaams-Brabant heeft een raamcontract uitgeschreven voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server- en storage infrastructuur. Als lokaal bestuur binnen de provincie kunnen we gebruik maken van dit raamcontract. Naargelang de noodzaak kan tussen meerdere percelen worden gekozen. Perceel 1 bevat geconsolideerde server en storage infrastructuur en perceel 2 bevat klassieke server en storage infrastructuur.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7° b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders)
- Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en de latere wijzigingen
- bestek raamovereenkomst 'levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server-, en storage infrastructuur' van de provincie Vlaams-Brabant
Wij kunnen als gemeente gebruik maken van dit raamcontract, waardoor wij onder andere:
- gebruik kunnen maken van de expertise;
- zelf geen procedure moeten voeren, wat een besparing aan tijd en geld oplevert;
- de prijzen door de schaalgrootte van de aanbestedingen gunstiger zijn;
- vrijblijvend kunnen deelnemen, aangezien de contracten geen exclusiviteit inhouden.
2021/GE/6142200/011902 Actieplan:4.4 Actie: 4.4.1 (48.000 euro/jaar)
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst van de provincie Vlaams-Brabant inzake levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server-, en storage infrastructuur, goed.
De burgemeester keurde op 21 mei 2021 een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles, goed. Deze beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De burgemeester keurde op 21 mei 2021 een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles, goed. Deze beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, artikel 4
- wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1, 1°
- wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikel 11
- wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 182 en 187
- nieuwe gemeentewet, artikel 134 en 135 § 2, 5°
- ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals gewijzigd door de ministeriële besluiten van 10 juli 2020, 24 juli 2020, 28 juli 2020 en 26 maart 2021
- beslissing van het Overlegcomité op 24 maart 2021
- besluit van de burgemeester van 21 mei 2021 houdende een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles
Dit besluit van de burgemeester wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit dit agendapunt bij hoogdringendheid te behandelen.
Artikel 2: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 21 mei 2021 houdende een politieverordening inzake het verlenen van toelating aan de lokale politie om in bepaalde zones van het Londerzeels grondgebied over te gaan tot identiteitscontroles en fouilles.
Het nieuwe bibliotheeksysteem Wise biedt de mogelijkheid om leners online te laten betalen via Bancontact of Payconiq d.m.v. de toepassing Mijn Bibliotheek (waar leners ook materialen kunnen verlengen, kunnen reserveren,...). Om hiervan gebruik te kunnen maken dienen we in te tekenen op een opdrachtencentrale. Binnen de mogelijkheden van het nieuwe bibliotheeksysteem werd tevens een nieuwe procedure uitgewerkt voor de opvolging en inning van openstaande bedragen. Deze procedure wordt momenteel nog uitgetest en afgetoetst binnen de cultuurregio Noordrand, om te bekijken welke elementen we in het gemeenschappelijke deel van het bibliotheekreglement kunnen opnemen en welke we aan het lokale gedeelte dienen toe te voegen.
Het nieuwe bibliotheeksysteem Wise biedt de mogelijkheid om leners online te laten betalen via Bancontact of Payconiq d.m.v. de toepassing Mijn Bibliotheek (waar leners ook materialen kunnen verlengen, kunnen reserveren,...). Om hiervan gebruik te kunnen maken dienen we in te tekenen op een opdrachtencentrale. Binnen de mogelijkheden van het nieuwe bibliotheeksysteem werd tevens een nieuwe procedure uitgewerkt voor de opvolging en inning van openstaande bedragen. Deze procedure wordt momenteel nog uitgetest en afgetoetst binnen de cultuurregio Noordrand, om te bekijken welke elementen we in het gemeenschappelijke deel van het bibliotheekreglement kunnen opnemen en welke we aan het lokale gedeelte dienen toe te voegen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad van 26 januari 2021 houdende aanpassing van het bibliotheekreglement
- beslissing van het college van 26 april 2021 m.b.t. online betalen via Mijn Bibliotheek en het proces inning en opvolging van openstaande schulden
- gebruiksovereenkomst epaymentdienst van 24 maart 2020
Vandaag zijn enkel betalingen via de betaalautomaat in Bib Londerzeel (Bancontact of cash) of cash in Bib Malderen mogelijk. We krijgen regelmatig de vraag (telefonisch of via mail) naar alternatieve betaalmogelijkheden. Online betalen maakt het voor leners makkelijker en laagdrempeliger om kosten af te rekenen en komt tegemoet aan de dienstverlening die bibliotheekgebruikers vandaag van ons verwachten. Zeker bij “vervelende situaties” zoals materialen die vergoed moeten worden – waarbij het vaak over relatief hoge bedragen gaat – verkleint deze mogelijkheid de kans op uitstelgedrag bij leners. Ook bij “schuld zonder leen” (vaak zeer kleine bedragen) verkleint dit de kans dat de bedragen blijven open staan, wanneer de leners niet meer naar de bib komen.
We kunnen deze mogelijkheid mee opnemen in alle mails en brieven van de nieuwe inningsprocedure, wat de kans dat we daarna nog verdere stappen moeten zetten (en dus ook de werklast en de extra kosten voor bibliotheekgebruikers) kleiner maakt. Online betalen vormt ook een belangrijke schakel in nieuwe inningsprocedure, waarbij leners met schulden vanaf een bepaald bedrag of na een bepaalde termijn automatisch geblokkeerd worden (ook online). Verder werkt Cultuurconnect momenteel ook aan online (her)inschrijven. Omdat openstaand lidgeld in Wise blokkerend werkt voor de leners (ook voor alle online diensten), is dit enkel echt zinvol in combinatie met online betalen.
In bijlage de bestelbon en de gebruiksovereenkomst voor het raamcontract van de Vlaamse Overheid met Worldline, waar we op kunnen intekenen om online betalen via Mijn Bibliotheek aan te bieden. De vaste kostprijs per online transactie via Bancontact is 0,21 euro excl. btw. Er zijn geen andere kosten om dit te implementeren. Hiertoe werd het nodige budget voorzien tijdens de laatste budgetwijziging.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de opdrachtencentrale van de FOD BOSA voor de opdracht epayment raamovereenkomst voor het ter beschikking stellen van een beveiligd betaalplatform.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de gebruikersovereenkomst goed.
Providentia verhuurt appartementen aan 55-plussers. Dit project, genaamd Karreveld, werd gebouwd in 2008 en bestaat uit 9 appartementen met 1 slaapkamer. Het project is in het verleden tot stand gekomen samen met het OCMW met als doel het verhuren aan ouderen. Om toewijzingen aan ouderen in dit project te behouden is een doelgroepenplan vereist. Omdat de gemeente ervaart dat deze doelgroep specifieke problemen ondervindt om een aangepaste en betaalbare woning te vinden, wenst zij met een doelgroepenplan voorrang te geven aan de doelgroep van ouderen bij de toewijzing van bepaalde sociale huurwoningen. Op de gemeenteraad van 23 maart 2021 werd reeds de totstandkomingsprocedure van het doelgroepenplan goedgekeurd. De gemeenteraad dient het doelgroepenplan zelf ook goed te keuren vooraleer dit kan uitgevoerd worden.
Providentia verhuurt appartementen aan 55-plussers. Dit project, genaamd Karreveld, werd gebouwd in 2008 en bestaat uit 9 appartementen met 1 slaapkamer. Het project is in het verleden tot stand gekomen samen met het OCMW met als doel het verhuren aan ouderen. Om toewijzingen aan ouderen in dit project te behouden is een doelgroepenplan vereist. Omdat de gemeente ervaart dat deze doelgroep specifieke problemen ondervindt om een aangepaste en betaalbare woning te vinden, wenst zij met een doelgroepenplan voorrang te geven aan de doelgroep van ouderen bij de toewijzing van bepaalde sociale huurwoningen. Op de gemeenteraad van 23 maart 2021 werd reeds de totstandkomingsprocedure van het doelgroepenplan goedgekeurd. De gemeenteraad dient het doelgroepenplan zelf ook goed te keuren vooraleer dit kan uitgevoerd worden.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- Vlaamse Codex Wonen
- omzendbrief OMG/W 2020/04 omtrent de opmaak van een lokaal toewijzingsreglement voor ouderen (65+) en de verkorte procedure.
- bespreking op lokaal woonoverleg van 13 mei 2020
- beslissing van de gemeenteraad van 23 maart 2021 houdende goedkeuring van de totstandkomingsprocedure van het doelgroepenplan
- ontwerp lokaal toewijzingsreglement voor ouderen (65+) - project Karreveld
Een essentieel element van het woonbeleid op maat van de lokale noden, is het beleid inzake de toewijzing van de sociale woningen.
In boek 6 van het besluit Vlaamse Codex Wonen wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels lokale accenten te leggen, uitgedrukt in een eigen toewijzingsreglement. Hierbij wordt aan de lokale overheden (gemeente of intergemeentelijk samenwerkingsverband) een grote rol toebedeeld als regisseur van het lokaal woonbeleid. Meer bepaald krijgen de lokale overheden de kans om passende maatregelen uit te werken in een eigen toewijzingsreglement, dat afwijkt van de standaard toewijzingsregels, indien de lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan effectief worden ingespeeld op de lokale situatie en kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
De gemeente Londerzeel wenst met een doelgroepenplan voorrang te geven aan de doelgroep van ouderen bij de toewijzing van bepaalde sociale huurwoningen. De gemeente ervaart dat deze doelgroep specifieke problemen ondervindt om een aangepaste en betaalbare woning te vinden.
Dit agendapunt wordt behandeld als A-punt, chronologisch na het agendapunt inzake de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het lokaal toewijzingsreglement voor ouderen (65+) - project Karreveld, goed.
Artikel 2: Dit reglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Omwille van de fusie tussen Eandis en Infrax (Fluvius) werd er een nieuwe kaderovereenkomst aangeboden. Deze vervangt de oude kaderovereenkomst. De kaderovereenkomst treedt in werking na ondertekening van dit contract en geldt voor onbepaalde duur.
Omwille van de fusie tussen Eandis en Infrax (Fluvius) werd er een nieuwe kaderovereenkomst aangeboden. Deze vervangt de oude kaderovereenkomst. De kaderovereenkomst treedt in werking na ondertekening van dit contract en geldt voor onbepaalde duur.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- Energiebesluit van 19 november 2010
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 houdende goedkeuring van de hernieuwing van de kaderovereenkomst Iverlek - Fluvius Duurzame Gebouwen
De gemeente had al een overeenkomst met Eandis (Fluvius). De gemeente dient de hernieuwde kaderovereenkomst met Fluvius te ondertekenen. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen in het nieuwe contract. De overeenkomst houdt geen financiële of andere verplichtingen in voor de gemeente.
Met de ondertekening wordt ook het gebruik van de digitale meters en de energiemanagementsoftware (E-lyse) verder ondersteund. Deze is noodzakelijk om bij te houden hoeveel de gebouwen verbruiken.
De ondertekening van de kaderovereenkomst verplicht de gemeente tot geen enkel exclusief engagement met IVERLEK. Momenteel is er een onderhoudsovereenkomst met Engie lopende en een geldige kaderovereenkomst is hiervoor een vereiste.
Voor deze energiediensten wordt gehandeld binnen het kader van de wetgeving overheidsopdrachten, terwijl voor de aanbestedingen die IVERLEK in dit kader zelf zal
organiseren ook deze wetgeving wordt toegepast. De aangeboden energiediensten beantwoorden dus juridisch en statutair aan het toepasselijk regelgevend kader.
In deze nieuwe kaderovereenkomst wordt ook de datatoegang met betrekking tot data van digitale meters voor de energiemanagementsofware (huidige E-lyse) geregeld.
Deze kaderovereenkomst kan als volgt samengevat worden:
Ieder Lokaal Bestuur kan een verzoek richten aan de distributienetbeheerder (DNB) om een aanbod te formuleren voor ondersteuning bij de planning en/of implementatie van het lokale energiebeleid.
De DNB voorziet een aanbod inzake het organiseren van ondersteuningsactiviteiten gericht op energiebesparingen en van de daartoe dienende investeringen op niveau van (hernieuwbare) energie en energie-efficiëntie (hierna "energiediensten" genoemd). Het Lokaal Bestuur kan hier vervolgens een beroep op doen zodat zij kan streven naar een optimale energiebeheersing in haar patrimonium.
Als het Lokaal Bestuur dit aanvaardt, moet er een beheersoverdracht aan de DNB gebeuren.
Om de energiediensten te organiseren zal de DNB de hiervoor noodzakelijke overheidsopdrachten uitschrijven, gunnen en toewijzen aan (een) kandida(a)t(en) en toezien op de uitvoering van deze energiediensten.
Het aanbod van de DNB is gericht op het opzetten van een energiezorgsysteem, wat omvat:
Het ter beschikking stellen van een energiemanagementsoftware met bijhorende exploitatie:
Het patrimonium van het Lokaal Bestuur zal hierin worden aangemaakt waarbij het energieverbruik ervan zal worden opgevolgd.
Het formuleren van energie-advies:
Op eenvoudig verzoek van het Lokaal Bestuur maakt de DNB een projectvoorstel (gebouw) of energiezorgplan (volledig patrimonium) op. Het resultaat van dit projectvoorstel omvat een raming van de vooropgestelde investering en de verwachte impact op de energiekosten.
Het aanbod van de DNB kan verder bestaan uit het volgende:
loutere consultancy-dienstverlening;
het ontwerpen, aankopen en coördineren van een individuele of globale investering of projectaanpak;
financiering;
onderhoud.
Op basis van het energie-advies kan het Lokaal Bestuur beslissen om op één of meerdere van deze werkwijzen uit het aanbod in te gaan.
Afhankelijk van het soort werkwijze, zal een afzonderlijke studie-, project- en/of onderhoudsovereenkomst (hierna in het algemeen 'specifieke overeenkomsten' genoemd) worden gesloten tussen de DNB en het Lokaal Bestuur, welke telkens kadert binnen deze overeenkomst.
De ondertekening van deze kaderovereenkomst zorgt voor het gratis gebruik van E-lyse. Er hangen geen verdere kosten aan dit contract.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de kaderovereenkomst "Duurzame Gebouwen" met Fluvius goed.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- Besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
- beslissing van de gemeenteraad van 26 januari 2021 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen het Agentschap Zorg & Gezondheid en de gemeente Londerzeel i.k.v. lokale bronopsporing en contactonderzoek COVID-19
- besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
De Vlaamse Regering heeft de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand. Deze subsidie heeft betrekking op de periode van 1 juli 2021 tot en met 31 augustus 2021 voor de bronopsporing en voor het contactonderzoek.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt een tweede addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het Agentschap Zorg & Gezondheid en de gemeente Londerzeel i.k.v. lokale bronopsporing en contactonderzoek COVID-19, goed.
In het budget 2021 is 12.000 euro voorzien voor ontwikkelingssamenwerking. De aanvragen werden behandeld en de gemeenteraad kent de subsidies toe.
In het budget 2021 is 12.000 euro voorzien voor ontwikkelingssamenwerking. De aanvragen werden behandeld en de gemeenteraad kent de subsidies toe.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2008 betreffende goedkeuring reglement ontwikkelingssamenwerking en humanitaire acties
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 22 november 2016 houdende aanpassing van het subsidiereglement ontwikkelingssamenwerking en humanitaire acties
- beslissing van de gemeenteraad in zitting van 25 september 2018 houdende aanpassing van het subsidiereglement ontwikkelingssamenwerking en humanitaire acties
- verdelingstabel
Er werd slechts 1 aanvraag Noordwerking en 1 aanvraag zuidwerking ontvangen. Beide aanvragen werden ontvangen voor 1 maart en volledig en ontvankelijk bevonden.
In bijlage het overzicht van de verdeling.
Noordwerking - Broederlijk Delen € 1.800 - bedrag naar NGO's (Dwars door België, Dwars door Oeganda, Dwars door den boerenbuiten); € 1.000 voor werking (organisatie MTB-tocht)
Totaal € 2.800, € 200 budget wordt niet toegekend
Zuidwerking - Trias - € 3.600 (Bijenteelt als economische hefboom voor vrouwen en jongeren)
Er werden geen aanvragen van Londerzeelse ontwikkelingssamenwerkers ontvangen, budget € 2.400 kan niet gebruikt worden.
Actiepunt 6.20.1, BI 016000, Rek. 6493000 - budget € 12.000 - volledig beschikbaar
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de verdeling van de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking goed.
CVO Semper Wolvertem zal haar NT2-lessen (Nederlands voor anderstaligen) verder uitbreiden in onze gemeente. De vraag en nood binnen onze gemeente aan zulke lessen neemt toe en dit is een gemakkelijke opstap voor anderstalige nieuwkomers naar deze taallessen. Analoog aan de uitbreiding van deze lessen, neemt de vraag naar gebruik van onze gemeentelijke lokalen toe. Daarom zal het CVO van een lokaal in De Academie bijkomend gebruik kunnen maken gedurende een lesperiode van 10 weken. Het CVO brengt reeds computerlessen voor senioren onder in GC Gerard Walschap en een gevorderde cursus NT2 in de Centrumschool. Beide lokalen werden aan deze overeenkomst toegevoegd zodat we één overeenkomst hebben met de contractant.
CVO Semper Wolvertem zal haar NT2-lessen (Nederlands voor anderstaligen) verder uitbreiden in onze gemeente. De vraag en nood binnen onze gemeente aan zulke lessen neemt toe en dit is een gemakkelijke opstap voor anderstalige nieuwkomers naar deze taallessen. Analoog aan de uitbreiding van deze lessen, neemt de vraag naar gebruik van onze gemeentelijke lokalen toe. Daarom zal het CVO van een lokaal in De Academie bijkomend gebruik kunnen maken gedurende een lesperiode van 10 weken. Het CVO brengt reeds computerlessen voor senioren onder in GC Gerard Walschap en een gevorderde cursus NT2 in de Centrumschool. Beide lokalen werden aan deze overeenkomst toegevoegd zodat we één overeenkomst hebben met de contractant.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- positief advies van directeur van de Academie, Sara Van Hoezen in verband met het gebruik van een lokaal in De Academie
- ontwerpovereenkomst met CVO
Er zijn geen meldingen van onregelmatigheden van het CVO bij eerder gebruik van onze lokalen in de Centrumschool en GC Walschap. Deze uitbreiding van NT2 lessen kadert in het integratiebeleid van de gemeente. Anderstalige nieuwkomers kunnen we hierdoor sneller doorverwijzen op ons eigen grondgebied.
Geen financiële kosten in rekening. Gemeente Londerzeel stelt haar lokalen gratis ter beschikking.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomst met CVO Semper goed.
Wegwerpluiers nemen een grote hap uit het maandelijks budget. In deze tijden is het voor sommige gezinnen extra moeilijk en daarom stellen wij voor om op verscheidene, toegankelijke plaatsen binnen de gemeente, opbergbakken te plaatsen waarin je luiers en luierdoekjes kan deponeren. Wie nog een voorraad luiers heeft die te klein zijn of om andere redenen niet meer gebruikt worden, kan ze daar kwijt.
Wegwerpluiers nemen een grote hap uit het maandelijks budget. In deze tijden is het voor sommige gezinnen extra moeilijk en daarom stellen wij voor om op verscheidene, toegankelijke plaatsen binnen de gemeente, opbergbakken te plaatsen waarin je luiers en luierdoekjes kan deponeren. Wie nog een voorraad luiers heeft die te klein zijn of om andere redenen niet meer gebruikt worden, kan ze daar kwijt.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Deze bakken kun je plaatsen aan het gemeentehuis, bibliotheek, sporthal of zwembad en op elke locatie van de buitenschoolse kinderopvang.
De verzamelde luiers worden gesorteerd en aan een kleinere prijs verkocht aan kwetsbare gezinnen met jonge kinderen. Er kan worden samengewerkt met verschillende diensten bv. Kind en Gezin.
Het inzamelen van luiers helpt daarenboven om verspilling tegen te gaan en voorkomt ook dat ze bij het restafval belanden.
Dit agendapunt wordt ingetrokken door de aanvrager omdat het volledig dossier volgende maand aan de GRC Mens en de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Vlaams minister van Handhaving, Zuhal Demir, riep 1 jaar geleden de lokale besturen op om, samen met haar, werk te maken van extra prestatieplaatsen voor de uitvoering van werkstraffen. 100 gemeenten hebben dit reeds gedaan, onze gemeente nog niet.
Vlaams minister van Handhaving, Zuhal Demir, riep 1 jaar geleden de lokale besturen op om, samen met haar, werk te maken van extra prestatieplaatsen voor de uitvoering van werkstraffen. 100 gemeenten hebben dit reeds gedaan, onze gemeente nog niet.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Een werkstraf in onbetaalde arbeid die men in de vrije tijd verricht ten voordele van de gemeenschap. De duur van de werkstraf schommelt tussen de 20 en 300 uren en moet binnen de twaalf maanden na het vonnis uitgevoerd worden.
De werkstraffen mogen enkel uitgevoerd worden in niet-commerciële organisaties zoals openbare diensten van gemeenten of intercommunales, zoals bijvoorbeeld bibliotheek, recyclagepark, de groendienst, ...
Het is belangrijk dat de werkstraf op een zinvolle manier kan worden ingevuld en dat er een meerwaarde is voor ons als gemeente en voor de dienst in kwestie.
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om niet in te gaan op de vraag van Vlaams minister van Handhaving Zuhal Demir om werk te maken van extra prestatieplaatsen voor de uitvoering van werkstraffen en hiervoor een samenwerkingsverband aan te gaan.
Namens de gemeenteraad
Namens 02 Gemeenteraad,
Henk VERTONGHEN
Algemeen directeur
Koen ZWETSLOOT
Voorzitter